אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תורה ✔מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת החלטות, תורת המוסר, אדם מצפוני
מה זה מצפון ולמה הוא גורם לייסורים?

המצפון הוא התחושה הפנימית שמייסרת את האדם כשהוא מגלה בדיעבד שיש חיסרון בפעולה שעשה. אליעד מסביר שמצפון זה בעצם ביטוי למצב פנימי שבו האדם מכיל שתי דעות מנוגדות. לדוגמה, כשאדם מתלבט אם לאכול או לא, צד אחד שלו אומר "תאכל, אתה רעב וזה טוב לך", וצד שני אומר "אל תאכל, זה משמין ורע לך". האדם בוחר באחת האפשרויות, אבל לאחר שבחר, הצד השני, הצפון (המוסתר), מתעורר ומייסר אותו. אם הוא אכל, אז הצד שלא רצה לאכול יציק לו בייסורי מצפון ("למה אכלתי, זה משמין"), ואם לא אכל, הצד שרצה לאכול ייסר אותו ("למה לא אכלתי, אני רעב").

לכן קוראים לזה "מצפון" - כי הוא צפון ומוסתר. הייסורים באים מתוך המחשבה הצפונה שהייתה מודחקת בשעת הפעולה. כל החלטה נובעת מבחירת צד אחד בלבד, והמצפון הוא קולו של הצד המודחק.

מדוע לאליעד אין ייסורי מצפון אף פעם?

אליעד מציין שאין לו ייסורי מצפון, אך מיד מבהיר שבעצם הוא כל הזמן חווה אותם. ההסבר שהוא נותן לכך הוא שהוא מראש מודע ליתרונות ולחסרונות שיש בכל פעולה שהוא עושה. כל פעולה שהוא מבצע, אפילו הפעולה הפשוטה ביותר כמו להבריג בורג או לנשום אוויר, הוא חווה מראש גם את היתרון וגם את החיסרון. לכן, לעולם לא יפתיע אותו לגלות לאחר המעשה שיש חיסרון, משום שמראש הוא ראה אותו.

ההבדל בין אליעד לבין אנשים אחרים הוא שאנשים רגילים מגלים את החיסרון רק לאחר ביצוע הפעולה, ואז נוצר סבל שמכונה "ייסורי מצפון". אצל אליעד, מכיוון שהוא מודע לכך מראש, הוא חווה את היתרון והחיסרון בו זמנית בכל פעולה, ולכן לא מופתע או מתייסר בדיעבד.

איך להימנע מייסורי מצפון?

הדרך להימנע מייסורי מצפון היא לא לנסות לקבל החלטות מושלמות, אלא להיות מודעים לכך שכל פעולה שנבחר לעשות תמיד תכלול גם יתרון וגם חיסרון. אם האדם יצליח לראות בכל דבר ובכל החלטה את היתרונות ואת החסרונות בו זמנית, הוא לא יופתע לגלות בדיעבד שיש חיסרון, וכך לא יתייסר.

לדוגמה, אם הטלפון מצלצל, האדם חושב לעצמו "טוב אם אענה, כי אולי זאת שיחה חשובה", אך אם באותו רגע הוא מודע גם למחשבה ההפוכה - "רע אם אענה, כי אולי זו שיחה שתגרום לי לחץ או עצבנות", אז בכל מקרה לא יהיו לו ייסורי מצפון אחרי שיבחר. זאת מכיוון שהוא היה מודע גם לחיסרון מראש.

האם פעולה לא מודעת יכולה לגרום לייסורי מצפון?

אליעד מסביר שרק פעולות מודעות, שבהן האדם מראש חשב שיש יתרון, יגרמו לייסורי מצפון. פעולה שנעשית באינסטינקט, כמו למשל להחליף רגליים או לעפעף, לא יכולה לגרום לייסורי מצפון, כי האדם לא היה מודע לכך שהוא עושה אותה, ולכן לא הייתה לו מחשבה מודחקת בנושא.

עם זאת, כאשר אדם מבצע פעולה לא מודעת כמו נהג שהרג מישהו בטעות, יכולות להיות לו ייסורי מצפון רק ברגע שהוא נעשה מודע לכך שהוא ביצע את הפעולה, והוא אינו מסוגל לראות את הטוב בפעולה הזו.

האם כל פעולה חייבת לכלול יתרון וחיסרון?

אליעד טוען באופן חד - משמעי שכל פעולה מכילה בתוכה גם יתרון וגם חיסרון. אין דבר בעולם שהוא רק טוב או רק רע. כל פעולה, פשוטה או מורכבת, מכילה גם היבטים חיוביים וגם היבטים שליליים. לכן, הסוד הוא לראות באופן שווה את שני הצדדים של כל דבר. כאשר אדם מבין באופן מלא שבכל פעולה יש גם טוב וגם רע, הוא כבר לא יכול להיות מופתע על ידי "ההיפוך" של מחשבה אחת שמופיע אחרי ההחלטה.

מה עושים כשהיתרונות והחסרונות מתנגשים?

הבעיה נוצרת כאשר האדם בטוח שיש דברים מסוימים שהם רק טובים או רק רעים. אז הוא עלול לחוות קושי משמעותי בקבלת ההחלטה, משום שברגע שהוא בוחר צד אחד, הצד השני בהכרח יצוץ אחר כך וייצר ייסורים. הדרך לפתור זאת היא להגיע למצב שבו האדם לא בטוח באופן מוחלט בשום דבר שהוא רק טוב או רק רע. אם הוא יצליח להגיע למקום שבו אין דבר אחד שהוא בטוח לגביו באופן מוחלט...
ש: לפני שבאתי לפה התחלתי לשאול אותך

אליעד: סליחה אתה לא נראה תמים כל כך

ש: אז מה אם אני תמים או לא, עם הסיפור.

אליעד: מה איתו?

ש: ולמה שלא נדבר על המצפון כאילו אני רוצה שתדבר עליו זה כאילו אתה שני אנשים אחד אתה עושה פעולות עזוב את הקטע הפסיכולוגי למה המצפון ומה זה ואיך זה אני יודע לא מאה אחוז אבל יודע, מצפון זאת אומרת יש לך שני אנשים אחד שעושה ואחד ששופט זה כמו אחד שכאילו שמבקר.

אליעד: זה לא קשור למצפון אבל נניח.

ש: לא זאת אומרת יש לך איזה מישהו שאומר לדוגמה אתה עושה איזה משהו שאתה רוצה מעוד לעשות אבל.

אליעד: תגיד לי אתה מסוגל להגיע לשאלה?

