אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת? ✔ מהי הסתירה בין הידיעה האלוהית לבין הבחירה החופשית?...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
10:23הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת?
מהי הסתירה בין הידיעה האלוהית לבין הבחירה החופשית?

שאלת הבחירה והידיעה עוסקת בסתירה לכאורה בין שני עקרונות מנוגדים בדת: האמירה "הכל צפוי" מול "הרשות נתונה". מצד אחד, אם אלוהים יודע מראש מה יתרחש, האדם לכאורה מאבד את יכולת הבחירה האמיתית, מכיוון שאינו יכול לפעול בניגוד למה שאלוהים כבר יודע. מצד שני, התפיסה הדתית גורסת שהאדם בעל בחירה חופשית, ולכן הוא אחראי למעשיו ולתוצאותיהם. למשל, אם אלוהים יודע שאדם ייסע לים בשבת, לא ברור מדוע הוא ייענש על כך - הרי הוא כביכול "נאלץ" לנסוע בהתאם לידיעת האל.

מדוע התשובות הדתיות לשאלת הבחירה והידיעה אינן מספקות?

אליעד כהן מבקר תשובות נפוצות של רבנים שמנסים להתמודד עם השאלה הזו, כמו הדוגמה של ילד שהולך ליד בור בעיניים עצומות: למרות שאנחנו יודעים שהוא עומד ליפול, הילד עצמו לא מודע לכך ועדיין חווה בחירה. אבל תשובה זו אינה מספקת, משום שהיא עוסקת רק בידיעה ולא בשאלת השליטה של אלוהים על המציאות כולה. אליעד מדגיש שהשאלה עמוקה יותר: אם אלוהים הוא זה שמניע בפועל את כל האירועים בעולם, כיצד ייתכן שנותרה לאדם בחירה אמיתית?

מהי השאלה האמיתית מאחורי מושג הבחירה החופשית?

השאלה האמיתית שאליעד מעלה היא: אם אלוהים שולט בכל ומנהל כל אירוע במציאות, איך ייתכן שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית? אם אלוהים אינסופי ושולט באופן מוחלט, אז בהכרח אין שום דבר שקורה ללא רצונו ושליטתו המלאה. לכן, הטענה שאלוהים "נתן" לאדם בחירה אינה עונה על הבעיה, כי משמעותה היא שאלוהים עדיין מנהל את הבחירה עצמה. כל מצב שבו האדם חווה בחירה, אלוהים ממשיך לשלוט ולנהל גם את החוויה הזו.

האם אלוהים יכול לצמצם את עצמו כדי לאפשר לאדם לבחור באמת?

ישנם כאלה שטוענים שאלוהים יכול לצמצם את עצמו ולהימנע משליטה, ובכך לאפשר לאדם לבחור באמת באופן חופשי. אליעד טוען שגם תשובה זו אינה אפשרית מבחינה לוגית: אם אלוהים מצמצם את עצמו, הרי שהוא הופך מוגבל - ומוגבלות סותרת את האינסופיות של אלוהים. בנוסף, אם אלוהים "החליט שהוא לא מחליט", זו עדיין החלטה שאלוהים יכול לבטל בכל רגע. כלומר, אפילו הוויתור שלו על שליטה הוא סוג של שליטה.

מדוע הפרספקטיבה של אלוהים קריטית להבנת שאלת הבחירה?

אליעד כהן מדגיש כי רבים מנסים לענות על השאלה מנקודת המבט האנושית בלבד ומתעלמים מנקודת המבט של אלוהים. השאלה האמיתית אינה מה האדם מרגיש או חושב לגבי הבחירה שלו, אלא כיצד נראית המציאות מבחינה אובייקטיבית מהפרספקטיבה של אלוהים. אם נשאל את אלוהים מדוע אדם נוסע בשבת, הוא חייב לומר שהוא עצמו גורם לאותו אדם לנסוע. כך, מנקודת מבטו של אלוהים, אין לאדם באמת בחירה חופשית אלא רק אשליה של בחירה.

מה הבעיה עם התפיסה שהבחירה היא רק חוויה סובייקטיבית?

