🖨NLP / שכנוע - איך להשתמש בשאלות הסחה? איך להשתמש בשאלות הטעייה? איך לעשות מניפולציה? איך ליצור ספק אלטרנטיבי? איך לעשות הסחת הדעת? איך לשתול מחשבות בת מודע? איך לגרום למישהו להאמין לך?וכאן אבאר עוד דרך ועוד שיטה, איך באפשרותך לעשות מניפולציה על תת המודע של אדם אחר, ולשכנע אותו לחשוב / לעשות מה שאתה רוצה. והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה מנתב את תחושת הספק שלו, מהרעיון שאתה רוצה שהוא יאמין לך, אל רעיון אחר שמאמין ברעיון שלך.
ואבאר כאן גם: איך המוח של האדם מנתח את המידע שהוא שומע? ואבאר, מהן שאלות הסחה ושאלות הטעייה ואיך להשתמש בהן? ומהו ספק מהותי ומהו ספק צורני ומהו ספק אלטרנטיבי? ואסביר גם, מהן שאלות של צורה / שאלות מורכבות, ומהן שאלות של מהות / שאלות פשוטות ואיך להשתמש בהן בתהליך של שכנוע? ומהי שאלה צורנית ומהי שאלה מהותית? ואבאר איך לעזור לעצמך לקבל החלטות יותר נכונות עבור עצמך, באמצעות שאלות עצמיות? ואבאר איך לחזק את הספק האלטרנטיבי שאתה מציב לאדם? ואיך לגרום למישהו להאמין לך? ועוד.
ואסביר: כאשר אתה אומר למישהו רעיון כלשהו, אוטומטית תת המודע של השומע, מטיל ספק באינפורמציה שנתת לו ומנסה לבדוק, האם אכן זאת האמת, או שלא. וכאשר אתה רוצה שמישהו יסכים איתך ואתה מעביר לו מסר מסוים, מיד בתת המודע שלו מתעוררת תחושת חוסר אמון ורצון לבדוק את אמיתות המידע שמסרת לו.
וכדי לעשות על מישהו מניפולציה, לשם כך צריך לדעת איך לעקוף ולהשתיק את מערכת ההגנה של תת המודע שלו, שבודקת את אמיתות המידע שהוא מקבל. והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה מנתב את תחושת הספק שיש לאדם לגבי מה שאתה אומר לו, אל דבר אחר ואל רעיון אחר, שעצם הטלת הספק באותו הדבר, היא עצמה הבעת אמון ברעיון שלך.
לדוגמה (חינוך ילדים): נניח שאתה רוצה שהילד שלך יאכל ארוחת צהריים. עכשיו, אם תשאל אותו "האם אתה רוצה לאכול צהריים?", או אפילו לדוגמה תאמר לו "בא לאכול צהריים", בכל אחד מהמקרים בתת המודע של הילד, תהיה תחושת ספק לגבי הרצון לאכול צהריים. דהיינו, תת המודע של הילד ישאל את עצמו, האם אני רוצה לאכול צהריים.
לעומת זאת, באפשרותך לשאול את הילד שאלה אחרת ולומר לילד משפט אחר, שיעביר את הספק של הילד, למקום שבו בכל מקרה הוא מסכים עם מה שבאמת חשוב לך שהוא יסכים. לדוגמה: "מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים?", שאז אתה בעצם מעביר מסר לתת המודע של הילד, שהספק הוא רק לגבי מה לאכול ולא לגבי האם לאכול. ואת הרצון של הילד להטיל ספק ולחשוב בחשיבה עצמאית לגבי מה שאתה אומר לו, את זה אתה מנתב אצלו לגבי מה לאכול, ולא לגבי האם לאכול.
כי הטלת ספק, היא לא רק מנגנון הגנה, אלא היא גם צורך רגשי של האדם, שרוצה להרגיש שהוא מחליט בכוחות עצמו ושאף אחד לא מחליט לו מה לעשות וכיו"ב. ואז את הצורך הרגשי של האדם להטיל בך ספק, את זה אתה מנתב אצלו למקום שבו זה אפשרי מבחינתך שהוא יטיל ספק, כגון לדוגמה מה לאכול לארוחת צהריים. ולא למקום שלא נוח לך שהוא יטיל ספק, כגון האם בכלל לאכול צהריים.
ויש כאן רמת תחכום נוספת, והיא שבאפשרותך עוד יותר להרחיק את הספק מהמקום שבו אתה לא רוצה שהאדם השני יטיל ספק. כגון לדוגמה, המשפט שאומר "מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים", שהוא בעצם מעביר את הפוקוס של השומע, מהשאלה האם אתה רוצה לאכול, לשאלה מה אתה רוצה לאכול, שההתלבטות בה, בכל מקרה מסכימה עם זה שהוא רוצה לאכול. אבל עדיין יש בה חיסרון. כי כאשר האדם חושב על "מה לאכול", המרחק מהשאלה "מה לאכול", לשאלה "האם לאכול", המרחק מהספק שאתה מוכן שהוא יחשוב עליו, אל הספק שאתה לא מוכן שהוא יחשוב עליו, המרחק הזה הוא לא כ"כ גדול. וכאשר אתה אומר לילד "מה אתה רוצה לאכול", עדיין אתה לא מספיק מרחיק אותו מהספק של "האם לאכול".
ולשם כך יש אפשרות לעשות את המניפולציה בצורה יותר מתוחכמת, שבה אתה מרחיק את תחושת הספק שבתת המודע של השומע, למקום רחוק יותר מהמקום שאליו אתה לא רוצה שהוא יסתכל. והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה הופך את הספק האלטרנטיבי שאתה מציג בפניו, ליותר ממשי וליותר מוחשי.
לדוגמה: במקום לשאול "מה אתה רוצה לאכול לארוחת צהריים", תשאל "מה אתה רוצה מעדיף לאכול לארוחת צהריים, אוכל מסוג 1 או אוכל מסוג 2 או אולי בכלל אתה מעדיף לאכול אוכל מסוג 3" וכיו"ב (בהמשך אסביר את ההבדל בין רוצה לבין מעדיף). כאשר הניסוח של השאלה, לוקח בעצם את תחושת הספק האלטרנטיבי שאתה יוצר לאדם, ומעצים אותה והופך אותה ליותר ממשית, כדי שהאדם יתמקד בספק האלטרנטיבי, במקום בספק המהותי לגבי מה שאתה אומר לו.
