אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רצון חופשי ✔רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 2 ✔ האם אנחנו באמת בוחרים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
1:15:43רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 2
האם אנחנו באמת בוחרים את הרצונות שלנו?

אליעד כהן פותח את ההרצאה בדיון על מושג הרצון החופשי, ומתחיל בשאלה המרכזית: האם יש לנו יכולת בחירה חופשית בכל תחומי חיינו, ובפרט, האם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? הוא מציין את הדילמה הפילוסופית הבסיסית: אם אדם בוחר את רצונו, האם הוא עושה זאת עם רצון קודם או ללא רצון? הוא מסביר שאם אדם בוחר מתוך רצון קודם, אז מיד עולה השאלה: מי בחר את הרצון שקדם לרצון הזה? ואם הוא בוחר בלי רצון, הרי שלא ניתן לכנות זאת "בחירה".

אליעד משתמש בדוגמה פשוטה כדי להמחיש את הבעיה: אדם אומר לעצמו שאם באמת הייתה לו בחירה חופשית, אז הוא לא היה בוחר לרצות את מה שהוא כרגע רוצה, אלא משהו אחר שהיה גורם לו להרגיש טוב יותר. אך לפי אליעד, טיעון זה אינו מוכיח שאין בחירה חופשית, כי יכול להיות שהאדם בוחר את הרצון הזה בכל זאת מתוך סיבה כלשהי.

האם יכול להיות מצב שבו אדם יוצר רצון בלי רצון?

כדי להעמיק בהבנת המושג של יצירת רצון, אליעד דן בשאלה כיצד נוצר הרצון הראשון של האדם. הוא מסביר שאם התודעה של האדם יוצרת לעצמה רצון במצב שבו לא היה לה קודם שום רצון, אי אפשר להגדיר את זה כ"בחירה", כי פעולה זו נעשתה ללא רצון. אליעד מעלה אפשרות לוגית שאכן ניתן ליצור משהו ללא רצון, שכן כשאין מנגנון של רצון, גם לא קיימת העדפה לכיוון מסוים, ולכן אין בעיה שמשהו ייווצר בלי רצון.

הוא מתייחס להשוואה בין בני אדם לאלוהים, ומסביר שאלוהים מוגדר כ"הישות הראשונה", שאין משהו שקדם לו ומניע אותו. לכן, במקרה של אלוהים, לא ניתן לומר שמשהו אחר הניע אותו לפעול, אלא הוא יוצר את רצונו הראשון ללא רצון קודם. לעומת זאת, באדם תמיד ניתן לומר שיש משהו שקדם לו ושגרם לו לרצות, ולכן האדם אינו באמת הישות הראשונה.

מה המשמעות של "הישות הראשונה"?

אליעד מסביר לעומק את המושג "הישות הראשונה" או "הכוח הראשון", שהוא אותו דבר שתמיד היה קיים, בלי אפשרות שלא יהיה קיים. כל דבר בעולם הוא אפשרי - יכול להיות קיים או לא קיים - אבל חייב להיות דבר אחד שהוא מחויב המציאות, כלומר, תמיד נמצא שם, ואינו תלוי בזמן, במקום או ברצון. הוא מדגיש כי הדבר המחויב הזה הוא חסר כל הגדרה, הוא אינו זמן, אינו תודעה, אינו רצון או חוסר רצון, אלא פשוט "כלום" או "הדבר ללא הגדרה".

כדי להמחיש רעיון זה, הוא מצטט את רבי נחמן מברסלב שאומר שעל ידי התבודדות והבנת עצמו לעומק, האדם יכול להיכלל בתוך אותו מחויב המציאות ולהפוך לאחד איתו. האדם יגלה שהוא טיפה בתוך הנהר הגדול, ואם יבין באמת את מהות הנהר, הוא יגלה שהוא אחד איתו וכך יחווה שהוא עצמו אלוהים.

האם להקשיב לאינטואיציה ותחושות בטן?

בהמשך ההרצאה, אליעד מתייחס לשאלה מעשית שעולה אצל אנשים רבים: האם להקשיב לתחושות בטן או לאינטואיציה. הוא מציג שתי אפשרויות פילוסופיות בסיסיות:
  • אם כל אירועי המציאות הם אקראיים לחלוטין, אז לתחושות בטן אין שום משמעות, כי הן בעצמן אקראיות ואין סיבה להקשיב להן או לחקור אותן.
  • אם כל אירועי המציאות הם סיבתיים, וכל פרט קטן מתוכנן מראש ויש לו משמעות, אז חייבים לבדוק ולחקור כל אירוע, אפילו את הזניח ביותר, כמו קמטים בספה או גרגיר חול שנפל.
אליעד מחדד שאין הבדל בין אירועים שנתפסים כחשובים לבין אירועים שוליים, שכן אם כל המציאות מנוהלת בסדר מושלם, כל אירוע הוא תוצר של אותו כוח חכם. לכן, או שיש לבדוק כל אירוע ללא יוצא מן הכלל, או שאין צורך לבדוק שום דבר.

הוא גם מעלה אפשרות שלישית לפיה רק חלק מהאירועים הם סיבתיים וחלק אקראיים, אך מבהיר שגם במקרה כזה אי אפשר לדעת מראש אילו אירועים צריך לחקור ואילו לא. לכן, לדבריו, השאלה המהותית איננה האם להקשיב לתחושת הבטן, אלא האם העולם הוא סיבתי או אקראי, כי אם הוא סיבתי - צריך לחקור הכל, ואם הוא אקראי - אין צורך לחקור שום דבר.

מה באמת גורם לאנשים להביא ילדים לעולם?

בהמשך, אליעד עוסק בשאלה "למה אנשים מביאים ילדים לעולם?" הוא מפריך את הטענה הנפוצה שזו החלטה שנעשית "כי הטבע דוחף אותנו". לדבריו, מי שטוען שהטבע מכריח אותו, אינו כנה, כי בפועל אנשים מתכננים ומחליטים אם ומתי להביא ילדים. הסיבה האמיתית לכך שאנשים מביאים ילדים היא פשוטה - זה גורם להם להרגיש טוב יותר. הוא מדגיש שמבחינת האדם, הולדת ילדים אינה שונה מכל פעולה אחרת שאדם עושה כדי להרגיש טוב, כמו למשל הכנת אוכל.

מה הקשר בין הבנת משמעות החיים לבחירה חופשית?

אליעד מסביר שכאשר אדם מגיע להבנה שהוא חלק מהישות הראשונה (אלוהים), הוא רואה שאין לו בחירה כישות נפרדת (כגוף או כאדם נפרד), אך מהצד שהוא אלוהים, יש לו בחירה מוחלטת על הכל. כלומר, השאלה האם יש לאדם בחירה תלויה ברמת ההבנה שלו את עצמו ואת המציאות.

