אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
האם גאווה משפיעה על היכולת להבין טקסטים לעומק?
אליעד כהן מסביר שהגישה לטקסט חייבת להיות נקייה מגאווה או מניסיון להוכיח מראש שהטקסט טועה. הוא מדגיש שאם אתה ניגש לקרוא משהו מתוך עמדה של "אני אוכיח שהטקסט הזה לא נכון, " אתה כבר סוגר את עצמך בפני האמת שיכולה להיות בטקסט. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שברגע שאדם מחליט מראש להוכיח שטקסט הוא שגוי, הוא נאחז בעמדה מוגדרת ומצומצמת, דבר המונע ממנו לחקור ולהגיע להבנה אמיתית. אליעד משתמש בציטוט של רבי נחמן מברסלב שמסביר כי "הנצחנות אינה סובלת את האמת, " כלומר, מי שמטרתו לנצח בוויכוח ולהוכיח את הצד השני כטועה, לעולם לא יגיע לאמת. כי כאשר אדם נאחז בעמדה של נצחנות, הוא לא באמת מוכן לבדוק לעומק אם הוא צודק או טועה.
למה צריך לתת מקום גם לצד ה"טיפש" שבנו?
אליעד מסביר רעיון חשוב נוסף: כדי להיות בטוח באמת של דבר מה, עליך לתת מקום לספק, או במילים אחרות, להיות מוכן לחשוב כמו טיפש. הוא נותן דוגמה של אדם הרואה מולו שולחן. השכל אומר שיש שולחן, אך הלב יכול להיות בספק ולהגיד "אולי אין שולחן." אדם המחשיב את עצמו חכם מיד יבטל את הספק הזה בטענה שהוא טיפשי. אך אליעד מסביר שדווקא אם אדם ירשה לעצמו לחשוב כמו טיפש, ולהעמיק בספק של "אולי באמת אין שולחן, " הוא יוכל להיות בטוח יותר בכך שיש שולחן. זאת משום שאם אינך בודק ברצינות את הצד השני של הדברים (אפילו אם הם נראים טיפשיים), תמיד יהיה ספק קטן שיישאר בך.
מה הקשר בין שקרים לחיפוש האמת?
אליעד מתייחס לנושא "להיות שקרן" כדי להגיע לאמת. הוא מסביר שדווקא אם אתה רוצה לדעת האם משהו נכון באופן מוחלט, עליך לנסות במודע לשקר ולהגיד שהוא לא נכון. מדוע? כי אם אתה מסוגל לומר במודע שמשהו שאתה מאמין בו הוא לא נכון, זה אומר שיש בתוכך ספק לגבי אמיתותו. אם לא תוכל לשקר אפילו במודע, זה יהיה סימן חזק לכך שאתה באמת בטוח באמיתות הדבר. הרעיון הזה מדגיש את החשיבות של היכולת לבדוק את ההפך המוחלט ממה שאתה מאמין בו, כי רק כך ניתן להגיע לבהירות ואמת מוחלטת.
מדוע חשוב לא להאמין לאף אחד מראש?
אליעד כהן מציג דוגמה מתלמידים שלומדים טקסטים מסוימים בצורה עיוורת, מתוך הנחה שהכותב הוא קדוש או חכם באופן מוחלט. הוא מסביר שכאשר אדם לומד טקסט מתוך הנחה כזו, הוא מונע מעצמו את היכולת לביקורת אמיתית ולבירור אמיתי של התוכן. אליעד מדגיש שאין להניח מראש שהכותב צודק, אך גם לא צריך להניח מראש שהכותב טועה. צריך פשוט לבדוק בצורה כנה ונייטרלית מה האמת. כאשר האדם מאמין אוטומטית לטקסט שהוא קורא, הוא מפספס את ההזדמנות להגיע להבנה מעמיקה באמת.
מה הסכנה בגישה דמגוגית להבנת המציאות?
אליעד מזהיר מפני הגישה הדמגוגית, בה אדם משתמש בכוח שכנוע כדי להוכיח שהוא צודק, ולא בכדי להגיע לאמת. הוא מציין שישנם מורים או רבנים שמשתמשים בדמגוגיה כדי ליצור אשליה של אמינות. למשל, הם אומרים "אל תאמין לי, תבדוק בעצמך, " אך למעשה יוצרים אשליה של ספקנות ובדיקה, כאשר בפועל הם מובילים אותך להאמין באופן עיוור. אליעד אומר שההבדל...
