🖨האמת / אמת מוחלטת / לדעת את האמת / חיפוש האמת האחת / מהי האמת? חלק 2כי לאדם נדמה לו שהשכל האנושי הוא מאוד חכם. למרות שמצד האמת השכל האנושי של האדם, הוא לא יותר חכם מאשר טיפש. והשכל האנושי טיפש בדיוק ולפחות כמו שהוא חכם. והשכל האנושי, יש יותר דברים שהוא לא מבין מאשר מבין. ולבסס אמת אבסולוטית כלשהי, על שכל רעוע כמו של האדם, זה כמו לנסות לבנות בניין באוויר ללא יסודות.
כי כל השכל כולו מוגבל, ואי אפשר לבנות עליו שום דבר. ובשכל האנושי אי אפשר להגיע לשום וודאות. כי כל דבר בעולם, תמיד אפשר לשאול, אולי ההפך המוחלט הוא הנכון. ואין שום דרך לוגית להוכיח, שלא ההפך הוא הנכון. כי כל הוכחה לוגית, מבוססת על טיעון כלשהו והנחת יסוד כלשהי. ותמיד אפשר לשאול, אולי ההפך הוא הנכון?!
ואין שום מוצא לוגי ושכלי, מהשאלה של "אולי ההפך הוא הנכון". כי על כל טיעון וכל הוכחה וכל הנחת יסוד, תמיד אפשר לשאול אולי ההפך הוא הנכון. ואין לשכל האנושי שום דרך להתמודד עם זה. ולמרות שברמה המעשית האדם חי ע"פ השכל שלו וטוב שכך, דהיינו, כך אמור להיות שהאדם יחיה ויתנהל ע"פ השכל המצומצם שלו, אך מכאן ועד להוכיח אמיתות כלשהן בצורה שכלית, עם שימוש בשכל כ"כ חלש, זאת ממש בדיחה.
כי השכל האנושי הוא חלש. מאוד חלש. והשכל האנושי לא יכול לדוגמה לחשוב על אין סוף. כי השכל האנושי לא יכול לדוגמה לדמיין את המספר הגדול ביותר, או את המקום הרחוק ביותר וכיו"ב. כי לכל מספר יש מספר אחר גדול יותר ולכל מקום יש מקום אחר רחוק יותר וכיו"ב.
והשכל האנושי הוא חלש מאוד, והאדם לא יכול לחשוב שתי מחשבות שסותרות זו את זו בבת אחת. כי האדם לא יכול בבת אחת לדמיין לדוגמה שיש דבר כלשהו, ובאותו הרגע גם לחשוב שאין את אותו הדבר. כי זה דבר והיפוכו. והשכל הוא חלש מאוד, והוא מוגבל ביכולות שלו. ולכן, לבנות עליו אמיתות, זאת כמובן טעות רצינית.
וכאשר האדם מגיע אל האמת, אז הוא מרגיש בנוח תמיד עם כל הדעות של כל האנשים שיש בעולם. כי כאשר הוא שומע דעה כלשהי, הוא תמיד מבין כיצד כולם מסכימים עם נקודת האמת שלו. כי כאשר חכם אמיתי אומר איזה דבר, הוא עצמו יודע שגם ההפך של מה שהוא אומר, גם הוא נכון.
כי האמת היא גדולה מאוד, והיא מחברת את כל ההפכים גם מבחינה רעיונית. כי האמת היא החיבור של כל הדעות כולן כדעה אחת וכשכל אחד. והיא השורש של כל הדעות שיש בעולם. וכאשר חכם אמיתי אומר איזה דבר ואומר דעה כלשהי ונוקט בעמדה כלשהי, הוא תמיד יודע שגם ההפך של מה שהוא אומר, גם הוא נכון באותה המידה. ולכן הוא תמיד מרגיש בנוח עם כל דעה ששונה מהדעה שאותה הוא אמר, משום שהוא יודע את האמת, שכולם צודקים כל הזמן מנקודת המבט של האמת האמיתית של המציאות.
וכאשר האדם מחפש את האמת ורוצה לדעת את האמת, אז שואלים אותו (המציאות שואלת אותו) למה ומה הסיבה שבגללה הוא רוצה לדעת את האמת? ואם יש לאדם תשובה כלשהי וסיבה מדוע הוא רוצה לדעת את האמת, אז הוא לא ראוי עדיין לדעת את האמת.
כי כדי לדעת את האמת, לשם כך צריך לרצות לדעת אותה באמת. וכל זמן שיש לאדם עוד רצון כלשהו מלבד הרצון לדעת את האמת, הרי שהוא עוד לא ראוי לדעת את האמת. וכאשר יש לאדם סיבה מדוע הוא רוצה לדעת את האמת, אז זה אומר שיש בעיניו דבר שיותר חשוב מאשר ידיעת האמת. כי הסיבה של הרצון לדעת את האמת, היא תכלית ידיעת האמת, וממילא היא חשובה אצל האדם יותר מאשר הרצון לדעת את האמת.
כי כל זמן שהאדם רוצה לדעת את האמת כדי להשיג לעצמו טובה כלשהי, הרי שהאמת עדיין לא מספיק חשובה לאדם. או במילים אחרות, האדם עדיין לא באמת רוצה לדעת את האמת. כי כאשר שואלים את האדם מדוע הוא רוצה לדעת את האמת, התשובה היחידה שצריכה להיות היא "כדי לדעת את האמת". דהיינו, שהרצון של האדם לדעת את האמת, צריך להיות כדי לדעת את האמת ולא למען כל סיבה אחרת.
