... לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון
בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון,
בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי ... לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על שמחה פנימית, להשתמש
בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך ... המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע להבנה
שכל מה שנתפס כאפשרי הוא למעשה מחויב, וכל הנפרדות היא למעשה אשליה. ירידת הבן מהמלוכה - השכחה של האחדות המלך אומר לבנו: אני חוזה בכוכבים ורואה שאתה עתיד לרדת מן המלוכה. ... חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר
השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא
שכל אדם הוא הבן המלך,
שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש
בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור להיות המלך האמיתי - יחיה מתוך שמחה שאינה תלויה בדבר. אליעד עכשיו אנחנו נקרא מהספר סיפורי מעשיות. ... מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא
שכל העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם. אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה העולם. לא משנה. כל בחינה נמוכה יש יש אב ויש בן, מה ... אומר אני, מצד האמת האני האמיתית שלו זה אלוהים, זה כמו חלום
שכל מי שנמצא בתוך החלום שאומר את המילה אני, גם אם שני אנשים רבים בתוך החלום והוא אומר אני רוצה, אני רוצה מי זה אני באמת אני זה זה שחולם את החלום. יש אני אחד שהוא חולם את ... כביכול נח בצד והבן שלו הוא כביכול שולט במלוכה. זאת אומרת,
שכלפי חוץ בכלל נראה שהבן הוא מלך והמלך נח בצד. אבל המלך לא מת. מה בעצם זה מרמז. שי שתי בחינות בחינה של הבריאה, בחינה שלפני הבריאה ובחינה של אחרי הבריאה. הבחינה של האין ... וכל העולם כולו נכללים במחויב המציאות הכוונה היא שהאדם מבין
שכל העולם כולו זה בעצם מחויב המציאות. כי רבי נחמן מבאר שכרגע כל מה שיש לנו זה אפשרי המציאות - כי זה יכול להיות קיים וזה יכול להיות לא קיים. ורבי נחמן אומר אם אתה תעשה ... המציאות. זאת אומרת אתה תבין שהכל בעצם זה מחויב המציאות.
שכל האפשרי המציאות יהפך בעינך למחויב.
שכל מה שאתה יודע על האלוהים, על האינסוף על האין, על הסיבה של עצמה, הכל זה יולבש על הבחינת אפשרי. מה הכוונה הכוונה היא כזו אלוהים הוא טוב וכל יכול, כולנו קיבלנו קרדיט לצורך ... כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף.
השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות
שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות
שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים אבל אף על פי כן, מסר המלך את המלוכה לבנו בחייו. כי האתאיסטים חושבים שיש אלוהים ויש עולם ויש בני אדם שהם כאילו ... וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד
השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר.
שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של מה שאתה יודע על מה שהיה לפי הבריאה זה נכון בעצם על מה שקורה אחרי הבריאה. את אומרת של ... לבורא לבורא לבורא עד אינסוף. שזה נקרא מקיפים מעל הזמן
שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר
שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא
השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את
השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך
מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן.
השכל שהוא לא נכנס
בשכל הרגיל. ומה יש
בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף למקיף מעל הזמן זה פרדוקס. כי מצד אחד מעל הזמן הכל אחד. אז אם הכל אחד אז מה שייך ... כפול אינסוף. אינסוף מקומות באינסוף זמנים. הרעיון הוא בעצם
שכל ישות וישות גם היא אלוהים בו זמנית. כולם אלוהים. מצד אחד בכל רגע וכל מקום מחייה את כל שאר הרגעים ושאר המקומות שזה נקרא בעצם
שכל דבר ודבר הוא סיבת עצמו הוא המסובב של כל שאר הדברים. בין כך ובין כך המסר הוא
שכל מה שאתה יודע לגבי מחויב המציאות, מה זאת אומרת מחויב המציאות יש כאלה שאפילו לא יודעים מה זה מחויב המציאות. הכוונה היא שבן אדם צריך להעמיק וכו וכו ללמוד, לחקור, להתבונן ...