הבעיה בתפיסה זו היא שהיא אינה מתמודדת עם המציאות האובייקטיבית: גם אם האדם מרגיש שיש לו בחירה, מבחינה אובייקטיבית הוא אינו שולט בכלום. השליטה נמצאת לחלוטין אצל אלוהים. אם אלוהים מהווה את כל המציאות ללא שינוי תמידי, הוא אחראי באופן מלא לכל רצון, מחשבה או פעולה של האדם.

כיצד מושג האינסופיות של אלוהים מקשה על קיום הבחירה החופשית?

מושג האינסופיות מצביע על כך שאלוהים חייב להיות בלתי מוגבל ובלתי מצומצם. אם קיימת בחירה חופשית מחוץ לאלוהים, המשמעות היא שיש תחום שבו אלוהים אינו שולט - וזה הופך אותו למוגבל. מצד שני, אם הוא שולט בכל דבר, הרי שהוא שולט גם בהחלטות האדם ובכך מבטל את הבחירה החופשית.

האם יש פתרון אמיתי לסתירה בין ידיעה אלוהית ובחירה חופשית?

בסופו של דבר, לפי אליעד כהן, אין פתרון אמיתי לסתירה זו כל עוד מגדירים את אלוהים כאינסופי. המסקנה המתבקשת היא שבחירה חופשית אמיתית אינה אפשרית בעולם שבו קיימת שליטה אלוהית מוחלטת. האדם עשוי לחוות אשליה של בחירה, אך ברמה האובייקטיבית אין לאדם שליטה על החלטותיו ומעשיו.

מהי המסקנה הסופית בשאלת הבחירה והידיעה?

המסקנה הסופית של אליעד כהן היא שהבחירה החופשית אינה יכולה להתקיים באמת אם מניחים שאלוהים אינסופי ושולט לחלוטין במציאות. הטענה ש"הכל צפוי והרשות נתונה" היא סתירה לוגית שאינה ניתנת לפתרון. או שאלוהים אינו אינסופי ומוגבל, או שאין לאדם בחירה חופשית. כל ניסיון אחר לפתור זאת הוא התחמקות מלהתמודד עם הסתירה האמיתית.
מהי שאלת הבחירה והידיעה?

שאלת הבחירה והידיעה היא השאלה המכונה כך: אם נאמר שהכל צפוי והרשות נתונה, כלומר, שאלוהים יודע מראש מה יהיה, ובכל זאת לכל אדם יש בחירה חופשית, כיצד ייתכן הדבר? מצד אחד, הכל צפוי כי אלוהים יודע הכל. מצד שני, הדת מלמדת שלכל אדם יש בחירה חופשית, והחיבור בין שני הרעיונות נראה סותר. השאלה מתמקדת בסתירה: אם אלוהים יודע מראש מה אעשה, האם אני באמת יכול לבחור אחרת ממה שאלוהים כבר יודע שאעשה?

מדוע האמירה הכל צפוי והרשות נתונה נראית כסותרת?

הטענה שהכל צפוי והרשות נתונה נשמעת הגיונית מבחינה דתית, אולם קשה להבין כיצד היא מתיישבת ברמה הלוגית. אם אלוהים יודע מראש, לדוגמה, שאדם מסוים יסע לים בשבת, מדוע אדם זה ייענש על כך והיכן בחירתו החופשית? אם אלוהים צופה הכל מראש, האדם כאילו פועל בדיוק בהתאם לידיעתו של אלוהים, וזה מעלה את התמיהה על מושג הבחירה של האדם.

איך מנסים רבנים לא חכמים לענות על השאלה?

ישנן תשובות שונות שמנסים רבנים לתת כדי ליישב את הסתירה. אחת הדוגמאות היא ההסבר על ילד שהולך ליד בור בעיניים עצומות: אנו יודעים שהוא ייפול, אבל הילד עצמו עדיין מרגיש שאינו יודע. מכאן הם מסיקים שלמרות שאלוהים יודע מראש מה יהיה, האדם מצידו חווה בחירה. אך הטקסט מדגיש שזוהי תשובה שבאה מאי הבנה אמיתית של השאלה, משום שהיא מטפלת רק בהיבט הידיעה, ולא בהיבט העמוק יותר של השליטה של אלוהים בכל מה שקורה.

מהי השאלה האמיתית מאחורי הידיעה והבחירה?

