אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת החלטות, תורת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת החלטות, תורת המוסר, אדם מצפוני
מה זה מצפון ולמה הוא גורם לייסורים?

המצפון הוא התחושה הפנימית שמייסרת את האדם כשהוא מגלה בדיעבד שיש חיסרון בפעולה שעשה. אליעד מסביר שמצפון זה בעצם ביטוי למצב פנימי שבו האדם מכיל שתי דעות מנוגדות. לדוגמה, כשאדם מתלבט אם לאכול או לא, צד אחד שלו אומר "תאכל, אתה רעב וזה טוב לך", וצד שני אומר "אל תאכל, זה משמין ורע לך". האדם בוחר באחת האפשרויות, אבל לאחר שבחר, הצד השני, הצפון (המוסתר), מתעורר ומייסר אותו. אם הוא אכל, אז הצד שלא רצה לאכול יציק לו בייסורי מצפון ("למה אכלתי, זה משמין"), ואם לא אכל, הצד שרצה לאכול ייסר אותו ("למה לא אכלתי, אני רעב").

לכן קוראים לזה "מצפון" - כי הוא צפון ומוסתר. הייסורים באים מתוך המחשבה הצפונה שהייתה מודחקת בשעת הפעולה. כל החלטה נובעת מבחירת צד אחד בלבד, והמצפון הוא קולו של הצד המודחק.

מדוע לאליעד אין ייסורי מצפון אף פעם?

אליעד מציין שאין לו ייסורי מצפון, אך מיד מבהיר שבעצם הוא כל הזמן חווה אותם. ההסבר שהוא נותן לכך הוא שהוא מראש מודע ליתרונות ולחסרונות שיש בכל פעולה שהוא עושה. כל פעולה שהוא מבצע, אפילו הפעולה הפשוטה ביותר כמו להבריג בורג או לנשום אוויר, הוא חווה מראש גם את היתרון וגם את החיסרון. לכן, לעולם לא יפתיע אותו לגלות לאחר המעשה שיש חיסרון, משום שמראש הוא ראה אותו.

ההבדל בין אליעד לבין אנשים אחרים הוא שאנשים רגילים מגלים את החיסרון רק לאחר ביצוע הפעולה, ואז נוצר סבל שמכונה "ייסורי מצפון". אצל אליעד, מכיוון שהוא מודע לכך מראש, הוא חווה את היתרון והחיסרון בו זמנית בכל פעולה, ולכן לא מופתע או מתייסר בדיעבד.

איך להימנע מייסורי מצפון?

הדרך להימנע מייסורי מצפון היא לא לנסות לקבל החלטות מושלמות, אלא להיות מודעים לכך שכל פעולה שנבחר לעשות תמיד תכלול גם יתרון וגם חיסרון. אם האדם יצליח לראות בכל דבר ובכל החלטה את היתרונות ואת החסרונות בו זמנית, הוא לא יופתע לגלות בדיעבד שיש חיסרון, וכך לא יתייסר.

לדוגמה, אם הטלפון מצלצל, האדם חושב לעצמו "טוב אם אענה, כי אולי זאת שיחה חשובה", אך אם באותו רגע הוא מודע גם למחשבה ההפוכה - "רע אם אענה, כי אולי זו שיחה שתגרום לי לחץ או עצבנות", אז בכל מקרה לא יהיו לו ייסורי מצפון אחרי שיבחר. זאת מכיוון שהוא היה מודע גם לחיסרון מראש.

האם פעולה לא מודעת יכולה לגרום לייסורי מצפון?

אליעד מסביר שרק פעולות מודעות, שבהן האדם מראש חשב שיש יתרון, יגרמו לייסורי מצפון. פעולה שנעשית באינסטינקט, כמו למשל להחליף רגליים או לעפעף, לא יכולה לגרום לייסורי מצפון, כי האדם לא היה מודע לכך שהוא עושה אותה, ולכן לא הייתה לו מחשבה מודחקת בנושא.

עם זאת, כאשר אדם מבצע פעולה לא מודעת כמו נהג שהרג מישהו בטעות, יכולות להיות לו ייסורי מצפון רק ברגע שהוא נעשה מודע לכך שהוא ביצע את הפעולה, והוא אינו מסוגל לראות את הטוב בפעולה הזו.

האם כל פעולה חייבת לכלול יתרון וחיסרון?

אליעד טוען באופן חד - משמעי שכל פעולה מכילה בתוכה גם יתרון וגם חיסרון. אין דבר בעולם שהוא רק טוב או רק רע. כל פעולה, פשוטה או מורכבת, מכילה גם היבטים חיוביים וגם היבטים שליליים. לכן, הסוד הוא לראות באופן שווה את שני הצדדים של כל דבר. כאשר אדם מבין באופן מלא שבכל פעולה יש גם טוב וגם רע, הוא כבר לא יכול להיות מופתע על ידי "ההיפוך" של מחשבה אחת שמופיע אחרי ההחלטה.

מה עושים כשהיתרונות והחסרונות מתנגשים?

הבעיה נוצרת כאשר האדם בטוח שיש דברים מסוימים שהם רק טובים או רק רעים. אז הוא עלול לחוות קושי משמעותי בקבלת ההחלטה, משום שברגע שהוא בוחר צד אחד, הצד השני בהכרח יצוץ אחר כך וייצר ייסורים. הדרך לפתור זאת היא להגיע למצב שבו האדם לא בטוח באופן מוחלט בשום דבר שהוא רק טוב או רק רע. אם הוא יצליח להגיע למקום שבו אין דבר אחד שהוא בטוח לגביו באופן מוחלט...
ש: לפני שבאתי לפה התחלתי לשאול אותך

אליעד: סליחה אתה לא נראה תמים כל כך

ש: אז מה אם אני תמים או לא, עם הסיפור.

אליעד: מה איתו?

ש: ולמה שלא נדבר על המצפון כאילו אני רוצה שתדבר עליו זה כאילו אתה שני אנשים אחד אתה עושה פעולות עזוב את הקטע הפסיכולוגי למה המצפון ומה זה ואיך זה אני יודע לא מאה אחוז אבל יודע, מצפון זאת אומרת יש לך שני אנשים אחד שעושה ואחד ששופט זה כמו אחד שכאילו שמבקר.

אליעד: זה לא קשור למצפון אבל נניח.

ש: לא זאת אומרת יש לך איזה מישהו שאומר לדוגמה אתה עושה איזה משהו שאתה רוצה מעוד לעשות אבל.

אליעד: תגיד לי אתה מסוגל להגיע לשאלה?

ש: כן מצפון.

אליעד: מה השאלה?

ש: השאלה על מצפון מה התפקיד שלו ומה הוא עושה פה זה כאילו שיש לו שתי אנשים הוא כאילו שופט.

אליעד: אז מה השאלה?

ש: למה יש מצפון מה זה מצפון?

