2:28פחד להיות מושפע, להרחיק את השונה ממך, שיטת השקר, תורת הקבלה, נוכלות רוחנית, אמונה בשקר
מדוע אנשים מפחדים להיות מושפעים מרעיונות שונים?
אנשים רבים מפחדים להיות מושפעים מרעיונות שנוגדים את אמונתם, ולכן הם מנסים להרחיק את מי שחושב אחרת מהם. אליעד כהן מסביר זאת באמצעות דוגמה של רב מסוים שהחליט לגרש תלמיד מהקבוצה שלו, רק משום שהתלמיד עורר ספקות ושאל שאלות שאיימו על האמונה של שאר חברי הקבוצה. לכאורה, פעולה זו סותרת את עקרון הבסיס של אותה קבוצה, שטוענת שצריך דווקא לקרב את מי ששונה מאיתנו ולהכיל גם דעות מנוגדות. אך בפועל, מתברר שהקרבה והסובלנות נעלמות ברגע שההבדל גדול מספיק עד כדי שהאדם חושש שהוא עלול להיות מושפע או "ליפול" אחרי הדעה האחרת.
אליעד מדגים כיצד מתבצע התהליך המניפולטיבי: תחילה, המנהיג הרוחני מצהיר שהוא "בעד כולם", ומטיף לקבל כל אחד ללא קשר להשקפותיו. כשהקבוצה כבר מאמינה שהוא אכן מקבל את כולם, והוא מצליח לשכנע אותם שדרכו היא הדרך הנכונה, רק אז הוא משנה את הכללים ואומר "עכשיו מי שלא מאמין בי צריך לסלק אותו". בשלב הזה, הקבוצה כבר עברה סוג של שטיפת מוח, המוח שלהם כבוי והם מקבלים את דבריו ללא עוררין.
מהי "שיטת השקר" בתורת הקבלה?
אליעד מכנה את התופעה הזו בשם "שיטת השקר" וטוען שהשקר מבוסס על שימוש במונח "מקובל". הוא מביא דוגמה שכיחה שבה מישהו שואל שאלה לגיטימית על דבר שכתב אדם המכונה "מקובל", והתגובה שהוא מקבל היא: "מי אתה שתשאל שאלות? זה דיבור של מקובל". אליעד מפרק את המושג "מקובל" וטוען שמקובל הוא בסך הכל אדם "שהיה מספיק טיפש שכל חייו למד קבלה". כלומר, העובדה שמישהו למד קבלה כל חייו לא הופכת את דבריו לאמת, אלא להפך - דווקא בגלל שזה נאמר מפי מי שמכונה מקובל, יש סיבה טובה עוד יותר לפקפק בדברים. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שמי שהקדיש את חייו ללימוד תורת הקבלה בלי לחשוב בצורה ביקורתית, כנראה לא שאל את השאלות החשובות באמת.
האם הקבלה היא מדע או נוכלות רוחנית?
נקודה נוספת שאליעד מדגיש היא הטענה של "מקובלים" לפיה הקבלה היא כביכול מדע. אליעד מכנה זאת "מדעי המרמה", וטוען שמדובר במניפולציה שנועדה לרמות אנשים. לדבריו, עצם ההגדרה של הקבלה כמדע או כתחום מחקר אקדמי היא שקר, שנועד ליצור רושם רציני ולאפשר לאנשים לשלוט באחרים בקלות רבה יותר. הוא מסביר שאם באמת רוצים לחשוף את האמת, מספיק לשאול את האדם שטוען שהוא מקובל, או כל מי שמציג את עצמו כחכם גדול, שאלה פשוטה: "למה אתה עושה את מה שאתה עושה?"
אליעד מסביר את המתודה המדויקת לשאלות אלו: על כל תשובה שתקבל, שאל מיד "ולמה זה ככה?", המשך כך שוב ושוב, עד שהאדם יגיע לנקודה שבה אין לו מושג למה הוא עושה את מה שהוא עושה. במצב זה, האדם מבין שהוא צריך לפנות אל החכם האמיתי, שאליעד מכנה אותו בשם "אליעד", כדי לקבל הסבר אמיתי. אך גם אז, אליעד אינו מעוניין לתת לאותו אדם תשובה פשוטה שיקבל כעובדה, אלא רק להצביע לו על דרך שיאפשר לו להבין לבד. רק כך אותו אדם לא יצטרך להאמין לאף אחד, אפילו לא לאליעד עצמו.
