🖨מבוא - סם החיים וסם המוות שיש בספרכפי שכבר ביארתי, הספר הזה הוא כולו הקדמות ורעיונות שאמורים להוביל את האדם, לשכל על אנושי, גדול ביותר. ומשום כך, יש בספר הזה סם חיים וגם סם מוות. כי הטועה שלומד את הספר הזה, הוא לפעמים לא מבין ולא מסכים עם מה שכתוב בספר הזה כלל. ומי שהוא חכם שמחכים, הוא מתחיל להתבונן על דברי הספר ומתחיל להבין אותם ולהסכים איתם.
והנה, מחמת שהתכלית של הלימוד בספר, היא לא השגת השכל של הספר עצמו, אלא השגת השכל שיש מעל ובתוך פנימיות השכל של הספר, דהיינו, את השכל שנמצא מחוץ לשכל שבספר, ושהוא רק מחייה ומהווה את השכל של הספר, לכן כל זמן שהאדם עדיין לא השיג את השכל שמחייה את השכל של הספר, שהוא השכל שמחייה את כל הדברים שבעולם, דהיינו, השגת האחדות בשלמות, הרי שהאדם עדיין נמצא בהיכלי התמורות (תמורות מלשון המרה והחלפה, שהאדם מחליף את האמת בשקר ואת הטוב ברע וכולי).
והכוונה היא, כי מצד האחדות של המציאות, לא שייך שום דיבור כלל. כי כל הדיבורים וכל המחשבות וכל הרעיונות שישנם, הם כולם רק מצד הנפרדות של המציאות. כי כאשר הכל אחד ממש, לא שייך לחשוב שום מחשבה כלל. כי הטועים חושבים, שבאחדות של המציאות לא שייך דיבור, אבל שייך מחשבה. אבל מצד האמת, גם המחשבה היא דיבור, וגם המחשבה היא גבול וגדר, שלא מכילה את האין סוף של האחדות.
ומאחר שבאחדות של המציאות לא שייך שום דיבור של שכל כלל, ממילא זה אומר שכדי שיהיה אפשר לדבר דיבור כלשהו, לשם כך צריך "לשקר". כי החכם האמיתי צריך "לשקר" ולחשוב שיש נפרדות וטוב ורע, כדי שהוא יוכל לומר משהו. וכמובן שזה לא שקר של ממש. כי מצד הנפרדות של המציאות, אכן יש אמת ושקר. וגם מצד האחדות האמיתית של המציאות, גם בה לא הכל אחד.
כי הטועים חושבים, שהכל אחד פירושו, שאין טוב ורע ואין אמת ושקר וכיו"ב. אבל מי שיודע את האמת של האחדות, הוא יודע ומבין שאחדות המציאות פירושו, שהנפרדות נמצאת באחדות עם האחדות, ושאין שום הפרדה בין אחדות לבין נפרדות, ושהנפרדות היא עצמה האחדות ממש. כי אפשרי המציאות, הוא המחויב ממש. ואין שום מהות / הוויה בצורה נפרדת מהלבושים השונים, אלא הכל אחד ממש. והאין סוף והסוף הם אחד ממש.
ולכן גם באחדות המציאות, שייך דיבור ומחשבה ונפרדות. כי האחדות האמיתית, היא כאשר הנפרדות מתאחדת עם האחדות לישות אחת ממש. וכל מה שיש בנפרדות, קיים כפי מה שהוא ממש, גם באחדות ללא שום שינוי. אלא שהוא גם אחדות ממש. וממילא זה אומר שגם מצד האחדות האמיתית שייך לדבר וכולי.
אלא, שמצד השכל של האדם, שלא מבין שהנפרדות והאחדות הם אחד, מצד השכל הזה, כל דיבור שיש בעולם, הוא של נפרדות. וממילא הוא נחשב לשקר ביחס לשכל של האחדות שבו הכל אחד. ולכן מצד האדם שעוד לא השיג את האחדות של המציאות, מנקודת המבט שלו, החכם האמיתי צריך "לשקר" שיש נפרדות, כדי לדבר איתו.
כי מי שעוד לא השיג את האחדות באמת, הוא עושה הפרדה בין האחדות לבין הנפרדות. ולכן מנקודת המבט שלו כל דיבור, הוא נוגד את האחדות של המציאות, כי באחדות לא שייך דיבור כלל.
והחכם האמיתי, רוצה להביא את האדם לתפישת מציאות כזו, שבה האדם ימשיך לחיות בנפרדות ממש, אלא שהוא יחווה אותה כאחדות ממש. והחכם האמיתי רוצה להרחיק את האדם מהאחדות בשלמות, דהיינו, לבטל אצל האדם בשלמות את המושג אחדות. כי האדם כוסף אל האחדות ולכן האדם סובל.