הוא מדגיש כי רבי נחמן אמר שכשאדם מבין באמת את הטבע של המציאות, הבחירה מתבטלת, משום שהאדם מבין שהכל נוצר מאותו כוח ראשון ויחיד. במצב כזה, האדם הופך להיות אותו כוח ראשון, וכך הוא מבין שאין משמעות למונח "בחירה".

סיכום ההרצאה של אליעד כהן

ההרצאה של אליעד כהן עוסקת לעומק במושגים של רצון חופשי, בחירה חופשית, משמעות החיים, ובשאלות של סיבתיות מול אקראיות. הוא מתאר את הפילוסופיה של הכוח הראשון, מסביר לעומק את טבע הרצון, ומציע נקודת מבט ייחודית להבנת העולם והחיים.
האם יש לנו בחירה חופשית בכל תחום בחיינו?

ההרצאה מתחילה בשאלה על הרצון: האם אנחנו בוחרים את רצונותינו, ואם כן, איך אנחנו עושים זאת? אליעד מציין את הקושי בהבנת תהליך הבחירה, כאשר אדם יכול לשאול את עצמו: "אם היה לי רצון חופשי, למה לא הייתי בוחר לרצות משהו אחר?" הוא מסביר כי השאלה הזו לא מוכיחה כלום, מכיוון שאפשר להיות בעל בחירה גם אם אדם בוחר לרצות משהו שהוא לא בהכרח רוצה מבחינה אינסטינקטיבית. בסופו של דבר, הוא מציין את הדילמה המרכזית: אם אני בוחר את הרצון שלי, האם אני בוחר אותו מתוך רצון או ללא רצון?

אליעד מציין את הצורך להבין את המקור של הרצון. השאלה המורכבת היא: מי מחליט על הרצון הראשון שלי? אם אני בוחר את רצוני, האם אני בוחר אותו מתוך רצון קיים או שאני יוצר רצון מתוך מצב שבו אין לי רצון? זוהי שאלה פילוסופית שנוגעת בטבע הבחירה החופשית.

בהמשך השיחה, עולה ההבחנה בין בחירה של בני אדם לבין הפעולות שמיוחסות לאלוהים. אליעד מדבר על כך שאלוהים הוא "הישות הראשונה" ואין מי שמפעיל אותו, והוא יוצר את רצונו מבלי שהייתה לו הכוונה מראש. בניגוד לאדם, שבו יש משהו מעבר לו שמניע אותו, אלוהים הוא מקור הרצון והכוח הראשון.

אחר כך, אליעד מעמיק בשאלה האם כל פעולה בעולם נובעת מרצון חופשי או שמא כל הדברים נגרמים באופן אקראי. הוא מציין את האפשרויות השונות - האם כל אירוע בחיינו הוא תוצאה של סיבה שמנוהלת על ידי כוח עליון, או שמא כל הדברים הם אקראיים ואין להם משמעות אמיתית.

בהמשך השיחה, עולה גם השאלה על תחושות בטן ואינטואיציה - האם להקשיב להם או לא? אליעד מציע שבמקרה שבו כל הדברים בעולם הם סיבתי, אז יש צורך לבחון כל פרט ופרט, גם אם לא מדובר בתחושה חזקה. אולם, אם מדובר בעולם אקראי, אז תחושות אינטואיטיביות אינן בהכרח נכונות.

לבסוף, ההרצאה מתמקדת בהבנת האם האירועים שאנו חווים הם אקראיים או נגרמים מסיבה, ומציעה גישה מעשית לחיים: אם אנחנו מבינים שהמציאות כולה נגרמת מתוך סדר סיבתי, אז כל אירוע יכול להיות בעל משמעות, ויש לנו את הבחירה להעמיק בו.
אז בשלב הראשון אנו אומרים, מסקנה, יש משהו אחר שגורם לנו לרצות, ואז אנו מגלגלים את השאלה עליו. בואי נראה מה הבנת?

אלו דברים שבחיים שלך לא חשבת עליהם.

שאלה: רק עכשיו אני מתחילה.

אליעד: אבל אלו שאלות הגיוניות

שאלה: כן.

אליעד: נגיד אני בוחרת את הרצון שלי, לא משנה למה אני בוחרת, האדם אומר לא יכול להיות שאני בוחר, הרבה אנשים אומרים לא יכול להיות שיש לי בחירה, כי אם הייתה לי בחירה לא הייתי בוחר לרצות את זה, הייתי בוחר לרצות אחרת, אבל זה לא נכון, כי אולי יש לך בחירה ובכל זאת אתה בוחר את זה מסיבה כלשהי, לכן לא מוכיחים דבר דרך שאלה, שאלה זו לא הוכחה לשום דבר, אתה אומר לא יכול להיות שיש לי בחירה, כי הייתי עושה אחרת, זאת לא הוכחה. אולי כן יש לך הוכחה ואתה מסיבה כל שהיא בוחר לרצות להרגיש טוב ורע.

אבל אני אמרתי משהו אחר, אם אני בוחר את הרצון שלי, האם אני בוחר אותו עם רצון או בלי רצון? אם אני בוחר אותו בלי רצון, אז זה לא נקרא שאני בוחרת, מה זה אומר בכלל? אז זה לא נקרא שאני בוחרת.

ואם אני בוחרת אותו עם רצון? אז מה יוצר את הרצון שלי שלפיו אני בוחרת את הרצון?

הרצון הראשון שלך, מי מחליט מה יהיה הרצון הראשון שלך? אם את המחליטה אז את חייבת לבחור אותו לפני שיש לך אותו, כי יש אותי שאין לי רצון ועכשיו אני בוחר שיהיה לי רצון.

למשל אומר שהאדם בוחר את הרצון שלו, למרות שזה לא הגיוני, למה? כי מדוע שאבחר רצון כזה, זאת שאלה אחרת, למה שהאדם יבחר להגיד זה טוב וזה רע? מה ההיגיון? אבל יכול להיות שהוא באמת בוחר את רצונו

שאלה: הוא צריך רצון כדי לבחור.

אליעד: צריך שתהיה תודעה שיש לה רצון ואז היא בוחרת את הרצון, והשאלה הנשאלת היא, שכאשר התודעה בלי רצון בוחרת שיהיה לה רצון האם לתהליך הזה נקרא לו בוחרת או לו?

כי אם היא בחרה בלי רצון, זה לא נקרא שהיא בחרה.

שאלה: זאת אומרת שלא היה לה רצון והיא בחרה אז זאת לא הבחירה שלה.

אליעד: נכון, אבל הדבר הזה נכון רק לגבי האדם ולא לגבי אלוהים. כי עליך אפשר להגיד או קי אם אני ללא רצון יצרתי את הרצון של עצמי, אז זה אומר שלפני זה לא היה לי רצון, אז אי אפשר להגיד שבחרתי.

שאלה: איך אפשר ליצור רצון בלי רצון?

אליעד: עובדה

שאלה: חייב להיות רצון כדי ליצור משהו.

