השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר
מהו שכל והאם אפשר להוכיח שהוא קיים?
אליעד כהן עוסק בנושא השכל האנושי ושואל: מהו שכל? האם אפשר להוכיח בכלל שהוא קיים? הוא מתחיל את ההסבר בכך שאנשים נוטים לחשוב שיש שכל בגלל שהם מדברים על המושג הזה. עצם העובדה שאנשים מדברים על משהו לא מוכיחה שהוא קיים, בדיוק כמו שאם כולם היו מדברים על "שדים", זה לא היה אומר ששדים אכן קיימים. לכן, עצם השימוש במילה "שכל" לא מוכיח את קיומו.
הוא מציע את האפשרות שאין דבר כזה שנקרא שכל. לטענתו, אנשים מאמינים שיש שכל כי הם משווים בין אנשים ומבחינים שלאנשים שונים יש יכולות שונות. לדוגמה, אם אדם אחד פותר בעיה והשני לא, אז לכאורה לראשון יש משהו שהשני חסר אותו, ואנחנו קוראים למשהו הזה "שכל". אליעד מדגיש שלא ברור איך הגיעו למסקנה שזה שכל, אולי מדובר רק בכישורים שונים ולא בשכל מיוחד.
האם לבעלי חיים יש שכל כמו לבני האדם?
אליעד כהן מציג את הדוגמה של הפרפר ואומר שיש לפרפר יכולות שאין לאדם, ויש לאדם יכולות שאין לפרפר. לדוגמה, אדם יכול לפתור בעיות טריגונומטריות, אך לפרפר יש יכולות אחרות שהאדם אינו מסוגל לבצע. מכאן, אליעד מסביר שאין זה בהכרח אומר שהאדם חכם יותר מהפרפר, אלא רק שהיכולות שלהם שונות.
דוגמה נוספת שנותן אליעד היא פתיש. הפתיש יכול "להכניס מסמר לקיר", והאדם לא יכול לבצע את הפעולה הזאת באותה יעילות. אליעד שואל: האם זה אומר שלפתיש יש שכל שאין לאדם? לא בהכרח. לכן, אי אפשר לטעון בוודאות שלאדם יש שכל יותר גדול מבהמה או אפילו מחפצים דוממים, כי אולי מדובר רק ביכולות שונות.
האם שכל נמצא בתוך המוח או מחוץ לו?
אליעד דן גם בשאלה איפה השכל נמצא: האם הוא פיזי וממוקם בתוך המוח, או אולי הוא נמצא מחוץ למרחב הפיזי? הוא מציג את הרעיון שכאשר מישהו נפגע באזור מסוים במוח, הוא מאבד יכולת שכלית מסוימת. לכאורה, זה מוכיח שהשכל נמצא בתוך המוח. אך אליעד ממשיך ואומר שזה לא מוכיח חד משמעית, כי אנחנו לא יודעים בוודאות מה זה שכל ומה זו יכולת מחשבתית, ולכן ייתכן שהשכל כלל לא תלוי במוח אלא רק מתבטא דרכו.
סיפור המעשייה של רבי נחמן על שבעת הקבצנים - מה הקשר לשכל?
אליעד כהן מביא סיפור מתוך "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן מברסלב, הסיפור על שבעת הקבצנים, בדגש על "הקבצן הגיבן". הוא מספר שבסיפור של רבי נחמן, יש קבוצה של אנשים שמנסים להגיע לעץ מיוחד, שנקרא "העילן הנפלא". לפי הסיפור, העץ הזה כולל בתוכו את כל החיות, הציפורים והיצורים. כדי להגיע לעץ, האנשים מתווכחים על הכיוון שבו הם צריכים ללכת, אך אינם מצליחים להכריע לאיזה צד ללכת. בסוף מגיע חכם שאומר להם שאי אפשר בכלל להגיע לעץ על ידי הליכה רגילה, כי העץ הזה נמצא במקום שאין לו מקום, כלומר, מחוץ לכל מקום.
הדרך היחידה להגיע לעץ, לפי אותו סיפור, היא להפוך להיות דומים לעץ עצמו. האדם חייב שיהיו לו שלוש תכונות יסודיות: אמונה, יראה וענווה. רק מי שמחזיק בתכונות האלה יכול להגיע לעץ. ברגע שהאנשים משיגים את התכונות האלה, הם מבינים שכולם מסכימים על הדרך להגיע לעץ, אך אז הם מגלים שהעץ כלל לא נמצא בשום מקום פיזי. הוא מחוץ לכל מקום אפשרי, ולכן חייבים לצאת לגמרי מגבולות החשיבה הרגילה כדי להגיע אליו.
אליעד מסביר את המשמעות של הסיפור בכך שהעץ מסמל את השכל העליון, שהוא מחוץ למרחב הפיזי ומחוץ למרחב החשיבה האנושית הרגילה. כדי להגיע לאותו "שכל עליון", האדם צריך לעבור מעבר לגבולות...
