8:26ליהנות מהסבל, להבין למה רע לך, פרשנות אישית, לסבול בכיף, חשיבה נייטרלית, להיות מאושר, הכל טוב, משמעות החיים, לקבל ייסורים באהבה, מה טוב ברע, למצוא את הטוב שברע, חלק 1
איך אפשר ליהנות מזה שרע לך?
הסוגיה שאליעד כהן מתמודד איתה בהרצאה זו היא השאלה כיצד אפשר ליהנות דווקא מהסבל או מהמצב שבו רע לך, ולא רק להתמודד איתו או להדחיק אותו. אליעד מסביר כי התשובה טמונה בהבנת הסיבה שבגללה רע לך. רק כאשר אדם מבין באמת למה רע לו, הוא מסוגל להפוך את הסבל להנאה. המפתח להנאה מסבל הוא ההכרה בכך שכל תחושה של סבל היא סובייקטיבית, תוצאה של פרשנות אישית ולא חלק אינטגרלי או אובייקטיבי של המציאות.
מדוע המציאות אינה טובה או רעה?
אליעד כהן מסביר כי במציאות כשלעצמה, אין דבר שהוא טוב ואין דבר שהוא רע. המציאות היא נייטרלית לגמרי. הוא נותן דוגמה של אדם החוזר לביתו ומריח ריח שרוף, ומגלה שהבית נשרף. עצם העובדה שהבית נשרף, היא רק עובדה. מי שהופך את זה לדבר רע או טוב הוא האדם עצמו. הוא עושה זאת באמצעות המחשבות והפרשנויות שלו לגבי האירוע.
לדוגמה, כשאתה רואה שולחן, מי רואה את השולחן - המוח שלך או השולחן עצמו? כמובן שהמוח והתודעה הם אלה שרואים. וכך בדיוק גם כשאתה רואה בית שנשרף - זוהי רק תמונה שהתודעה מפרשת. האירוע של שריפת הבית בפני עצמו הוא נייטרלי לחלוטין, מה שהופך אותו ל"טוב" או "רע" הוא רק המשמעות האישית שהאדם נותן לו.
מה המקור לסבל של האדם?
אליעד מדגיש שוב ושוב שהסבל אינו נמצא במציאות עצמה. הסבל אינו קיים בצורה אובייקטיבית אלא הוא תוצאה של הפירושים הסובייקטיביים שהאדם מעניק לדברים שקורים לו. אם אדם נפגע או סובל, זה לא נובע מהאירוע עצמו, אלא מהמשמעות האישית שהוא נותן לאירוע.
הוא מסביר שכדי ליהנות באמת מהסבל, האדם צריך תחילה להבין ולהודות בכך שהוא עצמו אחראי לפרשנות השלילית שלו. לדוגמה, אדם שורפים אותו באש. רוב האנשים מיד יחשבו שזה חייב להיות רע, אך אליעד מציין שהשלב הראשון להנאה הוא להבין שאתה בוחר לראות את האירוע כרע, ואין שום דבר אובייקטיבי שמכריח אותך לסבול. כלומר, אם אתה מסוגל להבין שאתה זה שבוחר את המשמעות של האירוע - אתה כבר צעד אחד קרוב יותר לאפשרות ליהנות ממנו.
איך לשנות את הפרשנות האישית של האדם?
השלב הראשון בשינוי הפרשנות האישית הוא לקחת אחריות מלאה עליה. כאשר משהו "רע" קורה לך, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא להכיר בכך שה"בעיה" היא לא במציאות אלא בפרשנות שאתה נותן לה. אם אתה אומר "אני סובל כי זה רע", אתה כבול ואינך מסוגל ליהנות מזה. אך אם אתה אומר "אני סובל כי אני מפרש זאת כרע", אתה כבר משחרר אחיזה בפרשנות שלך, ואתה מתחיל ליצור אפשרויות חדשות.
מה הכוונה באירועים חסרי משמעות?
אליעד מדגיש שהכל בעולם יכול להיתפס בשלוש צורות עיקריות:
האם יש איזון בין הטוב לרע במציאות?