אליעד: אז ככה בתכלס אי מצפון מה זאת אומרת מצפון יש בתוכך שתי דעות מנוגדות ואחד אומר לך "אני רוצה לאכול" והשני אומר לך "זה משמין" ואם אתה תאכל אז תבוא המחשבה השנייה שאומרת לך "אבל זה משמין" זה יעשה לך ייסורי מצפון ייסר אותך, למה קוראים לזה מצפון כי זה צפון זה מוסתר "ייסורי מצפון" הדבר הצפון מייסר אותך אתה מבין ואם אתה לא תאכל אז יהיה לך ייסורי מצפון מהצד השני "איזה חבל שלא אכלתי יכולתי לאכול לא היה קורה לי שום דבר" זה הסיפור.

ייסורי מצפון הכוונה היא ייסורים שבאים מהמקום הצפון המקום המוסתר יש בתוכך שני כוחות אחד אומר לך תאכל ואחד אומר לך אל תאכל, אחד אומר לך תעשן ואחד אומר לך אל תעשן אחד אומר לך תשב ואחד אומר לך תקום ואתה תמיד מקשיב למישהו ואז בא לך ההפך שלו ומתחיל לשגע אותך זה הסיפור.

ש: הצפון זה ההפך שלו שמסתתר באותו רגע.

אליעד: בדיוק, עכשיו אם אתה מראש ניגש לארוחה גם עם ההוא שרוצה לאכול וגם עם ההוא שלא רוצה לאכול אז אין לך ייסורי מצפון שניהם באים לשולחן.

ש: תסביר לי זה יותר נגיד לדוגמה שאתה עושה איזשהו דיל.

אליעד: לי נגיד אין ייסורי מצפון אף פעם לדוגמה, מה זאת אומרת אין לי ייסורי מצפון אף פעם יש לי כל הזמן ייסורי מצפון כל פעולה שאני עושה אני מתייסר בתוכי שהיא לא מושלמת אבל מעבר לזה אין לי ייסורי מצפון לא משנה שאני אעשה משהו מסוים יהיה לי יותר ייסורי מצפון מאשר משהו אחר, אתה מבין אני באופן רצוף כל מה שאני עושה אני רואה את היתרון ואת החיסרון שלו וזהו ובזה נגמר הדיון.

ש: אתה לא מדחיק את זה?

אליעד: לא אני רואה את החיסרון והיתרון בכל דבר, כל דבר שאני עושה יש לי ייסורי מצפון למה אני עושה אותו יכולתי לעשות יותר טוב כי בכל דבר יש חיסרון אבל לא משנה מה אני אעשה לא יקרה שאחר כך "איזה חבל למה עשיתי" מה חבל למה עשיתי יש לזה יתרון בכלל.

ש: יש בזה גם חיסרון.

אליעד: נכון אבל אני כבר יודע מראש שיש חיסרון.

ש: בסדר אבל אני לא מדבר על מישהו שחווה את זה כמוך אבל יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון בסדר.

אליעד: אתה מדבר באופן כללי כשאתה מוציא את המילים מהפה כשאתה מדבר כשאתה קם והולך לשתות אתה חווה את החיסרון שיש בפעולה, אתה אומר שאתה יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון אני אומר בכל פעולה, לא עכשיו טלפון מצלצל אתה עונה את מרים כשאתה עונה כשאתה מושיט את היד אתה קולט את החיסרון או אתה קולט רק את היתרון, תקשיב אתה עכשיו הטלפון מצלצל ובאה אליך מחשבה שאומרת "תענה לטלפון" אוקי למה אתה עונה כי אתה אומר "זה טוב אם אני אענה".

האם כשבאה אליך מחשבה ואומרת לך "תקשיב תענה זה יהיה טוב אם תענה" האם גם יש לך את המחשבה "תקשיב אל תענה זה יהיה גרוע אם תענה", כשאתה הולך לאכול המחשבה אומרת לך "תקשיב לך תאכל יהיה לך טוב אם תאכל שלא תהיה רעב" נכון והאם בוא זמנית יש לך מחשבה שאומרת לך "תקשיב אל תלך לאכול זה יהיה גרוע אם תאכל תישאר רעב יותר טוב" יש לך בו זמנית?

ש: לא.

אליעד: עכשיו מגרד לך האף אתה עושה ככה עכשיו לפני שאתה עושה ככה עוברת לך מחשבה "תגרד זה יהיה יותר טוב".

ש: לא שלפעמים זה מחשבות כאלה מה אני עבד של התחושות שלי כאילו.

אליעד: רגע אבל זה נושא אחר אתה אמרת שאתה יודע שבכל דבר יש חיסרון ויתרון עכשיו אני נותן דוגמה נגיד שמגרד לך הראש, עכשיו נגיד פתאום אתה מרגיש שמגרד לך הראש אז עוברת מחשבה "תקשיב מגרד הראש אם הוא לא יגרד יהיה יותר טוב לך תגרד אותו" עכשיו האם לפני שאתה עושה את זה האם עוברת לך מחשבה שאם מגרד הראש "טוב מאוד שהוא מגרד אל תעז לגרד אותו" אתה מבין אתה כבר רואה את החיסרון שבדבר לפני שאתה עושה את הפעולה, אתה כאילו יוצא מהמקום השווה שאתה רואה את היתרון והחיסרון, אתה יכול לראות את זה?

ש: לא.

אליעד: יפה לכן יש לך ייסורי מצפון, מתי יש ייסורי מצפון כשאתה מגלה אחר כך את החיסרון מה זה ייסורי מצפון שאחרי שעשית את הפעולה אתה קולט.

ש: על כל פעולה שאני אעשה על כל פיפס שאני אעשה אם אני כאילו אסתכל ואז אני יכול למצוא את היתרונות שלו ואת החסרונות שלו ולגשת בלב שלם.

אליעד: באמת?

ש: כן בערך פחות או יותר.

אליעד: תקשיב אני אפילו כשאני מדבר איתך כשאני מוציא את המילים מהפה אפילו כשאני נושם את האוויר, נושם גם אני מוציא את האוויר וגם מכניס את האוויר אני חווה מה החיסרון שיש בזה זה לא רק יתרון יש גם חיסרון בכל דבר יש גם חיסרון, עכשיו אני לא רק יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון לא ביומיום בפעולה כשאני מבריג את הבורג אני מבין מה החיסרון בזה שאני מבריג את הבורג כל דבר.

ש: מה החיסרון בזה שאתה הרמת את היד?

אליעד: מה היתרון בזה שהרמתי את היד אני אסביר לך, אני אתן לך את התשובה תקשיב יש שני סוגי דברים יש דברים שאני מודע שאני עושה אותם בגלל היתרון ויש דברים שקורים מעצמם, עכשיו אם אני עושה דבר מעצמו נגיד לדוגמה סתם החלפתי רגליים נגיד עכשיו השאלה היא אם לפני כן חשבתי על זה, אם לפני כן חשבתי על זה ואמרתי תעשה כי יש יתרון זה אומר שבטוח חשבתי שיש גם חיסרון. אתה מבין עכשיו נגיד שעשיתי ככה.

ש: אז זאת אומרת אתה לא במודעות למה שאתה עושה.

אליעד: לא אבל אז גם לא יכול להיות לך ייסורי מצפון כי אתה גם לא ראית שעשית את זה בכלל אתה לא ידעת בכלל שעשית את זה נגיד עפעפתי בעפעפיים לא תכננתי "טוב בוא נעפעף" אתה מבין.

