... חופש פנימי ואיך חקירה עצמית עוזרת להשיג אותו? עליסה בארץ הפלאות - כיצד
הזדהות עם הגוף היא דבר לא יציב ולא מחויב? האם אפשר להפסיק
להזדהות בכלל? מה ההבדל בין לא לאהוב את עצמך לבין לא
להזדהות? מדוע אנו נמשכים לאנשים מסוימים? מה קורה כשמבינים שהדמות היא רק סיפור? האם יש יתרון בלרצות להיות כלום? כיצד מבינים את המושג האלוהים שבי? כיצד לגדל ילד עם מודעות כזו? למה ... בסיפורים ובדמויות שאנו מספרים לעצמנו על עצמנו. האדם בדרך כלל מזוהה עם הגוף שלו, השם שלו והסיפור שיש לו על עצמו - למשל, אני גבר, קוראים לי משה. אליעד אומר שכל
ההזדהות הזו היא סיפור בלבד. אם ניקח אדם ונגדל אותו בסביבה שונה לחלוטין, עם שם אחר וזהות אחרת, הוא יזדהה עם זהות חדשה ושונה לגמרי. לדוגמה, אליעד משתמש בדימוי מתוך הסרט עליסה בארץ הפלאות, שבו עליסה אוכלת או שותה ומשנה את גודל הגוף שלה. כשהגוף משתנה, עליסה מתחילה לשאול מי אני?. הדוגמה הזו מבהירה כיצד
הזדהות עם הגוף היא דבר לא יציב ולא מחויב. ברגע שאדם מבין שהזהות שהוא מזוהה איתה היא זמנית ומותנית, הוא יכול להתחיל לשחרר את ההיאחזות בה. האם אפשר להפסיק
להזדהות בכלל? אליעד מבהיר שהמטרה איננה לבטל את
ההזדהות לחלוטין, אלא לפתח יכולת להיות גם וגם: גם
להזדהות וגם להשתחרר
מההזדהות בו זמנית. הוא מתאר זאת כיכולת של האדם להכיל בתוך עצמו כמה זוויות מבט במקביל. לדוגמה, אפשר להבין שיש חלק בך שלא מזדהה עם כלום, שלא אכפת לו משום דבר, והחלק הזה יכול להתבונן על החלקים האחרים שמזדהים, רוצים ופוחדים. מה ההבדל בין לא לאהוב את עצמך לבין לא
להזדהות? כאשר אדם אומר אני לא אוהב את עצמי, הוא עדיין נמצא
בהזדהות עם משהו ספציפי בתוכו שהוא לא אוהב. לעומת זאת, לא
להזדהות זה מצב שבו אתה לא מתחבר בכלל לאף דמות, ולכן אינך שונא ואינך אוהב - אתה פשוט נמצא במקום אחר לגמרי, שאינו תלוי בטוב או רע, אהבה או שנאה. מדוע אנו נמשכים לאנשים מסוימים? אליעד ... עם זאת, אליעד מזהיר שיש בכך גם טעות - אנשים רבים מתבלבלים וחושבים שזה אומר להיות אדיש לחלוטין. הוא מבהיר כי החופש האמיתי אינו אדישות מוחלטת, אלא יכולת להכיל
ולהזדהות בו זמנית עם שני הצדדים - גם הצלחה וגם כישלון, גם זהות וגם חוסר זהות. כיצד מבינים את המושג האלוהים שבי? אליעד מסביר כי להבין את האלוהים שבי פירושו לחקור מי מהווה את המציאות ... באמצעות חקירה של יתרונות וחסרונות, האדם מצליח לשחרר את עצמו בהדרגה מהתלות הרגשית בדמות מסוימת. כיצד לגדל ילד עם מודעות כזו? אליעד מציין שלא ניתן לגדל ילד ללא שום
הזדהות ראשונית. ילד חייב קודם כל לפתח זהות בסיסית, ורק אחר כך ניתן לחשוף אותו בהדרגה לכך שיש גם אפשרויות אחרות, שהזהות שלו היא סיפור ושאפשר להסתכל על המציאות בדרכים שונות. למה אנשים ... מסוים, הוא יכול להתחיל ליהנות מהמשחק של החיים. הבעיה איננה במשחק עצמו, אלא בכך שהאדם לא מודע לכך שזהו משחק. המסקנה הפרקטית המרכזית מכל השיחה הדרך הפרקטית להשתחרר
