... ומי שלא אוהב את עצמו, ומי שלא מסוגל לראות את הטוב שיש בכל דבר
וליהנות מכל דבר, על ידי זה הוא נופל לשנאת זרים ולשנאה עצמית, שזהו העונש הגדול ביותר שהאדם יכול לקבל. כי השנאה אוכלת את האדם מבפנים. ואהבה אמיתית, פירושה שהאדם כ"כ אוהב את חברו, עד ... שהאדם נמצא במצוקה ואין לו מושג מהי תכלית חייו ואיך הוא יכול
ליהנות מחייו. ושנאת הזרים, נותנת לאדם משמעות לחייו, וגורמת לו להרגיש טוב יותר עם עצמו, למרות שבאמת זה עדיין גם העונש שלו כנ"ל. ונסביר: כפי שכבר ביארתי, כאשר טוב לאדם באמת, הרי שהוא
נהנה מהחיים כפי מה שהם ובהרמוניה, בלי שהוא צריך להגדיר עבור עצמו הגדרות מיותרות. והסיבה שהאדם מנסה להגדיר דברים ולא מסוגל לחיות בלי הגדרה, היא משום שההגדרות יוצרות עבור האדם את ... וכולי, כולן שורשן במסכנות של האדם שלא אוהב את עצמו ושלא מסוגל
ליהנות מהדברים כפי מה שהם. ואז הוא צריך ליצור לעצמו נקודת אחיזה כלשהי, כדי להעלות את הערך העצמי שלו עבור עצמו, כדי ליצור עבור עצמו משמעות כלשהי, כדי להרגיש טוב יותר ולאהוב את עצמו. ... ולהעצים ולהגדיל את הטוב שלו, על פי הטוב של חברו. ואילו ידע האדם
ליהנות מהחיים כפי מה שהם, הרי שהוא לא היה צריך לשנוא את חברו, כדי להרגיש טוב יותר עם עצמו. והאדם שלא מסוגל
ליהנות מהדברים כפי מה שהם, אז הוא מתחיל להגדיר הגדרות. והוא מגדיר שהוא טוב יותר ושחברו טוב פחות, והוא משייך את עצמו לטובים ואת סביבתו ואת הזרים הוא משייך לרעים וכולי. ועל ידי זה הערך ... האדם לא אוהב את המציאות, הרי שזה עצמו העונש שלו, משום שהוא
נהנה פחות מהמציאות וכולי... ומה בכל זאת טוב בשנאת חינם, בשנאת זרים וכולי? ואם שנאה מהותה נפרדות וחוסר אחדות, אז מה טוב בשנאת זרים ובגזענות? והתשובה היא: כי רק מי שמגיע לאחדות ... של כל דבר, על ידי זה הוא חווה את עצמו כנפרד, ועל ידי זה הוא לא
נהנה מהחיים, ועל ידי זה הוא גם נופל לבדלנות ולנפרדות ולגזענות ולשנאת חינם וכיו"ב. וזה העונש עצמו של האדם, שהוא לא מבין שהכל אחד, ועל ידי זה הוא לא
נהנה מחייו באמת. אך מי שמסתכל על השורש, ומבין שהכל אחד, על ידי זה הוא מגיע לאהבה אמיתית וכולי. ...