אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה השכל ✔פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
42:56פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני
כיצד פרדוקס שכלי יכול להוביל לאין שכל?

אליעד כהן מציין כי ישנה דרך ספציפית שעל פיה אם אדם מצליח להוכיח בשכל שני דברים שסותרים זה את זה, הוא מגיע למצב של "אין שכל". כל ידיעה שאנו מחזיקים בה מבוססת על אכסיומות בסיסיות, ובחינה מעמיקה שלהן יכולה להוביל לפרדוקס שבו השכל עצמו לא מצליח לבחור צד אחד. פרדוקס זה מביא לתחושת "אין שכל", שהיא למעשה השגת אושר מוחלט, מעבר לשכל האנושי, שבו אין הבדל בין יש לאין.

האם קיימים דברים בשכל שאין להם היפוך?

אליעד מציין כי ישנם דברים בשכל אשר ניתן להפוך אותם, כמו למשל "אם אקרע את הנייר, הנייר ייקרע", שבו אפשר להעלות את האפשרות של "אולי אני אקרע את הנייר והנייר לא ייקרע". לעומת זאת, ישנם דברים בשכל שאין להם היפוך, כמו "אם זה פה, אז זה פה", שלא ניתן לדמיין אותם אחרת. כל מה שאנו יודעים מבוסס על אכסיומות מסוימות, והם מהוות את יסוד כל תפיסת העולם שלנו.

מהן האכסיומות היסודיות של השכל?

אליעד מסביר כי כל ההבנה שלנו, כמו הידיעה שהעולם קיים או התפיסה של "יש" מול "אין", מבוססת על אכסיומות בסיסיות. לרוב, איננו מטילים ספק בהן. אך אם אדם בודק את בסיסן לעומק, הוא יכול למצוא פרדוקסים שסותרים את עצמם. כאשר בודקים את כל מה שאנחנו יודעים, ניתן לראות כי ישנן הנחות יסוד שסותרות אחת את השנייה, וזה יכול להוביל למצב של חוסר שכל או שיבוש בהבנה.

האם אפשר להטיל ספק גם בחושים וברגשות?

אליעד מציין כי הוא עצמו הטיל ספק בהכל, אפילו בחוויות רגשיות כמו "אני אוהב" או "אני לא רוצה משהו", שהם פעמים רבות תחושות שהן יותר ודאיות בעינינו מאשר הדברים הגלויים כמו קיום קיר פיזי. הוא טוען שהחוויות הרגשיות הפנימיות, כמו תחושת הקיום העצמי, הן חוויות דומיננטיות שמנוגדות לחוויות החושים.

מהו הקשר בין החלל הפנוי לבין רעיון של שני הפכים בו - זמנית?

אליעד מתייחס לרעיון של "החלל הפנוי", שמוזכר על ידי רבי נחמן, שבו חייבים להודות בקיום בו - זמני של שני צדדים סותרים, כמו "יש" ו"אין". זהו פרדוקס שעל פי אליעד לא ניתן לפתור בעזרת השכל, משום שהוא דורש קבלה של שני עקרונות סותרים, מה שהשכל האנושי דוחה.

למה תהליך החיפוש הרוחני איננו קצר ופשוט?

אליעד מציין כי אם היה ניתן לגלות את הפרדוקס הזה בקלות, כולם היו מגיעים לאורח חיים של אחדות באופן מיידי, ובכך העולם היה מאבד את כל הנפרדות. מורכבות הדרך מאפשרת לאדם להמשיך לחוות את הנפרדות ולנהל את חייו, ורק מי שמתעקש ומוכן לוותר על ודאויות יגיע לעומק ההבנה שגורמת לו להגיע לאחדות.

האם אפשר להיות בטוח שאליעד חזר למציאות כרגיל?