וכאשר האדם רוצה לדעת את האמת כדי לדעת את האמת ולא מכל סיבה אחרת כלשהי, אז ורק אז האדם יודע את האמת. והחיבור הזה של הסיבה לתוצאה, הוא החיבור החזק ביותר שיש בעולם, שבו התוצאה היא גם הסיבה. או במילים אחרות, הדבר הוא הסיבה של עצמו. וכאשר התוצאה היא גם הסיבה, אז זו אמת.
ואיך יגיע האדם לרצון כ"כ חזק לדעת את האמת, עד שהוא לא ירצה שום דבר מלבד את האמת? תשובה: על ידי זה שהאדם מרגיל את עצמו לחפש את האמת שיש בכל דבר. ועל ידי זה שהאדם מרגיל את עצמו ללכת אחרי האמת, על ידי זה הוא גורם גם לאמת ללכת אחריו. עד שבסופו של דבר האדם מגיע לרצון אמיתי לדעת את האמת, כדי לדעת את האמת, ואז האדם מבין את האמת.
ומי שרוצה להגיע אל האמת, עליו לנסות בראש ובראשונה להיות אמיתי עם עצמו לגבי הרגשות שלו. כי האדם כל הזמן חי בהדחקה רגשית. והאדם מדחיק כל הזמן המון רגשות שונים והמון מחשבות שונות. ועל האדם להיות אמיתי עם עצמו, ולהיות מודע לתחושה האמיתית שלו לגבי המציאות.
ועל האדם לא לפחד ולא לחשוש לדעת את האמת, גם אם נדמה לאדם שידיעת האמת היא מיותרת. כי לפעמים יש לאדם כל מיני רגשות והוא מפחד לבטא אותם, מאחר שהוא לא יודע איך זה ישפיע עליו, או שהוא חושב שאין בכך תועלת. ומי שרוצה את האמת האמיתית, עליו לא לחשוש מהאמת. והאמת היא ערך בפני עצמו. ולדעת את האמת ולבטא את האמת, זה עצמו חשוב, גם בלי שהאדם מבין איזו תועלת זה מביא לו.
כי כפי שאמרנו, האדם צריך לרצות לדעת את האמת, כדי לדעת את האמת ולא בגלל שום סיבה אחרת. כי אם האדם רוצה לדעת את האמת בגללה סיבה כלשהי, מלבד בגלל רצון אמיתי לדעת את האמת, הרי שהאדם לא מספיק רוצה לדעת את האמת, והוא לא ידע את האמת.
ולכן, על האדם לנסות לברר תמיד מהי האמת, גם בלי קשר לאם זה יביא לו תועלת כלשהי. כי ידיעת האמת, היא עצמה התועלת. ומצד האמת, ידיעת האמת היא עצמה התועלת הגדולה ביותר שהאדם יכול להשיג אי פעם. אבל את זה האדם מבין אחרי שהוא כבר מבין את האמת ורואה את התמונה המלאה וכולי.
אבל עד שזה קורה, על האדם לחפש את האמת בכל דבר, למען חיפוש האמת בכל דבר. ז"א על האדם לברר לעצמו תמיד מה באמת הוא מרגיש, ומה באמת הוא רוצה, ומה באמת הוא חושב, גם אם הוא לא רואה בכך שום תועלת מיידית. כי התועלת שבכך היא, שהאדם מרגיל את עצמו להתחבר אל האמת למען האמת. ולברר את האמת, כדי לקבל שכל להבין את המציאות באמת.
ויש בזה עוד עניין, והוא כי עדיף לחיות בספק מאשר לחיות בשקר. כי לפעמים יש לאדם ספקות לגבי הדרך שלו. ולחיות בספקות זה לא כיף. ואז האדם משקר את עצמו ואומר לעצמו שדרך החשיבה שלו היא נכונה, למרות שהוא יודע שאין לו וודאות מוחלטת לגביה. ואז בעצם האדם בוחר לחיות בשקר, במקום לחפש את האמת.
וכדי שהאדם ימצא את האמת, לשם כך הוא צריך ליצור כלי לידיעת האמת. והכלי הוא השאלה. כי שאלה יוצרת תשובה. וידיעת...
