... שמרחיקים את האדם מהאחדות האלוהית. אך המלך מבקש מבנו שכאשר זה יקרה, הוא לא יתעצב, אלא ישמור על שמחה פנימית. מדוע השמחה חשובה כל כך? כיוון שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם
כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא ... מזה שאתה עצוב אלא אני עוד אהיה שמח מזה שאתה עצוב, למה אהיה שמח כי המלך אומר כי הבן הזה המנוול שנתתי לו להיות מלך לא מסוגל להיות בשמחה. מה זאת אומרת הכוונה היא הוא
כופר בי כמלך. למה הוא
כופר בי כמלך כי אני כמלך אומר לו אתה מלך! אבל הוא בגלל הטמטום שלו בוגד בי ואומר שהוא לא מלך, הוא נופל לעצבות. הוא חושב שהוא ירד מהמלוכה, שזה נקרא
לכפור במלך. אם בן אדם חושב שהוא לא מלך אז הוא
כופר במלך. אם אדם חושב שיש אלוהים אז הוא
כופר באלוהים, למה כי אם אתה חושב שיש אלוהים, זה משהו שנפרד ממך אז אתה
כופר באלוהים, כי אלוהים אומר - אתה המלך! אתה אתה המצומצם, הישות המצומצמת הקטנה שנמצאת בתוך זמן ומקום, אתה ... כן היא בן יחיד ואף על פי כן אין עוד מלבדו. מה שהסברנו בהתחלה. אבל אם אתה אומר, אל אבל ירדתי מהמלוכה אני לא מלך. לפני הבריאה הייתי מלך ועכשיו אני לא מלך, זה נקרא שאתה
כופר במלך. לכן המלך אפילו שמח, אומר הבן אדם הזה לא ראוי למלוכה. למה לא ראוי למלוכה כי אתה לא מבין, אתה לא מסוג ... בין הטוב לרע שלך. אבל רבי נחמן מוסיף ואומר - לא רק שאין שינוי אלא פה מוסיף ואומר, שמצד האמת לא רק שאלוהים לא עצוב כשאתה עצוב, אלא אלוהים שמח כשאתה עצוב. למה כי אתה
כופר בו. למה אתה
כופר בו אתה צריך להבין שהנפרדות היא ביטוי של האחדות. הנפרדות מחוברת עם האחדות. אתה אמור עכשיו להיות, להחזיק עצמך בשמחה גם כשנדמה לך שירדת מהמלוכה. גם כשנדמה לך שקורים דברים נגד רצונך. גם אז אתה צריך להיות בשמחה. אתה צריך לזכור שאתה עדיין המלך. ואם לא אתה
כופר במלך כי המלך מסר לך את המלוכה ואתה
כופר כי אתה אומר, לא הוא לא מסר לי את המלוכה. אני לא מלך. מה זאת אומרת מה אתה
כופר במלך המלך מסר לך את המלוכה. למרות שאתה חושב שאתה לא המלך - אתה המלך. ואם לא אתה
כופר במלך. אז טוב מאד שאתה מקבל עונש. זה העונש שלך. יש גהנום וגן עדן ואלוהים שמח שהוא שורף אנשים בגהנום, ... הנקנה שאז תשתמש בכל השכל, רק אז תגיע אליו. ומחמת החכמות התפקרו החכמים של אותה המדינה. זאת אומרת שבעיקרון אתה צריך להשתמש בשכל, זה טוב שתשתמש בשכל, אבל כל זמן שאתה לא
כופר. כל זמן שאתה לא מכחיש את זה שבאמת הכל אחד. זאת אומרת, תשתמש בשכל שלך, אדרבא זה יותר טוב. המלך ברא את העולם, ... שכחו שבעצם שהכל זה מהאחדות. שבעצם הכל זה אחדות. ומה העניין של החכמים המופלגים העניין פה בעצם רבי נחמן מרמז על שלוש מהחלל הפנוי. מה זה השלוש מהחלל הפנוי שהם כביכול
הכפירה הכי גדולה. הכוונה היא הפרדוקסים הקושי השכלי להבין את זה שהכל אחד, זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. ... נפרדות. אנחנו נפרדים מהמלך. לא! אלוהים אומר לך - אתה אחד כמוני. הם אומרים לא, לא, לא. יש אלוהים יש אותי יש אותך. אני צריך לעשות מצוות, להיות מאושר וכו וכו. זה נקרא
לכפור במלך. לכן אני כל הזמן אומר שדתיים הם
כופרים הכי גדולים. למה כי מי שסתם לא מכיר באלוהים בסדר, לא מכיר באלוהים. אבל הם, בשם אלוהים אומרים את השקר. הוא בכלל חושב שהכל אחד ואתה בשמו אומר שלא הכל אחד. לכן שיא
הכופרים . זה נקרא נתפקרו. הם בעצם כפרו במלך, כי המלך אמר על הבן שלו אתה תהיה המלך בחיי. למרות שאני חי ואני מלך גם אתה תהיה מלך. בחיי תהיה מלך. אבל הוא
כופר , אומר לא, זה לא הגיוני שגם אני אהיה מלך וגם הוא יהיה מלך. אבל זה לא הגיוני. כי מה אני אמרתי בהתחלה אמרתי ... שאר בני המדינה, הנושא פשוט בסיפור. מצד הקושיות של החלל הפנוי, מצד העומק של הפרדוקסים שזה בעצם העמקות והדקות הגדולה באותה חכמה של החכמים. מהצד הזה בעצם, אז יש את
הכפירה במלך. אבל מהצד של החכמות הנמוכות יותר אין את
הכפירה במלך. צריך להבין,
הכפירה במלך היא ככל שיש לך יותר שכל, כך אתה יותר
כופר במלך. לכן אמרתי כביכול דומם צומח וחי הם פחות
כופרים במלך, הם יותר נמצאים בחוויית האחדות, הם יותר באחדות, הם פחות מסבכים את החיים. אבל המהות של העניין היא ... רחוקים מהאחדות היא רק בגלל השכל, בגלל הדקות שיש בתוך השכל. בגלל העומק של השכל, בגלל שאתה מבין את הפרדוקסים של החלל הפנוי ואתה מבין שזה לא יכול להיות, לכן אתה בעצם
כופר באחדות. כי מי שנכנס לתוך החלל הפנוי הוא דווקא
כופר באחדות. כי מצד עומק החכמה מצד השאלות של החלל הפנוי, מצד הפרדוקסים, שם אתה דווקא
כופר באלוהים. אבל מצד החכמות הרגילות, שאין בהם פרדוקסים, אתה לא בהכרח
כופר באלוהים. למרות שכל החוכמות איך שהוא בסוף מחוברות לחלל הפנוי ולכן כל החכמות זה בעצם
כפירה באלוהים. אבל אף על פי כן יש פה את ההפרדה. רבי נחמן אומר דע לך שעיקר מהות ההפרדה בין השכל לבין הבורא זה ...