ליקוטי מוהרן ח"א לה, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 3
מהי הדרך הנכונה ללמוד את ליקוטי מוהרן?
הטקסט עוסק בתורה לה מתוך ליקוטי מוהרן חלק א', שבה רבי נחמן מברסלב מלמד כיצד יש ללמוד את ספרו בצורה נכונה ועמוקה. נקודת המוצא של רבי נחמן היא שאדם חייב להכניס את שכלו לתוך אמונתו. כלומר, האדם צריך לקחת את האמונה שלו ולנסות להבין אותה בצורה שכלית ופנימית, אך מבלי לפגום בתמימות הפנימית של האמונה עצמה.
מדוע חייבים לשלב שכל ואמונה בלימוד התורה?
אליעד כהן מסביר, על פי רבי נחמן, כי אדם שמנסה להכניס את שכלו לתוך האמונה, צריך להיזהר מאוד שלא לתת לחיצוניים (כוחות שליליים, קליפות) לינוק ולשאוב מההבנות הללו. כאשר האדם משתמש בשכלו כדי להבין מושגים רוחניים או אלוהיים, הוא עלול בטעות להוריד את המושגים הרוחניים הגבוהים האלה לדרגה נמוכה יותר, ולהעניק מקום לכוחות "חיצוניים" או שליליים שייקחו מהם את החיות.
לדוגמה, אם אדם מנסה להבין מושגים כמו "אחדות" או "אינסוף" בעזרת השכל בלבד, הוא עלול לצמצם את המושגים האלה לתוך ההיגיון האנושי, וכך לאבד את האינסופיות המקורית. דווקא השימוש בשכל עשוי לגרום למצב שבו האדם כבר לא רואה את האין - סוף, אלא רק את הצמצום שלו למושגים קטנים יותר. כדי להימנע מכך, על האדם ללמוד להשתמש בשכל שלו מתוך נקודת מבט פנימית יותר, עמוקה, ואמונית, ולראות את המהות האינסופית בכל דבר.
איך אפשר לזהות ולמנוע את ההשפעה של "כוחות חיצוניים" על הלימוד?
אליעד מביא את מושג ה"חיצוניים", מושג שמתייחס לכוחות שליליים שעלולים לינוק את החיות מהמחשבות הרוחניות של האדם. למשל, כאשר אדם מתבונן באירוע גשמי ומזהה בו את השורש הרוחני, הוא עושה פעולה נכונה וחשובה, אך עליו להיזהר שלא להפוך את הפעולה הזו לאוטומטית וחיצונית. ברגע שאדם מזהה באופן שטחי ופורמלי שכל אירוע או דבר הוא "אחדות", אזי הוא עלול דווקא לאבד את המהות של האחדות וליפול למקום חיצוני, כי אז הוא בעצם מצמצם את האינסוף למושגים מוגדרים ומוגבלים.
מהי המשמעות הרוחנית של "לבושים" ברוחניות?
מונח נוסף שאליעד כהן מסביר בהקשר זה הוא "הלבוש". הלבוש מסמל הגנה שכלית ואמונית. כאשר אדם עוסק בהתבוננות עמוקה ובמסע ומתן פנימי, הוא צריך לבושים שכליים שיעטפו ויגנו על המהות הרוחנית הפנימית שלו מפני ההשפעות החיצוניות השליליות. "הלבוש" הוא הדרך שבה האדם שומר על האמונה שלו מפני ה"חיצוניים", כלומר, מפני פרשנויות או תפיסות שכליות שטחיות שעלולות לפגוע במהות הפנימית והרוחנית של הדברים.
הדוגמה שאליעד מביא היא מהקבלה, ממושג "חשמל" שהוא מושג מהכתבים של האר"י הקדוש, המתאר סוג של לבוש רוחני שמגן על האדם. החשמל מסמל את הכוח השכלי, התבונה העמוקה, השומרת שהקליפות לא יוכלו לפגוע בשורש הרוחני של האדם. על ידי שהאדם משתמש בשכלו בצורה נכונה, כלומר, בצורה שתמיד שומרת על הקשר הפנימי עם המהות הרוחנית, הוא מוגן מפני נפילות רוחניות.
איך אפשר ללמוד מטעויות של צדיקים?
אליעד מתייחס גם לעניין הטעויות של הצדיקים. הוא מביא רעיון מהמקורות שאומר שלפעמים צדיק נופל בטעות כדי לאפשר לאחרים להתחבר לתורה ולהבין אותה. כלומר, הטעות של הצדיק באה לשרת תכלית עמוקה יותר, לעורר אנשים אחרים שיכולים ללמוד מן הטעות. הוא מביא דוגמה שאדם ששומע דברי תורה ולא חוזר בתשובה, הדבר יכול להתרחש מכיוון שהצדיק עצמו נפל בנקודה מסוימת. זה לא כדי לפגום בצדיק, אלא להפך, זה למען תיקון העולם כולו.
מה הקשר בין המושגים "מלכות", "אמונה" ו"רצועות התפילין"?
אליעד משתמש במונחים מעולם הדת והקבלה, כמו "מלכות", "אמונה", ו"רצועות תפילין". המלכות מסמלת את המציאות הגשמית, וכל מקום שבו יש לאדם מודעות לקיום של דבר כלשהו, ואילו רצועות התפילין הן משל להגנות שכליות, שמטרתן לשמור על האמונה (המהות הרוחנית) שלא תפגם בגלל ה"חיצוניים". הרעיון הוא שהאדם צריך לעטוף את האמונה שלו בלבושים של...