לפי ההסבר, השאלה אינה רק "איך אלוהים יודע מה יהיה ואיך בכל זאת יש לאדם בחירה חופשית", אלא "אם אלוהים עושה בפועל את כל מה שקורה, כיצד ייתכן שיש לאדם בחירה חופשית?" אלוהים אינסופי, ועל פי ההיגיון לא ייתכן שלא תהיה ישות אחת שמניעה את כל האירועים. אם אלוהים אינו עושה את הכל, הוא אינו באמת אינסופי. לכן, אם אלוהים באמת עושה את הכל, לא ברור כיצד נשאר לאדם פתח בחירה אמיתי.

כיצד קשורה השליטה של אלוהים לרעיון הבחירה?

השאלה מתחדדת כך: אם אלוהים עושה את כל מה שקורה, הרי שבכל רגע הוא זה שמחליט ומניע הכל, כולל את האדם עצמו ואת רצונותיו. הדתיים שמנסים לטעון ש"אלוהים עושה את הכל אבל בכל זאת נתן לך בחירה" לא באמת עונים על השאלה, כי עצם העובדה שאלוהים "נתן" לך משהו אומרת שהוא עדין שולט בכל רגע בתהליך, ולכן ממילא גם שולט בבחירה שלך. הבחירה, אם כן, יכולה להיות רק חוויה סובייקטיבית של האדם, בעוד שמבחינת אלוהים הדברים פועלים ומתנהלים על ידו תמיד.

האם אלוהים יכול לצמצם את עצמו כדי לאפשר בחירה לאדם?

יש המשיבים שאלוהים יכול לצמצם את עצמו ולוותר על השליטה, ובכך לתת לאדם בחירה חופשית. אך הטקסט מסביר שזה לא ייתכן, כי אם אלוהים יכול לצמצם את עצמו אז הוא אינו אינסופי. ואם הוא אינסופי, הרי שבכל רגע הוא ממשיך להחליט הכל, ולכן גם תחושת הבחירה של האדם כלולה בתוך ההחלטות של אלוהים. גם אם אלוהים כביכול "מחליט שהוא לא מחליט", הרי זו עדיין החלטה שלו בכל רגע מחדש, ואין כאן יציאה אמיתית שלו מהשליטה המלאה.

מדוע הדתיים שמתעלמים מהפרספקטיבה של אלוהים אינם פותרים את הבעיה?

מי שרק אומר "לא אכפת לי מה אלוהים חושב, אכפת לי רק מה נראה לי", לכאורה מתעלם לחלוטין מהנושא המרכזי: מהפרספקטיבה האובייקטיבית של אלוהים. אם אלוהים עצמו גורם לאדם לנסוע בשבת, אז מבחינה אובייקטיבית לאדם אין בחירה, כי הכל מתרחש מכוח אלוהים. האפשרות שאלוהים מחליט "פה אני לא שולט" או "כאן אני מגביל את עצמי" שוב הופכת אותו ללא אינסופי, והטקסט מבהיר שמבחינת הגדרה של אלוהים, אי אפשר לומר שהוא מוגבל או מפוצל באופן כלשהו.

מהי המסקנה הסופית?

בסופו של דבר חוזרים לשאלה המרכזית: אם אלוהים הוא האחד והאינסופי, המהווה בכל רגע את כל מה שקורה, כיצד ייתכן שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית? הידיעה של אלוהים אינה רק ידיעה מרחוק, אלא שליטה מלאה בכל הפרטים. השאלות הללו מראות את הסתירה בין תפיסת האל כבלתי מוגבל ותמידי ובין התפיסה שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית שאינה תלויה באלוהים. כך או כך, מסוכם שהשאלה "האם יש לאדם בחירה" היא השאלה "האם יש משהו שקורה ללא שליטת אלוהים" - והמסקנה היא שאין באמת פתרון אמיתי לסתירה ברמה הלוגית אם רוצים להגדיר את אלוהים כאינסופי.

אז שלא יעבדו עליכם, תודה
עכשיו אני רוצה לדבר על שאלת הבחירה והידיעה, ככה קוראים לשאלה, מה היא שאלת הבחירה והידיעה? שאלת הבחירה והידיעה היא בעצם שאלה שחושפת את הטמטום והשיגעון במשפט הדתי שאומר, הכל צפוי והרשות נתונה, מה זאת אומרת הכל צפוי והרשות נתונה? הכל צפוי פירושו, מראש הכל צפוי, אלוהים צופה ויודע מה יהיה, אף על פי כן הרשות נתונה, כל אחד ואחד יכול להחליט מה הוא רוצה לנסות. ושאלת הבחירה והידיעה הולכת ככה, היא אומרת אם אלוהים יודע מה אני יעשה אז איך יש בחירה חופשית? ומה זאת אומרת?

