9:53פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה
איך אפשר למצוא פתרונות יצירתיים במהירות?
כדי למצוא פתרונות יצירתיים ולשפר את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אליעד כהן מסביר כי ישנם שני מסלולים עיקריים: מסלול ארוך ושיטתי ומסלול קצר ומהיר. בשיטה השיטתית והיסודית, התהליך כולל הגדרת הבעיה והנחות היסוד, ובחינה של כל הנחה לגופה כדי לראות אם היא נכונה או לא. במסלול הקצר והמהיר, שיתואר כאן בפרוטרוט, מעוררים יצירתיות על ידי התהליך של חשיבה לא הגיונית באופן מכוון.
מדוע חשיבה לא הגיונית מפתחת יצירתיות?
לפי אליעד כהן, מהות היצירתיות היא ביכולת לזהות את הפער בין ההנחות שאנו תופסים כמחויבות ומובנות מאליהן, לבין האפשרויות הבלתי שגרתיות שלא חשבנו עליהן קודם לכן. כאשר אדם נתקל בבעיה מסוימת, הוא בדרך כלל מוגבל למחשבות ולפתרונות שהוא מכיר, ולכן קשה לו למצוא רעיון חדש באמת. דרך יעילה לשבור את הגבולות הללו היא לחשוב באופן מוקצן ולא הגיוני, אפילו דמיוני לחלוטין, כשלב מקדים.
איך מתרגלים חשיבה יצירתית בעזרת רעיונות בלתי הגיוניים?
השיטה המעשית שאליעד כהן מציע היא כדלקמן:
איך מעודדים יצירתיות אצל אחרים בקלות ובמהירות?
כאשר רוצים לעורר יצירתיות אצל מישהו אחר בלי תהליך ארוך של ניתוח הנחות יסוד, אליעד מציע להנחות את האדם לחשוב תחילה באופן לא הגיוני וללא מגבלות. לאחר שלב זה, אותו אדם פתוח יותר לראות אפשרויות שלא חשב עליהן קודם לכן, ויכול לחזור עם רעיונות מעשיים יותר. אליעד נותן דוגמאות לתהליך זה באופן מפורט:
אליעד כהן מדגים את החשיבות של צפייה בסרטים מצוירים כדרך לפתח יצירתיות. סרטים מצוירים, בניגוד למציאות, לא מוגבלים באופן מלא להיגיון או לחוקי המציאות, ולכן הם מעודדים את הצופה להטיל ספק בתפיסות הרגילות שלו. הוא מציע לשאול בזמן הצפייה שאלות כמו: "האם מה שקורה בסרט המצויר יכול לקרות במציאות? מדוע כן או מדוע לא?" תהליך זה גורם למוח להשתחרר מתבניות חשיבה קיימות ולפתח ראייה רחבה יותר של אפשרויות לפתרון בעיות.
אליעד מציין כדוגמה תוכנית טלוויזיה שנקראת "מכסחי המיתוסים", שבה חוקרים ובוחנים תופעות מסרטים מצוירים ובודקים אם הן היו יכולות להתרחש במציאות, דבר שמגרה חשיבה ביקורתית ויצירתית גם יחד.
הסבר נוסף ודוגמאות לפתרון בעיות יצירתי:
אליעד מדגים שוב, שכאשר אדם ניצב בפני אתגר של שכנוע מישהו אחר, והוא נתקע בלי רעיונות הגיוניים, כדאי לו להעלות תחילה עשרות רעיונות מופרכים לחלוטין, ואז לחזור ולברור את מה שניתן לקחת למציאות. כך האדם משחרר את החשיבה שלו, מפסיק להרגיש תקוע ומגיע לפתרונות יצירתיים ואפקטיביים יותר.
סיכום: הדרך המהירה והקלה להיות יצירתי
לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהדרך המהירה ביותר לפתח יצירתיות ולהגיע לפתרונות מקוריים היא לחשוב תחילה בלי מגבלות ובלי היגיון, לתת לדמיון להתפרע, ואז לחזור להיגיון ולברור את הפתרונות היצירתיים שמתאימים למציאות. השיטה הזאת לא רק יעילה אלא גם פשוטה להפעלה ומועילה לכל אדם שמבקש לשפר את החשיבה היצירתית שלו באופן יומיומי.
כדי למצוא פתרונות יצירתיים ולשפר את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אליעד כהן מסביר כי ישנם שני מסלולים עיקריים: מסלול ארוך ושיטתי ומסלול קצר ומהיר. בשיטה השיטתית והיסודית, התהליך כולל הגדרת הבעיה והנחות היסוד, ובחינה של כל הנחה לגופה כדי לראות אם היא נכונה או לא. במסלול הקצר והמהיר, שיתואר כאן בפרוטרוט, מעוררים יצירתיות על ידי התהליך של חשיבה לא הגיונית באופן מכוון.
מדוע חשיבה לא הגיונית מפתחת יצירתיות?
לפי אליעד כהן, מהות היצירתיות היא ביכולת לזהות את הפער בין ההנחות שאנו תופסים כמחויבות ומובנות מאליהן, לבין האפשרויות הבלתי שגרתיות שלא חשבנו עליהן קודם לכן. כאשר אדם נתקל בבעיה מסוימת, הוא בדרך כלל מוגבל למחשבות ולפתרונות שהוא מכיר, ולכן קשה לו למצוא רעיון חדש באמת. דרך יעילה לשבור את הגבולות הללו היא לחשוב באופן מוקצן ולא הגיוני, אפילו דמיוני לחלוטין, כשלב מקדים.