ש: כן מצפון.

אליעד: מה השאלה?

ש: השאלה על מצפון מה התפקיד שלו ומה הוא עושה פה זה כאילו שיש לו שתי אנשים הוא כאילו שופט.

אליעד: אז מה השאלה?

ש: למה יש מצפון מה זה מצפון?

אליעד: אז ככה בתכלס אי מצפון מה זאת אומרת מצפון יש בתוכך שתי דעות מנוגדות ואחד אומר לך "אני רוצה לאכול" והשני אומר לך "זה משמין" ואם אתה תאכל אז תבוא המחשבה השנייה שאומרת לך "אבל זה משמין" זה יעשה לך ייסורי מצפון ייסר אותך, למה קוראים לזה מצפון כי זה צפון זה מוסתר "ייסורי מצפון" הדבר הצפון מייסר אותך אתה מבין ואם אתה לא תאכל אז יהיה לך ייסורי מצפון מהצד השני "איזה חבל שלא אכלתי יכולתי לאכול לא היה קורה לי שום דבר" זה הסיפור.

ייסורי מצפון הכוונה היא ייסורים שבאים מהמקום הצפון המקום המוסתר יש בתוכך שני כוחות אחד אומר לך תאכל ואחד אומר לך אל תאכל, אחד אומר לך תעשן ואחד אומר לך אל תעשן אחד אומר לך תשב ואחד אומר לך תקום ואתה תמיד מקשיב למישהו ואז בא לך ההפך שלו ומתחיל לשגע אותך זה הסיפור.

ש: הצפון זה ההפך שלו שמסתתר באותו רגע.

אליעד: בדיוק, עכשיו אם אתה מראש ניגש לארוחה גם עם ההוא שרוצה לאכול וגם עם ההוא שלא רוצה לאכול אז אין לך ייסורי מצפון שניהם באים לשולחן.

ש: תסביר לי זה יותר נגיד לדוגמה שאתה עושה איזשהו דיל.

אליעד: לי נגיד אין ייסורי מצפון אף פעם לדוגמה, מה זאת אומרת אין לי ייסורי מצפון אף פעם יש לי כל הזמן ייסורי מצפון כל פעולה שאני עושה אני מתייסר בתוכי שהיא לא מושלמת אבל מעבר לזה אין לי ייסורי מצפון לא משנה שאני אעשה משהו מסוים יהיה לי יותר ייסורי מצפון מאשר משהו אחר, אתה מבין אני באופן רצוף כל מה שאני עושה אני רואה את היתרון ואת החיסרון שלו וזהו ובזה נגמר הדיון.

ש: אתה לא מדחיק את זה?

אליעד: לא אני רואה את החיסרון והיתרון בכל דבר, כל דבר שאני עושה יש לי ייסורי מצפון למה אני עושה אותו יכולתי לעשות יותר טוב כי בכל דבר יש חיסרון אבל לא משנה מה אני אעשה לא יקרה שאחר כך "איזה חבל למה עשיתי" מה חבל למה עשיתי יש לזה יתרון בכלל.

ש: יש בזה גם חיסרון.

אליעד: נכון אבל אני כבר יודע מראש שיש חיסרון.

ש: בסדר אבל אני לא מדבר על מישהו שחווה את זה כמוך אבל יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון בסדר.

אליעד: אתה מדבר באופן כללי כשאתה מוציא את המילים מהפה כשאתה מדבר כשאתה קם והולך לשתות אתה חווה את החיסרון שיש בפעולה, אתה אומר שאתה יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון אני אומר בכל פעולה, לא עכשיו טלפון מצלצל אתה עונה את מרים כשאתה עונה כשאתה מושיט את היד אתה קולט את החיסרון או אתה קולט רק את היתרון, תקשיב אתה עכשיו הטלפון מצלצל ובאה אליך מחשבה שאומרת "תענה לטלפון" אוקי למה אתה עונה כי אתה אומר "זה טוב אם אני אענה".

האם כשבאה אליך מחשבה ואומרת לך "תקשיב תענה זה יהיה טוב אם תענה" האם גם יש לך את המחשבה "תקשיב אל תענה זה יהיה גרוע אם תענה", כשאתה הולך לאכול המחשבה אומרת לך "תקשיב לך תאכל יהיה לך טוב אם תאכל שלא תהיה רעב" נכון והאם בוא זמנית יש לך מחשבה שאומרת לך "תקשיב אל תלך לאכול זה יהיה גרוע אם תאכל תישאר רעב יותר טוב" יש לך בו זמנית?

ש: לא.

אליעד: עכשיו מגרד לך האף אתה עושה ככה עכשיו לפני שאתה עושה ככה עוברת לך מחשבה "תגרד זה יהיה יותר טוב".

ש: לא שלפעמים זה מחשבות כאלה מה אני עבד של התחושות שלי כאילו.

אליעד: רגע אבל זה נושא אחר אתה אמרת שאתה יודע שבכל דבר יש חיסרון ויתרון עכשיו אני נותן דוגמה נגיד שמגרד לך הראש, עכשיו נגיד פתאום אתה מרגיש שמגרד לך הראש אז עוברת מחשבה "תקשיב מגרד הראש אם הוא לא יגרד יהיה יותר טוב לך תגרד אותו" עכשיו האם לפני שאתה עושה את זה האם עוברת לך מחשבה שאם מגרד הראש "טוב מאוד שהוא מגרד אל תעז לגרד אותו" אתה מבין אתה כבר רואה את החיסרון שבדבר לפני שאתה עושה את הפעולה, אתה כאילו יוצא מהמקום השווה שאתה רואה את היתרון והחיסרון, אתה יכול לראות את זה?

ש: לא.

אליעד: יפה לכן יש לך ייסורי מצפון, מתי יש ייסורי מצפון כשאתה מגלה אחר כך את החיסרון מה זה ייסורי מצפון שאחרי שעשית את הפעולה אתה קולט.

ש: על כל פעולה שאני אעשה על כל פיפס שאני אעשה אם אני כאילו אסתכל ואז אני יכול למצוא את היתרונות שלו ואת החסרונות שלו ולגשת בלב שלם.

אליעד: באמת?

ש: כן בערך פחות או יותר.

אליעד: תקשיב אני אפילו כשאני מדבר איתך כשאני מוציא את המילים מהפה אפילו כשאני נושם את האוויר, נושם גם אני מוציא את האוויר וגם מכניס את האוויר אני חווה מה החיסרון שיש בזה זה לא רק יתרון יש גם חיסרון בכל דבר יש גם חיסרון, עכשיו אני לא רק יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון לא ביומיום בפעולה כשאני מבריג את הבורג אני מבין מה החיסרון בזה שאני מבריג את הבורג כל דבר.

