🖨איך נוצרת התאהבות? התאהבות דמיונית, לאהוב מישהו שלא אוהב אותך, התאהבות לא הגיונית, אהבה לא רציונאלית, לאהוב משהו שעושה לך רע, איך נוצרת התניה רגשית? חוקיות של התאהבות, איך מתאהבים במישהו? איך המוח מתאהב?וכאן יתבאר עוד אחד מהחוקים של איך עובדת אהבה והתאהבות, ואיך עובדת היקשרות רגשית? כי יש הרבה פעמים שבן אדם אוהב מישהו / משהו, למרות שההתאהבות הזאת עושה לו רע. וההתייחסות היא למקרים, שבהם אין לאדם את מה שהוא אוהב. והאדם מרגיש רע, מכך שהוא אוהב משהו מסוים שאין לו אותו. והאדם לא מבין, למה הוא אוהב את הדבר שאין לו אותו.
לדוגמה, בחור אוהב בחורה, שלא אוהבת אותו ושלא מראה לו אהבה בחזרה. או בחורה שאוהבת גבר, שלא אוהב אותה בחזרה. איך במקרה כזה נוצר ההתאהבות, למרות שבפועל לפעמים האדם דווקא חווה דחייה, מהאדם שאותו הוא אוהב, ועדיין הוא אוהב אפילו יותר, את האדם השני. אז מהי החוקיות של ההתאהבות שעובדת כאן?!
ויש לזה המון הסברים, אבל כאן ניתן את אחד ההסברים, בדרך הבאה. בעיקרון, האדם אוהב את מה שעושה לו טוב ואת מה שהוא חושב שהטוב שלו תלוי בו. אבל, לא חייב שהדבר יעשה לך טוב בפועל ממשי כדי לאהוב אותו. מספיק אפילו שהוא יעשה לך טוב בדמיון שלך, כדי שתאהב אותו. כי כאשר האדם מדמיין שמשהו מסוים עושה לו טוב, בכך בעצם הוא יוצר לעצמו התניה רגשית, כלפי אותו הדבר. כי המוח לא תמיד מבדיל בין דמיון למציאות.
כגון לדוגמה, נניח שלמישהו יש כסף. ונניח שבכסף שלו הוא קונה לעצמו דברים שעושים לו טוב. במקרה כזה יש היגיון לומר, שהאדם יאהב את הכסף שלו, כי הכסף שלו עושה לו טוב. אבל מהי החוקיות שבגללה האדם יכול לאהוב כסף, גם כאשר אין לו בפועל כסף שעושה לו טוב?!
והתשובה כמובן היא, שהאדם אוהב את הכסף, בגלל הדמיון שיש לו כמה טוב יהיה לו כאשר יהיה לו כסף. וככה האדם נקשר לכסף. לא בגלל שהכסף עשה לו טוב בפועל, אלא בגלל הטוב שהכסף עשה לו בדמיון שלו, כאשר הוא דמיין שיהיה לו כסף.
וכך גם עם בני אדם, שהאדם יכול לדמיין שהוא עם מישהי / מישהו, ובדמיון כאשר האדם מדמיין את זה, הוא מרגיש טוב, מהדמיון שלו שהוא עם האדם האחר. ואז מה שקורה זה, שבפועל, האדם שהתאהב, לא מבדיל בין האדם שעשה לו טוב, בדמיון שלו, לבין האדם שהוא רואה מולו במציאות, שהוא אולי אפילו עושה לו רע.
כי נניח שאוהבים מישהו שעושה לך טוב בפועל. ונניח שהוא עושה לך גם רע. אז תוך כדי שהוא עושה לך רע, אתה זוכר את הטוב שהוא עשה לך. כי האדם שעושה לך רע כרגע, הוא דומה לאדם שעשה לך טוב קודם, כי זה אותו האדם. ואז המוח משקלל, האם האדם שמולי, עושה לי יותר טוב או יותר רע, ולפי זה הוא בוחר האם ועד כמה, לאהוב או לא לאהוב את האדם השני.
