... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי
שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו ... נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין
שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה ... איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך
לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא.
השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא נובעת מהקשר הפנימי והקבוע של האדם עם שורש המציאות. זוהי שמחה שאינה ... תלוי בתנאים ובנסיבות. לעומת זאת, שמחה מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם
בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים ... טבע. הדרך לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על שמחה פנימית, להשתמש בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה
ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי
שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות הסיפור של ... אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו המקורי. הקדמה - חשיבות
השמחה האמיתית רבי נחמן פותח את הסיפור במשפט: אספר לכם איך היו שמחים. הוא אומר זאת כתגובה לכך שהתלמידים שלו היו ... שלמה, ולכן הוא אומר להם: מה אתם יודעים לשמוח מתוך מרה שחורה? אני אספר לכם איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי השמחה שלהם, אף על פי שנראית ככזו, אינה
שמחה אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא משהו טוב בתוך עולם של סבל - הוא שמח. אך זו אינה שמחה מושלמת. רבי נחמן בא ללמד אותם מהי
שמחה אמיתית, שמחה שאינה תלויה בחיפוש נקודות טובות בתוך מציאות של סבל, אלא שמחה שנובעת ממקום עמוק יותר, מקום של דבקות מוחלטת בבורא, מקום שבו אין נפרדות כלל ואין טוב ורע כלל. מהי
השמחה האמיתית ואיך היא שונה משמחה חיצונית? רבים טועים לחשוב ששמחה היא חיצונית - אדם מחייך, מספר בדיחות, שר ורוקד, ... שאין לה שורש פנימי. אמנם, רבי נחמן אומר שאפשר להשתמש במילא דשטותא, כלומר, בשטויות קטנות ובדיחות כדי לשמח את עצמך באופן זמני. אך זו רק דרך להגיע
לשמחה אמיתית, ולא המטרה עצמה. אם האדם משתמש בשטויות כדי להתחיל
שמחה אמיתית - זה טוב, אך אם הוא נשאר רק ברובד השטחי, זו איננה
שמחה אמיתית. שמחה מתוך מרה שחורה - מהי ולמה היא אינה שלמה? כאשר אדם שמח מתוך מרה שחורה, הכוונה היא שהוא שמח משום ... יש לי חברים, הוא עדיין חי בעולם של נפרדות. הוא עדיין נמצא בתוך התפיסה שיש דברים רעים ודברים טובים, אלא שהוא מחפש את הנקודות הטובות. אך זו עדיין אינה
שמחה אמיתית, משום שהיא תלויה בתנאים חיצוניים. אם לא היה מוצא נקודות טובות - לא היה שמח. לעומת זאת,
שמחה אמיתית אינה תלויה בכלום. היא שמחה שמגיעה מתוך חיבור לשורש המציאות, מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר,
השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן ... אלא גם לשמוח מהדברים הרעים עצמם. רוב האנשים, כאשר הם נתקלים בקושי, מנסים למצוא בו צד חיובי, ולשמוח בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא
השמחה האמיתית שעליה מדבר רבי נחמן.
השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, מבלי לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם ... לכם איך היו שמחים. מה שרבי נחמן בעצם אמר, אמר להם, בעצם תראו אתם עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא
שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של השמחה. כי הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש ... כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון שרבי נחמן אמר שצריך מילא דה שטותא, נסה לשמח את עצמך בשטויות עד שתגיע
לשמחה אמיתית. אבל המטרה בסופו של דבר זה שתהיה לך
שמחה אמיתית. עכשיו מה זה נקרא
שמחה אמיתית רבי נחמן במקום אחר אמר להם ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך ואם אתם לא מסוגלים לשמוח בהשם יתברך אז תשמחו ... כאילו תחפש את הטוב שיש בכל דבר. מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות, הבורא, הוא נמצא בכל. ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא לשמוח
שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון והשמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. זאת אומרת, אתה לוקח את היגון והאנחה ואתה גם מהם שמח. אתה צריך לשמוח מזה שרע. כשקורה לך משהו טוב, אתה צריך לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא לטובה או סיפורים אחרים, כן לשמוח מהדבר הרע עצמו. זה נקרא
שמחה אמיתית. כי למה אתה שמח מהדבר הרע עצמו איך אתה יכול לשמוח מהדבר הרע עצמו עי הדבקות, עי שאתה מתבטל לאינסוף ... הבקשה היחידה שאני מבקש ממך זה תמשיך להיות בשמחה. מה זאת אומרת רק תהיה בשמחה, תבין שאתה מלך. אני אסביר איך זה מתחבר. אי שמחה פירושו מה שאמרנו בהתחלה.
שמחה אמיתית פירושו דבקות לבורא. והמלך מסר את המלוכה לבנו בחייו כי מצד האמת הבן הוא בן יחיד, כי למרות שיש הרבה ...