מוחלטות, מהי אהבה מוחלטת? מהי שנאה מוחלטת? לאהוב בצורה מוחלטת, לשנוא בצורה מוחלטת, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, לאהוב בלב שלם, לשנוא בלב שלם, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטתמוחלטות, מהי אהבה מוחלטת? מהי שנאה מוחלטת? לאהוב בצורה מוחלטת, לשנוא בצורה מוחלטת, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, לאהוב בלב שלם, לשנוא בלב שלם, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטתמוחלטות, מהי אהבה מוחלטת? מהי שנאה מוחלטת? לאהוב בצורה מוחלטת, לשנוא בצורה מוחלטת, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, לאהוב בלב שלם, לשנוא בלב שלם, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטת מהי אהבה מוחלטת ומהי שנאה מוחלטת? כדי להבין מהי אהבה מוחלטת ומהי שנאה מוחלטת, יש קודם כל להבין את המושג מוחלטות. מוחלטות היא מצב שבו אין שום מקום לספק, אין שום נקודת מבט נוספת, ואין שום אפשרות לחשוב או להרגיש בצורה אחרת. אליעד כהן מסביר את הרעיון הזה באמצעות מושגים הפוכים, כמו אהבה מוחלטת ושנאה מוחלטת. מה זה לאהוב מישהו בצורה מוחלטת? כשאדם אוהב מישהו בצורה מוחלטת ובמאה אחוז, המשמעות היא שהוא כל כך עסוק באותו דבר או באותו אדם שהוא אוהב, עד שאין לו יכולת ... אחר. הוא אפילו לא יכול לחשוב על עצמו, משום שכל המחשבה שלו מרוכזת אך ורק בדבר שהוא אוהב. האהבה המוחלטת הזאת גורמת לאדם לאבד את התודעה האישית שלו לחלוטין, כי אם הוא חושב רק על הדבר האחר, הוא כבר לא קיים בתודעה שלו. במילים אחרות, אהבה מוחלטת גורמת לאדם להתבטל, להיעלם, ולהתמזג באופן מלא עם הדבר שאותו הוא אוהב. לדוגמה, כאשר מישהו אוהב את המציאות באופן מוחלט, הוא כל כך עסוק במהות המציאות עד שהוא מפסיק לחשוב על עצמו או על שום ביטוי אחר של המציאות מלבד המהות עצמה. במצב כזה, התודעה שלו נעלמת ומתאחדת עם המציאות עצמה. במילים פשוטות, האדם שאוהב בצורה מוחלטת הופך להיות אחד עם מה שהוא אוהב ולכן מאבד את קיומו הפרטי. המסקנה היא שאהבה מוחלטת מובילה לביטול העצמי ולהתמזגות מלאה עם מושא האהבה. ומהי שנאה מוחלטת? אליעד מסביר ששנאה מוחלטת פועלת בצורה דומה מאוד, אך בכיוון ההפוך. כאשר מישהו שונא משהו או מישהו בצורה מוחלטת, הוא כל כך מתנגד לקיומו של הדבר השנוא, עד שהוא לא יכול לסבול את המחשבה על הקיום של אותו דבר. האדם ששונא בצורה מוחלטת, אינו מסוגל לקבל אפילו את האפשרות שהדבר שהוא שונא יתקיים. במצב כזה, הוא לא מוכן לחשוב על הדבר, לא ... מחשבה על עצמו תהיה קשורה למציאות שבה אותו דבר שנוא עדיין קיים. לדוגמה, אם מישהו שונא את המציאות באופן מוחלט, הוא כל כך דוחה את עצם הקיום של המציאות עד כדי כך שהוא לא מסוגל לחשוב על שום דבר שקשור אליה, כולל המחשבה על הקיום שלו עצמו, כי הוא חלק מאותה מציאות. לכן, גם שנאה מוחלטת מביאה בסופו של דבר לביטול מוחלט של הקיום העצמי, בדיוק כמו האהבה המוחלטת. אליעד מדגיש שבין אהבה מוחלטת לשנאה מוחלטת אין באמת הבדל במובן העמוק, משום ששניהם מובילים לאותו מצב של אחדות מוחלטת עם המהות של הדבר או לביטול עצמי מוחלט. בשני המצבים התודעה מפסיקה לחשוב על עצמה ומתמזגת עם הדבר, או לחלופין מתבטלת באופן מוחלט. כמו כן, אליעד מציג את מושג היופי המוחלט והכיעור המוחלט. להיות יפה באופן מוחלט פירושו שאין באדם שום חיסרון, שהוא מושלם בכל המובנים. אבל בפועל, לא ייתכן אדם מושלם באמת, משום שכל דבר ... הוא מוגבל, יש בו חסרונות. אם מישהו יפה, בהכרח יש בו גם משהו מכוער מנקודת מבט אחרת. מכאן שמושגים מוחלטים כמו יופי מוחלט או כיעור מוחלט הם למעשה בלתי אפשריים במציאות המוגבלת. אליעד מוסיף שגם כל קיום של דבר במציאות, הוא יתרון, ... של המטבע. לכל דבר יש שני צדדים לפחות, ולכן תמיד אפשר למצוא בו גם יתרונות וגם חסרונות. המצב של מוחלטות הוא תאורטי, כי ברגע שמשהו קיים, כבר אפשר לראות אותו לפחות מפרספקטיבה אחת שמעניקה לו יתרון או חיסרון. דוגמה ... ידרוש שלום מוחלט, כלומר, שהצד השני יהיה בדיוק כמו שהוא רוצה בלי שום ויתור, שלום כזה לעולם לא יקרה. מוחלטות כזו היא פצצה שמטרתה להרוס את התהליך, כי שום דבר לא יכול לעמוד בדרישה מוחלטת. הדרך היחידה להשיג תוצאה ...
סוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקוםסוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקוםסוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, ... במילים ולא במנגינה, ומציע שאולי עבורם נכון להפסיק להתעסק בצורות אלה ולהתמקד במשהו אחר לחלוטין. מה ההבדל בין מהות מוחלטת למהות יחסית? אליעד מסביר שישנם שני סוגים של מהויות: מהות מוחלטת ומהות יחסית. מהות מוחלטת קיימת באופן אבסולוטי, כלומר, היא אינה תלויה בשום דבר אחר. היא קיימת מעצמה ללא שום התניה או תלות חיצונית. ... את המסר, המילים יהפכו למהות, ואם המטרה היא ליהנות מצליל יפה, המנגינה תהפוך למהות. מהו הדבר היחיד שהוא מהות מוחלטת? אליעד טוען שקיימת רק מהות אחת מוחלטת, שהיא לא תלויה בשום דבר אחר. הוא מסביר שכל מה שאנחנו תופסים כמהות הוא תמיד יחסי ביחס לנקודת מבט ... אחר. המהות הזו לא יכולה להיות מוגדרת באופן מילולי ברור, מכיוון שכל הגדרה תהיה כבר ביחס למשהו אחר. המהות המוחלטת היא הדבר היחיד שהוא קיים בפני עצמו, ללא שום תלות במשהו חיצוני. זהו בעצם האין סוף המוחלט שממנו כל הדברים נגזרים. אילו סוגים של אין סוף קיימים ומה ההבדל ביניהם? אליעד מרחיב שיש שני סוגים של אין סוף: האין - סוף המוחלט והאין סוף היחסי. אין סוף מוחלט הוא אינסוף שאין לו גבול, ולא ניתן לתפיסה או למדידה כלל. לעומת זאת, אין סוף יחסי הוא אינסוף שנתפס ... ומקום יכול להיות אינסופי כשחושבים עליו באופן יחסי. אבל בפועל, גם הזמן וגם המקום הם צורות בלבד, ולא אינסוף מוחלט. לדוגמה, כשאומרים היקום הוא אינסופי, זו אמירה יחסית בלבד, מכיוון שיש נקודת ייחוס פנימית בתוך המציאות שאנו מודדים לפיה. האינסוף האמיתי והמוחלט, לפי אליעד, הוא מעבר לכל מדידה והגדרה. לכן, כאשר מדברים על זמן, אפשר להגיד שהזמן הוא אינסופי כי תמיד יש עוד רגע ועוד רגע, אבל ביחס למציאות עצמה - גם הזמן הוא צורה בלבד, ולא מהות מוחלטת. האם אפשר להוכיח את קיום אלוהים באמצעות האינסוף? אליעד כהן מסביר שהשאלה לגבי הוכחת קיומו או אי - קיומו של אלוהים קשורה קשר ישיר להבחנה בין אינסוף מוחלט לבין אינסוף יחסי. אם מנסים להוכיח את קיומו של אלוהים כישות מוחלטת, אז אם אלוהים היה באמת מוחלט באופן מוחלט, הוא היה אמור למלא את הכל ללא אפשרות לקיומן של צורות אחרות. כיוון שאנחנו רואים צורות שונות ונפרדות בעולם, משמעות הדבר היא שאלוהים, לכאורה, אינו ממלא הכל באופן מוחלט, ולכן הוא לא אלוהים במובן המוחלט. למעשה, אליעד מסביר שיש פרדוקס עמוק בהוכחה לאלוהים - אם אלוהים היה קיים במוחלטות, לא היה מקום לשום דבר אחר מלבדו, ולא הייתה שום נפרדות. עצם קיומה של נפרדות מוכיח לכאורה שאין אינסוף מוחלט במובן שהכל ממולא רק על ידי ישות אחת. לפיכך, או שיש אינסוף מוחלט שאין בו מקום לנפרדות, או שהנפרדות היא ההוכחה שאין אינסוף מוחלט, ולכן גם אין אלוהים במובן המוחלט של המילה. הוא מוסיף שגם אם נוכיח שדבר מסוים הוא אינסופי, עדיין זו יכולה להיות רק הוכחה לאינסוף יחסי ולא מוחלט. איך מתבטא ההבדל בין מהות וצורה בחיים? לסיכום, אליעד מציע הסתכלות מעשית על מהות וצורה באמצעות שאלות מהחיים: במה ... להיות תמיד לפי מהות המטרה שהאדם הציב לעצמו. הוא צריך לבדוק איזו מהצורות מקרבת אותו יותר אל אותה מטרה מוחלטת, ולפי זה לקבוע במה להתמקד. מהות מוחלטת מה ההבדל בין מהות לצורה? מהו אינסוף מוחלט? מה ההבדל בין אינסוף יחסי למוחלט? הוכחה לקיומו של אלוהים? מה חשוב יותר, מילים או מנגינה? האם האינסוף הוא מוחלט או יחסי? מה ההבדל בין מהות לצורה ואיך זה קשור לסוגים של אין סוף? בהרצאה זו, אליעד עוסק בהבדל בין מהות וצורה, ודן במונחים של מוחלטות ויחסיות, תוך