🖨אלוהים הוא טוב שדרכו להיטיב - השקר והטיפשותהפעם יתבאר השקר, של אלו שחושבים שתכלית הבריאה, היא הדרך של הבורא לגלות את מידת הטוב שלו. או כיו"ב שאר הטועים שאומרים, שאין מלך בלא עם, והוצרך אלוהים לגלות את מלכותו, וכל הטעויות כיו"ב.
והטעות של התפישה הזאת וכיו"ב, היא שהטועים שוכחים שאלוהים (האמיתי כמובן), הוא נמצא מעל לכל ההגדרות. ולפני הבריאה, לא היה שייך הגדרת טוב ורע ושום הגדרת נפרדות. וכאשר אין שום הגדרת נפרדות, ממילא לא שייך לומר שאלוהים הוא טוב, יותר מאשר שייך לומר שאלוהים הוא רע. ואלוהים לפני הבריאה היה מלך, כמו שהוא היה עבד ממש. כי לפני הבריאה הכל היה אחד ממש.
והטועים שוכחים, שהאמירה שאלוהים הוא טוב, היא עצמה לבוש וצמצום של אלוהים. כי זה אומר שאלוהים מוגדר ומוגבל בצורה כלשהי, וזו כמובן שטות לגבי המצוי הראשון, שהוא מחוץ לכל ההגדרות.
וגם אם נאמר שהוא טוב, למרות שזה לא אפשרי כנ"ל, גם אז לא ברור כיצד אותם טועים, מאמינים לטעות של עצמם, שאומרת ש"דרך הטוב היא להיטיב". והם לא קולטים שדרך הטוב להיטיב, זהו חוק שאליו כפוף אלוהיהם. ואם אלוהים כפוף לחוק שאומר שדרך הטוב היא להיטיב, או שכדי להיטיב צריך מקבלי הטבה, או שאין מלך בלא עם, או כל שקר ושיגעון אחר, הרי שזה לא אלוהים אמיתי.
כי בריאת העולם, היא הגדרת ההגדרה הראשונה. והפרדת הטוב מהרע, היא עצמה בריאת העולם ממש. ואפילו הפרדת הבורא מרצונו ומהמודעות העצמית שלו, היא עצמה בריאה של ממש. כי לפני הבריאה לא היה חילוק בין הבורא לבין רצונו או דעתו. ובנקודת ההתחלה הכל היה אחד. וכאשר הכל אחד, לא שייך שום הגדרה של טוב ורע, ולכן אלוהים לא יכול להיות טוב או רע.
וכל שכן שדרך הטועים לסבול. ולכן הטועים שחושבים שדרך הטוב להיטיב, הם סובלים עם השקרים שלהם, וחושבים שהעולם הבא הוא יותר טוב, וכיו"ב טעויות אחרות ובעיות אחרות. והם לא קולטים שאלוהים האמיתי, הוא מעל כל חוקיות שהיא. ומי בדיוק החליט לאלוהים שתהיה דרכו להיטיב?! או שהוא יצטרך, מקבלי הטבה?! וכיו"ב כל שאר השקרים שמייחסים לבורא.
ואז הטועים אומרים, שכל ההסברים הם רק מהצד שלנו, כדי לסבר את האוזן וכיו"ב, אבל מהצד של הבורא אין שום מחשבה שמשיגה כלל את דעתו של הבורא. ואכן ההסברים שלהם, רק מסברים את האוזן...
טבע הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה?טבע הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה?טבע הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה? האם טבע הטוב להיטיב באמת מסביר למה העולם נברא? אחד ההסברים הנפוצים לשאלה למה העולם נברא הוא הטענה שטבע הטוב להיטיב, כלומר, שיש כוח ראשון, מוחלט, טוב באופן מוחלט, שמעצם טבעו רוצה להיטיב ולתת הטבה לנבראים. לפי גישה זו, הכוח העליון והטוב החליט לברוא עולם כדי שיהיו מקבלי הטבה, וכך תהיה ההטבה ... טוב לרע. לכן, הטענה שהכוח הראשון הוא רק טוב מהווה הגבלה וצמצום של המציאות השלמה. למה החוק טוב דרכו להיטיב הוא בעצמו סוג של בריאה? אליעד מסביר שהאמירה טוב דרכו להיטיב מהווה הגבלה נוספת על המציאות. ההגבלה הזו יוצרת עולם של חוקים, מערכת יחסים סיבתית, שבה יש כוח טוב שצריך לפעול על פי חוק מסוים - הטבה. כאשר