אליעד: אל תניח הנחות

שאלה: למה שיהיה דבר?

אליעד: בלי סיבה, למה לא? אם אין רצון אז מה זה משנה אם זה לפה או לשם, אחרי שיש לך מנגנון של רצון אז אתה שואל מדוע שהוא יעשה משהו בלי רצון. אבל לפני שיש לך מנגנון של רצון, למה שלא יעשה משהו בלי רצון? עכשיו אחרי שאנחנו יודעים שיש רצון, אז אנו שואלים מדוע שיעשה דבר בלי רצון?

שאלה: כל עשייה היא עם רצון.

אליעד: אחרי שיש רצון אז אנו מניחים שישות פועלת כשהיא רוצה, אבל לפני שיש מושג כזה רצון, כשאנחנו אומרים שאין רצון, הכוונה לא שהוא לא רוצה, הכוונה שאין רצון.

שאלה: אבל יש פוטנציאל

אליעד: אם יש פוטנציאל, אז השאלה מי יצר את הפוטנציאל? אז מגיעים לנקודה שהפוטנציאל שיהיה לך רצון נוצר ממצב שבו אפילו אין פוטנציאל. פוטנציאל שיש רצון, פוטנציאל שאין רצון, ומי יצר את החילוק בין יש רצון לאין רצון.

אבל אני רוצה לדבר על נקודה אחרת. עם אלוהים לדוגמה אנחנו הולכים בלוגיקה שונה, אנחנו שואלים את אותה השאלה, איך הוא יצר את רצונו, וכשהוא יצר את רצונו הוא היה במצב בלי רצון, אז אולי הוא לא בחר, אבל אי אפשר להגיד את זה, למה? כי הוא הישות הראשונה. עליך אנחנו מגיעים למסקנה שזה לא את, שיש מישהו אחר שעושה, אבל אלוהים הוא הראשון, הוא היחיד שאי אפשר להגיד שמשהו הפעיל אותו, כי המישהו שהפעיל אותו זה הוא, עליך אפשר להגיד שהרצון נבע ממישהו שהפעיל את הרצון, אבל אלוהים הוא הראשון, ואותו ראשון עושה פעולות שנובעים מרצונו.

כשאנו חוקרים את הרצון, אצלו אנחנו לא יכולים להגיד שהוא פועל ללא בחירה, כי אצלו אי אפשר להגיד שמישהו אחר מפעיל אותו, כי הוא הראשון, האם הבנת את ההבדל?

אצלך יש משהו יותר גדול ממך, מה מפעיל אותך? משהו יותר גדול, אבל אצל אלוהים אין יותר גדול, הוא הראשון. אנחנו אומרים שהוא יצר ללא רצון, הוא יצר את רצונו מבלי שיהיה לו רצון, אבל אי אפשר שכפו את זה עליו, כי הוא זה שיצר, הוא באמת יצר, עליך אפשר לומר שזה לא את יצרת, המציאות יצרה את רצונך. אלוהים הוא הכוח הראשון.

שאלה: מה זה הכוח הראשון?

אליעד: המשהו הראשון, ה X הראשון, החומר הראשון, הסיבה הראשונה, ההוויה הראשונה, הדבר שתמיד קיים.

יש שולחן, הוא יכול להיות קיים ויכול לא להיות קיים, זה נקרא אפשרי המציאות, יש אליעד יכול להיות קיים ויכול להיות לא קיים, אני מדבר כך ויכול לדבר אחרת, כל דבר הוא אפשרי, יכול להיות ויכול לא להיות, אבל יש דבר שהוא מחויב, מה זה אומר מחויב? כל האפשריים האלה הם צורות שונות של משהו שתמיד נמצא שם. יש כאילו משהו שהוא תמיד שם והדברים השונים מתחלפים כל הזמן סביבו. כי משהו חייב להיות.

ואז ישאל השואל מי אמר שמשהו חייב להיות, אולי אין זמן, אין בעיה, אפילו אם אין זמן אז עדיין יש משהו, אז אין זמן, אבל יש אין מקום, יש משהו, אז איך מוצאים את המחויב? את המחויב מוצאים על ידי השלילה, על יש זה שאומרים, המחויב הוא לא זמן, לא מקום, לא רצון, לא אין רצון, לא תודעה, לא אין תודעה, הוא לא זה ולא זה, מה נשאר? דבר ללא שום הגדרה, הוא המחויב, שום דבר, כלום.

רבי נחמן אומר על ידי התבודדות, יושב עם עצמו, ומבין את עצמו, הוא נכלל במחויב המציאות, זה המושג נכלל במחויב המציאות, הוא הופך להיות המחויב, רוצה להפוך להיות אלוהים? תבין מה זה אלוהים. כי את טיפה בתוך הנהר, הסיבה שאת לא חווה את זה, כי את לא מבינה מה זה הנהר, אבל אם את מתחילה להבין מה יש מאחורי הכל? אז את מבינה שאת בכלל אחד איתו, ואז אתה גם חווה את זה. הבנו?

שאלה: ואז היא תבין שיש לה בחירה על הכל.

אליעד: נכון, אז היא תבין שיש לה בחירה על הכל, ואז כשתגידי את המילה אני, תלוי למי תתכווני, אם תתכווני אני הגוף, אז אין לך בחירה, ואם תתכווני אני אלוהים יש לך בחירה, תלוי למי תתכווני. לכן רבי נחמן אמר, לעתיד לבוא אם יהיה לך שכל תתבטל הבחירה, לא תהיה בחירה. למה יש לך בחירה כי אין לך שכל.

שאלה: למה?

אליעד: כי אם היה לך שכל היית רואה שהכל נוצר מאותו כוח, אז איך יש לך בחירה, אתה בורג במערכת, אז איך יש לך בחירה?

מנקודת ההתחלה יש לך בחירה, תלוי מאיפה מסתכלים. כי רבי נחמן אמר, לי יש בחירה, ולכם אין בחירה. מה זה אומר? שאני חי בתודעה שאני בוחר, לכולם יש בחירה השאלה היא באיזה תודעה אתה.

שאלה: או ככול שאתה מבין שאתה הכל או לא כלום, כך יש לך בחירה.

אליעד: לא, אמרת ככול שאתה מבין, אמרת משהו לא במוחלטות, ככול שאתה מבין זה כאילו דרגות, וכאן אין דרגות, או שהבנת שאתה כלום ויש לך בחירה מהצד של הכלום, או שלא הבנת שאתה כלום ואז אין לך בחירה. זה לא ככול שאתה יותר מבין, אין ככול, או שאתה עדיין הדמות הזאת שלך או שאתה הראשון.

שאלה: כשהאדם מבין את אפסותו..

אליעד: למה את אפסותו? למה לא את גדולתו? תקרא לזה בלשון האמת, האנשים חושבים שלהיות כלום זה ביזוי.