כדי התמקדות בפרדוקסים שנוגעים לאין סוף ולמהות. אחת השאלות המרכזיות שהוצגה היא האם המילים בשיר או המנגינה ... במנגינה, תלוי בהבנה האישית שלהם. אליעד מוסיף כי המהות והצורה הן תיאורים יחסיים. הוא מסביר שמהות היא לא מושג מוחלט, היא תמיד מתייחסת למשהו אחר. במילים אחרות, המהות היא יחסית לצורתה. אם נסתכל על המילים של שיר ומנגינתו, ניתן ... מסוימות בולטות יותר או משפיעות יותר, תלוי בהקשר או בנקודת האיחוס שבחרנו. הוא ממשיך ומסביר את הרעיון של מהות מוחלטת - ישנה מהות אחת מוחלטת שהיא לא נתונה לשום השוואה, וכל דבר אחר הוא צורה. כך, הוא טוען, אפשר לראות את כל מה שקשור ... כצורה שנובעת מתוך המהות. לאחר מכן, אליעד עובר לנושא של סוגים של אין סוף. הוא מדבר על אין סוף מוחלט ויחסי, ומסביר כי אין סוף מוחלט לא יכול להיות מיוצג או נתפס על ידי צורה כלשהי, בעוד שאין סוף יחסי תמיד מוגדר ביחס למשהו אחר. ... לאחר מכן, אליעד מציין את הדיון על הוכחות לקיום של אלוהים. הוא מציע שכשאנחנו מדברים על אלוהים בהקשר של מוחלטות, קשה מאוד להוכיח את קיומו באופן מוחלט, כי אם הוא היה קיים באופן מוחלט, הוא היה ממלא את כל היקום, ולא היו יכולים להיות דברים חוץ ממנו. בכך, הוא מציע את הרעיון של אין סוף מוחלט כמשהו שאינו ניתן לתפיסה, מאחר שלפניו אין כל צורה או כל דבר נוסף. לסיום, הוא מדבר על האופן בו ... הזמן, המקום והיקום בכלל. מהות וצורה סוגים של אין סוף הוכחה לקיום אלוהים אין סוף מוחלט ויחסי ההבדל בין מוחלטות ליחסיות
מוחלטות ושגעון, פרפקציוניזם, היפוכונדריה, אושר מוחלט, שלמות מוחלטת, פתרון מוחלט, איך לשמור על השפיות? איך לא לאבד את השפיות? איך לא להשתגע? איך לא להתחרפן? איך נוצרת פרנויה? איך נוצרת הפרעה נפשית? הרצון למוחלט, שאיפה לשלמותמוחלטות ושגעון, פרפקציוניזם, היפוכונדריה, אושר מוחלט, שלמות מוחלטת, פתרון מוחלט, איך לשמור על השפיות? איך לא לאבד את השפיות? איך לא להשתגע? איך לא להתחרפן? איך נוצרת פרנויה? איך נוצרת הפרעה נפשית? הרצון למוחלט, שאיפה לשלמותמוחלטות ושגעון, פרפקציוניזם, היפוכונדריה, אושר מוחלט, שלמות מוחלטת, פתרון מוחלט, איך לשמור על השפיות? איך לא לאבד את השפיות? איך לא להשתגע? איך לא להתחרפן? איך נוצרת פרנויה? איך נוצרת הפרעה נפשית? הרצון למוחלט, שאיפה לשלמות מדוע החיפוש אחר שלמות מוחלטת גורם לסבל נפשי? אליעד כהן מסביר שהסיבה המרכזית לסבל נפשי היא החיפוש אחר פתרונות מוחלטים בעולם יחסי. בחיי היום - יום, בני אדם מתמודדים כל הזמן עם בעיות, ומחפשים להן פתרונות. למשל, אדם רעב ... כסף. עד כאן הכל תקין והגיוני. אך הבעיה מתחילה כאשר האדם מחפש לא רק פתרון רגיל לבעיה, אלא פתרון מוחלט. לדוגמה, אדם רוצה כסף, ומתחיל להרוויח, אבל הוא רוצה יותר ויותר עד שלבסוף הוא מחפש מצב שבו לעולם לא יחסר לו כסף, שיהיה בטוח באופן מוחלט שלעולם לא יהיה לו מחסור כספי. הדוגמה הזו ממחישה מצב של רצון לפתרון מוחלט. אליעד כהן נותן דוגמאות נוספות: אדם שרוצה להיות בריא באופן מוחלט, רוצה להבטיח ב - 100% שלעולם לא יחלה ולא ימות. זה בלתי אפשרי ברמה המעשית. אדם שרוצה זוגיות טובה באופן מוחלט, רוצה להיות בטוח ב - 100% שבת הזוג שלו לעולם לא תבגוד בו, לא תעזוב אותו, לא תנטוש אותו - גם זה בלתי אפשרי. אדם שרוצה אהבה מוחלטת, רוצה שאף אחד לעולם לא ידבר עליו שלילי - גם זה בלתי אפשרי. ברגע שאדם מנסה להגיע לפתרונות מוחלטים בעולם הזה, אליעד כהן מסביר, נוצרת אצלו בעיה נפשית חמורה. המוח שלו מתחיל להסתבך, כי הוא מנסה לקבל משהו שלעולם לא יוכל לקבל בעולם היחסי שבו הוא חי. כשאדם מצפה למוחלטות בעולם יחסי, הוא יכול לפתח הפרעות נפשיות, פרנויה, היפוכונדריה, חרדות