כי מצד אחד מבחינה דתית אלוהים יודע הכל, יודע מה יהיה, ומצד שני מבחינה דתית יש גם בחירה חופשית, ושני הדברים האלו לא מסתדרים, כי אתה לא יכול להגיד שאלוהים יודע הכל ואף על פי כן יש בחירה חופשית, ולמה? הרי אם אלוהים יודע מה אני יעשה, האם אני יכול לבחור בניגוד למה שהוא יודע שאני יעשה? משהו פה לא מסתדר. כי אם אלוהים לא היה יודע מה אני יעשה, זה בסדר, בכל רגע אפשר לבחור מחדש, אבל כאשר אתה אומר שאלוהים יודע מה אני יעשה אז הוא מראש יודע שאני למשל ביום שבת אסע לים, אז מה הוא מעניש אותי? היכן כאן הבחירה החופשית שלי? שזה לכאורה שאלה הגיונית

ואז באים הרבנים הלא חכמים, ואומרים תקשיב יש לנו שאלות, שאין עליהם תשובה וכו' וכו', אז באים רבנים שהם לא חכמים וחושבים שהם חכמים וגם מתחילים להמציא תשובות לשאלה הזאת, איזו תשובה הם ממציאים לשאלה הזאת? הם ממציאים כל מיני תשובות כמו, תקשיב אתה יודע נגיד שאנחנו רואים ילד שהולך ליד בור, ואנחנו רואים שהוא הולך עם עיניים עצומות, מה אנחנו יודעים? אנחנו יודעים שהוא יייפול, אבל הוא במצבו לא יודע שהוא יפול, לכן יש לו בחירה, הוא יכול ללכת ויכול לא ללכת.

עכשיו אני לא אכנס לכל התשובות שהם מביאים כי זה לא העניין, אבל אני רק יסביר כמה כללים, יש כאן מצב שבו ישות אחת יכולה לדעת מה יהיה למרות שהישות השנייה לא יודעת מה יהיה איתה, והיא מהצד שלה חווה חוויה של בחירה, ובכך אותם רבנים חכמים חושבים שהם תירצו את שאלת הבחירה. ומי שיש לו קצת שכל בקודקודו מבין שהסיבה שיש לאותם רבנים תשובה לשאלה של הבחירה והידיעה נובעת משום שהם לא הבינו את שאלת הבחירה והידיעה, מה זאת אומרת? הם הבינו שאם אלוהים יודע מה יהיה, אז איך יש לאדם בחירה חופשית? אבל מצד האמת זאת בכלל לא השאלה, השאלה אם אלוהים יודע מה יהיה, והאם יש לי בחירה חופשית זה רק ביטוי של שאלה אחרת יותר רצינית.

השאלה היא לא אם אלוהים יודע מה יהיה ואיך יש לי בחירה חופשית, השאלה היא אחרת, אם אלוהים שולט בכל מה שקורה איך זה שיש לי בחירה חופשית? מה אני בעצם בא לומר? הידיעה של אלוהים, למה אלוהים יודע מה יהיה? נגיד שאלוהים יודע מה יהיה, איך הוא יודע מה יהיה? כי הוא מתכנן מה יהיה, אלוהים אומר, אני ביום שלישי הבא רוצה לעשות ככה וככה, אלוהים מתכנן את מה שקורה, ובגלל שאלוהים מתכנן את מה שקורה, הוא יודע מה יהיה, והשאלה היא לא אם אלוהים יודע מה יהיה אז איך זה שיש לי בחירה, כי אתה יכול להגיד הוא יודע, ובכל זאת יש לי בחירה. השאלה הנשאלת היא שאלה אחרת, אם אלוהים עושה את מה שקורה, אז איך זה שיש לי בחירה חופשית?

