... מותו תעבור המלוכה לאנשים זרים. המלך הלך לחפש פתרונות אצל דוקטורים אך הם לא עזרו לו. הוא החליט לצוות על היהודים שיתפללו עבורו כדי שיהיו לו בנים, והם חיפשו ומצאו
צדיק גנוז -
צדיק נסתר, שלא מפרסם את עצמו ולא מוכר לציבור הרחב. למרות
שהצדיק הכחיש בהתחלה את כוחו ואמר שהוא אינו יודע כיצד לסייע, לבסוף, לאחר שיחה עם המלך, הבטיח לו כי באותה שנה ייוולד לו ילד. מדוע נולדה למלך בת בתחילה ולא בן? המלך קיבל ... תחושת חוסר סיפוק עמוקה ורוצה משהו מהותי יותר, אמיתי ועמוק יותר, משהו שימלא אותו לחלוטין. מהי המשמעות של בן שעשוי מאבנים טובות? כאשר המלך שוב דרש מהיהודים למצוא
צדיק נוסף כדי שיתפלל עבורו, נמצא
צדיק אחר, שגם הוא לא רצה להכיר בכוחותיו בהתחלה. לבסוף,
הצדיק אמר למלך שעליו לאסוף את כל סוגי האבנים הטובות שיש בעולם - אבנים שמסמלות את כל סוגי השכלים והחוכמות שבעולם - ולכתוש אותן לאבקה דקה.
הצדיק ערבב את האבקה הזו בתוך כוס יין, ונתן למלך ולמלכה לשתות.
הצדיק הבטיח שהילד שיוולד להם יהיה כולו מאבנים טובות, כלומר, בעל כל הסגולות, החוכמות, והיכולות הנעלות שבעולם. אליעד מסביר כי המעשה של כתישת כל האבנים הטובות מסמל תהליך שבו ... המלכה ניסתה לחבוש לו את האצבע, היא גילתה שמתחת לעורו נמצאת אבן טובה. היא הבינה שלמרות שמבחוץ הוא נראה אדם רגיל, הפנימיות שלו אכן עשויה מאבנים טובות, בדיוק כפי
שהצדיק הבטיח. היא התעוררה לקנאה גדולה, כיוון שראתה שהפנימיות שלה אינה כזו, ולכן עשתה עצמה חולה. מדוע הבת המלכה הטילה כישוף על בן המלך? הבת, מתוך קינאה גדולה, החליטה לפגוע ... בנפרדות החיובית, כדי שאדם לא יוכל להבחין ביופיו האמיתי של העולם. איך נפטרים מהכישוף הרע? לאחר שהכישוף לא נרפא על ידי דוקטורים ומכשפים רגילים, הביא המלך שוב את
הצדיק, שאמר שהדרך היחידה לרפא את הבן מהצרעת היא לזרוק את המכשף למים. המלך הסכים והשליך את המכשף אל המים, ואז הבת נבהלה ורצתה להוציא את הכישוף מהמים אך לא הצליחה. היא ... מעשה מבן מלך שהיה מאבנים טובות פירוש סיפורי מעשיות מהי המשמעות הפנימית של סיפורי רבי נחמן? איך לראות את הטוב במציאות? איך להתגבר על אמונות שליליות? מי הוא
הצדיק הגנוז? מה המשמעות של כישוף בסיפורי מעשיות? אליעד: היה בן מלך שהבן של המלך היה עשוי מאבנים טובות, איך יכול להיות בן אדם שעשוי מאבנים טובות? בסיפורי רבי נחמן הכל יכול ... לזרים (אליעד: המלך לא רצה שאחרי מותו המלוכה תימסר לזר ולכן הוא רצה בנים) ולא הועילו לו וגזר על היהודים שיתפללו בעבורו שיהיו לו בנים והיו היהודים מבקשים ומחפשים
צדיק, כדי שיתפלל ויפעל שיהיו לו בנים ובקשו ומצאו
