שכר ועונש, גיהנום וגן עדן, אלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, אמיתות התורה, שכר נצחי, עונש נצחי, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, החזרה בתשובה, החזרה בשאלה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני
האם אדם דתי באמת מאמין בשכר ועונש?
אחת הנקודות המרכזיות שאליעד כהן דן בהן היא השאלה האם אדם דתי שמאמין באלוהים ובתורה אכן מאמין באופן מוחלט בשכר ועונש, בגיהנום וגן עדן, והאם האמונה שלו שלמה או שמא הוא בעצם מטיל ספק כלשהו בכך. אליעד כהן מסביר כי אם אדם היה מאמין באמת באופן מוחלט שיקבל שכר אינסופי על קיום מצוות, או עונש אינסופי על עבירות, הוא לא היה מסוגל בכלל לחטוא. כדי להמחיש זאת, הוא מביא דוגמה ברורה: אם אדם היה יודע בוודאות שמיד לאחר שעשה עבירה מסוימת הוא יישרף באש או יקבל עונש מיידי, הוא לעולם לא היה מבצע את אותה העבירה, אפילו לא בטעות. העובדה שאדם מסוגל לעבור על המצוות, אפילו מדי פעם, מוכיחה מבחינת אליעד שאותו אדם לא באמת מאמין בצורה מוחלטת בקיום של שכר ועונש אינסופי.
מדוע קשה לאנשים לקיים את כל המצוות באופן מלא?
אליעד מסביר שבדרך כלל, אנשים דתיים אומרים שהם מאמינים בתורה אך לא מצליחים לקיים אותה באופן מושלם בגלל יצר הרע, קשיים או אילוצים. אולם אליעד טוען שזו בעצם הוכחה שהם אינם מאמינים לחלוטין. אם אדם מאמין לחלוטין שיש אלוהים ושכר נצחי, שום אילוץ או קושי לא יכול לעצור אותו מלקיים את המצוות בשלמות, בדיוק כמו שאדם לא יעבור על החוק אם הוא יודע בוודאות שיקבל עונש כבד מיידית.
הוא מביא כדוגמה את משה רבנו שלפי התורה לא קיים את כל המצוות באופן מושלם, ואומר שזה רק ממחיש שטבע האדם הוא לא מושלם, ושהדת מבוססת למעשה על אמונה חלקית או על ניסיון לקיים "השתדלות". אליעד מדגיש שבמציאות אין דבר כזה "להשתדל", אלא או שאתה עושה את הדבר או שאתה לא עושה. למשל, אדם לא "משתדל" לא לקפוץ מצוק - הוא פשוט לא קופץ.
האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין בשטן?
אליעד טוען שמי שמאמין באלוהים חייב להאמין גם בקיום הרע ובקיום השטן, כי המושגים הללו מגיעים יחד כ"חבילה". אם יש אלוהים, חייב להיות רע וטוב, אחרת אין משמעות לשום פעולה. הוא מסביר שהאמונה הדתית בנויה על רעיון של שכר ועונש, ואם היה נעלם הרעיון של גן עדן וגיהנום, אנשים לא היו ממשיכים לשמור על המצוות באופן אקטיבי.
האם יש באמת משהו מיוחד ביום שבת?
אליעד מתייחס לנושא השבת, ומסביר שאין משהו פיזי מיוחד שמבדיל את השבת מיום אחר, למרות שאנשים דתיים מאמינים ששבת היא קדושה יותר מימים אחרים. הוא מציע ניסוי מחשבתי שבו אדם יבודד במדבר בלי לדעת איזה יום הוא יום שבת, ואומר שבמצב כזה לא ניתן היה להבחין ביום השבת באופן טבעי, וזה מדגים שבעצם הקדוּשה שמייחסים לשבת היא רעיון שמקורו בתודעה ובאמונה, ולא במציאות פיזית אובייקטיבית.
האם אפשר להיות דתי בלי אמונה מוחלטת?
אליעד דן באפשרות שאדם יכול לחיות כ"דתי" מתוך הרגל או חינוך, בלי אמונה פנימית עמוקה ואמיתית. הוא טוען שיש אנשים רבים שמקיימים מצוות מסוימות רק מתוך חשש מעונש או מתוך הרגל תרבותי, ולא מתוך הבנה אמיתית או אמונה מוחלטת שהדברים נכונים. לדעת אליעד, אנשים כאלה בעצם חיים בסוג של ספק תמידי, כי אם הייתה להם אמונה שלמה, הם לא היו יכולים בכלל לחטוא.
מה המשמעות של להיות "כופר" או "מאמין"?
במהלך...