איך מתרגלים חשיבה יצירתית בעזרת רעיונות בלתי הגיוניים?
השיטה המעשית שאליעד כהן מציע היא כדלקמן:
- תחילה, לקחת את הבעיה ולהתייחס אליה כאילו אין בה מגבלות של היגיון, פיזיקה או מציאות.
- לאלץ את עצמך או את האדם שאתה רוצה לעודד ליצירתיות להעלות לפחות 10 עד 20 רעיונות מוזרים, דמיוניים ובלתי אפשריים.
- לאחר שמציפים את המוח ברעיונות יוצאי דופן ובלתי סבירים, מחזירים את החשיבה לרמה ההגיונית, ובוחנים אילו מהאפשרויות הלא הגיוניות הללו ניתן לעגל ולממש באופן מעשי.
איך מעודדים יצירתיות אצל אחרים בקלות ובמהירות?
כאשר רוצים לעורר יצירתיות אצל מישהו אחר בלי תהליך ארוך של ניתוח הנחות יסוד, אליעד מציע להנחות את האדם לחשוב תחילה באופן לא הגיוני וללא מגבלות. לאחר שלב זה, אותו אדם פתוח יותר לראות אפשרויות שלא חשב עליהן קודם לכן, ויכול לחזור עם רעיונות מעשיים יותר. אליעד נותן דוגמאות לתהליך זה באופן מפורט:
- כאשר ילד מתקשה לענות על שאלה, אפשר לעודד אותו להמציא תשובות לא הגיוניות לחלוטין, דבר שמוריד ממנו את הלחץ להיות מדויק, וכך לפתע מתגלות אפשרויות חדשות לתשובות הגיוניות.
- גם כאשר רוצים לעודד מבוגר או עמית לעבודה להיות יצירתי, ניתן להשתמש בטכניקה דומה, ולבקש ממנו להציע פתרונות "הזויים" ככל האפשר, ואז לחזור ולסנן את הרעיונות כדי למצוא משהו הגיוני.
אליעד כהן מדגים את החשיבות של צפייה בסרטים מצוירים כדרך לפתח יצירתיות. סרטים מצוירים, בניגוד למציאות, לא מוגבלים באופן מלא להיגיון או לחוקי המציאות, ולכן הם מעודדים את הצופה להטיל ספק בתפיסות הרגילות שלו. הוא מציע לשאול בזמן הצפייה שאלות כמו: "האם מה שקורה בסרט המצויר יכול לקרות במציאות? מדוע כן או מדוע לא?" תהליך זה גורם למוח להשתחרר מתבניות חשיבה קיימות ולפתח ראייה רחבה יותר של אפשרויות לפתרון בעיות.
אליעד מציין כדוגמה תוכנית טלוויזיה שנקראת "מכסחי המיתוסים", שבה חוקרים ובוחנים תופעות מסרטים מצוירים ובודקים אם הן היו יכולות להתרחש במציאות, דבר שמגרה חשיבה ביקורתית ויצירתית גם יחד.
הסבר נוסף ודוגמאות לפתרון בעיות יצירתי:
אליעד מדגים שוב, שכאשר אדם ניצב בפני אתגר של שכנוע מישהו אחר, והוא נתקע בלי רעיונות הגיוניים, כדאי לו להעלות תחילה עשרות רעיונות מופרכים לחלוטין, ואז לחזור ולברור את מה שניתן לקחת למציאות. כך האדם משחרר את החשיבה שלו, מפסיק להרגיש תקוע ומגיע לפתרונות יצירתיים ואפקטיביים יותר.
סיכום: הדרך המהירה והקלה להיות יצירתי
לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהדרך המהירה ביותר לפתח יצירתיות ולהגיע לפתרונות מקוריים היא לחשוב תחילה בלי מגבלות ובלי היגיון, לתת לדמיון להתפרע, ואז לחזור להיגיון ולברור את הפתרונות היצירתיים שמתאימים למציאות. השיטה הזאת לא רק יעילה אלא גם פשוטה להפעלה ומועילה לכל אדם שמבקש לשפר את החשיבה היצירתית שלו באופן יומיומי.
- איך לפתח יצירתיות?
- איך לחשוב מחוץ לקופסה?
- איך לפתור בעיות מורכבות?
- מהי מהות החשיבה היצירתית?
- איך להטיל ספק בהנחות יסוד?
איך להגדיל את היצירתיות ולמצוא פתרונות יצירתיים?
כדי להיות יצירתי ולמצוא פתרונות מחוץ לקופסה, חשוב לבחון את הנחות היסוד ולהטיל בהן ספק. כל בעיה שאדם נתקל בה נשענת על הנחות שהוא מקבל כמובן מאליו, אבל אם הוא מפרק ובודק אותן לעומק, הוא עשוי לגלות שאחת מהן אינה בהכרח נכונה - וכך מתאפשרת חשיבה יצירתית.
התהליך הבסיסי של חשיבה יצירתית
כאשר רוצים לעורר את היצירתיות של מישהו אחר ללא תהליך ארוך של ניתוח הנחות יסוד, ניתן לגרום לו לחשוב בצורה לא הגיונית באופן מודע:
המהות של יצירתיות
היא בפער שבין מה שנראה לנו כמחויב ומובן מאליו לבין האפשרויות האחרות שקיימות מחוץ למסגרת החשיבה הרגילה שלנו. כשמישהו נתקע על בעיה מסוימת, זה בגלל שהוא חושב במונחים של מה שהוא מכיר. אם לוקחים אותו לחשוב מחוץ למערכת הרגילה שלו - אפילו באופן מוקצן - זה מרחיב לו את היכולת לראות פתרונות חדשים.
