... שהשולחן אכן בעל תודעה, ודווקא האנשים הם רובוטים חסרי תודעה. בפועל, הכל עשוי
ממהות אחת, והנפרדות שאנו תופסים בין חומר, רוח, ותודעה היא אשליה שנוצרת עקב תפיסות מוגבלות שלנו. האם משהו יכול להיעלם או להפסיק להתקיים? אליעד טוען באופן חד משמעי ששום דבר לא יכול להיעלם לחלוטין. כל דבר במציאות עשוי מאותה
מהות אחת בסיסית. לדוגמה, אם נשרוף שולחן, הוא לא ייעלם, אלא ישנה את צורתו. הוא משתמש בדימוי של גוף האדם, המדגים כיצד אדם נוצר מחיבור של חלקים קטנים (כמו אטומים ותאים) המתחברים יחד לכדי ... מחלקים קטנים. לכן, דבר לא נוצר באמת יש מאין, והכל הוא רק שינוי של צורה בתוך
המהות האחת. מהי תודעה לפי אליעד כהן? תודעה לפי אליעד, היא היכולת של ישות להיות מודעת לקיומה. האדם יודע שהוא קיים, וזוהי תודעה עצמית. אך אליעד מדגיש שאי אפשר לדעת בוודאות אם יצורים אחרים ... מצב של קיום ואי - קיום בו זמנית. זהו מצב בו אין הבדל בין יש לאין, בין נפרדות
לאחדות. רק כאשר אדם חווה שאין שום הבדל בין אני ללא אני, הוא משתחרר מתחושת החוסר ומהסבל. אך אליעד מבהיר שהחוויה הזו נמצאת מעבר למקום וזמן ואינה נתפסת בשכל הלוגי הרגיל. איך להגיע להבנת ... לדבר אחר. בשלב מתקדם יותר, האדם מגלה שגם הכלום המוחלט הוא צורה, ואז מגיע לתפיסת
אחדות מוחלטת של כל הדברים. מדוע אי אפשר להגיע להבנה מוחלטת באמצעות שכל מוגבל? אליעד מסביר שההבנה המוחלטת נמצאת מעבר להיגיון האנושי הרגיל, מכיוון שהשכל מוגבל לחוויית נפרדות ולתפיסות ... האמת המוחלטת היא המצב שבו אין כל הבדל בין יש לאין, קיום לאי - קיום, נפרדות
לאחדות. זו אמת שנמצאת מחוץ לכל הגדרה, מחוץ לזמן ומקום, ומעבר לשכל. רק מי שהוא איש אמת מוחלט, שמוכן לוותר על כל ההגדרות וההיאחזויות שלו, יכול לחוות אותה. כשהאדם מגיע לאמת הזו, הוא משתחרר מכל סבל ומחווה את המציאות
באחדות מוחלטת. האם האדם חייב להבין הכל כדי להגיע להארה? אליעד אומר שאדם חייב להגיע להבנה שאין דבר בעולם שהוא לא מסוגל להבין. כל דבר שנתפס כמורכב או בלתי נתפס מונע מהאדם להבין את ... להגיע להבנה מוחלטת חייב להפסיק לראות את הדברים כמורכבים, ולחוות את כל המציאות
כאחדות מוחלטת, נטולת נפרדות. מה הדרך המעשית המומלצת להגיע להארה? הדרך המעשית שאליעד מציע היא חקירה מתמדת. האדם חייב לשאול שאלות פנימיות, כגון מי אני? או האם יש הבדל בין דבר אחד לאחר?, ... מאליו. דרך החקירה הפנימית הזו האדם יכול לגלות שהכל הוא צורות שונות של אותה
מהות אחת ויחידה. האם יש הבדל בין אני ללא אני? מהי תודעה ומה ההבדל בין חומר לרוח? מהו הכלום המוחלט? איך להשתחרר מהסבל? האם יש משמעות אמיתית לקיום? איך להבין את המהות של המציאות? מהי אמת ... מתייחס אחרת לחיים שלך ולרצונות שלך. שאלה: איך עוברים מחוויה של נפרדות לחוויה של