ונניח שמישהו / משהו עשה לך טוב בעבר וכרגע הוא עושה לך רע. גם כאן יש שקלול כלשהו. ונניח שאתה חושב שהדבר יעשה לך טוב / רע בעתיד, גם זה הופך להיות שקלול כלשהו.
וכך גם כאן, שאם מישהו עושה לך טוב בדמיון שלך, אבל במציאות הוא עושה לך רע / פחות טוב, אז גם במקרה הזה, האדם שעומד מולך...
פחד לא הגיוני, 2 חלקים בטיפול בפחד לא הגיוני, 2 שלבים בטיפול בחרדה לא הגיונית, ללמוד לחשוב בהיגיון, לחשוב בצורה הגיונית, לבדוק האם הפחד הגיוני, האם הגיוני לפחד? מחשבות מפחידות לא הגיוניות, פרנויה לא הגיונית, פחדים מוזריםפחד לא הגיוני, 2 חלקים בטיפול בפחד לא הגיוני, 2 שלבים בטיפול בחרדה לא הגיונית, ללמוד לחשוב בהיגיון, לחשוב בצורה הגיונית, לבדוק האם הפחד הגיוני, האם הגיוני לפחד? מחשבות מפחידות לא הגיוניות, פרנויה לא הגיונית, פחדים מוזרים... הגיוני, האם הגיוני לפחד? מחשבות מפחידות לא הגיוניות, פרנויה לא הגיונית, פחדים מוזרים איך מטפלים בפחד לא הגיוני בשיטה רציונלית? כאשר רוצים לטפל בפחד בצורה רציונלית, הכוונה היא לעזור לאדם שמפחד ממשהו לבחון את הפחד שלו באופן הגיוני ולבדוק האם הפחד באמת מוצדק. לדוגמה, אם אדם מפחד מגוקים שקופצים עליו, הטיפול הרציונלי כולל לשאול אותו: למה אתה מפחד מהגוקים? האם זה באמת מפחיד? האם יש סיבה רציונלית לחשוב שהגוקים יזיקו לך? האם הפחד מוצדק או לא מוצדק? המטרה בשלב הזה היא לבדוק באופן הגיוני את הבסיס ... האם הפחד עצמו מוצדק או לא מוצדק, כלומר, האם הפחד באמת הגיוני או שהוא תוצר של מחשבה שגויה ולא רציונלית. לימוד האדם לחשוב בצורה הגיונית בחיי היומיום, משום שאם הוא לא רגיל לחשוב בהיגיון, ההסבר שהפחד לא הגיוני פשוט ... במקרים כאלה, הטיפול לא יהיה יעיל. לכן חובה לוודא שהאדם באמת מבין לעומק ובצורה מוחלטת שאין בפחד שום הצדקה רציונלית. למה חשוב ללמד את האדם לחשוב בהיגיון ביום - יום? החלק השני, שלדברי אליעד הוא הכרחי לא פחות, הוא ... את האדם להתרגל לחשוב בהיגיון בצורה יומיומית. אדם שמסוגל לחשוב בהיגיון, ושרגיל לבדוק כל מחשבה שיש לו בצורה לוגית ורציונלית, יוכל להבין לעומק למה הפחד שלו לא מוצדק, וכך להשתחרר ממנו באופן מלא. מה קורה אם רק חלק אחד ... לפחד. במצב כזה, הטיפול לא יצליח, ולכן חלק מהבדיקה הוא לוודא שהאדם הגיע להבנה מלאה ושלמה שאין שום בסיס רציונלי לפחד שלו, ולא רק אומר זאת כדי להרגיע את עצמו או את המטפל. מה קורה כשהאדם מתחיל לחשוב בהיגיון? כשאדם מתחיל לחשוב באופן