דוגמה נוספת: איך לעזור לילד או למישהו שמתקשה למצוא תשובה?
אם ילד אומר "אני לא יודע מה לענות" על שאלה מסוימת, אפשר לעזור לו על ידי כך שמבקשים ממנו לתת תשובות לא הגיוניות לחלוטין. הוא יכול להמציא תשובות חסרות היגיון, ואז כשהוא נכנס לזרם החשיבה הזה, מחזירים אותו להיגיון ומחפשים יחד רעיונות שאפשר לקחת משם למציאות.
לראות סרטים מצוירים כתרגול ליצירתיות
סרטים מצוירים
הם כלי טוב לפיתוח יצירתיות כי הם שוברים את החוקים המקובלים של המציאות. כשצופים בהם, אפשר לשאול: "האם זה היה אפשרי גם בסרט מציאותי? למה כן או לא?" תרגול כזה משחרר את החשיבה מהתבניות הקבועות ומאפשר לראות דברים באופן חדש.
שיטה מעשית: הכניסו רעיונות לא הגיוניים - ואז חפשו מהם את הישימים
אם רוצים להיות יצירתיים במהירות
אפשר לעשות זאת על ידי כך שממציאים פתרונות לא הגיוניים, ואז מחפשים בתוכם את ההיגיון.
אם רוצים לחשוב בצורה שיטתית
בודקים את הנחות היסוד ושואלים אילו מהן אינן בהכרח נכונות. כך או כך, יצירתיות היא תוצאה של יציאה מגבולות החשיבה הרגילה וחקירה של אפשרויות חדשות.
כדי להיות יצירתי ולמצוא פתרונות מחוץ לקופסה, חשוב לבחון את הנחות היסוד ולהטיל בהן ספק. כל בעיה שאדם נתקל בה נשענת על הנחות שהוא מקבל כמובן מאליו, אבל אם הוא מפרק ובודק אותן לעומק, הוא עשוי לגלות שאחת מהן אינה בהכרח נכונה - וכך מתאפשרת חשיבה יצירתית.
התהליך הבסיסי של חשיבה יצירתית
- מתחילים מלהגדיר את השאלה או הבעיה.
- רושמים את כל הנחות היסוד שמהן יוצאים, כלומר, מה הדברים שאנחנו בטוחים שהם נכונים לגבי המצב.
- בודקים הנחה אחרי הנחה - האם זה באמת נכון? האם אפשר להסתכל על זה אחרת?
- אם מוצאים משהו שלא בהכרח נכון, מזהים אפשרות חדשה ופותחים כיוון חשיבה חדש.
- נניח שצריך להעביר מקרר דרך דלת והוא לא נכנס. הפתרון הסטנדרטי הוא לבדוק את המידות ולמצוא דרך להכניסו, אבל הפתרון היצירתי יבוא כששואלים: "אילו אפשרויות קיימות אם לא היינו מוגבלים למידות ולחוקי הפיזיקה?"
- אפשר לחשוב על רעיונות בלתי אפשריים לכאורה, כמו לפרק את המקרר לחלקים, להזיז את הקירות, להכניס אותו מהגג, להשתמש בכוח על - טבעי או קסם, וכך הלאה.
- לאחר שרשימת הרעיונות המשוגעים הושלמה, חוזרים להיגיון ושואלים: "האם חלק מהרעיונות האלו יכולים לעבוד באופן ריאלי?"
- אולי נבין שלפרק את הדלת זה רעיון ישים, או לשנות את זווית הכניסה.
כאשר רוצים לעורר את היצירתיות של מישהו אחר ללא תהליך ארוך של ניתוח הנחות יסוד, ניתן לגרום לו לחשוב בצורה לא הגיונית באופן מודע:
- מבקשים ממנו לחשוב כאילו אין חוקים פיזיקליים או מגבלות היגיון.
- מבקשים ממנו לתת לפחות 10-20 תשובות "לא הגיוניות" לבעיה מסוימת.
- אחרי ששטף את מוחו ברעיונות מוזרים, מחזירים אותו להיגיון ושואלים אם חלק מהדברים שחשב עליהם יכולים להפוך לרעיונות ישימים.
המהות של יצירתיות
היא בפער שבין מה שנראה לנו כמחויב ומובן מאליו לבין האפשרויות האחרות שקיימות מחוץ למסגרת החשיבה הרגילה שלנו. כשמישהו נתקע על בעיה מסוימת, זה בגלל שהוא חושב במונחים של מה שהוא מכיר. אם לוקחים אותו לחשוב מחוץ למערכת הרגילה שלו - אפילו באופן מוקצן - זה מרחיב לו את היכולת לראות פתרונות חדשים.
דוגמה נוספת: איך לעזור לילד או למישהו שמתקשה למצוא תשובה?
אם ילד אומר "אני לא יודע מה לענות" על שאלה מסוימת, אפשר לעזור לו על ידי כך שמבקשים ממנו לתת תשובות לא הגיוניות לחלוטין. הוא יכול להמציא תשובות חסרות היגיון, ואז כשהוא נכנס לזרם החשיבה הזה, מחזירים אותו להיגיון ומחפשים יחד רעיונות שאפשר לקחת משם למציאות.
לראות סרטים מצוירים כתרגול ליצירתיות
סרטים מצוירים
הם כלי טוב לפיתוח יצירתיות כי הם שוברים את החוקים המקובלים של המציאות. כשצופים בהם, אפשר לשאול: "האם זה היה אפשרי גם בסרט מציאותי? למה כן או לא?" תרגול כזה משחרר את החשיבה מהתבניות הקבועות ומאפשר לראות דברים באופן חדש.