ש: אפשר להרוג מישהו בטעות נגיד נהג לא שם לב הרג מישהו אחר כך יש לו ייסורי מצפון.

אליעד: לא כי הוא גילה שזה הוא.

ש: כן.

אליעד: בסדר אבל כשהוא מגלה שזה הוא יכול להגיד גם שאין לו ייסורי מצפון להגיד "טוב שהרגתי אותו" אם אתה מצליח לראות את ההיפוכים. עכשיו בוא ניתן דוגמה נגיד שאני ממחיש לך עם הידיים עכשיו יש לזה יתרון למה כי אתה מבין יותר טוב נכון, יש לזה גם חיסרון כי אתה מבין יותר טוב.

ש: נגיד עשית עכשיו ככה מה היתרון ומה החיסרון של זה?

אליעד: לא אז אני מסביר לך עוד פעם נגיד שעכשיו אני עשיתי ככה, עכשיו תקשיב יש דברים שאני עושה אינסטינקטיבית.

ש: לא תחשוב שבאופן מודע עשית ככה.

אליעד: לא אתה לא יודע אם עשיתי באופן מודע זה לא באופן מתוכנן, זה לא כמו אתה הולך לאכול זאת פעולה אבל בא נגיד שאני עושה לך "ככה" נגיד תמתין, עכשיו מה היתרון שכשאני עושה ככה נגיד שיותר קל לי לתקשר איתך ומה החיסרון שיותר קל לי לתקשר איתך אולי יש בזה גם חיסרון כאילו אם אתה תצליח לראות עד הסוף, תראה אתה יש לך בחיים נגיד אלף סיטואציות ומתוכן 500 אתה יכול להבין שיש יתרון וחיסרון 250 אתה יש לך ספק אם זה חיסרון או יתרון ו125 אתה בטוח שזה חיסרון ו125 אתה בטוח שזה יתרון.

עכשיו מה שתוקע אותך בלהגיע לאחד זה דברים שאתה בטוח יש דברים שאתה בטוח שזה טוב ובטוח שזה רע, עכשיו אם אתה תצליח פעם אחת לראות ששום דבר אתה לא בטוח שזה טוב או רע אז תמיד אתה תוכל בשנייה אחת למצוא את היתרון והחיסרון שבכל דבר.

ש: עוד הפעם ברגע שהאינטרס שלי כאילו המידי סתם לדוגמה, איך אני אסביר לך יש כאילו שני רמות בכללי אני מבין שאין שום דבר שיש לו יתרון וחיסרון זה יפה וזה מכוער זה טוב וזה רע.

אליעד: אתה מבין כשאתה מסתכל על זה אבל אתה לא מבין בdefault שלך.

ש: ב default לא ב default אני עושה במקריות לא באוטומטית.

אליעד: כן השאלה אבל מה קורה לך בראש כשאתה פועל, אני אתן לך דוגמה אתה נגיד ברור לך שאתה לא רוצה כאב כשאתה פועל 24 שעות תמיד רץ לך process שאומר "תיזהר שלא תיפגע" נכון, יש לך process כזה שרץ תהליך כזה מחשבה שאומרת "תזהר שלא תיפגע" יפה, עכשיו אני אומר לי יש עוד process שאומר "תיזהר שלא לא תפגע יש גם טוב שתפגע" אתה מבין גם את שניהם יש.

ש: לא הבנתי מה זה תיזהר שלא תפגע?

אליעד: אמרתי תיזהר שלא לא תיפגע, תקשיב אתה גם צריך להיפגע כי אם רק לא תיפגע זה לא יהיה טוב אתה מבין, אני מסביר לך עוד פעם שהדברים האלה שבכל דבר יש חיסרון ויתרון אתה צריך להרגיש אותו כמו שאתה יודע איך קוראים לך, כמו שאתה לא צריך לזכור איך הולכים כאילו אתה זוכר איך הולכים אתה לא אומר "רגע איך הולכים" אתה מבין אתה ככה צריך שזה כאילו יבוא לך באינסטינקט תמיד שכאילו מופיע לך משהו אתה ישר רואה את החיסרון והיתרון. תקשיב המוח שלך כשאתה הולך ועוברות לך בראש 24 שעות ביום מחשבות כל דבר שעובר לידך אתה חושב "זה יתרון או חיסרון זה טוב לי או לא טוב לי".

ש: עוד הפעם באישי שלי כשאני הולך לעבוד אז אני הולך בשביל להרוויח כסף אני רוצה להרוויח כמה שיותר כסף אבל בכללית אני יודע שאפילו אם אני לא ארוויח את הכסף לא קרה שום דבר.

אליעד: אבל אתה לא מבין מה רע בזה שתרוויח כסף אתה יכול להבין שאם לא תרוויח כסף שלא קרה כלום אתה אבל לא יכול להבין שאם תרוויח כסף זה רע ואם לא תרוויח כסף זה טוב. אתה מבין אתה מה אמרת עכשיו אמרת שאתה הולך בשביל להרוויח כסף.

ש: אבל אני לא רוצה כסף כי זה רע כאילו מה זה טוב ורע זה הכל שווה זה אותו דבר כמו שתגיד לי זה תפוז וזה תפוח מה יותר זה.

אליעד: טוב מה השאלה שלך התחלת לשאול על נושא של ייסורי מצפון, אז אני מסביר לך ייסורי מצפון פירושו שיש דברים מודחקים אצלך שאתה מייסר את עצמך אתה אומר עשיתי דבר רע או משהו כזה, עכשיו אם אתה מראש כבר יודע שעשית דבר רע אז אתה כבר לא יכול להתייסר. תקשיב אני נתתי לך דוגמה על ייסורי מצפון שאתה מתחרט על משהו שאתה עשית באופן מודע "למה אכלתי למה בזבזתי את הכסף, למה לא עניתי לטלפון למה כן עניתי לטלפון".

אז אני אומר לך שאם מראש אתה כבר יודע באופן כללי את היתרון והחיסרון שבכל דבר אז אתה לא מתייסר וחוץ מזה גם פתאום ענית לטלפון והתפוצץ עליך אין לך ייסורי מצפון כי אתה גם מבין מה טוב בזה שזה התפוצץ עליך אתה תמיד רואה את הטוב והרע באותה מידה אז איך יכול להיות לך ייסורי מצפון רואה גם מה טוב בזה.

ש: אתה יכול לתת לדוגמה סתם לדוגמה לדבר פיזי מה טוב כאילו.

אליעד: אני אתן לך דוגמה אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון ואז נראה איך מפרקים את זה אתה תיתן דוגמה.

ש: לדוגמה היה לי איזה תהליך היום בקיצור מישהו עבר אצלי באיזה עניין כי הייתי צריך לקבל 700 שקל, קיבלתי את הכסף שלו והייתי צריך לשלם לו עוד 500 שקל והמצב שלו לא הכי טוב אמרתי המצב שלי יחסית סבבה מה אני אקח ממנו מאה שקל שייקח את הכל וזהו מה אז מצד אחד אמרתי זה לא משנה מצד אחד אני רוצה ומצד אחד מה אכפת לי התחלתי כאילו אתה יודע

אליעד: אז מה אתה רוצה אז איפה הייסורי מצפון אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון.