הגיוני ביומיום, הוא מסוגל לפרק את הפחדים שלו בצורה קלה יותר. החשיבה הרציונלית מאפשרת לו לבדוק כל פחד לגופו, להבין את הסיבות לפחד ולהגיע לתובנה שהפחד אינו מוצדק. בצורה כזו הפחד הלא ... לאדם, כך שידע ליישם חשיבה לוגית ביומיום. שילוב של שני השלבים הללו מבטיח שהאדם יוכל באמת להשתחרר מהפחדים הלא רציונליים שמפריעים לו בחיים. איך להתמודד עם פחד לא הגיוני? איך לבדוק האם פחד הוא הגיוני? איך ללמוד לחשוב בהיגיון? ... לטפל בפרנויה לא הגיונית? מה עושים כשיש פחדים מוזרים? איך להשתחרר מחרדה לא הגיונית? שלום חברים פתרון פחד בצורה רציונלית כאשר מתמודדים עם פחד בצורה רציונלית, המשמעות היא שאדם מפחד ממשהו, ואנחנו מנסים לפתור לו את הפחד בדרך לוגית והגיונית. לדוגמה, אם מישהו מפחד מגוקים שקופצים עליו, ננסה לבדוק איתו בצורה רציונלית: האם באמת זה מפחיד? למה אתה מפחד? האם זה הגיוני לפחד? בתהליך פתרון פחד בצורה רציונלית יש שני חלקים: החלק הראשון הוא לבדוק האם הפחד עצמו הגיוני. כלומר, יש להתבונן ולנתח בהיגיון האם הפחד הוא מוצדק, עד כמה הוא רציונלי, והאם יש סיבה אמיתית להרגיש אותו. איך עושים זאת? זו שאלה נפרדת, אך חשוב להבין שזהו שלב הכרחי בתהליך. החלק השני הוא ללמוד לחשוב בהיגיון באופן כללי. אם אדם לא רגיל לחשוב בצורה רציונלית ביום - יום, גם אם נסביר לו שהפחד שלו לא הגיוני, זה לא באמת יעזור לו. למה? כי הוא פשוט לא מתורגל בחשיבה רציונלית. אדם שרגיל לפעול מתוך דחפים וללא היגיון, גם אם יבין מבחינה תאורטית שהפחד שלו לא מוצדק - עדיין ירגיש ... כאשר מטפלים בפחדים לא הגיוניים, צריך לזכור את שני השלבים: להבין ולהשתכנע שהפחד אינו הגיוני. לפתח הרגל של חשיבה רציונלית ביומיום. אם אדם מבין שהפחד שלו לא הגיוני, אך אינו רגיל לחשוב בהיגיון - זה לא יספיק. ואם אדם רגיל לחשוב בהיגיון, אך לא מבין שהפחד שלו אינו רציונלי - גם זה לא יעזור. לכן, יש לבצע את שני השלבים יחד. חשוב להבחין בכך שאדם עלול לומר שהפחד שלו לא הגיוני, אך למעשה עדיין להאמין בו. במקרה כזה, יש לבדוק האם הוא באמת משוכנע שהפחד לא רציונלי. בנוסף, יש לעבוד על שינוי דפוסי החשיבה כדי שיפעל מתוך רציונל גם בחיי היומיום. אם משלבים את שני ההיבטים הללו - גם מבינים שהפחד אינו הגיוני וגם מפתחים חשיבה לוגית - אפשר להעלים פחדים לא רציונליים לחלוטין. למידע נוסף ניתן להיכנס לאתר ולחפש נושאים כמו: פחד לא הגיוני, איך לפרק פחד לא הגיוני, איך ללמוד ...