ש: מה החיסרון בזה שאתה הרמת את היד?

אליעד: מה היתרון בזה שהרמתי את היד אני אסביר לך, אני אתן לך את התשובה תקשיב יש שני סוגי דברים יש דברים שאני מודע שאני עושה אותם בגלל היתרון ויש דברים שקורים מעצמם, עכשיו אם אני עושה דבר מעצמו נגיד לדוגמה סתם החלפתי רגליים נגיד עכשיו השאלה היא אם לפני כן חשבתי על זה, אם לפני כן חשבתי על זה ואמרתי תעשה כי יש יתרון זה אומר שבטוח חשבתי שיש גם חיסרון. אתה מבין עכשיו נגיד שעשיתי ככה.

ש: אז זאת אומרת אתה לא במודעות למה שאתה עושה.

אליעד: לא אבל אז גם לא יכול להיות לך ייסורי מצפון כי אתה גם לא ראית שעשית את זה בכלל אתה לא ידעת בכלל שעשית את זה נגיד עפעפתי בעפעפיים לא תכננתי "טוב בוא נעפעף" אתה מבין.

ש: אפשר להרוג מישהו בטעות נגיד נהג לא שם לב הרג מישהו אחר כך יש לו ייסורי מצפון.

אליעד: לא כי הוא גילה שזה הוא.

ש: כן.

אליעד: בסדר אבל כשהוא מגלה שזה הוא יכול להגיד גם שאין לו ייסורי מצפון להגיד "טוב שהרגתי אותו" אם אתה מצליח לראות את ההיפוכים. עכשיו בוא ניתן דוגמה נגיד שאני ממחיש לך עם הידיים עכשיו יש לזה יתרון למה כי אתה מבין יותר טוב נכון, יש לזה גם חיסרון כי אתה מבין יותר טוב.

ש: נגיד עשית עכשיו ככה מה היתרון ומה החיסרון של זה?

אליעד: לא אז אני מסביר לך עוד פעם נגיד שעכשיו אני עשיתי ככה, עכשיו תקשיב יש דברים שאני עושה אינסטינקטיבית.

ש: לא תחשוב שבאופן מודע עשית ככה.

אליעד: לא אתה לא יודע אם עשיתי באופן מודע זה לא באופן מתוכנן, זה לא כמו אתה הולך לאכול זאת פעולה אבל בא נגיד שאני עושה לך "ככה" נגיד תמתין, עכשיו מה היתרון שכשאני עושה ככה נגיד שיותר קל לי לתקשר איתך ומה החיסרון שיותר קל לי לתקשר איתך אולי יש בזה גם חיסרון כאילו אם אתה תצליח לראות עד הסוף, תראה אתה יש לך בחיים נגיד אלף סיטואציות ומתוכן 500 אתה יכול להבין שיש יתרון וחיסרון 250 אתה יש לך ספק אם זה חיסרון או יתרון ו125 אתה בטוח שזה חיסרון ו125 אתה בטוח שזה יתרון.

עכשיו מה שתוקע אותך בלהגיע לאחד זה דברים שאתה בטוח יש דברים שאתה בטוח שזה טוב ובטוח שזה רע, עכשיו אם אתה תצליח פעם אחת לראות ששום דבר אתה לא בטוח שזה טוב או רע אז תמיד אתה תוכל בשנייה אחת למצוא את היתרון והחיסרון שבכל דבר.

ש: עוד הפעם ברגע שהאינטרס שלי כאילו המידי סתם לדוגמה, איך אני אסביר לך יש כאילו שני רמות בכללי אני מבין שאין שום דבר שיש לו יתרון וחיסרון זה יפה וזה מכוער זה טוב וזה רע.

אליעד: אתה מבין כשאתה מסתכל על זה אבל אתה לא מבין בdefault שלך.

ש: ב default לא ב default אני עושה במקריות לא באוטומטית.

אליעד: כן השאלה אבל מה קורה לך בראש כשאתה פועל, אני אתן לך דוגמה אתה נגיד ברור לך שאתה לא רוצה כאב כשאתה פועל 24 שעות תמיד רץ לך process שאומר "תיזהר שלא תיפגע" נכון, יש לך process כזה שרץ תהליך כזה מחשבה שאומרת "תזהר שלא תיפגע" יפה, עכשיו אני אומר לי יש עוד process שאומר "תיזהר שלא לא תפגע יש גם טוב שתפגע" אתה מבין גם את שניהם יש.

ש: לא הבנתי מה זה תיזהר שלא תפגע?

אליעד: אמרתי תיזהר שלא לא תיפגע, תקשיב אתה גם צריך להיפגע כי אם רק לא תיפגע זה לא יהיה טוב אתה מבין, אני מסביר לך עוד פעם שהדברים האלה שבכל דבר יש חיסרון ויתרון אתה צריך להרגיש אותו כמו שאתה יודע איך קוראים לך, כמו שאתה לא צריך לזכור איך הולכים כאילו אתה זוכר איך הולכים אתה לא אומר "רגע איך הולכים" אתה מבין אתה ככה צריך שזה כאילו יבוא לך באינסטינקט תמיד שכאילו מופיע לך משהו אתה ישר רואה את החיסרון והיתרון. תקשיב המוח שלך כשאתה הולך ועוברות לך בראש 24 שעות ביום מחשבות כל דבר שעובר לידך אתה חושב "זה יתרון או חיסרון זה טוב לי או לא טוב לי".

ש: עוד הפעם באישי שלי כשאני הולך לעבוד אז אני הולך בשביל להרוויח כסף אני רוצה להרוויח כמה שיותר כסף אבל בכללית אני יודע שאפילו אם אני לא ארוויח את הכסף לא קרה שום דבר.

אליעד: אבל אתה לא מבין מה רע בזה שתרוויח כסף אתה יכול להבין שאם לא תרוויח כסף שלא קרה כלום אתה אבל לא יכול להבין שאם תרוויח כסף זה רע ואם לא תרוויח כסף זה טוב. אתה מבין אתה מה אמרת עכשיו אמרת שאתה הולך בשביל להרוויח כסף.

ש: אבל אני לא רוצה כסף כי זה רע כאילו מה זה טוב ורע זה הכל שווה זה אותו דבר כמו שתגיד לי זה תפוז וזה תפוח מה יותר זה.

