... מעשיות, רבי נחמן מברסלב, מלך או עבד, מעשה בארמון שלך מלך, מעשה בארמון של עבד, איך לזהות את האמת? איך לזהות את
השקר? אמת או
שקר, עבד או מלך, פדיון שבויים מה ההבדל בין ... שמתנגדים לו משבחים את עצמם ומבזים אותו. לכאורה זה אותו דבר - כולם משבחים את עצמם - אך השאלה החשובה היא: מה באמת האמת? איך נוצרת האמת ואיך נוצרת האשליה של
השקר? אליעד כהן מסביר את דברי רבי נחמן על כך ... האמת, הוא ימצא אותה רק בתוך אותו מדור שנבנה מתוך חיבור אמיתי של נפשות רבות. מנגד, יש קשר אחר שמורכב מנפשות של רשעים, שגם הם יוצרים מדור ובית, אך זהו בית של
שקר. השקר תמיד ינסה לדמות עצמו לאמת, ... גדול אצל האדם המחפש את דרכו. לכן התורה אומרת אחרי רבים להטות, כלומר, ללכת לפי דעת הרוב, אך גם מזהירה לא תהיה אחרי רבים לרעות. זאת משום שהרוב לפעמים טועה,
והשקר עשוי להראות עצמו כרוב. מה הפתרון של רבי נחמן להבחין בין אמת
לשקר? כדי להצליח להבחין בין שני הארמונות - בין ארמון האמת של המלך לבין ארמון
השקר של העבד, מציע רבי נחמן לעשות פדיון שבויים. ... היחידה היא לשבת במקום מסוים במשך שנה שלמה ולצפות ולהתגעגע לשחרורה. אליעד מדגיש שזיהוי האמת אינו דבר פשוט, משום שלפעמים מה שנראה מושלם הוא דווקא המקום
השקרי. האמת
והשקר נראים דומים מאוד מבחוץ, ולכן האדם חייב ... פנימית עמוקה ויסודית, כמו זו שבאה לידי ביטוי במושג פדיון שבויים. רק כך אפשר להבחין מה באמת שייך לארמון המלך (האמת), ומה לארמון העבד (השקר). איך לזהות אמת
ושקר? מה זה פדיון שבויים לפי רבי נחמן? איך ... המלך לפלטין של העבד רק אף על פי כן אפשר לטעות ביניהם רבי נחמן אומר זה נראה בדיוק אותו דבר אבל זה העבד וזה המלך, כאילו שניהם נראים אותו דבר רק אחד אמת ואחד
שקר. רבי נחמן הרבה פעמים היה משבח את עצמו ... לבקש אמת מוצאין שם באותו המדור. ועל כן ציוותה התורה אחרי רבים להטות.. אבל דע שיש כנגד זה קשר של רשעים שמתקשרים יחד הרבה נפשות של רשעים ונעשה מהם בית ומדור
לשקר ועל זה כתוב לא תיהיה אחרי רבים לרעות. יש משפט שאומר אחרי רבים להטות זאת אומרת מה שהרבים אומרים זה נכון, אבל יש משפט שאומר אל תלך אחרי הרבים, והנה בין שני הבתים הנל אפשר לטעות דהיינו, בין האמת
והשקר כי
השקר מדמה עצמו לאמת כי גם שם יש קשר מנפשות רבים ואפשר האדם לטעות ואינו יודע היכן האמת ולהיכן לקרב עצמו. ורבי נחמן אמר שהפתרון הוא ודע שעל ידי מצוות פדיון שבויים זוכה להבין בין שני הבתים הנל, בין אמת
לשקר ובין מלך לעבד כי
השקר הוא בחינת עבד, בחינת ארור בחינת ארור כנען ...