ש: אז פה היה לי כאילו שבאיזשהו מקום זה כמו גזל כאילו ולמרות שזה לא.

אליעד: מה הייסורי מצפון איפה הייסורי מצפון אתה מדבר על משהו אחר אתה מדבר על ייסורי מצפון במובן אחר במובן שהמצפון שלך מייסר אותך ולא נותן לך להחליט החלטות או במובן הזה שאתה רוצה לעשות משהו ואז המצפון אומר לך סטופ זה לא טוב, זה מה שאתה מדבר אתה מדבר מההיבט הזה לא שעשית ואתה מתייסר.

ש: דיברתי על הקטע הקטנצ'יק הזה זה סתם אמרתי לעצמי זה הכל כאילו אז אמרתי בתור פעולה עסקית סבבה בתור בן אדם שהוא קצת חבר כזה קשה כאילו.

אליעד: כי מראש היה לך עדיף אפילו להוריד אותו ל500...
קשיים הסוף שינה לא לשנוא את עצמי החלטות להרוויח הרבה כסף כעס שמח אחדות טלפון להרוג אדם מצפוני אני לא אוהב את עצמי אני לא אוהבת את עצמי אני שונא את עצמי אני שונאת את עצמי אשם אשמה האשמה עצמית החלטה החלטות החלטיות הלקאה הלקאה עצמית הרגשה חרטה יהדות תורה מצוות אלוהים ייסורי מצפון ייסורים יסורי מצפון כעס כעס עצמי כעסים לא אוהב את עצמי לא אוהבת את עצמי לא להאשים את עצמי לא להאשים את עצמך לא לכעוס על עצמי לא לכעוס על עצמך לא לשנוא את עצמי לא לשנוא את עצמך להאשים להאשים את עצמי להאשים את עצמך להחליט להלקות את עצמי להלקות את עצמך לכעוס על עצמי לכעוס על עצמך לקבל החלטה לקבל החלטות לשנוא את עצמי לשנוא את עצמך מוסר מצפון מצפון נקי מצפון שקט נקיפות מצפון קבלת החלטה קבלת החלטות קיום רגש רגשות רגשות אשם רגשות אשמה שונא את עצמי שונאת את עצמי שנאה עצמית שקט תורה תורת המוסר תחושה תחושות תסכול תסכול קיומי
חוקי האושר, סודות האושר, מי באמת אשם? מי גורם לך להרגיש רע? מה גורם לך להרגיש רע? המרדף אחרי האושר, הכל תלוי בך, האמת הגדולה ביותר, המרדף אחרי הרצון, מדיטציה, רוצה או לא רוצה
חוקי האושר, סודות האושר, מי באמת אשם? מי גורם לך להרגיש רע? מה גורם לך להרגיש רע? המרדף אחרי האושר, הכל תלוי בך, האמת הגדולה ביותר, המרדף אחרי הרצון, מדיטציה, רוצה או לא רוצה
... האושר, סודות האושר, מי באמת אשם? מי גורם לך להרגיש רע? מה גורם לך ... ממה שהיא, במקום לקבל אותה כפי שהיא. איך אפשר להפסיק לרדוף אחרי אושר חיצוני? בהמשך, אליעד מדבר על המרדף אחרי האושר החיצוני, ומסביר שזו תפיסת עולם שגורמת לאנשים להרגיש חסרי שקט תמידי. הוא מציין שההבנה האמיתית היא שהאושר ... שהאמת הגדולה ביותר היא להבין שהכל תלוי בנו. אין סיבה להרגיש רע בגלל מה שקורה סביבנו, שכן אנו יכולים לשנות את הדרך שבה אנחנו תופסים את המציאות. דרך זו נובעת מתוך הכרה בקיום האחדות הפנימית, בה אין הבדל בין מה שמתרחש ...
טוב ורע, אושר וסבל, במה תלוי האושר שלך, מי אחראי לאושר שלך? הכל בגלל המציאות, הכל בגללך, מי אשם בהכל? לא רוצה את המציאות, לרצות את המציאות, להיות מאושר, לא לסבול
טוב ורע, אושר וסבל, במה תלוי האושר שלך, מי אחראי לאושר שלך? הכל בגלל המציאות, הכל בגללך, מי אשם בהכל? לא רוצה את המציאות, לרצות את המציאות, להיות מאושר, לא לסבול
... ורע, אושר וסבל, במה תלוי האושר שלך, מי אחראי לאושר שלך? הכל בגלל המציאות, הכל בגללך, מי אשם בהכל? לא רוצה את המציאות, לרצות ... אנחנו מתמקדים ביתרונות או בחסרונות. האם מה שקורה במציאות משפיע ישירות על האושר שלנו? אליעד מסביר שכאשר אדם סובל או מרגיש רע, הוא בדרך כלל נוטה להאשים את המציאות. הוא אומר: אם רע לי, ... שלנו לשנות אותה. מדוע קשה לנו לקחת אחריות על הסבל שלנו? אליעד מציין שאנשים בדרך כלל מתקשים לקבל את הרעיון שהם אחראים לסבל שלהם, כי זה גורם לתחושת אשמה. לדבריו, קל יותר להאשים גורם חיצוני במציאות. לדוגמה, אם מישהו איבד כסף, הוא יעדיף להגיד שהמציאות או מישהו אחר אשם בכך, כי להודות שהוא אחראי גורם לתחושה של חוסר אונים או אשמה. הוא מסביר כי ברגע שאנחנו מאשימים את המציאות, אנחנו כביכול פוטרים את עצמנו מהאחריות, אבל מצד שני מאבדים את היכולת לשלוט במצב ובתחושה שלנו. מי מחליט איך נראה את המציאות - אנחנו או המציאות עצמה? אליעד מסביר את הדילמה כך: לכאורה, אפשר להגיד שהמציאות מחליטה איך נרגיש, כי היא משפיעה עלינו, ואפשר גם לומר שאנחנו מחליטים, כי אנחנו בוחרים איך לראות ... כדי להבין באמת מי אחראי לאושר ולסבל, אליעד טוען שצריך לחזור לשורש השאלה - למה בכלל יש לנו רצון כלשהו מלכתחילה. הוא מציין שכדי לענות על השאלה מי אשם?, חייבים להבין למה בכלל אנחנו ... ומסביר, שבסופו של דבר אפשר לראות שהמציאות היא השתקפות של ההוויה שלנו. המציאות היא אנחנו ואנחנו המציאות, ולכן כשאנו מאשימים את המציאות, אנחנו בעצם מאשימים את עצמנו, כי אנחנו והמציאות הם למעשה ... סבל. הוא מסביר שאם האדם יצליח לראות את עצמו כמי שמייצר את המציאות, יהיה לו קל יותר לקבל אותה ולרצות אותה בדיוק כפי שהיא. באופן זה האדם משתחרר מהאשמה וגם משתחרר מהסבל, כיוון ... עמוק יותר. איך להפסיק לסבול? מי אחראי לאושר שלך? מה גורם לנו להיות מאושרים? האם טוב ורע תלויים במציאות? איך לקבל את המציאות כפי שהיא? מי באמת אשם בסבל שלך? מהי משמעות האושר והסבל? ... גדולות על אושר, סבל, והאחריות האישית בהקשרם. אליעד כהן פותח בשאלות עקרוניות, כמו אם אכן אנחנו יכולים לשלוט במציאות שלנו, האם מה שקורה לנו הוא אשם