והחכם רוצה לבטל אצל האדם את המושג אחדות. וזה אפשרי רק על ידי זה שהאדם יבין שהנפרדות היא אחדות ממש, ושאין שום הפרדה בין נפרדות לבין אחדות כלל.
וכאשר האדם לומד את השכל של החכם האמיתי, אז מי שהוא טועה כנ"ל, הוא לא מבין ולא מסכים עם דברי החכם (ומצד האמת זה בצדק כדלקמן). ומי שהוא יותר חכם, הוא מתחיל להבין את דברי החכם, כפי השגת שכלו ומתחיל לתפוש במחשבתו את דברי החכם.
אלא, שהמטרה של החכם היא להביא את האדם אל התכלית הטובה, שבה האדם לא יאחז במחשבתו רעיון מוגדר כלשהו, אלא שהאדם יצליח לאחוז במחשבתו את הבלתי מוגדר. והשכל של החכם שאותו החכם מדבר עם האדם, הוא שכל מוגדר, שהוא לא התכלית ולא השלמות של השכל, אלא רק הקדמות אליהם בלבד.
ולכן, גם כאשר האדם חושב שהוא מבין ומסכים עם דברי החכם, הרי שעדיין מצד האמת הוא טועה ולא מבין את פנימיות כוונת החכם כלל. כי מי שהוא חכם אמיתי שיודע את השורש של הכל, הוא יודע שכל ההגדרות וכל הרעיונות השונים, הם כולם לבושים של השכל שיש מחוץ למקום ולזמן.
וכאשר האדם מבין את הדבר הזה, הוא גם יכול להסביר את השכל ואת ההיגיון שיש בכל דבר בעולם. כי מצד האמת, כל השכלים שבעולם, כולם שווים, והכל נכון באותה המידה ממש, מצד האחדות של המציאות.
וכל השכל שהחכם מגלה, הוא יכול לגלות גם את השכל המנוגד וההפכי שלו. כי מצד האמת, כל השכלים בעולם, אם הולכים איתם עד לקצה האחרון שלהם, כולם מובילים לאותה הנקודה ממש, שהיא מחוץ לכל ההגדרות.
וכאשר האדם לומד את השכל של החכם האמיתי, הוא בעצם לומד את סם החיים שמלובש בתוך סם המוות. כי כל הצמצומים שיש בעולם, הם כולם סם המוות. כי הצמצום, הוא עצמו המוות, שהוא הסוף שהורג את החיות של הדבר. כי החיות של כל הדברים, נמצאת לפני כל ההגדרות והצמצומים.
וכפי שאמרנו, השכל של הכל, הוא סם החיים האמיתי. שכאשר האדם משיג אותו, אז הוא מתחיל לחיות את החיים הטובים באמת. ועד אז האדם שותה את סם המוות של העולם הזה. והחכם האמיתי כאשר הוא מדבר עם מי שנמצא בעולם הזה, הוא מדבר איתו בשפת העולם הזה, שהיא כולה גם סם המוות.
והרעיון הוא, שעל האדם לחזור ולהבין, שתכלית הספר, היא לא שהאדם יבין ויסכים עם השכל של הספר, כי זהו סם המוות ממש, שהאדם עדיין נאחז בהגדרות ולא משיג...