אחת הנקודות המרכזיות שאליעד כהן דן בהן היא השאלה האם אדם דתי שמאמין באלוהים ובתורה אכן מאמין באופן מוחלט בשכר ועונש, בגיהנום וגן עדן, והאם האמונה שלו שלמה או שמא הוא בעצם מטיל ספק כלשהו בכך. אליעד כהן מסביר כי אם אדם היה מאמין באמת באופן מוחלט שיקבל שכר אינסופי על קיום מצוות, או עונש אינסופי על עבירות, הוא לא היה מסוגל בכלל לחטוא. כדי להמחיש זאת, הוא מביא דוגמה ברורה: אם אדם היה יודע בוודאות שמיד לאחר שעשה עבירה מסוימת הוא יישרף באש או יקבל עונש מיידי, הוא לעולם לא היה מבצע את אותה העבירה, אפילו לא בטעות. העובדה שאדם מסוגל לעבור על המצוות, אפילו מדי פעם, מוכיחה מבחינת אליעד שאותו אדם לא באמת מאמין בצורה מוחלטת בקיום של שכר ועונש אינסופי.
מדוע קשה לאנשים לקיים את כל המצוות באופן מלא?
אליעד מסביר שבדרך כלל, אנשים דתיים אומרים שהם מאמינים בתורה אך לא מצליחים לקיים אותה באופן מושלם בגלל יצר הרע, קשיים או אילוצים. אולם אליעד טוען שזו בעצם הוכחה שהם אינם מאמינים לחלוטין. אם אדם מאמין לחלוטין שיש אלוהים ושכר נצחי, שום אילוץ או קושי לא יכול לעצור אותו מלקיים את המצוות בשלמות, בדיוק כמו שאדם לא יעבור על החוק אם הוא יודע בוודאות שיקבל עונש כבד מיידית.
הוא מביא כדוגמה את משה רבנו שלפי התורה לא קיים את כל המצוות באופן מושלם, ואומר שזה רק ממחיש שטבע האדם הוא לא מושלם, ושהדת מבוססת למעשה על אמונה חלקית או על ניסיון לקיים "השתדלות". אליעד מדגיש שבמציאות אין דבר כזה "להשתדל", אלא או שאתה עושה את הדבר או שאתה לא עושה. למשל, אדם לא "משתדל" לא לקפוץ מצוק - הוא פשוט לא קופץ.
האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין בשטן?
אליעד טוען שמי שמאמין באלוהים חייב להאמין גם בקיום הרע ובקיום השטן, כי המושגים הללו מגיעים יחד כ"חבילה". אם יש אלוהים, חייב להיות רע וטוב, אחרת אין משמעות לשום פעולה. הוא מסביר שהאמונה הדתית בנויה על רעיון של שכר ועונש, ואם היה נעלם הרעיון של גן עדן וגיהנום, אנשים לא היו ממשיכים לשמור על המצוות באופן אקטיבי.
האם יש באמת משהו מיוחד ביום שבת?
אליעד מתייחס לנושא השבת, ומסביר שאין משהו פיזי מיוחד שמבדיל את השבת מיום אחר, למרות שאנשים דתיים מאמינים ששבת היא קדושה יותר מימים אחרים. הוא מציע ניסוי מחשבתי שבו אדם יבודד במדבר בלי לדעת איזה יום הוא יום שבת, ואומר שבמצב כזה לא ניתן היה להבחין ביום השבת באופן טבעי, וזה מדגים שבעצם הקדוּשה שמייחסים לשבת היא רעיון שמקורו בתודעה ובאמונה, ולא במציאות פיזית אובייקטיבית.
האם אפשר להיות דתי בלי אמונה מוחלטת?
אליעד דן באפשרות שאדם יכול לחיות כ"דתי" מתוך הרגל או חינוך, בלי אמונה פנימית עמוקה ואמיתית. הוא טוען שיש אנשים רבים שמקיימים מצוות מסוימות רק מתוך חשש מעונש או מתוך הרגל תרבותי, ולא מתוך הבנה אמיתית או אמונה מוחלטת שהדברים נכונים. לדעת אליעד, אנשים כאלה בעצם חיים בסוג של ספק תמידי, כי אם הייתה להם אמונה שלמה, הם לא היו יכולים בכלל לחטוא.
מה המשמעות של להיות "כופר" או "מאמין"?
במהלך...
- האם יש גן עדן וגיהנום?
- אמונה באלוהים ללא ספק?
- שכר ועונש נצחי?
- מדוע אנשים חוטאים למרות האמונה?
- אליעד כהן דתי או חילוני?
- האם קיום מצוות מחייב אמונה מוחלטת?
- כיצד להחליט אם לחזור בתשובה?