הסוד של כל
הסודות - מהו
הסוד שאותו לא יודעים גם לא
חכמי החכמים? - חלק 6 והסוד הראשון אנחנו מגלים כאן, הוא שקיים
סוד. ושקיים שורש אחד שהוא האחראי לכל הדברים שיש בעולם. והסוד השני שאנחנו מגלים כאן, הוא את הדוגמאות הנל, שהאדם יבין עד כמה גדול
הסוד הזה. והסוד השלישי שאנחנו מגלים כאן, הוא את הדרך של האדם לגלות את
הסוד ואת השאלה ואת התשובה שלו. כי את
הסוד עצמו אי אפשר לגלות כפי מה שהוא, כי הוא גדול מאוד. וכל שכן שאי אפשר לגלות את התשובה שלו, כי התשובה שלו היא גדולה עוד יותר ממנו. אך כן אפשר לגלות לאדם את הדרך, שהיא דרך
הלימוד. דהיינו, שעל האדם לנסות לשפר את יכולות החשיבה שלו בכל תחום, כדי לאפשר לעצמו לגלות את
הסוד של כל
הסודות. וגם על האדם להבין, שמי שהוא
חכם אמיתי, הוא כמובן יודע את התשובה ואת
הסוד של המציאות. ומחמת ששכלו גדול ככ, לכן גם בעיניו הדבר הזה הוא פשוט מאוד. ככ פשוט עד שמרוב שהוא פשוט האדם לא מבין אותו. וכאשר האדם הוא
חכם אמיתי, אז הוא מגלה מטובו לאחרים. וטובו היא צורת החשיבה שלו והשכל שלו, שהוא השכל של המציאות. והדרך של
החכם האמיתי לעזור לאדם להביא אותו אל האושר המושלם ואל חיים מושלמים, היא באמצעות זה שהוא נותן לו כל מיני כיווני מחשבה ייחודיים, שיש בהם עמקות מאוד גדולה. כי השכל של
החכם הוא מאוד גדול. ככ גדול עד שאי אפשר לומר אותו כלל.
והחכם מצמצם את שכל ואת
חוכמתו עבור האדם. וכאשר האדם שומע את החלקים השונים של השכל של
החכם, על האדם להבין שבתוך השכל של
החכם, יש בהם עמקות מאוד גדולה. כי הם כולם עטיפות ולבושים של השכל של המציאות. כי
החכם מנסה כל הזמן לקרב את השכל של המציאות אל האדם.
והחכם עושה זאת בצורה מאוד
חכמה, שהיא יכולה להתאים לכל אחד, ושכל אחד יבין את דבריו לפי כלי הקיבול השכלי שלו. כי
החכם אומר את דבריו בצורה מאוד מסוימת, ובתוכה הוא מגלה לאדם דרכים מאוד
חכמות, שבאמצעותן גם האדם יוכל להבין את השכל של המציאות ולהיות מאושר בשלמות. והדלת של גן עדן פתוחה לרווחה. ומי שרוצה להיכנס, יכול להיכנס חופשי ללא כל הגבלה. ולא רק שהדלת של ... מבין את שפת הדיבור של גן עדן, לכן האדם לא נהנה מגן עדן, כפי מה שהוא יכול ליהנות מגן עדן.
והחכם האמיתי, הוא מאפשר לאדם להבין את השכל של גן עדן, והוא כל הזמן מראה לאדם את הדרך לגן עדן. על ידי זה שהוא עוטף עבורו את צורת החשיבה של גן עדן, בכל מיני עטיפות שונות. וכאשר האדם שומע את
החכם האמיתי אומר איזה דבר כלשהו, על האדם לנסות להתבונן היטב על עומק פנימיות כוונת דברי
החכם. כי כל דברי
החכם הם רק משל ונמשל. ובדבריו של
החכם יש עמקות מאוד גדולה. עמקות אין סופית עם השכל של המציאות, עם