אליעד: טוב מה השאלה שלך התחלת לשאול על נושא של ייסורי מצפון, אז אני מסביר לך ייסורי מצפון פירושו שיש דברים מודחקים אצלך שאתה מייסר את עצמך אתה אומר עשיתי דבר רע או משהו כזה, עכשיו אם אתה מראש כבר יודע שעשית דבר רע אז אתה כבר לא יכול להתייסר. תקשיב אני נתתי לך דוגמה על ייסורי מצפון שאתה מתחרט על משהו שאתה עשית באופן מודע "למה אכלתי למה בזבזתי את הכסף, למה לא עניתי לטלפון למה כן עניתי לטלפון".

אז אני אומר לך שאם מראש אתה כבר יודע באופן כללי את היתרון והחיסרון שבכל דבר אז אתה לא מתייסר וחוץ מזה גם פתאום ענית לטלפון והתפוצץ עליך אין לך ייסורי מצפון כי אתה גם מבין מה טוב בזה שזה התפוצץ עליך אתה תמיד רואה את הטוב והרע באותה מידה אז איך יכול להיות לך ייסורי מצפון רואה גם מה טוב בזה.

ש: אתה יכול לתת לדוגמה סתם לדוגמה לדבר פיזי מה טוב כאילו.

אליעד: אני אתן לך דוגמה אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון ואז נראה איך מפרקים את זה אתה תיתן דוגמה.

ש: לדוגמה היה לי איזה תהליך היום בקיצור מישהו עבר אצלי באיזה עניין כי הייתי צריך לקבל 700 שקל, קיבלתי את הכסף שלו והייתי צריך לשלם לו עוד 500 שקל והמצב שלו לא הכי טוב אמרתי המצב שלי יחסית סבבה מה אני אקח ממנו מאה שקל שייקח את הכל וזהו מה אז מצד אחד אמרתי זה לא משנה מצד אחד אני רוצה ומצד אחד מה אכפת לי התחלתי כאילו אתה יודע

אליעד: אז מה אתה רוצה אז איפה הייסורי מצפון אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון.

ש: אז פה היה לי כאילו שבאיזשהו מקום זה כמו גזל כאילו ולמרות שזה לא.

אליעד: מה הייסורי מצפון איפה הייסורי מצפון אתה מדבר על משהו אחר אתה מדבר על ייסורי מצפון במובן אחר במובן שהמצפון שלך מייסר אותך ולא נותן לך להחליט החלטות או במובן הזה שאתה רוצה לעשות משהו ואז המצפון אומר לך סטופ זה לא טוב, זה מה שאתה מדבר אתה מדבר מההיבט הזה לא שעשית ואתה מתייסר.

ש: דיברתי על הקטע הקטנצ'יק הזה זה סתם אמרתי לעצמי זה הכל כאילו אז אמרתי בתור פעולה עסקית סבבה בתור בן אדם שהוא קצת חבר כזה קשה כאילו.

