אחדות המציאות - איך מסבירים אותה בצורה פשוטה? האם אפשר להוכיח
שהכל אחד? אליעד כהן מתחיל עם הטענה המרכזית כי אי אפשר באמת להוכיח
שהכל אחד. הוא מדגיש שכאשר משהו זקוק להוכחה, זה מעיד על כך שהוא אינו מוחלט, מכיוון שהוא מסתמך על הנחות יסוד שלא ניתנות להוכחה בעצמן. הוא משתמש בדוגמה בסיסית: האדם אינו ... לשאלה עמוקה. לדבריו, כל דבר בעל הפך אינו מוחלט, וכאשר אדם טוען
שהכל אחד, הוא אוטומטית מעלה אפשרות שקיים מצב הפוך, מה שאומר
שהאחדות אינה מוחלטת. מהי המשמעות של
אחדות? אליעד מתאר את פרדוקס
האחדות: אם אדם אומר
שהכל אחד, הוא בעצם מודה בקיומה של הנפרדות, משום שההכרזה
הכל אחד מניחה אפשרות אחרת. לכן, עצם ההכרזה
שהכל אחד מבטאת נפרדות ומפרה את רעיון
האחדות המוחלטת. הוא מביא דוגמה לכך שאם באמת הכל היה אחד באופן מוחלט, השאלה האם
הכל אחד? כלל לא הייתה עולה, כמו שאדם אינו צריך לשאול האם יד אחת היא אחת. האם הסבל נובע מחכמה? אליעד מסביר את הקשר בין חכמה לסבל, בכך שהסבל נובע מהיכולת האנושית ... טוען כי האדם יכול להגיע ליציבות רגשית מוחלטת רק כשהוא מבין את
האחדות של הנפרדות
והאחדות. הוא מדגיש כי בעולם הכל משתנה כל
הזמן, אך היציבות האמיתית נובעת מהבנה פנימית שהשינוי הוא חלק
מהאחדות עצמה. לדבריו, אדם שמגיע להכרה זו לא מאבד את יכולתו לחוות שינויים, אלא שהוא אינו תלוי בהם ואינו מזדהה איתם באופן מוחלט. האם החקירה מביאה
לאחדות? אליעד ממליץ על חקירה מעמיקה של כל נושא עד תום, וטוען כי חקירה כזו תוביל תמיד להבנת
האחדות. הוא מביא דוגמאות שונות כמו חיי הציפורים או ייצור נעליים, וטוען שכל שאלה שתיחקר לעומק תוביל להבנת הכלום, שהוא הבסיס של כל הדברים. כאשר האדם מגיע להבנת הכלום, הוא בעצם לא יודע שום דבר - וזו
האחדות האמיתית. מה פירוש הדבר
שהאחדות והנפרדות הן אחד? אליעד מדגיש את הרעיון הפרדוקסלי אך העמוק ביותר:
האחדות והנפרדות הן לא רק שתי צורות של מציאות - אלא שהן ממש אותה מציאות עצמה. הוא מסביר כי השכל הרגיל תופס אותן כנפרדות, אך שכל גבוה יותר מבין שהן שני צדדים של אותו ... הבנה שלא משאירה שאלות פתוחות - מכיוון שהיא כוללת את כל ההפכים
ומאחדת אותם לדבר אחד שלם ומוחלט. מה המשמעות האמיתית של עץ הדעת? אליעד מסביר שעץ הדעת, שנחשב בדרך כלל לסמל של חכמה והבחנה בין טוב לרע, הוא למעשה עץ הטיפשות. האדם הראשון שחשב שהוא קיבל דעת - למעשה איבד את
האחדות, ויצר את ההפרדה שגרמה לסבל. מי שבאמת חכם, יבין שההבחנה בין טוב לרע היא טיפשות, והחכמה האמיתית היא להגיע למצב בו האדם כבר אינו מבחין בין ההבחנה עצמה לבין ... בין רוחניות לגשמיות, וכי ההפרדה עצמה נוגדת את הרעיון האמיתי של
האחדות. מי שמבין באמת את
אחדות המציאות, יכול להינות מכל דבר ואינו זקוק להפרדה של רוחני או גשמי. איך מגיעים להבנה של
האחדות באופן מעשי? אליעד מדגיש שהדרך להגיע להבנה של
האחדות היא באמצעות חוויה ישירה של חקירה עצמית ולא דרך הוכחות לוגיות. הוא חוזר על כך כי ההבנה של
האחדות והנפרדות כמושגים נפרדים אינה
האחדות האמיתית. רק כאשר האדם חווה זאת באופן ישיר ומגיע לנקודה שבה כל השאלות מתבטלות מאליהן - אז הוא מגיע להבנה השלמה. לסיום אליעד כהן חוזר על כך שאי אפשר באמת להוכיח
שהכל אחד, משום שההוכחה עצמה היא סוג של נפרדות, וכי ההבנה היחידה האמיתית היא חווייתית, כאשר אין הפרדה בין טוב לרע, יש ואין, אמת ושקר. האם