אליעד טוען שבמציאות, לכל אירוע, לכל מצב ולכל תופעה, יש בדיוק אותו מספר של פרשנויות טובות כמו פרשנויות רעות. כלומר, אין שום דבר בעולם שיש בו יותר "טוב" מאשר "רע", או להיפך. הוא מדגיש כי אם קיימות 100 מיליון אפשרויות להסביר מדוע אירוע מסוים הוא רע, חייבות להיות גם 100 מיליון אפשרויות להסביר מדוע הוא טוב. לפי אליעד, זה חוק אוניברסלי שמוכיח שבסופו של דבר, הטוב והרע תמיד מאוזנים.
איך אדם יכול ליהנות מכך ששורפים אותו באש?
אליעד מציין שאדם יכול להגיע למצב שבו הוא ממש נהנה מהסבל שלו, לא למרות הסבל, אלא ממש בגללו. לדוגמה, אם שורפים אותו באש, הוא לא רק יכול שלא לסבול, אלא אפילו ממש ליהנות. הדבר הזה דורש שינוי עמוק בתפיסה - להבין שאין חובה אובייקטיבית לסבול כאשר משהו שנתפס כ"רע" מתרחש. קודם כל, הוא חייב להפסיק להאמין שאם שורפים אותו, זה חייב להיות רע. השלב השני הוא לקחת אחריות ולומר "אני בוחר להפוך את זה לרע", וכך להכיר באפשרות של שינוי מוחלט בפרשנות האישית של האירוע.
מהי נקודת ההתחלה לשינוי התפיסה?
אליעד מסביר כי כל עוד האדם לא חזר לנקודת ההתחלה של הפרשנות שלו, הוא מוגבל באפשרויות שלו לפרש את האירועים. ככל שהוא מתקרב יותר ל"נקודת ההתחלה", למצב שבו הוא אינו מחויב לפרשנות מסוימת, כך נפתחות בפניו אפשרויות חדשות לפרש את המציאות. ברגע שהאדם מצליח להתקרב לאותה נקודת התחלה, הוא מסוגל לחוות כל אירוע בצורה נייטרלית, ומכאן - לבחור באופן מודע איך לפרש אותו, האם כטוב, כרע או חסר משמעות.
הסוגיה שאליעד כהן מתמודד איתה בהרצאה זו היא השאלה כיצד אפשר ליהנות דווקא מהסבל או מהמצב שבו רע לך, ולא רק להתמודד איתו או להדחיק אותו. אליעד מסביר כי התשובה טמונה בהבנת הסיבה שבגללה רע לך. רק כאשר אדם מבין באמת למה רע לו, הוא מסוגל להפוך את הסבל להנאה. המפתח להנאה מסבל הוא ההכרה בכך שכל תחושה של סבל היא סובייקטיבית, תוצאה של פרשנות אישית ולא חלק אינטגרלי או אובייקטיבי של המציאות.
מדוע המציאות אינה טובה או רעה?
אליעד כהן מסביר כי במציאות כשלעצמה, אין דבר שהוא טוב ואין דבר שהוא רע. המציאות היא נייטרלית לגמרי. הוא נותן דוגמה של אדם החוזר לביתו ומריח ריח שרוף, ומגלה שהבית נשרף. עצם העובדה שהבית נשרף, היא רק עובדה. מי שהופך את זה לדבר רע או טוב הוא האדם עצמו. הוא עושה זאת באמצעות המחשבות והפרשנויות שלו לגבי האירוע.
לדוגמה, כשאתה רואה שולחן, מי רואה את השולחן - המוח שלך או השולחן עצמו? כמובן שהמוח והתודעה הם אלה שרואים. וכך בדיוק גם כשאתה רואה בית שנשרף - זוהי רק תמונה שהתודעה מפרשת. האירוע של שריפת הבית בפני עצמו הוא נייטרלי לחלוטין, מה שהופך אותו ל"טוב" או "רע" הוא רק המשמעות האישית שהאדם נותן לו.
מה המקור לסבל של האדם?
אליעד מדגיש שוב ושוב שהסבל אינו נמצא במציאות עצמה. הסבל אינו קיים בצורה אובייקטיבית אלא הוא תוצאה של הפירושים הסובייקטיביים שהאדם מעניק לדברים שקורים לו. אם אדם נפגע או סובל, זה לא נובע מהאירוע עצמו, אלא מהמשמעות האישית שהוא נותן לאירוע.