אליעד מציג דוגמה היתולית בה הוא שואל אם יתכן שהוא רובוט או כפיל, והאם אליעד "המקורי" הלך לנצח. הוא מציין כי זהו פרדוקס נוסף שבו האדם יכול להחזיק בשתי נקודות מבט בו - זמנית, ולהיות משוכנע גם בקיום ההבדלים, וגם שאין בכלל הבדל.

למה פרדוקס עמוק כל כך סוגר את כל השאלות?

אליעד מסביר שפרדוקס אמיתי הוא כאשר מצליחים להוכיח בשכל שני טיעונים הפוכים, ששניהם נכונים באותה מידה. ברגע כזה, אין יותר מקום לשאלות קונקרטיות. כל דבר נשמט מהשכל, וזהו למעשה "סוף החיפוש" הרוחני.

איך שיטת אליעד שונה משיטות אחרות לחיפוש רוחני?

שיטות רוחניות אחרות מנסות לעקוף את השכל בדרכים עקיפות, כמו אמונה או תחושות פנימיות. לעומת זאת, אליעד מציע דרך שכלית, שבה השכל עצמו מכיל את הסתירה הפנימית ובכך משמש שער לחוויות רוחניות. הוא מדגיש שבסופו של דבר, כל אדם חייב לעבור את התהליך הזה בעצמו, ולא להסתפק בהבנה תיאורטית בלבד.

למה רבי נחמן נחשב לחוליה חשובה במסע הזה?

רבי נחמן היה המורה שאליעד פנה אליו, והוא נתן לו את הכיוון הראשוני. עם הזמן, אליעד גילה שהבנתו של רבי נחמן לא תמיד הספיקה לו, ומורו הכוונו לכיוונים שונים עד שהוא הגיע להבנה עצמית מלאה. אליעד מרגיש שזהו תפקידו לעזור לאחרים לעבור את הדרך, גם אם זה דורש לעיתים "הריסת" חוויות החיפוש שלהם.
כיצד יכול פרדוקס שכלי להוביל לאין שכל?

הנקודה המרכזית כאן היא הטענה שלאליעד שיש דרך ספציפית, לפיה אם אדם מצליח להוכיח בשכל שני דברים שסותרים זה את זה לחלוטין, הוא מגיע למצב של "אין שכל". אליעד מסביר שכל ידיעה שלנו מבוססת על אכסיומות בסיסיות, ואם נבדוק אותן לעומק נאתר פרדוקס אמיתי, שבו השכל עצמו אינו מסוגל לבחור צד אחד בלבד. זה מוביל למצב שבו נוצרת חוויה של "אין שכל", שהיא בעצם השגת אושר מוחלט מעל השכל האנושי, כאשר נוכחים שאין הבדל בין יש לאין.

האם קיימים דברים בשכל שאין להם היפוך?

אליעד מבדיל בין מצבים בשכל שיש להם היפוך אפשרי, כמו "אם אקרע את הנייר, הנייר ייקרע" (שאפשר לדמיין שהוא לא ייקרע), לבין דברים שהשכל אינו מצליח להיפוך אותם, למשל "אם זה פה, אז זה פה". ההסבר הוא שיש ידיעות בסיסיות ושורשיות שנראות לנו כבלתי הפיכות בשכל, ודווקא שם טמון הפרדוקס העמוק ביותר.

מדוע חשוב לזהות את האכסיומות היסודיות של השכל?

לדברי אליעד, כל ההבנה שלנו - החל מהכרה שהעולם קיים ועד לתפיסת "יש" מול "אין" - מבוססת על אכסיומות שמקובעות בתוכנו. אנו לרוב לא מטילים בהן ספק, אך מי שבאמת חוקר לעומק יגלה שעליהן נשענת כל המציאות הנתפסת. אם מניחים את כל הידיעות על השולחן ובודקים את בסיסן, מוצאים שיש לפחות שתי הנחות יסוד סותרות שהשכל דבק בהן בו - זמנית.

האם אפשר להטיל ספק גם בחושים וברגשות?