אחדות? אליעד: לא עוברים, צריך רק להבין. אם מישהו באמת מבין את זה, אז כל פעם שהוא יגיד שולחן הוא יבין שזה עשוי מאותה מהות, רק שנראית כמו שולחן. זוהי תחושה פנימית
שהכל אחד. לגבי ההמשכיות, אתה תמיד תהיה קיים, אפילו אם לא תדע. אם לא תדע, אז לא יהיה אני, אתה תתקיים באופן אובייקטיבי. אתה אפילו לא יודע אם לפני רגע הייתה לך תודעה, אולי רק הרגע נכנסת ... אתה חווה את שניהם. רק ביחס למוחלט אין הפרדה בין יש לאין. בין אנשי הכת הייתה
אחדות גמורה, וכולם הסכימו שזאת הדרך, מה הכוונה? שכולם הסכימו שצריך להבין מה האמת. הלכו וראו את האילן, וראו שאין לאילן מקום כלל, האילן נמצא מחוץ למקום. הם הבינו שהחוויה של אני קיים ... אני אומר לך שכן. אני אסביר לך, אם יש משהו שאתה לא מסוגל להבין אותו, אז לא תבין
שהכל אחד. כי הדבר הכי מורכב הוא שזה אחד. במורכבות, אתה צריך להגיע לדרגה ששום דבר לא מורכב בעיניך. שאלה: למשל יש רועה צאן? אליעד: אבל אם יביאו לו תרגילים במתמטיקה, ואם יסבירו לו אותם, ... כדי להבין מה שאני אומר. עכשיו ככול שאתה יודע ומבין יותר דברים, כך אתה חווה את
האחדות בצורה יותר חזקה. למרות שברמה הלוגית זה לא יכול להיות, כי או שאתה
באחדות או לא. אבל בכל זאת יש עוצמות של חוויית
אחדות. אבל בגלל שיש רמות זה אומר שאתה יכול לחוות את
האחדות קצת, כל הזמן קצת. אם למשל תשב ביער בלי לדעת קרוא וכתוב, ותחווה צורה, ותשאל מה הצורה הזאת? בסוף תגיע לאותו מקום. מה שחשוב זה איך הידיעות שאתה יודע, מסתדרות לך בראש. אם אתה יודע נפרדות, זה מרחיק אותך
מהאחדות. ככול שאתה יודע יותר שכל של נפרדות, זה מרחיק אותך
מהאחדות. אבל אם אתה תופס את כל הידע הזה
כאחד, אז זה יותר חזק. בפרקטיקה היום אתה לא צריך כלום, יש לך את הדרך הסלולה. תשאל מי אני, ותבין הכל. שאלה: האם עדיף לשאול הרבה שאלות, או ללכת על שאלה אחת עד הסוף? אליעד: ללכת על שאלה אחת עד הסוף. כי צריך לשאול עד הסוף, כי
האחדות נמצאת בסוף. את שואלת את השאלה שהחלטת, עד שהשאלה הופכת לשאלה פנימית יותר, אבל בתנאי שאת לא חוזרת אחורה. למשל את שואלת למה אני גרה פה? ואז את שואלת ובסוף מגיעה לשאלה, מה אני ... את אמורה להבין שאין הבדל בין יש לאין. לראות במו עיניך שזה גם יש וגם אין, שיש
מהות אחת וגם יש צורות. רבי נחמן אמר, השאלה מה זה הראשון? זה כמו לשאול, מה אלוהים חשב לפני שהוא ברא את העולם? איך אני אדע מה יש מחוץ למקום והזמן? אז הוא אמר, אם תדע את כל החסרונות ... מקום וזמן לא חומרי. למעשה אין הבדל בין חומרי ללא חומרי, הכל תופס מקום. גם
האחדות תופסת מקום, אבל
באחדות אין הבדל בין תופס ללא תופס מקום. ואז אתה מבין שהמהות היא לא זמן ומקום חומרי. אבל יש אני, והאני עדיין תופס מקום. אבל כאשר אתה מסתכל יותר פנימה אתה מבין שזה לא תופס שום מקום. אין ...