שאלה: כלום במובן הטוב.

אליעד: טוב, שאלה.

שאלה: דברנו בעבודה, האם צריך להביא ילדים לעולם.

אליעד: אני בעד, מה אתה חושב?

שאלה: אני שמעתי טיעונים שזה הטבע, וככה הטבע דוחף אותנו, וכך הטבע שומר על עצמו

אליעד: הטיעונים האלה אומרים שבעצם אין לך בחירה, אז למה לשאול אם להביא ילדים, אם יש שאלה פירושו שיש בחירה. תתרכז טוב, אותם אנשים שאומרים שזה הטבע

שאלה: אין להם בחירה.

אליעד: אבל הם שקרנים כי הם לא ממש יודעים שאין להם בחירה, מישהו באמת אומר שהטבע דוחף אותו להביא ילדים? הוא בוחר מתי, אם מי, למה, כמה? אם זה היה לפי הטבע? אתה כל הזמן היית מביא ילדים. זה לא נכון, זה לא הטבע, אתה עדיין שולט, ויש כאלה שבוחרים לא להביא ילדים, אז זה לא נכון שהטבע דוחף אותך.

בפשיטות, למה אנשים מביאים ילדים, למה אנשים אוכלים, למה אנשים עושים פעולות? כי זה גורם להם להרגיש יותר טוב

שאלה: זה מה שאמרתי, שזה נותן תחושה של משמעות.

אליעד: בפשיטות, אדם מביא ילד, האם זה גורם לו להרגיש יותר טוב? כן, לכן הוא מביא ילדים כדי להרגיש יותר טוב.

שאלה: אבל הם אומרים הטבע.

אליעד: תשאל אותו האם יש לו בחירה?

שאלה: אין לו.

אליעד: האם הוא באמת חושב שאין לו?

שאלה: לא.

אליעד: אז גמרנו, אם הוא אומר שאין לו בחירה, אז איך הטבע דוחף אותך? למה ביום כזה, למה בשעה מסוימת, למה בכתובת מסוימת? למשל בבעלי חיים אפשר להגיד שהטבע דוחף אותם והם מתרבים, אבל אצל בני אדם זה לא ככה, עובדתית. למה אנשים מביאים ילדים, הרבה סיבות.

שאלה: יש את הנושא הביולוגי

אליעד: כאן מדובר על בחירה. את למשל יכולה להיות רקדנית, האם את חייבת להיות רקדנית? לא.

שאלה: אנחנו מתנהגים כמו עדר, בגלל שכולם מביאים.

אליעד: אבל אתה בוחר, זה לא ביולוגי.

שאלה: אבל יש את המנגנון הזה.

שאלה: אני רוצה לשאול אותך למה זה חשוב להביא ילד?

שאלה: כי זה כבר לא אני רק הילה, ולא רק מושה, אלא כבר יש לי את הבת שלי שירית, ומיכל.

אליעד: נכון, אמרת את התשובה האמיתית, זה פשוט אגו יותר גדול, זה הכל. אולי גם לצורכי הישרדות, למה פעם הביאו ילדים? לצורך הישרדותי, כי הילד הוא כוח עבודה. בפשטות אפשר להביא ילדים כמו שעושים כל פעולה אחרת, אתה יכול להביא ילדים כמו שאתה מכין שניצל. זה לא שונה. אם אתה רוצה תביא ואם אתה לא רוצה אל תביא.

שאלה: זאת שאלה יותר משמעותית, ילדים זה לכל החיים ושניצל זה נגמר.

אליעד: גם ילד זה נגמר, ולכן יש לך בחירה.

שאלה: אני מבקשת שתחדד את הנושא על אינטואיציה, להקשיב לה או לא להקשיב לה.

אליעד: האם להקשיב לתחושות בטן כן אן לא?

שאלה: שחוזרות על עצמם שוב ושוב, ואחר האדם אומר לעצמו איזה טיפש הייתי שלא הקשבתי להם.

אליעד: או שהייתי טיפש שהקשבתי להם?

שאלה: גם וגם.

שאלה: לא הבנתי מה השאלה.

שאלה: האם להתייחס למה שקורה? למשל כל יום אתה רואה את השכנה, והשאלה היא האם לשים לב לזה?

אליעד: למשל אתה פוגש מישהו ברחוב, האם לבדוק אם זה אומר לך משהו? וכל שכן יש לו משהו בראש שאומר לו אולי יש כאן משהו. למשל אדם רוצה לנסוע לאיזה אירוע ויש לו תאונה. עכשיו יש כאן רק שתי אפשרויות, או שלאירועים יש משמעות או שאין להם משמעות, נכון? או שלחלק יש ולחלק אין, בא נלך מבחינה אובייקטיבית, אם לאירועים אין כל משמעות, אז לא צריך לבדוק שום דבר. למשל אדם מפסיד כסף בבורסה, הוא בודק למה הוא הפסיד? כן, אם אין משמעות למה שתבדוק?

שאלה: אז יש משמעות.

אליעד: אבל הוא לא בודק כל דבר. אם הוא יאבד שקל, האם הוא גם יעשה תחקיר? לא, אולי יש לזה משמעות, למה לא בדקת? השאלה היא אם יש משמעות לכל דבר, או שאין משמעות לשום דבר, או שלחלק יש ולחלק אין.

ברמה הלוגית אפשר להוכיח שזה או שיש או שאין, אבל לא נוכיח עכשיו.

בא נזרום על שלוש האפשרויות, אם אין משמעות מבחינה אובייקטיבית, אם הכל אקראי, אם כל המציאות הזאת זה רצף אקראי? אז אין שום טעם לבדוק. לא רק שאין טעם לבדוק, אלא שאם אתה בודק אתה דופק את עצמך, כי אתה משקר את עצמך, אתה מיחס משמעות לדברים לא משמעותיים. אתה חי במציאות אקראית ומייחס לה פרשנויות שהם מיותרות. עכשיו אם לכל דבר בעולם יש משמעות, ויש איזה כוח שמתכנן כל פרט ופרט ומחליט מה יעמוד ואיפה כל דבר? זה אומר שצריך לבדוק כל דבר, כל דבר, רבי נחמן אומר, צדיק אמיתי בודק הכל, למה לאריה יש מספר מסוים של אצבעות? ולמה הזבוב בצורה כזאת? בודק כל דבר. כל דבר בודק, למה האבן עומדת בצורה כזאת ולא בצורה אחרת? כל דבר ודבר בודק, לא רק בודק אם פרצה רעידת אדמה, הוא בודק כל דבר. הולך ברחוב רואה גרגיר, הוא שואל למה נפל הגרגיר מול העיניים? מה הסיבה?

שאלה: אני מדברת על משהו אחר, כאשר לאדם יש תחושה חזקה בנוגע למשהו ספציפי.