תכלית החיים - חכם רואה את הנולד? ומה קורה כאשר הנולד הולך למות?... החיים - חכם רואה את הנולד? ומה קורה כאשר הנולד הולך למות? במאמר הזה נדבר קצת על החיים ועל המוות. נדון קצת בשאלת מהי מהות החיים ומטרת החיים. ובסופו של דבר ניתן את הדרך להתמודד עם הבעיה. סוף מעשה ... והחכם רואה את הנולד. דהיינו, החכם הוא זה שהוא מסתכל מראש על התוצאה הסופית של כל דבר, והוא פועל ומתאים את עצמו בהווה, לתוצאה הסופית של הדבר. כי מי שהוא לא חכם גדול, הוא פועל מתוך הרגל בלי להסתכל על הצעד הבא. ואם הוא קצת יותר חכם, אז הוא מסתכל כמה צעדים קדימה. אבל מי שהוא חכם אמיתי הוא מסתכל תמיד על הסוף. וכאשר שני רבי אומן בשחמט מתמודדים אחד נגד השני, המנצח יהיה זה שמסוגל להסתכל מראש כמה שיותר מהלכים קדימה. כי כאשר האדם מסתכל מראש על ... שיש כאן נושא מאוד חשוב להתבוננות, והוא שמי שיסתכל קדימה על הנולד של כל החיים, הוא בעצם יראה את המוות. כי סוף כל אדם למות. וכאשר האדם נולד, הוא מיד מתחיל לצעוד ולהתקרב אל המוות. ולמרות שהאדם אכן גדל ומתפתח כאדם, הרי שסופו של האדם למות בכל מקרה. וכמו שהאדם נולד, כך גם הוא ימות. והחכם שעיניו בראשו ושהוא רואה את הנולד, הוא בעצם רואה שהנולד הזה הולך למות. כי כאשר האדם נולד, הרי שהוא לבסוף ימות. ומצד האמת, כל דבר שנולד בעולם סופו למות. כי לכל דבר שיש בעולם, כשם שיש לו התחלה, כך גם יש לו ... ויש להם גם סוף. כך שסוף כל הדברים למות, מאחר שהדברים משתנים כל הזמן והם אינם נצחיים. וכאשר האדם מתבונן על העניין הזה של המוות, ממילא השאלה המתבקשת היא, מהי תכלית החיים? כי מאחר שבסופו של דבר החיים מסתיימים בכל מקרה, אכ מה התכלית של כל החיים האלו? ומי שהוא חי חיים טובים באמת, דהיינו, מי שהחיים שלו מושלמים ושהוא נהנה מכל רגע של הקיום שלו, הוא אין לו את השאלה הזאת של ... זמן שהאדם עוד לא הגיע לנקודה הזאת, שבה שאלת תכלית החיים לא מעסיקה אותו, הרי שכאשר הוא מסתכל על המוות, ממילא השאלה המתבקשת היא, מאחר שסוף האדם למות, ממילא מהי תכלית החיים? ומאחר שהשאלה הזאת היא מציקה וטורדנית, לכן יש המון אנשים שחיים בהכחשה גמורה של המוות. כי יש אנשים שחיים את חייהם בצורה כזו, שניתן לחשוב שכאילו הם הולכים לחיות לנצח. כי יש כאלו שהם מתכננים תוכניות בצורה כזו, כאילו הם הולכים להשתקע כאן עוד שנים ארוכות. למרות שבאמת בכל רגע ורגע האדם מתקרב אל נקודת המוות שלו, שבה הוא יצטרך לעזוב כאן וכולי. והמחשבה של האדם על המוות, לא מאפשרת לאדם ליהנות בחיים באמת. משום שבכל פעם שהאדם זוכר שסופו למות, הרי שזה גורם לכך שהוא ייהנה פחות ממה שיש לו כרגע. והדבר דומה לאדם שמביאים לו מתנה, ומזכירים לו שהוא צריך להחזיר את המתנה הזאת בעוד כמה זמן. והדבר דומה גם לאדם שנמצא באיזה טיול, שכאשר הוא נזכר שהטיול צריך להסתיים, אז זה ... משום שהוא מבין שגם הוא יאלץ לעזוב כאן בבוא היום. ומשום כך רוב בני האדם בעולם חרדים מלחשוב על המוות. ורוב בני האדם בעולם חיים בהכחשה של המוות. משום שזיכרון יום המוות, גורם להם לתהות מהי תכלית החיים. ומאחר שאין להם תשובה לשאלה הזאת, אז הם בוחרים פשוט לשכוח את זה ... על התכלית של כל דבר. והחכם האמיתי מסתכל תמיד על הסוף של כל דבר. והחכם האמיתי מסתכל גם על המוות של