אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מוחלטת ✔מהי המציאות האובייקטיבית? מה באמת קיים? הכל סובייקטיבי, מה לא קיים? מה אובייקטיבי? מה לא יכול להיות קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
מהי המציאות האובייקטיבית? מה באמת קיים? הכל סובייקטיבי, מה לא קיים? מה אובייקטיבי? מה לא יכול להיות קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת אובייקטיבית? מהו טבע המציאות?
מהי המציאות האובייקטיבית והאם היא קיימת ללא מחשבה?

השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא מהי המציאות האובייקטיבית, כלומר, האם הדברים קיימים גם כאשר האדם לא חושב עליהם, או שקיומם תלוי לחלוטין במחשבת האדם? אליעד מסביר שבעצם השאלה עצמה טומנת בחובה קושי פילוסופי מהותי, כי עצם השימוש במונח "קיים" מניח מראש יכולת לחשוב על אותו דבר.

אליעד נותן דוגמה: כאשר אדם רואה רכב ברחוב, ובאותו זמן הוא חושב על משהו אחר לגמרי, למשל על מה שקרה לו בבית. באותו רגע, האדם לא מודע לרכב שעובר מול עיניו, ולכן למעשה הרכב לא קיים מבחינתו. כלומר, גם אם בפועל הרכב עבר, מנקודת המבט של אותו אדם, הרכב לא היה קיים ברגע הזה כי הוא לא חשב עליו.

האם אפשר לדמיין משהו שקיים ללא מחשבה?

אליעד טוען שאי אפשר לדמיין משהו שקיים בלי לחשוב עליו. כל דבר שאתה חושב עליו, מיד מתהווה בתודעה שלך ולכן אתה יכול להניח שהוא קיים. כאשר אתה חושב שיש פיל מאחורי הקיר, אתה יכול לדמיין את זה ולכן מבחינתך זה קיים כאפשרות. לעומת זאת, נקודה שחורה שהיא בו זמנית לבנה ושחורה לא יכולה להיות קיימת, כי לא ניתן לחשוב על כך ברצינות. כלומר, היכולת לחשוב על משהו היא תנאי הכרחי לקיומו, לפחות מנקודת המבט של האדם החושב.

אליעד מבהיר נקודה זו דרך דוגמה נוספת: אדם שאומר "אם אפסיק לחשוב, מה יקרה?" השאלה עצמה כוללת בתוכה הנחה של מחשבה על מצב של אי - מחשבה. אבל אי אפשר באמת לחשוב מצב של חוסר מחשבה מוחלט, כי כל ניסיון לדמיין מצב כזה כרוך במחשבה עליו.

האם העולם קיים כשאנחנו לא חושבים עליו?

הדוגמה המרכזית שאליעד משתמש בה להמחשת הרעיון הזה היא חלומות ושינה: אדם שחולם חווה עולם שלם עם עבר, למרות שבפועל החלום נוצר באותו הרגע. באותו אופן, כאשר אדם מתעורר, הוא מניח שהעולם היה קיים גם בזמן שישן, למרות שבזמן השינה הוא לא חשב על העולם הזה. האדם מניח שקיים עולם גם כשהוא לא חושב עליו, אך אליעד מדגיש שאי אפשר להוכיח באופן מוחלט שהעולם אכן היה קיים בזמן שאותו אדם לא חשב עליו. אפשר לטעון באותה מידה שהעולם נוצר רק ברגע שבו האדם חזר לחשוב עליו.

אליעד מסביר שהניסיון לדעת האם המציאות קיימת באופן אובייקטיבי מחוץ לתפיסת האדם הוא בעייתי כי כל דבר שנתפס כקיים חייב להיתפס באמצעות המחשבה. אפילו השאלה "האם זה קיים אובייקטיבית?" היא מחשבה שמונחת מראש. לכן, כשאדם שואל האם ישנה אמת אובייקטיבית, הוא בהכרח משתמש במחשבה סובייקטיבית שלו כדי להגדיר מה היא "אובייקטיביות".

האם יש בכלל משמעות לשאלה על מציאות אובייקטיבית?

אליעד מדגיש שיש בעיה פילוסופית בשאלה עצמה, כיוון שאם איננו יכולים לחשוב על משהו, אז גם אין משמעות למושג "קיום" שלו. הוא מוסיף ואומר שזו למעשה שאלה לא חוקית מבחינה פילוסופית, כי כל ניסיון לדבר על קיום דבר ללא מחשבה, מצריך מחשבה, ומכאן שהשאלה סותרת את עצמה.

יחד עם זאת, אליעד לא פוסל לחלוטין את השאלה. הוא מסביר שהשאלה היא לגיטימית דווקא משום שהיא דוחפת את האדם לספקנות עמוקה יותר, ומעודדת את האדם לחקור את גבולות המחשבה שלו.

מה ההבדל בין "קיים" ל"לא קיים"?

אליעד ממשיך להסביר את העניין בעזרת דוגמה נוספת, כאשר אדם מתבקש לתת דוגמה למשהו שלא קיים, כל דוגמה שהוא יתן תהפוך באופן אוטומטי למשהו שקיים, לפחות כרעיון או אפשרות במחשבה. כך הוא מדגים שהגבול בין קיום לאי - קיום תלוי לחלוטין ביכולת האדם לחשוב עליו, ולכן השאלה על המציאות האובייקטיבית הופכת לשאלה על גבולות החשיבה האנושית.

מה הקשר בין חשיבה, חושב והמחשבה עצמה?

