ניהול ארגונים, משימות בארגון, תפקידו של המנהל בארגון, חלוקת תפקידים בארגון, איך לחלק את התפקידים בארגון? מי אמור לעשות מה בארגון? מבנה עץ ארגוני, מבנה כח האדם בארגון, מי אמור לעשות משימות בארגון? חלוקת המשימות בארגון
מהו התפקיד העיקרי של המנהל בארגון?
התפקיד המרכזי של המנהל בארגון הוא לבצע כמה שיותר משימות שרק הוא יכול לבצע, וכמה שפחות משימות שגם אחרים מסוגלים לבצע. כאשר המנהל מתלבט איזו משימה עליו לעשות מתוך אותן משימות ייחודיות, עליו לבחור תמיד במשימה שתביא את התועלת הרבה ביותר לארגון. הרעיון המרכזי הוא שלכל עובד בארגון, ובמיוחד למנהל, יש משימות ספציפיות שאם הוא לא יעשה אותן, אף אחד אחר לא יבצע אותן בצורה מספקת או בכלל.
איך נכון לחלק משימות בין עובדים בארגון?
חלוקת המשימות בארגון צריכה להיעשות לפי היכולות של כל עובד ולפי מידת הייחודיות של המשימות השונות:
במקרה בו יש שני עובדים ושלוש משימות, כאשר את המשימה הראשונה יכולים לבצע שני העובדים ואת שתי המשימות הנוספות יכול לבצע רק עובד אחד, התכנון יהיה כך:
אם קיימת משימה שגם המנהל וגם העובד יכולים לבצע, אבל המנהל מסוגל לעשות אותה ברמה גבוהה יותר, חשוב להסתכל על המשימה כשתי משימות נפרדות:
כיצד מנהל צריך להחליט אילו משימות לבצע בעצמו ואילו להאציל לעובדים?
המנהל צריך באופן עקבי לשאול את עצמו:
בארגונים רבים מנהלים נוטים לעשות משימות שגם עובדים אחרים מסוגלים לבצע, ולעיתים אפילו בצורה טובה יותר. זו טעות נפוצה שמורידה את היעילות של הארגון, מכיוון שכאשר המנהל עושה משימות פשוטות, הוא מונע מעצמו לבצע את המשימות החשובות ביותר, אלו שרק הוא יכול לבצע, כגון קבלת החלטות אסטרטגיות או תכנון ארוך טווח.
לדוגמה, אם המנהל יכול לכתוב דוח או לנהל משא ומתן חשוב מול לקוח אסטרטגי, עדיף שהוא יתמקד במשא ומתן וייתן לעובד את הכנת הדוח. גם אם העובד יעשה את הדוח ברמה של 70% ממה שהמנהל היה עושה, התרומה לארגון תהיה גדולה יותר אם המנהל ינהל את המשא ומתן במקום לכתוב את הדוח בעצמו.
מהי הנוסחה לחישוב חלוקת המשימות בארגון?
ישנה נוסחה פשוטה וברורה לחלוקת משימות בארגון:
התפקיד המרכזי של המנהל בארגון הוא לבצע כמה שיותר משימות שרק הוא יכול לבצע, וכמה שפחות משימות שגם אחרים מסוגלים לבצע. כאשר המנהל מתלבט איזו משימה עליו לעשות מתוך אותן משימות ייחודיות, עליו לבחור תמיד במשימה שתביא את התועלת הרבה ביותר לארגון. הרעיון המרכזי הוא שלכל עובד בארגון, ובמיוחד למנהל, יש משימות ספציפיות שאם הוא לא יעשה אותן, אף אחד אחר לא יבצע אותן בצורה מספקת או בכלל.
איך נכון לחלק משימות בין עובדים בארגון?
חלוקת המשימות בארגון צריכה להיעשות לפי היכולות של כל עובד ולפי מידת הייחודיות של המשימות השונות:
- אם יש עובד אחד ומשימה אחת - ברור שהעובד יבצע את המשימה הזאת.
- אם יש עובד אחד ושתי משימות - העובד יבצע את המשימה שתביא הכי הרבה ערך לארגון.
- אם יש שני עובדים ומשימה אחת - העובד שיכול לבצע את המשימה בצורה הכי טובה הוא שיבצע אותה.