טוענים כי טוב צריך להיטיב, למעשה טוענים שקיים חוק, ומכאן נשאלת השאלה: מי ברא את החוק הזה? אם נטען שהחוק הזה היה קיים תמיד, ... חוק זה חייב להתקיים. כל הגדרה מסוג זה היא בריאה נוספת, הגבלה נוספת של המציאות האינסופית. מדוע טבע הטוב להיטיב אינו מחויב המציאות? אליעד כהן מציג את המונחים אפשרי המציאות ומחויב המציאות. מחויב המציאות הוא מצב שאין בו הגדרות כלל, העדר מוחלט של כל הגדרה שהיא. אך הגדרת הטוב כהכרחית או כהכרח להיטיב אינה מחויבת אלא אפשרית בלבד, משום שלוגית אפשר היה גם שהמציאות תהיה רעה במהותה או תבחר דווקא להרע. לכן, הטענה טוב דרכו להיטיב איננה הכרחית - היא רק אפשרות אחת מתוך אינספור אפשרויות אחרות, כגון טוב דרכו להרע או טוב דרכו לא ... כך. כל דבר בעולם מכיל חסרונות, מוגבלות וצמצומים, ולכן הרבה יותר הגיוני לומר שהעולם נברא דווקא כדי להרע מאשר להיטיב. אם העולם באמת היה נברא מתוך טוב מוחלט, קשה להסביר מדוע יש בו כל כך הרבה רע. מה המשמעות ... של בריאה והגבלה. ברגע שהאדם יוצר הסבר, הוא יוצר הגדרה נוספת שמחייבת בעצמה הסבר נוסף. לכן, הטענה שהטוב שדרכו להיטיב הוא סיבת הבריאה אינה באמת מסבירה דבר, אלא יוצרת עוד שאלות: מי החליט שהכוח הראשון הוא טוב? מי החליט ... ההסברים והחוקים שהאדם בורא במחשבתו. מה המסר המרכזי בסיכום ההרצאה? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא פשוט: הטענה שטבע הטוב להיטיב אינה פותרת באמת את שאלת קיום העולם. כל הסבר שניתן הוא בעצמו סוג של בריאה ולכן לא יכול להיות ... קיים נשארת פתוחה ועל כל אחד להמשיך ולחקור אותה עד שיגלה את התשובה בעצמו. למה העולם נברא? טבע הטוב להיטיב מהו מחויב המציאות? האם טוב ורע הם אחד? האם טוב דרכו להרע? למה יש רע בעולם? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, הטוב שדרכו להיטיב. אחד מההסברים למה העולם קיים, כי יש כוח טוב שרוצה להיטיב, ואז הוא ברא מקבלי הטבה והוא ברא גם רע, כדי שיהיה טוב. וההסבר שהטוב שדרכו להיטיב מסביר למה נברא העולם, כי הטוב דרכו להיטיב וכו וכו ומי שחושב כך לא מבין את בריאת העולם, כי בריאת העולם מתחילה בעצם זה שהגדרת את הכוח הבורא כטוב ההגבלה של המציאות להיות טובה, היא בעצם בריאת העולם, ואחר כך אמרת טוב דרכו להיטיב בעצם יצרת חוק, שטוב דרכו להיטיב, ולכן עכשיו צריך מקבלי הטבה, ואז אמרת שכדי לעשות טוב, מוכרח גם לעשות רע. מצד האמת, למה אותו כוח ... מאותה נקודה שהכל טוב, ואז הטוב והרע הם אחד והאדם מגביל את הכח, ועוד הגבלה שיוצרת בריאה, טוב דרכו להיטיב! ומי החליט את החוק הזה? ואפשר להגיד שהחוק הזה תמיד היה קיים, כך שניתן גם להגיד, שהעולם תמיד היה ... הראשון יהיה טוב, ומי החליט שצריך שיהיו מקבלי הטבה וכו ובמציאות יש אפשרי המציאות, ויש מחויב המציאות, וטוב ודרכו להיטיב, יש שחושבים שזה מחויב המציאות, ויש להבין שזה רק אפשרי המציאות כי מחויב המציאות זה לפני כל הגדרה שהיא, ... דרכו לעשות טוב, או רע, זה יכול להיות שככה ברמה הלוגית. והמסר הוא פשוט, רק אחרי הבריאה, טוב דרכו להיטיב, או לא טוב, זה כבר לא משנה כל ההסברים כולם, ועצם ההסבר הנל, זה כבר סוג של בריאה ולכן ...