אליעד מספר שכאשר הוא הטיל ספק מוחלט בכל, הוא אף לא היה בטוח שיתנגד לשוד, כי אם מפקפקים באמת בכל מה שנראה סביר - גם החושים עצמם אינם חסינים. אולם יש דרגה עמוקה יותר של וודאות פנימית, כמו תחושות רגשיות ותחושת הקיום העצמית. הוא מסביר שתחושה של "אני אוהב" או "אני לא רוצה משהו" לפעמים נתפסת כבעלת ודאות עמוקה יותר מאשר העובדה שיש פה קיר פיזי. מי שרוצה להבין את הנושא של הארה רוחנית ומודעות עצמית עד סופה, מוטב שיבחן את כל שכבות החוויה שלו, כולל חוויות רגשיות ואפילו את התחושה הבסיסית של "אני קיים".

כיצד קשור החלל הפנוי לרעיון של שני הפכים בו - זמנית?

רבי נחמן דיבר על "החלל הפנוי" בתור המקום שבו מוכרחים לומר שני הפכים: יש ואין. אליעד מסביר שזהו פרדוקס עליון שאי אפשר לפתור אותו בשכל, כיוון שהוא מכריח אותנו להודות בקיום בו - זמני של שני צדדים סותרים, דבר שהלוגיקה הבסיסית דוחה לחלוטין. כך בעצם רואים את מגבלת חוקי הלוגיקה ואת קצה השכל האנושי, ושם מתגלה מה שאליעד מכנה "אין שכל".

מדוע תהליך החיפוש הרוחני אינו קצר ופשוט?

אליעד טוען שאם היה קל לגלות את הפרדוקס הזה, כולם היו מגיעים מיידית לסוף החיפוש הרוחני, וכך לא היתה נשארת נפרדות בעולם. בפועל, מורכבות הדרך מאפשרת לאדם להמשיך "לשחק" בתוך המציאות - לחוות את הנפרדות ולנהל את חייו. רק מי שמתעקש ומוכן לוותר אפילו על ודאויות כמו החושים והרגשות, יגיע לעומק ההבנה שיש פרדוקס ממשי, ושם יושג מה שנקרא "האחדות" או השגת אלוהות מעל השכל.

האם אפשר להיות בטוח שאליעד חזר למציאות כרגיל?

אליעד מעלה דוגמה היתולית: אולי הוא רובוט או כפיל, ואולי אליעד "המקורי" הלך לבלי שוב. הוא מציג זאת כדוגמה לתפיסה של "יש הבדל" ו"אין הבדל" גם יחד - מי שהגיע לסתירה הסופית בשכל יכול להחזיק בו - זמנית בשתי נקודות מבט: גם רואה את ההבדלים בעולם וגם אינו מבחין ביניהם כלל.

מדוע פרדוקס עמוק כל כך סוגר את כל השאלות?

פרדוקס אמיתי פירושו שמצליחים להוכיח בשכל שני טיעונים הפוכים לגמרי, באופן ששניהם נכונים באותה רמה. האלמנט הזה יוצר חוויה של "סוף החיפוש", כי באותו רגע כבר אין אפשרות לשאול שאלה קונקרטית - הכל נשמט מהשכל. אליעד מדמה זאת למצב שבו "יורדים לך את הראש" או "יורים לך בראש", כלומר, אין יותר יכולת להמשיך לשאול מנקודת המבט הרגילה.

כיצד שיטת אליעד שונה משיטות אחרות לחיפוש רוחני?

לדבריו, רוב השיטות מנסות לעקוף את השכל דרך שיטות עקיפות של אמונה או תחושה. אליעד מציע דרך שכלית דווקא - להגיע לעומק ההיגיון כדי לראות כיצד הוא עצמו מכיל סתירה פנימית. כך השכל, במקום להישאר חוסם, הופך לשער שממנו חווים הארה רוחנית. הוא מוסיף שבסופו של דבר כל אדם צריך לעבור את התהליך בעצמו. גם אם נותנים לו כיוון (כמו שרבי נחמן כיוון את אליעד), עדיין נדרשת חקירה אישית ושכנוע מלא מבפנים, בלי להסתפק בהבנה תיאורטית בלבד.

