ללכת אחרי האמת, היצמדות לאמת, היצמדות לרצון, ספק מה האמת, שמירת מצוות, האם התורה אמת? לשמור מצוות, לחזור בתשובה, שכר ועונש, אמיתות התורה, לחזור בשאלה
מה זה ללכת אחרי האמת ולמה קשה לאנשים להיצמד אליה?
הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת במשמעות של ללכת אחרי האמת, להיצמד לאמת, ולהבין מה המשמעות של "מחויבות לאמת" לעומת "מחויבות לרצון". אליעד מסביר כי במציאות, רוב האנשים נמצאים בסוג של קונפליקט בין מה שהם רוצים לבין מה שהם תופסים כאמת. הרצון מבטא את מה שהאדם מרגיש שהוא רוצה לעשות, והאמת מייצגת את מה שהאדם חושב שהוא צריך או אמור לעשות.
מה ההבדל בין מחויבות לרצון לבין מחויבות לאמת?
אליעד כהן מבהיר כי "מחויבות לרצון" משמעותה לעשות את מה שאתה באמת רוצה, במאה אחוז. אם אדם באמת היה רוצה משהו באופן מוחלט (100%), לא הייתה לו שום התלבטות, קונפליקט או ספק האם עליו לעשות את אותו הדבר. לדוגמה, אם האדם רוצה באמת לנסוע לים בשבת ב - 100%, הוא לא יתלבט האם הדבר תואם את "האמת" שהוא מאמין בה (למשל, שמירת שבת לפי ההלכה). מנגד, "מחויבות לאמת" היא מצב שבו האדם חושב שיש דבר מסוים נכון או הכרחי לעשות, בלי קשר לרצון או לאינטרס שלו.
הסיבה לקונפליקט אצל אנשים היא שלרוב הרצון שלהם אינו מוחלט. אדם יכול לרצות לנסוע לים בשבת, אבל במקביל רוצה גם לשמור מצוות. במקרה כזה, יש לו שני רצונות מתנגשים. האדם יבחר לעשות את מה שהוא בטוח בו יותר או מה שהוא חושב שיספק לו את התועלת הגבוהה יותר באותו הרגע.
מדוע מתעורר קונפליקט בין הרצון לבין האמת?
אליעד כהן מדגים בעזרת הדוגמה של אדם שאומר "אני חושב שהתורה אמת אבל לא מתחשק לי לשמור מצוות". אליעד מסביר שאם האדם היה באמת בטוח ב - 100% שהתורה אמת ושהקיום שלה יביא לו את הטוב המוחלט, אז לא היה לו ספק בכלל והוא היה שומר את המצוות במלואן ללא שום התלבטות.
הקונפליקט נוצר כאשר האדם לא בטוח לגמרי במה שהוא תופס כאמת. לדוגמה, אם אדם בטוח ב - 100% שאם הוא ייסע לים בשבת הוא ייענש בגיהנום לנצח, לא תהיה לו התלבטות בכלל. אך העובדה שיש לו ספקות מראה שהוא לא באמת בטוח שהאמת של התורה היא מוחלטת, או שהוא לא בטוח שהוא באמת רוצה אותה. במילים אחרות, אליעד מסביר כי אנשים שמביעים ספק ואומרים שהם לא יכולים להיצמד לאמת, הם למעשה מודים שהם לא באמת בטוחים שמה שהם חושבים זו האמת המוחלטת.
האם אפשר לרצות את האמת באופן מוחלט ללא אינטרסים?
אליעד כהן מסביר כי האמת המוחלטת היא דבר שאין בו אינטרסים. אדם שבאמת רוצה לדעת את האמת במאה אחוז וללא שום אינטרס היה מגיע לאמת מיד. אם הוא לא מגיע לאמת, סימן שהוא לא באמת רוצה אותה ב - 100%. אליעד מדגיש שהמונח "אמת" פירושו שאין שום אינטרס או הטיה אישית, ולכן לרוב האנשים שמצהירים שהם רוצים לדעת את האמת יש למעשה אינטרס מסוים שהם רוצים לממש באמצעותה.
מה קורה כשאדם בטוח במשהו באופן מוחלט?
לפי אליעד כהן, אדם שבטוח במשהו באופן מוחלט, כל שאר האפשרויות מתבטלות עבורו. אם מישהו היה באמת רוצה במאה אחוז שתהיה לו אצבע שישית, לדוגמה, הוא לא היה מסוגל אפילו לחשוב או לתפוס מציאות שבה יש לו רק חמש אצבעות. עצם העובדה שהוא מסוגל לתאר מציאות אחרת, מעידה על כך שהוא לא באמת רוצה את מה שהוא חושב שהוא רוצה בצורה מוחלטת.
איך אפשר לדעת אם התורה באמת נכונה?
אליעד כהן משתמש בדוגמה של אדם הטוען שהוא בטוח שהתורה נכונה, אך במציאות אינו שומר את כל המצוות. אם האדם היה באמת מאמין שהתורה היא אמת מוחלטת, והוא בטוח שכל הכתוב בתורה נכון ב - 100%, הוא היה חייב לפעול בדיוק לפיה. העובדה שהוא לא שומר את כל המצוות מעידה שלמעשה הוא אינו בטוח לחלוטין שהתורה אמת, או שאינו בטוח שזה באמת...
הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת במשמעות של ללכת אחרי האמת, להיצמד לאמת, ולהבין מה המשמעות של "מחויבות לאמת" לעומת "מחויבות לרצון". אליעד מסביר כי במציאות, רוב האנשים נמצאים בסוג של קונפליקט בין מה שהם רוצים לבין מה שהם תופסים כאמת. הרצון מבטא את מה שהאדם מרגיש שהוא רוצה לעשות, והאמת מייצגת את מה שהאדם חושב שהוא צריך או אמור לעשות.
מה ההבדל בין מחויבות לרצון לבין מחויבות לאמת?
אליעד כהן מבהיר כי "מחויבות לרצון" משמעותה לעשות את מה שאתה באמת רוצה, במאה אחוז. אם אדם באמת היה רוצה משהו באופן מוחלט (100%), לא הייתה לו שום התלבטות, קונפליקט או ספק האם עליו לעשות את אותו הדבר. לדוגמה, אם האדם רוצה באמת לנסוע לים בשבת ב - 100%, הוא לא יתלבט האם הדבר תואם את "האמת" שהוא מאמין בה (למשל, שמירת שבת לפי ההלכה). מנגד, "מחויבות לאמת" היא מצב שבו האדם חושב שיש דבר מסוים נכון או הכרחי לעשות, בלי קשר לרצון או לאינטרס שלו.
הסיבה לקונפליקט אצל אנשים היא שלרוב הרצון שלהם אינו מוחלט. אדם יכול לרצות לנסוע לים בשבת, אבל במקביל רוצה גם לשמור מצוות. במקרה כזה, יש לו שני רצונות מתנגשים. האדם יבחר לעשות את מה שהוא בטוח בו יותר או מה שהוא חושב שיספק לו את התועלת הגבוהה יותר באותו הרגע.
מדוע מתעורר קונפליקט בין הרצון לבין האמת?
אליעד כהן מדגים בעזרת הדוגמה של אדם שאומר "אני חושב שהתורה אמת אבל לא מתחשק לי לשמור מצוות". אליעד מסביר שאם האדם היה באמת בטוח ב - 100% שהתורה אמת ושהקיום שלה יביא לו את הטוב המוחלט, אז לא היה לו ספק בכלל והוא היה שומר את המצוות במלואן ללא שום התלבטות.
הקונפליקט נוצר כאשר האדם לא בטוח לגמרי במה שהוא תופס כאמת. לדוגמה, אם אדם בטוח ב - 100% שאם הוא ייסע לים בשבת הוא ייענש בגיהנום לנצח, לא תהיה לו התלבטות בכלל. אך העובדה שיש לו ספקות מראה שהוא לא באמת בטוח שהאמת של התורה היא מוחלטת, או שהוא לא בטוח שהוא באמת רוצה אותה. במילים אחרות, אליעד מסביר כי אנשים שמביעים ספק ואומרים שהם לא יכולים להיצמד לאמת, הם למעשה מודים שהם לא באמת בטוחים שמה שהם חושבים זו האמת המוחלטת.
האם אפשר לרצות את האמת באופן מוחלט ללא אינטרסים?
אליעד כהן מסביר כי האמת המוחלטת היא דבר שאין בו אינטרסים. אדם שבאמת רוצה לדעת את האמת במאה אחוז וללא שום אינטרס היה מגיע לאמת מיד. אם הוא לא מגיע לאמת, סימן שהוא לא באמת רוצה אותה ב - 100%. אליעד מדגיש שהמונח "אמת" פירושו שאין שום אינטרס או הטיה אישית, ולכן לרוב האנשים שמצהירים שהם רוצים לדעת את האמת יש למעשה אינטרס מסוים שהם רוצים לממש באמצעותה.
מה קורה כשאדם בטוח במשהו באופן מוחלט?
לפי אליעד כהן, אדם שבטוח במשהו באופן מוחלט, כל שאר האפשרויות מתבטלות עבורו. אם מישהו היה באמת רוצה במאה אחוז שתהיה לו אצבע שישית, לדוגמה, הוא לא היה מסוגל אפילו לחשוב או לתפוס מציאות שבה יש לו רק חמש אצבעות. עצם העובדה שהוא מסוגל לתאר מציאות אחרת, מעידה על כך שהוא לא באמת רוצה את מה שהוא חושב שהוא רוצה בצורה מוחלטת.
איך אפשר לדעת אם התורה באמת נכונה?
אליעד כהן משתמש בדוגמה של אדם הטוען שהוא בטוח שהתורה נכונה, אך במציאות אינו שומר את כל המצוות. אם האדם היה באמת מאמין שהתורה היא אמת מוחלטת, והוא בטוח שכל הכתוב בתורה נכון ב - 100%, הוא היה חייב לפעול בדיוק לפיה. העובדה שהוא לא שומר את כל המצוות מעידה שלמעשה הוא אינו בטוח לחלוטין שהתורה אמת, או שאינו בטוח שזה באמת...
- איך לדעת מה האמת?
- מחויבות לאמת ולרצון
- האם התורה אמת?
- למה אנשים חוזרים בשאלה?
- למה קשה לשמור מצוות?
- מהו ספק באמונה?