אליעד: אני עונה לך תשובה, התחושה לא מעניינת אף אחד, יש רק שתי אפשרויות או שלאירועים במציאות יש משמעות או אין משמעות. אם לאירועים אין משמעות, האם יש משמעות לתחושה?

שאלה: לא

אליעד: אם כל המציאות הזאת זה רצף אקראי של אירועים שמתרחשים באנדרלמוסיה מוחלטת, האם יש משמעות לתחושה חזקה?

שאלה: לא, כי התחושה היא גם סתם אירוע אקראי.

אליעד: ואם כל אירוע ואירוע בעולם יש לו שכל מתוכנן ומדויק וכו' וכו'? אז לא רק שצריך להקשיב לתחושה צריך תמיד לבדוק. הבנו? עכשיו יכול להיות שלחלק יש סיבה וחלק זה סתם אקראי, אז אנו עונים לשאלה? מה הייתה השאלה, האם להקשיב לתחושה או לא? נגיד שקרה משהו ויש לך תחושת בטן חזקה לבדוק אותו, האפשרות שאומרת שהכל אקראי אז אין כל משמעות לתחושת בטן. האפשרות שאומרת שהכל סיבתי, פירושו של דבר שהכל זה אותה חוכמה, אין משהו אחד יותר חכם מהשני, אם הכל סיבתי והכל מתוכנן, אז לכל דבר יש איזה שכל גדול, זה לא חלק יותר וחלק פחות. מהצד שהכל מתוכנן אז גם אין שום משמעות לתחושה, צריך לבדוק הכל, למעשה כשאת אומרת יש לי תחושה לבדוק, זה אומר שאת מתכוונת שיש למציאות חוכמה, נכון? יש משהו, זה לא סתם, אם נאמר זה לא אקראי, יש כאן שכל, אז אם יש כאן שכל אחד שמחליט את הכל, אז לכל דבר יש שכל וצריך לבדוק הכל, בלי קשר לתחושה.

אלא מה יכול להיות שיש דבר אקראי ויש דבר שיש לו שכל, עכשיו איך נדע? מאוד יכול להיות שיש לך תחושת בטן לבדוק דווקא את האירוע שהוא אקראי, לכן איך נדע האם לבדוק או לא לבדוק? ויכול להיות שמהצד השני הוא מרגיש שהוא לא צריך לבדוק וזה הדבר שהוא הכי צריך לבדוק. אז איך נדע? למעשה אנו מבינים שהשאלה היא לא תחושת הבטן, כי היא לא מעניינת אף אחד. אדם שיש לו אירוע, צריך לשאול את עצמו האם האירוע הזה הוא אירוע סיבתי או אקראי?

אני מדבר כאן על דרך החשיבה, יכול להיות שאי אפשר לגלות ונדפקת לי התשובה, אני מדבר כאן על דרך החשיבה, לכן כל דבר שקורה לאדם, האדם צריך לשאול על הכל, לא רק על הדברים שיש לו תחושת בטן, סתם עבר לידו פרפר, הוא צריך לשאול את עצמו, האם זה סיבתי או לא סיבתי? אם זה סיבתי צריך לבדוק אותו, ואם הוא לא סיבתי אז לא צריך לבדוק אותו, זה לא משנה אם יש תחושה או אין תחושה. הבנת, מה הבנת?

שאלה: הבנתי שאם הכל אקראי, אז גם התחושה החזקה היא אקראית ואין פה שאלה בכלל.

אליעד: וגם אם את בודקת זה אקראי ואם את לא בודקת זה אקראי, בהנחה שזה אקראי.

שאלה: אם לכל דבר יש סיבה, אז התחושה החזקה היא כמו תחושה חלשה ואז צריך לבדוק כל דבר.

אליעד: כל דבר זה כל דבר, למשל יש פה ספה ויש בה קמטים מאחור, לשאול למה יש את הקימוט הזה?

שאלה: זה בלתי אפשרי.

אליעד: האם אמרתי שזה אפשרי? אולי אם תעשה את זה תשתגע, אבל זאת לא השאלה. השאלה היא, אם הכל מתוכנן בחוכמה נפלאה, למשל אם היו כאן מלאכים שמדברים איתך? האם היית מתעניינת בהם? כן, את אומרת ברור, קרה פה אירוע שצריך לחקור אותו אבל גם את הקמט בספה צריך לחקור, כי מי שעשה את הקמט, הביא את המלאכים, מה ההבדל? כי זה בצורה כזאת וזה בצורה אחרת?

שאלה: זה עניין של גירוי חדש. מלאכים אני לא רואה כל רגע.

אליעד: אבל האם פעם אחת התבוננת בקימוטים שיש בספה?

שאלה: לא

אליעד: האם ניסית להבין מה זה אומר?

שאלה: ספות ראיתי הרבה.

אליעד: אם עכשיו היו באים חייזרים, והם לא דוברים למשל אנגלית כמו בסרטים, והם לא דוברים אף שפה, האנשים היו יושבים לחקור, מה זה אומר הדבר הזה? אז למה האנשים לא חוקרים מה הם הקימוטים בספה? הרי אותו כוח שמביא את החייזרים הוא זה שעושה שיהיה פה קימוט בספה.

שאלה: כי הספה הם חושבים שזה אקראי והחייזרים מכוון.

אליעד: אבל זה לא נכון, כי זה אותו כוח אחד, אם עכשיו היו פה חייזרים, אז היינו חוקרים אותם, אבל מי שהביא לכאן את החייזרים זה אותו אחד שעשה קימוטים בספה, זה אותו אחד. הוא עושה פה צורה אחת ופה צורה אחרת, אבל אנו אומרים זאת צורה חכמה וזאת צורה טיפשית. אם הוא חכם אז את הכל הוא עושה חכם, הוא הכל מתכנן, ואם הוא סתם טיפש אז סתם עשה לך פה חייזרים.

אלא מה אתה אומר אולי לפעמים הוא עושה דברים חכמים ולפעמים דברים שלא צריך לחקור אותם, בסדר, אבל צריך לחקור מה היא האמת.

אז תמשיכי מה שאמרנו

שאלה: ואם זה סיבתי, הרי כל הסיבות מאותו הכוח, וצריך לחקור את כל האירועים. כמו שאני רואה ישויות אור וזה מדהים, זה אותו דבר כמו שאני רואה עכשיו טלוויזיה ליד הקיר. עכשיו יתכן שיש דברים שאני כן צריכה לייחס להם משמעות ויש דברים שאולי פחות.

אליעד: יתכן שיש חלק כן וחלק לא, השאלה היא כאשר יש לי תחושה בטן האם היא מכווננת לדברים שצריך לבדוק? אולי תחושת הבטן מקולקלת ולא צריך לבדוק את זה.

שאלה: אז זה אקראי?

