טיפשות או התמדה, ציטוטים של אלברט איינשטיין, טיפשות או נחישות, אי שפיות לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות, טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה בכל פעם לצפות לתוצאה אחרת, חזרתיות, אקראיות, סיבתיות, לחזור שוב ושוב
מהו ההבדל בין טיפשות לבין התמדה?
במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר את ההבדל בין טיפשות להתמדה תוך הצגת דוגמאות שונות. הוא מתחיל בשאלה האם זה הגיוני לומר שמישהו שעושה את אותה פעולה שוב ושוב ומצפה לתוצאות שונות הוא משוגע, ומציין כי ישנה אמירה שקשורה לאלברט איינשטיין שלפיה "שיגעון הוא לעשות את אותה פעולה שוב ושוב ולצפות לתוצאה שונה".
לאחר מכן, אליעד מסביר את הדימוי של אדם שממלא דלי במים מבלי לתקן את החור שבו, ומנסה להעביר את המים ממקום למקום מבלי להצליח. הוא מציין כי במצב כזה, ברור שזו פעולה טיפשית כי התנאים לא משתנים, והאדם מצפה לתוצאה אחרת למרות שנסיבות הפעולה לא השתנו. זהו למעשה ביטוי מובהק לטיפשות - לחזור על אותה פעולה ולהתעקש על תוצאה שונה בלי לשנות את התנאים.
בהמשך, הוא מציע דימוי נוסף שבו אדם לוקח פטיש ומסמר ומנסה שוב ושוב להכות את המסמר מבלי להצליח להכניס אותו לקיר. השאלה היא, האם אדם כזה הוא משוגע? התשובה, לפי אליעד, היא לא בהכרח, כי מדובר בהתמדה - עשיית פעולה שוב ושוב, כשיש סיכוי שכל מכה תשפר את המצב. הוא מסביר כי התמדה היא פעולה חוזרת עם ציפייה להשיג תוצאה מסוימת, אף אם התוצאה לא נראית מיידית.
בהמשך, אליעד מציין כי ישנם מצבים שבהם עשיית פעולה חוזרת, אף אם התנאים לא משתנים באופן מיידי, יכולה להוביל לתוצאה אחרת. הוא מביא את הדוגמה של אדם שמתאמן באופן שיטתי. בהתחלה, ייתכן ולא יראה תוצאות מיידיות, אך עם הזמן, כל אימון משנה מעט את מצבו, ולפיכך תהליך האימון אף פעם לא זהה לתהליך הקודם. על כן, ההתמדה נכונה במצבים בהם כל פעולה משנה מעט את התנאים, גם אם לא תמיד נראית תוצאה מיידית.
מנגד, הוא מציין מצב שבו עשיית פעולה שוב ושוב, באותן נסיבות בדיוק, אינה יכולה להוביל לתוצאה שונה, וזהו המקרה של טיפשות. לעומת זאת, אם מדובר במצב שבו ישנו אלמנט של אקראיות, כמו בלוטו, התוצאה עשויה להשתנות, גם אם תהליך הבחירה הוא תמיד אותו דבר. כל עוד מדובר באקראיות ולא בסיבתיות, ייתכן שהתוצאה תשתנה גם אם נעשו בדיוק אותן הפעולות.
לסיכום, אליעד מסביר כי עלינו להבחין בין סיבתיות לאקראיות. במקרים שבהם מדובר באקראיות, עשיית פעולה שוב ושוב עשויה להביא לתוצאה שונה, גם אם התנאים לא השתנו. אך אם מדובר בסיבתיות, חזרה על אותה פעולה בדיוק תוביל לאותה תוצאה.
במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר את ההבדל בין טיפשות להתמדה תוך הצגת דוגמאות שונות. הוא מתחיל בשאלה האם זה הגיוני לומר שמישהו שעושה את אותה פעולה שוב ושוב ומצפה לתוצאות שונות הוא משוגע, ומציין כי ישנה אמירה שקשורה לאלברט איינשטיין שלפיה "שיגעון הוא לעשות את אותה פעולה שוב ושוב ולצפות לתוצאה שונה".
לאחר מכן, אליעד מסביר את הדימוי של אדם שממלא דלי במים מבלי לתקן את החור שבו, ומנסה להעביר את המים ממקום למקום מבלי להצליח. הוא מציין כי במצב כזה, ברור שזו פעולה טיפשית כי התנאים לא משתנים, והאדם מצפה לתוצאה אחרת למרות שנסיבות הפעולה לא השתנו. זהו למעשה ביטוי מובהק לטיפשות - לחזור על אותה פעולה ולהתעקש על תוצאה שונה בלי לשנות את התנאים.
בהמשך, הוא מציע דימוי נוסף שבו אדם לוקח פטיש ומסמר ומנסה שוב ושוב להכות את המסמר מבלי להצליח להכניס אותו לקיר. השאלה היא, האם אדם כזה הוא משוגע? התשובה, לפי אליעד, היא לא בהכרח, כי מדובר בהתמדה - עשיית פעולה שוב ושוב, כשיש סיכוי שכל מכה תשפר את המצב. הוא מסביר כי התמדה היא פעולה חוזרת עם ציפייה להשיג תוצאה מסוימת, אף אם התוצאה לא נראית מיידית.
בהמשך, אליעד מציין כי ישנם מצבים שבהם עשיית פעולה חוזרת, אף אם התנאים לא משתנים באופן מיידי, יכולה להוביל לתוצאה אחרת. הוא מביא את הדוגמה של אדם שמתאמן באופן שיטתי. בהתחלה, ייתכן ולא יראה תוצאות מיידיות, אך עם הזמן, כל אימון משנה מעט את מצבו, ולפיכך תהליך האימון אף פעם לא זהה לתהליך הקודם. על כן, ההתמדה נכונה במצבים בהם כל פעולה משנה מעט את התנאים, גם אם לא תמיד נראית תוצאה מיידית.
מנגד, הוא מציין מצב שבו עשיית פעולה שוב ושוב, באותן נסיבות בדיוק, אינה יכולה להוביל לתוצאה שונה, וזהו המקרה של טיפשות. לעומת זאת, אם מדובר במצב שבו ישנו אלמנט של אקראיות, כמו בלוטו, התוצאה עשויה להשתנות, גם אם תהליך הבחירה הוא תמיד אותו דבר. כל עוד מדובר באקראיות ולא בסיבתיות, ייתכן שהתוצאה תשתנה גם אם נעשו בדיוק אותן הפעולות.
לסיכום, אליעד מסביר כי עלינו להבחין בין סיבתיות לאקראיות. במקרים שבהם מדובר באקראיות, עשיית פעולה שוב ושוב עשויה להביא לתוצאה שונה, גם אם התנאים לא השתנו. אך אם מדובר בסיבתיות, חזרה על אותה פעולה בדיוק תוביל לאותה תוצאה.
- מהי התמדה?
- האם כל פעולה חוזרת יכולה להביא לתוצאה שונה?
- מהו ההבדל בין אקראיות לסיבתיות?
- האם חזרתיות יכולה להיות חכמה?
- איך להבין את דימוי המים בדלי?
- מהו המשמעות של עשיית פעולה שוב ושוב?