זה שנולד. ואף על פי כן, החכם האמיתי חי חיים טובים באמת. וזה משום שהחכם האמיתי מסתכל על התכלית הסופית של כל הדברים בעולם. כי המוות הוא אומנם התכלית והסוף של האדם, אבל הוא לא התכלית של כל הדברים בעולם. כי גם לעולם כולו יש תכלית. והחיים של האדם, הם רק תהליך אחד בתוך כל התהליכים שמתרחשים בעולם. והחכם האמיתי הוא מסתכל על התהליך של החיים ושל המוות, מתוך נקודת מבט שמסתכלת על התכלית של התהליך הכללי שכולל בתוכו את כל התהליכים שיש בעולם. כי כל האירועים ... ניתן להסתכל עליהם כעל תהליך אחד, שיש לו סיבה מדוע הוא מתרחש, ויש גם תוצאה סופית להיכן הוא מתקדם. והמוות של האדם, הוא רק מקרה פרטי בתוך אין סוף תהליכים אחרים, שהם כולם תתי תהליכים של תהליך אחד גדול ... תמיד על התכלית של כל דבר, אבל הוא מסתכל לא רק על התכלית האישית שלו באופן אישי, דהיינו, על המוות האישי שלו, אלא הוא מסתכל על החיים ועל המוות האישי שלו, מתוך נקודת מבט של התמונה המלאה, דהיינו, כעל חלק מתהליך אחר גדול יותר. ומי שרוצה להבין איזה ... ועל ידי זה הוא מבין את המהות של החלקים של הפאזל. ולכן החכם האמיתי כאשר הוא מתבונן על עניין המוות, הוא מתבונן עליו מתוך הסתכלות והבנת התהליך הכללי כולו, של כל המציאות כולה. והתכלית הסופית האמיתית, היא לא המוות של האדם, אלא התכלית של כל הדברים שקורים בעולם. כי התכלית האמיתית של החיים ושל המוות של האדם, היא התכלית של כל האירועים כולם כתהליך אחד. ומטרת חייו של האדם, היא לא המוות, אלא היא התוצאה הסופית של כל האירועים שמתרחשים בעולם. ומי שהוא חכם אמיתי והוא מתבונן על עניין התכלית הסופית של כל הדברים שיש בעולם, על ידי זה הוא מבין גם את התכלית האמיתית של החיים ושל המוות. כי יש כאלו שנדמה להם שהם מבינים את תכלית החיים. ולכל אחד יש הסברים אחרים מהי תכלית החיים שלו. ... הוא מבין את התכלית של החיים האישיים שלו. ונסכם: החכם רואה את הנולד, והוא רואה גם שסוף הנולד למות. והמוות מעורר אצל האדם את השאלה מהי תכלית החיים. והדרך למצוא תשובה לשאלה הזאת, היא על ידי זה שהאדם מנסה ...
חרדות קיומיות ופחדים / חרדת מוות - האם אפשר לצאת מ*כל* סוג של פחד ושל חרדה?חרדות קיומיות ופחדים / חרדת מוות - האם אפשר לצאת מכל סוג של פחד ושל חרדה? ובו יתבאר העניין של הפחד ושל החרדה. ויתבאר, האם באמת אפשר לצאת מכל חרדה ולהתמודד עם כל פחד? או שאולי יש סוגים כלשהם של פחד וחרדה, שמהם אי אפשר ... חרדה. וכל החרדות והפחדים שיש לאדם, הם תוצאה של צורת המחשבה של האדם. והדבר היחיד שמשנה, זה כיצד האדם מתייחס למה שקורה לו. ומי שמצליח להתחבר מבחינה רגשית למציאות, ממילא אין לו שום פחד ושום חרדה. והאדם מטבעו האמיתי, הוא חסר כל פחד. בדיוק כמו תינוק, שהוא עוד לא יודע לפחד משום דבר. וכאשר האדם מתבגר, הוא לומד לפחד. כי כדי לשרוד בעולם, לשם כך צריך האדם לדעת לפחד מהאש השורפת, ולדעת לפחד מהרכב שבא ... תהיה שונה ממה שהוא רוצה. והרצון העצמי של האדם, הוא כמובן הכרחי, לצורך קיום העולם. והפחד, הוא ביטוי של עוצמת הרצון העצמי של האדם. שיש לאדם רצון עצמי ככ גדול, עד שהוא מפחד שיקרה הפוך ממה שהוא רוצה. ואכ ... לצאת מכל החרדות והפחדים, היא על ידי זה שהוא מבין את שורש ואת מהות הפחד. ובעקרון, מי שהוא