כי יש שני סוגים של ספק. יש ספק מהותי (שאלות של צורה / שאלה צורנית), שהוא ספק שעוסק במהות של הדבר. ויש ספק צורני (שאלות של מהות / שאלה מהותית), שהוא ספק שעוסק בצורה החיצונית של הדבר, אך מסכים עם המהות של הדבר. וכל ספק צורני, שעוסק בצורה החיצונית של הדבר, יכול להיות ספק אלטרנטיבי לספק המהותי.
דהיינו, בכל פעם שאתה רוצה לגרום למישהו לא להטיל ספק מהותי באופן מהותי לגבי מה שאתה אומר, אז תיצור עבורו ספק צורני שיהיה עבורו ספק אלטרנטיבי לספק המהותי. ואיך ליצור ספק צורני?
תשובה: על ידי זה שאתה לוקח את הדבר שאתה רוצה שהוא יסכים איתך, ואתה משלב אותו בתוך משפט שאלה, כאשר בעצם השאלה עצמה, יש הסכמה מהותית עם מה שאתה רוצה שהוא יסכים איתך. כי בשאלה מה אתה רוצה לאכול X או Y? יש בעצם הסכמה מהותית שהוא באמת רוצה לאכול.
ומה לאכול, זאת בעצם צורה, של המהות שהיא לאכול. וכאשר המחשבה של האדם חושבת על הצורה של מה לאכול, בעצם אין לאדם ספק לגבי המהות של האם בכלל לאכול.
ובנוסף כפי שכבר אמרתי, את הספק הצורני שעוסק בספק לגבי צורה של המהות של הדבר שאתה רוצה לשתול במחשבה של השומע, את הספק הזה באפשרותך להרחיב אותו ולהפוך אותו ליותר ממשי, כדי שהאדם יתמקד בו כמה שיותר. כגון בדוגמה הנ"ל, להרחיב ולפרט את השאלה לגבי הצורה של מה לאכול, כדי למקד את הספק במה לאכול, ולא באם לאכול.
ובפועל, כאשר אתה רוצה לשכנע מישהו במשהו, קח את המהות של מה שאתה רוצה לשכנע אותו. ותשאל את עצמך, אם הוא היה מסכים איתי על הדבר, איזה ספק נוסף היה יכול להיות לו בעקבות ההסכמה שלו עם הרעיון שאני רוצה שהוא יסכים איתי. לדוגמה: אתה רוצה לשכנע מישהו לפגוש אותך. עכשיו תשאל את עצמך, אם הוא היה רוצה לפגוש אותי, איזה ספק היה יכול להיווצר אצלו, בעקבות זה שהוא רוצה לפגוש אותי.
תשובה אפשרית: אם הוא היה רוצה לפגוש אותי, היה יכול להיווצר לו ספק לגבי איפה / מתי לפגוש אותי וכיו"ב.
ואז, כאשר אתה רוצה לשכנע אותו לפגוש אותך, אז במקום לדבר איתו על הרצון לפגוש אותך, תדבר איתו על מתי / איפה הוא רוצה להיפגש. וככל שתפרט יותר את שאלת ההסחה...
שאלות הבהרה, איך לגרום למישהו להבין אותך? איך להסביר את עצמך למישהו? איך לגרום למישהו לשאול אותך שאלות הבהרה? איך לגרום למישהו לא להתבייש לשאול שאלות? איך לגרום למישהו להרגיש בנוח לשאול שאלות? לא הביישן למד, לא הקפדן מלמדשאלות הבהרה, איך לגרום למישהו להבין אותך? איך להסביר את עצמך למישהו? איך לגרום למישהו לשאול אותך שאלות הבהרה? איך לגרום למישהו לא להתבייש לשאול שאלות? איך לגרום למישהו להרגיש בנוח לשאול שאלות? לא הביישן למד, לא הקפדן מלמדשאלות הבהרה, איך לגרום למישהו להבין אותך? איך להסביר את עצמך למישהו? איך לגרום למישהו לשאול אותך שאלות הבהרה? איך לגרום למישהו לא להתבייש לשאול שאלות? איך לגרום למישהו להרגיש בנוח לשאול שאלות? לא הביישן למד, לא הקפדן מלמד איך לגרום למישהו להבין אותך ולשאול שאלות הבהרה? כאשר אנו מסבירים משהו למישהו, אנחנו רוצים לוודא שהוא מבין אותנו באופן מלא. לעיתים קרובות, אנשים נמנעים מלשאול שאלות הבהרה מתוך בושה או פחד להיתפס כלא חכמים מספיק. השאלה היא: איך אפשר לגרום למישהו להרגיש בנוח לשאול שאלות ולוודא שהוא מבין אותנו כראוי? למה אנשים נמנעים מלשאול שאלות? ישנם שני גורמים עיקריים שבגלל הם נמנעים מלשאול שאלות: בושה: אנשים לעיתים לא רוצים להיראות לא חכמים בעיני אחרים ולכן הם נמנעים מלהביע חוסר הבנה. חשש מתגובה שלילית: ... שהמורה או המנחה יגיבו בזלזול או יקפידו עליהם אם ישאלו שאלה שנראית פשוטה או טריוויאלית. איך לעודד אנשים לשאול שאלות? הדרך היעילה ביותר לעודד אנשים לשאול שאלות היא להסיר מהם את האחריות לחוסר ההבנה ולהעביר אותה אליך. כשלמסביר יש את ההכרה שאם מישהו לא מבין את ... בגלל חוסר יכולתו להבין, אלא בגלל שההסבר עצמו אולי לא היה ברור דיו, אז האדם מרגיש יותר בנוח לשאול שאלות. כדי לעודד את השומע לשאול שאלות, אפשר לומר את הדברים הבאים לפני ההסבר: תקשיב, אני לא מומחה גדול בלהסביר. יכול להיות שאני מסביר בצורה לא ... מרוכז. לכן, אם לא תבין אותי, זה כנראה בגלל שאני לא הסברתי טוב - ולכן אני מבקש ממך לשאול שאלות, כי אני רוצה לוודא שהצלחתי להסביר כמו שצריך. ברגע שאומרים זאת, השומע מבין שהוא לא אשמה אם הוא לא מבין, ומרגיש חופשי יותר לשאול שאלות. איך לוודא