וכאן בעצם יש רק שתי אפשרויות, אפשרות אחת היא להגיד שאלוהים לא עושה את כל מה שקורה, שזה בעצם לא יכול להיות, אלוהים לא עושה את כל מה שקורה? אם הוא לא עושה את כל מה שקורה זה אומר שיכולתו מוגבלת, זה אומר שהוא לא אינסופי, זה אומר שיש עוד אלוהים כמותו, כי לא הוא המנהל, יש עוד מישהו שמנהל, יש עוד אלוהים כמוהו, וחוץ מזה ברמה הלוגית לא יכול להיות שלא תהיה ישות אחת שאחראית על כל מה שקורה, מה זאת אומרת, כי כל הסיבות בעולם הם חלקים של תהליך, ולתהליך כולו יש בסוף איזו שהיא סיבה, יכול להיות שיש סיבה וסיבה וסיבה עד אין סוף, זה לא משנה, אבל כל האירועים בעולם שנמצאים בתוך רצף של זמן ומקום, לכולם יש סיבה, זאת אומרת שיש משהו אחד שמניע את כל האירועים.

ואז השאלה שנשאלת היא, אם אלוהים עושה את כל מה שקורה אז איך יש לי בחירה חופשית? אז מה אפשר לומר, החוכמולוגים הדתיים יגידו אלוהים עושה את כל מה שקורה אבל הוא נתן לך בחירה חופשית, הם חושבים שהם אמרו בזה דבר מאוד חכם, שהם לא מבינים איך האדם ששאל את השאלה לא קלט את זה, מה אתה לא מבין שהוא גם יכול לעשות את כל מה שקורה וגם לתת לך בחירה חופשית, אבל האנשים האלה טומטומים, למה טומטומים? ואני יוסיף פה עוד נקודה שצריך להבין אותה, כאשר אנחנו שואלים האם יש לאדם בחירה חופשית או לא, השאלה היא לא אם האדם חושב שיש לו בחירה חופשית או לא, השאלה היא לא מה האדם מרגיש, השאלה מצד האמת האובייקטיבית היא או שיש לך בחירה חופשית או שאין לך בחירה חופשית, מה זה אומר? מצד האמת האובייקטיבית אם היינו עכשיו שואלים את אלוהים, ומראים לו מישהו שנוסע בשבת, מצידו של אלוהים, אדון אלוהים מה קורה פה? מה זה הדבר הזה?

אלוהים היה אומר, תקשיב אני עושה פה את מה שקורה אני אחראי למה שקורה פה, עכשיו זה יכול להיות שזה שנוסע ברכב לא מרגיש שיש מישהו שגורם לו לנסוע ברכב, יכול להיות שיש לו בחירה ואולי אין לו בחירה, אבל הבחירה היא לא יותר מאשר חוויה אישית שלו, ומצידו של אלוהים השאלה הנשאלת היא, כיצד אלוהים רואה את המציאות? זה נכון שהדתיים שהן כופרים באלוהים לא אכפת להם מה אלוהים חושב, אכפת להם מה השיגעון שלהם חושב, הם פסיכיים רציניים, מצד אחד מדברים בשם אלוהים ומצד שני הדבר האחרון שאכפת להם זה מה שאלוהים חושב, אבל אדם שהוא קצת שפוי אומר, אבל רגע בא נבין מה אלוהים מבין, אז אם היינו עכשיו שואלים את אלוהים מהפרספקטיבה שלו, ואומרים לו זה האיש שנוסע בשבת, מה גורם לו לנסוע בשבת? מה אלוהים היה אומר?

אם אלוהים היה אומר אני גורם לו לנסוע, אז ממילא מבחינה אובייקטיבית אין לאדם בחירה, עכשיו אלוהים יכול להגיד אני גורם לו לנסוע ואני גורם לו להרגיש שיש לו בחירה, אבל האם מבחינה אובייקטיבית יש לו בחירה? אין לו בחירה, ואם אלוהים יגיד ההוא שנסע שם, הוא בוחר לנסוע, מה זאת אומרת בוחר לנסוע? וכי מצידו של אלוהים יש כוח נוסף עליו שמקבל החלטות בנוסף עליו? אז יבוא איזה חוכמולוג ויגיד, אתה יודע אלוהים מחליט הכל, אבל אלוהים יכול לצמצם את עצמו, הוא מחליט שעכשיו הוא לא מחליט, אלוהים מחליט שעכשיו הוא לא מחליט, קודם כל זה לא יכול להיות כי אלוהים לא יכול לצמצם את יכולתו, כי אלוהים לא יכול להיות מוגבל. לצורך העניין יבוא הליצן ויגיד אתה יודע אלוהים שולט בכל אבל עכשיו אלוהים החליט לתת את כוח השליטה למישהו אחר שישלוט בשבילו בשביל בחירה חופשית, אבל איפה פה הבלוף?