אליעד כהן מסביר שהגישה לטקסט חייבת להיות נקייה מגאווה או מניסיון להוכיח מראש שהטקסט טועה. הוא מדגיש שאם אתה ניגש לקרוא משהו מתוך עמדה של "אני אוכיח שהטקסט הזה לא נכון, " אתה כבר סוגר את עצמך בפני האמת שיכולה להיות בטקסט. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שברגע שאדם מחליט מראש להוכיח שטקסט הוא שגוי, הוא נאחז בעמדה מוגדרת ומצומצמת, דבר המונע ממנו לחקור ולהגיע להבנה אמיתית. אליעד משתמש בציטוט של רבי נחמן מברסלב שמסביר כי "הנצחנות אינה סובלת את האמת, " כלומר, מי שמטרתו לנצח בוויכוח ולהוכיח את הצד השני כטועה, לעולם לא יגיע לאמת. כי כאשר אדם נאחז בעמדה של נצחנות, הוא לא באמת מוכן לבדוק לעומק אם הוא צודק או טועה.
למה צריך לתת מקום גם לצד ה"טיפש" שבנו?
אליעד מסביר רעיון חשוב נוסף: כדי להיות בטוח באמת של דבר מה, עליך לתת מקום לספק, או במילים אחרות, להיות מוכן לחשוב כמו טיפש. הוא נותן דוגמה של אדם הרואה מולו שולחן. השכל אומר שיש שולחן, אך הלב יכול להיות בספק ולהגיד "אולי אין שולחן." אדם המחשיב את עצמו חכם מיד יבטל את הספק הזה בטענה שהוא טיפשי. אך אליעד מסביר שדווקא אם אדם ירשה לעצמו לחשוב כמו טיפש, ולהעמיק בספק של "אולי באמת אין שולחן, " הוא יוכל להיות בטוח יותר בכך שיש שולחן. זאת משום שאם אינך בודק ברצינות את הצד השני של הדברים (אפילו אם הם נראים טיפשיים), תמיד יהיה ספק קטן שיישאר בך.
מה הקשר בין שקרים לחיפוש האמת?
אליעד מתייחס לנושא "להיות שקרן" כדי להגיע לאמת. הוא מסביר שדווקא אם אתה רוצה לדעת האם משהו נכון באופן מוחלט, עליך לנסות במודע לשקר ולהגיד שהוא לא נכון. מדוע? כי אם אתה מסוגל לומר במודע שמשהו שאתה מאמין בו הוא לא נכון, זה אומר שיש בתוכך ספק לגבי אמיתותו. אם לא תוכל לשקר אפילו במודע, זה יהיה סימן חזק לכך שאתה באמת בטוח באמיתות הדבר. הרעיון הזה מדגיש את החשיבות של היכולת לבדוק את ההפך המוחלט ממה שאתה מאמין בו, כי רק כך ניתן להגיע לבהירות ואמת מוחלטת.
מדוע חשוב לא להאמין לאף אחד מראש?
אליעד כהן מציג דוגמה מתלמידים שלומדים טקסטים מסוימים בצורה עיוורת, מתוך הנחה שהכותב הוא קדוש או חכם באופן מוחלט. הוא מסביר שכאשר אדם לומד טקסט מתוך הנחה כזו, הוא מונע מעצמו את היכולת לביקורת אמיתית ולבירור אמיתי של התוכן. אליעד מדגיש שאין להניח מראש שהכותב צודק, אך גם לא צריך להניח מראש שהכותב טועה. צריך פשוט לבדוק בצורה כנה ונייטרלית מה האמת. כאשר האדם מאמין אוטומטית לטקסט שהוא קורא, הוא מפספס את ההזדמנות להגיע להבנה מעמיקה באמת.
מה הסכנה בגישה דמגוגית להבנת המציאות?
אליעד מזהיר מפני הגישה הדמגוגית, בה אדם משתמש בכוח שכנוע כדי להוכיח שהוא צודק, ולא בכדי להגיע לאמת. הוא מציין שישנם מורים או רבנים שמשתמשים בדמגוגיה כדי ליצור אשליה של אמינות. למשל, הם אומרים "אל תאמין לי, תבדוק בעצמך, " אך למעשה יוצרים אשליה של ספקנות ובדיקה, כאשר בפועל הם מובילים אותך להאמין באופן עיוור. אליעד אומר שההבדל...
- איך לדעת אם אני צודק?
- למה לא להאמין לאף אחד?
- איך למצוא את האמת?
- מה זה נצחנות?
- איך להתייחס לסתירות בטקסטים?
- האם טיפשות עוזרת להבין אמת?
- מה זו דמגוגיה?