אליעד: נכון. ולכן במקום לבדוק מה זה אומר לי, צריך לבדוק האם זה אומר לי, נכון? כשיש לך תחושת בטן חזקה תשאל האם זה אומר לי? אולי זה סיבתי, אם תגיע למסקנה שזה סיבתי אז תשאל מה זה אומר לי? אם תגיע למסקנה שזה אקראי אז זה לא אומר לי כלום.

וכולם דרך אגב טועים בזה, כי כל אחד ואחד יש לו בחיים דברים שהוא בודק ודברים שהוא לא בודק, למשל אדם יוצא לדייט ולא הסכימו, אז לפעמים הוא בודק ולפעמים הוא אומר לא בא לי לבדוק, למשל הולך לראיון עבודה ולא קבלו אותו, אז לפעמים הוא יחקור, מה אמרתי? ולפעמים יגיד לא אכפת לי, כל אדם לפעמים בודק ולפעמים לא בודק, אבל רגע, אם הכל אקראי אז למה אתה בודק? מה אכפת לך? קיבלו או לא קיבלו זה לא עניינך. ואם זה לא אקראי אז כל דבר תבדוק, אולי זה מרמז לך על משהו.
תהליכים אין לי רצון האם אני בוחר את הרצון שלי הרגשה חזקה ישות אין ויש רעידת אדמה יצירת רצון למה אליעד אוכל סיבה אקראי אקראי או סיבתי אקראיות בחירה בחירה חופשית בחירת הרצון הבנה הרצון הרצון החופשי חופש חופש הרצון חופש רצון חופשית חיים חיפוש חיפוש עצמי מהות החיים מטרת החיים משמעות משמעות החיים משמעותיות סיבתי או אקראי סיבתיות רצון רצון חופשי תכלית החיים
האם יש בחירה חופשית? חופש הבחירה, מהי בחירה חופשית? מהו רצון חופשי? האם יש רצון חופשי? איך נוצר רצון? הגדרה של בחירה חופשית, הגדרה של רצון חופשי, לשבת לקום, למה אתה יושב כרגע?
האם יש בחירה חופשית? חופש הבחירה, מהי בחירה חופשית? מהו רצון חופשי? האם יש רצון חופשי? איך נוצר רצון? הגדרה של בחירה חופשית, הגדרה של רצון חופשי, לשבת לקום, למה אתה יושב כרגע?
... יש בחירה חופשית? חופש הבחירה, מהי בחירה חופשית? מהו רצון חופשי? האם יש רצון חופשי? איך נוצר רצון? הגדרה של בחירה חופשית, הגדרה של רצון חופשי , לשבת לקום, למה אתה יושב כרגע? האם יש לנו באמת בחירה חופשית? השאלה האם יש בחירה חופשית? היא אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן ... להבין את התשובה, יש לפרק את הנושא לכמה שאלות משנה ולנתח אותן בצורה מפורטת. ההרצאה עוסקת בשאלות כמו: מהי בחירה חופשית? איך מוגדר רצון חופשי? איך נוצר הרצון שלנו? ולמה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים ברגע זה ממש? מהי ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מסביר ... משוחרר מהם. אך כל עוד האדם מזדהה עם רצונו, הוא יחווה תמיד תחושה של בחירה. האם יש בחירה חופשית? איך נוצר הרצון? מהי ההגדרה של רצון חופשי? למה אני יושב כרגע? האם הרצון הוא אני? האם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? איך להשתחרר מהרצון? ...
האם יש לך בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? רוצה להזיז את היד, חופש הבחירה, למה אתה רוצה את הרצון שלך? אולי אין רצון חופשי? מאיפה בא הרצון, איך נוצר הרצון? למה יש רצון?
האם יש לך בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? רוצה להזיז את היד, חופש הבחירה, למה אתה רוצה את הרצון שלך? אולי אין רצון חופשי? מאיפה בא הרצון, איך נוצר הרצון? למה יש רצון?
... לך בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? רוצה להזיז את היד, חופש הבחירה, למה אתה רוצה את הרצון שלך? אולי אין רצון חופשי? מאיפה בא הרצון, איך נוצר הרצון? למה יש רצון? האם יש לך בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? ההרצאה עוסקת בשאלת הבחירה החופשית, תוך התמקדות בשאלה האם באמת יש לנו רצון חופשי. אליעד מציע דיאלוג שבו מועלות שאלות לגבי הרצון האנושי והאם הוא באמת מגיע מבחירה חופשית או שהכל נגרם מתוך לחצים פיזיים ונפשיים. ... שלנו, ולאו דווקא מתוך רצון חופשי. למשל, האדם לא תמיד יודע אם הוא פועל מתוך בחירה אמיתית או אם הוא פשוט מגיב לגירוי חיצוני. במהלך השיחה, המנחה מציין את הצורך להבין ... מדבר על תהליכים של רצון חופשי , והאם אנחנו באמת יכולים לשלוט בהם. הוא עוסק בשאלה האם כל פעולה שאנחנו עושים נובעת מהחלטה מודעת שלנו, או שמא יש משהו שגורם לנו לפעול ... או חיצוניים. האם יש לנו רצון חופשי? האם תחושות פיזיות משפיעות על הרצון? כיצד פועלות תחושות הלחץ? מה זה רצון חופשי? איך נוצר הרצון שלנו? ...
רצון חופשי, חופש הבחירה, בחירה חופשית, לבחור את רצונך, לבחור מה אתה רוצה, איך נוצר הרצון? האם יש בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? לרצות להרגיש רע, לרצות לסבול
רצון חופשי, חופש הבחירה, בחירה חופשית, לבחור את רצונך, לבחור מה אתה רוצה, איך נוצר הרצון? האם יש בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? לרצות להרגיש רע, לרצות לסבול
רצון חופשי , חופש הבחירה, בחירה חופשית, לבחור את רצונך, לבחור מה אתה רוצה, איך נוצר הרצון? האם יש בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? לרצות להרגיש רע, לרצות לסבול האם באמת יש רצון חופשי, או שהכל נקבע מראש? אליעד כהן דן לעומק בנושא המורכב של רצון חופשי, בחירה חופשית, וחופש הבחירה. הוא שואל שאלות בסיסיות ומהותיות על אופן היווצרותו של הרצון, והאם יש אפשרות שהאדם ירצה במכוון להרגיש רע או ... שהתחושה של אני בוחר איננה הוכחה אמיתית לכך שיש בחירה חופשית אמיתית, כי תמיד קיימת השאלה - מי בעצם מחליט מה תרצה מלכתחילה? מהי המשמעות האמיתית של רצון חופשי? אליעד מבהיר שהמושג רצון חופשי קשור לתחושה של האדם שהוא יכול לבחור את רצונותיו, אך הוא מציג שהרצונות עצמם נקבעים על ידי המציאות. האדם הוא חלק מהמציאות ולא כל המציאות ... תישאר אפשרות לספק. ההבנה הזאת עצמה היא הבנה עמוקה, כי היא מצביעה על כך שמהות הרצון והבחירה מורכבת מכדי להיפתר באופן סופי. האם יש בחירה חופשית? מהו רצון חופשי? האם אפשר לרצות לסבול? מי מחליט מה אני רוצה? איך נוצר הרצון שלי? האם אפשר לשלוט ברצונות? איך להפסיק לסבול? ...