בהרגשות שלנו, ואיך אנחנו רואים את ... רואים כטוב הוא משהו שאנחנו רוצים שיקרה, וכל מה שאנחנו רואים כרע הוא משהו שאנחנו לא רוצים שיקרה. השאלה שנשאלת כאן היא, האם אנחנו באמת יכולים להחליט על הרצון שלנו? האם אנחנו יכולים ... עם מה שקורה? איך אנחנו רואים את יתרונות וחסרונות המציאות? אליעד מציין כי אין במציאות רק יתרונות או חסרונות. תמיד יש את שני הצדדים, אך אנחנו אלה שמחליטים מה להדגיש. החיסרון יכול להיראות ... לנו כוח רב על איך שנחווה את העולם. מה באמת משפיע על אושרנו? בהמשך, אליעד עובר לשאלה מדוע אנחנו לא תמיד רוצים את המציאות כפי שהיא, וכיצד זה קשור לתחושת האשמה שלנו. הוא טוען שאם אנחנו מאשימים את המציאות או את אחרים על מה שקורה לנו, אנחנו בעצם לוקחים מאיתנו את הבחירה האישית שלנו - אנחנו מאבדים את היכולת לקבל החלטות ולשלוט במה שקורה לנו. האם אנחנו אחראים למציאות שלנו? אליעד מסביר כי הרבה פעמים אנחנו לא מקבלים את האשמה או את האחריות על מה שקורה ... שלנו היא מה שבאמת משנה. הוא שואל אם אנחנו באמת יכולים לשנות את איך שאנחנו רואים את המציאות, ואם כך, מה זה אומר לגבי מי אחראי לאושר שלנו. אם כל החלטה תלויה בנו, אז אנחנו האחראים ...
לקיחת אחריות בעבודה, הודאה באשמה, להודות באשמה, קונפליקט במערכות יחסים, מה הכי נכון לענות? איך לענות לשאלה?
לקיחת אחריות בעבודה, הודאה באשמה, להודות באשמה, קונפליקט במערכות יחסים, מה הכי נכון לענות? איך לענות לשאלה?
... אחריות בעבודה, הודאה באשמה, להודות באשמה, קונפליקט במערכות יחסים, מה הכי נכון לענות? איך לענות לשאלה? מה הכי נכון לענות כשמאשימים אותך שלא ביצעת הוראה בעבודה? כאשר מישהו טוען נגדך שלא ביצעת הוראה או משימה שהוא ... הסופית שלך במערכת היחסים. אליעד כהן מסביר לעומק את כל האפשרויות וכיצד להחליט מהי התגובה הטובה ביותר עבורך, בהתאם למטרות ולנסיבות. מה האפשרויות השונות להתמודד עם האשמה בעבודה? קודם כל, חשוב להבין את המציאות ואת המצב לאשורו. קיימות מספר אפשרויות מרכזיות להתייחס לטענה שהאדם השני מציג בפניך, וכדאי להכיר כל אחת מהן כדי לבחור נכון: האפשרות ... החמישית, הקיצונית ביותר, היא להודות ששמעת במדויק, זכרת בדיוק מה נאמר, אך החלטת במודע שלא לבצע זאת. במצב כזה, ניתן להגיד בכנות מלאה ובאופן ישיר: אני יודע בדיוק מה ביקשת ממני, ובחרתי לא לעשות זאת. איך להחליט איזו תגובה לתת כשמאשימים אותך שלא ביצעת משימה? כדי להחליט נכון איזו תגובה לתת, אליעד כהן ממליץ לבדוק את המחויבים, כלומר, מה מחויב המציאות עבורך. חשוב לשאול את עצמך מספר שאלות בסיסיות: האם חשוב לך לשמר את הקשר עם אותו אדם? כמה אתה ... הזו, ולבחור בהתאם לכך את התגובה המתאימה ביותר. האם אתה חייב להודות באשמה אם אתה רוצה לשמור על העבודה? לא תמיד חייבים להודות באשמה כדי לשמור על עבודה או על מערכת יחסים טובה. אליעד מסביר שאפשר לענות בצורה חלקית, כגון: יכול להיות שהייתה אי הבנה, או אני לא זוכר בבירור את הפרטים, או פשוט לומר: לא הבנתי בבירור. באופן כזה, אתה לא בהכרח מאשר אשמה חד - משמעית, ועדיין נשאר פתח לשיתוף פעולה עתידי. ההחלטה צריכה להיות בהתאם להערכת המצב, מה התוצאה הרצויה עבורך, ומה ההשלכות האפשריות של כל סוג תגובה. איך להתמודד עם האשמות בעבודה? מה עושים כשמאשימים אותך שלא ביצעת משימה? מתי להודות באשמה ומתי לא? איך לענות נכון כשמבקרים אותך? האם תמיד כדאי לומר את האמת בעבודה? ...
שיטת השכנוע של ביבי נתניהו, איך ביבי נתניהו משכנע אנשים? האחריות של ראש הממשלה, לא החור גנב אלא העכבר גנב, לא העכבר אשם החור אשם, טכניקת שכנוע, איך לעשות מניפולציה?
שיטת השכנוע של ביבי נתניהו, איך ביבי נתניהו משכנע אנשים? האחריות של ראש הממשלה, לא החור גנב אלא העכבר גנב, לא העכבר אשם החור אשם, טכניקת שכנוע, איך לעשות מניפולציה?
... הממשלה, לא החור גנב אלא העכבר גנב, לא העכבר אשם החור אשם, טכניקת שכנוע, איך לעשות מניפולציה? איך בנויה שיטת השכנוע של בנימין נתניהו? שיטת השכנוע של בנימין נתניהו בנויה על עיקרון מרכזי - ... על מניפולציה לוגית ורגשית שמטרתה לנתב את הכעס או התסכול של הציבור כלפי גורם אחר, ובכך להסיר את האשמה מראש הממשלה. כאשר מתרחש אירוע שלילי, לדוגמה פיגוע, אנשים פונים לראש הממשלה בשאלה: למה היה פיגוע?. מבחינה פורמאלית, הם בעצם ... לפעולה. נתניהו לוקח את המהות של הטענה (התסכול והכעס מהאירוע) ומפרק אותה לשני מרכיבים: המהות והצורה. הוא מזהה שהמהות של הכעס היא האירוע עצמו, אבל הצורה שבה הכעס מתבטא היא האשמה כלפיו, ואז הוא מעביר את אותה מהות - הכעס - לצורה אחרת של אשם אחר, למשל אבו מאזן, החמאס, איראן, התקשורת או השמאל. כיצד משתמש נתניהו בהזדהות רגשית לצורך מניפולציה? אליעד מדגיש שחלק מהטכניקה של ... אמפתיה כלפי הציבור. לאחר שהציבור מביע כעס או פחד בעקבות אירוע שלילי, נתניהו מזדהה איתם רגשית, ומביע צער על הסיטואציה הקשה. לכאורה, ההזדהות הזו נותנת לאנשים תחושה שנתניהו מבין ... ברחובות. אולם מיד לאחר מכן הוא מפנה את האשמה למישהו אחר. למרות שנתניהו מביע הזדהות ואמפתיה, בפועל הוא אינו לוקח אחריות על האירוע עצמו ואינו מציע פתרון אמיתי לסיטואציה. ... בשיטת השכנוע? אליעד משתמש