מדוע רבי נחמן נחשב לחוליה חשובה במסע הזה?

אליעד מסביר שרבי נחמן הוא שהיה "השען" שכיוון אותו לכיוון הספציפי הזה, ובמהלך הדרך היו גם אי - הבנות ופרשנויות. רק לאחר המשך חיפוש עמוק הצליח אליעד להבין את הדברים באופן המוחלט שרצה. כיום הוא מרגיש שמחובתו לסייע לאחרים, גם אם על ידי "הריסת" החיפוש שלהם, כי מתן כיוון ברור מצמצם להם אולי את הדרך, אבל בסופו של דבר מוביל אותם ביתר דיוק למצוא בעצמם את הפרדוקס ואת ההבנה שיכולה לספק אותם באמת.
אליעד: אני טוען דבר כזה, שיש לי דרך מאוד ספציפית, שאם תעשה אותה פעם אחת, והצלחת לעשות את זה, סיימת את החיפוש.

להוכיח שני דברים מחויבים, מצד השכל, שסותרים זה את זה, להוכיח אותם בשכל. אם הצלחת לעשות זאת סיימת את החיפוש, הגעת לאין שכל.

בשכל יש דברים שיש להם היפוך ויש דברים שאין להם היפוך.

למשל היפוך - אם אני אקרע את הנייר, הנייר יקרע. ההיפוך הוא שאולי אני אקרע את הנייר והנייר לא יקרע? זה לא מצד עצמו, אקרע את הנייר והנייר יקרע זה שני דברים שונים.

יש דברים בשכל שאין להם היפוך, למשל, אם זה פה אז זה פה. אם זה רק פה זה לא שם.

אני טוען שכול מה שאתה יודע מבוסס על אכסיומות ספציפיות. כל התפיסה שלך שאתה מבדיל בין יש לאין מבוססת על אכסיומות בסיסיות. ואני טוען שאתה צריך לברר מה הם האכסיומות הבסיסיות האלה.

מה זה אכסיומה בסיסית? שיש משהו שאתה לא יכול לחשוב אחרת ממנו, שאתה לא יכול לתפוס אחרת בשכל.

אם תפרוס על השולחן את כל הדברים שאתה הכי בטוח בהם, תראה שיש דברים שסותרים אחד את השני, ואז בעצם תשתגע ותגיע לאין שכל.

תקח את כל מה שאתה יודע, ותבדוק על מה זה מבוסס, ברצינות, בזמן אמת, כל מה שאתה יודע אתה רואה, ואז אתה רואה שזה מבוסס על משהו בסיסי, תנסה להגיע למצב שהשכל שלך לא יכול לחשוב אחרת ממנו, ואם תפענח את המנגנון של עצמך, אתה תמצא שיש שני דברים הפוכים שהשכל שלך לא יכול לחשוב אחרת.

כול מה שאני מסביר נשאר בגדר פילוסופיה. אתה צריך לראות את זה בעין שלך. שאתה תחפש. אני אומר לך היכן לחפש, אבל אתה צריך למצוא.

אני מסביר שוב, כל מה שהאדם יודע מבוסס על תשתית מסויימת, למשל שהעולם קיים, כי אם לא הייתי יודע שהעולם קיים לא הייתי יודע שיש בית.

יש דברים בסיסיים שאתה לא מטיל בהם ספק אף פעם. כמו שהעולם קיים.

שאלה: למשל היש והאין.

אליעד: עזוב אותך מיש ואין, האם כשאתה הולך ברחוב ואבן מתעופפת, האם אתה באמת זוכר שהבעיה היא בהפרדה בין היש לאין? האם אתה מטיל ספק באבן? אפילו בחושים אתה לא מטיל ספק. דבר מתוכך, מה באמת אתה מרגיש.