איש אמת והוא רואה את האמת ומבין את האמת, הוא, אין לו שום פחד משום דבר בעולם. משום, שהוא זה שבוחר: האם, מה, וכמה לרצות. וממילא גם הוא זה שבוחר, כמה לפחד מכל דבר. וממילא אין לו שום פחדים מיותרים. ולכן, קיימת דרך לצאת מכל סוגי הפחדים שיש בעולם. והיא על ידי התבוננות. כי על ידי זה שהאדם מתבונן ומבין כיצד נוצר אצלו הפחד, על ידי זה הפחד שלו נעלם. ויש מנהיגים (ובכללם כמה שיטות פסיכולוגיות) חכמים בעיניהם, שאומרים, שעל האדם ללמוד לחיות עם חלק מהחרדות שלו. ושהאדם לא באמת יכול להתגבר על כל החרדות שלו, כגון לדוגמה חרדות קיומיות / חרדת מוות וכיוב. ובכך הם בעצם מייאשים את האדם למצוא את הדרך לגור בגן עדן. כי החרדות של האדם, הן עצמן ... עכשיו אלא רק בעתיד, הרי שזה רק בגלל חיסרון דעתו, שהוא עצמו לא יודע כיצד ליהנות מהרגע הזה. כי השלמות וכל הטוב שיש בעולם, קיימים כבר ברגע הזה. והאדם יכול ליהנות בשלמות מוחלטת ברגע הזה. ומי שהוא לא ראוי להנהיג, דהיינו, מי שהוא עצמו עוד לא הגיע אל השלמות האישית של עצמו באופן מוחלט, הוא לא יכול להראות לאחרים, את הדרך אל השלמות המוחלטת, משום שהוא עצמו לא יודע אותה. ולכן הוא מנסה להטעות אחרים לחשוב שאין שלמות, וכי העולם הזה נועד כדי לסבול וכיוב. אבל מי שהוא חכם אמיתי, הוא מציל את האדם מכל מנהיגי השקר האלו. על ידי זה שהוא אומר לאדם את האמת. שהשלמות, קיימת בכל דבר ודבר שיש בעולם, ושגן עדן ושכל חזון אחרית הימים וכל הטוב שיש בעולם, זה הכל תלוי אך ... המציאות. וכך גם לגבי החרדות, על האדם להבין, שהחרדות, הן לא תכונה מולדת. ולמרות שיש לאדם חרדות, אם הוא באמת ירצה לצאת מהחרדות שלו, הוא יוכל לצאת מכל סוג של חרדה שיש בעולם. והאדם יכול להוציא להורג את הפחד ... לו רצון עצמי אמיתי וחזק, אין דבר העומד בפני הרצון, והוא יכול להעלים מעצמו, כל סוג של פחד, לחלוטין ובשלמות. ואחרי שהאדם מעלים מעצמו את כל סוגי הפחד שיש בעולם, אז הוא עצמו, בוחר בבחירה מלאה, כמה לפחד וממה ... כלא היו. ונסכם: חרדה היא לא תכונה מחויבת. ואם הרצון של האדם מספיק חזק, ואם יש לאדם רצון חזק באמת, הוא יכול לצאת מכל סוג של כל פחד וחרדה, בשלמות.
יום הולדת, חיים מוות, בריאת העולם, עליסה בארץ הפלאותיום הולדת, חיים מוות, בריאת העולם, עליסה בארץ הפלאותיום הולדת, חיים מוות, בריאת העולם, עליסה בארץ הפלאות למה אנשים חוגגים יום הולדת? אליעד כהן מסביר כי חגיגת יום הולדת היא ביטוי לתפיסה מוטעית של האדם, לפיה החיים הם תכלית בפני עצמה. מאחר שבני אדם לא באמת נהנים מחייהם ולא מבינים את משמעותם, הם המציאו את הרעיון שהחיים עצמם הם בעלי ערך וחשיבות. כשילד נולד, אנשים שמחים וחוגגים את הלידה, למרות שלמעשה, עצם הלידה פירושה גם המוות העתידי. האדם נולד כדי למות, ולכן אין באמת היגיון עמוק בשמחה סביב ההולדת עצמה. אבל בני אדם החליטו שתחליט החיים היא לחיות, ולכן כל שנה שבה האדם ... מוזרה שבה חוגגים אין יום הולדת. הרעיון מאחורי זה הוא שהאדם נולד פעם אחת בלבד בשנה, אבל בכל שאר ימות השנה, יש לו אין יום הולדת, ולכן אפשר לחגוג כל יום. הוא מדגים את חוסר ההיגיון בכך שאנשים מחכים ... כשבעצם אפשר לחגוג כל יום, בכל רגע. מה הופך דבר מסוים לקסם בעיני האדם? אליעד כהן מסביר שהסיבה שהאדם