מדוע אליעד ממליץ לא להאמין לו אלא לבדוק לבד?
אליעד מדגיש את החשיבות של חשיבה ביקורתית ובדיקה עצמאית, ומבהיר שלעולם לא מספיק לקבל תשובות רק מפני שמישהו מסוים אמר אותן. לדבריו, אמונה בדברי אחרים, בלי לבדוק את הדברים לעומק ובאופן עצמאי, מובילה לכך שהאדם נופל קורבן לשקרים ומניפולציות. המטרה של אליעד היא לגרום לאנשים להגיע לאמת באמצעות חשיבה עצמאית ובירור עצמי, ולא באמצעות אמונה עיוורת בגורו או במנהיג רוחני כלשהו.
כיצד מזהים נוכלות רוחנית?
אליעד מזהיר שהדרך הקלה ביותר לזהות נוכלות רוחנית היא לראות האם האדם שמוביל את הקבוצה מנסה להשתיק שאלות, להרחיק אנשים ששואלים שאלות קשות או מערערים על סמכותו. אדם אמיתי שמחפש את האמת לא יפחד משום שאלה, אלא ההפך - הוא יזמין שאלות ובירורים ויסביר את עמדתו בשקיפות מלאה. לעומת זאת, מי שמנסה להרחיק את מי ששואל או מי שמעורר ספק, חושף למעשה את השקר שעומד בבסיס הקבוצה שהוא מנהל.
אליעד כהן ממליץ באופן ברור לבדוק את הדברים לעומק, לשאול שאלות נוקבות, ולא להסתפק בתשובות עמומות כמו "כי המקובל אמר כך". הדרך לאמת עוברת דרך שאלות, ספקות וביקורתיות, ולא דרך אמונה עיוורת במישהו אחר.
אנשים רבים מפחדים להיות מושפעים מרעיונות שנוגדים את אמונתם, ולכן הם מנסים להרחיק את מי שחושב אחרת מהם. אליעד כהן מסביר זאת באמצעות דוגמה של רב מסוים שהחליט לגרש תלמיד מהקבוצה שלו, רק משום שהתלמיד עורר ספקות ושאל שאלות שאיימו על האמונה של שאר חברי הקבוצה. לכאורה, פעולה זו סותרת את עקרון הבסיס של אותה קבוצה, שטוענת שצריך דווקא לקרב את מי ששונה מאיתנו ולהכיל גם דעות מנוגדות. אך בפועל, מתברר שהקרבה והסובלנות נעלמות ברגע שההבדל גדול מספיק עד כדי שהאדם חושש שהוא עלול להיות מושפע או "ליפול" אחרי הדעה האחרת.
אליעד מדגים כיצד מתבצע התהליך המניפולטיבי: תחילה, המנהיג הרוחני מצהיר שהוא "בעד כולם", ומטיף לקבל כל אחד ללא קשר להשקפותיו. כשהקבוצה כבר מאמינה שהוא אכן מקבל את כולם, והוא מצליח לשכנע אותם שדרכו היא הדרך הנכונה, רק אז הוא משנה את הכללים ואומר "עכשיו מי שלא מאמין בי צריך לסלק אותו". בשלב הזה, הקבוצה כבר עברה סוג של שטיפת מוח, המוח שלהם כבוי והם מקבלים את דבריו ללא עוררין.
מהי "שיטת השקר" בתורת הקבלה?
אליעד מכנה את התופעה הזו בשם "שיטת השקר" וטוען שהשקר מבוסס על שימוש במונח "מקובל". הוא מביא דוגמה שכיחה שבה מישהו שואל שאלה לגיטימית על דבר שכתב אדם המכונה "מקובל", והתגובה שהוא מקבל היא: "מי אתה שתשאל שאלות? זה דיבור של מקובל". אליעד מפרק את המושג "מקובל" וטוען שמקובל הוא בסך הכל אדם "שהיה מספיק טיפש שכל חייו למד קבלה". כלומר, העובדה שמישהו למד קבלה כל חייו לא הופכת את דבריו לאמת, אלא להפך - דווקא בגלל שזה נאמר מפי מי שמכונה מקובל, יש סיבה טובה עוד יותר לפקפק בדברים. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שמי שהקדיש את חייו ללימוד תורת הקבלה בלי לחשוב בצורה ביקורתית, כנראה לא שאל את השאלות החשובות באמת.
האם הקבלה היא מדע או נוכלות רוחנית?