כמו כל הבלופים של הדתיים, הבלוף הוא פשוט, תשאל את השאלה, אם אלוהים נותן לך בחירה חופשית האם הוא יכול לחזור בו או לא יכול לחזור בו? אם הוא לא יכול לחזור בו אז הוא לא אלוהים, ואם הוא יכול לחזור בו הוא ממילא יכול כל רגע לשנות את ההחלטה, זה אומר שבכל רגע מחדש הוא בוחר לתת לך חוויית בחירה, מה זה בעצם אומר, שאין לך אפילו רגע אחד שאלוהים לא שולט בו. מה שאני בעצם בא לומר שאלוהים, איך שלא נסובב את זה, הוא הכוח שמניע את כל חלקי הזמן, הוא ההוויה שמהווה את המציאות, הוא ההוויה שמהווה את הרצון, מהווה את התודעה של האדם ומהווה את הבחירה החופשית ומהווה את העדר הבחירה החופשית, וכו' והוא מהווה גם את הטמטום של הדתיים, והוא מהווה גם את החוכמה שלי, הוא גם מהווה את הטמטום של אלו שלא מבינים אותי, והוא מהווה גם את הסבלנות שלי להסביר את מה שאני מסביר. אבל בכל מקרה מה שאני בא לומר שכאשר מבינים מה הכוונה של אלוהים, מבינים מה הכוח שמניע את כל העולם תמיד, השאלה הנשאלת היא אם אלוהים עושה הכל, כיצד יתכן שיש בחירה חופשית? זה לא אם אלוהים יודע, כי אלוהים יכול לדעת ואתה לא תדע ולך תהיה בחירה, אבל השאלה מבחינה אובייקטיבית, האם מבחינה אובייקטיבית אלוהים מהווה את הכל כן או לא?