מתלהב מקסמים, ניסים או תופעות כמו מטאורים בשמיים, היא שהוא לא מבין אותם. האדם מתרגש בעיקר מדברים שהוא לא מבין, וברגע שהבין את הדבר - ההתרגשות פוחתת. הקסם הכי גדול והיחיד שאינו יכול להיות ... תמיד משלבת בתוכה דבר והיפוכו. זהו קסם תמידי, כי אף פעם לא ניתן להבין אותו לחלוטין. תמיד נשארת איזו רמת אי - הבנה, וזה מה שהופך את המציאות לקסם אינסופי. האם קיימת תודעה נפרדת מהגוף? אליעד מסביר שתי אפשרויות לתפיסת התודעה: או שהתודעה קיימת בנפרד מהגוף, או שהיא חלק מהגוף. אם היא נפרדת מהגוף, אזי מותו של הגוף אינו משפיע עליה, כי היא קיימת ללא תלות בגוף. אם התודעה אינה נפרדת והיא חלק מהחומר, עדיין, כאשר החומר משנה צורה, התודעה עצמה לא באמת נעלמת אלא רק משתנה. שום דבר אינו נעלם, לא חומר ולא תודעה, אלא רק משנה צורה. במובן זה, אין באמת מוות, אלא שינוי מתמשך של צורות קיום. למה בני אדם חווים סבל ופחד מהמוות? אליעד מדגיש שבני אדם סובלים מפני שהם חושבים שהחיים הם הדבר החשוב ביותר, ומפחדים לאבד אותם. אך האדם מראש יודע שהוא ימות, ולכן הפחד והסבל הם ביטויים לטיפשות ולאי - הבנת המציאות. כל קיום הוא זמני, ולכן ההתייחסות הרצינית לחיים גורמת לסבל. הסבל נובע מהעובדה שאנשים לא מסוגלים להבין שגם המוות הוא טוב כמו החיים, ושבעצם אין הבדל אמיתי ביניהם, כיוון ששניהם חלק מאותה המציאות. האם יש הבדל אמיתי בין ... האדם לכיסא, ומסביר כי מה שהאדם חושב שהוא הבדל הוא רק סוג של שקר או הפרדה מלאכותית. האם המציאות קיימת או לא קיימת? אליעד מציג תפיסה שבה המציאות גם קיימת וגם לא קיימת בו - זמנית. לא רק שהכל קיים, אלא גם הכל לא קיים, וגם שני הדברים נכונים בו - זמנית ובאופן מוחלט. מי שחווה את ההבנה הזו באמת, לא חווה שום סבל או אושר, כי הכל הופך לדבר אחד רצוף ובלתי ניתן להפרדה. ההבדלים הם רק לשם המשחק, לשם חוויית ההנאה מהדרך, ולא למען השגת מטרה כלשהי. מה באמת המשמעות של סליחה, תודה ובבקשה? אליעד מסביר כי אדם שאומר תודה, סליחה או בבקשה, בעצם חושף שהוא תלוי בסיבות חיצוניות לתחושת הטוב שלו. מי שבאמת מרגיש שלמות ואהבה מוחלטת כלפי המציאות, אינו זקוק להגיד סליחה, תודה או בבקשה, כיוון שאין שום שינויים במצב רוחו ובחוויה שלו. ... בעצם מסכן, משום שהוא אינו חווה את הרצף המוחלט של האחדות. מדוע אנשים בוכים בהלוויה? כאשר אנשים בוכים על מותם של אנשים אחרים, הם לא באמת בוכים על המת אלא על עצמם, על התחושה שהם נשארו לבד או איבדו משמעות לחייהם. הסיבה שהם בוכים היא מפני שהם תלויים רגשית במי שמת, ובעצם הבכי הוא ביטוי לאומללות האישית שלהם. אם הם היו באמת מבינים את המציאות, הם לא היו מתאבלים, משום שאין הבדל מהותי בין חיים ומוות, אלא מדובר רק בשינוי צורה. כיצד אדם יכול להפסיק לסבול? אדם יכול להפסיק לסבול רק כאשר יבין את האחדות ... בין דבר לדבר, שהוא תלוי בסיבות חיצוניות לאושרו, או שהוא מפחד לאבד דברים מסוימים. ההבנה שהכל אחד - גם המוות, גם החיים, גם טוב וגם רע - היא זו שמשחררת את האדם מן הסבל. מה המשמעות של יום הולדת? מה ההבדל בין חיים ומוות? האם יש הבדל בין תודעה לגוף? מהי משמעות החיים לפי אליעד כהן? למה אנשים מפחדים מהמוות? מהו קסם לפי אליעד כהן? מה הקשר בין עליסה בארץ הפלאות למציאות?
