... הרי שהאושר הזה, הוא אושר חסר, שיש בו גם דיכאון ועצבות. והוא אושר, שאינו אושר שלם
בלב שלם . ואושר כזה, נקרא, אושר יחסי. שפירושו הוא, שבאופן יחסי, האדם יותר מאושר מהדבר, מאשר עצוב ממנו. דהיינו, שהאדם יש לו רגשות מעורבים, גם של ... וזה נקרא, אושר יחסי. ויש גם עוד סוג אחר של אושר, שנקרא אושר מוחלט אושר שלם אושר
בלב שלם אושר ללא תנאים אושר בלי סיבה אושר מושלם. שהאושר הזה, הוא כולו אושר, בלי שום דיכאון ועצבות כלל. דהיינו, שהלב של האדם, מלא כולו רק באושר, ... בתת המודע של האדם, אין שום שמץ של כעס או דיכאון ועצבות כלל, אלא אך ורק אושר
בלב שלם. ונחדד: שכאן במאמר לא נדון, האם אפשר או אי אפשר להגיע לאושר המוחלט, שאין בו שום דיכאון ועצבות? וגם לא נדון, האם בכלל קיים אושר מוחלט שכזה? והאם זה בכלל טוב או רע, להיות מאושר
בלב שלם, בלי שום דיכאון ועצבות? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן במאמר, כן נדון במערכת היחסים שיש, בין שני הסוגים של האושר, ... הזה, הוא תמיד רק אושר יחסי בלבד. כי כפי שאמרנו, אושר מוחלט, פירושו, שהאדם מאושר
בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של דיכאון ועצבות כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שבתת המודע של האדם, תמיד הוא ירגיש גם ... כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר להיות מאושר ממנו באמת
בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אושר מוחלט, אלא רק אושר יחסי בלבד. ומי שרוצה להשיג אושר מוחלט, לשם כך עליו לשנות ... לא באמת רוצה את האושר המוחלט בצורה מוחלטת. כי מי שרוצה את האושר המוחלט בכל ליבו
ובלב שלם, הוא יחפש רק אותו וגם יקבל אותו. אבל ברגע שהאדם מחפש אושר יחסי, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק רוצה את האושר המוחלט. דהיינו, אפילו קצת ... רק בחיפוש האושר המוחלט, אלא באושר היחסי. ובנוסף, אושר מוחלט, הוא כאשר האדם מאושר
בלב שלם, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה כלל. וכאשר האדם מאושר מדבר כלשהו, בגלל סיבה כלשהי ובגלל תנאים כלשהם. דהיינו, כאשר האדם מחפש אושר כלשהו, הרי ... כי בו יש תמיד אושר. כי כאשר אין שום שיפוטיות כלשהי, אז ממילא מאושרים מהכל תמיד
בלב שלם, ואין שום צורך או יכולת לחפש אושר. וברגע שהאדם מחפש אושר, הרי שבכך הוא בעצם מחזק אצל עצמו, את החשיבה השיפוטית שלו. שמרחיקה אותו, מהאושר ...