מההזדהות היא לחקור את הסיפורים שאנו מספרים לעצמנו: למה אנו מספרים אותם, מה אנו מנסים להשיג דרכם, ומה האמת מאחוריהם. ככל שהחקירה הזו מתקדמת, האדם יכול לבחור להיות מי שהוא באמת, או לא להיות אף אחד - מתוך חופש פנימי אמיתי. מהו חופש פנימי אמיתי? איך להשתחרר
מהזדהות עם הדמות? כיצד לחקור את הזהות הפנימית שלי? מה המשמעות של האלוהים שבי? איך אפשר לאהוב את עצמי בלי תנאים? האם אפשר להפסיק
להזדהות בכלל? איך לגדל ילד למודעות עצמית? איך חקירה עצמית מובילה לחופש פנימי? אליעד כהן מדגיש שחופש פנימי אמיתי מגיע מתוך חקירה עצמית עמוקה. הוא מסביר שכדי להבין את האמת של עצמך, ... אבל הגוף משתנה - האם אני עדיין אותו אני? האם אפשר לא להיות מזוהה עם שום דבר? אליעד מציג את הרעיון שהמטרה היא לאו דווקא לבטל כל רצון, אלא להבין שניתן גם וגם - גם
להזדהות וגם להשתחרר
מהזדהות. הוא מציע דימוי: כאילו יש בך חלק שלא מזדהה עם שום דבר, שלא אכפת לו מכלום - והחלק הזה יכול להתבונן על שאר החלקים שבך, שמזדהים, שרוצים, שפוחדים. ככל שאתה מפתח יותר זוויות מבט פנימיות, כך אתה פחות לכוד בזווית אחת בלבד. מה ההבדל בין לא
להזדהות לבין לא לאהוב את עצמך? אליעד מסביר שמי שאומר אני לא אוהב את עצמי - עדיין מזדהה עם משהו. כדי להגיד שלא אוהב את עצמך, אתה צריך לזהות דמות מסוימת בעצמך שאותה אתה לא אוהב. זה כשלעצמו סוג של
הזדהות. לעומת זאת, אם אתה לא מזדהה בכלל - אז אתה גם לא שונא ולא אוהב, אלא נמצא במקום אחר לגמרי, שאינו תלוי בהגדרות של טוב ורע, אהבה או שנאה. כיצד נוצרת משיכה לבן או בת זוג? בהרצאה ... - היא סיפור בלבד, אז הוא יכול לבחור להמשיך לשחק את הסיפור, או להשתחרר ממנו. אליעד מציע לא רק לשבור את הדמות, אלא להכיר בכך שהיא חלק מסיפור גדול יותר - ואז לבחור
להזדהות איתה או לא, מתוך חופש ולא מתוך פחד. האם יש יתרון בלרצות להיות כלום? האפשרות של לא אכפת לי מי אני - מייצגת חופש גבוה מאוד, כי אז אתה לא נאחז בזהות מסוימת. אבל גם לזה יש צד שמטעה - כי לפעמים אנשים מדמיינים שזה אומר להיות אפתי לחלוטין. אליעד מדגיש שיש הבדל בין לא
להזדהות בכלל לבין
להזדהות עם שני הצדדים - למשל, גם עם הצלחה וגם עם כישלון. זה לא שאתה הופך לאבן, אלא שאתה מצליח להכיל גם את הפלוס וגם את המינוס. כיצד להבין את האלוהים שבי? יש הבדל בין להגיד אני ... כל אפשרות, כדי להחליש את התלות בה. איך לחנך ילד במודעות הזאת? אליעד אומר שאי אפשר ישר לגדל ילד על תפיסת הכל סיפור בלי לתת לו קודם כל זהות בסיסית. ילד צריך קודם כל
להזדהות עם משהו, כדי שיהיה לו ממה להשתחרר אחר כך. רק אחרי שנוצרה אצלו זהות כלשהי, אפשר להתחיל להציג בפניו את האפשרות שיש גם הפך, שיש גם צד אחר, שיש גם שכל אחר. למה יש אנשים שנהנים ... שתתחיל לשאול את השאלות האלו - יתחיל תהליך של שחרור מהדמות, וייפתח מרחב חדש שבו אתה יכול להתחיל להיות מי שאתה באמת, או להפסיק לרצות להיות מישהו בכלל. איך להשתחרר
מהזדהות עם הדמות? מהו חופש פנימי אמיתי? למה אנחנו נאחזים בדימוי עצמי? איך לשחרר תלות רגשית באחרים? האם אפשר לאהוב את עצמי בלי תנאים? מה המשמעות של האלוהים שבי? מהו חופש פנימי ואיך ...