אני למשל, כאשר חיפשתי את עצמי, ואם היו באים לשדוד אותי, לא בטוח שהייתי מתנגד. כשהטלתי ספק, הטלתי ספק בהכל. אם אתה רוצה מוחלט זה עד הסוף.

אחרי שהטלתי ספק בחושים, הבנתי שלהטיל ספק בחושים זוהי בעיה קטנה, יש דברים שאתה בטוח בהם גם בלי חושים, כמו תחושות, למשל כשאתה אוהב מישהו.

למשל אתה מרגיש שאתה לא רוצה את זה, זוהי תחושה, ותחושת הקיום יותר עמוקה, זוהי התחושה הכי דומיננטית, כי היא אתה, אתה התחושה עצמה.

אחרי חמשת החושים, יש חוויות פנימיות, חוויות ריגשיות כמו אוהב ולא אוהב שזה יותר וודאי מזה שיש קיר או אין קיר. ולמשל אם יש קיר אני לא בטוח, אך אם אני לא רוצה משהו זה יותר וודאי.

בכל מקרה קח את כל מה שאתה יודע, ותראה על מה הוא מבוסס, ואז תגיע לשני דברים שסותרים זה את זה. תראה שהדברים שאתה הכי בטוח בהם יש בתוכם פרדוקס. ואז אם תראה את זה תגיע לאין שכל.

אם אתה חוקר אתה מגיע להבנה שאתה בטוח במוח שלך בשני דברים שסותרים זה את זה, בו זמנית. אתה רק לא חושב על זה, אבל אם תבדוק מה יש בתוכך, תגלה שיש בתוכך שני דברים שסותרים אחד את השני, על כל דבר.

אני גם טוען שזה אחד ההבדלים ביני לבין שאר השיטות. בשאר השיטות מנסים להוציא אותך מהשכל בדרך עקיפה, אני מדבר על משהו שהשכל שלך יהיה משוכנע באין שכל. זאת אומרת שמהשכל עצמו יהיה לך מסלולו החוצה. מכל סיטואציה, ברגע שאתה רוצה, אתה מעמיק את עצמך ואתה בחוץ.

אני טוען שזאת עובדה, שאתה כרגע משוכנע בשני דברים הפוכים, ואם תחקור אתה תראה שככה זה.

רבי נחמן אמר, דע, תדע לך שככה זה, בדוק ותראה.

אם תתבונן תבין שני דברים הפוכים.

רבי נחמן אמר, זה הסוד של החלל הפנוי, שהוא נגד השכל, כי מוכרחים לאמר בו שני הפכים, מוכרחים לאמר שזה יש ומוכרחים לאמר שזה אין, וזה לא הגיוני, ואין תשובה, ולא תמצא תשובה, ואם תבין את זה וכו' וכו' וכו'.

זוהי לא הוכחה לוגית, אין נוסחה, כשתבונן ותראה במו עיניך שני דברים הפוכים. ואז תכנע ותבין שזאת האמת - אחד. אתה תבין שההיגיון הוא לא הגיוני.

שאלה: למה צריך לעבור כברת דרך כל כך ארוכה?

אליעד: לא צריך, תשאר היכן שאתה, הכל כבר מושלם. אם תשאל למה זה לא יותר קצר? אם אדם היה מבין את זה בצ'יק, זאת היתה בעיה, כי אז כולם בשנייה אחת היו בורחים מהמציאות. ואז לא יהיה עולם.

שאלה: אבל אתה עדיין עושה.

אליעד: מה אתה יודע? אם כולם יהיו כמוני, יהיו פחות מריבות, רק מריבות יותר רציניות.

יש יתרון בזה שכול כך קשה להבין את זה. ראשית אחרי שמבינים את זה, נראה שזה מה זה פשוט. אבל היתרון הוא שזה נותן לנו מרחב למשחק, לתודעה יש הרבה אפשרויות לשחק בגלל שהסוף רחוק, יש יותר מקום לנפרדות.