בדימוי לא העכבר אשם, אלא החור אשם כדי להדגים את שיטת השכנוע. המשמעות היא, שנתניהו מסיט את הדיון מהאחריות הישירה שלו (כראש ממשלה) למישהו אחר (למשל: הטרוריסטים הם האשמים, לא אני). נתניהו מתייחס לכעס של הציבור כאל מהות מופשטת, שאותה ניתן להלביש על צורה אחרת של אשמה, ובכך לגרום לציבור להפנות את הכעס למקום אחר. הבעיה בשיטה זו, כפי שמסביר אליעד, היא שציבור בוחר בראש ממשלה בדיוק בשביל למנוע את הבעיות האלה, ואם ראש הממשלה לא מצליח ... ולמנוע אירועים שליליים, ולא רק להסביר מי אשם בהם לאחר שהם מתרחשים. כיצד פועל עקרון לא יכולתי לעשות כלום כחלק מטכניקת השכנוע? נתניהו משתמש בטענה שהאירועים היו בלתי נמנעים או שאינם ... בצורך הרגשי של הציבור בהזדהות ובמציאת אשמים. אנשים מרגישים רע, רוצים להאשים מישהו, ונתניהו מספק להם את האשם האידאלי - אויבים חיצוניים או פנימיים אחרים. בנוסף, הוא מפמפם לציבור תחושה של אחדות לאומית (עם ישראל, צהל, ישראל חזקה), וכך מפחית את ... להקל על חוסר שביעות רצון באמצעות הטלת אשמה על דברים חיצוניים. למשל, אם מישהו מתלונן שאין לו משהו, אומרים לו לך תשיג את זה ותהיה מאושר. זה דומה למצב שבו הכעס של הציבור מוסט למישהו אחר במקום להתמודד עם הסיבה האמיתית של הכעס - תחושת חוסר שביעות הרצון הבסיסית מהמציאות. מהו הפתרון שאליעד מציע להתמודד עם המניפולציה? אליעד אומר שהפתרון האמיתי הוא להכיר בכך ... בגישה הפנימית שלנו למציאות. לא העכבר הוא האשם אלא החור - כלומר, לא האירועים עצמם הם הבעיה אלא ההסתכלות של האדם על המציאות ועל תחושת החסר שלו. אליעד ממליץ על הבנה מעמיקה של עצמך ... פוליטיות מה ההבדל בין מהות לצורה? לא העכבר אשם החור אשם איך להתמודד עם מניפולציות? מה האחריות של ראש הממשלה? שיטות שכנוע והסחת דעת ...
אונס במרמה, אונס על הבר, יחסי מין בהסכמה חלקית, רצתה או לא רצתה, היה אונס או לא היה, אחריות אישית, נהיגה בשכרות, הוצאת דבר במרמה, אלימות נגד נשים, תלונת שווא, מערכות יחסים, האשמה באונס
... על הבר, יחסי מין בהסכמה חלקית, רצתה או לא רצתה, היה אונס או לא היה, אחריות אישית, נהיגה בשכרות, הוצאת דבר במרמה, אלימות נגד נשים, תלונת שווא, מערכות יחסים, האשמה באונס האם יחסי מין במצב שכרות נחשבים לאונס? אליעד כהן עוסק בשאלה האם מצב שבו בחורה שתתה ... יחסי מין במצבי שכרות: באותו הרגע, ייתכן שהאדם רוצה את האקט, אך לאחר שהתפכח, הוא עשוי להתחרט ולהגדיר את האירוע כלא רצוי. עוד דוגמה חשובה שאליעד מביא: אם במהלך קיום היחסים הייתה פורצת שריפה, האם הבחורה הייתה מספיק ערנית כדי לברוח? אם כן, הרי שהיא לא הייתה ... מבט רגישה ומורכבת: הוא מסביר שיש נשים שלפעמים מפנטזות על אונס או על מצבים של שליטה, וזה לא הופך אונס אמיתי שנעשה בהן למעשה מוצדק. הוא מדגיש שמבחינה חוקית ומוסרית, אונס תמיד נחשב פסול, אבל זה לא סותר את העובדה שישנם בני אדם עם פנטזיות כאלו. מי באמת מנצל את ... כיוון שהיא מקבלת כסף על כלום? הוא מזכיר גם את מוסד הנישואין בהקשר זה: כאשר אישה מתחתנת עם גבר ונהנית מכספו, האם זה ניצול? ההקבלה נועדה להמחיש שאין אמת מוחלטת בהגדרות של ניצול, והדבר תמיד תלוי בנקודת מבט סובייקטיבית של האדם המעורב. כיצד מחליטים אם היה אונס? אליעד אומר שלמרות החוק הברור, ישנם מקרים שבהם האמת סובייקטיבית וקשה מאוד לברר ... האדם עשוי לטעון לאחר מעשה שלא רצה, למרות שבזמן המעשה היה רצון חלקי כלשהו. החוק מתבסס על סימנים גלויים כמו התנגדות פיזית, אך לא תמיד התנגדות כזו היא עדות מוחלטת לחוסר רצון. לדוגמה, אדם יכול להיות במצב נפשי שלא מאפשר לו להתנגד בצורה מפורשת, ועדיין לחוש ... וגם זו סוגיה מורכבת: האם אישה שהגישה תלונה כזו באמת משוגעת, או שפשוט קשה לנו להכיר בכך שיש מצבים מורכבים? ההשלכות הן חמורות לשני הצדדים, הן למתלוננת והן לנאשם, ולכן יש צורך לבחון כל מקרה לגופו. האם אנשים אחרים אחראים להתערב במצבים של אונס? בסיום, אליעד מביא דוגמה מסדרת הטלוויזיה סיינפלד שבה אנשים תיעדו פשע ולא התערבו, ומעיר שכאשר אדם יודע שעומד להתרחש פשע ואינו מתערב, גם הוא נושא באחריות מוסרית כלשהי. שאלת המעורבות האישית היא חלק בלתי נפרד מדיון בנושא זה. מה זה אונס במרמה? האם יחסים ...
מי רצח את תאיר ראדה? רומן זדורוב זכאי, רצח תאיר ראדה, לעמוד בחקירה, שופטי בית המשפט, עורכי דין, להודות באשמה, שחזור רצח, פרטים מוכמנים, נטל ההוכחה, יעוץ משפטי, הכנה לחקירה
מי רצח את תאיר ראדה? רומן זדורוב זכאי, רצח תאיר ראדה, לעמוד בחקירה, שופטי בית המשפט, עורכי דין, להודות באשמה, שחזור רצח, פרטים מוכמנים, נטל ההוכחה, יעוץ משפטי, הכנה לחקירה
