צפייה בסרטים מצויירים, פיתוח חשיבה יצירתית, איך להיות יצירתי? איך לחשוב בצורה יצירתית? איך להיות יצירתי? איך לפתח יצירתיות? סרטים לילדים, סרטי ילדים, סרטי אנימציה
איך צפייה בסרטים מצוירים עוזרת לפתח חשיבה יצירתית?
אנשים רבים שואלים את עצמם כיצד אפשר לפתח חשיבה יצירתית, להיות יותר יצירתיים, או לחשוב בצורה יצירתית יותר. אחת הדרכים שאליעד כהן מסביר עליה בהרחבה, היא צפייה בסרטים מצוירים וסרטי אנימציה. אליעד מדגיש שישנן דרכים שונות לצפות בסרטים, כאשר הצפייה יכולה להיות בזבוז זמן חסר משמעות, או שהיא יכולה להוות כלי יעיל לפיתוח יצירתיות וחשיבה יצירתית.
מה ההבדל בין צפייה רגילה ליצירתית בסרטים מצוירים?
כשאדם צופה בסרט רגיל או בסרט מצויר, יש נטייה טבעית לשפוט את ההיגיון של הסרט דרך מחויבים לוגיים ומציאותיים שיש לנו בחיים האמיתיים. בסרטים רגילים, העלילה בדרך כלל צפויה יחסית, ואפשר לחזות מראש מה עומד להתרחש. לדוגמה, אם בסרט אדם בורח, אפשר להניח מראש מה יקרה לו, ואם אדם עומד למות, בדרך כלל אפשר לנחש זאת מראש לפי מחויבים לוגיים מסוימים של התסריט. לכן, סרטים אלו לרוב אינם מאתגרים מספיק את החשיבה היצירתית.
לעומת זאת, סרטים מצוירים מאפשרים למוח להשתחרר מהמחויבים הלוגיים הללו. דוגמה לכך היא סצנה בסרט מצויר שבה יורים על דמות פעמים רבות, והיא אינה נפצעת כלל. באופן הגיוני, זה לא מסתדר במציאות, אך דווקא אי - ההיגיון הזה פותח בפני הצופה את ההזדמנות להתרגל לחשיבה פחות מחויבת ויותר יצירתית. כאשר הצופה רואה משהו לא צפוי מתרחש בסרט מצויר, כמו חפצים גדולים שנכנסים לתוך קטנים, הוא לומד להטיל ספק במחויבים שהוא התרגל אליהם במציאות.
איך הטלת ספק במחויבים מפתחת יצירתיות?
אליעד מסביר שבעזרת צפייה בסרטים מצוירים, האדם יכול לשאול את עצמו בכל שלב מה עומד לקרות עכשיו, ואז לגלות שבסרט קורה דווקא משהו אחר לגמרי ממה שהוא ציפה. ההפתעה הזו גורמת לו לבדוק עם עצמו אילו הנחות הוא עשה מראש. כך הוא מתאמן באופן מתמיד על הטלת ספק במחויבים שיש לו לגבי העולם, לגבי מה אפשרי ומה בלתי אפשרי.
למשל, נניח שיש בסרט מצויר דמות שנמצאת בחדר סגור ואין לה דרך יציאה. במציאות היינו מצפים שהדמות תחפש דרך סטנדרטית, אך בסרט מצויר פתאום הדמות יכולה לעבור דרך הקיר. אם אדם צופה בהרבה סרטים מצוירים ומתאמן על חשיבה כזו, ביום - יום, כשייתקל בבעיות אמיתיות, הוא לא יתעקש לפעול רק לפי ההיגיון המוכר, אלא ינסה למצוא פתרונות יצירתיים חדשים. הוא לא יתקע מול "קיר" בעבודה או בחיים, אלא יוכל לדמיין אפשרויות חדשות.
מה החשיבות של הזדהות עם דמויות בסרט מצויר לפיתוח יצירתיות?
עוד דוגמה שאליעד נותן היא התרגול של כניסה לתוך ראש הדמויות בסרט. הוא ממליץ לחשוב כיצד הוא עצמו היה פועל אם היה נמצא במצב של הדמות בסרט, ואז להשוות זאת לפעולה שהדמות בסרט עושה. אם הפעולה שהדמות עושה שונה ממה שהוא חשב לעשות, הצופה ישאל את עצמו למה הוא לא חשב על הפעולה הזאת בעצמו? השאלות האלו מאפשרות לו להיחשף לדרכי חשיבה חדשות ולפתח יצירתיות רבה יותר.
התהליך הזה גם עוזר לאדם לפתח אמפתיה ויכולת להבין אנשים אחרים טוב יותר. אליעד מסביר שאחת הבעיות של אנשים היא שהם מתקשים להבין אנשים אחרים, כי הם מחויבים מדי לתפיסות העולם שלהם. למשל, אדם דתי שאומר שאסור לנסוע בשבת מתקשה להבין אדם חילוני שכן נוסע בשבת, מכיוון שהוא לא מסוגל לדמיין את עצמו חושב בצורה אחרת. צפייה בסרטים מצוירים ותרגול החשיבה...