השעמום של אלוהים, בריאת העולם, למה אלוהים ברא את העולם? מי ברא את הפוטנציאל של המציאות? מי ברא את הבורא?השעמום של אלוהים, בריאת העולם, למה אלוהים ברא את העולם? מי ברא את הפוטנציאל של המציאות? מי ברא את הבורא?... והופיעה הנפרדות? השאלה הזו חושפת את הסתירה העמוקה בהבנת מושג הבריאה והאחדות. מדוע ההסבר שאלוהים ברא את העולם כדי להיטיב לנבראים אינו מספק? אליעד כהן שולל גם את ההסבר שאלוהים ברא את העולם כדי להיטיב לנבראים. הוא מציין שהסבר כזה מניח חוקיות מסוימת - טבע הטוב להיטיב, אך מיד עולה השאלה מי קבע את החוק הזה? אם אלוהים אינו כפוף לשום חוקיות, לא ייתכן שחלה עליו חובה להיטיב. מכאן עולה השאלה, מהיכן הגיע טבעו הטוב של אלוהים? ולמה בכלל אלוהים רצה להיות טוב מלכתחילה? שאלות אלו חושפות ... האלוהית כביכול בראה את העולם, יצרה טוב ורע, והכניסה עניין במציאות. יש גם הסברים נוספים, כמו הרעיון שאלוהים רצה להיטיב לנבראיו או רצה לגלות את מלכותו, אך בכל המקרים מדובר בהנחות שונות שמנסות להסביר מדוע נוצר הרצון לברוא. למה ... דבר נפרד מאלוהים. מדוע השאלה על מקור הרצון ממשיכה להטריד? כל הסבר שנותן סיבה מסוימת לבריאה, כמו שעמום, רצון להיטיב, רצון לגלות מלכות, או כל סיבה אחרת, מציף מיד את השאלה: מה יצר את אותה סיבה? אם לפני הכל ... נפרדות, ומכאן שהשאלה נותרת בעינה: כיצד נוצרו בכלל האפשרויות הנפרדות מתוך אחדות מוחלטת? מדוע הסברים מקובלים כמו אלוהים רצה להיטיב אינם באמת עונים על הקושי? הטענה שאלוהים ברא את העולם כדי להיטיב לא עוזרת להבין את מקור הרצון להיטיב. אם אלוהים אינו כפוף לשום חוקיות, כיצד אפשר לומר שעליו חלה חובה להיטיב? גם כאן נשאלת השאלה מה יצר את טבעו הטוב או את הנטייה להיטיב. בנוסף, הסברים כאלו מבוססים על חוקים או הגדרות מסוימות שמייחסים לאלוהים, אך הם אינם מסבירים מה עומד מאחורי עצם ... ובעצם הם אומרים שהסיבה היא כי אלוהים חווה סוג של שעמום, ולצד זה יש הרבה הסברים אחרים, כי רצה להיטיב לננבראיו, כי רצה לגלות את מלכותו, כל מיני שקרים כאלו ואחרים. עכשיו נסביר למה ההסבר שהבריאה של אלוהים היתה ... העולם הן חסרות שחר, כי תמיד נוכל לשאול, מה הסיבה של הדבר עצמו. ורק אנשים מטורפים חושבים שהוא ברא להיטיב, איך הם בכלל חושבים שזה נכון? הרי ברא כדי להיטיב זה כפוף לחוקיות, והרי אלוהים לא כפוף לחוקיות, בעצם הקושי הגדול הוא להבין את אותו טירוף של אנשים, בפרט חכמי הקבלה, טבעו הטוב להיטיב, מה זאת אומרת? הלו אלוהים לא כפוף לשום חוקיות בשורה תחתונה שהאדם לא יפחד לשאול שאלות, ועל ידי שהוא ...
אלוהים טוב או רע? העולם טוב או רע? עושה טוב או עושה רע?אלוהים טוב או רע? העולם טוב או רע? עושה טוב או עושה רע?... הכל הוא אחד מוחלט, אין כל מקום להפרדה כזו, ומכאן שאין מקום לרע כלל. בתפיסה הזו, הביטוי טוב דרכו להיטיב מקבל משמעות מיוחדת. כאשר הכל אחד, המשמעות של טוב איננה נפרדת מרע, אלא הטוב הוא בעצם האחדות שמכילה הכל ... לכן, רק מתוך פרספקטיבה שבה אין הבדל בין טוב לרע, ניתן לומר שהכוח שמניע את הכל הוא טוב שדרכו להיטיב. מנגד, אליעד מסביר שאם הכוח הזה מוגדר כטוב בלבד מתוך הפרדה מהרע, אז זה בעצמו צמצום והגבלה, וכך הכוח הופך להיות רע. לכן, התפיסה האמיתית של טוב דרכו להיטיב איננה אומרת שהכוח טוב במובן הרגיל של המילה, אלא שטוב כאן פירושו שהכוח הוא בלתי מוגבל ובלתי מוגדר, שאיננו ... והאינסופי בשלמותו המוחלטת. האם אלוהים הוא טוב או רע? האם העולם הוא טוב מוחלט? מה המשמעות של טוב דרכו להיטיב? האם הכל אחד? מה ההבדל בין נפרדות לאחדות? מהם מחויב המציאות ואפשרי המציאות? האם קיים טוב מוחלט בלי רע? ... ההוויה נכללים בבריאה, ואם הבריאה והבורא הם אחד ומאוחדים אז הכל טוב מוחלט, והכח שמניע את הכל טוב דרכו להיטיב, אבל גם מעצם כך שהוא עושה פעולה, הוא רע, כי צמצמנו אותו, כל הגדרה היא רעה, ההטבה היא רעה, כי הוא נפרד ומתי זה נכון טוב דרכו להיטיב, כי הכל אחד, אין טוב ורע, טוב דרכו לעשות רע וגם טוב ולאחדות של הטוב והרע הם אחד, ואין רע, ודרכה להיטיב, כי בוראת בריאות נפרדות שכולן מיטיבות. ואם נתכוון להגיד טוב דרכו להיטיב כי יש רע, אז זה לא נכון אבל מהפרספקטיבה שאין טוב ורע, לכן טוב דרכו להיטיב, כי הוא לא עושה טוב ולא רע וזה טוב לכשעצמו. קודם אמרתי שגם מחויב המציאות הוא אפשרי המציאות, כי ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...