- אם יש שני עובדים ושתי משימות, ושני העובדים יכולים לבצע את שתי המשימות באותה הרמה - כל אחד יכול לבחור באיזו משימה ירצה לעסוק.
- אם יש שני עובדים ושתי משימות, אך את המשימה הראשונה שני העובדים יכולים לבצע, ואת המשימה השנייה יכול לבצע רק אחד מהם - במקרה כזה המשימה השנייה תבוצע על ידי העובד היחיד שיכול לבצע אותה, ואת המשימה הראשונה יבצע העובד שלא יכול לבצע את המשימה השנייה. כך לא יהיה מצב שבו עובד אחד פנוי ועובד אחר עמוס יתר על המידה.
במקרה בו יש שני עובדים ושלוש משימות, כאשר את המשימה הראשונה יכולים לבצע שני העובדים ואת שתי המשימות הנוספות יכול לבצע רק עובד אחד, התכנון יהיה כך:
- את המשימה הראשונה יבצע העובד הראשון שיכול לעשות רק אותה.
- את שתי המשימות הנוספות יבצע העובד השני, שרק הוא יכול לבצע אותן, ובתוך אותן שתי משימות עליו לתעדף את המשימה שתביא הכי הרבה תועלת לארגון.
אם קיימת משימה שגם המנהל וגם העובד יכולים לבצע, אבל המנהל מסוגל לעשות אותה ברמה גבוהה יותר, חשוב להסתכל על המשימה כשתי משימות נפרדות:
- משימה אחת ברמת ביצוע בסיסית שהעובד יכול לבצע (למשל ב - 50% מהיכולת המקסימלית).
- משימה שנייה של שיפור, שאותה רק המנהל יכול לבצע, מרמה בסיסית (50%) לרמת ביצוע גבוהה (100%).
כיצד מנהל צריך להחליט אילו משימות לבצע בעצמו ואילו להאציל לעובדים?
המנהל צריך באופן עקבי לשאול את עצמו:
- האם את המשימה הזאת יכול לבצע גם מישהו אחר? אם התשובה חיובית, עדיף לתת לאותו עובד לבצע את המשימה.
- אם העובדים מבצעים משימות בצורה פחות טובה מהמנהל, עליו לשקול האם שיפור העבודה שלהם חשוב יותר ממשימה ייחודית אחרת שרק הוא מסוגל לעשות.
- בכל מצב המנהל צריך לתעדף את אותן משימות שיביאו את הערך המקסימלי לארגון ושרק הוא יכול לבצע אותן, כדי לא לבזבז את זמנו על משימות שאחרים יכולים לבצע גם אם ברמה מעט נמוכה יותר.
בארגונים רבים מנהלים נוטים לעשות משימות שגם עובדים אחרים מסוגלים לבצע, ולעיתים אפילו בצורה טובה יותר. זו טעות נפוצה שמורידה את היעילות של הארגון, מכיוון שכאשר המנהל עושה משימות פשוטות, הוא מונע מעצמו לבצע את המשימות החשובות ביותר, אלו שרק הוא יכול לבצע, כגון קבלת החלטות אסטרטגיות או תכנון ארוך טווח.
לדוגמה, אם המנהל יכול לכתוב דוח או לנהל משא ומתן חשוב מול לקוח אסטרטגי, עדיף שהוא יתמקד במשא ומתן וייתן לעובד את הכנת הדוח. גם אם העובד יעשה את הדוח ברמה של 70% ממה שהמנהל היה עושה, התרומה לארגון תהיה גדולה יותר אם המנהל ינהל את המשא ומתן במקום לכתוב את הדוח בעצמו.
מהי הנוסחה לחישוב חלוקת המשימות בארגון?
ישנה נוסחה פשוטה וברורה לחלוקת משימות בארגון:
- קודם כל, לזהות את כל המשימות בארגון.
- לזהות אילו משימות יכול לבצע כל עובד, ובאיזו רמה.
- את המשימות שיכולים לבצע כמה עובדים, להאציל לאלו שאין להם יכולת לבצע משימות ייחודיות אחרות.
- משימות שרק אדם אחד יכול לבצע יוטלו על אותו אדם באופן מיידי.