אנשים רבים שואלים את עצמם כיצד אפשר לפתח חשיבה יצירתית, להיות יותר יצירתיים, או לחשוב בצורה יצירתית יותר. אחת הדרכים שאליעד כהן מסביר עליה בהרחבה, היא צפייה בסרטים מצוירים וסרטי אנימציה. אליעד מדגיש שישנן דרכים שונות לצפות בסרטים, כאשר הצפייה יכולה להיות בזבוז זמן חסר משמעות, או שהיא יכולה להוות כלי יעיל לפיתוח יצירתיות וחשיבה יצירתית.
מה ההבדל בין צפייה רגילה ליצירתית בסרטים מצוירים?
כשאדם צופה בסרט רגיל או בסרט מצויר, יש נטייה טבעית לשפוט את ההיגיון של הסרט דרך מחויבים לוגיים ומציאותיים שיש לנו בחיים האמיתיים. בסרטים רגילים, העלילה בדרך כלל צפויה יחסית, ואפשר לחזות מראש מה עומד להתרחש. לדוגמה, אם בסרט אדם בורח, אפשר להניח מראש מה יקרה לו, ואם אדם עומד למות, בדרך כלל אפשר לנחש זאת מראש לפי מחויבים לוגיים מסוימים של התסריט. לכן, סרטים אלו לרוב אינם מאתגרים מספיק את החשיבה היצירתית.
לעומת זאת, סרטים מצוירים מאפשרים למוח להשתחרר מהמחויבים הלוגיים הללו. דוגמה לכך היא סצנה בסרט מצויר שבה יורים על דמות פעמים רבות, והיא אינה נפצעת כלל. באופן הגיוני, זה לא מסתדר במציאות, אך דווקא אי - ההיגיון הזה פותח בפני הצופה את ההזדמנות להתרגל לחשיבה פחות מחויבת ויותר יצירתית. כאשר הצופה רואה משהו לא צפוי מתרחש בסרט מצויר, כמו חפצים גדולים שנכנסים לתוך קטנים, הוא לומד להטיל ספק במחויבים שהוא התרגל אליהם במציאות.
איך הטלת ספק במחויבים מפתחת יצירתיות?
אליעד מסביר שבעזרת צפייה בסרטים מצוירים, האדם יכול לשאול את עצמו בכל שלב מה עומד לקרות עכשיו, ואז לגלות שבסרט קורה דווקא משהו אחר לגמרי ממה שהוא ציפה. ההפתעה הזו גורמת לו לבדוק עם עצמו אילו הנחות הוא עשה מראש. כך הוא מתאמן באופן מתמיד על הטלת ספק במחויבים שיש לו לגבי העולם, לגבי מה אפשרי ומה בלתי אפשרי.
למשל, נניח שיש בסרט מצויר דמות שנמצאת בחדר סגור ואין לה דרך יציאה. במציאות היינו מצפים שהדמות תחפש דרך סטנדרטית, אך בסרט מצויר פתאום הדמות יכולה לעבור דרך הקיר. אם אדם צופה בהרבה סרטים מצוירים ומתאמן על חשיבה כזו, ביום - יום, כשייתקל בבעיות אמיתיות, הוא לא יתעקש לפעול רק לפי ההיגיון המוכר, אלא ינסה למצוא פתרונות יצירתיים חדשים. הוא לא יתקע מול "קיר" בעבודה או בחיים, אלא יוכל לדמיין אפשרויות חדשות.
מה החשיבות של הזדהות עם דמויות בסרט מצויר לפיתוח יצירתיות?
עוד דוגמה שאליעד נותן היא התרגול של כניסה לתוך ראש הדמויות בסרט. הוא ממליץ לחשוב כיצד הוא עצמו היה פועל אם היה נמצא במצב של הדמות בסרט, ואז להשוות זאת לפעולה שהדמות בסרט עושה. אם הפעולה שהדמות עושה שונה ממה שהוא חשב לעשות, הצופה ישאל את עצמו למה הוא לא חשב על הפעולה הזאת בעצמו? השאלות האלו מאפשרות לו להיחשף לדרכי חשיבה חדשות ולפתח יצירתיות רבה יותר.
התהליך הזה גם עוזר לאדם לפתח אמפתיה ויכולת להבין אנשים אחרים טוב יותר. אליעד מסביר שאחת הבעיות של אנשים היא שהם מתקשים להבין אנשים אחרים, כי הם מחויבים מדי לתפיסות העולם שלהם. למשל, אדם דתי שאומר שאסור לנסוע בשבת מתקשה להבין אדם חילוני שכן נוסע בשבת, מכיוון שהוא לא מסוגל לדמיין את עצמו חושב בצורה אחרת. צפייה בסרטים מצוירים ותרגול החשיבה...
- איך לפתח חשיבה יצירתית?
- מה היתרונות של סרטים מצוירים?
- איך סרטים עוזרים לפיתוח יצירתיות?
- למה חשוב להטיל ספק במחויבים?
- איך לשפר יכולת אמפתית?