... המוח יודע? איך המוח לומד? איך
תינוק לומד? איך המוח חושב? התפתחות המוח, התפתחות הקוגניציה, מה קדם למה? הביצה או התרנגולת, פרדוקסים במציאות, התפתחות החשיבה איך המוח יודע דברים ... חדשים? ואיך בכלל מתרחשת הלמידה של
תינוק? אליעד פותח את הנושא בשאלה הבסיסית והעמוקה ביותר: איך
תינוק יודע? השאלה פשוטה לכאורה, אבל עומק הבעיה מגיע דווקא מהדוגמאות והפרטים שאליעד מספק. נתחיל לפרט את כל הדוגמאות וההסברים שהוצגו בהרצאה. איך
תינוק לומד לתקשר? אליעד מסביר את התקשורת הראשונית של
תינוק: כאשר
תינוק מתחיל לתקשר, למשל כשהוא לומד את המילה הראשונה, הוא שואל איך
התינוק מבין מה פירוש המילה הראשונה שלו. לדוגמה, כדי להבין מהו תפוח, ההורים אומרים
לתינוק זה תפוח תוך הצבעה על הפרי. אבל אליעד מדגיש שהדבר הזה יוצר מיד בעיה לוגית, כי כדי
שהתינוק יבין מהו תפוח, הוא כבר צריך לדעת דברים נוספים מראש, למשל מה זה זה, מה המשמעות של הצבעה, ואפילו מה משמעות התפיסה החושית שלו. איך לומדים ... לומדים נשענת תמיד על ידע קודם. האם
התינוק נולד עם ידע מוקדם? אליעד כהן מעלה את שאלת הביצה והתרנגולת בהקשר של למידה: האם
תינוק נולד עם ידע כלשהו, או שכל הידע שלו מגיע אחר כך? הוא מציג את הבעיה באופן פרדוקסלי: אם
התינוק נולד עם ידע, מאיפה הגיע הידע הזה? אם הוא נולד ללא ידע כלל, כיצד בכלל מתחיל תהליך הידיעה? אליעד נותן דוגמה ברורה: האם
התינוק יודע שהוא רוצה לאכול כי הוא מרגיש רעב? ואם כן, איך הוא בכלל יודע מה זו תחושת רעב? אליעד אומר שכדי
שהתינוק ירגיש רעב, הוא חייב קודם כל לחוות את ההיפך של זה, כלומר, שובע או לפחות מצב של לא רעב. אבל גם זה מעורר שאלה: איך בכלל
התינוק יודע את ההבדל בין רעב ללא רעב כשהוא חווה זאת בפעם הראשונה? האם ניתן ללמוד משהו לגמרי חדש? כדי להעמיק עוד יותר, אליעד מביא דוגמה מתמטית: ... דומה מאוד לשאלת הידיעה הראשונה של
התינוק. אנחנו יודעים שלוגית לא מחויב שהביצה תבוא מהתרנגולת או להיפך, אבל בחוויית האדם, אנחנו כן חשים שמחויב שיהיה דבר שקדם לדבר אחר, אחרת קשה ... בתפיסת העולם. איך המוח לומד? איך
תינוק לומד לתקשר? מה קדם למה ביצה או תרנגולת? האם אפשר לדעת משהו חדש לגמרי? פרדוקסים בתהליך הלמידה התפתחות החשיבה אצל ילדים ...