שהמסר מועבר בצורה ברורה? כדי לוודא שהשומע מבין את המסר, אפשר להשתמש בשיטות הבאות: שאלות מנחות: שאלות כמו: זה היה ברור?, רוצה שאסביר שוב?, מה הבנת ממה שאמרתי? יכולות לעזור לשמוע את דעתו ולהבין אם המסר עבר בצורה נכונה. דוגמאות מגוונות: תן דוגמאות ממספר זוויות שונות כדי להמחיש את הרעיון. הדגשת חשיבות השאלות: הדגש את החשיבות של שאילת שאלות כך שהשיחה תהיה מועילה לשני הצדדים. מדוע חשוב ליצור אווירה נוחה לשאילת שאלות? כשהשומע מרגיש בנוח לשאול שאלות, התקשורת בין הצדדים משתפרת. זה לא רק עוזר לו להבין יותר, אלא גם יוצר שיחה פתוחה ומועילה. המנחה או המורה הוא זה שצריך להרגיש בנוח עם השאלות, ולא המאזין. כמו שאומרים: לא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד. כלומר, מי שמתבייש לשאול, לא ילמד את מה שמוסבר לו, ומי שמקפיד על כל דבר קטן, לא יהיה מורה טוב. לסיכום כדי לגרום למישהו להבין אותנו ולשאול שאלות הבהרה, יש לבצע את הצעדים הבאים: להעביר את האחריות להבנה אלינו ולא אליהם. להודות בכך שיכול להיות שהסברנו לא ברור. ליצור אווירה שמעודדת שאלות ולתת לגיטימציה לשאילת שאלות. להשתמש בדוגמאות ושאלות מנחות כדי לוודא שהמסר הובן. כאשר מיישמים את השיטה הזו, מגדילים את הסיכוי לכך שהמאזין באמת יבין את מה שרצינו לומר ולא יהסס לשאול שאלות שיביאו להבנה עמוקה יותר. איך לגרום למישהו להבין אותך? איך להסביר את עצמך בצורה ברורה? איך לגרום למישהו לשאול שאלות הבהרה? איך ליצור אווירה שמעודדת שאלות? איך לגרום לאנשים לא להתבייש לשאול? איך לגרום למישהו להבין אותך ולשאול שאלות הבהרה? כאשר אנו מסבירים משהו למישהו, חשוב לנו שהוא באמת יבין אותנו. לעיתים קרובות, אנשים נמנעים מלשאול שאלות הבהרה מתוך בושה או חשש להיתפס כלא חכמים מספיק. אז איך ניתן לגרום להם להרגיש בנוח לשאול ולוודא שהם מבינים אותנו? למה אנשים נמנעים מלשאול שאלות? אנשים חוששים לשאול שאלות בעיקר משני גורמים: בושה - הם לא רוצים להיראות לא חכמים בעיני אחרים. חשש מתגובה שלילית - הם מפחדים שהאדם שמסביר להם יגיב בזלזול או יקפיד עליהם. איך לעודד אנשים לשאול שאלות? הדרך היעילה ביותר לעודד אנשים לשאול שאלות היא להסיר מהם את האחריות לחוסר ההבנה ולהעביר אותה אליך. איך עושים זאת? בזמן ההסבר, אפשר לומר: תקשיב, אני ... מרוכז. לכן, אם לא תבין אותי, זה כנראה בגלל שאני לא הסברתי טוב - ולכן אני מבקש ממך לשאול שאלות, כי אני רוצה לוודא שהצלחתי להסביר כמו שצריך. ברגע שאומרים זאת, משתילים למאזין את הרעיון שאם הוא לא מבין, ... חוסר היכולת שלו להבין אלא בגלל שההסבר עצמו אולי לא היה מספיק ברור. כך, הוא מרגיש חופשי יותר לשאול שאלות בלי לחשוש. איך לוודא שהמסר מועבר בצורה ברורה? כדי לוודא שהאדם שמולך מבין אותך, אפשר גם לשלב את השיטות הבאות: להשתמש בשאלות מנחות כמו: זה היה ברור?, רוצה שאסביר שוב?, מה הבנת ממה שאמרתי? לתת דוגמאות מגוונות שממחישות את הרעיון מכמה זוויות. להדגיש את החשיבות של שאילת שאלות כדי שהשיחה תהיה מועילה לשני הצדדים. מדוע חשוב ליצור אווירה נוחה לשאילת שאלות? כשהאדם שמולך מרגיש בנוח לשאול, התקשורת ביניכם משתפרת, ההבנה מתחדדת, ונוצר דו - שיח פורה. כמו שנאמר: לא הביישן ... - לא ילמד, ומי שמקפיד על טעויות של אחרים - לא יהיה מורה טוב. לסיכום כדי לעודד אנשים לשאול שאלות ולהבין אותנו טוב יותר, חשוב: להעביר את האחריות להבנה אלינו ולא אליהם. להודות בכך שיכול להיות שהסברנו לא ברור. ...
איך לשאול שאלות? איך לא להשאיר ספק? איך לקבל תשובות לשאלות? איך לשאול שאלות מלאות? איך לא לפחד לשאול שאלות? איך לשאול כמה שיותר שאלות? איך לראיין עובד? איך לראיין בעל מקצוע? איך לא להישאר עם שאלות פתוחות? איך לקבל מידע?איך לשאול שאלות? איך לא להשאיר ספק? איך לקבל תשובות לשאלות? איך לשאול שאלות מלאות? איך לא לפחד לשאול שאלות? איך לשאול כמה שיותר שאלות? איך לראיין עובד? איך לראיין בעל מקצוע? איך לא להישאר עם שאלות פתוחות? איך לקבל מידע?