... על
הצדיק, חסרונות במציאות, סם החיים וסם המוות,
צדיק ורשע, בריאת העולם, ליקוטי מוהרן חא יב, רבי נחמן מברסלב, לימוד תורה, העולם הבא, לשם שמים, קושיות על
הצדיק, חלק 1 למה אנשים שלומדים תורה חולקים על
הצדיק? אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהרן תורה יב, אודות תופעת המחלוקת על
הצדיקים. הוא מתחיל בטענה, שבדרך כלל אלה שלומדים תורה בצורה שכלית וביקורתית (כמו גמרא והלכה) הם אלו שחולקים על
הצדיקים - אנשים שמבטאים את החיבור למציאות ולחיים דרך תפילה וחסד. לטענתו, החולקים על
הצדיקים לא רק מסתייגים מהם, אלא אף מדברים עליהם בזלזול ובגאווה. מה הכוונה
שהצדיק הוא יעקב והתלמיד חכם הוא לבן? אליעד מפרש שרבי נחמן משתמש בדימוי של יעקב ולבן כדי להמחיש שני טיפוסים שונים: יעקב
(הצדיק) - לומד תורה לשם שמיים, מתמקד בפנימיות ובמהות, ולא מקבל מיד את שכרו אלא בסוף (עקב).
הצדיק רואה את המציאות מתוך ראיית הפנימיות, ומקבל שכרו בעולם ... לומד תורה אך לא לשם שמיים, אלא מתוך גאווה, להתייהר ולהתנגח עם אחרים. הוא מתמקד בפלפול ובצדדים הטכניים של הלימוד, ולא במהות האמיתית. האם באמת טוב
לצדיק רק בעולם הבא ולא בעולם הזה? כאן עולה קושייה משמעותית שאליעד מדגיש: אם
הצדיק באמת חי בתודעת שלמות וטוב לו כבר עכשיו, מדוע רבי נחמן אומר ששכרו גנוז לעולם הבא? ההסבר הוא
שהצדיק, גם כשהוא סובל לכאורה בעולם הזה, עדיין טוב לו ברמה הפנימית. אדם רגיל מפרש טוב ורע באופן שטחי ולכן לא מבין מדוע נראה
שהצדיק סובל. לעומת זאת, ברמה האמיתית, מי שמגיע לתודעת האחדות של
הצדיק כבר נמצא בעולם הבא כאן ועכשיו. אך רבי נחמן משתמש בביטוי עולם הבא כדי שאנשים בעלי תודעה מוגבלת לא יפרשו לא נכון את דבריו. למה
הצדיק מדבר בצורה שנראית כסותרת את עצמו?
הצדיק חייב לדבר באופן שמשאיר מקום לפירושים שונים, כי אם היה מדבר באופן ברור וישיר בלבד, אף אחד לא היה מבין אותו באמת. אליעד מדגיש, שבגלל שהמציאות עצמה מורכבת תמיד מיתרונות וחסרונות, גם
הצדיק - שמחובר למציאות הזאת - חייב להשתמש בשפה שיש בה חוסר שלמות, סתירות וטעויות - לכאורה. האדם השטחי, שמתעסק רק בפלפול ובהבנה שכלית מוגבלת, מוצא סתירות בדברי
הצדיק ומאשים אותו בשקר. הוא לא מבין שהסתירות האלה הן ... חייב שיהיו בו חסרונות. למשל, כוס קיימת, אך היא לא אינסופית ולכן בהכרח יש בה חיסרון - היא מוגבלת ולא מכילה את כל הדברים האפשריים. איך אדם חולק על
הצדיק הפנימי שבו עצמו? אליעד אומר שכל אדם בעצם חולק על
הצדיק הפנימי שלו, שהוא בעצם המציאות עצמה. כאשר אדם מתלונן ... פה היא הפירושים, ההסברים והלבושים החיצוניים. כאשר האדם לומד רק תורה שבעל פה, ללא חיבור למהות הפנימית, הוא נשאר ברובד שטחי ומוגבל, ולכן חולק על
הצדיק ולא מבין אותו. לעומת זאת, כאשר הוא לומד לשם שמיים, הוא מתחבר לפנימיות של התורה ולמהות החיים, ואז הוא מתאחד עם
הצדיק. מה פירוש נשיקין לפי רבי נחמן? אליעד מסביר שנשיקות ... מושלמת עם האדם, והתחושה של הריחוק היא רק בפרספקטיבה של האדם. לסיכום, מה המסר המרכזי של אליעד כהן? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא שכל המחלוקת על
הצדיקים וכל התלונות של האדם על המציאות הן בגלל שהאדם חי ... המציאות. מי שחי בתודעה פנימית, לשם שמיים, יחווה את המציאות כאחדות וכטובה, ויבין שגם החסרונות הם חלק הכרחי ושלם של המציאות. למה אנשים חולקים על
הצדיק? מהי תורה לשם שמיים? יעקב ולבן לפי רבי נחמן האם ...