כי אם הוא לא מהווה את הכל אז הוא לא אין סופי ולא אלוהים ולא אחד וכו' וכו'. אבל אם הוא מהווה את הכל, כל הזמן ללא כל שינוי, ואם אצל אלוהים אין שינוי לפני בריאה ואחרי הבריאה, כי אם יש אצלו שינוי בין לפני הבריאה ואחרי הבריאה, לפני בריאת העולם ואחרי בריאת העולם זה אומר שאלוהים הוא בתוך זמן ובתוך מקום כי יש צמצום אצלו, אבל אם נגיד, לא, אצל אלוהים אין הבדל בין לפני הבריאה ולאחרי הבריאה זאת אומרת שמצידו של אלוהים גם עכשיו הוא מהווה את כל הבריאה בדיוק כמו שהיווה אותה לפני כן, אז ממילא מה שייך שתהיה לאדם בחירה חופשית, כך בסופו של דבר חזרנו לשאלה אם אלוהים יודע דהיינו, מחליט את כל מה שקורה, כיצד תיתכן בחירה חופשית, אז שלא יעבדו עליכם, תודה
מה ההגדרה של אלוהים לשאול שאלות המציאות לא אכפת לי להבין אמת אמיתית אני אחראי עובדות מה הוא רוצה מה אלוהים מה היא רוצה אלוהות אלוהים אמת בורא בחירה בחירה וידיעה בחירה חופשית הבורא הבחירה והידיעה הידיעה והבחירה הכל צפוי הכל צפוי והרשות נתונה הרשות נתונה חופש חופשית ידיעה ובחירה ידיעת הבורא מה האמת
חשיבה חיובית / חשיבה שלילית / אמת - כיצד אמת מובילה לחשיבה חיובית?
...לחשיבה חיובית? חשיבה חיובית = אמת. חשיבה חיובית = לראות את הדברים בצורה חיובית וטובה. אמת = לראות את הדברים כפי שהם באמת. ככל שהאדם קרוב יותר אל האמת, כך הוא מבין טוב יותר את המציאות. ככל שהאדם מבין טוב יותר את המציאות, כך הוא מקבל אותה יותר וכך טוב לו יותר = חשיבה חיובית. אם האדם חוקר את המציאות ולא טוב לו = אינו יודע את המציאות בידיעה שלמה. זא כל זמן שיש לאדם ספק כלשהו לגבי דבר כלשהו, הרי שהידיעה שלו אינה שלמה. כאשר הוודאות של האדם בשלמות שאין...
כסף אמיתי - מהו? כמה כסף אמיתי צריך כדי להצליח? איך להשיג כסף אמיתי?
...מרצון אחר פנימי יותר. ככל שהרצון פנימי יותר כך הוא חזק יותר. ככל שהרצון פנימי יותר, כך הוא שורשי יותר, בסיסי יותר ועוצמתי יותר. כדי להצליח לשנות משהו פנימי צריך המון כסף אמיתי ופנימי, דהיינו, צריך המון רצונות חזקים. אך כיצד ומהיכן יכול למצוא האדם רצון חזק ואמיתי, את זה ניתן לעשות על ידי התחברות לשורש הרצון. שורש הרצון = הרצון הפנימי ביותר של האדם = הרצון הראשון שממנו נובעים כל הרצונות = הרצון החזק ביותר ששום דבר לא עומד בפניו. שורש הרצון = כיסופים...
הארה רוחנית - כיצד תדע עד כמה אתה קרוב להארה רוחנית ולידיעת הטוב האמיתי?
...דרך הרובד הפנימי ביותר שלה, דהיינו, הרובד שאינו משתנה בה לעולם, אז בעצם לעולם המציאות אינה מתנגדת לרצונו ואז הוא באחדות עם המציאות. הדרך לדעת עד כמה האדם קרוב לרובד האחדות, היא על ידי האחדות המחשבתית שלו. בחיים ישנם אירועים שונים, דעות שונות, אפשרויות שונות, מקומות שונים וזמנים שונים. ככל שהאדם קרוב יותר לרובד האחדות של המציאות, כך הוא רואה את הדברים בצורה יותר אחידה. היינו האדם מסתכל תמיד על המהות המאחדת את הדברים השונים, ולא על המעטפת החיצונית...
התאבדות / ייאוש - למה התאבדות *לא* נובעת מייאוש אמיתי? למה לא להתאבד?
...זמין עבורו כבר כרגע. התאבדות לדוגמה נובעת מהרמה הכמעט קיצונית של ייאוש. אבל עדיין לא מדובר על ייאוש אמיתי ועל קיצוניות אמיתית. אם אותו אדם שהתאבד היה מתייאש לגמרי, הרי שהוא לא היה מתאבד. ונסביר את העניין. אדם רוצה ברצון פנימי להרגיש טוב להיות שמח בחלקו וכולי. האדם כל חייו מנסה למצוא מציאות חיצונית כלשהי שבה נדמה לו שהוא יוכל להיות מאושר ולהפסיק לרצות משהו שונה ממה שיש לו. התאבדות מגיעה כאשר האדם עוד לא התייאש לגמרי. זא אדם שמתאבד עדיין מאמין בתוך...
כוח המחשבה - מדוע המחשבה היא הדבר החשוב ביותר? ומהי מחשבה אמיתית?
...יהיו טובים, על האדם בראש ובראשונה לחשוב בצורה נכונה, שעל בסיסה יהיה ניתן לחיות בצורה טובה. לחשוב בצורה נכונה = לדעת את האמת כפי שהיא באמת. לדעת את האמת = לא להניח שום הנחות יסוד לגבי שום דבר, אלא לבדוק כל דבר לשורשו. לדעת את האמת = להגיע לרמת וודאות מוחלטת לגבי כל הידיעות עליהן מבסס האדם את חייו. לדעת את האמת = לא להאמין בשום דבר שלא התברר כאמיתי. לדעת את האמת = להבין את המציאות כפי שהיא באמת מתוך בירור אישי ולא מתוך אמונות והנחות יסוד כלשהן. לדעת...