איך לשאול שאלות? איך לא להשאיר ספק? איך לקבל תשובות לשאלות? איך לשאול שאלות מלאות? איך לא לפחד לשאול שאלות? איך לשאול כמה שיותר שאלות? איך לראיין עובד? איך לראיין בעל מקצוע? איך לא להישאר עם שאלות פתוחות? איך לקבל מידע? איך לשאול שאלות בצורה נכונה ולמנוע ספקות? איך לשאול את השאלות הנכונות בזמן אמת? אליעד פותח את ההרצאה בשאלה כיצד להימנע מהמקרה שבו אחרי ששאלתם מישהו שאלות, הוא ענה לכם, אך אתם מוצאים את עצמכם עם ספקות שלא הצלחתם למנוע. אלו ספקות כמו: האם הוא התכוון להגיד את זה או את זה? או מה לגבי הנושא הזה?. אליעד מתאר את הסיטואציה בה אתם שואלים אדם שאלות, ויכול להיות שהוא עונה לכם בתשובות שבעצם לא לגמרי ברור אם הבנתם אותן כראוי. הסיטואציה יכולה לקרות במגוון הקשרים: ראיון עבודה, שיחה עם בעל מקצוע או כל שיחה בה אתם מנסים לקבל תשובות לשאלותכם. אחרי השיחה, אתם עשויים להישאר עם ספקות - למשל, מה לגבי זה? לא ברור לי אם הוא התכוון כך או אחרת. השאלה היא: איך ניתן למנוע מצב כזה שבו אתם לא מבינים את התשובות לשאלות שנשאלו? מה הדרך להימנע משאלות פתוחות אחרי תשובות? התשובה המוצעת כאן היא שכשאתם שואלים שאלות, עליכם לוודא כי אתם שואלים את כל השאלות שאתם באמת רוצים לשאול, מבלי להמתין לאחר השיחה כדי לגלות שהיו עוד שאלות שיכלתם לשאול בזמן אמת. אליעד מדגיש כי אם אתם שואלים שאלה, ובסוף קיבלתם תשובה שלא ברורה לכם, אתם צריכים לשאול את עצמכם - למה לא שאלתי את השאלות בזמן אמת? מה לא עשיתם בזמן השיחה? כדי להימנע מהמצב הזה, אליעד מציע לכם לנצל את השיחה או הראיון לשאול את כל השאלות שיכולות לעלות בראשכם. אם השאלה לא הובנה או התשובה לא הייתה מספקת, אל תחכו עם זה - תשאלו מיד. למה אתם לא שואלים את השאלות בזמן אמת? אליעד מציע שתשאלו את עצמכם למה אתם לא שואלים את השאלות בזמן השיחה או הראיון, על מנת לשפר את עצמכם לפעם הבאה. עליכם לחשוב: האם זה בגלל פחד לשאול שאלה ... מנתחים את הסיבה לכך שלא שאלתם בזמן אמת, אתם יכולים להבין את הדפוסים שלכם ולהימנע מהם בעתיד. איך לשאול שאלות בצורה ברורה ומדויקת? כדי לשאול שאלות נכונות, אתם צריכים להיות ברורים עם עצמכם ועם האדם שאתם מראיינים. תשאלו את השאלות בצורה ברורה, ואם לא הבנתם את התשובה, אל תתביישו לבקש הבהרה. אל תחששו לשאול שוב עד שתקבלו תשובה שמספקת ... תהססו לומר: יש לי ספק לגבי זה, האם תוכל להבהיר? לאחר כל תשובה, שאלו את עצמכם: האם יש לי שאלות נוספות? אם לא שאלתם שאלות נוספות, נסו להבין למה - ומה אפשר לשפר בפעם הבאה. כיצד ניתן ליישם את הכלים לעתיד? הגישה היא פשוטה ... אחרי כל תשובה, חפשו אם יש משהו שאתם עדיין לא מבינים, ואל תהססו לשאול את השאלה. לסיכום כדי להימנע משאלות פתוחות ולמנוע ספקות, אל תתמהמהו בשאלות. שאלו כל שאלה שמציקה לכם בזמן אמת, וכך תמצאו את עצמכם אחרי השיחה עם תשובות מלאות וברורות. אם אתם מוצאים את עצמכם לא שואלים שאלות - בדקו מדוע זה קורה, ונסו ללמוד מזה לפעמים הבאות. איך לשאול שאלות בצורה נכונה? איך לראיין אדם בצורה יעילה? איך לשאול את השאלות החשובות? איך למנוע ספקות אחרי שיחה? איך לחקור אנשים ולקבל תשובות מדויקות? איך להימנע ממצב שבו תשובות אינן ברורות? שלום חברים, איך אפשר להימנע מהמצב שבו אתם שואלים מישהו שאלות, מראיינים אותו, מנסים לקבל ממנו מידע, והוא עונה לכם, אבל אחרי שהוא מסיים, אתם מוצאים את עצמכם אומרים: רגע, ... האם הוא התכוון לאפשרות אחת או לאחרת? ומה לגבי נקודה נוספת? אני מתאר שוב את הסיטואציה: אתם שואלים אדם שאלות - זה יכול להיות עובד שאתם מראיינים, בעל מקצוע, או כל אדם בסיטואציה אחרת. לאחר שסיימתם לשאול, אתם נותרים ... האם הבנתי אותו נכון? השאלה היא, איך ניתן למנוע מצב שבו לאחר שמישהו נותן לכם תשובות, אתם נשארים עם שאלות פתוחות? איך מוודאים שהתשובות שמקבלים אכן ברורות ומועילות? מה הפתרון? אם אתם רוצים להגדיל את הסיכוי לכך שלא יישארו לכם שאלות פתוחות לאחר קבלת תשובות, יש דבר פשוט שעליכם לעשות: לשאול את השאלות שאתם באמת רוצים לשאול, בזמן אמת. חשוב להבין, אם לעיתים קרובות אתם מוצאים את עצמכם עם ספקות לאחר קבלת תשובות, עליכם לשאול את עצמכם: למה לא שאלתי בזמן אמת את השאלות שהיו לי אחר כך? למה לא שאלתם את השאלות הנכונות? קחו את כל הספקות שלכם לגבי התשובות שקיבלתם ושאלו את עצמכם - מדוע לא שאלתי את השאלות האלה ישירות? נניח שאתם מראיינים עובד, הוא עונה לשאלות שלכם, אבל לאחר הראיון יש לכם ספקות. אז למה לא שאלתם את הדברים שגורמים לכם כעת לספק? המטרה היא ללמוד לשאול את השאלות הנכונות מראש. אם אתם רוצים להימנע ממצב שבו אתם נותרים עם ספקות, פשוט תשאלו את השאלות בזמן הראיון או ...