שיטה מעשית: הכניסו רעיונות לא הגיוניים - ואז חפשו מהם את הישימים
- מול בעיה, קודם כל רושמים את כל האפשרויות הלא ריאליות.
- לאחר מכן בוחנים אילו מהן ניתן לעגל לכיוון ההיגיון ולבצע בפועל.
- כך ניתן לעורר את המוח לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא פתרונות שלא היו נראים קודם.
אם רוצים להיות יצירתיים במהירות
אפשר לעשות זאת על ידי כך שממציאים פתרונות לא הגיוניים, ואז מחפשים בתוכם את ההיגיון.
אם רוצים לחשוב בצורה שיטתית
בודקים את הנחות היסוד ושואלים אילו מהן אינן בהכרח נכונות. כך או כך, יצירתיות היא תוצאה של יציאה מגבולות החשיבה הרגילה וחקירה של אפשרויות חדשות.
- איך לפתח יצירתיות
- איך לחשוב מחוץ לקופסה
- איך לפתור בעיות מורכבות
- מהי מהות החשיבה היצירתית
- איך להטיל ספק בהנחות יסוד
עכשיו הנושא הוא כזה לפעמים, השאלה היא כזאת בן אדם נגיד נתקע באיזה עניין והוא עכשיו מחפש איזה רעיון מחפש כאילו להיות יותר יצירתי, מבחינת יצירתיות בן אדם נגיד רוצה להמציא משהו הוא רוצה להיות יצירתי הוא מחפש פתרון יצירתי יש לו איזה קונפליקט איזו בעיה והוא מחפש איזה רעיון. השאלה היא בעצם איך בן אדם יכול להגביר את היצירתיות שלו, עכשיו שימו לב אני לא שואל מה לעשות כדי להיות יצירתי כי בפשוט התשובה היא פשוטה בא תבדוק מה הנחות היסוד שלך תעבור הנחת יסוד והנחת יסוד ותבדוק אם היא נכונה או לא.
מה זה אומר פרקטית זה אומר, תתרכזו שואלים איזו שאלה אומרים לך "טוב תביא לי איזה תשובה, לא אבל תביא לי תשובה אחרת תביא תשובה יותר טוב" אתה רוצה להיות יצירתי למצוא את התשובה. אז בגדול מה שצריך כדי להיות יצירתי זה לבדוק "אוקי מה ידוע מה אני יודע? אני יודע שזאת השאלה אני חושב שזאת התשובה, מה הנחות היסוד שאני מניח מי אמר שזאת התשובה" ואז אתה נותן איזה תשובה "אני מניח שאין תשובה אני מניח שהתשובה היא x".
תרשום מה הנחות היסוד למה אתה חושב שהתשובה הזאת נכונה ואז תפרק את זה להרבה משפטים ותבדוק האם זה נכון והאם זה נכון, אם פתאום תראה שמשהו לא בהכרח נכון אז בעצם אתה יכול להיות יצירתי אבל אני עכשיו לא שואל את זה אני שואל שאלה אחרת.
ש: מה שלא נכון אתה יכול להיות יצירתי מה הקשר?
אליעד: עוד פעם עכשיו אתה אומרים לך תכין עוגה ותהיה יצירתי נגיד.
ש: מה ההגדרה של יצירתיות כאילו מה הכוונה כאילו.
אליעד: משהו שלא חשבת עליו קודם משהו שהוא לא ברור מאליו.
ש: סוג של חידוש.
אליעד: משהו שלא חשבת עליו קודם שהוא לא ברור מאליו. אוקי אז עוד פעם לוקחים את הנחות היסוד אתה עכשיו נמצא מול שוטר נניח ואתה עכשיו צריך להביא לו איזה תשובה, אתה אומר "אני רוצה להביא תשובה יצירתית" נניח שאתה יודע שהוא שמע כבר את כל התשובות והוא מוכן אליהן או נגיד בקרב אתה צריך איזה מהלך חדש להיות יצירתי. אז מה שאתה עושה אתה אומר "אוקי מה הנחות היסוד שלי מה הדברים שאני בטוח שהם נכונים? אוקי אני בטוח שככה וככה זה מה שאני בטוח, אוקי בא נעבור סעיף סעיף מי אמר שזה ככה ומי אמר שזה ככה" אם תצליח לגלות שמשהו ממה שאמרת "אני בטוח שהוא לא בהכרח נכון" גילית אפשרות להיות יצירתי עכשיו תוכל להביא רעיון חדש. אבל אני עכשיו שואל שאלה אחרת.
ש: אני מסכים איתך אבל השאלה היא מהצד השני הוא יישאר אותו דבר.
אליעד: לא אכפת לי מהצד השני עכשיו, אנחנו שאלנו איך אתה יכול להיות יצירתי ביחס לעצמך. עכשיו השאלה היא זה נניח שצריך לעודד מישהו להיות יצירתי או איזה משהו יותר מהיר להיות יצירתי בלי לבדוק עכשיו את כל ההנחות יסוד באיזה תהליך. אוקי אז הרעיון אומר שאם בן אדם רוצה להיות יצירתי מה שהוא צריך לעשות זה לחשוב בצורה לא הגיונית, זאת אומרת להגיד לעצמו "נניח שלא הייתי מוגבל לחוקי הפיזיקה נניח שלא הייתי מוגבל להיגיון, נניח שלא הייתי מוגבל לחושים איזה תשובות יכולתי לתת?" ולתת תשובות להמציא תשובות מאה תשובות.