... רצח את תאיר ראדה? רומן זדורוב זכאי, רצח תאיר ראדה, לעמוד בחקירה, שופטי בית המשפט, עורכי דין, להודות באשמה, שחזור רצח, פרטים מוכמנים, נטל ההוכחה, יעוץ משפטי, הכנה לחקירה מה התגובה הנכונה ... יכולים לשאול איפה לדעתך נחתכה? ולרמוז לכיוון מסוים. בסופו של דבר, הפרטים המוכמנים יכולים להיות מופקים לא מתוך אשמת החשוד, אלא מתוך השפעה בלתי מודעת של החוקרים. כיצד שחזר רומן זדורוב פרטים שלא היו ... ההוכחה במהלך חקירה ומשפט? אליעד מדגיש שנטל ההוכחה תמיד צריך להיות על הצד המאשים (התובע או החוקרים), ולא על הנאשם. במשפט צדק, הנאשם לא צריך להוכיח את חפותו אלא התובע צריך להוכיח מעבר לספק סביר את אשמתו. אם החוקר אומר למה רצחת?, הוא כבר מניח אשמה מראש ומנסה להעביר את נטל ההוכחה אל החשוד. החשוד צריך להגיב בכך שידרוש מהחוקר להראות ראיות מוצקות, לא רק להטיח בו אשמה בלי בסיס. האם השופטים בבית המשפט תמיד צודקים? לפי אליעד, אסור להניח ששופטי בית המשפט תמיד צודקים. שופטים מקבלים החלטות על סמך אמונות וסבירות, לא רק על סמך עובדות מוחלטות. במשפט זדורוב היו שופטים בעלי דעות שונות לגבי אשמתו. אחד מהם אפילו האמין שהוא צריך לזכות את זדורוב. זה מוכיח שההחלטות המשפטיות הן לעיתים תוצאה של אמונות ותחושות, ולאו דווקא עובדות חד - משמעיות. כמו ... מוכמנים? איך להתמודד בחקירה משטרתית? האם שופטי בית המשפט תמיד צודקים? נטל ההוכחה במשפט פלילי האם אפשר להודות באשמה בלי להיות אשם?
איך לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 1
איך לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 1
... לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 1 איך לטפל בהתנגדויות? ההרצאה עוסקת בטיפול בהתנגדויות, שינוי עמדות, דיאלוגים בין דתיים לאתאיסטים, חילונים לדתיים, ויכוחים בין בני זוג, הורים וילדים, דיבייטים ורטוריקה. אליעד מסביר כיצד ניתן להתמודד עם התנגדויות באופן כללי, תוך הדגשת חשיבות ... של מניפולציה? כאשר יש טענות מניפולטיביות - כלומר, טענות שנועדו לגרום לך להרגיש אשמה או אי - נוחות מבלי שהן באמת נכונות - אליעד מציע להיות מודע לכך ולהגיב בצורה שקולה. עליך להסביר את עמדתך ולהגיד אני מבין למה אתה חושב כך, ובכך להוריד את ...
מה קדם למה? טרור בגלל כיבוש, כיבוש בגלל טרור, מי אשם שרע לך? איך נוצר סבל? איך נוצר רע? מה יוצר רע? רגשות רעים, תחושות רעות, מחשבות רעות, איך לא להרגיש רע? איך להרגיש טוב?
מה קדם למה? טרור בגלל כיבוש, כיבוש בגלל טרור, מי אשם שרע לך? איך נוצר סבל? איך נוצר רע? מה יוצר רע? רגשות רעים, תחושות רעות, מחשבות רעות, איך לא להרגיש רע? איך להרגיש טוב?
... קדם למה? טרור בגלל כיבוש, כיבוש בגלל טרור, מי אשם שרע לך? איך נוצר סבל? איך נוצר רע? מה יוצר רע? רגשות רעים, תחושות רעות, מחשבות רעות, איך לא להרגיש רע? איך להרגיש ... בעצמך? אליעד מדגיש שיש שתי אפשרויות להתבונן על הדברים: אפשרות ראשונה היא שהמציאות מראש עושה לך רע, ואז באופן טבעי אתה לא רוצה אותה. אפשרות שנייה היא שאתה מראש החלטת לא לרצות את המציאות, ורק בגלל שאתה לא רוצה אותה, היא הופכת לרעה. אליעד כהן ממליץ לבדוק היטב מה קדם למה - האם ... יימשך. האם לקחת אחריות על התחושות שלך מבטיחה חופש פנימי? אליעד מדגיש שברגע שאתה לוקח אחריות מלאה על התחושות שלך - כלומר, אתה מכיר בכך שהסבל שלך הוא תוצר של ההחלטה שלך לראות את הדברים כרעים - באותה השנייה אתה משיג חופש פנימי. הוא מסביר שלקיחת אחריות פירושה ההבנה שאפשר היה ... למה לא משנה מי התחיל את המריבה עם המציאות? אליעד מסביר נקודה חשובה: האמת היא שלא משנה מי התחיל - אתה או המציאות. אם המציאות כבר גרמה לך להרגיש רע, או אתה כבר החלטת לראות אותה כרעה, בכל מקרה עכשיו אתה כבר בתוך מצב מסוים, ואין טעם להמשיך להילחם או להתווכח מי התחיל. מה שכן ...
הרב ברלנד, הרב ארוש, הודאה באשמה, רומן זדורוב, קושיות על הצדיק, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב, אמונה בצדיק, מחלוקת על הצדיק, משפט פלילי, היה או לא היה, אונס, אין ראיה מהמחלוקת
... ברלנד, הרב ארוש, הודאה באשמה, רומן זדורוב, קושיות על הצדיק, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב, אמונה בצדיק, מחלוקת על הצדיק, משפט פלילי, היה או לא היה, אונס, אין ראיה מהמחלוקת האם אפשר לסמוך על הקלטות והודאות באשמה? הסוגיה שאליעד כהן דן בה מתמקדת בשאלת האמינות של הקלטות והודאות, בעיקר כאשר מדובר בדמויות ציבוריות כמו הרב אליעזר ברלנד, וכיצד ... שנאנסה ביחס לבעלה, והאדם אמר כדוגמה בלבד אני אנסתי אותה, בלי שום כוונה להודות באשמה אמיתית. לכן, לדבריו, חובה לשמוע לפחות את חמש הדקות לפני ואחרי ההודאה, כדי להבין את ההקשר האמיתי של הדברים. הוא מחדד שאפשר אפילו ... ללמוד מהסיפור של רבי נחמן לגבי מחלוקות על צדיקים? אליעד מביא דוגמה ידועה מתוך תורתו של רבי נחמן מברסלב. הוא מספר על מקרה שבו מישהו היה אמור להתקרב לצדיק אך נמנע מכך שוב ושוב, כי כל פעם ששקל ללכת לצדיק הוא נתקל בשמועות ... אדם מסוים או משמיצים אותו לא בהכרח אומרת שהאדם לא בסדר. האם צדיק יכול להודות באשמה על משהו שלא עשה? אליעד מדגים גם כיצד צדיק יכול לפעמים להודות במשהו שלא עשה בכלל, מתוך מניע רוחני גבוה יותר. הוא מזכיר את רבי נחמן ... רוחניים שאי אפשר היה להשיג בלי מחלוקת וביזיונות. לכן, עצם העובדה שצדיק מודה באשמה או שיש עליו מחלוקת לא מהווה בהכרח ראיה שאכן ביצע עבירה. הוא ממשיך ומסביר שבמקרים אחרים, אדם יכול להודות באשמה באופן שקרי כדי שיפסיקו להטריד אותו או להפליל אותו. למשל, במקרה של רומן זדורוב, אדם יכול להודות ברצח כדי שיעזבו אותו בשקט או מתוך פחד ולחץ, ולא כי באמת עשה את זה. לכן, הודאה באשמה היא לא תמיד הוכחה