אליעד מציג את המודל של "שכל, משכיל ומושכל" - יש את השכל (היכולת לחשוב), יש את המשכיל (זה שחושב), ויש את המושכל (הדבר שעליו חושבים). שלושתם קשורים זה לזה ותלויים אחד בשני. לא ניתן להפריד באמת ביניהם כי...
החיפוש מציאות תלוי האם יש האם יש אמת טבע המציאות לא מודע מחשבות בלי לחשוב הוא חושב תהליכים אובייקטיבי אובייקטיביות אובייקטיבית אמת אמת אבסולוטית אמת אובייקטיבית אמת אחת אמת אמיתית אמת בלתי תלויה אמת מוחלטת באמת קיים האם יש האם יש אמת האם יש אמת אובייקטיבית האם יש אמת מוחלטת הכל סובייקטיבי המציאות המציאות האובייקטיבית טבע טבע המציאות יכול להיות יכול להיות קיים יכולת יש אמת אובייקטיבית יש אמת מוחלטת לא יכול לא יכול להיות לא יכול להיות קיים להיות קיים מה אובייקטיבי מה באמת קיים מה לא יכול להיות מה לא יכול להיות קיים מה לא קיים מהו טבע המציאות מהי המציאות מהי המציאות האובייקטיבית מהי מציאות מהי מציאות אובייקטיבית מוחלט מוחלטות מוחלטת מציאות מציאות אובייקטיבית סובייקטיבי סובייקטיביות
מוחלטות, מהי אהבה מוחלטת? מהי שנאה מוחלטת? לאהוב בצורה מוחלטת, לשנוא בצורה מוחלטת, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, לאהוב בלב שלם, לשנוא בלב שלם, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטת
מוחלטות, מהי אהבה מוחלטת? מהי שנאה מוחלטת? לאהוב בצורה מוחלטת, לשנוא בצורה מוחלטת, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, לאהוב בלב שלם, לשנוא בלב שלם, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטת
... מהי אהבה מוחלטת? מהי שנאה מוחלטת? לאהוב בצורה מוחלטת, לשנוא בצורה מוחלטת, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, לאהוב בלב שלם, לשנוא בלב שלם, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטת מהי אהבה מוחלטת ומהי שנאה מוחלטת? כדי להבין מהי אהבה מוחלטת ומהי שנאה מוחלטת, יש קודם כל להבין את המושג מוחלטות. מוחלטות היא מצב שבו אין שום מקום לספק, אין ... אפשרות לחשוב או להרגיש בצורה אחרת. אליעד כהן מסביר את הרעיון הזה באמצעות מושגים הפוכים, כמו אהבה מוחלטת ושנאה מוחלטת. מה זה לאהוב מישהו בצורה מוחלטת? כשאדם אוהב מישהו בצורה מוחלטת ובמאה אחוז, המשמעות היא שהוא כל כך עסוק באותו דבר או באותו אדם שהוא אוהב, עד ... אחר. הוא אפילו לא יכול לחשוב על עצמו, משום שכל המחשבה שלו מרוכזת אך ורק בדבר שהוא אוהב. האהבה המוחלטת הזאת גורמת לאדם לאבד את התודעה האישית שלו לחלוטין, כי אם הוא חושב רק על הדבר האחר, הוא כבר לא קיים בתודעה שלו. במילים אחרות, אהבה מוחלטת גורמת לאדם להתבטל, להיעלם, ולהתמזג באופן מלא עם הדבר שאותו הוא אוהב. לדוגמה, ... המהות עצמה. במצב כזה, התודעה שלו נעלמת ומתאחדת עם המציאות עצמה. במילים פשוטות, האדם שאוהב בצורה מוחלטת הופך להיות אחד עם מה שהוא אוהב ולכן מאבד את קיומו הפרטי. המסקנה היא שאהבה מוחלטת מובילה לביטול העצמי ולהתמזגות מלאה עם מושא האהבה. ומהי שנאה מוחלטת? אליעד מסביר ששנאה מוחלטת פועלת בצורה דומה מאוד, אך בכיוון ההפוך. כאשר מישהו שונא משהו או מישהו בצורה מוחלטת, הוא כל כך מתנגד לקיומו של הדבר השנוא, עד שהוא לא יכול לסבול את המחשבה על הקיום של אותו דבר. האדם ששונא בצורה מוחלטת, אינו מסוגל לקבל אפילו את האפשרות שהדבר שהוא שונא יתקיים. במצב כזה, הוא לא מוכן ... לחשוב על שום דבר שקשור אליה, כולל המחשבה על הקיום שלו עצמו, כי הוא חלק מאותה מציאות. לכן, גם שנאה מוחלטת מביאה בסופו של דבר לביטול מוחלט של הקיום העצמי, בדיוק כמו האהבה המוחלטת. אליעד מדגיש שבין אהבה מוחלטת לשנאה מוחלטת אין באמת הבדל במובן העמוק, משום ששניהם מובילים לאותו מצב של אחדות מוחלטת עם המהות של הדבר או לביטול עצמי מוחלט. בשני המצבים התודעה מפסיקה לחשוב על עצמה ... כזה לעולם לא יקרה. מוחלטות כזו היא פצצה שמטרתה להרוס את התהליך, כי שום דבר לא יכול לעמוד בדרישה מוחלטת. הדרך היחידה להשיג תוצאה היא בהכרח על ידי גמישות, פשרה וויתורים. לסיכום, אליעד מסביר את הרעיון המרכזי באופן ברור: אהבה מוחלטת ושנאה מוחלטת הן מצבים שבהם האדם חדל להיות קיים בעצמו, משום שכל תודעתו מתרכזת אך ורק בדבר שהוא אוהב או שונא. הוא מתאחד עם אותו דבר או מנסה להתנתק ממנו בצורה מוחלטת. בשני המצבים, האדם מאבד את זהותו הנפרדת ואת תחושת הקיום העצמי. מהי אהבה
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3
... מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו ... ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם אוהב חיסרון אחד יותר מאשר חיסרון אחר, הרי שזאת אהבה עם תנאים, שהיא לא אהבה מוחלטת. ואם האהבה היא מוחלטת, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, היא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אהבה מוחלטת, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ואוהב באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא אוהב באופן מוחלט, אפילו לא טיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אהבה מוחלטת, לפי כמה שהוא לא אוהב את הרע. ואם האדם הגיע למצב של אהבה מוחלטת, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם אוהב בלי תנאים ובאופן מוחלט, ... שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אהבה יחסית. והאדם מחפש אהבה יחסית, רק משום שהוא מחפש את האהבה המוחלטת, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אהבה יחסית. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אהבה, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של ... אהבה. ועדיין האדם לא רוצה בלב שלם להגיע למצב של רק אהבה. כי אם זה היה קורה, אז האדם היה מחפש באופן ישיר, רק אהבה מוחלטת, ולא היה מחפש גם אהבה יחסית. ואעפכ, הרצון לאהבה מוחלטת, מחזק את הרצון לאהבה יחסית. והדבר נכון, גם להפך. שבלי שיהיה לאדם רצון למצוא אהבה יחסית, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אהבה מוחלטת. והרצון של האדם למצוא אהבה יחסית, הוא זה שמניע את האדם לרצות למצוא אהבה מוחלטת. כי אם האדם לא יחפש בכלל אהבה יחסית, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק אוהב. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אהבה מוחלטת. ובפשיטות העניין הוא, שיש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. והאהבה היחסית, היא מובילה אל האהבה המוחלטת. כי אהבה מוחלטת, היא כשיש רק אהבה. והחיפוש אחרי אהבה יחסית, מגדיל את כמות האהבה היחסית, עד כדי אהבה מוחלטת. והשאיפה לאהבה מוחלטת ולמצב של רק אהבה, הוא זה שמניע את הרצון להגדיל כל הזמן את האהבה היחסית, כדי להתקרב אל האהבה המוחלטת. וככל שהאדם יותר רוצה אהבה יחסית, כך הוא מחזק אצל עצמו את הרצון להיות במצב של רק אהבה, ואז ממילא הוא מגדיל את הרצון שלו להיות במצב של רק אהבה מוחלטת. והחיפוש אחרי אהבה יחסית, מחזק את הרצון להשיג רק אהבה. כי הוא מחזק אצל האדם את המחשבה, שהוא לא רוצה שום שנאה. וככל שהאדם רוצה יותר אהבה, כך הוא גורם לעצמו לשנוא את השנאה. ואז ממילא, הוא רוצה להגיע למצב של אהבה מוחלטת, שבה, יש רק אהבה, בלי שום שנאה כלל. אבל, יש גם את הצד השני של המטבע. שממנו ניתן לראות: שככל שהאדם מחפש יותר אהבה יחסית, כך ממילא הוא מתרחק יותר מהאהבה המוחלטת, שבה אין שום סיבות או תנאים כלשהם. וככל שהאדם, רוצה יותר אהבה מוחלטת, כך פחות הוא מחפש אהבה יחסית. וככל שהאדם נמצא יותר, במצב של אהבה מוחלטת, כך פחות הוא מחפש אהבה כלשהי. ולכן, אהבה מוחלטת ואהבה יחסית, הן גם: אהבות מנוגדות וגם אהבות משלימות זו את זה. והחיפוש אחרי אהבה אחת, מרחיק את האהבה האחרת, אבל גם מחזק את החיפוש, אחרי האהבה האחרת. ... ולמה קשה לאהוב? ויש כאן 4 נקודות מבט משלימות ומנוגדות אחת לשנייה: 1 - לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי מחפש אהבה מוחלטת. 2 - מצליח למצוא אהבה יחסית, כי לא מחפש אהבה מוחלטת. 3 - לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי לא מחפש אהבה מוחלטת. 4 - מצליח למצוא אהבה יחסית, כי מחפש אהבה מוחלטת. ונקודת מבט ראשונה היא, שהאדם לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי הוא מחפש אהבה
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2
... מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2 והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אהבה יחסית, או אהבה כלשהי בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אהבה מוחלטת. והוא תמיד, מרחיק את האדם מהאהבה המוחלטת. כי באהבה המוחלטת, לא מחפשים אהבה, כי יש תמיד אהבה. וכל חיפוש אהבה באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא אוהבת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אהבה יחסית. ונראה אם כן, כי האהבה היחסית, היא מנוגדת, לאהבה המוחלטת. וזה בעצם אומר, שנראה, שהאהבה היחסית והאהבה המוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. שהחיפוש אחרי אהבה יחסית, מרחיק את האדם מאהבה מוחלטת. והחיפוש אחרי אהבה מוחלטת, מרחיק את האדם מאהבה יחסית. כי לחפש אהבה מוחלטת, פירושו, להפסיק לחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת פירושה, רק לאהוב, ולהיות במצב של רק אהבה, שאין בה שום שנאה כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שמי שחושב למצוא אהבה מוחלטת, כלפי דבר כלשהו, הוא לעולם לא ימצא אהבה מוחלטת שכזו. כי כל דבר בעולם, יש בו גם חסרונות כלשהם. ולכן, לעולם, האהבה לא תהיה מוחלטת, ביחס לדבר מוגדר כלשהו. ומי שרוצה להרגיש אהבה מוחלטת, דהיינו, לחוות אהבה בשלמות ובלב שלם כלפי דבר כלשהו, עליו להבין שזה ... אבל, רק אם הוא יצליח לשנות את צורת החשיבה שלו, ולהביא אותה למצב כזה, שבו, הוא לא יראה שום חיסרון בשום דבר בעולם. שאז ורק אז, האדם יכול לחוות אהבה מוחלטת ומלאה בלב שלם. שהאדם מלא באהבה, ומחובר בהרמוניה מלאה עם כל המציאות כולה, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה. ולמצוא אהבה מוחלטת, זה אפשרי, על ידי שינוי צורת החשיבה של האדם. וכאשר האדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אהבה מוחלטת. שכדי למצוא אותה, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר לאהוב אותו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות לאהוב כל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אהבה יחסית ואהבה מוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. כי הרצון של האדם להשיג אהבה מוחלטת, מרחיק את האדם מלמצוא אהבה יחסית, והרצון של האדם למצוא אהבה יחסית, מרחיק את האדם מלמצוא אהבה מוחלטת. אבל, יש גם עוד נקודת מבט הפוכה, שממנה ניתן לראות, שאהבה יחסית ואהבה מוחלטת, אלו שתי אהבות משלימות - שהן משלימות אחת את השנייה. ואדרבה, החיפוש של האדם אחרי אהבה יחסית, הוא מקרב את האדם לאהבה המוחלטת. והחיפוש של האדם אחרי אהבה מוחלטת , הוא מקרב את האדם אל