נקודה נוספת שאליעד מדגיש היא הטענה של "מקובלים" לפיה הקבלה היא כביכול מדע. אליעד מכנה זאת "מדעי המרמה", וטוען שמדובר במניפולציה שנועדה לרמות אנשים. לדבריו, עצם ההגדרה של הקבלה כמדע או כתחום מחקר אקדמי היא שקר, שנועד ליצור רושם רציני ולאפשר לאנשים לשלוט באחרים בקלות רבה יותר. הוא מסביר שאם באמת רוצים לחשוף את האמת, מספיק לשאול את האדם שטוען שהוא מקובל, או כל מי שמציג את עצמו כחכם גדול, שאלה פשוטה: "למה אתה עושה את מה שאתה עושה?"
אליעד מסביר את המתודה המדויקת לשאלות אלו: על כל תשובה שתקבל, שאל מיד "ולמה זה ככה?", המשך כך שוב ושוב, עד שהאדם יגיע לנקודה שבה אין לו מושג למה הוא עושה את מה שהוא עושה. במצב זה, האדם מבין שהוא צריך לפנות אל החכם האמיתי, שאליעד מכנה אותו בשם "אליעד", כדי לקבל הסבר אמיתי. אך גם אז, אליעד אינו מעוניין לתת לאותו אדם תשובה פשוטה שיקבל כעובדה, אלא רק להצביע לו על דרך שיאפשר לו להבין לבד. רק כך אותו אדם לא יצטרך להאמין לאף אחד, אפילו לא לאליעד עצמו.
מדוע אליעד ממליץ לא להאמין לו אלא לבדוק לבד?
אליעד מדגיש את החשיבות של חשיבה ביקורתית ובדיקה עצמאית, ומבהיר שלעולם לא מספיק לקבל תשובות רק מפני שמישהו מסוים אמר אותן. לדבריו, אמונה בדברי אחרים, בלי לבדוק את הדברים לעומק ובאופן עצמאי, מובילה לכך שהאדם נופל קורבן לשקרים ומניפולציות. המטרה של אליעד היא לגרום לאנשים להגיע לאמת באמצעות חשיבה עצמאית ובירור עצמי, ולא באמצעות אמונה עיוורת בגורו או במנהיג רוחני כלשהו.
כיצד מזהים נוכלות רוחנית?
אליעד מזהיר שהדרך הקלה ביותר לזהות נוכלות רוחנית היא לראות האם האדם שמוביל את הקבוצה מנסה להשתיק שאלות, להרחיק אנשים ששואלים שאלות קשות או מערערים על סמכותו. אדם אמיתי שמחפש את האמת לא יפחד משום שאלה, אלא ההפך - הוא יזמין שאלות ובירורים ויסביר את עמדתו בשקיפות מלאה. לעומת זאת, מי שמנסה להרחיק את מי ששואל או מי שמעורר ספק, חושף למעשה את השקר שעומד בבסיס הקבוצה שהוא מנהל.
אליעד כהן ממליץ באופן ברור לבדוק את הדברים לעומק, לשאול שאלות נוקבות, ולא להסתפק בתשובות עמומות כמו "כי המקובל אמר כך". הדרך לאמת עוברת דרך שאלות, ספקות וביקורתיות, ולא דרך אמונה עיוורת במישהו אחר.
- איך לזהות נוכלות רוחנית?
- מהי שיטת השקר בקבלה?
- מדוע אנשים מפחדים מדעות שונות?
- האם תורת הקבלה היא מדע?
- כיצד להתמודד עם אמונה עיוורת?
- איך לשאול שאלות ביקורתיות?
- מיהו מקובל אמיתי?
אנחנו נמשיך משהו ממש קצר על משהו שדיברו פה בהפסקה על איזה רבי אחד שלאחרונה הוציא את אחד התלמידים שלו, שאומרת שמי שמערער את האמונה של הקבוצה או משהו כזה אז אפשר לגרש אותו עכשיו לכאורה זה נוגד את כל הרעיון של הקבוצה כי הרי כל הרעיון של הקבוצה זה תקרב את ההוא שרחוק ממך, עכשיו אתה אומר תראה אם הוא רחוק ממך תקרב אותו אבל אם הוא רחוק ממך מספיק שאתה מפחד ליפול אחריו תרחק אותו אבל יש פה מרמה מה המרמה? המרמה היא פשוטה כי אם הוא היה אומר את זה פעם לפני עשר שנים לפני עשרים שנה היו אומרים לו "רגע אז מה אתה שונה מכל נוכל שאומר מי שלא מאמין בי אין לו מקום אצלנו".