שאלה: אתה לגמרי נמחק?

אליעד: מה אתה יודע? ואם אגיד לך שאתה מדבר עם רובוט עכשיו. למה אתה בטוח שאני חזרתי, אני אף פעם לא חזרתי. אליעד שהיה בתוכי הלך ואיננו, עכשיו אתה מדבר עם הכפיל שלו. אתה מדבר עם רובוט.

בסוף אתה גם בטוח שזה שונה מזה, וגם בטוח שהם אחד, זה גם וגם. אתה גם בטוח שיש, גם בטוח שאין, וגם בטוח שהם אחד.

אני גם בטוח שאני מבדיל בין פה לשם, ואני גם בטוח שאין הבדל בין פה לשם, ואני גם בטוח שאין הבדל בין שני אלו.

שאלה: למה שני הניגודים האלו מביאים לסוף החיפוש?

אליעד: אתה לא חווית פרדוקסים עמוקים. בסוף זה מתנקז לשניים. או שאלות שבאות מהחלל הפנוי, או שאלות שלא באות מהחלל הפנוי. לפעמים יש פרדוקסים שזה רק נראה לך פרדוקס, ויש פרדוקס שהוא ביטוי של הפרדוקס הראשון.

פרדוקס זה שאתה מוכיח שני דברים סותרים, שלא יכולים להיות בו זמנית.

זה סוף החיפוש, כי ברגע שתצליח לראות את זה, תראה שמהזווית הזאת אתה לא יכול יותר לשאול כלום.

שוב, מהזווית של השכל, אף פעם אין תשובה מוחלטת, ולא רק זה שאתה מגיע לכזאת שאלה שאתה לא יודע מי אתה.

מה שקשה לך להבין, שאני מדבר על המצב הזה באופן פוזיטיבי, אני אומר לך שבסוף תבין שאין שום שאלה, אני מגדיר לך את זה. אבל זה לא זה, בסוף אתה מגיע למצב מסויים שאתה לא יכול לשאול. זה כמו שאני מוריד לך את הראש, זה כמו שאתה יורה לעצמך כדור בראש, אתה לא יכול לעשות כלום.

שאלה: למה אתה אומר לי מה יהיה בסוף?

אליעד: אותי לדוגמה כיוונו להרבה מקומות אחרים, אבל גיליתי שזה לא זה, כי זה לא סיפק אותי. אתה תגיע לסוף, כאשר תהיה משוכנע שאתה לא יכול להתקדם. עד אז זה לא משנה לאן כיווננו אותך.

מהיבט מסויים החיפוש שלך פחות אותנטי כי כיוונתי אותך וגיליתי לך את התשובה, אך האם זה עוזר לך. אמנם גיליתי מה התשובה, אבל האם אתה חווה את זה, עכשיו אתה צריך לעשות עבודה עם עצמך.

לי הייתה בעיה דומה, שרבי נחמן שתל לי בראש משהו מסויים ואני כיוונתי את עצמי לשם. גם אני טעיתי, רבי נחמן אמר משהו ואני הבנתי אותו בצורה מסויימת, ואז כל פעם שהייתה לי בעיה כיוונתי עצמי לאן שחשבתי שהוא אמר, ואז הבנתי את מה שהוא אמר, אבל זה לא סיפק - אותי, ולכן המשכתי לחפש, והבנתי את מה שאני מבין. עד שאתה לא תהיה בטוח בזה, אף אחד לא יכול לחסום אותך.

אתה צודק שכשאני מתווה דרך, אני הורס את חווית החיפוש, אך אני חושב שזה נזק טוב מאוד, ואם היה אפשר להרוס לך יותר את חווית החיפוש הייתי הורס יותר, אני משתדל לעשות זאת כל יום. וגם זה לא עובד כל כך.