האהבה היחסית. ובלי שהאדם ירצה למצוא אהבה מוחלטת, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אהבה יחסית. ובלי שהאדם ירצה למצוא אהבה יחסית, בלי זה האדם לא ירצה למצוא אהבה מוחלטת. כי מי שיתבונן יראה, כי למרות שהחיפוש של האדם אחרי אהבה יחסית, נובע מכך שהאדם לא מספיק רוצה למצוא אהבה מוחלטת, הרי שמצד שני, החיפוש של האדם אחרי אהבה יחסית, הוא נובע, רק משום כך שהאדם מחפש אהבה מוחלטת. ובלי שהאדם היה מחפש אהבה מוחלטת, בלי זה הוא לא היה מחפש אהבה יחסית. ולמה? כי בפועל, תמיד יש לאדם ... שונא. שאז, האדם אומר שהוא אוהב את הדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האהבה שלו, יותר מאשר לרגשות השנאה שלו כלפי הדבר. ובאהבה מוחלטת, יש רק אהבה בלי שום שנאה כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אהבה מוחלטת, הרי שבכך בעצם גרמנו לו לאהוב באופן מוחלט, את חוסר האהבה ה
למתקדמים, הארה רוחנית, שלמות מוחלטת, להיות אלוהים, תודעה של אלוהים, לא לדעת כלום, אין הבדל בין יש לאין, יש הבדל בין יש לאין, אחדות מוחלטת, מה זה רשימו? מה זה רצוא ושוב? להיכלל באין סוף
למתקדמים, הארה רוחנית, שלמות מוחלטת, להיות אלוהים, תודעה של אלוהים, לא לדעת כלום, אין הבדל בין יש לאין, יש הבדל בין יש לאין, אחדות מוחלטת, מה זה רשימו? מה זה רצוא ושוב? להיכלל באין סוף
... הארה רוחנית, שלמות מוחלטת, להיות אלוהים, תודעה של אלוהים, לא לדעת כלום, אין הבדל בין יש לאין, יש הבדל בין יש לאין, אחדות מוחלטת, מה זה רשימו? מה זה רצוא ושוב? להיכלל באין סוף מהי תודעה של אלוהים וכיצד אפשר להגיע אליה? תודעה של אלוהים, לפי אליעד כהן, היא מצב שבו האדם חווה שלמות מוחלטת, מצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע דבר כלל. במצב הזה, אין שום הבדל בין יש לאין, ואין משמעות למושגים עצמם, מפני שאין שום צורה להיאחז בה. מדובר על חוויה שבה כל הגדרה, כל מחשבה וכל מושג ... בין דברים, מכיוון שמבחינתו אין משמעות לאף מושג. מה זה אומר שאין הבדל בין יש לאין? כשאליעד אומר שאין הבדל בין יש לאין, הוא מתכוון לכך שמצד האמת המוחלטת , לא קיימת שום הפרדה ביניהם. לדוגמה, אדם יכול להסתכל על שני כיסאות שונים, ובמובן יחסי להגיד שיש ביניהם הבדל. אך מנקודת מבט של שלמות מוחלטת, של אי - ידיעה מוחלטת, הכיסאות הללו אינם שני דברים נפרדים, אלא הם מהות אחת ללא הבדל אמיתי. אליעד נותן דוגמה נוספת לכך באמצעות הברז: אם יש ברז אחד בלבד, אי אפשר לשאול איזה ברז לבחור, ... הכל הוא אותה מהות אחת חסרת צורה וחסרת הבדל. אם אין הבדל, מדוע אנו עדיין רואים הבדלים? אליעד מסביר שהאדם הרגיל לא באמת חווה את המצב של אי - ידיעה מוחלטת, ולכן המוח ממשיך לפעול באמצעות הגדרות ומושגים. כשהאדם חושב שהוא מבין שאין הבדל בין דברים, הוא למעשה עדיין מבחין ומבדיל, כי עצם האמירה אין הבדל מצביעה על כך שיש משהו ... מצד המהות אין באמת הפרדה ביניהם. כלומר, כל עוד האדם מבין את המציאות דרך מושגים וצורות, הוא יראה הבדלים. לעומת זאת, כשאדם מגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו הוא לא יודע כלום, אז אין אצלו הבדל בין צורה למהות, כי הצורה עצמה לא קיימת במצב הזה. מהם רצוא ושוב ורשימו בהקשר רוחני? רצוא ושוב, לפי אליעד, מתאר תהליך שבו האדם נע בין ההבנה שאין שום הבדל לבין החזרה לתודעה של הבדלים והגדרות. במצב של רצוא, האדם חווה אחדות מוחלטת ואי - ידיעה מוחלטת, וכשהוא חוזר למצב של שוב, הוא חוזר אל המציאות שבה יש הבדלים ומושגים. רשימו הוא המושג המתאר את הרושם שנשאר באדם לאחר שחזר מהחוויה של האחדות המוחלטת. לדוגמה, אדם שחווה את האחדות חוזר אל המציאות עם רושם או זיכרון עמום של מצב האחדות, אך עדיין ממשיך לראות הבדלים וצורות. הרשימו הוא השארית שמאפשרת לאדם לזכור ברמה ... להיכלל באין סוף, על פי אליעד כהן, זה להגיע למצב שבו האדם מאבד כל תחושת נפרדות או הגדרה עצמית, ונכלל לגמרי בתוך המהות של האינסוף, המצב של אחדות מוחלטת. במצב כזה האדם לא מרגיש שום חיסרון, לא מפחד להשתעמם, ולא מרגיש צורך לממש את עצמו, מפני שאין לו שום מודעות או צורך שהוא צריך לממש. רק במצב כזה של חוסר מוחלט, האדם יכול לחוות את ההכללה המלאה באינסוף. מה המשמעות של אי - ידיעה מוחלטת בחוויה הרוחנית? אליעד מסביר שהמצב של אי - ידיעה מוחלטת הוא מצב שבו האדם לא יכול לדעת דבר באופן מוחלט, ואפילו את הדבר הבסיסי ביותר - ההבדל בין יש לאין - הוא כבר לא יודע. במצב זה, האדם אינו יכול להוכיח או לאשר שום דבר, כי אין שום נקודת אחיזה. אי - ידיעה מוחלטת היא למעשה הדרך היחידה להגיע לשלמות מוחלטת, מפני שברגע שהאדם מגיע למצב שבו הוא באמת לא יודע כלום, אז הוא נמצא במצב של אחדות מלאה ללא חיסרון. איך אי - ידיעה מוחלטת משפיעה על חיי היום יום? כשאדם חווה את המצב של אי - ידיעה מוחלטת וחוזר אל חייו הרגילים, הוא עדיין ממשיך להתנהל בעולם באופן רגיל, אך בתוכו יש תחושה פנימית עמוקה שאין באמת הבדל בין שום דבר לשום דבר אחר. לדוגמה, כאשר הוא אומר שהוא מעדיף דבר אחד על פני אחר, הוא יודע שההעדפה הזו אינה מוחלטת, אלא רק יחסית. הוא מסוגל לראות יתרונות וחסרונות באופן יחסי, אך עמוק בפנים הוא חווה שלמות מוחלטת שאין בה שום חיסרון. מה הפתרון לרצונות פרדוקסליים לפי אליעד? אליעד כהן מציין שרצונות פרדוקסליים הם כאלה שאינם ניתנים למימוש מלא, כמו הרצון ליהנות מיתרונות ללא חסרונות, או להיות בשני מצבים סותרים בו זמנית. הפתרון שהוא מציע הוא לחזור לחוויה של אי - ידיעה מוחלטת, שבה האדם לא מרגיש חיסרון. מתוך החוויה הזאת, האדם מפסיק לחפש תשובות לשאלות פרדוקסליות, מפני שהוא מבין שבעצם השאלה עצמה אין באמת משמעות מוחלטת. סיכום כללי - איך מגיעים להארה ושלמות מוחלטת? ההגעה לשלמות מוחלטת, על פי אליעד כהן, מתאפשרת רק על ידי חוויה ישירה של אי - ידיעה מוחלטת. האדם צריך לפקפק בכל מה שהוא חושב כנכון באופן מוחלט, עד שיאבד את האחיזה בכל צורה ומושג. רק כשיגיע למצב זה, הוא יוכל לחוות שלמות מוחלטת ולהיכלל באינסוף, במצב שבו הוא לא יודע כלום ואין אצלו שום חיסרון כלל. מנקודת המבט של האינסוף אין שום צורך להגשים או לממש דבר, מפני שאין כלל הבדל בין יש לאין. מה זה רשימו? מה זה רצוא ושוב? איך מגיעים להארה רוחנית? מה זה אי - ידיעה מוחלטת? מהי תודעה של אלוהים? ...
אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת?
אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת?
... מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת? האם קיימת בכלל אמת מוחלטת? אליעד כהן עוסק בשאלה מרכזית אחת: האם קיימת בכלל אמת מוחלטת? לדבריו, אדם ששואף לחיים טובים באמת, חייב להגיע למשהו יציב אחד בחיים שלו, והדבר הזה הוא אמת מוחלטת. אמת מוחלטת לפי אליעד היא כזו שלא ניתן לחשוב על ההיפך שלה בשום אופן. המשמעות של אמת מוחלטת היא שהידיעה הזו כל כך ודאית ומוחלטת, עד שאפילו לא תהיה אפשרות תיאורטית להטיל ספק בנכונותה. עם זאת, אליעד מדגיש שבטרם האדם מגיע למצב ... אותן לעומקן. איך אדם יכול לבדוק אם יש אמת מוחלטת? כדי להמחיש את אופן הבדיקה, אליעד נותן דוגמה פשוטה: האדם רואה יד ואומר יש פה יד. לכאורה זו עובדה, אך אליעד טוען כי על האדם לשאול האם זו אמת מוחלטת? השאלה הבאה שתתעורר היא - על מה האמירה הזו מבוססת? התשובה תהיה שהיא מבוססת על חוש הראייה. מכאן עולה שאלה נוספת: האם חוש הראייה עצמו הוא אמת מוחלטת? אולי גם החושים משקרים או מוגבלים? האדם חייב להמשיך לשאול את השאלות האלה: האם השכל הוא אמת מוחלטת? מה היסודות שעליהם מתבססות הידיעות שלי? לדעתו של אליעד, השאלה האם יש אמת מוחלטת? היא שאלה מושלמת, כיוון שהיא מייצגת חקירה מלאה לעומקם של הדברים. מה המשמעות אם אין אמת מוחלטת? אליעד מסביר שאם אין בכלל אמת מוחלטת , פירוש הדבר שכל טענה וכל אמירה הן נכונות ושגויות בו זמנית, כי אין אמת מוחלטת שתחליט בין נכונות לשקריות. במקרה כזה, לומר יש פה יד או אין פה יד יהיו שתי אמירות שוות ערך. לכן עצם ... הוא שקר מבוססת בהכרח על ההנחה שכן קיימת אמת מוחלטת. אם אדם יחקור מספיק לעומק ויגיע למסקנה שאין אמת מוחלטת, הוא יוכל לחיות את חייו ללא אשליות וללא שקרים. לפי אליעד, עדיף לדעת בוודאות שאין אמת מוחלטת, מאשר לחיות חיים של שקר עצמי. איך לדעת בוודאות אם מצאת אמת מוחלטת? אליעד מבהיר שאדם שיחקור מספיק לעומק, או שיגיע למצב שבו יידע באופן מוחלט שיש אמת מוחלטת, או שיידע באופן מוחלט שאין אמת מוחלטת. בשני המקרים, האדם הרוויח, כי הוא חי במצב של ודאות מוחלטת. המוחלטות היא המפתח לחיים טובים, כי היא מעניקה יציבות מוחלטת. מציאת האמת המוחלטת, לפי אליעד, פירושה מצב שבו לא תישאר אף שאלה פתוחה. אדם שחווה את האמת המוחלטת לא יוכל לזוז ממנה בשום אופן. גם אם יאבד את שפיותו, הוא לא יוכל להטיל בה ספק. אמת מוחלטת פירושה משהו שאתה יודע אותו בגוף ראשון, חוויה מוחלטת שלא ניתן להפריך או להטיל בה ספק. מה ההבדל בין האמת לשקר בעיני אליעד כהן? אליעד מדגיש כי האמת לא ... כי אפילו אם יגיע האדם למסקנה שאין אמת מוחלטת, אך המסקנה הזו תהיה מוחלטת עבורו באופן שאין שום דרך להפריך אותה או לחשוב על ההפך שלה - אז זו תהיה האמת ה
אין שאלות, אין תשובות, תשובה מוחלטת, תשובה חלקית, תשובה יחסית, שאלה מוחלטת, שאלה חלקית, שאלה יחסית, מוחלטות
אין שאלות, אין תשובות, תשובה מוחלטת, תשובה חלקית, תשובה יחסית, שאלה מוחלטת, שאלה חלקית, שאלה יחסית, מוחלטות
... שאלות, אין תשובות, תשובה מוחלטת, תשובה חלקית, תשובה יחסית, שאלה מוחלטת, שאלה חלקית, שאלה יחסית, מוחלטות מה ההבדל בין גישות ... הוא בעצם מנסה לקבל תשובה שתספק אותו. אבל אליעד טוען ששאלות אינן באמת יכולות לקבל תשובה מוחלטת, מכיוון שהתשובה המוחלטת נמצאת מעבר לתודעה, מעבר לשכל האנושי. לדוגמה, אדם ... כדי להחליט הוא יבדוק את איכות הביצים, את המרחק לחנות, ואת המחיר. אבל אם האדם מחפש אמת מוחלטת שתספק אותו לתמיד, הוא לעולם לא יגיע לסיפוק אמיתי, ... יהיו לו שאלות חדשות. תמיד הוא ימצא עוד ספק, ועוד שאלות יצוצו. לכן, אליעד אומר שהאמת המוחלטת אינה משהו שניתן למצוא בתוך המשחק של התודעה והשכל. ... הזה הוא עמוק יותר ומאפשר להגיע לשורש החוסר, לשורש הרצון לקבל תשובה. למה אדם שמחפש אמת מוחלטת תמיד יסבול? אליעד טוען שאם אתה מרגיש מחויב לחפש את האמת המוחלטת, אתה בעצם גוזר על עצמך סבל תמידי. למה? כי אין דבר כזה אמת מוחלטת במציאות האנושית. כל דבר בעולם הזה הוא יחסי, ולכן ... מהסבל של חיפוש האמת? הדרך היחידה, לפי אליעד, לצאת מהלופ של הסבל, היא להבין שאין שום אמת מוחלטת בעולם היחסי. כאשר אתה באמת מבין שהכל יחסי ואין אמת מוחלטת, אתה יכול להפסיק את החיפוש המוחלט. אתה מבין שכל אמת שתחפש היא תמיד חלקית, יחסית ולא מוחלטת. הוא אומר, למשל, שהוא עצמו אינו מחפש אמת מוחלטת אלא אמת יחסית. למשל, כאשר הוא מתלבט בין שתי ... את האפשרות שנראית לו הכי טובה יחסית למה שהוא רוצה באותו רגע. הוא אינו שואל מה האמת המוחלטת, כי היא לא קיימת, אלא בוחר לפי