אליעד: כי מראש היה לך עדיף אפילו להוריד אותו ל500...
פסיכולוגי פעולה למה אני הולך לעבוד תסכול קיומי אני הולך לעבוד כיעור חיסרון עד הסוף שופט אפשרי מקריות אדם מצפוני אני לא אוהב את עצמי אני לא אוהבת את עצמי אני שונא את עצמי אני שונאת את עצמי אשם אשמה האשמה עצמית החלטה החלטות החלטיות הלקאה הלקאה עצמית הרגשה חרטה יהדות תורה מצוות אלוהים ייסורי מצפון ייסורים יסורי מצפון כעס כעס עצמי כעסים לא אוהב את עצמי לא אוהבת את עצמי לא להאשים את עצמי לא להאשים את עצמך לא לכעוס על עצמי לא לכעוס על עצמך לא לשנוא את עצמי לא לשנוא את עצמך להאשים להאשים את עצמי להאשים את עצמך להחליט להלקות את עצמי להלקות את עצמך לכעוס על עצמי לכעוס על עצמך לקבל החלטה לקבל החלטות לשנוא את עצמי לשנוא את עצמך מוסר מצפון מצפון נקי מצפון שקט נקיפות מצפון קבלת החלטה קבלת החלטות קיום רגש רגשות רגשות אשם רגשות אשמה שונא את עצמי שונאת את עצמי שנאה עצמית שקט תורה תורת המוסר תחושה תחושות תסכול תסכול קיומי
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
... גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל האם לימוד גמרא באמת מפתח את השכל? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא השאלה האם לימוד גמרא ותורה אכן מפתח את השכל, והאם הוא משפר את החשיבה הלוגית ואת היכולת לנתח ולהסיק ... אלא תלויה באופי הלימוד ובדרך שבה האדם לומד. מהי הכוונה בפיתוח השכל באמצעות לימוד תורה? ראשית, חשוב להבין מה הכוונה בביטוי פיתוח השכל. אם הכוונה היא להעשיר את ... ברורות ומדויקות. מתי לימוד גמרא אינו מפתח את החשיבה? לעומת זאת, לא כל לימוד תורה או גמרא אכן תורם לשיפור יכולות החשיבה. לדוגמה, כאשר האדם לומד גמרא אך ... האמונה. האם לימוד גמרא יכול להזיק לחשיבה? אליעד גם מתייחס לכך שלימוד גמרא או תורה יכול לפעמים אפילו לגרום לנזקים לחשיבה. הוא מסביר שישנם אנשים הלומדים תורה מתוך גישה אידיאולוגית, מבלי לערוך שום חקירה או ביקורת עצמית, ומקבלים הנחות לא ... ובמקרים קיצוניים אפילו להפרעות נפשיות. אליעד מציין שלעיתים, אנשים שמשלבים לימוד תורה עם סמים או עם מצבים נפשיים קשים, עשויים לזרז בכך את הפרעות החשיבה שלהם. איך להבטיח שלימוד תורה או גמרא יפתח את החשיבה הלוגית? אליעד מדגיש שההבדל החשוב הוא לא במה שאתה ... לוגית לימוד גמרא ושיפור יכולת החשיבה הבדלים בין זיכרון לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה האם לימוד גמרא מפתח את השכל או לא? האם לימוד גמרא או לימוד תורה בכלל באמת מפתח את השכל? ישנה טענה לפיה מי שלומד גמרא הוא יותר חכם ומפחית את יכולת החשיבה, אך השאלה המרכזית היא: האם לימוד תורה משפר את כושר החשיבה הלוגי והיכולת להסיק מסקנות? התשובה לא חד משמעית ... ומי שעוסק בהם באופן רציני ישפר את יכולת החשיבה והניתוח שלו. עם זאת, לא כל לימוד תורה בהכרח תורם לפיתוח החשיבה. ישנם חלקים בלימוד תורה ובפרט בלימוד הגמרא שעוסקים בהבנת אגדות ואמונות שאינן בהכרח קשורות לפיתוח ... בניתוח מחשבתי מעמיק. אז במקום לפתח את החשיבה, הוא מפתח את הזיכרון. במקביל, בלימוד תורה ישנם גם מרכיבים שיכולים להוביל לפיתוח חשיבה בצורה לא חיובית. לימוד שלא ... לוגית לימוד גמרא ושיפור יכולת החשיבה הבדלים בין זיכרון לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה ...
נעשה ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות
... ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות מה המשמעות של נעשה ונשמע בתורה? הביטוי נעשה ונשמע מופיע בתורה בהקשר של מתן תורה בהר סיני. לפי ההסבר של אליעד, הפירוש הפשוט של הביטוי הוא שאלוהים שאל את בני ישראל אם הם מוכנים לקבל את התורה, והם השיבו: נעשה ונשמע. המשמעות היא שהם התחייבו מראש לבצע את מה שאלוהים יאמר להם, ורק לאחר מכן לשמוע את תוכן ... ההסבר שלו, השורשים של הגזענות הנאצית נמצאים ביהדות עצמה. המושג של עם נבחר הוא למעשה תורת גזע שהתחילה כבר ביהדות. אליעד מציין שבתנך עצמו בני ישראל הורגים אנשים מבני עמם (בחטא העגל, לדוגמה) רק משום שחטאו ... ולהתקדם באמת. מה המשמעות של נעשה ונשמע? מדוע הדת מעכבת את הקדמה? מה הקשר בין היהדות לתורת הגזע הנאצית? האם ההתבוללות יכלה למנוע את השואה? האם נעשה ונשמע זו חשיבה פרימיטיבית? תורה ומדע - סותרים או משלימים? מדוע כל הדתות ייעלמו בעתיד? ...
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
... מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? האם מתן תורה אכן התרחש במציאות? הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת מצרים התרחשו במציאות מתנהל בין אלו שטוענים שהסיפורים הללו אכן ... שהם לא התרחשו. לכאורה, משמעות הוויכוח פשוטה: אם מתן תורה באמת קרה, אז יש אלוהים ויש מצוות שאותן צריך לקיים, ואם לא היה, אז לא ... תופעה בלתי מוסברת, היא מוכרחה להיות פעולה של אלוהים. מתן תורה מתואר כאירוע מלא אותות ומופתים שמוכיחים לכאורה את קיומו של כוח עליון. עם ... מחדש, הוא כבר לא מתרגש מנס ספציפי שקרה בעבר כמו מתן תורה או יציאת מצרים. כל דבר שקורה, אפילו פעולה פשוטה כמו דיבור או הזזת אצבע, ... ביטוי של אותו כוח אינסופי בדיוק, בכל רגע ורגע מחדש. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ההיסטוריים תפיסת האלוהות ככוח אחד הרצון ... כנס הגדול ביותר בחירה חופשית אל מול הכל בידי שמים האם מתן תורה התרחש באמת? הסיפור על מתן תורה מעורר ויכוח בין אלו שטוענים שהאירוע התרחש, לבין אלו המכחישים וטוענים שהוא לא קרה. יש הטוענים כי אם אכן התקיים מתן תורה, הרי שיש אלוהים ומצוות, ואז האדם מחויב לקבל זאת. מאידך, אם מתן תורה לא היה, אין מחויבות לקיים מצוות. עולה השאלה, האם בכלל יש משמעות לשאלה אם ... בלתי מוסבר, הם מייחסים אותו לאלוהים. לפי גישה זו, מתן תורה היה מלווה בניסים ונפלאות, ועל כן משמש הוכחה מוצקה לכאורה לדבר קיומו של ... נפרדת וזקוקה להוכחות. אז מה הטעם לבדוק אם אירוע כמו מתן תורה היה או לא? אם מבינים שהמציאות כולה היא אלוהים, אז לא משנה אם היה נס מסוים או מתן תורה היסטורי. הנס האמיתי הוא עצם קיומה של המציאות. כל רגע שבו האדם מדבר או ... נטען כאן שאין שוני מהותי בין התופעות הגדולות של הניסים בתורה לבין הדברים היומיומיים, הכל מגיע מאותו כוח, והכל שווי ערך. האם יש משמעות ... חסר משמעות הוויכוח אם היה אירוע מסוים אי פעם, כמו מתן תורה או יציאת מצרים, כי ההתרחשות עצמה לא עולה על הנס שקורה בכל רגע, שבו ... בכל רגע, וחי בתחושה של שלמות ואחדות עם המציאות. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ההיסטוריים תפיסת האלוהות ככוח אחד הרצון ... חופשית אל מול הכל בידי שמים הפעם אני רוצה לדבר על מתן תורה. היה או לא היה, ויש כאלו שטוענים שהיה אחרים טוענים שלא היה, יציאת מצרים ... מה שנעשה, נסביר. אלו שאומרים שסיפורי מצרים לא היו, ומתן תורה לא היה, והם אומרים זאת כי אם היה כן מתן תורה, אז יש אלוהים ויש מצוות ואז כביכול מחויבים, ואם לא היה, אז לא מחויבים. ... עשה את זה. כי מי יכול לעשות משהו שאי אפשר להסביר? ומתן תורה, היו שם הרבה ניסים ונפלאות, ומשה אמר, אתם ראיתם שהיו הרבה אותות ומופתים, ... זה אם זה נשאר אקראי. ועכשיו ניתן נקודת מבט נוספת, על מתן תורה, האם התרחש, האם הניסים קרו או לא. והאנשים שנותנים לזה משמעות, זה בגלל ... מי שמבין, זה לא משנה אם היה או לא היה מה זה שונה מתן תורה מזה שאני מדבר עכשיו? הנס הכי גדול שהיה זה בריאת העולם. האירוע המשמעותי ... פעם, זה המפץ הגדול. ומה שייך אז, מה המשמעות, אם היה מתן תורה או לא. וגם אם אלוהים ידבר עכשיו מהשמים, מה זה משנה? הרי הכל אחד! כל מה ... של אלוהים כל רגע מחדש, אז אין משמעות לשאול מי עשה את מתן תורה, כי מי שעשה את מתן תורה עושה לאנשים לנסוע בשבת. הכל זה כוח אחד, וגם אם אני מתווכח איתך זה אותו ... הגדול ביותר, ושאם אדם מבין את זה אז אין משמעות אם היה מתן תורה או לא היה, ואז אדם חי חיים טובים באמת. ...
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
... העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה איך ניתן להבין את השוני בין המדע לבין התפיסות הדתיות והפילוסופיות על גיל העולם? הדיון על גיל העולם ... מדברים - הזמן של היקום, או הזמן של כל הקיום שמקיף אותו. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי ... מזוויות שונות, שכל אחת מהן נכונה במסגרת הפרספקטיבה שלה. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי ...
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
... ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים האם לימוד תורה ותפילה יכולים להגן עלינו מקורונה? בהרצאה, אליעד כהן עוסק בקשר בין אמונה, תפילה ולימוד תורה לבין התפשטות מחלת הקורונה, תוך התמקדות בהשפעתם של הגורמים הללו על חיי אנשים חרדיים. הוא מציג שאלה מרכזית: האם לימוד תורה ותפילה יכולים לשמש מגן בפני המגפה, או שמא מדובר באמונה שגויה? הדוגמה הראשונה שנבחנת היא המקרה של חרדים שהתפללו ולמדו תורה, אך עדיין נדבקו בקורונה. אליעד מציין את ההתמודדות עם סתירה לכאורה: כיצד יתכן שדווקא אלו שקדושים בתפילה ולימוד תורה, וחשבו כי הם מוגנים בזכות חייהם הדתיים, נדבקו במחלה? הוא מתחיל בשאלה אם זוהי הוכחה לכך שהתפילה לא עוזרת, או שהתורה לא מונעת את המחלה. אליעד מציין כי לא ניתן להסיק מכך כי לימוד תורה לא שומר על האדם, זאת משום שהקורונה לא נגרמת בהכרח בשל התפילה או לימוד התורה, אלא עשויה להיות תוצאה של משתנים אחרים. הוא מציין כי כל אדם שנכנס לבית כנסת ולמד תורה לא בהכרח יידבק בקורונה. לאחר מכן, הוא מסביר את ההשגחה הפרטית וההבנה הפנימית בנוגע לרוחניות והקשר עם אלוהים. אליעד טוען כי אלוהים הוא המחליט אם אדם יידבק במחלה או לא, ואם הוא יהיה חולה או ימות ממנה. הוא מבקש להדגיש את ההשגחה האלוהית כגורם שמוביל לתוצאה, ולא את הפעולות החיצוניות של לימוד תורה ותפילה בלבד. אליעד מתאר סיטואציה בה חייל חמוש ייתקל במחבל. הוא מציין כי למרות שהחייל מצויד בנשק, אם אלוהים לא יגן עליו, הוא לא יצליח להינצל. על אותו משקל, גם אם אדם מתפלל ולומד תורה, זה לא בהכרח יימנע ממנו להידבק בקורונה, כי הכל תלוי בהחלטות אלוהיות. ההסבר החשוב שאליעד מספק הוא כי גם אם אדם לומד תורה ומקיים מצוות, אם הוא לא עושה זאת בכוונה אמיתית ובתשומת לב, אין זה בהכרח יעניק לו את ההגנה המצופה. הוא מציין שייתכן והאדם למד תורה אך לא התרכז במטרת הלימוד, וכך התפילה לא יכלה להגן עליו כמו שהיא אמורה. לסיכום, אליעד טוען כי אין להוכיח שהתפילה והתורה לא עוזרות. המגיפה לא בהכרח היא תוצאה של לימוד התורה או התפילה, אלא עשויה להיות תוצאה של ניסיונות אלוהים שבאמצעותם הוא בודק את אמונת האדם. כל אדם שמאמין באלוהים יכול למצוא בתפילה ובמצוות מקור ... שמירת מצוות השגחה פרטית קורונה ואמונה קורונה וניסיון מאלוהים, קורונה וכפירה באלוהים, קורונה והשגחה פרטית, קורונה ושמירת מצוות, קורונה ואמונת חכמים, תורה מגנא ומצלא, שלוחי מצוה אינן ניזוקין, כוחה של תפילה, איפה היה אלוהים בשואה? מי שמאמין לא מפחד? ...
סנפיר וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים
... וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים האם הוכחת סנפיר וקשקשת מוכיחה שהתורה אמת? אליעד כהן מסביר על טענת הוכחת סנפיר וקשקשת לאמיתות התורה, שמובאת פעמים רבות על ידי מחזירים בתשובה. הטענה אומרת שכל דג שיש לו קשקשים בהכרח יש לו גם סנפירים, ולכן, לפי הטענה, מי שכתב את התורה ידע עובדה מדעית שלא היה אפשר לדעת בזמן שנכתבה, ומכאן שהתורה נכתבה על ידי בורא העולם. אליעד מדגיש כמה הנחות יסוד בטענה זו ומפריך אותן בהרחבה: מה באמת כתוב בתורה על דגים טהורים? בתורה (ויקרא יא, ט) נאמר שכל דג עם סנפיר וקשקשת מותר לאכילה. אליעד מבהיר שבתורה עצמה לא כתוב במפורש שכל דג עם קשקשים בהכרח יש לו סנפירים, אלא זו מסקנה מאוחרת של חזל (מסכת נידה דף נא). ... בעתיד, ולכן ההתחייבות איננה ודאית מבחינה לוגית ומדעית. האם העובדה שכתוב בתורה דבר אמיתי הופך אותה לאלוהית? אליעד נותן דוגמה להמחשה: אם מישהו מנבא תוצאות משחקי ספורט באופן מדויק, זה לא ... אלא אולי מדובר בניחוש מוצלח, או במידע קודם שהוא נחשף אליו. גם אם בתורה היו כתובות תחזיות מדויקות שהתגשמו, זה עדיין לא היה מוכיח בוודאות שהתורה נכתבה על ידי אלוהים. זה יכול להוכיח רק שלמי שכתב את התורה הייתה יכולת או מידע מסוים. האם חזל ידעו דברים שאחרים לא ידעו בתקופתם? אליעד מסביר שאנשים רבים חושבים שחזל ... אלוהי, אלא הם יכלו פשוט ללמוד אותו מתרבויות אחרות. האם תגליות מדעיות בתורה מוכיחות שהיא משמיים? אפילו אם נניח שבתורה אכן כתובות עובדות מדעיות מדויקות ומרשימות, זה עדיין לא מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אולי מדובר בחוצנים ... שיקרו לילדיהם בנוגע לאלים ועבודת אלילים, למה שנאמין שהפעם, במקרה של התורה, דווקא לא הייתה טעות או הטעיה? איך נוצרו כל כך הרבה מחלוקות בהלכה אם הכל עבר במסורת מדויקת? אליעד כהן מדגיש שבעולם היהדות יש אינסוף מחלוקות על ההלכות. אם התורה נמסרה על ידי אלוהים בצורה ברורה ומדויקת, איך ייתכן שיש מחלוקות כל כך רבות בין רבנים, החל בתקופת חזל ועד ... האם היכולת לחזות עתידות מוכיחה אלוהות? גם אילו הוכחנו בוודאות שכותב התורה הצליח לחזות דברים בעתיד, עדיין זה לא מוכיח שהוא בורא עולם. כפי שאליעד מסביר, אם קוף מצליח לנחש נכון מניות ... ובתקופתו היו רבים אחרים שהגיעו למסקנות אחרות לחלוטין. מדוע הידע המדעי בתורה איננו מדויק? אליעד מצביע על עובדה פשוטה נוספת: התורה אינה מכילה מידע מדעי אמיתי על כדור הארץ, על הגלקסיות ועל השמש. מדוע אין בתורה מידע מדויק על כוכבים או על מערכת השמש, שהיום ברור לנו שאינו נכון? מדוע המדע בתורה מתאר דברים באופן שגוי, כמו תפיסת העולם הפרימיטיבית לגבי זריחת ושקיעת השמש? סיכום טענות ההפרכה של אליעד כהן: בתורה עצמה לא כתובה ההתחייבות שכל דג עם קשקשת יש לו סנפיר. גם אם המשפט הזה היה כתוב במפורש, הוא לא מוכיח מי כתב את התורה. ידע מתקדם יכול להגיע ממקורות שונים, לאו דווקא מבורא עולם. המסורת היהודית מלאה במחלוקות וספקות, מה שמערער על אמינות ההעברה. אפילו אם התורה מכילה ידע נכון, אין זה מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אליעד מסכם ואומר שכל ההוכחות הללו, שנראות לכאורה ... או לוגיות, למעשה מתפרקות תחת בדיקה מדוקדקת. כל ניסיון להוכיח את אמיתות התורה באמצעות מדע או נבואות הוא בסופו של דבר חסר בסיס אמיתי, כי הוא מתבסס על הנחות רבות מדי ולא ודאיות. האם סנפיר וקשקשת מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את ה
מתן תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות
... תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות האם מתן תורה היה או לא היה? הרצאה זו עוסקת בשאלות על ... הקשורות לאירועים המקראיים, ובעיקר על מתן תורה, יציאת מצרים ומעמד הר סיני. אליעד כהן מציג ... אמיתיים או רק סיפור מיתי? האם היה מתן תורה, האם בני ישראל יצאו ממצרים, האם קריעת ים ... כי אם זה קרה, אז אנחנו מחויבים לשמור את התורה והמצוות. מנגד, אתאיסטים טוענים שזה רק סיפור ... באמונה שאין אלוהים. האם זה משנה אם היה מתן תורה עכשיו? לגבי השאלה האם היה משנה אם מתן תורה היה קורה עכשיו, אליעד מציין שכאשר אדם לא ... רצון להרגיש טוב ולהשיג תוצאה מסוימת בחיים. מתן תורה יציאת מצרים האמונה באלוהים הדברים שקרו בתנך הוכחות למתן תורה אמונה אתאיסטית האם אלוהים קיים? מעמד הר ... קרה או לא קרה? שאלות על אלוהים, שאלות על מתן תורה, התגלות אלוהים במתן תורה, התגלות אלוהים במעמד הר סיני, הוכחות שיש ... יש אלוהים? האם יציאת מצרים קרתה באמת? האם מתן תורה קרה באמת? האם מעמד הר סיני קרה באמת? האם ... כיפור? האם באמת קרתה יציאת מצרים? הוכחות למתן תורה, הוכחות ליציאת מצרים, הוכחות למעמד הר סיני, מי באמת נתן את התורה? האם אלוהים נתן את התורה?
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
... למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות האם ניתן להוכיח את אמיתות התורה באמצעות עדויות היסטוריות? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הנושא המורכב של הוכחות לאמיתות התורה, ומתייחס באופן מפורט למושגים כמו מתן תורה, מעמד הר סיני, מי כתב את התורה? ושמירת מצוות. אחת השאלות המרכזיות שהוא מציג היא: איך ניתן לדעת בוודאות שאירוע היסטורי, כמו מתן תורה, אכן התרחש? הטענה המרכזית שאליעד מציג היא שהעדות החזקה ביותר לקיום אירוע כמו מתן תורה, היא העובדה שיש אנשים שמקיימים מצוות באופן שיטתי לאורך דורות. הוא מסביר שהמצוות עצמן משמשות כתיעוד לאירוע ההיסטורי: מכיוון שהמצוות הן פעולות קשות ומורכבות שאנשים ... מוכנים לבצע פעולה קשה וכואבת בילדים שלהם לאורך דורות אם לא הייתה להם סיבה טובה מאוד להאמין שזה אמיתי? איך נוצרו המחלוקות בפרשנות התורה אם הכל עבר איש מפי איש? אליעד כהן מתייחס גם לנקודת המחלוקות בפרשנות התורה. הוא טוען שהעובדה שיש מחלוקות רבות בתורה היא הוכחה לכך שהתיעוד לא באמת עבר באופן מוחלט ומדויק מדור לדור. אם באמת כל המצוות וכל הפירושים עברו בצורה מושלמת מאב לבן ללא שינויים, לא היו צריכים להיות כל כך הרבה מחלוקות. הוא מסביר שלדברים בסיסיים כמו לא לקפוץ לכביש אין מחלוקות, כי ההנחיה ברורה. לעומת זאת, המצוות בתורה מלאות