כשבן אדם בוא ניתן דוגמה נגיד עכשיו יש דלת ויש מקרר רוצים להכניס את המקרר דרך הדלת ולא מצליחים ניסו וניסו לא הצליחו ונניח שיש אופציה ואתה לא יודע מה האופציה, בסדר אני לא אומר ממצב שאין אופציה בכלל נניח שיש אופציה ואתה לא יודע מה האופציה או שאתה רוצה בטוח אם יש אופציה או אין אופציה ואתה אומר "אולי יש פה איזה משהו יצירתי שאם אני אחשוב עליו אני אצליח להעביר את המקרר בדלת". עכשיו מה אתה יכול לעשות אז קודם כל בא נבדוק את כל הנחות היסוד, אז אוקי הפשט אומר בא תבדוק את כל הנחות היסוד "אוקי אני בטוח שזה בגודל כזה ואני בטוח שזה ככה ואני בטוח שזה לא נכנס פה" זאת הדרך הארוכה והנכונה.
אבל נניח נגיד שאתה רוצה לנסות לעלות על איזה משהו מהיר או השיטה הזאת היא אם אתה רוצה לגרום למישהו אחר להיות יצירתי גם כן, אני לפעמים נגיד לדוגמה שואל מישהו שאלה ואני אומר לו תן לי תשובה והוא נותן לי איזו תשובה ואני אומר לו אולי יש תשובה יותר טובה, הוא אומר לי "מה התשובה היותר טובה" אני אומר לו לא רוצה לגלות לך תגלה לבד ואז הוא אומר "איך אני אחשוב על זה איך אני יכול לעלות על זה" ואני רוצה לגרום לו להיות יותר יצירתי, אני לא רוצה עכשיו לעשות איתו את המסלול הארוך של בא נבדוק את כל הנחות היסוד וננתח וזה וזה.
כי בסוף מי שנצמד לאמת הוא יהיה מאה אחוז יצירתי כי אם תבדוק את ההנחות יסוד תראה אם זאת אמת או לא אז גילית את כל האפשרויות אין מה להתבלבל אבל בהנחה שאני רוצה לגרום לו לעורר בתוכו את הכוח של היצירתיות שלו במהירות בלי לעשות איתו איזה תהליך ארוך, אז מה שאפשר לעשות זה להגיד לו "אוקי בא תחשוב לרגע אחד שההיגיון לא עובד איך אתה יכול להכניס את המקרר מהדלת" הוא יגיד "אוקי בכוח" הוא יגיד "אוקי הייתי מפרק את המקרר לשלושה חלקים ומכניס, הייתי מבקש מהמלאכים שיעזרו לי להכניס אותו, הייתי אומר אברקדברה והוא היה נכנס לא יודע ממציא מילים ממציא דברים".
בא נניח שהחושים לא תופסים איך היית מכניס "וואלה הייתי מעמיס את המשקוף ומכניס אותו דרך המשקוף ובונה את המשקוף מחדש" כל מיני דברים. עכשיו כשבן אדם חושב בצורה הזאת הוא מביא מאה רעיונות מוזרים ביזאריים ואז אומרים לו "אוקי עכשיו בא נחזור להיגיון עכשיו בא תחשוב מחדש" פתאום הוא יעלה על רעיונות יש יותר סיכוי שהוא יעלה על רעיון חדש יצירתי, למה כי היצירתיות זה בעצם הפער שיש בין הלא הגיוני בכלל לבין מה שאתה חושב שחייב להיות. אתה כרגע חושב אין אפשרות להכניס את המקרר דרך הדלת אבל אז אומרים לך "טוב עכשיו תתפרע" אבל לא סתם תגיד "טוב", נגיד תתפרע נגיד תביא סתם רעיונות איך אתה יכול, אין לך מגבלות איך אתה מכניס את המקרר דרך הדלת תביא רעיונות.
ולא שני רעיונות תביא 3 4 10 20 ואז הוא מתחיל להביא כל מיני רעיונות שהם מוזרים ועכשיו בא ננסה לעשות בדיקה בהיגיון אולי חלקים מהרעיונות המוזרים שהבאת אולי חלקים מהם נכונים ואז היצירתיות ככה מתעוררת. הרעיון אומר שאם אתה בעצם תחשוב בלי היגיון בכלל ותביא מלא רעיונות "לא הגיוניים" זה יעורר את היצירתיות כי המהות של היצירתיות זה לקחת את מה שנראה לך כמחויב כרגע ולהטיל בו ספק זאת המהות של יצירתיות ודרך זה אתה כאילו עולה על משהו חדש. ולכן הדרך להגיע לזה יותר מהירה או אחת הדרכים להגיע לזה היא על ידי זה שלוקחים את השאלה מביאים לה מלא תשובות ביזאריות ומוזרות ולא הגיוניות ואז המוח כאילו יוצא לרגע אחד מהמחויבים שלו ואז כשהוא יוצא מהמחויבים ומהנחות היסוד אומרים לו "טוב עכשיו בא תחשוב מחדש".
אוקי אותו דבר לדוגמה גם יש יתרון בלראות סרטים מצוירים בטלוויזיה לפעמים, למה כי בסרטים המצוירים הם לא מוגבלים להיגיון למרות שאם הסרטים המצוירים לא היו מוגבלים בכלל אז לא היה להם משמעות אבל הם בהיבטים מסוימים פחות מוגבלים בהיגיון ולכן כשבן אדם רואה סרטים מצוירים זה גם מעודד לו את הפיתוח של היצירתיות כי דברים שנראים לו כברורים מאליהם לא ברורים מאליהם בסרט ואז ביום שהוא נתקל באיזו סיטואציה הוא פתאום אומר "רגע אולי זה בכל זאת יכול לעבוד אולי מפה אולי משם" כל מיני דברים לא הגיוניים מתחילים להיראות כהגיוניים.