מה שהוא רוצה. במילים ... של בחירה, של רצון ושל עדיפות יחסית. מה משמעות המוחלט לעומת היחסי? אליעד מבחין בין אמת מוחלטת , שאינה קיימת בעולם שלנו, לבין אמת יחסית שקיימת תמיד. לדוגמה, יש פה שולחן זו אמת יחסית, לא מוחלטת, כי אפשר להטיל ספק אפילו בקיום של השולחן. לעומת ... היא אמת שאפשר להגדיר אותה, לדבר עליה, לחשוב עליה, לשנות אותה ולהתווכח עליה. האמת המוחלטת היא מעבר לכל זה - מעבר לספק ולוודאות, ולכן בלתי ניתנת לתיאור שכלי. מה קורה כשמבינים שאין אמת מוחלטת? ברגע שאתה באמת מבין שאין אמת מוחלטת, אליעד טוען שאתה משתחרר מהצורך להשיג משהו שאין. אתה ... שתמיד יהיה חוסר מסוים, תמיד תהיה אפשרות אחרת, אבל זה בסדר כי המציאות עצמה היא יחסית ולא מוחלטת. למשל, כאשר אתה מחפש הנאה מוחלטת ממשהו כמו אוכל, אתה תמיד תתאכזב כי האוכל יספק אותך ... מוחלט שיבטל את כל החסרונות. סיכום הרעיון המרכזי אליעד מדגיש לאורך כל השיחה שאין אמת מוחלטת בעולם האנושי, ואין תשובות מוחלטות לשאלות של האדם. ... כך תוכל להגיע לשלווה יחסית ולחיות עם החסרונות והספקות שבחיים ללא סבל מיותר. מהי אמת מוחלטת? איך להפסיק לחפש תשובות מוחלטות? מה ההבדל בין אמת יחסית לאמת מוחלטת? למה שאלות תמיד חוזרות? איך להשתחרר מהסבל שבחיפוש ...
איך למצוא תשובה מוחלטת? איך לקבל תשובה מוחלטת? אם אין תשובה אין שאלה, איך לשאול שאלה נכון? האם תמיד יש חיסרון? איך להשיג שלמות? שאלה מוגדרת, שאלה לא מוגדרת, תשובה יחסית
איך למצוא תשובה מוחלטת? איך לקבל תשובה מוחלטת? אם אין תשובה אין שאלה, איך לשאול שאלה נכון? האם תמיד יש חיסרון? איך להשיג שלמות? שאלה מוגדרת, שאלה לא מוגדרת, תשובה יחסית
... למצוא תשובה מוחלטת? איך לקבל תשובה מוחלטת? אם אין תשובה אין שאלה, איך לשאול שאלה נכון? האם תמיד יש חיסרון? איך להשיג שלמות? שאלה מוגדרת, שאלה לא מוגדרת, תשובה יחסית איך למצוא תשובה מוחלטת? אליעד כהן מסביר שכדי למצוא תשובה מוחלטת לשאלה כלשהי, האדם צריך ראשית להבין כיצד לשאול שאלה באופן ברור ומוגדר היטב. כאשר לא ברור מה השאלה, אי אפשר באמת לקבל תשובה מוחלטת. הוא מתאר שתהליך השאלות והתשובות מתנהל בדרך כלל בצורה יחסית: אנשים שואלים שאלות יחסיות ומקבלים תשובות יחסיות. לדוגמה, אדם ששואל מה כדאי לי לעשות, לאכול או לישון? יקבל תשובה יחסית, בהתאם למה שנוח לו באותו רגע. אך כאשר אדם רוצה תשובה מוחלטת, הוא מחפש וודאות של 100%. אליעד מדגים זאת באמצעות שאלת הרכבת: אדם יכול להסתפק בתשובה יחסית כמו הרכבת תגיע בין 8 ל - 9, אבל אם הוא רוצה לדעת בוודאות מוחלטת, הוא ידרוש לדעת בדיוק מתי הרכבת תגיע. אלא שגם אם הרכבת מגיעה בדיוק בזמן שנאמר לו, עדיין נותר ספק לגבי החושים שלו: האם הרכבת באמת נמצאת שם, או אולי רק נדמה לו? אליעד מסביר שכדי לקבל תשובה מוחלטת, חייבים לבדוק קודם כל את השאלה עצמה ולהגדיר אותה בצורה מדויקת. למשל, במקום לשאול איך הרצון עובד?, יש להגדיר שתי אפשרויות ברורות, למשל: האם הרצון עובד באופן כזה או כזה? רק לאחר ההגדרה המדויקת של האפשרויות ניתן בכלל לדבר על תשובה מוחלטת. האם תמיד קיים חיסרון? אליעד מתייחס למצב הבסיסי של האדם, שהוא חיסרון מתמיד. הוא מסביר שיש שני סוגי חסרונות: חיסרון רגיל - כאשר ... למצב של אדם שהיה פעם מיליארדר, וכעת יש לו רק חצי מיליארד - למרות שזה עדיין המון כסף, האדם יחוש תחושת חיסרון בגלל ההשוואה למה שהיה לו קודם. האם אפשר להשיג שלמות מוחלטת? אליעד מתייחס לאנשים שרוצים להגיע לשלמות מוחלטת, ואומר שישנה גישה לפיה תמיד קיים חיסרון ולכן אי אפשר להגיע לשלמות מוחלטת. הוא מסביר שהגישה הזו אמנם נפוצה, אך היא אינה כל האמת. לפי אליעד, ניתן להגיע למצב שבו האדם אינו חווה חיסרון כלל, אך לשם כך צריך להבין לעומק את המהות של אני ולא אני. הוא מדגים זאת באמצעות סיפור על אדם שרצה להיות אלוהים או כל - יכול. הוא מציין שכאשר אדם זוכר או מדמיין מצב של שלמות מוחלטת, כמו להיות אלוהים, כל מצב פחות מכך ייתפס אצלו כחיסרון גדול. אם אדם רוצה להגיע למצב שאין בו חיסרון כלל, עליו למעשה לחזור למצב ... איפה הוא יכול לשבת. ברור שבמקרה הזה אין באמת ספק, כי יש רק אפשרות אחת. כאשר אדם שואל שאלות עמומות ולא מוגדרות, כמו איך עובד הרצון?, הוא לעולם לא יגיע לתשובה מוחלטת, כיוון שהוא לא הגדיר בדיוק את האפשרויות. לכן, כדי למצוא תשובה מוחלטת, יש לקחת את הספק ולחלק אותו לאפשרויות מדויקות וסותרות, ואז לבדוק אותן לעומק. מה לעשות כשאין תשובה לשאלה? אליעד מסביר שלפעמים ... אין תשובה כי זה לא אפשרי מבחינה לוגית. זה לא שאין תשובה בגלל עודף תשובות, אלא מפני שאין בכלל אפשרות שדבר כזה יתרחש. אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי להגיע לתשובה מוחלטת צריך קודם כל להגדיר היטב את השאלה ואת האפשרויות, ולאחר מכן להעמיק ולבדוק האם יש הבדל אמיתי בין האפשרויות שהוגדרו. איך למצוא תשובה מוחלטת? איך לשאול שאלה נכונה? האם תמיד יהיה חיסרון? איך להשיג שלמות מוחלטת? האם אפשר לחיות בלי ספקות? מהי תשובה יחסית? האם יש שאלות בלי תשובה? ...
אמת מוחלטת, מהו אושר מוחלט, אמת אבסולוטית, להיות בטוח במאה אחוז, אמת אוניברסאלית, מהי וודאות מוחלטת, וודאות מוחלטת, מהי אחדות אמיתית, אמת אובייקטיבית
אמת מוחלטת, מהו אושר מוחלט, אמת אבסולוטית, להיות בטוח במאה אחוז, אמת אוניברסאלית, מהי וודאות מוחלטת, וודאות מוחלטת, מהי אחדות אמיתית, אמת אובייקטיבית