אליעד כהן עוסק בנושא השכל האנושי ושואל: מהו שכל? האם אפשר להוכיח בכלל שהוא קיים? הוא מתחיל את ההסבר בכך שאנשים נוטים לחשוב שיש שכל בגלל שהם מדברים על המושג הזה. עצם העובדה שאנשים מדברים על משהו לא מוכיחה שהוא קיים, בדיוק כמו שאם כולם היו מדברים על "שדים", זה לא היה אומר ששדים אכן קיימים. לכן, עצם השימוש במילה "שכל" לא מוכיח את קיומו.
הוא מציע את האפשרות שאין דבר כזה שנקרא שכל. לטענתו, אנשים מאמינים שיש שכל כי הם משווים בין אנשים ומבחינים שלאנשים שונים יש יכולות שונות. לדוגמה, אם אדם אחד פותר בעיה והשני לא, אז לכאורה לראשון יש משהו שהשני חסר אותו, ואנחנו קוראים למשהו הזה "שכל". אליעד מדגיש שלא ברור איך הגיעו למסקנה שזה שכל, אולי מדובר רק בכישורים שונים ולא בשכל מיוחד.
האם לבעלי חיים יש שכל כמו לבני האדם?
אליעד כהן מציג את הדוגמה של הפרפר ואומר שיש לפרפר יכולות שאין לאדם, ויש לאדם יכולות שאין לפרפר. לדוגמה, אדם יכול לפתור בעיות טריגונומטריות, אך לפרפר יש יכולות אחרות שהאדם אינו מסוגל לבצע. מכאן, אליעד מסביר שאין זה בהכרח אומר שהאדם חכם יותר מהפרפר, אלא רק שהיכולות שלהם שונות.
דוגמה נוספת שנותן אליעד היא פתיש. הפתיש יכול "להכניס מסמר לקיר", והאדם לא יכול לבצע את הפעולה הזאת באותה יעילות. אליעד שואל: האם זה אומר שלפתיש יש שכל שאין לאדם? לא בהכרח. לכן, אי אפשר לטעון בוודאות שלאדם יש שכל יותר גדול מבהמה או אפילו מחפצים דוממים, כי אולי מדובר רק ביכולות שונות.
האם שכל נמצא בתוך המוח או מחוץ לו?
אליעד דן גם בשאלה איפה השכל נמצא: האם הוא פיזי וממוקם בתוך המוח, או אולי הוא נמצא מחוץ למרחב הפיזי? הוא מציג את הרעיון שכאשר מישהו נפגע באזור מסוים במוח, הוא מאבד יכולת שכלית מסוימת. לכאורה, זה מוכיח שהשכל נמצא בתוך המוח. אך אליעד ממשיך ואומר שזה לא מוכיח חד משמעית, כי אנחנו לא יודעים בוודאות מה זה שכל ומה זו יכולת מחשבתית, ולכן ייתכן שהשכל כלל לא תלוי במוח אלא רק מתבטא דרכו.
סיפור המעשייה של רבי נחמן על שבעת הקבצנים - מה הקשר לשכל?
אליעד כהן מביא סיפור מתוך "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן מברסלב, הסיפור על שבעת הקבצנים, בדגש על "הקבצן הגיבן". הוא מספר שבסיפור של רבי נחמן, יש קבוצה של אנשים שמנסים להגיע לעץ מיוחד, שנקרא "העילן הנפלא". לפי הסיפור, העץ הזה כולל בתוכו את כל החיות, הציפורים והיצורים. כדי להגיע לעץ, האנשים מתווכחים על הכיוון שבו הם צריכים ללכת, אך אינם מצליחים להכריע לאיזה צד ללכת. בסוף מגיע חכם שאומר להם שאי אפשר בכלל להגיע לעץ על ידי הליכה רגילה, כי העץ הזה נמצא במקום שאין לו מקום, כלומר, מחוץ לכל מקום.
הדרך היחידה להגיע לעץ, לפי אותו סיפור, היא להפוך להיות דומים לעץ עצמו. האדם חייב שיהיו לו שלוש תכונות יסודיות: אמונה, יראה וענווה. רק מי שמחזיק בתכונות האלה יכול להגיע לעץ. ברגע שהאנשים משיגים את התכונות האלה, הם מבינים שכולם מסכימים על הדרך להגיע לעץ, אך אז הם מגלים שהעץ כלל לא נמצא בשום מקום פיזי. הוא מחוץ לכל מקום אפשרי, ולכן חייבים לצאת לגמרי מגבולות החשיבה הרגילה כדי להגיע אליו.
אליעד מסביר את המשמעות של הסיפור בכך שהעץ מסמל את השכל העליון, שהוא מחוץ למרחב הפיזי ומחוץ למרחב החשיבה האנושית הרגילה. כדי להגיע לאותו "שכל עליון", האדם צריך לעבור מעבר לגבולות...
- מה ההבדל בין אדם לבהמה?
- איפה נמצא השכל?
- סיפורי מעשיות רבי נחמן
- מהו שכל עליון?
- האם לבעלי חיים יש שכל?
- איך לצאת מגבולות החשיבה?
- האם שכל הוא פיזי?