... מהם ייראה לאדם הגיוני לחלוטין. איך יכול להיות שכל צד בדיון הוא נכון לגמרי? אליעד מסביר שכאשר אדם חושב שמי שנוסע לים בשבת ייכנס
לגיהנום, זה חייב להיות הגיוני לו באופן מוחלט. באותה מידה בדיוק צריך להיות הגיוני לו שגם ההפך נכון - שמי שאינו נוסע לים בשבת הוא זה שייכנס
לגיהנום. הטענה היא שלכל תפיסה יש את ההיגיון שלה, ואם אדם לא מצליח להבין באופן מוחלט גם את ההיפך של תפיסתו, הוא בעצם נאחז בעמדה מסוימת, וכך הוא ... מהאמת ומהשלמות. מדוע חייבים להבין לעומק גם את הצד ההפוך של כל תפיסה? אליעד נותן דוגמה ברורה: אדם דתי אומר שמי שמחלל שבת ייכנס
לגיהנום. אדם שאינו דתי יכול לטעון שזה לא הגיוני, כי אם יש אלוהים, לא יכול להיות שאכפת לו מזה. אך אליעד מדגיש שחשוב שהאדם יבין לעומק ובצורה מוחלטת גם למה כן הגיוני לגמרי שמי שמחלל שבת ייכנס
לגיהנום. רק לאחר שיבין באופן מלא את ההיגיון בשני הכיוונים, יוכל באמת להחליט מה לעשות - על פי רצונו החופשי האמיתי, ולא מתוך פחד או דעות קדומות. ... אליעד מביא דוגמה: אם אדם רוצה לנסוע לים בשבת, זאת עובדה. יש לו רצון פנימי אמיתי. אך פתאום עולה מחשבה אחרת: אם אסע, אולי אכנס
לגיהנום? אליעד אומר, באותה מידה בדיוק צריך שהאדם יוכל להבין את ההיפך, שאם הוא לא יסע לים, גם אז יכנס
לגיהנום, משום שאלוהים יכול להעניש אותו על כך שלא הקשיב לרצונו שלו, שהוא בעצמו גילוי של אלוהים. ההיגיון כאן הוא עמוק יותר: אם אתה מאמין שאלוהים ... גילוי אלוהי. אם אלוהים רוצה ממך משהו, מי אמר שהרצון שלך הוא פחות אלוהי מהתורה עצמה? במובן זה, מי שלא נוסע לים בשבת דווקא ייכנס
לגיהנום על כך שהוא זלזל ברצון האמיתי שלו, שהוא בעצם התגלות אלוהית. האם ההיגיון יכול להצדיק כל עמדה דתית או חילונית? כן, וזה בדיוק העניין שאליעד ... שרק כאשר רואים את שני הצדדים בצורה מוחלטת, אפשר להיות חופשיים באמת לבחור - מתוך הבנה ששום דבר אינו מחויב. איך להתייחס לטענות על
גיהנום או גן עדן? אליעד אומר שיש לקחת בחשבון שהטענות על גן עדן
וגיהנום, עונשים ושכר, הן בעצם טענות יחסיות בלבד. הוא נותן דוגמה שהפחד מלהיענש
בגיהנום יכול להיות נכון בדיוק כמו הפחד להיכנס
לגיהנום דווקא אם לא ממלאים את הרצון האישי. אליעד מסביר שכאשר מבינים זאת, הפחד
מגיהנום מאבד מהמשמעות שלו, והאדם יכול לפעול מתוך חופש מוחלט, מתוך הכרה שהבחירה שלו נובעת מהרצון הפנימי ולא מתוך כפייה חיצונית. בסופו של דבר, ...