נסיעה במונית, שכנוע אנשים, תשלום כספי, תשלום לנותן שירות, תשלום לבעל מקצוע, לשלם מראש, לשלם בסוף, לשלם בהתחלה, לשלם לפי ההתקדמות, מתי לשלם? מתי הכי כדאי לשלם? איך לשכנע מישהו?
מתי הכי משתלם לשלם לנותן שירות?
אחת הסוגיות שאליעד כהן עוסק בה היא השאלה "מתי הכי כדאי לשלם למישהו שנותן לך שירות?". במהלך ההסבר שלו, אליעד מביא מגוון דוגמאות מפורטות כדי להמחיש את השיקולים השונים שמשפיעים על קבלת ההחלטה בנוגע לעיתוי התשלום - האם לשלם מראש, באמצע השירות, או רק בסופו. הוא בוחן במיוחד את המקרה של נסיעה במונית כדוגמה מרכזית, אך מתייחס גם למקרים אחרים כמו הזמנת אתר אינטרנט מבעל מקצוע.
מתי כדאי לשלם לנהג המונית כדי שיגיע מהר?
אליעד מתאר מצב שבו נוסע מזמין מונית כדי להגיע ליעד במהירות האפשרית. הוא שואל ומנתח מה יגרום לנהג לנסוע בצורה הכי מהירה. אפשרויות התשלום הן לשלם מראש לפני תחילת הנסיעה, במהלך הנסיעה (באמצע), או רק בסוף לאחר ההגעה ליעד. אליעד מציג מספר שיקולים לכל אחת מהאפשרויות האלו:
אם התשלום יהיה מראש, הנהג כבר קיבל את הכסף ולכן עלול להרגיש פחות מחויב לנסוע מהר, כי אין לו לחץ של קבלת התשלום. מצד שני, הנהג עשוי לרצות לסיים את הנסיעה מהר כדי להמשיך לעבודתו הבאה - מאחר שכבר קיבל את התשלום, ייתכן שהוא יעדיף להיפטר מהמחויבות במהרה.
לעומת זאת, אם התשלום מתבצע בסוף, לנהג יש מוטיבציה לנסוע מהר כי הוא עדיין לא קיבל את הכסף, וייתכן שהוא ירצה לקבל את התשלום בהקדם האפשרי. עם זאת, ייתכן שהנהג לא יתאמץ במיוחד כי הוא יודע שהתשלום יגיע בכל מקרה, או כי הוא חושש שיש אפשרות שהנוסע לא ישלם לו בסופו של דבר.
אליעד מסביר שאין תשובה חד - משמעית לשאלה זו, מפני שישנם מספר רב של שיקולים המשתנים מנהג לנהג וממצב למצב.
מדוע אין תשובה חד - משמעית בנוגע לעיתוי התשלום?
אליעד מדגיש כי לא קיימת תשובה מוחלטת, כי התנהגות הנהג מושפעת מגורמים רבים ומגוונים:
אליעד מתייחס לכך שיש הבדל מהותי בין תשלום לנהג מונית לבין תשלום לבעל מקצוע כגון בונה אתרים. במקרה של נסיעה במונית, הנהג כמעט תמיד יביא את הלקוח ליעד בסופו של דבר, ולכן שאלת התשלום רלוונטית רק מבחינת קצב ואיכות השירות, לא מבחינת הסיכון שהנהג כלל לא יבצע את השירות.
לעומת זאת, כאשר מדובר על בניית אתר או שירות דומה, אם הלקוח...
אחת הסוגיות שאליעד כהן עוסק בה היא השאלה "מתי הכי כדאי לשלם למישהו שנותן לך שירות?". במהלך ההסבר שלו, אליעד מביא מגוון דוגמאות מפורטות כדי להמחיש את השיקולים השונים שמשפיעים על קבלת ההחלטה בנוגע לעיתוי התשלום - האם לשלם מראש, באמצע השירות, או רק בסופו. הוא בוחן במיוחד את המקרה של נסיעה במונית כדוגמה מרכזית, אך מתייחס גם למקרים אחרים כמו הזמנת אתר אינטרנט מבעל מקצוע.