קונפליקט רגשי - מה לעשות כאשר השכל והרגש לא מסכימים?קונפליקט רגשי - מה לעשות כאשר השכל והרגש לא מסכימים?... מצב שבו אדם חווה התלבטות פנימית כאשר השכל והרגש שלו אינם מסכימים ביניהם. מצד אחד, השכל מציע פתרון הגיוני ורציונלי, המבוסס על ניתוח לוגי ומושכל של המצב. מצד שני, הרגש מציע פתרון שונה, המבוסס על תחושות, אינטואיציות ורגשות. כאשר ... השכל והרגש הופכים לאחד? במהותם, השכל והרגש אינם כוחות מנוגדים באמת, אלא שני היבטים של אותו דבר. השכל נתפס כרציונלי והרגש כלא רציונלי, אך האמת היא שכל דבר במציאות הוא רציונלי לחלוטין, גם אם איננו מסוגלים להבין זאת מיד. כאשר האדם לא מצליח להסביר משהו בשכלו, הוא מכנה אותו רגש. ... והרגש שותפים להחלטה? ההסבר המרכזי של ההרצאה הוא שהאדם מקבל החלטות באמצעות שני כוחות: השכל והרגש. השכל הוא כוח רציונאלי שמתכנן ומקבל החלטות מבוססות על חשיבה וניתוח, בעוד הרגש הוא חלק לא רציונאלי, שמניע את האדם לפי תחושותיו הפנימיות. כאשר השכל והרגש מסכימים על דבר מה, יש הרגשה של שלמות, כיוון שההחלטה ... הוא באמת טוב, ומה שנראה לו כרע הוא באמת רע. השכל והרגש צריכים להתאחד ולהפוך לכוח אחד. השכל הוא הרציונאלי והרגש הוא הלא רציונאלי, אבל למעשה, כל דבר במציאות הוא רציונאלי - גם מה שנראה לנו לא הגיוני, אם נתבונן בכך לעומק, נמצא שהוא גם כן רציונאלי. אם אדם לא מצליח לראות את הרציונל שבדבר, הוא יכנה אותו בשם רגש. דהיינו, אם אדם לא מצליח להבין משהו באמצעות השכל, הוא יגיד שזו תחושה, רגש, ולא משהו שניתן להסביר רציונאלית. האיזון בין השכל לדמיון האדם נמצא בתהליך מתמשך של איזון בין השכל לדמיון. השכל מבין דבר אחד, אך לא ... הטוב והרע, האם יש אותם והאם יש את שניהם. גם השכל והרגש שמתאחדים לכוח אחד. העניין הוא שהשכל הוא הרציונאלי והרגש הוא החלק הלא רציונאלי. מצד האמת הכל רציונאלי. אין במציאות שלנו אף דבר שאינו רציונאלי. השאלה אם אנחנו תופסים זאת כך. ברגע שאדם אינו תופס דבר מה, הרי שהוא מכנה אותו בשם רגש, אך למען האמת המציאות כולה היא רציונאלית לחלוטין. השאלה אם הרציונאל של האדם מצליח לתפוס אותו. אפשר להבין שיש את השכל והדמיון והכוחות הללו מאזנים האחד את השני. האדם בעצם ...
סכיזופרניה יהדות וסמים, סכיזופרניה מיסטיקה ומריחואנה, סכיזופרניה ושימוש בסמים משני תודעה, סכיזופרניה וחזרה בתשובה, רוחניות וסמים מסוכנים, סכיזופרניה בעקבות שימוש בסמים, גורמים לסכיזופרניה, סכיזופרניה ויהדות, סכיזופרניה וסמיםסכיזופרניה יהדות וסמים, סכיזופרניה מיסטיקה ומריחואנה, סכיזופרניה ושימוש בסמים משני תודעה, סכיזופרניה וחזרה בתשובה, רוחניות וסמים מסוכנים, סכיזופרניה בעקבות שימוש בסמים, גורמים לסכיזופרניה, סכיזופרניה ויהדות, סכיזופרניה וסמים... בעיות רגשיות, וסמים - שמחמירים את הסיכון. כיצד ניתן למנוע סכיזופרניה? הדרך להימנע מסכיזופרניה היא על ידי חיזוק החשיבה הרציונלית, טיפול בבעיות רגשיות והימנעות משימוש בסמים. במקום להחשף לרעיונות מיסטיים, ניתן