ולכן פרקטית כשבן אדם רוצה להיות יצירתי הוא יכול להגיד "אוקי" או רוצים לגרום למישהו אחר להיות יצירתי "אוקי בוא תביא לי סתם רעיונות תמציא רעיונות". אני אתן לכם סתם דוגמה אחרת נגיד בן אדם שואלים אותו שאלה ועכשיו הוא אומר "טוב מה אני צריך לענות? לא יודע מה לענות", עכשיו כשבן אדם אומר "אני לא יודע מה לענות" הוא בעצם מתכוון להגיד "אני לא יודע מה לענות תשובה שתהיה הגיונית" אז אומרים לו "אוקי בוא תיתן לי תשובות לא הגיוניות, תשובות לא הגיוניות יש לך?", נגיד ילד נגיד הוא נתקע בשאלות "אוקי תגיד לי איזה תשובות לא הגיוניות יש לך? תן תשובות לא הגיוניות".
ואז הוא נותן תשובה ועוד תשובה, תביא תמציא תשובות לא הגיוניות תן לדמיון שלך להשתחרר, אוקי עכשיו אחרי שהדמיון רץ עכשיו בא נחזור למציאות בא נבדוק מכל הדמיונות שהבאת מה אפשר לקרב יותר לחוקים של המציאות ואז פתאום הוא אומר "הנה מצאתי איזו תשובה לתת". הבנו את הסיפור?
ש: איזה היבט לא הבנתי אני חושב שכאני מנסה להסתכל בסרטים מצוירים אז לא מצליח לקחת את זה לתרגל את זה, לא מצליח לעקוב אחרי זה מה היית יכול לעזור לי.
אליעד: בסרטים מצוירים מה שאתה צריך לראות זה לשאול את עצמך כשקורה משהו אתה שואל את עצמך "האם זה היה אפשרי גם בסרט רגיל" לדוגמה. יש עכשיו נגיד תוכנית שנקראת מכסחי המיתוסים אז מה שהם עושים שמה הם בודקים כל מיני מיתוסים אם זה אמיתי או לא.
ש: איפה זה?
אליעד: זה יש תוכנית כזאת בדיסקברי או משהו כזה יש את זה גם ב - youtube אז מה שהם עכשיו עושים או מה שהם עשו או עושים לא יודע מה הם לוקחים כל מיני תהליכים שקראו בסרטים מצוירים ואומרים "אוקי אם זה היה במציאות האם זה היה יכול לקרות" כל מיני תופעות האם במציאות זה היה יכול לקרות או לא. אוקי אבל אני אומר עוד פעם המהות של הרעיון היא בפשוט אתה עכשיו נתקע באיזו בעיה, נגיד אתה "איך אני יכול לשכנע אותו לעשות x, אוקי איך אני יכול לשכנע? לא יודע", אוקי בוא תמציא סתם תתפרע גם אם זה לא הגיוני "אוקי הייתי עושה ככה והייתי עושה ככה" תביא מאה רעיונות לא הגיוניים.
אוקי עכשיו אחרי ששטפת לעצמך את המוח ברעיונות לא הגיוניים עכשיו בא נחזור להתחלה מה אתה יכול לעשות, עכשיו בא ניקח את הרעיונות הלא הגיוניים האלה אולי ניקח מהם איזה רעיונות אולי חצי מפה וחצי מפה אולי חלק מפה, אולי מפה אולי מזה נרכיב משהו הגיוני.
ש: אני צריך לבדוק את זה.
אליעד: בסדר תבדוק את זה.
מה זה אומר פרקטית זה אומר, תתרכזו שואלים איזו שאלה אומרים לך "טוב תביא לי איזה תשובה, לא אבל תביא לי תשובה אחרת תביא תשובה יותר טוב" אתה רוצה להיות יצירתי למצוא את התשובה. אז בגדול מה שצריך כדי להיות יצירתי זה לבדוק "אוקי מה ידוע מה אני יודע? אני יודע שזאת השאלה אני חושב שזאת התשובה, מה הנחות היסוד שאני מניח מי אמר שזאת התשובה" ואז אתה נותן איזה תשובה "אני מניח שאין תשובה אני מניח שהתשובה היא x".
תרשום מה הנחות היסוד למה אתה חושב שהתשובה הזאת נכונה ואז תפרק את זה להרבה משפטים ותבדוק האם זה נכון והאם זה נכון, אם פתאום תראה שמשהו לא בהכרח נכון אז בעצם אתה יכול להיות יצירתי אבל אני עכשיו לא שואל את זה אני שואל שאלה אחרת.
ש: מה שלא נכון אתה יכול להיות יצירתי מה הקשר?
אליעד: עוד פעם עכשיו אתה אומרים לך תכין עוגה ותהיה יצירתי נגיד.
ש: מה ההגדרה של יצירתיות כאילו מה הכוונה כאילו.
אליעד: משהו שלא חשבת עליו קודם משהו שהוא לא ברור מאליו.
ש: סוג של חידוש.