מחלוקות, ומכך הוא מסיק שהתיעוד אינו מושלם. האם אירוע מתן תורה הוא קונספירציה? אליעד מתייחס גם לטענה שמתן תורה יכול להיות קונספירציה. הוא מדגים את זה דרך דוגמה של הורה שמנסה להכריח את הילד שלו להאמין במשהו שלא באמת קרה על ידי איומים או אלימות. אליעד מסביר למה המודל הזה ... אליעד מציג דוגמה נוספת: אנשים מאמינים שנפוליאון היה קיים אף על פי שאין להם תיעוד ישיר (כמו וידאו), אך הם מתקשים להאמין למתן תורה. הוא מסביר שזה קשור לתיעוד היסטורי ולמורכבות של המידע: אנשים מוכנים להאמין בקלות יחסית לאירועים שאין להם השפעה ישירה על חייהם, אך מתקשים לקבל אירועים שמחייבים אותם ... מקיימים חוקי תנועה אף שלא תמיד יש להם עדות מוחלטת שהחוקים נכונים, פשוט משום שהם חוששים מעונש. האם אפשר להיות בטוח בוודאות באמיתות התורה? לקראת סיום, אליעד מדגיש שגם אם יש תיעוד כלשהו, אי אפשר להיות בטוח ב - 100% שהכל נכון. הוא מדגיש שהאדם חייב להחליט בסופו של דבר לפי הסתברות: גם אם יש רק סיכוי קטן שמתן תורה התרחש, אולי שווה לקיים את המצוות מתוך החשש שאכן מדובר באמת מוחלטת. עם זאת, הוא גם מדגיש שזה עדיין לא הוכחה מוחלטת. הנקודה המרכזית בהרצאה היא שהאמונה במתן תורה מבוססת על תיעוד של מעשים (מצוות) שעברו לאורך דורות. אליעד לא טוען שיש הוכחה מוחלטת, אך הוא מנסה להראות למה סביר להניח שהאירוע אמיתי. האם מתן תורה היה אירוע היסטורי? איך מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את התורה? האם אפשר להוכיח את מעמד הר סיני? למה אנשים מאמינים בתורה? איך נוצרו מחלוקות ביהדות? האם חייבים לשמור מצוות? ...
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
... עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי מה זה מראית עין ואיך היא משפיעה על האדם? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו את המושג מראית עין ... דוגמה של איסור שתיית דם בהמה וחיה, בעוד ששתיית דם דגים מותרת על פי התורה. למרות שמותר לשתות דם דגים, חזל אסרו זאת מדרבנן אם אין סימן ברור שזה דם דגים, כדי למנוע חשש ממראית עין. מה ההיגיון שמאחורי האיסור של שתיית דם דגים ללא ... ברעיונות האלה כדי לפתח את יכולת החשיבה וההבנה שלו. כלומר, התכלית של לימוד תורה לפי אליעד היא להפוך את האדם למודע יותר לתהליכי החשיבה שלו, להפסיק לפעול על פי הרגלים ואמונות מוטעות, ולפתח שכל ברור וחד שיכול להבין את המציאות ...
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
... חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה , מי כתב את התורה? חלק 2 האם חזל באמת ידעו את מספר הכוכבים ביקום? אליעד כהן דן בשאלה האם חזל ידעו באמת את מספר הכוכבים ביקום, והאם טענה זו יכולה לשמש כהוכחה לאמיתות התורה. הוא פותח את הנושא בדיון על עצם האפשרות לספור כוכבים ביקום האינסופי. אליעד מציג טענה נפוצה נגד התורה האומרת כי בלתי אפשרי לספור כוכבים ביקום אינסופי, ולכן חזל בהכרח טעו כשהם הציגו מספר מוגדר של כוכבים. כדי להסביר את נקודת המחלוקת, אליעד משתמש בדוגמה פשוטה: נניח ... מפריך את הטענה על ידי הבהרה כי לא בטוח כלל שהיקום אכן אינסופי. הוא מציע לבחון את הדברים בצורה לוגית: אם התורה מציינת מספר מוגדר וסופי, אז ברור כי היא התייחסה ליקום סופי כלשהו. אליעד מציע לפרש את כוונת חזל כמתייחסת ליקום הידוע לנו, מושג מוכר במדע המודרני, המסמל את החלק של ... אליעד ממשיך להסביר שאם נבין שחזל דיברו על היקום הידוע, הטענה שלהם הופכת להגיונית ומדויקת. לדבריו, המתנגדים לתורה בכוח מנסים בכוונה לפרש את דברי חזל בצורה הכי פחות הגיונית על מנת להוכיח שהם טעו. הוא מוסיף ומחדד שאם היקום הוא סופי ונוצר בזמן המפץ הגדול, אין בעיה עקרונית לספור את הכוכבים שבו, לפחות ברמה התיאורטית. לפיכך, אם חזל ידעו מספר מדויק, אין זה בהכרח מוכיח כי התורה היא אלוהית, אבל בהחלט מראה שהם ידעו משהו שהאנושות לא ידעה באותה תקופה. כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי עם מתנגדי התורה? אליעד כהן ממשיך ומדגים באמצעות אומנות הרטוריקה כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי. הוא מדגיש שכדי לשכנע, עליך להכיר את נקודות החולשה והחוזק של הטענות שלך ושל הצד השני, ולבחור את הטענות בהתאם לאדם שאתה מנסה לשכנע. אליעד מציין כי אם מטרתך היא לשכנע אדם שמתנגד לתורה, אין טעם להשתמש בטענה חלשה כמו המדע טועה, כי אז הצד השני יראה אותך כמישהו שמוכן להגיד הכל רק כדי לנצח בוויכוח, והדבר פוגע באמינותך. אליעד מציע שיטה יעילה יותר: קודם ... שגם תחת ההנחות שלו, אתה עדיין יכול להפריך את המסקנה שאליה הוא הגיע. לדוגמה, אם אדם טוען כי המדע מפריך את התורה, אליעד ממליץ להראות שגם אם המדע נכון, זה עדיין לא מפריך את התורה אלא רק אומר שהטענה שהתורה היא מדעית אינה בהכרח נכונה, ושהתורה יכולה להיות נכונה מסיבות אחרות לחלוטין. מהן הנחות יסוד וכיצד משתמשים בהן בוויכוח? אליעד מסביר בהרחבה את חשיבותן של הנחות יסוד בכל טענה. הוא נותן דוגמה מהחיים ... בהבנה של נקודות המבט של היריב ובבחירת טיעונים באופן מותאם ליכולת ההבנה שלו. האם חזל ידעו כמה כוכבים יש בשמים? תורה ומדע - מי צודק? איך לנהל ויכוח בצורה נכונה? מה זה היקום הידוע לנו? איך לפרק הנחות יסוד? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת החלטות, תורת המוסר, אדם מצפוני
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תורה, איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תורה, איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? האם יש משמעות לחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי בטלפון, מאמן אישי לקשב וריכוז, מאמן אישי לחיים בתחום תורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 20:48:18 - wesi1