... דעותיו בצורה קיצונית, עד שהן ייראו לו אבסורדיות. זאת במקום להיכנס לוויכוח ישיר איתו. לדוגמה, אם אדם
מאמין שהוא חייב להיות בריא כדי להיות מאושר, אפשר לשאול אותו אם הוא באמת חושב שאם הוא חולה, הוא חייב להיות אומלל לנצח. בדרך זו, האדם מתחיל ... קיצונית או אבסורדית, כך שהוא יבין את הסתירה הפנימית בעמדה שלו ויתחיל לשנות אותה בעצמו. לדוגמה, אם אדם
מאמין שהוא צריך להיות עשיר כדי להיות מאושר, ניתן לקחת את עמדתו לקצה ולומר לו: אתה צודק, אם אין לך מיליונים, אתה חסר ערך. השימוש בהגזמה כזו יכול להוביל את האדם להרהר על עמדתו ולהבין שאולי הוא יכול להיות מאושר גם עם פחות כסף. כיצד
רבי נחמן מברסלב השתמש בטכניקות שכנוע לשינוי תפיסות? שיטה זו הוסברה גם באמצעות סיפורים על
רבי נחמן מברסלב, שידע להוביל את תלמידיו לחשוב בצורה אחרת על עקרונות פילוסופיים שונים. למשל, כאשר
רבי נחמן נשאל על בחירה חופשית, הוא השיב בצורה שנראתה כמו הסכמה עם השואל, אך למעשה, לאחר חקירה מעמיקה, השואל הבין שאין לו בחירה חופשית מלאה, ... ניתן לשנות את תפיסתו של אדם באמצעות הקצנה של דעתו שלו עצמו. הרעיון המרכזי הוא שאם אדם מחזיק
באמונה מסוימת, במקום לנסות להתווכח איתו ישירות ולהציג לו עמדה נגדית שעלולה לעורר התנגדות, ניתן להוביל אותו להטלת ספק בתפיסתו על ידי ... מחויבים לכך ושמדובר רק באפשרות, הם עלולים לדחות את הרעיון ולשמור על עמדתם המקורית. אולם, אם יגרמו להם
להאמין שהם חייבים לחלוטין לעשות זאת, ללא כל אפשרות אחרת, הם יתחילו להרגיש אי - נוחות פנימית ולהתנגד בעצמם לרעיון המוקצן. דוגמאות מעשיות להמחשת הרעיון השיטה הזו הודגמה בכמה מקרים ספציפיים: אדם
שמאמין שהוא חייב להיות בריא כדי להיות מאושר: אם הוא חולה והוא סובל מכך, ניתן לשאול אותו אז אתה אומר שאם אתה לא בריא, אתה חייב להיות אומלל ... היא לקחת את מה שאדם אומר ולהוביל אותו בעצמו להפוך את עמדתו. הרעיון הוא לא להתנגד ישירות למה שהוא
מאמין בו, אלא לעטוף את התפיסה שלו בהגזמה מסוימת, כך שהוא עצמו יחפש את דרך האמצע. זהו תהליך של הצגת סתירות פנימיות תוך שימוש באותו עיקרון שהוא
מאמין בו. לדוגמה, אדם שחושב שהוא צריך להיות עשיר כדי להיות מאושר, אפשר לקחת את זה לקצה ולומר לו: אתה צודק, כל עוד אין לך מיליונים אתה חסר ... לאבסורדיות שבדבר ולהתחיל לחשוב שאולי הוא כן יכול להיות מאושר גם עם פחות כסף. דוגמאות היסטוריות -
רבי נחמן מברסלב הדבר הודגם גם באמצעות סיפורים של
רבי נחמן מברסלב, אשר השתמש בטכניקות דומות כדי להביא את תלמידיו להבנה עמוקה יותר של המציאות.
רבי נחמן סיפר פעם על אדם ששאל אותו לגבי בחירה חופשית. במקום לומר לו ישירות שאין לו בחירה חופשית, הוא ענה לו בצורה שנשמעה חיובית מאוד: יש לך ... כלומר, הוא אינו בוחר את הרצון עצמו - ובכך, למעשה, אין לו שליטה מוחלטת כפי שחשב. סיפור נוסף לקוח מתוך
סיפורי מעשיות, שבו מסופר על הקבצן עם הצוואר העקום. הקבצן הזה היה מומחה להשמעת קולות עד כדי כך שהוא יכול היה לגרום לשומעים לחשוב שהקול נשמע ממקום ... שמוביל אותו לחשוב מחדש על עמדתו ולמצוא את הדרך החוצה בעצמו. במילים אחרות, זוהי אסטרטגיה לגרום למישהו
לריב עם עצמו, במקום לגרום לו
לריב עם האדם שמנסה לשנות את דעתו. כאשר אדם שומע טענה שהוא לא מסכים איתה, הוא מיד נעמד על רגליו האחוריות, אבל כאשר הוא שומע את דעתו שלו ... אין, יש, אין אז אני לוקח את מה שהוא אמר והופך את זה לאבסורד כדי שהוא עצמו ירצה להביא את ההיפוך. גם
רבי נחמן פעם עשה את זה אצל מישהו שהוא אמר לו אתה ממך, עזוב אתה לא יצא שום דבר, אתה יכול ללכת ואז הוא אומר לו ללכת, ואז התלמיד שלו
רבי נחמן אמר למה אבל למה אתה אומר לי ככה, אבל יש בי גם נקודות טובות, אבל אתה רואה בשביל זה אמרתי שלא יצא ממך שום דבר כי הוא אומר אם הייתי ... אתה מדבר ככה, למה שאני אמשיך לסבול לנצח אני הוא אומר לו בשביל זה עשיתי לך את ההיפוך? זה אפילו מתועד
חיי מוהרן. ש: זה כאילו מניפולציה זולה איכשהו. אליעד: יקרה. ש: אה? אליעד: יקרה מאוד. ש: איזה ספר? אליעד: ספר
חיי מוהרן. ש: זה הספר מה שאמרתי לך פעולת
הצדיק? אליעד: לא. ש: הספר הטוב. אליעד: הספר פעולת
הצדיק מבוסס גם על ספר
חיי מוהרן. עכשיו
רבי נחמן פעם אמר למישהו, אמר לו אני לא יכול לספר לך, הוא אמר לו תדע לך שיש הרבה דברים שאני עושה עם בני אדם ושאני לא יכול לספר לך עליהם, למה ... אותך אז אתה כבר יודע את האמת אז אתה כבר לא רימו אותך. עכשיו דבר נוסף, אני אחת הפעמים שהכי הערצתי את
רבי נחמן כאילו בהיסטוריה, זאת אומרת בתהליך היה איזה רגע מכונן שמאוד הערצתי את
רבי נחמן, זה בדיוק היה לגבי הרצון, שאני קלטתי
שרבי נחמן רימה אותי אמרתי מה אותי הוא רימה? אני חשבתי שאני כל כך
חכם, איך הוא רימה אותי בכזה דבר ואז אמרתי זה? הוא היה באמת
חכם. עכשיו מה היה בסיפור? שמישהו שואל את
רבי נחמן , אמר לו תגיד לי איך עובדת הבחירה החופשית? אז הוא אומר לו מה זאת השאלה הזאת, אם אתה רוצה אתה עושה, אם אתה לא רוצה אתה לא עושה, אמרתי ...