אליעד: משהו שלא חשבת עליו קודם שהוא לא ברור מאליו. אוקי אז עוד פעם לוקחים את הנחות היסוד אתה עכשיו נמצא מול שוטר נניח ואתה עכשיו צריך להביא לו איזה תשובה, אתה אומר "אני רוצה להביא תשובה יצירתית" נניח שאתה יודע שהוא שמע כבר את כל התשובות והוא מוכן אליהן או נגיד בקרב אתה צריך איזה מהלך חדש להיות יצירתי. אז מה שאתה עושה אתה אומר "אוקי מה הנחות היסוד שלי מה הדברים שאני בטוח שהם נכונים? אוקי אני בטוח שככה וככה זה מה שאני בטוח, אוקי בא נעבור סעיף סעיף מי אמר שזה ככה ומי אמר שזה ככה" אם תצליח לגלות שמשהו ממה שאמרת "אני בטוח שהוא לא בהכרח נכון" גילית אפשרות להיות יצירתי עכשיו תוכל להביא רעיון חדש. אבל אני עכשיו שואל שאלה אחרת.
ש: אני מסכים איתך אבל השאלה היא מהצד השני הוא יישאר אותו דבר.
אליעד: לא אכפת לי מהצד השני עכשיו, אנחנו שאלנו איך אתה יכול להיות יצירתי ביחס לעצמך. עכשיו השאלה היא זה נניח שצריך לעודד מישהו להיות יצירתי או איזה משהו יותר מהיר להיות יצירתי בלי לבדוק עכשיו את כל ההנחות יסוד באיזה תהליך. אוקי אז הרעיון אומר שאם בן אדם רוצה להיות יצירתי מה שהוא צריך לעשות זה לחשוב בצורה לא הגיונית, זאת אומרת להגיד לעצמו "נניח שלא הייתי מוגבל לחוקי הפיזיקה נניח שלא הייתי מוגבל להיגיון, נניח שלא הייתי מוגבל לחושים איזה תשובות יכולתי לתת?" ולתת תשובות להמציא תשובות מאה תשובות.
כשבן אדם בוא ניתן דוגמה נגיד עכשיו יש דלת ויש מקרר רוצים להכניס את המקרר דרך הדלת ולא מצליחים ניסו וניסו לא הצליחו ונניח שיש אופציה ואתה לא יודע מה האופציה, בסדר אני לא אומר ממצב שאין אופציה בכלל נניח שיש אופציה ואתה לא יודע מה האופציה או שאתה רוצה בטוח אם יש אופציה או אין אופציה ואתה אומר "אולי יש פה איזה משהו יצירתי שאם אני אחשוב עליו אני אצליח להעביר את המקרר בדלת". עכשיו מה אתה יכול לעשות אז קודם כל בא נבדוק את כל הנחות היסוד, אז אוקי הפשט אומר בא תבדוק את כל הנחות היסוד "אוקי אני בטוח שזה בגודל כזה ואני בטוח שזה ככה ואני בטוח שזה לא נכנס פה" זאת הדרך הארוכה והנכונה.
אבל נניח נגיד שאתה רוצה לנסות לעלות על איזה משהו מהיר או השיטה הזאת היא אם אתה רוצה לגרום למישהו אחר להיות יצירתי גם כן, אני לפעמים נגיד לדוגמה שואל מישהו שאלה ואני אומר לו תן לי תשובה והוא נותן לי איזו תשובה ואני אומר לו אולי יש תשובה יותר טובה, הוא אומר לי "מה התשובה היותר טובה" אני אומר לו לא רוצה לגלות לך תגלה לבד ואז הוא אומר "איך אני אחשוב על זה איך אני יכול לעלות על זה" ואני רוצה לגרום לו להיות יותר יצירתי, אני לא רוצה עכשיו לעשות איתו את המסלול הארוך של בא נבדוק את כל הנחות היסוד וננתח וזה וזה.
כי בסוף מי שנצמד לאמת הוא יהיה מאה אחוז יצירתי כי אם תבדוק את ההנחות יסוד תראה אם זאת אמת או לא אז גילית את כל האפשרויות אין מה להתבלבל אבל בהנחה שאני רוצה לגרום לו לעורר בתוכו את הכוח של היצירתיות שלו במהירות בלי לעשות איתו איזה תהליך ארוך, אז מה שאפשר לעשות זה להגיד לו "אוקי בא תחשוב לרגע אחד שההיגיון לא עובד איך אתה יכול להכניס את המקרר מהדלת" הוא יגיד "אוקי בכוח" הוא יגיד "אוקי הייתי מפרק את המקרר לשלושה חלקים ומכניס, הייתי מבקש מהמלאכים שיעזרו לי להכניס אותו, הייתי אומר אברקדברה והוא היה נכנס לא יודע ממציא מילים ממציא דברים".
בא נניח שהחושים לא תופסים איך היית מכניס "וואלה הייתי מעמיס את המשקוף ומכניס אותו דרך המשקוף ובונה את המשקוף מחדש" כל מיני דברים. עכשיו כשבן אדם חושב בצורה הזאת הוא מביא מאה רעיונות מוזרים ביזאריים ואז אומרים לו "אוקי עכשיו בא נחזור להיגיון עכשיו בא תחשוב מחדש" פתאום הוא יעלה על רעיונות יש יותר סיכוי שהוא יעלה על רעיון חדש יצירתי, למה כי היצירתיות זה בעצם הפער שיש בין הלא הגיוני בכלל לבין מה שאתה חושב שחייב להיות. אתה כרגע חושב אין אפשרות להכניס את המקרר דרך הדלת אבל אז אומרים לך "טוב עכשיו תתפרע" אבל לא סתם תגיד "טוב", נגיד תתפרע נגיד תביא סתם רעיונות איך אתה יכול, אין לך מגבלות איך אתה מכניס את המקרר דרך הדלת תביא רעיונות.