הכרת הרע, להודות בטעות, להודות על האמת, שאלות מודחקות, לא לפחד להרגיש רע, לא לפחד לשאול שאלות, הדחקה רגשיתהכרת הרע, להודות בטעות, להודות על האמת, שאלות מודחקות, לא לפחד להרגיש רע, לא לפחד לשאול שאלות, הדחקה רגשיתהכרת הרע, להודות בטעות, להודות על האמת, שאלות מודחקות, לא לפחד להרגיש רע, לא לפחד לשאול שאלות, הדחקה רגשית למה חשוב להודות שיש לך שאלות? אחד הרעיונות המרכזיים שאליעד מציג בהרצאה הוא החשיבות של היכולת להודות בכך שיש לך שאלות. לטענתו, רבים טוענים שאין להם שאלות, אך במציאות אם אדם מצליח להבין משהו בצורה טובה יותר לאחר שהוא שומע הסבר נוסף, זה מעיד בהכרח על כך שהייתה אצלו קודם אי - הבנה, כלומר, הייתה שאלה סמויה. אליעד מסביר שלמעשה תמיד קיימות שאלות, ואם נדמה לך שאין לך שאלות, זה בדרך כלל מעיד על כך שאת מדחיקה אותן או לא מודעת אליהן. האם השאלות שלך מודחקות? אליעד מדגיש שאם אדם אומר שפתאום הבין משהו שלא הבין קודם, הוא למעשה מעיד על כך שעד ... זה מוכיח שלפני כן הייתה אי - הבנה, כלומר, שאלה סמויה שלא באה לידי ביטוי. למה אנשים מפחדים לשאול שאלות? אליעד מפרט שהסיבה שאנשים נמנעים מלשאול שאלות היא מפני שזה יוצר תחושה של פגיעות וחוסר אונים. ברגע שאדם מודה שיש לו שאלה, הוא בעצם מודה שיש לו חיסרון, בעיה או מצוקה, וזה גורם לו להרגיש רע. אליעד מסביר שהיכולת לשאול שאלות תלויה בנכונות של האדם להודות שיש לו חסרונות, שהוא לא יודע משהו או שהוא לא מבין משהו. איך הדחקה רגשית מונעת שאלות? אליעד מסביר שהרבה פעמים הדחקה רגשית מתרחשת כאשר האדם מרגיש שהשאלות שלו בלתי פתירות או כאשר הוא חושש לשאול כי בעבר הוא שאל שאלות ולא קיבל תשובה מספקת, מה שיצר אצלו טראומה. אליעד מתאר מצב בו הילד שואל שאלה שלא מקבלת תשובה, ולכן ... שוב כדי לא לחוות שוב את חוסר האונים או את האכזבה מכך שאין פתרון זמין. איך אפשר להפסיק להדחיק שאלות? הפתרון שאליעד מציע הוא לפתח את היכולת להרגיש בנוח עם מצבים של חוסר ודאות וסבל. ברגע שאדם יכול לשאת את התחושה הרעה שנובעת מכך שאין לו תשובות, הוא יוכל להתחיל לשאול שאלות עמוקות יותר. ככל שאדם יודה יותר בקיום השאלות שלו ויכיר ברגשות השליליים שמתלווים להן, כך הוא יוכל לגלות יותר הבנות ולהתקדם בהבנת המציאות. למה השאלות הכי חשובות הן השאלות שאין להן תשובה? לפי אליעד, השאלה הכי חשובה היא דווקא השאלה שאין לה שום תשובה, מכיוון שזו השאלה שמובילה ... מוחלט, מצב שמשחרר אותו מכל שאלה אחרת. למה חשוב להודות באמת, גם כשהיא לא נעימה? אליעד מציין שהיכולת לשאול שאלות דורשת מהאדם אומץ להכיר במציאות כפי שהיא, גם אם ההכרה הזו גורמת להרגשה רעה. הוא מדגיש שמי שלא מפחד להודות באמת, מי שלא מפחד להודות שיש לו בעיות ושאלות, יוכל להתקדם ולבסוף אף להגיע להבנה שהכל גם טוב וגם רע בו - זמנית, ושאין שום דבר מוגדר לחלוטין. דווקא המוכנות לסבול את חוסר הידיעה ואת התחושה השלילית שמתלווה לשאלות הקשות, מאפשרת לאדם להגיע לאמת עמוקה יותר. למה אנשים נמנעים מהשאלות הקשות ביותר? אנשים נמנעים מהשאלות הקשות ביותר כי הן מאיימות על תפיסת המציאות שלהם ועל תחושת היציבות. לדוגמה, אדם שנאחז באמונה שהמציאות טובה בלבד, ... האפשרות שהוא גם רע, כי אם יכירו בכך, הם ירגישו שהם סובלים סתם. מה יקרה אם תפסיק לפחד לשאול שאלות? אליעד מסביר שאם אדם יפסיק לפחד לשאול שאלות ויודה בכך שיש לו שאלות, הוא יוכל בסופו של דבר להגיע לשאלה העמוקה ביותר שמערערת את עצם קיומו. במצב זה הוא יגיע להבנה של אי - קיום, וכאשר הוא יכיר באמת המוחלטת הזו, ייפסקו כל השאלות האחרות, כי במצב של אי - ידיעה מוחלטת אין כבר מה לשאול. מהי המסקנה המרכזית של ההרצאה? המסקנה המרכזית שאליעד מעביר בהרצאה היא שהאדם חייב להיות כן עם עצמו, להודות בקיומן של שאלות, לא לפחד לשאול אותן ולא לפחד מהתחושה הרעה שהן מעוררות. רק בדרך הזו הוא יכול להגיע להבנות חדשות ולבסוף לאמת המוחלטת. המטרה היא לעודד את האדם להודות באמת גם כשהיא כואבת, כי זו הדרך היחידה להשתחרר מהשאלות ולמצוא שקט פנימי. למה אנשים מדחיקים שאלות? איך לשאול שאלות קשות? מה עושים עם חוסר ודאות? איך להתמודד עם תחושת פגיעות? מהי השאלה שאין לה תשובה? איך להפסיק להדחיק רגשות? האם להודות באמת זה כואב? אליעד: את אומרת שאין לך שאלות, אך בפועל ברמה המעשית, אם אני עכשיו מדבר עם מישהו אחר, את אומרת שהבנת משהו יותר טוב. אם את ... שם שאלה. כי אם לא הייתה שאלה, אז איך את מבינה יותר טוב? לכן זה אומר שברמה העובדתית קיימות שאלות. שאלה: הם לא עולות אצלי. אליעד: מה שאת יודעת זה שאת לא שואלת שאלות, אבל זה לא אומר שהם לא עולות. אולי הם עולות ואת מדחיקה אותם. אז השאלה המענינת היא, איך למצוא שאלות? כדי לקבל עוד הבנה צריך לשאול שאלה. תנסי לבדוק מה גורם לכך שלא יהיו לך שאלות. עובדתית יש לך אי הבנה בחיים, והשאלה היא, אם הייתה לך אי הבנה מקודם מדוע לא ביטאת אותה? מדוע לא היית מודעת לחוסר שהיה לך? בואי נבדוק מדוע אין לך שאלות, לאיפה הולכות השאלות לאיבוד בתוכך שאת לא מוצאת אותן? איך יכול להיות שיש לך שאלה, ואת לא חווה שיש לך שאלה? שאלה: אני לא יודעת. אליעד: בעיקרון, כל דבר הוא צמצום וגם חופש, אם למשל יש לך שאלות, את מרגישה הרבה יותר כיף, כי יש לך לאן להתקדם, אך מצד שני את מרגישה גם צמצום - את ... מרגישה חוסר אונים. מה שאני רוצה להגיד הוא שהאדם מפחד להיות בחוויה שהוא לא יודע. בפרט שאולי כשהיית קטנה ושאלת שאלה ולא ענו לך ואולי סיפרו לך סיפור, אך השאלה ששאלת, עד היום לא קבלת תשובה, רק הדחיקו לך את ...