צדיק גנוז (אליעד: גנוז=נסתר) ואמרו לו שיתפלל שיהיו להמלך בנים וענה שאינו יודע כלל והודיעו להמלך ושלח המלך פקדתו אחריו והביאו אותו להמלך והתחיל המלך לדבר עמו בטוב. הלא אתה ... אותן והוא מאוד שמח אבל זה לא מספק אותו, הוא אומר אני רוצה בן במובן מילוי רצון שממלא רצונך באמת) וגזר שוב על היהודים שיתפללו שיהיה לו בן והיו מבקשים ומחפשים את
הצדיק הנל ולא מצאו אותו, כי כבר נפטר ובקשו עוד ומצאו עוד
צדיק גנוז ואמרו לו. שיתן להמלך בן ואמר שאינו יודע כלל והודיעו להמלך, ואמר לו המלך גם כן כנל: הלא היהודים בידי וכו כנל אמר לו החכם (הינו זה
הצדיק הנל): תוכל לעשות מה שאצוה? אמר המלך: הן אמר לו החכם: אני צריך שתביא כל המיני אבנים טובות כי כל אבן טוב, יש לו סגלה אחרת כי יש אצל המלכים ספר שכתוב בו כל מיני האבנים ... היה יפה תאר מאד וחכם גדול בכל החכמות, והיה יודע כל הלשונות והיו נוסעים מלכים לראותו והבת מלכה ראתה שאינה חשובה כל כך ונתקנאה בו רק זאת היה נחמתה באשר שאותו
הצדיק אמר שיהיה כלו מאבנים טובות טוב שאינו מאבנים טובות פעם. אחת היה הבן מלך מחתך עצים ונקף באצבעו (אליעד: ונקף באצבעו נחתכה לו הצורה והוא ראה את המהות, מה השכל שבדבר הוא ... הטובה והנפרדות הרעה עשתה כישוף כדי שהנפרדות תראה רעה בעייניך כדי שלא תגלה כמה הוא יפה) ועסק המלך בדקטורים ובמכשפים ולא הועילו וגזר על היהודים שיתפללו, ובקשו
הצדיק הנל והביאו אותו למלך
והצדיק הנל היה מתפלל תמיד להשם יתברך באשר שהוא היה מבטיח שיהיה הבן מלך כלו מאבנים טובות, ולא היה כן והיה טוען להשם יתברך: האם עשיתי זאת בשביל כבודי? לא עשיתי כי אם בשביל כבודך ועכשו לא נתקים כמו שאמרתי ובא
הצדיק להמלך והיה מתפלל ולא הועיל והודיעו לו שהוא כשוף
והצדיק הנל היה גבוה למעלה מן כל הכשפים ובא
הצדיק והודיע להמלך שהוא כשוף ושהשליכו. הכשוף למים ואין תקנה להבן מלך כי אם שישליכו המכשף שעשה הכשוף למים (אליעד: בתוך כל בן אדם יש
צדיק בן המלך בת במלכה, יש את הנפרדות שהיא מצורעת, יש את המלך שהוא שכל אחר בתוכו) אמר המלך: אני נותן לך כל המכשפים להשליכם למים כדי שיתרפא בני ונתיראה הבת מלכה ורצתה אל המים להוציא הכשוף מן המים כי היתה יודעת היכן מנח הכשוף ונפלה אל המים ונעשה רעש גדול שהבת מלך נפלה אל המים ובא
הצדיק הנל ואמר להם שהבן מלך יתרפא ונתרפא, ונתיבש הצרעת ונפל ונקלף כל העור ממנו ונעשה מאבנים טובות כלו והיה לו כל הסגלות של כל האבנים טובות (הינו כי אחר שנקלף העור אז נתגלה ונראה שהבן מלך הוא כלו מאבנים טובות, כאשר אמר
הצדיק הנל) אליעד: זה אומר שהבן אדם עצמו עשוי מאבנים טובות והוא עצמו לא רואה שהחיים שלו הם אבנים טובות, ולפעמים שהוא מגלה שהחיים הם מאבנים טובות ופתאום יש לו מחשבה שזה רע ...