קיצוניות - מה *טוב* בקיצוניות? מי מפחד מקיצוניות? מהי קיצוניות אמיתית וטובה?
...האם מישהו בגלל זה מתנגד לאמת? הפחד מקיצוניות הוא רק של השקר. אמת = קיצוניות = שלמות. שקר = חוסר שלמות = התפשרות. השקר רוצה שיקבלו גם אותו. מה הוא עושה? הוא מתנגד לקיצוניות. האמת היא קיצונית. ברגע שהיא מתגלה, באותו הרגע השקר הגיע אל קיצו. האמת והשקר אינם יכולים לחיות ביחד. או זה או זה. הטוב והרע אינם יכולים לחיות ביחד. או זה או זה. השכל והדמיון אינם יכולים לחיות ביחד. או זה או זה. הדמיון הרע השקר, מאוד מפחדים מקיצוניות. ברגע שהאדם יהיה קיצוני באמת...
להיות מאושר / חשיבה חיובית - כמה חשיבה חיובית צריך כדי להיות מאושר באמת?
...= הפחד נעלם לגמרי מעצמו = להרגיש טוב. כדי להיות מאושר ולהתגבר על כל התחושות החיוביות, לא צריך המון, צריך רק רגע אחד של ערנות. שינה = חלום = דמיון = שקר. ערנות = מציאות = שכל = אמת. לחלום בהקיץ = האדם חולם תוך כדי שהוא ער. פחד בחלום = נקודת מבט של החולם על החלום כעל המציאות האמיתית = לא רואה את התמונה המלאה = אינו מודע לכך שהוא חולם = אינו מודע בצורה מלאה לנקודת המבט החיצונית לו על מצבו. אילו החולם היה תוך כדי חלום רואה את החלום כמו שרואה אותו זה...
סיבות - מהי מהותה של סיבה? ומה הופך סיבה לטובה באמת?
...אם האירוע התוצאה אינם טובה לכשעצמם. כדי ליהנות מהמציאות צריך להבין את הסיבה הטובה שיש לכל דבר. להבין את הסיבה הטובה שיש לכל דבר = להבין מה טוב בדבר עצמו כפי מה שהוא. אם דבר טוב רק בגלל דבר אחר = לא טוב באמת. ברמה המעשית: על האדם לחפש תמיד מה טוב בדבר עצמו כפי מה שהוא בדיוק, בלי קשר לרגע הקודם בעבר הרגע הבא בעתיד. כאשר האדם מגלה את הטוב שיש בכל דבר כפי מה שהוא מצד עצמו = אושר אמיתי. הדרך לגלות את הטוב הנל, היא על ידי שמחפשים את הסיבה של הסיבה. על...
לשאול שאלות / הפכים - איך לגלות את האמת? אולי ההפך הוא הנכון?
...נושא ומתחילים לשאול עליו אולי ההפך הוא הנכון? כאשר שואלים על משהו אולי ההפך הוא הנכון, הדבר הזה גורם לאדם להגיע אל הנחות היסוד הבסיסיות של הנושא. אם ברצונך לאתר את הנחות היסוד של דבר כלשהו, פשוט תשאל אולי ההפך הוא הנכון על כל דבר, עד שתגיע להנחות היסוד שלו. מי שרוצה להגיע אל האמת השלמה והטובה עליו לשאול על כל דבר אולי ההפך הוא הנכון. ככל שהאדם שואל יותר שאלות וחוקר יותר, כך השקר נופל וכך האמת מתגלה. על האדם לזכור דבר אחד בלבד. האמת אינה מפחדת משאלות...
אומץ / ביטחון עצמי - איך להגיע לאומץ אמיתי וחזק באמת? איך להיות בטוח בעצמך?
...כמה יש לו אומץ. ככל שיש לאדם יותר ביטחון עצמי, כך יש לו יותר אומץ. האומץ של האדם מאפשר לו לחיות ללא פחד. איך מגיעים לאומץ? איך מחזקים את האומץ? תשובה: כדי שיהיה לאדם אומץ אמיתי וטוב באמת, עליו להיות מסוגל להישען על משהו. האדם צריך שיהיה לו משהו חזק שעליו הוא יוכל להישען ולדעת שיש לו על מי לסמוך. ככל שיש לאדם יותר ביטחון עצמי שיש לו על מי לסמוך, כך יש לו יותר אומץ. השאלה היא, על מה בדיוק יכול האדם להישען כדי לחזק את האומץ ואת הביטחון העצמי? תשובה:...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הבחירה והידיעה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת הבורא ובחירה חופשית - מה האמת?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: נקודת מבט של אלוהים, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: נקודת מבט של אלוהים, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מגשר, מאמן אישי קריירה, אימון אישי להצלחה בנושא נקודת מבט של אלוהים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.7969 שניות - עכשיו 24_08_2025 השעה 14:44:16 - wesi1