יפה, לכן מה הוא עשה הוא עשה מרמה קודם כל הוא אמר "אני בעד כולם" עכשיו הם כבר מאמינים שמה שהוא אומר זה נכון ועכשיו הוא אומר להם "טוב ומי שלא מאמין בי תסלקו אותו" אבל זה בגלל שהוא מראש עשה להם שטיפת מוח כיבה להם את המוח, עשה להם כיבוי של המערכת "מקובלים" כל הקטע הזה ועכשיו אחרי שהוא כבר שולט בך, זה כמו נגיד הרבה פעמים מישהו כותב משהו אז אומרים לו "למה אתה כותב את זה?" הוא אומר לך "מה אתה שואל זה דיבור של מקובל, המקובל אמר מי אתה שתשאל".
כאילו מה זה מקובל? מקובל פירושו אחד שהיה מספיק טיפש שכל חייו למד קבלה, מה זה מקובל אדרבא למרות שהיה צריך לשאול כי אם מקובל אמר את כנראה שזה לא נכון כי הוא היה מקובל.
ש: ולא רק זה הוא עוד טוען שזה מדע שהוא כאילו בשם האקדמיה מחקר.
אליעד: אני מסכים איתך, תעצור אני מסכים איתך זה נקרא מדעי המרמה איך לרמות אנשים קח את הבן אדם תפתור לו.
ש: תגיד את השאלה שאמרת שצריך לשאול ואז.
אליעד: עכשיו וכל חכמולוג שחושב שהוא חכמולוג רציני בסך הכל צריך לשאול אותו למה הוא יושב על הכיסא, למה אתה עושה את מה שאתה עושה וכל תשובה שהוא נותן לך "ולמה זה ככה ולמה זה ככה" עד שהוא יגיד "אין לי מושג אני צריך ללכת לחכם האמיתי שקוראים לו אליעד שהוא יסביר לי למה אני עושה" ואז אני גם לא אסביר לו אני רק אתן לו דרך איך להבין לבד ואם הוא ירצה אני אסביר לו, כן רק שהוא לא יאמין לי אז אני חייב להראות לו את הדרך כדי שיאמין לי.
יפה, לכן מה הוא עשה הוא עשה מרמה קודם כל הוא אמר "אני בעד כולם" עכשיו הם כבר מאמינים שמה שהוא אומר זה נכון ועכשיו הוא אומר להם "טוב ומי שלא מאמין בי תסלקו אותו" אבל זה בגלל שהוא מראש עשה להם שטיפת מוח כיבה להם את המוח, עשה להם כיבוי של המערכת "מקובלים" כל הקטע הזה ועכשיו אחרי שהוא כבר שולט בך, זה כמו נגיד הרבה פעמים מישהו כותב משהו אז אומרים לו "למה אתה כותב את זה?" הוא אומר לך "מה אתה שואל זה דיבור של מקובל, המקובל אמר מי אתה שתשאל".
כאילו מה זה מקובל? מקובל פירושו אחד שהיה מספיק טיפש שכל חייו למד קבלה, מה זה מקובל אדרבא למרות שהיה צריך לשאול כי אם מקובל אמר את כנראה שזה לא נכון כי הוא היה מקובל.
ש: ולא רק זה הוא עוד טוען שזה מדע שהוא כאילו בשם האקדמיה מחקר.
אליעד: אני מסכים איתך, תעצור אני מסכים איתך זה נקרא מדעי המרמה איך לרמות אנשים קח את הבן אדם תפתור לו.
ש: תגיד את השאלה שאמרת שצריך לשאול ואז.
אליעד: עכשיו וכל חכמולוג שחושב שהוא חכמולוג רציני בסך הכל צריך לשאול אותו למה הוא יושב על הכיסא, למה אתה עושה את מה שאתה עושה וכל תשובה שהוא נותן לך "ולמה זה ככה ולמה זה ככה" עד שהוא יגיד "אין לי מושג אני צריך ללכת לחכם האמיתי שקוראים לו אליעד שהוא יסביר לי למה אני עושה" ואז אני גם לא אסביר לו אני רק אתן לו דרך איך להבין לבד ואם הוא ירצה אני אסביר לו, כן רק שהוא לא יאמין לי אז אני חייב להראות לו את הדרך כדי שיאמין לי.