אין שכל אין דאגות, להשתיק את השכל, להפסיק להשתמש בשכל, לא להשתמש בשכל, לא לשאול שאלות, הרמוניה, לשתוק, שתיקה מוחלטת, לשאול עד הסוף, להשתמש בשכלאין שכל אין דאגות, להשתיק את השכל, להפסיק להשתמש בשכל, לא להשתמש בשכל, לא לשאול שאלות, הרמוניה, לשתוק, שתיקה מוחלטת, לשאול עד הסוף, להשתמש בשכלאין שכל אין דאגות, להשתיק את השכל, להפסיק להשתמש בשכל, לא להשתמש בשכל, לא לשאול שאלות, הרמוניה, לשתוק, שתיקה מוחלטת, לשאול עד הסוף, להשתמש בשכל למה עדיף לא לשאול שאלות בכלל? אחת הגישות שאליעד כהן מציג בהרצאה היא הגישה שבה האדם מפסיק לחלוטין לשאול שאלות ולנסות להבין כל דבר. לפי גישה זו, השכל והחיפוש התמידי אחרי היגיון וסיבות יוצר חוסר הרמוניה וסבל. האדם השואל שאלות נמצא תמיד במתח פנימי, כי הוא לא באמת מצליח להגיע לתשובות מוחלטות. אליעד נותן דוגמה לכך שכאשר בן אדם ... מסתדרים?, הוא למעשה יוצר מתח וחרדה. למשל, כשמישהו חולה והרופאים אומרים שנותרו לו רק חודשים ספורים לחיות, האדם מתחיל לשאול שאלות כמו: למה דווקא לי?, מה עשיתי שזה מגיע לי?, איך ייתכן שזה קורה לי?. אליעד מסביר שהשאלות האלה רק מוסיפות סבל, משום שאין להן תשובה ברורה. אליעד מדגים מצב זה באמירה: אם אני שומע שעוד שלושה ... אני לא אשאל למה, אני פשוט אקבל את המצב. במצב זה, האדם אינו מוטרד ולא סובל, משום שהוא מפסיק לשאול שאלות על המצב. מה היתרונות של חיים בלי שאלות בכלל? היתרון המרכזי בגישה זו הוא השקט הפנימי וההרמוניה. האדם שחי ללא שאלות לא מוטרד, לא עצוב, לא חרד ולא מתווכח עם המציאות. המציאות מתרחשת כפי שהיא, והאדם פשוט חי בתוכה ללא התנגדות. אליעד מדגים זאת בכך שהוא משווה את האדם לקיר או לאוויר, שאינם שואלים שאלות ולכן לא סובלים. האדם פשוט נמצא בהרמוניה מלאה עם כל מה שקורה לו, ללא רצונות, בקשות, ספקות או תלונות. לדוגמה, אם פיטרו אדם מהעבודה והוא לא שואל שאלות, הוא פשוט מקבל זאת וממשיך הלאה. אם יש לו כסף או אין לו כסף, אם טוב לו או רע לו, הוא אינו מטריד את עצמו בשאלות למה המצב הוא כפי שהוא. אליעד מסביר שכאשר האדם מפסיק לשאול שאלות הוא למעשה נמצא במצב של זרימה טבעית עם המציאות, בלי שום התנגדות. למה מסוכן להיות באמצע הדרך? אליעד מדגיש שהמצב הכי בעייתי הוא כאשר האדם נמצא באמצע הדרך - כלומר, הוא גם לא לגמרי מפסיק לשאול שאלות, אבל גם לא הולך עם השאלות עד הסוף. אליעד נותן דוגמה לאישה שלא שאלה מספיק שאלות בנוגע לעבודה שלה או לזוגיות שלה. למשל, היא לא שאלה מראש אם העבודה תספק לה מספיק כסף, ואז כשהתברר שאין מספיק כסף, היא התחילה לשאול שאלות ולהיות מתוסכלת. אליעד מציין שבמקרה כזה, היה עליה או להחליט מראש שהיא לא שואלת בכלל ופשוט מקבלת את מה שיהיה, או לחלופין לשאול מראש את כל השאלות הרלוונטיות ולוודא שהדברים ברורים לה. אליעד נותן דוגמה נוספת מתחום הזוגיות: אם אדם לא בטוח שהוא רוצה להיות עם מישהו, הוא צריך להחליט מראש - או שהוא מפסיק לגמרי לשאול שאלות ופשוט נשאר במערכת היחסים, או שהוא שואל את עצמו את כל השאלות עד הסוף כדי להיות בטוח לחלוטין בהחלטה שלו. אם הוא רק חצי שואל, כלומר, לא מברר עד הסוף, הוא עלול להישאר מתוסכל ומבולבל. למה כדאי ללכת עד הסוף עם השאלות? אליעד מסביר שגישה אחרת, שהיא בדיוק הפוכה לראשונה, אומרת שהאדם חייב לשאול שאלות ולחקור כל דבר עד הסוף. המטרה של חקירה זו היא להגיע להבנה מוחלטת של המציאות, ממש כפי שאלוהים מבין ... לכוח המשיכה לעבוד בכלל. כאשר האדם חוקר עד הסוף, הוא מגיע לתובנה המלאה של המציאות, ובמצב כזה אין לו שאלות או ספקות כי הוא מבין הכל. איך האדם יכול להגיע להרמוניה מלאה? ההרצאה מסבירה כי יש שתי דרכים אפשריות להגיע להרמוניה: להפסיק לחלוטין לשאול שאלות, פשוט לקבל את המציאות כפי שהיא, בלי רצון להבין או לשנות. לשאול כל שאלה עד הסוף, עד שמגיעים להבנה מוחלטת של כל מה שקורה. במקרה זה, אין יותר ספקות ואין שאלות. אליעד מדגיש שאם האדם נמצא באמצע - הוא תמיד יסבול. הוא או שיחיה בזרימה ללא התנגדות כלל או שיחקור ... נקודה מרכזית: על האדם להחליט האם המציאות היא אקראית או סיבתית. אם היא אקראית, אז באמת אין טעם לשאול שאלות כי אין היגיון במה שקורה. אבל אם המציאות היא סיבתית ויש בה היגיון, על האדם לחקור ולשאול עד שהוא ... עליו לברר אותה עד הסוף, ואז או שהוא יצליח לשנות את המצב, או שיבין שהמצב מחויב ולא ישאל יותר שאלות. ההרצאה מסתיימת במסר חד - משמעי: האדם חייב להחליט על אחת משתי הגישות באופן מוחלט - או שיפסיק לשאול שאלות לגמרי ויזרום עם מה שיש, או שישאל עד הסוף ויגיע לתשובות מוחלטות. כל מצב אחר רק יוביל לסבל ותסכול. למה עדיף לא לשאול שאלות? איך להשתיק את השכל? האם המציאות היא אקראית או סיבתית? איך להגיע להרמוניה מלאה? למה האדם סובל משאלות? מה יקרה אם לא אשאל שאלות? מהי הבנה מוחלטת של המציאות?