- המנהל יבצע רק משימות שהוא היחיד שמסוגל לבצע, או משימות שתרומתן לארגון גבוהה בהרבה אם הוא יבצע אותן בעצמו.
- איך לנהל צוות?
- איך לחלק משימות לעובדים?
- מהו תפקיד המנהל בארגון?
- איך להיות מנהל טוב?
- איך לחלק את התפקידים בארגון?
- ייעוץ ארגוני
- איך להקצות משימות לעובדים?
תפקידו של המנהל בארגון
שלום חברים, הפעם נסביר לגבי תפקידו של המנהל בארגון - מה הוא אמור לעשות, מה הוא לא אמור לעשות, ומה צריך לעשות כדי שארגון יצליח. הנושא הזה נכון לא רק למנהל, אלא גם לעובדים, ולכל ארגון שבו יש מספר עובדים. נדון בשאלה איך לדעת מה כל עובד אמור לעשות, איך לסדר את המשימות של הארגון בהתאם לעובדים, ואיך לבצע חלוקת משימות באופן מיטבי.
מהו תפקידו של המנהל?
התשובה הבסיסית היא שהמנהל צריך לעשות כמה שיותר משימות שרק הוא יכול לבצע, וכמה שפחות משימות שאחרים יכולים לבצע. מתוך המשימות שהוא מבצע, עליו להתמקד בעיקר במשימה שתביא את הערך הגבוה ביותר לארגון.
כלומר, המנהל צריך לשאוף לבצע את המשימות שאין לאף אחד אחר את היכולת או הסמכות לבצע, ואת שאר המשימות לתת לעובדים. בנוסף, עליו לבחור את המשימות הללו לפי סדר עדיפויות - מה שיתרום הכי הרבה להצלחת הארגון.
חלוקת משימות בין עובדים
נבחן כמה תרחישים פשוטים כדי להבין איך נכון לחלק משימות:
ניקח דוגמה נוספת: יש שני עובדים ושלוש משימות, כאשר המשימה הראשונה יכולה להתבצע על ידי שניהם, אך שתי המשימות האחרות יכול לבצע רק עובד אחד. במקרה זה, המשימה הראשונה תבוצע על ידי העובד שיכול לבצע רק אותה, ואילו העובד השני יבצע את שתי המשימות האחרות.
מה קורה כאשר יש משימה אחת ששני עובדים יכולים לבצע, אך אחד מהם מבצע אותה ברמה גבוהה יותר? במקרה כזה, ניתן להסתכל על המשימה כשני חלקים: ביצוע בסיסי של המשימה, שיכול להיעשות על ידי שניהם, ושיפור רמת הביצוע שלה - שיכול להיעשות רק על ידי המנהל. במקרה כזה, אם המנהל יכול לבצע משימות אחרות שרק הוא מסוגל להן, עדיף לתת לעובד לבצע את המשימה ולהתמקד במה שרק המנהל יכול לעשות.
העיקרון המנחה
המנהל צריך להתמקד במשימות שאין לאחרים אפשרות לבצע, ולתת לעובדים לבצע משימות שגם הם מסוגלים להן. אם העובדים מבצעים משימות שאינם טובים בהן כמו המנהל, עדיין עדיף שיבצעו אותן והמנהל יתמקד במשימות הייחודיות שלו.
המנהל גם צריך לשקול אם עדיף לו לשפר את מה שהעובדים מבצעים או לבצע בעצמו משימות אחרות - עליו לבחור מה יתרום יותר להצלחת הארגון.
ניהול נכון מוביל להצלחה
כדי שארגון יצליח, לא מספיק לבצע משימות בצורה טובה - צריך לבצע את המשימות שהן החשובות ביותר. אם המנהל יתמקד בביצוע משימות שאחרים יכולים לבצע במקום במשימות שרק הוא יכול לבצע, הארגון עלול להפסיד.
לכן, בסיכומו של דבר, המנהל צריך:
שלום חברים, הפעם נסביר לגבי תפקידו של המנהל בארגון - מה הוא אמור לעשות, מה הוא לא אמור לעשות, ומה צריך לעשות כדי שארגון יצליח. הנושא הזה נכון לא רק למנהל, אלא גם לעובדים, ולכל ארגון שבו יש מספר עובדים. נדון בשאלה איך לדעת מה כל עובד אמור לעשות, איך לסדר את המשימות של הארגון בהתאם לעובדים, ואיך לבצע חלוקת משימות באופן מיטבי.