להעריך את מה שיש, לאהוב את מה שיש, האם המציאות רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוףלהעריך את מה שיש, לאהוב את מה שיש, האם המציאות רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוףלהעריך את מה שיש, לאהוב את מה שיש, האם המציאות רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוף האם צריך להעריך ולאהוב את המציאות כפי שהיא? אליעד כהן מסביר בהרצאה שהגישה המקובלת, שלפיה צריך להעריך ... הוא קיים. במקום להעריך, האדם צריך לשאול את עצמו את השאלה האמיתית: האם המציאות היא טובה או רעה? אם מתברר שהמציאות היא רעה, אין שום סיבה לאהוב או להעריך אותה. המטרה היא להיות כנים ולברר את האמת באופן מוחלט. אם המציאות רעה, אז האדם צריך לדעת זאת באופן חד - משמעי, ואם היא טובה, עליו לדעת זאת בוודאות מלאה וליהנות ממנה ללא ספקות. מה הקשר בין הבנת האמת המוחלטת לבין האושר האמיתי? אליעד כהן מסביר שכדי להגיע לאושר אמיתי, על האדם לדעת באופן מוחלט אם המציאות טובה ... עצמו קיים. לדוגמה, האדם יודע בוודאות שהוא קיים יותר מאשר הוא יודע שאדם אחר מדבר איתו. הוא צריך להגיע לרמת ודאות כזו לגבי השאלה אם המציאות טובה או רעה. ידיעה מוחלטת זו, בין אם היא תביא למסקנה שהמציאות טובה ... מוחלטות אלא מבוססות על פרשנויות. לדוגמה, השאלה האם טוב לחיות? איננה פשוטה. האדם חושב שטוב לחיות כי הוא אוכל, מתפרנס ומגן על חייו. אך כאשר הוא נתקל בקשיים, הוא כבר לא בטוח שזה באמת טוב. כיצד הוודאות לגבי הטוב שבחיים יכולה לגרום לסבל? אם אדם בטוח באופן מוחלט שחיים זה דבר טוב, הוא בהכרח יסבול מהידיעה שהחיים לא נצחיים. לדוגמה, אדם שמאמין שהחיים הם טוב מוחלט יחוש פחד וסבל מפני המוות, כי הוא יודע שהדבר הטוב הזה ייגמר בסופו של דבר. אולם, אם האדם מבין שגם למות הוא טוב, אז ... סבל מול סיום החיים, כיוון שהטוב אינו תלוי בחיים עצמם אלא בכל דבר שקורה, בין אם חיים ובין אם מוות. כיצד מקרה הכלבה החולה מדגים את תלות הטוב והרע בנסיבות? אליעד מביא דוגמה של כלבה מבוגרת וחולה. בתחילה, ברור ... שאין לו העדפה ואין לו אחיזה. כלומר, הסבל קשור באופן ישיר לוודאות לגבי הטוב. האם יש סיכון בחיפוש אחר האמת? כן, יש סיכון בחיפוש אחר האמת המוחלטת. אם האדם יגיע למסקנה מוחלטת שהמציאות רעה, הוא יסבול בצורה קשה יותר, כיוון שהידיעה הזו תהיה ודאית ומוחלטת ... הוא יפסיק לסבול ויחוש שלווה מוחלטת. לכן, האדם צריך להחליט אם הוא מוכן לקחת את הסיכון הזה ולחפש את האמת באופן מוחלט, או להישאר עם הספק, שמייצר סבל מתמשך אך פחות קיצוני. למה חשוב להגיע להחלטה סופית לגבי המציאות? כדי לחיות ללא סבל, האדם חייב להגיע למוחלטות אחת ולתמיד לגבי השאלה האם המציאות היא טובה או רעה. חוסר הוודאות וההשערות בנוגע למציאות יוצרות אי שקט פנימי מתמשך. אליעד מציין שהחלטה מוחלטת מאפשרת לאדם לחוות שלווה פנימית, כי כאשר המציאות נתפסת כטובה לחלוטין או כרעה לחלוטין, האדם כבר אינו נאחז ואינו סובל מפחדים או ספקות. לדוגמה, אם אדם מתלבט לגבי חיים או מוות של חיית מחמד אהובה, הוא יסבול מחוסר הוודאות. אך אם יקבע באופן מוחלט שטוב שהכלבה תחיה או תמות, הוא ... אמנם, אם ההחלטה שלו תהיה שטוב שהכלבה תחיה, הוא עלול לסבול הרבה יותר אם המציאות לא תתאים להחלטתו המוחלטת, לעומת הסבל שהיה נגרם מחוסר ודאות. לכן, החלטה מוחלטת עלולה להיות מסוכנת, אך זו הדרך היחידה לשחרור מסבל. איך למצוא משמעות לחיים? מה הקשר בין אמת