רבי נחמן כיוון אותי, הוא היה כמו שען שכיוון אותי, ועכשיו אני מסדר שעונים לאחרים.

שאלה: למה רציתי שרבי נחמן יהיה המורה שלך?

אליעד: ישבתי עם עצמי ולא מצאתי תשובות ולכן פניתי לרבי נחמן.
סוד קיום הרוחניות לאן הרגשת אני חוסר וודאות באותה מידה בעיה מרחב לברר הרגשה של קיום אושר אושר מוחלט אין או יש אלוהות אלוהים אנושיות גבולות השכל האנושי הארה הארה רוחני הארה רוחנית החלל הפנוי הלוגיקה השגת אלוהות השכל השכל האנושי חוקי הלוגיקה חיפוש חיפוש רוחני חלל הפנוי חלל פנוי יש או אין לוגיקה מודעות מודעות עצמי מודעות עצמית מוחלט מוחלטות מחוץ לשכל האנושי מעבר לשכל האנושי מעל השכל מעל השכל האנושי מעל לשכל האנושי פרדוקס פרדוקס שכלי פרדוקסים קצה השכל האנושי רוחני רוחניות רוחנית שכל שכל אנושי
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
... שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל חוסר השכל אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו יש דרגות שונות. וכאשר אנחנו אומרים חוסר שכל, אין הכוונה ... של שכל. ורוב בני האדם בעולם נמצאים סביב דרגת הממוצע של השכל. ובני האדם הנורמאליים והרגילים של המציאות, הם אלו שרמת השכל שלהם היא ממוצעת. ומי שדרגת ועוצמת השכל שלו גדולה יותר, הוא נחשב לגאון ולחכם גדול. ומי שעוצמת השכל שלו נמוכה, הוא נחשב לטיפש ולמשוגע. כי השיגעון והחוכמה, הם רק ביחס ... זה הכל רק מחמת הכמות של המשוגעים חכמים שחושבים את אותו השכל שיגעון. וככל שכמות המשוגעים שחושבת את אותו הדבר גדלה, כך השיגעון ... ואם הוא משוגע פחות, אז הוא נחשב לחכם פחות. כך, שכל מושג השכל החוכמה והטיפשות והשיגעון, הוא לחלוטין רק באופן יחסי בלבד, אך הוא לא ... וכיוב. וכל הידיעות של האדם גם של המשוגע, כולן מבוססות על השכל של האדם שיודע שהוא עצמו ושהמציאות קיימים. כך שכל אחד בעולם גם המשוגע ... בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל העדר שכל אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. ... רמות העומק שיש בשכל האחר, לשם כך על האדם להבין מהו בכלל השכל האחר. והעניין הוא, שלכל דבר בעולם יש סוף. וגם לשכל יש סוף. ויש סוף ... האדם בשכל האנושי. כך שלשכל האנושי, יש לו סוף. והסוף של השכל האנושי, הוא השכל האין סופי, שהוא מקיף את השכל האנושי מכל הצדדים שלו. זא שהשכל העל אנושי השכל שמעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל האנושי. והשכל האנושי הוא נמצא בתוך השכל העל אנושי. והשכל העל אנושי שנמצא מעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל. זא שכדי שהאדם יגיע לשכל העל אנושי שמעל השכל, לשם כך על האדם ללכת עד לקצה של
המפץ הגדול של השכל, לצאת מהשכל האנושי, לצאת מגבולות השכל, השכל שמעל השכל, השכל של אלוהים, אחדות ההפכים, קפיצה קוונטית, לשגע את השכל, השכל הנקנה, להגיע להארה רוחנית