מתי כדאי לשלם לנהג המונית כדי שיגיע מהר?
אליעד מתאר מצב שבו נוסע מזמין מונית כדי להגיע ליעד במהירות האפשרית. הוא שואל ומנתח מה יגרום לנהג לנסוע בצורה הכי מהירה. אפשרויות התשלום הן לשלם מראש לפני תחילת הנסיעה, במהלך הנסיעה (באמצע), או רק בסוף לאחר ההגעה ליעד. אליעד מציג מספר שיקולים לכל אחת מהאפשרויות האלו:
אם התשלום יהיה מראש, הנהג כבר קיבל את הכסף ולכן עלול להרגיש פחות מחויב לנסוע מהר, כי אין לו לחץ של קבלת התשלום. מצד שני, הנהג עשוי לרצות לסיים את הנסיעה מהר כדי להמשיך לעבודתו הבאה - מאחר שכבר קיבל את התשלום, ייתכן שהוא יעדיף להיפטר מהמחויבות במהרה.
לעומת זאת, אם התשלום מתבצע בסוף, לנהג יש מוטיבציה לנסוע מהר כי הוא עדיין לא קיבל את הכסף, וייתכן שהוא ירצה לקבל את התשלום בהקדם האפשרי. עם זאת, ייתכן שהנהג לא יתאמץ במיוחד כי הוא יודע שהתשלום יגיע בכל מקרה, או כי הוא חושש שיש אפשרות שהנוסע לא ישלם לו בסופו של דבר.
אליעד מסביר שאין תשובה חד - משמעית לשאלה זו, מפני שישנם מספר רב של שיקולים המשתנים מנהג לנהג וממצב למצב.
מדוע אין תשובה חד - משמעית בנוגע לעיתוי התשלום?
אליעד מדגיש כי לא קיימת תשובה מוחלטת, כי התנהגות הנהג מושפעת מגורמים רבים ומגוונים:
- רמת הלחץ הכלכלי של הנהג: אם לנהג חשוב במיוחד לקבל את הכסף והוא במצב כלכלי קשה, תשלום בסוף יכול להאיץ את הנסיעה שלו, כי הכסף עדיין לא בכיסו והוא חייב להבטיח שיקבל אותו מהר.
- סדר היום של הנהג: אם הנהג עסוק מאוד, יתכן שתשלום מראש דווקא יאיץ את קצב הנסיעה, כי הוא ירצה לסיים את המחויבות ולעבור לעבודה הבאה.
- סגנון הנהיגה: נהג שיש לו הרגל לנהוג במהירות מסוימת או שיש לו הגבלה מסוימת על מהירותו, ככל הנראה לא יושפע משמעותית מעיתוי התשלום.
- חשש שהלקוח לא ישלם: אם הנהג חושש שהלקוח יברח או לא ישלם בסוף, תשלום מראש יגרום לו להרגיש בטוח יותר, אך ייתכן שגם יפגע במוטיבציה שלו למהר כי הוא כבר קיבל את הכסף.
- אישיות הנהג: האם הנהג אדם שאוהב לחץ ומוטיבציה כספית גבוהה, או שהוא אדיש ולא יושפע כלל מכך שכבר קיבל או עוד לא קיבל את הכסף.
אליעד מתייחס לכך שיש הבדל מהותי בין תשלום לנהג מונית לבין תשלום לבעל מקצוע כגון בונה אתרים. במקרה של נסיעה במונית, הנהג כמעט תמיד יביא את הלקוח ליעד בסופו של דבר, ולכן שאלת התשלום רלוונטית רק מבחינת קצב ואיכות השירות, לא מבחינת הסיכון שהנהג כלל לא יבצע את השירות.
לעומת זאת, כאשר מדובר על בניית אתר או שירות דומה, אם הלקוח...
- מתי לשלם לנהג מונית?
- איך לשכנע אנשים באמצעות תשלום?
- האם לשלם מראש או בסוף?
- איך לגרום לנותן שירות להיות מהיר יותר?
- תשלום מראש או לפי התקדמות?
- לשלם לפי התקדמות או בסיום?
- כיצד לשכנע אנשים באמצעות כסף?