לשאול שאלות - איך להתפתח רוחנית - מה לשאול?לשאול שאלות - איך להתפתח רוחנית - מה לשאול?לשאול שאלות - איך להתפתח רוחנית - מה לשאול? איך לשאול שאלות כדי להתפתח רוחנית ותודעתית? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת איך האדם יכול להתפתח מבחינה רוחנית, תודעתית ואישית באמצעות העמקת ההבנה ושאלת שאלות. לדבריו, השיטה היעילה ביותר להתקדמות תודעתית היא להגדיל את רמת ההבנה של המציאות, מפני שככל שהאדם מבין יותר לעומק ... בגלל כוח המשיכה, אך לא מרגישים זאת ברמה עמוקה באמת. אליעד מציין שהמפתח לתחושה אמיתית של הבנה עמוקה הוא לשאול שאלות עמוקות יותר על המידע שכבר יש לנו. איך לשאול שאלות כדי להבין את המציאות טוב יותר? אליעד מציע לאדם להתחיל ממה שהוא כבר יודע. למשל, אדם יודע שיש כוח משיכה, אבל הוא צריך לשאול לא רק מהו הכוח הזה, אלא למה הוא קיים, למה הוא פועל דווקא בצורה הזאת, ולמה דווקא כך ולא אחרת. כשמגיעה תשובה, יש להמשיך לשאול גם עליה - מה הסיבה לתשובה הזאת? ולמה היא דווקא כזאת? ככל ששואלים שאלות יותר עמוקות ויותר מפורטות, כך מגיעים להבנה מדויקת יותר של המציאות. מהי המשמעות של חקירת הכוח שמניע את המציאות? ... כאשר האדם יחקור עד הסוף, עד השורש הראשון של הכוח, הוא יוכל להגיע להבנה מוחלטת של המציאות. איך לשאול שאלות שמטילות ספק באמונות הקיימות? אחת העצות המרכזיות שאליעד נותן היא לערער באופן מתמיד על כל האמונות ותפיסות העולם הקיימות ... הדבר שאני מאמין בו כלל לא נכון?. אליעד מציין שהטלת ספק כזו מובילה לתהליך של חקירה אינסופית ומעמיקה. איך שאלת שאלות קשורה לחוכמה ואושר? אליעד כהן מציין את ההבדל בין חכם לטיפש בכך שהחכם שואל שאלות ומתבונן בתכלית ובמטרה של כל דבר, בעוד הטיפש עושה פעולות ללא התבוננות מעמיקה. לכן, כדי להיות חכם וכדי לחנך ילדים לחוכמה, צריך לעודד אותם לשאול שאלות על כל דבר שהם רואים או שומעים. מי שמרבה לשאול שאלות, מגיע לתובנות עמוקות יותר לגבי החיים ולגבי המציאות, וככל שמבינים יותר לעומק, כך האדם מרגיש מאושר יותר, מכיוון שההבנה מסירה את חוסר הוודאות. כיצד לשאול שאלות על דברים שכבר יודעים? אליעד מסביר שכדי למצוא שאלות חדשות, לא חייבים בהכרח לחפש דברים חדשים לשאול עליהם, אלא אפשר לקחת כל דבר שכבר יודעים ולהפוך אותו לשאלות ותשובות. לדוגמה, האדם יודע שהוא קיים, או שהשמש זורחת - ועל זה אפשר לשאול: למה דווקא ככה ולא אחרת? מה בדיוק גורם לכך? מה בדיוק שונה ממצב אחר אפשרי? חקירה פנימית כזאת תוביל לשאלות חדשות ולרעיונות חדשים שאולי לא היו ידועים לאדם קודם לכן. מדוע חקירה של שאלות עמוקות מובילה להיעלמות השאלות? הנקודה הסופית בתהליך השאלות, לפי אליעד, היא נקודה שבה האדם מגיע להבנה כה עמוקה, עד שאין יותר שאלות כלל. כלומר, לאחר תהליך אינטנסיבי של חקירה, האדם מגיע לשכל כל כך גבוה שמבחינה פנימית כבר אין לו צורך לשאול שאלות, מפני שהוא תופס את המציאות באופן מושלם כפי שהיא. במצב הזה האדם כבר לא זקוק לתשובות, משום שגם השאלות אינן קיימות עוד. אליעד מדגיש שבתחילת התהליך, האדם יכול להרגיש בלבול או חוסר הבנה, אך דווקא ההכרה בכך שאינך מבין היא זו שתאפשר לך להגיע להבנה עמוקה יותר בהמשך. ככל שתשאל יותר שאלות, כך תגיע להכרה מעמיקה יותר של המציאות, ומתוך כך תחווה יותר אושר ושלווה פנימית. איך לשאול שאלות להתפתחות רוחנית? מה זה כוח המשיכה באמת? כיצד להגיע להבנה עמוקה של המציאות? איך להטיל ספק באמונות שלך? מה ... על איך האדם יכול להתקדם תודעתית, רוחנית, אישית ויש הרבה עצות בנושא זה, והפעם אני אדבר על הנושא של שאלת שאלות, לשאול שאלות וכל המרבה הרי זה משובח וככל שאדם יבין, כך הוא ירגיש את מה שהוא יודע, כי אדם מבין דברים ... כל האמונות, לעבור על כל התפישות שלו ולחקור אותן לבדוק אולי ההפך הוא נכון, אולי לא, ולשאול מה שיותר שאלות, החכם יש לו הרבה שאלות יש לו יותר התבוננות, והטיפש לא שואל שאלות, גם בחינוך ילדים, לחנך ילד לחכמה ללמד אותו לשאול מה שיותר שאלות ואיך לשאול שאלות, תיקח דבר שאתה יודע, לשאול למה הדבר הזה הוא ככה ולא אחרת לנסות להבין למה הדבר הזה עובד בצורה ... ככה, ולא אחרת? כי בעולם הזה שום דבר לא מחויב, ותמיד ההפך גם יכול להיות נכון ואפשרי ותשאל עוד שאלות על גבי שאלות, תחקור, מי אמר שככה? מי אמר שאני צודק? ומי שישאל מספיק, לא תהיה לו שום תשובה לשום שאלה, וגם יהיה לו שכל כל כך גדול שלא יהיו יותר שאלות וככל שתשאל שאלות, אתה תבין גם שאתה בהתחלה לא מבין, ואחר כך תבין ותגיע למקום שאין שום שאלה כלל.