ושיגעון, כי אין בעולם הפיזי שום דבר שניתן להשיג אותו בצורה מוחלטת. איך לזהות את השאיפה למוחלטות בתוכנו? אליעד כהן נותן הסבר מפורט כיצד אדם יכול לבדוק את עצמו ולהבין אם הוא נמצא במצב של חיפוש אחר פתרון מוחלט. כשאדם מוטרד מדבר מסוים, עליו לעצור ולשאול את עצמו בצורה ברורה: האם אני באמת מנסה לפתור בעיה מציאותית, או שאני מחפש פתרון מוחלט שאין אפשרות להשיג אותו? האם אני מוכן לקבל את זה שלא משנה כמה אנסה, אף פעם לא אקבל את הדבר הזה בצורה מוחלטת? לדוגמה, אם אדם מוטרד האם האוכל שהוא אוכל הוא בריא או לא, הוא יכול לשאול את עצמו האם הוא באמת מנסה לדעת אם האוכל בריא בצורה מעשית, או שהוא מנסה להשיג וודאות מוחלטת שלעולם לא יקרה לו משהו רע. אם התשובה היא שהוא מחפש את המוחלט, סימן שהוא נמצא על המסלול לפיתוח בעיה נפשית, וצריך לעצור את החיפוש המוחלט הזה. כיצד אפשר להגיע למוחלט ולשלמות אמיתית? אליעד כהן מסביר שהגעה למוחלט ולשלמות אפשרית אך לא באמצעות פעולות פיזיות בעולם. מי שרוצה להגיע לשלמות מוחלטת, אושר מוחלט, שקט נפשי מוחלט - זה אפשרי רק דרך התבוננות פנימית עמוקה. רק כאשר אדם מתחבר פנימה לתוך עצמו ומגיע להבנה פנימית שהכל כבר מושלם, רק אז הוא יכול להשיג את המוחלט. אך כאן הוא מדגיש שזה לא נושא ההסבר הנוכחי. מי שמתעניין באיך להגיע לשלמות כזו, יכול לקבל מידע נוסף באתר על מושגים כמו אושר מוחלט, שלמות פנימית, והשגת שלמות. כיצד להשתמש נכון בשאיפה למוחלט? אליעד כהן מציין כי עצם השאיפה לשלמות או הפרפקציוניזם אינה הבעיה, אלא השימוש הלא נכון שלה בעולם היחסי. הרצון למוחלט טוב רק כאשר מפנים אותו לשלמות פנימית. אם האדם יפנה את הרצון הזה למקום הנכון, לשלמות פנימית ואושר פנימי, הוא יוכל לממש את השאיפה למוחלט ללא נזקים נפשיים. הוא מזהיר ומדגיש שאם האדם ממשיך לחפש פתרונות מוחלטים בעולם הפיזי, הוא עלול להיכנס למצב נפשי קשה מאוד, לפרנויה, חרדות או מחלות נפשיות. מה לעשות ברגע שמזהים את הרצון למוחלט? כאשר האדם מזהה שהוא נמצא בשאיפה למוחלט בעולם היחסי, עליו פשוט להפסיק את החיפוש הזה. אליעד כהן מציע לשאול את השאלות שהוזכרו לעיל, להבין את המגבלות ... מסוגל לקבל שיהיו תמיד חסרונות, הוא בצרות וימשיך לסבול. לעומת זאת, אם הוא מקבל שבאופן עקרוני אי אפשר להגיע למוחלט בעולם הזה, הוא יוכל להיות שלם הרבה יותר עם עצמו ולחיות חיים רגועים יותר. מסקנה וסיכום של הנושא המרכזי: הסיבה לסבל הנפשי ולבעיות הנפשיות היא הרצון להשיג פתרון מוחלט בעולם יחסי, שבו הכל מוגבל ואין מוחלטות. כדי להימנע מהשיגעון, החרדות והסבל, יש להפנות את השאיפה לשלמות כלפי פנים, לשלמות פנימית, ולקבל בצורה ברורה שאי אפשר ... נוצרת הפרעה נפשית? שאיפה לשלמות אושר מוחלט פרפקציוניזם איך לשמור על שפיות? מהי שלמות פנימית? למה אי אפשר להשיג מוחלטות בעולם היחסי? פתרון מוחלט באופן יחסי, הרצון לשלמות, הרצון למוחלטות, רוצה שלמות, רוצה מוחלטות, בעיות ללא פתרון מוחלט, החלל הפנוי, שאלות ללא תשובה מוחלטת
אין שאלות, אין תשובות, תשובה מוחלטת, תשובה חלקית, תשובה יחסית, שאלה מוחלטת, שאלה חלקית, שאלה יחסית, מוחלטותאין שאלות, אין תשובות, תשובה מוחלטת, תשובה חלקית, תשובה יחסית, שאלה מוחלטת, שאלה חלקית, שאלה יחסית, מוחלטותאין שאלות, אין תשובות, תשובה מוחלטת, תשובה חלקית, תשובה יחסית, שאלה מוחלטת, שאלה חלקית, שאלה יחסית, מוחלטות מה ההבדל בין גישות רוחניות לבין הגישה של אליעד? בשיחה זו אליעד מסביר מה ההבדל המהותי בין הגישה שלו ... שואל שאלה רוחנית, הוא בעצם מנסה לקבל תשובה שתספק אותו. אבל אליעד טוען ששאלות אינן באמת יכולות לקבל תשובה מוחלטת, מכיוון שהתשובה המוחלטת נמצאת מעבר לתודעה, מעבר לשכל האנושי. לדוגמה, אדם שואל האם כדאי לקנות ביצים בחנות שמציעה 3 ביצים ב - ... 