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
... חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית? בהרצאה הזו, אליעד עוסק בשאלת הבחירה החופשית, תוך התמקדות בפרדוקס שבו היא כרוכה. הוא מעלה את השאלה האם יש לנו בחירה חופשית או ... מבחינת חוויית האדם. כל אחד מרגיש שיש לו רצון חופשי, ושהוא בוחר את מעשיו, אך אליעד שואל: אם אכן יש לנו רצון חופשי, מדוע אנחנו מנסים לשכנע אחרים לבחור בדרך שלנו? אם אין להם בחירה חופשית, מדוע להתאמץ לשכנע אותם במה שאנו חושבים שהוא נכון? לאחר מכן, אליעד מציין את הבעיה בהנחה שיש ... אנחנו בוחרים, האם אנחנו בוחרים באמת מתוך רצון חופשי , או שמא מתוך חיסרון שמוביל אותנו לבחור את הדרך היחידה שבה נוכל למלא את החיסרון? האם יש דבר כזה בחירה חופשית מלאה? לקראת סיום ההרצאה, אליעד מציין את הקושי בהגדרת בחירה ... בדרכים רבות, וכל אחד יכול להרגיש שיש לו רצון חופשי, אך האם זה באמת המצב? במהלך ההרצאה, אליעד מציע שאלות רבות ומוביל את המאזינים למחשבות על האופי האמיתי של הבחירה החופשית. האם יש בחירה חופשית או שאין? הדיאלוג במהלך ...
הפרדוקס של אלוהים, בחירה וידיעה, ידיעת האל, פרדוקס המהות והצורה, פרדוקס מהות הרצון, אלוהים ממלא כל עלמין, אלוהים סובב כל עלמין, בחירה חופשית, רצון חופשי, שמירת מצוות, קיום מצוות
הפרדוקס של אלוהים, בחירה וידיעה, ידיעת האל, פרדוקס המהות והצורה, פרדוקס מהות הרצון, אלוהים ממלא כל עלמין, אלוהים סובב כל עלמין, בחירה חופשית, רצון חופשי, שמירת מצוות, קיום מצוות
... של אלוהים, בחירה וידיעה, ידיעת האל, פרדוקס המהות והצורה, פרדוקס מהות הרצון, אלוהים ממלא כל עלמין, אלוהים סובב כל עלמין, בחירה חופשית, רצון חופשי, שמירת מצוות, קיום מצוות מהו הפרדוקס של אלוהים וידיעתו ביחס לבחירה החופשית? הרצאה זו עוסקת בפרדוקס המורכב שבין ידיעת אלוהים, רצון חופשי, ובחירה חופשית. אליעד מדבר על איך ידיעת אלוהים את העתיד, והאם הוא מונע את חופש הרצון שלנו. האם כל מעשה שאנחנו מבצעים הוא חלק ממה שאלוהים כבר יודע וכתוצאה מכך ... אך לא נוגע ישירות בפרטי החיים. הדיון מתרכז בעיקר בשאלה האם זה בכלל אפשרי שהתפיסות הללו תואמות. מצד אחד, אם אלוהים ממלא את כל המציאות, אז איך יש מקום לחופש רצון שלנו? מצד שני, אם אלוהים לא ממלא את כל המציאות, איך הוא יכול להיות כל - ... האם כל מהות בעולם נובעת מאלוהים או האם אלוהים הוא רק הצורה של כל דבר? התשובה המוצגת היא שזו שאלה פילוסופית עמוקה שאין לה תשובה חד - משמעית. מהו פרדוקס הרצון החופשי וידיעת אלוהים? האם הרצון החופשי שלנו הוא חופשי או שמא הוא מוכתב מראש על ידי הידע של אלוהים? כיצד זה מסתדר עם רעיון הבחירה החופשית שאנחנו חווים במציאות? אליעד מדבר על הדינמיקה הזאת בהסבר של מהות הרצון. הרצון החופשי הוא מרכיב עיקרי במערכת האמונה היהודית, אך שאלת האפשרות של הידע של אלוהים ... שמירת מצוות? האם אנחנו באמת בוחרים לשמור מצוות או שהבחירה שלנו נכתבת מראש? אליעד מציין שזו שאלה יסודית המובילה לשאלות רבות על מהות החיים והחופש. האם הרצון החופשי תואם את ידיעת אלוהים? המשמעות של רצון חופשי היא היכולת לבחור מתוך מספר אפשרויות. אך אם אלוהים כבר יודע מראש מה נבחר, האם עדיין יש לנו רצון חופשי? תשובה לשאלה זו מקומית מאוד וקשורה להבין כיצד הבחירה החופשית שלנו משתלבת עם ידיעת אלוהים את העתיד. ידיעת אלוהים וידיעת העתיד הפרדוקס של רצון חופשי אלוהים ממלא כל עלמין הקיום והמהות של אלוהים מהות הרצון בחירה חופשית ...
האם יש בחירה חופשית? למה אין בחירה חופשית? למה יש בחירה חופשית? מה זה להיות אלוהים? הכל כרצונך תמיד, פרדוקס המהות והצורה, אחדות המהות והצורה, ריבוי אלוהים, רצון חופשי, חופש הבחירה
האם יש בחירה חופשית? למה אין בחירה חופשית? למה יש בחירה חופשית? מה זה להיות אלוהים? הכל כרצונך תמיד, פרדוקס המהות והצורה, אחדות המהות והצורה, ריבוי אלוהים, רצון חופשי, חופש הבחירה
... למה אין בחירה חופשית? למה יש בחירה חופשית? מה זה להיות אלוהים? הכל כרצונך תמיד, פרדוקס המהות והצורה, אחדות המהות והצורה, ריבוי אלוהים, רצון חופשי, חופש הבחירה האם יש בחירה חופשית? ההרצאה עוסקת בשאלה אם באמת קיימת בחירה חופשית או לא, ומספקת ניתוח מעמיק של מושגים כמו בחירה חופשית, רצון חופשי והקשר שלהם למבנה המציאות. אליעד כהן מסביר כי אדם עשוי לחשוב שהוא בוחר באופן חופשי, אך למעשה הוא רק חווה את תחושת הבחירה. לדוגמה, אדם עלול להרגיש שהוא בחר ללכת ... חופש מוחלט. הוא מסביר שעל האדם להבין שכל מה שקורה לו, כל דבר שהוא מקבל כמציאות, הוא במובן מסוים הרצון שלו, גם אם הוא לא מודע לכך מראש. מהו רצון חופשי? ההרצאה נוגעת גם בשאלה אם יש אפשרות שלאדם יהיה רצון בכלל. אליעד מדגיש שאין אפשרות שהאדם לא יחווה רצון, שכן תמיד יש איזשהו רצון סמוי או גלוי שמוביל את פעולותיו. ... אלא יחיה מתוך תחושה שהכל קורה לפי רצונו העליון. האם יש בחירה חופשית? מה זה להיות אלוהים? פרדוקס המהות והצורה מהי אחדות המהות והצורה? האם הרצון חופשי? מה המשמעות של ריבוי אלוהים? האם באמת יש בחירה חופשית? הרצאה זו עוסקת בשאלה האם יש בחירה חופשית? ובהסברים על המושגים בחירה חופשית, רצון חופשי , והיחסים בינם לבין המהות והצורה של המציאות. אליעד כהן פותח את ההסבר בכך שאדם עשוי לחשוב שכל מה שקורה לו הוא למעשה רצונו, גם אם הוא לא מודע לכך. האדם חושב שיש ... סבל או התנגדות אמיתית. האם יש בחירה חופשית? מה זה להיות אלוהים? פרדוקס המהות והצורה מהי אחדות המהות והצורה? האם האדם קובע את המציאות? האם הרצון חופשי? מה המשמעות של ריבוי אלוהים? ...
רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1
רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1
רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1 האם ... עמוקה של המציאות, ואז שאלת הבחירה והרצון תהפוך לברורה ומובנת מאליה. האם באמת יש לנו בחירה חופשית? רצון חופשי : האם אנחנו שולטים בו? הקשר בין רצון, חוויות ותודעה הבנת הרצון במציאות ובחיים מי שולט ברצון שלנו? איך נוצרת בחירה חופשית? מהי משמעות הרצון החופשי והאם אנחנו באמת בוחרים? הוויכוח על בחירה חופשית ורצון הוא נושא עמוק ומורכב, שמעסיק את המחשבה ... לנו באמת שליטה על הרצון, אלא רק על הדרך שבה אנחנו מפרשים ומבינים אותו. האם באמת יש לנו בחירה חופשית? רצון חופשי: האם אנחנו שולטים בו? הקשר בין רצון, חוויות ותודעה הבנת הרצון במציאות ובחיים שאלה: אחרי הרבה ...
בחירה חופשית, מי יוצר את הרצון? למה יש רצון? איך נוצרים רצונות? המציאות כחלום, לחלום את המציאות, לחיות בתוך חלום, חופש הבחירה, רצון חופשי, להיות אלוהים, מודעות עצמית
בחירה חופשית, מי יוצר את הרצון? למה יש רצון? איך נוצרים רצונות? המציאות כחלום, לחלום את המציאות, לחיות בתוך חלום, חופש הבחירה, רצון חופשי, להיות אלוהים, מודעות עצמית
... חופשית, מי יוצר את הרצון? למה יש רצון? איך נוצרים רצונות? המציאות כחלום, לחלום את המציאות, לחיות בתוך חלום, חופש הבחירה, רצון חופשי , להיות אלוהים, מודעות עצמית מהי הבחירה החופשית וכיצד נוצרים רצונות? בהרצאה זו, עוסק אליעד בשאלות עמוקות שמקורן במודעות העצמית, הרצון החופשי, והמציאות כחלום. הוא מתחיל את דבריו בכך שהוא שואל את עצמו: למה אני רוצה?. המענה הראשוני של אליעד הוא שהרצון הוא תוצאה של המציאות, והמציאות היא זו שגורמת לו לרצות. ... מסביר כי כאשר אנחנו חושבים אני רוצה לאכול, למעשה זה לא אנחנו שמעוניינים לאכול, אלא המציאות שמביאה אותנו לרצות זאת. מהו חופש הרצון? אליעד מתאר את חופש הרצון כמצב שבו אנו חווים את עצמנו ואת הרצונות שלנו לא כשלנו, אלא כהתגלות של המציאות. הוא טוען שהרצון החופשי הוא אשליה, כי אנחנו לא באמת שולטים ברצונות שלנו - אנחנו רק חווים אותם דרך העיניים של המציאות. הוא מדמה את המצב הזה לחלום שבו כל הדמויות והאירועים נראים אמיתיים, אך ... מתבוננים פנימה ומבינים את המהות של עצמנו, אנחנו מבינים שכולנו חלק מהמציאות האחת, שהיא גם הבורא של כל מה שקיים. האם הרצון החופשי הוא אשליה? לאור כל זאת, אליעד טוען כי הרצון החופשי אינו באמת חופשי, אלא הוא תוצאה של התודעה הכללית שמפעילה אותנו. הרצון שלנו הוא אשליה שנובעת מתוך חוויית הנפרדות, ואנו למעשה חיים בתוך חלום שבו אנחנו מנסים להבין את ... הקיום. כל חוויית האני היא למעשה התגלות של המציאות עצמה, שדרך התודעה שלנו הופכת לאדם, רצון, או חוויה כלשהי. בחירה חופשית רצון חופשי המציאות כחלום מודעות עצמית האם הרצון שלי הוא שלי? האם יש רצון חופשי? האם המציאות היא חלום? ...
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי , רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת ... זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם ... סיבה. עצם קיומו של רצון מעיד על סיבה כלשהי שמאחוריו. לכן גם מה שנתפס כרצון חופשי הוא בעצם תוצאה של סיבות נסתרות או גלויות. אין רצון שמכונן ... שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ההבדל בין כפייה ...
פרדוקס הבחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? הבחירה והידיעה, הידיעה והבחירה, הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, חופש בחירה, מהי בחירה?
פרדוקס הבחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? הבחירה והידיעה, הידיעה והבחירה, הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, חופש בחירה, מהי בחירה?
... הבחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, האם יש בחירה חופשית? האם אין ... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, חופש בחירה, מהי בחירה? מהו פרדוקס הבחירה החופשית? ההרצאה עוסקת בפרדוקס הבחירה החופשית ובשאלות הנוגעות לרצון חופשי : האם אנחנו באמת בוחרים? האם ... יש מי שטוען כי הבחירה נתונה לרגש, בעוד אחרים סבורים שהיא מבוססת על שכל והיגיון. אליעד מעלה את השאלה האם אנחנו באמת בוחרים מתוך רצון חופשי, או שמא יש כוחות חיצוניים ... לא תמיד נתפסות על ידי שכלנו בצורה ברורה, ולכן יש מקום לשאול שאלות ולערער על ההבנה הפשוטה של המושגים הללו. פרדוקס הבחירה החופשית רצון חופשי הבחירה והידיעה האם יש בחירה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 2
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: רצון חופשי, איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רצון חופשי, איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשתול מחשבות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחנך ילדים? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפרש חלומות? איך להצליח בזוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש או אין אלוהים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מומלץ, אימון אישי לנוער, מאמן זוגי בתחום רצון חופשי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4844 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 09:51:10 - wesi1