מהו תפקידו של המנהל?
התשובה הבסיסית היא שהמנהל צריך לעשות כמה שיותר משימות שרק הוא יכול לבצע, וכמה שפחות משימות שאחרים יכולים לבצע. מתוך המשימות שהוא מבצע, עליו להתמקד בעיקר במשימה שתביא את הערך הגבוה ביותר לארגון.
כלומר, המנהל צריך לשאוף לבצע את המשימות שאין לאף אחד אחר את היכולת או הסמכות לבצע, ואת שאר המשימות לתת לעובדים. בנוסף, עליו לבחור את המשימות הללו לפי סדר עדיפויות - מה שיתרום הכי הרבה להצלחת הארגון.
חלוקת משימות בין עובדים
נבחן כמה תרחישים פשוטים כדי להבין איך נכון לחלק משימות:
- אם יש עובד אחד ויש משימה אחת - ברור שהעובד צריך לבצע את המשימה.
- אם יש עובד אחד ושתי משימות - העובד צריך לבצע את המשימה שתביא הכי הרבה תועלת לארגון.
- אם יש שני עובדים ומשימה אחת - את המשימה יבצע העובד שיכול לבצע אותה בצורה הטובה ביותר.
- אם יש שני עובדים ושתי משימות ושניהם יכולים לבצע את המשימות באותה רמה - כל אחד יכול לבחור איזו משימה לבצע.
- אם יש שני עובדים ושתי משימות, אך את המשימה הראשונה שניהם יכולים לבצע ואת השנייה רק אחד מהם - אז המשימה השנייה תבוצע על ידי העובד היחיד שיכול לבצע אותה, ואילו המשימה הראשונה תבוצע על ידי העובד שלא יכול לבצע את השנייה.
ניקח דוגמה נוספת: יש שני עובדים ושלוש משימות, כאשר המשימה הראשונה יכולה להתבצע על ידי שניהם, אך שתי המשימות האחרות יכול לבצע רק עובד אחד. במקרה זה, המשימה הראשונה תבוצע על ידי העובד שיכול לבצע רק אותה, ואילו העובד השני יבצע את שתי המשימות האחרות.
מה קורה כאשר יש משימה אחת ששני עובדים יכולים לבצע, אך אחד מהם מבצע אותה ברמה גבוהה יותר? במקרה כזה, ניתן להסתכל על המשימה כשני חלקים: ביצוע בסיסי של המשימה, שיכול להיעשות על ידי שניהם, ושיפור רמת הביצוע שלה - שיכול להיעשות רק על ידי המנהל. במקרה כזה, אם המנהל יכול לבצע משימות אחרות שרק הוא מסוגל להן, עדיף לתת לעובד לבצע את המשימה ולהתמקד במה שרק המנהל יכול לעשות.
העיקרון המנחה
המנהל צריך להתמקד במשימות שאין לאחרים אפשרות לבצע, ולתת לעובדים לבצע משימות שגם הם מסוגלים להן. אם העובדים מבצעים משימות שאינם טובים בהן כמו המנהל, עדיין עדיף שיבצעו אותן והמנהל יתמקד במשימות הייחודיות שלו.
המנהל גם צריך לשקול אם עדיף לו לשפר את מה שהעובדים מבצעים או לבצע בעצמו משימות אחרות - עליו לבחור מה יתרום יותר להצלחת הארגון.
ניהול נכון מוביל להצלחה
כדי שארגון יצליח, לא מספיק לבצע משימות בצורה טובה - צריך לבצע את המשימות שהן החשובות ביותר. אם המנהל יתמקד בביצוע משימות שאחרים יכולים לבצע במקום במשימות שרק הוא יכול לבצע, הארגון עלול להפסיד.
לכן, בסיכומו של דבר, המנהל צריך:
- לבצע רק את המשימות שאין לעובדים אחרים יכולת לבצע.
- לתת לעובדים לבצע משימות שאפשר להאציל.
- לשקול האם עדיף לשפר את עבודת העובדים או להתמקד במשימות אחרות.
- לבצע משימות לפי סדר עדיפויות שיביא את הערך הגבוה ביותר לארגון.