16 שקל. כדי להחליט הוא יבדוק את איכות הביצים, את המרחק לחנות, ואת המחיר. אבל אם האדם מחפש אמת מוחלטת שתספק אותו לתמיד, הוא לעולם לא יגיע לסיפוק אמיתי, כי תמיד יהיו לו שאלות חדשות. תמיד הוא ימצא עוד ספק, ועוד שאלות יצוצו. לכן, אליעד אומר שהאמת המוחלטת אינה משהו שניתן למצוא בתוך המשחק של התודעה והשכל. למה שאלות אף פעם לא ייעלמו לגמרי? אליעד מסביר שכל ... היא נובעת. התהליך הזה הוא עמוק יותר ומאפשר להגיע לשורש החוסר, לשורש הרצון לקבל תשובה. למה אדם שמחפש אמת מוחלטת תמיד יסבול? אליעד טוען שאם אתה מרגיש מחויב לחפש את האמת המוחלטת, אתה בעצם גוזר על עצמך סבל תמידי. למה? כי אין דבר כזה אמת מוחלטת במציאות האנושית. כל דבר בעולם הזה הוא יחסי, ולכן לעולם לא תוכל להגיע למקום שבו תגיד הנה, מצאתי את ... ואין לי יותר ספקות. תמיד יישאר ספק, ותמיד תמשיך לחפש. החיפוש עצמו הוא ביטוי של חוסר, ולכן אם החיפוש מוחלט, גם הסבל יהיה מוחלט. לדוגמה, אדם שמחפש להיות מאושר באופן מוחלט, ימצא רגעים של אושר אבל לעולם לא יגיע לאושר מוחלט וקבוע. הוא תמיד יחווה רגעים של חוסר ושל רצון בעוד משהו. אליעד מדגיש שאין שום דבר בעולם הזה שהוא מוחלט - הכל יחסי. איך אפשר לצאת מהסבל של חיפוש האמת? הדרך היחידה, לפי אליעד, לצאת מהלופ של הסבל, היא להבין שאין שום אמת מוחלטת בעולם היחסי. כאשר אתה באמת מבין שהכל יחסי ואין אמת מוחלטת, אתה יכול להפסיק את החיפוש המוחלט. אתה מבין שכל אמת שתחפש היא תמיד חלקית, יחסית ולא מוחלטת. הוא אומר, למשל, שהוא עצמו אינו מחפש אמת מוחלטת אלא אמת יחסית. למשל, כאשר הוא מתלבט בין שתי אפשרויות, הוא בוחר את האפשרות שנראית לו הכי טובה יחסית למה שהוא רוצה באותו רגע. הוא אינו שואל מה האמת המוחלטת, כי היא לא קיימת, אלא בוחר לפי מה שהוא רוצה. במילים אחרות, החיפוש הופך לעניין של בחירה, של רצון ושל עדיפות יחסית. מה משמעות המוחלט לעומת היחסי? אליעד מבחין בין אמת מוחלטת, שאינה קיימת בעולם שלנו, לבין אמת יחסית שקיימת תמיד. לדוגמה, יש פה שולחן זו אמת יחסית, לא מוחלטת, כי אפשר להטיל ספק אפילו בקיום של השולחן. לעומת זאת, מוחלט הוא מצב שאין בו כלל ספק, ולכן לא ניתן להגדיר אותו במילים, כי הוא נמצא מחוץ להגדרות השכל. האמת היחסית היא אמת שאפשר להגדיר אותה, לדבר עליה, לחשוב עליה, לשנות אותה ולהתווכח עליה. האמת המוחלטת היא מעבר לכל זה - מעבר לספק ולוודאות, ולכן בלתי ניתנת לתיאור שכלי. מה קורה כשמבינים שאין אמת מוחלטת? ברגע שאתה באמת מבין שאין אמת מוחלטת, אליעד טוען שאתה משתחרר מהצורך להשיג משהו שאין. אתה מפסיק לחפש דברים בלתי אפשריים, ומתחיל לחיות את החיים עם ... אתה מבין שתמיד יהיה חוסר מסוים, תמיד תהיה אפשרות אחרת, אבל זה בסדר כי המציאות עצמה היא יחסית ולא מוחלטת. למשל, כאשר אתה מחפש הנאה מוחלטת ממשהו כמו אוכל, אתה תמיד תתאכזב כי האוכל יספק אותך רק לזמן קצר. אך אם תבין מראש שהאושר תמיד יהיה חלקי, תוכל ליהנות בצורה מלאה מהרגע עצמו בלי הציפייה לאושר מוחלט שיבטל את כל החסרונות. סיכום הרעיון המרכזי אליעד מדגיש לאורך כל השיחה שאין אמת מוחלטת בעולם האנושי, ואין תשובות מוחלטות לשאלות של האדם. הוא ממליץ להבין למה בכלל קיימת שאלה, ובכך לשחרר את עצמך מחיפוש אין - סופי אחר אמת בלתי אפשרית. כך תוכל להגיע לשלווה יחסית ולחיות עם החסרונות והספקות שבחיים ללא סבל מיותר. מהי אמת מוחלטת? איך להפסיק לחפש תשובות מוחלטות? מה ההבדל בין אמת יחסית לאמת מוחלטת? למה שאלות תמיד חוזרות? איך להשתחרר מהסבל שבחיפוש האמת?
להגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיותלהגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיותלהגיע למוחלט באמצעות היחסי, אמת מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות האם אפשר להגיע לאמת מוחלטת באמצעות חקירה יחסית? כדי להבין לעומק כיצד אפשר להגיע לאמת מוחלטת מתוך האמת היחסית, אליעד כהן מסביר שעלינו קודם כל להבין את ההבדל בין אמת מוחלטת לאמת יחסית. אמת יחסית היא כל תשובה או מסקנה שהגענו אליה במסגרת החשיבה, והיא איננה מחויבת אלא תלויה בהנחות מוקדמות ובפרספקטיבות שונות. לעומתה, האמת המוחלטת היא האמת שאין אפשרות לערער עליה, האמת המחויבת שאינה תלויה בשום דבר. אליעד מסביר כי כאשר אדם מתחיל לחקור נושא מסוים, כל מסקנה שאליה הוא מגיע תהיה יחסית ולא מוחלטת. למשל, אם אדם חוקר את סיבת הסבל ומגיע למסקנה שהסבל נגרם בגלל רצון או הבדל בין טוב לרע - אלו עדיין יהיו מסקנות יחסיות, כיוון שהן תלויות בנקודת מבט ספציפית, ולא ניתן לחייב אותן כנכונות במובן מוחלט. מהי הדילמה שעולה בחיפוש האמת המוחלטת? אליעד מציין כי עולה דילמה משמעותית: אדם המחפש את האמת המוחלטת עלול להרגיש שהוא לעולם לא יוכל להשיג אותה דרך השכל, מפני שהשכל עצמו הוא כלי מוגבל שמספק תמיד רק מסקנות יחסיות. האדם מרגיש שבכל פעם שהוא מנסה להגיע לתשובה מוחלטת, הוא נתקל במחסומים של יחסייות, ואינו מצליח לחייב תשובה כלשהי באופן מוחלט. כאן אליעד מעלה שאלה נוספת: האם בכלל יש טעם לחקור את האמת היחסית אם המטרה שלנו היא להשיג את האמת המוחלטת? הוא מדגיש כי יש אנשים שחושבים שזו שאלה פרקטית, אך למעשה זו שאלה פילוסופית מהותית. הוא מדגים כי שאלה פרקטית רגילה היא למשל מה להגיד לבוס כדי להתקבל לעבודה, לעומת שאלות כמו האם חקירה יחסית תביא אותי לאמת מוחלטת?, שהיא עמוקה יותר ולא פשוטה לפתרון בעזרת כלים פרקטיים רגילים. מדוע האדם מתקשה להגיע לאמת מוחלטת? הסיבה העיקרית שאדם מתקשה להגיע לאמת מוחלטת דרך החקירה השכלית היא שבסופו של כל תהליך שכלי מגיעים לתשובות יחסיות בלבד. כל תשובה שכלית, לפי אליעד, ניתן ... האדם לא יוכל עוד להתקדם, כי לכל תשובה יש המשך אינסופי. בדיוק כך, השכל לעולם לא יוכל לספק תשובה מוחלטת, אלא רק להראות שמה שהוא מצא עד כה הוא יחסי. אליעד מסביר כי האדם לא יכול להיות בטוח שהחקירה השכלית תוביל אותו בסופו של דבר לתשובה המוחלטת, בדיוק כפי שאדם לא יכול להיות בטוח שאם הוא יסתכל על שולחן במשך זמן ארוך מאוד, בסופו של דבר משהו ישתנה בו. לכן, השכל אינו הכלי האידיאלי כדי להגיע לאמת המוחלטת. מה הפתרון שמציע אליעד כהן לקושי זה? אליעד מציע פתרון מעניין מאוד: הדרך היחידה להשיג אמת מוחלטת היא להגיע לוודאות מוחלטת שהאדם אינו יכול להשיג אמת מוחלטת באמצעות חקירה שכלית יחסית. כלומר, עצם ההבנה והוודאות שהחקירה היחסית לא יכולה להביא את האדם לתשובה מוחלטת, היא בעצמה אמת מוחלטת. הוא מסביר שכאשר האדם מגיע להבנה זו בוודאות מוחלטת - הוא כבר השיג את המוחלט, מפני שהוא יודע באופן מוחלט את מגבלות השכל ואת מגבלות החקירה היחסית. אליעד מתאר מצב שבו האדם צריך להיות משוכנע לחלוטין וללא ספק בכך שהוא לא יכול להגיע למוחלט דרך השכל, ואז להפסיק לנסות למצוא את המוחלט בצורה שכלית. במילים אחרות, כאשר האדם באמת מבין שהחקירה השכלית לעולם לא תוביל אותו למוחלט, זוהי הנקודה שבה הוא משיג את המוחלט - כי הוא הגיע לידיעה מוחלטת לגבי מגבלות התהליך היחסי. איך מתמודדים עם הספק וחוסר הוודאות במהלך החקירה? אליעד מבהיר גם כיצד להתמודד עם מצבים ... בכך שהוא לא בטוח, אז גם זו נקודת התחלה חשובה לחקירה. בכל מקרה, ההגעה לנקודה שבה האדם מודה באופן מוחלט שאינו יודע, יכולה להיות השלב המכריע בתהליך חיפוש האמת. אליעד גם מציין שהאדם יכול להחליט להפסיק את החקירה שלו אם הוא באמת משוכנע שאין תשובות מוחלטות בחקירה יחסית, וכך האדם למעשה הגיע כבר למוחלט - לידיעה שהשכל היחסי אינו הכלי להשגת האמת המוחלטת. מה לעשות אם אדם לא בטוח בכלל בדרכו? אם אדם מרגיש שהוא לא בטוח כלל, אליעד מציע פשוט להודות בכך באופן ברור. האדם לא חייב להיות בטוח שהוא מצא את הדרך, אלא רק להיות מודע באופן מוחלט לכך שהוא לא בטוח. עצם ההכרה בחוסר הביטחון יכולה להיות התחלה טובה לחיפוש משמעותי, כי כאשר האדם מודע לחלוטין שהוא לא יודע - הוא כבר הגיע לנקודת המוחלט של חוסר הידיעה. מה המשמעות המעשית של כל התובנות האלו? התובנות שאליעד מספק על המוחלט והיחסי הן לא רק תאורטיות אלא גם מעשיות. הוא מבהיר שהמטרה בסופו של דבר היא להגיע למצב תודעתי שבו האדם מודע באופן מוחלט למגבלותיו, ליחסיותן של כל המסקנות השכליות, ובכך הוא משיג וודאות מוחלטת לפחות בדבר אחד - שאין וודאות מוחלטת דרך ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?