הטקסט עוסק בתורה לה מתוך ליקוטי מוהרן חלק א', שבה רבי נחמן מברסלב מלמד כיצד יש ללמוד את ספרו בצורה נכונה ועמוקה. נקודת המוצא של רבי נחמן היא שאדם חייב להכניס את שכלו לתוך אמונתו. כלומר, האדם צריך לקחת את האמונה שלו ולנסות להבין אותה בצורה שכלית ופנימית, אך מבלי לפגום בתמימות הפנימית של האמונה עצמה.
מדוע חייבים לשלב שכל ואמונה בלימוד התורה?
אליעד כהן מסביר, על פי רבי נחמן, כי אדם שמנסה להכניס את שכלו לתוך האמונה, צריך להיזהר מאוד שלא לתת לחיצוניים (כוחות שליליים, קליפות) לינוק ולשאוב מההבנות הללו. כאשר האדם משתמש בשכלו כדי להבין מושגים רוחניים או אלוהיים, הוא עלול בטעות להוריד את המושגים הרוחניים הגבוהים האלה לדרגה נמוכה יותר, ולהעניק מקום לכוחות "חיצוניים" או שליליים שייקחו מהם את החיות.
לדוגמה, אם אדם מנסה להבין מושגים כמו "אחדות" או "אינסוף" בעזרת השכל בלבד, הוא עלול לצמצם את המושגים האלה לתוך ההיגיון האנושי, וכך לאבד את האינסופיות המקורית. דווקא השימוש בשכל עשוי לגרום למצב שבו האדם כבר לא רואה את האין - סוף, אלא רק את הצמצום שלו למושגים קטנים יותר. כדי להימנע מכך, על האדם ללמוד להשתמש בשכל שלו מתוך נקודת מבט פנימית יותר, עמוקה, ואמונית, ולראות את המהות האינסופית בכל דבר.
איך אפשר לזהות ולמנוע את ההשפעה של "כוחות חיצוניים" על הלימוד?
אליעד מביא את מושג ה"חיצוניים", מושג שמתייחס לכוחות שליליים שעלולים לינוק את החיות מהמחשבות הרוחניות של האדם. למשל, כאשר אדם מתבונן באירוע גשמי ומזהה בו את השורש הרוחני, הוא עושה פעולה נכונה וחשובה, אך עליו להיזהר שלא להפוך את הפעולה הזו לאוטומטית וחיצונית. ברגע שאדם מזהה באופן שטחי ופורמלי שכל אירוע או דבר הוא "אחדות", אזי הוא עלול דווקא לאבד את המהות של האחדות וליפול למקום חיצוני, כי אז הוא בעצם מצמצם את האינסוף למושגים מוגדרים ומוגבלים.
מהי המשמעות הרוחנית של "לבושים" ברוחניות?
מונח נוסף שאליעד כהן מסביר בהקשר זה הוא "הלבוש". הלבוש מסמל הגנה שכלית ואמונית. כאשר אדם עוסק בהתבוננות עמוקה ובמסע ומתן פנימי, הוא צריך לבושים שכליים שיעטפו ויגנו על המהות הרוחנית הפנימית שלו מפני ההשפעות החיצוניות השליליות. "הלבוש" הוא הדרך שבה האדם שומר על האמונה שלו מפני ה"חיצוניים", כלומר, מפני פרשנויות או תפיסות שכליות שטחיות שעלולות לפגוע במהות הפנימית והרוחנית של הדברים.
הדוגמה שאליעד מביא היא מהקבלה, ממושג "חשמל" שהוא מושג מהכתבים של האר"י הקדוש, המתאר סוג של לבוש רוחני שמגן על האדם. החשמל מסמל את הכוח השכלי, התבונה העמוקה, השומרת שהקליפות לא יוכלו לפגוע בשורש הרוחני של האדם. על ידי שהאדם משתמש בשכלו בצורה נכונה, כלומר, בצורה שתמיד שומרת על הקשר הפנימי עם המהות הרוחנית, הוא מוגן מפני נפילות רוחניות.
איך אפשר ללמוד מטעויות של צדיקים?
אליעד מתייחס גם לעניין הטעויות של הצדיקים. הוא מביא רעיון מהמקורות שאומר שלפעמים צדיק נופל בטעות כדי לאפשר לאחרים להתחבר לתורה ולהבין אותה. כלומר, הטעות של הצדיק באה לשרת תכלית עמוקה יותר, לעורר אנשים אחרים שיכולים ללמוד מן הטעות. הוא מביא דוגמה שאדם ששומע דברי תורה ולא חוזר בתשובה, הדבר יכול להתרחש מכיוון שהצדיק עצמו נפל בנקודה מסוימת. זה לא כדי לפגום בצדיק, אלא להפך, זה למען תיקון העולם כולו.
מה הקשר בין המושגים "מלכות", "אמונה" ו"רצועות התפילין"?
אליעד משתמש במונחים מעולם הדת והקבלה, כמו "מלכות", "אמונה", ו"רצועות תפילין". המלכות מסמלת את המציאות הגשמית, וכל מקום שבו יש לאדם מודעות לקיום של דבר כלשהו, ואילו רצועות התפילין הן משל להגנות שכליות, שמטרתן לשמור על האמונה (המהות הרוחנית) שלא תפגם בגלל ה"חיצוניים". הרעיון הוא שהאדם צריך לעטוף את האמונה שלו בלבושים של...
- איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
- הסבר לליקוטי מוהרן חלק א
- מהו מושג החשמל בקבלה?
- כיצד להימנע מנפילה רוחנית?
- למה צריך לשלב אמונה ושכל?