ולא שני רעיונות תביא 3 4 10 20 ואז הוא מתחיל להביא כל מיני רעיונות שהם מוזרים ועכשיו בא ננסה לעשות בדיקה בהיגיון אולי חלקים מהרעיונות המוזרים שהבאת אולי חלקים מהם נכונים ואז היצירתיות ככה מתעוררת. הרעיון אומר שאם אתה בעצם תחשוב בלי היגיון בכלל ותביא מלא רעיונות "לא הגיוניים" זה יעורר את היצירתיות כי המהות של היצירתיות זה לקחת את מה שנראה לך כמחויב כרגע ולהטיל בו ספק זאת המהות של יצירתיות ודרך זה אתה כאילו עולה על משהו חדש. ולכן הדרך להגיע לזה יותר מהירה או אחת הדרכים להגיע לזה היא על ידי זה שלוקחים את השאלה מביאים לה מלא תשובות ביזאריות ומוזרות ולא הגיוניות ואז המוח כאילו יוצא לרגע אחד מהמחויבים שלו ואז כשהוא יוצא מהמחויבים ומהנחות היסוד אומרים לו "טוב עכשיו בא תחשוב מחדש".
אוקי אותו דבר לדוגמה גם יש יתרון בלראות סרטים מצוירים בטלוויזיה לפעמים, למה כי בסרטים המצוירים הם לא מוגבלים להיגיון למרות שאם הסרטים המצוירים לא היו מוגבלים בכלל אז לא היה להם משמעות אבל הם בהיבטים מסוימים פחות מוגבלים בהיגיון ולכן כשבן אדם רואה סרטים מצוירים זה גם מעודד לו את הפיתוח של היצירתיות כי דברים שנראים לו כברורים מאליהם לא ברורים מאליהם בסרט ואז ביום שהוא נתקל באיזו סיטואציה הוא פתאום אומר "רגע אולי זה בכל זאת יכול לעבוד אולי מפה אולי משם" כל מיני דברים לא הגיוניים מתחילים להיראות כהגיוניים.
ולכן פרקטית כשבן אדם רוצה להיות יצירתי הוא יכול להגיד "אוקי" או רוצים לגרום למישהו אחר להיות יצירתי "אוקי בוא תביא לי סתם רעיונות תמציא רעיונות". אני אתן לכם סתם דוגמה אחרת נגיד בן אדם שואלים אותו שאלה ועכשיו הוא אומר "טוב מה אני צריך לענות? לא יודע מה לענות", עכשיו כשבן אדם אומר "אני לא יודע מה לענות" הוא בעצם מתכוון להגיד "אני לא יודע מה לענות תשובה שתהיה הגיונית" אז אומרים לו "אוקי בוא תיתן לי תשובות לא הגיוניות, תשובות לא הגיוניות יש לך?", נגיד ילד נגיד הוא נתקע בשאלות "אוקי תגיד לי איזה תשובות לא הגיוניות יש לך? תן תשובות לא הגיוניות".
ואז הוא נותן תשובה ועוד תשובה, תביא תמציא תשובות לא הגיוניות תן לדמיון שלך להשתחרר, אוקי עכשיו אחרי שהדמיון רץ עכשיו בא נחזור למציאות בא נבדוק מכל הדמיונות שהבאת מה אפשר לקרב יותר לחוקים של המציאות ואז פתאום הוא אומר "הנה מצאתי איזו תשובה לתת". הבנו את הסיפור?
ש: איזה היבט לא הבנתי אני חושב שכאני מנסה להסתכל בסרטים מצוירים אז לא מצליח לקחת את זה לתרגל את זה, לא מצליח לעקוב אחרי זה מה היית יכול לעזור לי.
אליעד: בסרטים מצוירים מה שאתה צריך לראות זה לשאול את עצמך כשקורה משהו אתה שואל את עצמך "האם זה היה אפשרי גם בסרט רגיל" לדוגמה. יש עכשיו נגיד תוכנית שנקראת מכסחי המיתוסים אז מה שהם עושים שמה הם בודקים כל מיני מיתוסים אם זה אמיתי או לא.
ש: איפה זה?
אליעד: זה יש תוכנית כזאת בדיסקברי או משהו כזה יש את זה גם ב - youtube אז מה שהם עכשיו עושים או מה שהם עשו או עושים לא יודע מה הם לוקחים כל מיני תהליכים שקראו בסרטים מצוירים ואומרים "אוקי אם זה היה במציאות האם זה היה יכול לקרות" כל מיני תופעות האם במציאות זה היה יכול לקרות או לא. אוקי אבל אני אומר עוד פעם המהות של הרעיון היא בפשוט אתה עכשיו נתקע באיזו בעיה, נגיד אתה "איך אני יכול לשכנע אותו לעשות x, אוקי איך אני יכול לשכנע? לא יודע", אוקי בוא תמציא סתם תתפרע גם אם זה לא הגיוני "אוקי הייתי עושה ככה והייתי עושה ככה" תביא מאה רעיונות לא הגיוניים.
אוקי עכשיו אחרי ששטפת לעצמך את המוח ברעיונות לא הגיוניים עכשיו בא נחזור להתחלה מה אתה יכול לעשות, עכשיו בא ניקח את הרעיונות הלא הגיוניים האלה אולי ניקח מהם איזה רעיונות אולי חצי מפה וחצי מפה אולי חלק מפה, אולי מפה אולי מזה נרכיב משהו הגיוני.
ש: אני צריך לבדוק את זה.
אליעד: בסדר תבדוק את זה.