הוא מסביר שכדי ליהנות באמת מהסבל, האדם צריך תחילה להבין ולהודות בכך שהוא עצמו אחראי לפרשנות השלילית שלו. לדוגמה, אדם שורפים אותו באש. רוב האנשים מיד יחשבו שזה חייב להיות רע, אך אליעד מציין שהשלב הראשון להנאה הוא להבין שאתה בוחר לראות את האירוע כרע, ואין שום דבר אובייקטיבי שמכריח אותך לסבול. כלומר, אם אתה מסוגל להבין שאתה זה שבוחר את המשמעות של האירוע - אתה כבר צעד אחד קרוב יותר לאפשרות ליהנות ממנו.
איך לשנות את הפרשנות האישית של האדם?
השלב הראשון בשינוי הפרשנות האישית הוא לקחת אחריות מלאה עליה. כאשר משהו "רע" קורה לך, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא להכיר בכך שה"בעיה" היא לא במציאות אלא בפרשנות שאתה נותן לה. אם אתה אומר "אני סובל כי זה רע", אתה כבול ואינך מסוגל ליהנות מזה. אך אם אתה אומר "אני סובל כי אני מפרש זאת כרע", אתה כבר משחרר אחיזה בפרשנות שלך, ואתה מתחיל ליצור אפשרויות חדשות.
מה הכוונה באירועים חסרי משמעות?
אליעד מדגיש שהכל בעולם יכול להיתפס בשלוש צורות עיקריות:
- כמשהו טוב
- כמשהו רע
- כמשהו חסר משמעות
האם יש איזון בין הטוב לרע במציאות?
אליעד טוען שבמציאות, לכל אירוע, לכל מצב ולכל תופעה, יש בדיוק אותו מספר של פרשנויות טובות כמו פרשנויות רעות. כלומר, אין שום דבר בעולם שיש בו יותר "טוב" מאשר "רע", או להיפך. הוא מדגיש כי אם קיימות 100 מיליון אפשרויות להסביר מדוע אירוע מסוים הוא רע, חייבות להיות גם 100 מיליון אפשרויות להסביר מדוע הוא טוב. לפי אליעד, זה חוק אוניברסלי שמוכיח שבסופו של דבר, הטוב והרע תמיד מאוזנים.
איך אדם יכול ליהנות מכך ששורפים אותו באש?
אליעד מציין שאדם יכול להגיע למצב שבו הוא ממש נהנה מהסבל שלו, לא למרות הסבל, אלא ממש בגללו. לדוגמה, אם שורפים אותו באש, הוא לא רק יכול שלא לסבול, אלא אפילו ממש ליהנות. הדבר הזה דורש שינוי עמוק בתפיסה - להבין שאין חובה אובייקטיבית לסבול כאשר משהו שנתפס כ"רע" מתרחש. קודם כל, הוא חייב להפסיק להאמין שאם שורפים אותו, זה חייב להיות רע. השלב השני הוא לקחת אחריות ולומר "אני בוחר להפוך את זה לרע", וכך להכיר באפשרות של שינוי מוחלט בפרשנות האישית של האירוע.
מהי נקודת ההתחלה לשינוי התפיסה?
אליעד מסביר כי כל עוד האדם לא חזר לנקודת ההתחלה של הפרשנות שלו, הוא מוגבל באפשרויות שלו לפרש את האירועים. ככל שהוא מתקרב יותר ל"נקודת ההתחלה", למצב שבו הוא אינו מחויב לפרשנות מסוימת, כך נפתחות בפניו אפשרויות חדשות לפרש את המציאות. ברגע שהאדם מצליח להתקרב לאותה נקודת התחלה, הוא מסוגל לחוות כל אירוע בצורה נייטרלית, ומכאן - לבחור באופן מודע איך לפרש אותו, האם כטוב, כרע או חסר משמעות.
- איך ליהנות מסבל?
- מהי משמעות החיים?
- איך לפרש את המציאות?
- איך לשנות חשיבה שלילית?
- האם אפשר ליהנות כששורפים אותך באש?
- מה הטוב ברע?
- איך להפוך סבל להנאה?