חיפוש רוחני, לשאול שאלות, איך לחפש את עצמך? מודעות עצמית, לדבר עם קיר, לשאול באמת, להזדהות רגשיתחיפוש רוחני, לשאול שאלות, איך לחפש את עצמך? מודעות עצמית, לדבר עם קיר, לשאול באמת, להזדהות רגשית איך לשאול שאלות בצורה נכונה בחיפוש רוחני? אליעד כהן מסביר כיצד לשאול שאלות בדרך נכונה כאשר מחפשים את עצמך בתהליך רוחני. הוא מדגיש שלשאול שאלות חוזרות ונשנות בלי להביא נקודת מבט חדשה או תובנה עמוקה יותר, זה בעצם כמו לדבר עם קיר. לדבריו, אדם שרוצה להתקדם ולהתפתח צריך לשאול שאלות חדשות, שמשמעותן היא לקחת את התשובות שהוא כבר קיבל ולבחון אותן לעומק, על מנת להגיע להבנות חדשות על עצמו ... חוזר על אותה השאלה בלי באמת להפנים את התשובה שניתנה לו קודם לכן. לדוגמה, אליעד מספר על אדם שממשיך לשאול אותו שאלות כמו האם יש בחירה חופשית, אבל לא מצליח להביא משהו חדש לדיון. אותו אדם שואל שוב ושוב את אותה השאלה, כאשר בפועל הוא לא באמת מעוניין להבין את התשובה או להתעמק בה. אליעד מסביר כי סוג כזה של שאלות חוזרות אינו מוביל לשום מקום ומדמה אותו למצב שבו אדם מדבר אל קיר, כי אין התפתחות אמיתית בשיחה או בחקירה. מדוע חשוב לשאול שאלות חדשות בתהליך חיפוש עצמי? אליעד מבהיר ששאלות חדשות אינן רק שאלות שונות לחלוטין, אלא שאלות המעמיקות את התהליך שכבר נעשה. שאלות חדשות הן שאלות שמביאות היבט או זווית נוספת שלא נבדקה בעבר. למשל, אם שאלת האם יש בחירה חופשית? כבר נשאלה וקיבלת עליה ... אין בחירה, מה זה אומר על חיי היומיום שלי? או איך נראית המציאות כשמבינים שאין בחירה?. האם אתה שואל שאלות סתם או באמת רוצה להבין? אליעד כהן מדגיש שהשאלות חייבות להגיע מתוך רצון אמיתי להבין ולהתפתח, לא מתוך הרגל או שגרה. הוא מזהיר מפני שאלות שנשאלות רק לשם השאלה עצמה, ללא התעניינות אמיתית בתשובה. הוא נותן דוגמה של אנשים שבאים לשאול שאלות בלי שום מטרה אמיתית, אלא רק כדי לשאול משהו. הוא מציין כי במצבים כאלה יש בזבוז של משאבים, מכיוון שבזמן המוגבל הקיים, עדיף להשקיע באנשים שבאמת מוטרדים משאלות משמעותיות שמונעות מהם לישון בלילה, ולא באנשים ששואלים שאלות רק כדי לסמן לעצמם שהם שאלו משהו. אליעד מציין כי אדם שבאמת רוצה לדעת משהו, למשל אם קיימת בחירה או מה משמעות החיים, חייב לשאול באופן מסודר, להגדיר היטב את שאלתו, ולהתקדם משאלה לשאלה באופן שיטתי, עם כל פעם נקודת מבט חדשה או דגש אחר, ולא לחזור שוב ושוב על אותן שאלות בצורה זהה. מה הקשר בין שאלות אמיתיות להזדהות רגשית? אליעד מסביר שכדי שהחיפוש יהיה אמיתי, השאלה חייבת להיות מלווה בהזדהות רגשית. המשמעות של הזדהות רגשית ... הרגשי לשאלה, השאלה שלו הופכת להיות סתמית ולא מובילה לשום שינוי משמעותי. אליעד מתאר זאת בכך שאדם צריך לשאול שאלות כאילו חייו תלויים בזה, כאילו התשובה לשאלה היא הדבר החשוב ביותר שקיים. אחרת, לדבריו, האדם פשוט אינו רציני מספיק, והחיפוש שלו לא יוביל לשום תוצאה משמעותית. בנוסף, אליעד מציין כי שאלות עמוקות כמו מי אני באמת? או האם יש בחירה חופשית? מחייבות שהשואל יהיה מוכן נפשית להתמודד עם התשובות, גם אם הן יערערו את תפיסת העולם הנוכחית שלו. לדבריו, מי שלא מוכן להזדהות רגשית עם השאלות שלו ועם ההשלכות של התשובות שיקבל, לא יגיע לשום התפתחות או שינוי אמיתי. למה חשוב לחפש באמת ולא מתוך ... שהחיפוש הרוחני או העצמי חייב להיות אמיתי, ולא רק בשביל המשחק. הוא מסביר שאם האדם לא מתייחס ברצינות מלאה לשאלות ולתהליך החיפוש שלו, הוא למעשה מבזבז זמן ואנרגיה. אליעד מדגים זאת בכך שאם אדם היה קשור בחבל מעל תהום, ... ומחויבות מלאה, כאילו מדובר בדבר החשוב ביותר שאי פעם נעשה. בסופו של דבר, אליעד חוזר על הרעיון שצריך לשאול שאלות חדשות מתוך רצון אמיתי להבין, מתוך התעניינות אמיתית ומתוך נכונות אמיתית להתמודד עם ההשלכות של התשובות שיתקבלו. שאלות חוזרות, או שאלות ללא כוונה אמיתית, לדבריו, לא מובילות לשום מקום אלא רק מבזבזות את הזמן של מי ששואל ושל מי שעונה. איך לחפש את עצמך? מהי הזדהות רגשית? לשאול שאלות רוחניות? האם קיימת בחירה חופשית? מהי מודעות עצמית? מה זה חיפוש רוחני אמיתי?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?