... ברלנד,
צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה
בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על
הצדיק, קושיות על
הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין
בצדיק האם הרב ברלנד
צדיק או רשע? השאלה לגבי הרב ברלנד - האם הוא
צדיק או רשע, אשם או זכאי, עולה מתוך דיון מעמיק שמציג אליעד כהן בנושא חסידות ברסלב והאמונה
בצדיק, תוך התמקדות מיוחדת בדוגמאות ובתורותיו של רבי נחמן מברסלב. הנושא המרכזי של ההרצאה הוא להבין כיצד אנשים ממשיכים להאמין
בצדיק כמו הרב ברלנד, אפילו לאחר שהוא עצמו מודה בפשעים או עבירות חמורות. הסיכום להלן יסביר לעומק את ההיגיון שמאחורי אמונה כזו וייתן את כל ההסברים והדוגמאות המקוריים של אליעד כהן במלואם. כיצד אנשים ממשיכים להאמין
בצדיק למרות הודאתו בפשעים? אליעד כהן מדבר על המקרה של הרב ברלנד שהופיע בטלוויזיה והתוודה באופן פומבי ואמר חטאתי, עוויתי, פשעתי. למרות זאת, חסידיו או תלמידיו ממשיכים להאמין בו ולחשוב שהוא
צדיק. אליעד מנסה להבין איך הדבר אפשרי. לדבריו, יש שתי סיבות מרכזיות לכך שחסידי ברסלב ממשיכים להאמין
בצדיק גם כאשר הוא אומר בגלוי חטאתי: הסיבה הראשונה נעוצה בתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שאומר שגם
הצדיק הכי גדול יכול לעשות את העבירה הכי גדולה ולהישאר
צדיק אם הוא חוזר בתשובה. רבי נחמן לימד את תלמידיו שלא להתייאש גם אם הם עשו עבירות חמורות. אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן, אדם שעושה עבירה וחוזר בתשובה חוזר מיד למעמדו הקודם
כצדיק, ללא שום ירידה רוחנית. תפיסה זו הופכת את האמונה
בצדיק לחזקה ויציבה, מפני שאין משמעות לעבירות שעשה כל עוד הוא חוזר בתשובה. הסיבה השנייה שאליעד מציין היא הקונספט של המחלוקת, גם הוא רעיון שמקורו ברבי נחמן. רבי נחמן לימד שכדי
שצדיק יהיה באמת גדול הוא צריך לעבור ביזיונות, השפלות ומחלוקת מצד הציבור. רבי נחמן עצמו נהג בכוונה לעורר מחלוקת ושנאה, לעיתים על ידי מעשים שיצרו עליו ביקורת רבה, כדי להוכיח שאפשר להישאר
צדיק למרות הכל. לכן, חסידי ברסלב רגילים לכך שמתקיפים את
הצדיק שלהם ומאשימים אותו בעבירות חמורות, ואף רואים בכך הוכחה לגדולתו הרוחנית. במילים אחרות, עצם העובדה שיש מחלוקת ואפילו הודאה באשמה מצד
הצדיק, אינה נתפסת כהוכחה נגדו, אלא כהוכחה לכך שהוא באמת
צדיק. מה המשמעות של אמונה נגד השכל בחסידות ברסלב? אליעד כהן מסביר שבתפיסה הברסלבית, האמונה
בצדיק אינה מותנית במציאות העובדתית, אלא מבוססת על אמונה עמוקה ועל ביטול השכל. לפי תפיסה זו, גם אם
הצדיק מודה בעצמו בפשע, וגם אם יש ראיות נגדו, האמונה עדיין תישאר חזקה, מפני שהמאמין לא מסתמך על ראיות עובדתיות אלא על נאמנות
לצדיק ואמונה בכוחו הרוחני. זאת גישה של אמונה מוחלטת ללא קשר להוכחות מציאותיות או לראיות עובדתיות. לפי אליעד, בחסידות ברסלב קיימת התפיסה שאפילו אם יש ראיות ברורות נגד
הצדיק, ואפילו אם הוא עצמו אומר שהוא חטא, זה לא באמת משנה, כי תמיד אפשר לפרש את הדברים בצורה סימבולית או כמבחן באמונה. מהי הוכחה מתוך המחלוקת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מדגיש דוגמה נוספת מרבי נחמן, שציין שאם יום אחד יחלקו על
צדיק ויאשימו אותו ברשעות, הדבר לא מהווה הוכחה אמיתית לכך שהוא רשע. רבי נחמן עצמו ספג ביקורת חריפה ונחשב בעיני רבים בדורו לכופר ורשע, אך חסידיו הבינו שכל זה הוא חלק מניסיון
שהצדיק עצמו מזמין עליו בכוונה, כדי שיחלקו עליו ויבזו אותו, כדי שיכפרו בו ויפגעו בו בכבודו. זאת שיטה שלמה בחסידות ברסלב, שאומרת שמחלוקת על
הצדיק היא דווקא הוכחה לגדולתו, ולא הפוך. האם באמת אפשר לומר על
צדיק שהוא אשם או זכאי לפי הודאתו בלבד? אליעד כהן מוסיף הסבר נוסף לגבי ההודאה חטאתי כפי שנהוג לומר בתפילות יום ... גנבתי ופשעתי בצורה מטאפורית, כשהכוונה היא לא רק לפשעים האישיים שלו אלא לחטאי הציבור כולו. זה יכול לשמש גם הסבר אפשרי לכך
שצדיק יודה בעבירות - ייתכן שההודאה אינה כפשוטה אלא מתייחסת לרמה רוחנית כללית ולא לעבירה ממשית. האם אפשר להיות ...