לאושר? איך להתמודד עם פחד מהמוות? כיצד לשנות את תפיסת הטוב והרע? האם האושר תלוי בנסיבות או בתפיסה אישית? חקר האמת והקשר לאושר השאלה שנדונה היא האם יש טעם להעריך את המציאות כפי שהיא, ואם כן, כיצד זה קשור לאושר. הדיון נפתח בהנחה שאין הכרח להעריך את המציאות אם היא נתפסת כגרועה. במקום זאת, יש לבדוק מהי האמת - האם המציאות טובה או רעה - ולנהוג בהתאם. הצורך בהבנת המציאות בצורה מוחלטת כדי להגיע לאושר אמיתי, יש ... יכול לומר שלחיות זה טוב כי הוא נאחז בחיים, אך מצד שני, הוא עלול גם לפקפק בכך כאשר הוא מתמודד עם קשיים. האם הוודאות לגבי הטוב מובילה לסבל? אם אדם בטוח במאה אחוז שלחיות זה טוב, אזי בהכרח הוא יסבול מהידיעה שהחיים אינם נצחיים. ככל שההיצמדות לערך החיים גדלה, כך גם הפחד מהמוות גובר. אך אם הוא מחליט שגם למות זה טוב, אז אין לו סיבה לחשוש מסוף חייו. תלות בנסיבות והבנת ... כלבה חולה. בתחילת חייה היה ברור שחיים טובים לה, אך בשלב מסוים, כאשר מצבה הבריאותי הידרדר, בעליה החליטה להרדימה מתוך מחשבה שזה הפתרון הטוב ביותר. המסקנה היא שלטוב ולרע אין ערך מוחלט, הם תלויים בהקשר ובתפיסת האדם. למה אנשים ... נקודת אחיזה לתסכול. כדי להגיע לאושר אמיתי, יש להגיע למוחלטות בנוגע לשאלה האם המציאות טובה או רעה. הסיכון שבחיפוש האמת החיפוש אחר האמת כרוך בסיכון: אם אדם יגלה באופן מוחלט שהמציאות רעה, הוא יסבול הרבה יותר מאשר אם רק חשב כך באופן ... שהמציאות טובה באופן מוחלט, הוא יוכל להשתחרר מסבלו. לכן, האדם חייב לשאול את עצמו: האם הוא רוצה לדעת את האמת למרות הסיכון שבכך? הצורך בהחלטה סופית על מנת להגיע לאושר, האדם חייב להחליט אחת ולתמיד האם המציאות טובה או רעה. לא ניתן להסתפק בחוסר ודאות או בחיים מתוך השערות. המסקנה היא שהגעה למוחלטות - בין אם בכך שהכל טוב או בכך שהכל רע - היא הדרך היחידה להפסקת הסבל ולמציאת שלווה פנימית. איך למצוא משמעות לחיים? מה הקשר בין אמת לאושר? איך להתמודד עם פחד מהמוות? כיצד לשנות את תפיסת הטוב והרע? האם האושר תלוי בנסיבות או בתפיסה אישית? לא צריך אל תעריכי תשמיצי, סתם אין לזה משמעות בכלל להעריך את מה שיש מה האמת זה טוב או רע, מה אכפת לי למה שאני אעריך את מה שיש אם זה גרוע אני אגיד שזה ... בשביל להיות מאושרת מה אני צריכה לחשוב שהכל רע? אליעד: לא את לא צריכה, לא את צריכה לבדוק מה האמת אם זה טוב אני רוצה לדעת את זה וליהנות מזה תמיד ואם זה רע אני רוצה לדעת את זה ואני אסבול תמיד, עכשיו אם את מפחדת לחקור את האמת את לא תהיי מאושרת באמת זאת אומרת בן אדם קודם כל צריך להיות אמיתי, מה זאת אומרת להיות אמיתי לשאול את עצמו מה האמת האם המציאות הזאת טובה או רעה קודם כל לברר טוב או רע. ש: אוקי אם היא טובה הוא מבסוט ... אני אנסה להאמין שהכל טוב ואני אנסה להאמין שהכל רע לא אומר, את צריכה לבדוק כמו שאת יודעת שאת קיימת את צריכה לדעת האם הכל, כאילו את מבינה מה הכוונה את יודעת שאת קיימת זה לא כמו שאת יודעת שאני מדבר איתך, מה את יודעת יותר שאני מדבר איתך או שאת קיימת שאת קיימת נכון, את צריכה ברמת ידיעה כזאת לדעת האם הכל טוב או האם הכל רע או האם חלק טוב וחלק רע, כאילו את חייבת ... למה זה טוב את תראי שאצלך תפיסת הטוב והרע היא לא מוחלטת, היא לא מכווננת את לא ברור לך באמת כשאת אומרת, אני אתן לך דוגמה לחיות זה טוב? ש: תלוי. אליעד: עבדת היום אכלת היום? ש: כן. אליעד: ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?