... מוחלטת, מהו אושר מוחלט, אמת אבסולוטית, להיות בטוח במאה אחוז, אמת אוניברסאלית, מהי וודאות מוחלטת, וודאות מוחלטת, מהי אחדות אמיתית, אמת אובייקטיבית מהי אחדות אמיתית ומהו אושר מוחלט? ההבנה על אחדות אמיתית, אושר מוחלט, ואמת מוחלטת נדונה בהרחבה בהרצאה. כאשר נשאלת השאלה מה היא אחדות אמיתית?, התשובה לא נמסרה ... בעזרת רעיונות ואמונות משתנות. איך וודאות מוחלטת תורמת להבנה? הדבר החשוב ביותר בתהליך החיפוש אחר אושר ואמת הוא הוודאות המוחלטת. לא ניתן להגיע לאחדות אמיתית או לאושר מוחלט בלי תחושת וודאות מוחלטת. התהליך כולו עוסק בניסיון להטיל ספק במערכת ההבנה של האדם, ולמקד את תשומת הלב ... מקום לספק, לא ניתן להגיע למצב של וודאות מוחלטת. מה יכול להוות את המכשול האמיתי בהבנה ובחיפוש האמת? הבעיה היא לא רק במידה שבה ... משאירים מקום לספק. התפיסה שמובילה לאמת מוחלטת תלויה בכך שנפסיק לשאול אם אנחנו מבינים בצורה נכונה ונפסיק להרגיש את הצורך לשאול את השאלות האלה שוב ושוב. אחדות אמיתית אמת מוחלטת אושר מוחלט וודאות מוחלטת הבנה אמיתית חיפוש אחר אושר הספק בהבנה ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1
... מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1 ובו יתבאר, מהי אהבה מוחלטת ומהי אהבה יחסית? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האהבה האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, גם מחזק וגם מחליש, את האהבה היחסית? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אהבה יחסית, מחליש וגם מחזק את האהבה המוחלטת? ויתבאר גם, למה קשה לאהוב? ולמה קשה למצוא אהבה? ולמה דווקא הרצון לאהוב, למה הוא יכול להחליש את האהבה? ולמה לפעמים, דווקא הרצון לאהבה, דווקא הוא יוצר שנאה? ולמה לפעמים, ... השנאה וחוסר הרצון לאהוב, למה דווקא הם יוצרים אהבה? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אהבה. יש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. ואהבה יחסית פירושה, אהבה, שהאדם אוהב, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם אוהב עם תנאים ועם סיבות, אז האהבה שלו, היא מעורבת, גם עם שנאה. דהיינו, האהבה היא לא שלמה. כי כאשר ... ובאופן יחסי, האדם יותר אוהב, מאשר נייטרלי, ומאשר שונא את הדבר. וזאת נקראת, אהבה יחסית. ויש גם עוד סוג אחר של אהבה, שנקראת אהבה מוחלטת אהבה שלמה אהבה בלב שלם אהבה ללא תנאים אהבה בלי סיבה אהבה מושלמת. שהאהבה הזאת, היא כולה אהבה, בלי שום שנאה כלל. דהיינו, שהלב של האדם, מלא כולו רק באהבה, בלי אפילו שמץ ... המודע של האדם, אין שום שמץ של כעס או שנאה כלל, אלא אך ורק אהבה בלב שלם. ונחדד: שכאן לא נדון, האם אפשר או אי אפשר להגיע לאהבה המוחלטת, שאין בה שום שנאה? וגם לא נדון, האם בכלל קיימת אהבה מוחלטת שכזו? והאם זה בכלל טוב או רע, לאהוב בלב שלם, בלי שום שנאה? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן, כן נדון במערכת היחסים שיש, בין שני הסוגים של האהבה, שהוזכרו כאן. שהם, אהבה יחסית, מול אהבה מוחלטת. ובפשיטות נחדד, שאהבה יחסית, היא כאשר יש גם אהבה וגם שנאה, אלא שהאהבה, גדולה יותר מאשר השנאה. ואהבה מוחלטת, היא כאשר יש רק אהבה, בלי שום שנאה כלל. אהבה יחסית = גם אהבה, או בעיקר אהבה. ואהבה מוחלטת = רק אהבה באופן מוחלט, בלי שום שנאה כלל. ומי שיתבונן עוד בעניין יראה, כי האדם מטבעו רוצה להשיג, גם אהבה יחסית וגם אהבה מוחלטת. והרצון של האדם להשיג אהבה יחסית, מתבטא בכך, שהאדם במשך החיים שלו, מנסה לאהוב כל מיני דברים, שהוא יודע מראש, שהם לא יספקו לו אהבה מוחלטת. ומצד האמת, שום דבר בעולם, לא יכול לספק לאדם אהבה מוחלטת. ולמה? כי שום דבר בעולם, הוא לא מושלם. ולכן, אי אפשר לאהוב שום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מתאהב באיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אהבה. אבל, האהבה הזאת, היא תמיד רק אהבה יחסית בלבד. כי כפי שאמרנו, אהבה מוחלטת, פירושה, שהאדם אוהב בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של שנאה כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שבתת המודע של האדם, תמיד הוא ירגיש גם תחושה של ... מכל דבר שהוא שקיים בעולם. וכאשר האדם מחפש אהבה, ומנסה להתאהב בדבר כזה או אחר, הרי שבכך, בעצם האדם מחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת, דהיינו, מצב תודעתי, שבו יש רק אהבה בלבד, בלי שום שנאה כלל, אין אפשרות להשיג את זה, על ידי אהבה של דבר מוגדר כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר לאהוב אותו באמת בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אהבה מוחלטת, אלא רק אהבה יחסית בלבד. ומי שרוצה להשיג אהבה מוחלטת, לשם כך עליו לשנות את צורת ההסתכלות שלו על העולם. כי כל זמן שהאדם רואה חיסרון כלשהו בדבר כלשהו, הוא לעולם לא יוכל לאהוב את הדבר בצורה מוחלטת, אלא רק בצורה יחסית בלבד. ואהבה מוחלטת, מגיעה, רק על ידי שינוי פנימי של צורת החשיבה. וכפי שכבר ביארתי את כל זה במקומות אחרים. ובנוסף, כאשר האדם מחפש אהבה יחסית כאן בעולם הזה, הרי שבעצם בכך הוא מראה, שהוא לא באמת כל כולו רוצה למצוא אהבה מוחלטת. כי ברגע שהאדם מתמקד בלחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא באמת אוהב את האהבה המוחלטת בצורה מוחלטת. כי מי שאוהב את האהבה המוחלטת בכל ליבו ובלב שלם, הוא יחפש רק אותה וגם יקבל אותה. אבל ברגע שהאדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק אוהב את האהבה המוחלטת. דהיינו, אפילו קצת שונא את האהבה המוחלטת, והוא נוטש אותה לטובת האהבה היחסית. והרעיון הוא, שהחיפוש אחרי אהבה יחסית, מהיבט מסוים, הוא מרחיק את האדם מלמצוא אהבה מוחלטת. כי הוא גורם לאדם, לא להתמקד רק בחיפוש האהבה המוחלטת, אלא באהבה היחסית. ובנוסף, אהבה מוחלטת, היא כאשר האדם אוהב בלב שלם, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה כלל. וכאשר האדם מתאהב בדבר כלשהו, בגלל סיבה כלשהי ובגלל תנאים כלשהם. דהיינו, כאשר האדם מחפש אהבה כלשהי, הרי ...