מוחלטת לאשמה בפועל. מדוע רבי נחמן אמר על עצמו דברים שליליים? אליעד מזכיר את דבריו של רבי נחמן עצמו שאמר לתלמידיו שהשמועות השליליות ... כמו הרב ארוש והרב ברלנד. הוא מציין שלא משנה עד כמה המחלוקת גדולה, או אילו האשמות חמורות נאמרות, אסור למהר ולהסיק שהם אינם צדיקים. אליעד מבהיר שצדיקים יכולים להיתפס בעיני הציבור כדמויות שנויות במחלוקת, ועדיין להיות ... מבחינה רוחנית. לכן, גם אם מופיעות הקלטות או הודאות לכאורה, אין בכך ראיה מוחלטת לאשמה בפועל או לשלילה של צדיקותם. בסיכום דבריו, אליעד חוזר ומדגיש שהעובדה שיש מחלוקת, שמועות, או הודאה באשמה אינה יכולה לשמש כהוכחה חד משמעית נגד אף אדם, ובפרט נגד מי שנתפס כצדיק. אין ראיה מהמחלוקת עצמה, והדברים צריכים להיבדק בצורה מאוד זהירה, תמיד תוך כדי הקשבה מלאה להקשר הרחב של הדברים שנאמרו. האם הרב ברלנד אשם? האם הודאה באשמה היא תמיד אמינה? מהי משמעות המחלוקת על הצדיק? למה רבי נחמן קיבל על עצמו ביזיונות? רומן זדורוב חף מפשע? האם ניתן לסמוך על הקלטות? איך להתייחס להאשמות נגד צדיקים? ...
ניתוח תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם
ניתוח תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם
... תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם איך ניתן להוכיח מי אשם בתאונת דרכים? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בניתוח תהליך האשמה בתאונות דרכים. הוא מציע לגשת לסוגיה דרך חקירה של עקרונות האשמה וההבנה כיצד אפשר לקבוע מי אחראי לתאונה, תוך התמקדות בהבנה אובייקטיבית של המצב. במהלך ההרצאה, הוא מציג דוגמאות, דילמות ותיאורים שיכולים לשמש ככלי לפיתוח יכולת חשיבה והבנה מעמיקה של האמת ללא אינטרסים אישיים. מהם העקרונות שמנחים את הקביעות מי אשם בתאונה? אליעד מציין שהצעד הראשון בתהליך זה הוא הגדרת האשמה. השאלה המרכזית היא: מי גרם לתאונה? והתשובה לכך לא בהכרח פשוטה. לדוגמה, בתאונת דרכים, יכול להיות מצב שבו שני הנהגים עשו פעולות נכונות או שגויות באותו הזמן. במקרה ... בו מאחור. השאלה היא אם כל אחד מהם אחראי או שעדיף לקבוע שמדובר בשיתוף פעולה שהוביל לתאונה. איך משפיעה בחירה חופשית על קביעת האשמה? בהרצאה, אליעד מתאר מקרים בהם ניתן להצביע על כך שלנהג הייתה הבחירה לעצור או להימנע מלעשות פעולה מסוימת, ושזו הבחירה שלו היא שגרמה לתאונה. במקרים אחרים, הוא ... שום שליטה על המצב (כמו במקרים של חוסר מודעות לסיכון), והמצב היה בלתי נמנע. מהן השאלות המרכזיות שמסייעות להנחות את הבדיקה של מי אשם בתאונה? המרצה מציין כי יש להתמקד לא רק בסיבתיות של התאונה אלא גם בהנחות היסוד שמביאות לקביעת האשמה. אליעד מסביר שלפני שמגיעים לקביעה של מי אשם, יש להכיר את החוקים והסכמות הבסיסיות שמכתיבות כיצד על אדם לנהוג בסיטואציות מסוימות - למשל, עצירה בצומת, שמירה על מרחק, או מתן זכות קדימה. הוא טוען שיש לבדוק האם כל אחד מהמעורבים בתאונה עמד בהנחות ובציפיות אלו. אם לא, ייתכן שהוא אשם במידה כלשהי. האם כל אדם יכול להיות אשם בתאונה? כחלק מהשאלות המוסריות שההרצאה מציגה, אליעד עוסק גם בשאלה אם כל אדם בתאונה יכול להיות אשם במידה כלשהי, או אם אפשר למצוא תמיד דרך להאשים מישהו אחר. הוא טוען שבמקרים מסוימים ניתן לגלגל את האשמה על כל אחד מהמעורבים, תלוי כיצד בודקים את המקרה. למשל, אדם עשוי להאשים את עצמו בתאונה על ידי חיפוש תמידי אחרי מה שהוא עשה לא בסדר, גם אם הוא לא אחראי ישירות לתוצאה. האם ניתן תמיד לדעת את האמת המוחלטת לגבי אשמת תאונה? אליעד מציין שלעיתים יש ספקות בנוגע לאשמה בתאונה, מכיוון שהאדם המשפיע על המקרה עשוי לא לדעת מראש את כל הסיכונים. הוא מביא את דוגמת הרופאים שנתנו לאדם חוות דעת שלא יקרה לו התקף לב, אך בסופו של דבר קרה לו ... או אם מדובר בהתרחשות בלתי ניתנת לחיזוי. במילים אחרות, האם תמיד אפשר לדעת את האמת לגבי מי גרם בדיוק למה שקרה? מהו תהליך קביעת האשמה לפי עקרונות של סיבתיות? ההיבט המרכזי של הרצאה זו הוא ניתוח סיבתיות. אליעד מציין כי צריך לבדוק מה היו הפעולות שנעשו ומתי, מה היה ניתן לעשות אחרת ומה היו ההשלכות ... הוא יכול להיחשב אחראי לתאונה אם רכב אחר נכנס בו מאחור, גם אם התנגש בו אדם שלא עצר כראוי. מה הקשר בין ציפיות חברתיות לבין קביעת אשמה בתאונה? בסופו של דבר, אליעד טוען כי ההגדרה של אשמה היא יחסית, ותלויה בהבנה החברתית של מה שמצופה מאדם במצב מסוים. הוא מציין שאם אנו מצפים מנהג לתת זכות קדימה ברמזור, אז אם הוא לא עושה זאת, הוא עשוי להיחשב כאחראי לתאונה, גם אם לא התכוון לגרום לה. מי אשם בתאונת דרכים? כיצד להוכיח אשמה בתאונה? האם ניתן להאשים שניים בתאונה? איך קובעים אם אדם
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת החלטות, תורת המוסר, אדם מצפוני
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להרוג מישהו, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: להרוג מישהו, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, אימון אישי בסקייפ, הכוונה אישית בנושאי להרוג מישהו - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2656 שניות - עכשיו 13_08_2025 השעה 11:19:41 - wesi1