לעסוק בלימודים מדעיים כמו פיזיקה, ביולוגיה ופסיכולוגיה, ולהתמקד ... כדי למנוע את התפתחות ההפרעה הנפשית. מה ההפך מהמיסטיקה? איך ניתן להימנע מהסכיזופרניה? ההפך מהמיסטיקה הוא לימוד על תהליכים רציונליים - למשל, איך עובדים תהליכים פיזיולוגיים בגוף, הבנת השמש והכוכבים, וכיצד להתפתח מחשבתית. זה כולל גם טיפול בבעיות רגשיות, ... אפיזודות פסיכוטיות. האם יהדות ללא מיסטיקה יכולה למנוע סכיזופרניה? לפי אליעד כהן, יש גישה המאמינה שאפשר ללמוד יהדות בצורה רציונלית, מבלי להיכנס לתחום המיסטי שלה. לימוד ההלכה ומצוות יכול להימנע מהמיסטיקה ולספק ערכים מוסריים וקהילתיים מבלי להיגרר לתוך רעיונות ... לא מדובר בהכרח בנכונות או שקר של רעיונות אלה. מהי המודעות לנושא? מודעות לנושא מאפשרת לאדם להבחין בין רעיונות רציונליים לבין רעיונות מיסטיים. ככל שנכיר את השפעת הסמים על המוח ונשכיל לזהות מצוקה רגשית בזמן, נוכל למנוע את התפתחותן של תופעות נפשיות כמו סכיזופרניה. סכיזופרניה והקשר למיסטיקה שימוש בסמים והשלכות נפשיות בעיות רגשיות והטיפול בהן לימודי יהדות: החלק הרציונלי מול החלק המיסטי התמודדות עם מחשבות שווא ופרנויות מהו הקשר בין סכיזופרניה ללימודי יהדות, שימוש בסמים ובעיות רגשיות? שאלה: ... לאמונות רוחניות שונות. כיצד רעיונות מיסטיים תורמים להתפתחות של הפרעות נפשיות? שאלה: מה ההבדל בין חלק מיסטי ביהדות לחלק רציונלי ביהדות? תשובה: ביהדות יש שני צדדים עיקריים: החלק הרציונלי: עיסוק בדינים והלכות, כמו לימוד גמרא או עיסוק בשאלות הלכתיות גרידא (לדוגמה: מה הדין במקרה ששור נגח פרה בשבת). בצד הרציונלי לא בהכרח פוגשים רעיונות על - טבעיים ביום - יום. החלק המיסטי: עיסוק בשדים, מלאכים, עין הרע, קמעות, קישופים, ... חשיפה לתכנים מיסטיים, במיוחד כאשר האדם נתון במצוקה רגשית וכאשר הוא משתמש בסמים. במקום זאת, מציעים: לחזק את הצד הרציונלי: ללמוד על נושאים מדעיים (פיזיקה, ביולוגיה, פסיכולוגיה), לפתח חשיבה ביקורתית ולעסוק בשאלות הדורשות בדיקה של עובדות. לטפל בבעיות הרגשיות: ... מעמיק בבעיות רגשיות. שאלה: מה עם יהדות בלי מיסטיקה? תשובה: יש גישה הגורסת שאפשר ללמוד יהדות ולקיים מצוות בצורה רציונלית, מבלי להיכנס למישור המיסטי - המעשי. לדוגמה, אפשר להתמקד במוסר, בלימוד ההלכה ובערכים קהילתיים, בלי לעסוק באמונות על - ... ייחודיות ולא מצב נפשי שמחייב טיפול. שאלה: מה החשיבות של מודעות לנושא? תשובה: מודעות מאפשרת לאדם להבחין בין תכנים רציונליים לתכנים מיסטיים, להבין כיצד סמים משפיעים על הנפש, ולדעת לזהות מצוקה רגשית מוקדם. כך אפשר למנוע החמרה של מצבים ... בסיכון להתפתחות פסיכוזה או סכיזופרניה. סכיזופרניה והקשר למיסטיקה שימוש בסמים והשלכות נפשיות בעיות רגשיות והטיפול בהן לימודי יהדות: החלק הרציונלי מול החלק המיסטי התמודדות עם מחשבות שווא ופרנויות רוחניים סוחרי סמים, מורה רוחני סוחר סמים, סכנות שימוש בסמים, סכנות ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?