שלמות עצמית, שלמות אישית, שלמות פנימית, שלמות שאין שלמות אחריה, השלמות של רבי נחמן מברסלב, שלמות מוחלטת, הבנה בשלמות
שלמות עצמית, שלמות אישית, שלמות פנימית, שלמות שאין שלמות אחריה, השלמות של רבי נחמן מברסלב, שלמות מוחלטת, הבנה בשלמות
... עצמית, שלמות אישית, שלמות פנימית, שלמות שאין שלמות אחריה, השלמות של רבי נחמן מברסלב, שלמות מוחלטת, הבנה בשלמות מהי שלמות מוחלטת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר בהרצאה את המושג שלמות מוחלטת על פי תורת רבי נחמן מברסלב, ומבהיר כי רבי נחמן השתמש ... לדבריו, היא מצב שבו אין אפשרות להתקדם מעבר לו, ואין אפשרות להוסיף או לחדש שום דבר נוסף. אם יש לאדם אפשרות להתקדם הלאה, זה סימן שהוא עדיין לא הגיע לשלמות מוחלטת. מה ההבדל בין שלמות יחסית לשלמות מוחלטת? אליעד מבדיל בין שלמות יחסית לשלמות מוחלטת. שלמות יחסית היא כשאדם אומר אני שלם עם עצמי כרגע, אך עדיין מודה שהוא יכול להתקדם הלאה או שיש משהו שחסר לו. לעומת זאת, שלמות מוחלטת היא מצב בו האדם מרגיש שאין שום דבר נוסף שהוא זקוק לו, ואף אינו יכול לדמיין או לחשוב על אפשרות להוסיף משהו, לא מתוך הכחשה או אמונה, אלא מתוך ודאות פנימית עמוקה. האם אפשר להגיע לשלמות המוחלטת באמת? מצד אחד, אליעד מסביר כי רבי נחמן הציב רף גבוה במיוחד של שלמות מוחלטת, כזו שבה לאדם אין ספקות והוא יודע שאין שום דבר נוסף שהוא ... עד אינסוף, כלומר, שגם אחרי שהאדם מגיע לשלמות אינסופית, תמיד יש עוד רמת שלמות מעליה. אליעד מדגיש את הסתירה הזו ואומר כי היא מכוונת, משום שלמעשה השלמות המוחלטת איננה מצב סטטי אלא דינמי, שכל הזמן מתחדש ומתעלה על עצמו. ... חדש בעתיד שישנה את דעתך לגבי הנושא הזה?. אם התשובה היא כן או אפילו אולי, האדם לא באמת בטוח במוחלט, אלא רק באופן יחסי. איך ניתן לדעת שהגעת למצב של שלמות מוחלטת? אליעד מפרט, שכאשר אדם מגיע למצב בו הוא יודע באופן מוחלט שהוא לא יודע שום דבר בכלל, הוא נמצא במצב של שלמות מוחלטת. במצב זה, לא ניתן לחדש לו שום דבר, משום שאין לו שום בסיס ... ובוקר. אך אם האדם נמצא במצב של חוסר ידיעה מוחלט, הוא לא יודע בכלל מה המשמעות של המושגים האלה, ולכן לא יכול באמת להתחדש לו שום דבר. מה המשמעות של ידיעה מוחלטת וחוסר ידיעה מוחלט? אליעד מתאר מצב בו האדם חוזר למודעות היומיומית אחרי שחווה מצב של ידיעה מוחלטת (האחדות), ואז הוא לכאורה שוכח את אותו מצב מוחלט, ומתאפשר ... כזה, ניתן לומר שהאדם יורד חזרה מהאחדות אל המציאות הרגילה, אך אפשר לומר גם הפוך - שהוא מתקדם פנימה יותר אל תוך אותה אחדות. שתי ההגדרות נכונות, משום שהשלמות מוחלטת דינמית ומתחדשת. כל המידע החדש שאדם מקבל בעולם המציאות ... דבר שוב להבנה שהוא לא יודע שום דבר באופן מוחלט. ככל שאדם יחקור יותר ויתעמק בכל נושא, הוא תמיד יגיע להבנה עמוקה יותר של חוסר הידיעה המוחלט, שהיא עצמה שלמות מוחלטת. מה הקשר בין שלמות מוחלטת להרגשה שאין משמעות? אליעד מבהיר כי במצב שבו האדם יודע ... אין שום דבר שיכול להיות בעל משמעות עבורו. גם אם יספרו לו דברים, הוא לא יוכל להרגיש שום שינוי, משום שמבחינתו אין לו שום בסיס לשינוי. זהו מצב של וודאות מוחלטת שאין מעבר לו. מצד שני, האדם שכן יכול לקבל משמעות חדשה או מידע חדש עדיין אינו נמצא במצב של שלמות מוחלטת, משום שהמשמעות תמיד תלויה בהגדרה יחסית ובידיעה חלקית. האם אדם רגיל יכול להגיע לשלמות מוחלטת? אליעד מסביר שלכל אדם יש פוטנציאל להגיע להבנה מוחלטת זו, אך במציאות מעטים הם שמצליחים להגיע אליה באמת, בעיקר בגלל הסתירות הפנימיות והקושי שבמצב זה. הוא מדגיש שהדרך להגיע להבנה מוחלטת עוברת דרך הבנה עמוקה ומוחלטת של חוסר הידיעה עצמו, ולא דרך איסוף אינסופי של מידע חיצוני. לסיום, אליעד מדגיש שאין לו בעיה עם מי שטוען שהגיע לשלמות, כל עוד האדם מודע לכך שהוא אומר זאת מתוך תחושה סובייקטיבית בלבד, ולא מתוך מצב אמיתי של שלמות מוחלטת, שאין אחריה דבר. מהי שלמות מוחלטת? האם אפשר להיות בטוח במשהו באופן מוחלט? מה פירוש שלמות שאין שלמות אחריה? למה אי אפשר להגיע לשלמות מוחלטת באמת? איך לדעת שהגעת לשלמות מוחלטת? האם חוסר ידיעה הוא שלמות? מהי השלמות לפי רבי נחמן מברסלב? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מהי המציאות האובייקטיבית? מה באמת קיים? הכל סובייקטיבי, מה לא קיים? מה אובייקטיבי? מה לא יכול להיות קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת אובייקטיבית? מהו טבע המציאות?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מוחלטת, האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מוחלטת, איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להאמין בעצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך ליצור אהבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לתזונה נכונה, מאמן מכירות, מאמן זוגי בנושאי מוחלטת - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 24_05_2025 השעה 19:21:10 - wesi1