המפץ הגדול של השכל, לצאת מהשכל האנושי, לצאת מגבולות השכל, השכל שמעל השכל, השכל של אלוהים, אחדות ההפכים, קפיצה קוונטית, לשגע את השכל, השכל הנקנה, להגיע להארה רוחנית
... הגדול של השכל, לצאת מהשכל האנושי, לצאת מגבולות השכל, השכל שמעל השכל, השכל של אלוהים, אחדות ההפכים, קפיצה קוונטית, לשגע את השכל, השכל הנקנה, להגיע להארה רוחנית איך ניתן לצאת מגבולות השכל האנושי? הדרך לצאת מגבולות השכל האנושי, לפי אליעד כהן, מבוססת על ההבנה העמוקה של המושג אחדות ההפכים. אליעד מסביר שכל ... וההפרדות שאנחנו עושים בין דברים, מגיעים מתוך נקודת מבט מוגבלת שבה השכל תמיד מבחין בין דבר להיפוכו. לדוגמה, האדם רואה הבדל בין ימין לשמאל, בין טוב לרע, בין קיים ללא קיים. אליעד מציע שיציאה מוחלטת מגבולות השכל מחייבת שהאדם יצליח לתפוס במחשבתו שני הפכים בעת ובעונה אחת ובאותה מידה של ודאות, ללא העדפה ... של אחדות ההפכים הוא הלב של התהליך שאליעד מתאר כהמפץ הגדול של השכל. המטרה היא להגיע למצב שבו השכל שלנו רואה בו - זמנית דבר ואת היפוכו, ומאחר ששניהם מוחלטים באותה מידה, השכל בעצם יוצא מהגבולות שלו עצמו. למשל, אליעד מסביר שכדי להגיע למצב של אחדות אמיתית, האדם צריך ... ומוצא את המכנה המשותף המוחלט לכל צמד של הפכים, הוא מתקרב לשחרור מהשכל. כיצד מתרחשת קפיצה קוונטית בתודעה? אליעד מסביר שהקפיצה הקוונטית של התודעה מתרחשת כאשר ... שכלי מוחלט בשני דברים הפוכים בעת ובעונה אחת. הדבר יוצר מצב שבו השכל אינו מסוגל עוד להבדיל ביניהם. בשלב זה מתרחש סוג של פיצוץ פנימי, שבו השכל עובר טרנספורמציה, קופץ למדרגה חדשה לגמרי ויוצא מהלופ של החשיבה האנושית הרגילה. זאת מכיוון ... להשתכנע במאה אחוז בשני הפכים בו זמנית, הם יבטלו זה את זה, וכך השכל ייצא מחוץ לגבולות ההיגיון הרגיל. למה אדם מתקשה לראות דבר והיפוכו בו זמנית? אליעד מסביר את הקושי בכך שהשכל האנושי בנוי על הבדלים והפרדות, והוא מתפקד על בסיס הנחות יסוד קבועות. למשל, אדם מתקשה לראות באותו רגע את עצמו כאוהב וגם כשונא מישהו, כי השכל שלו בנוי על הרעיון שדבר אחד שולל את ההפך שלו. כדי לפרוץ את המחסום הזה, על האדם להעמיק ... בין הדברים שהוא חשב שהם הפוכים. מהי חשיבות הספק בתהליך היציאה מהשכל? הספק מהווה כלי מרכזי בתהליך שאליעד מתאר. אדם לא יכול סתם להאמין לתיאוריות אלא חייב לחקור ... האדם מגיע למצב שבו הוא רואה דבר והיפוכו בו זמנית באופן מוחלט, השכל שלו למעשה מתפרק לחלוטין. הוא כבר לא יכול להבדיל בין זמן, מקום, או כל דבר אחר. הוא מתאר ... גדול פנימי שבו התודעה חווה שחרור מוחלט מהחשיבה הרגילה ומההבחנות השכליות, ומגיעה למצב של אין שכל. במצב זה, לא קיימת כל צורה של נפרדות, ולכן זהו מצב מוחלט של ... של וודאות מוחלטת בשני הצדדים ההפוכים. כשהוא מצליח לעשות את זה, השכל שלו משתחרר, נוצר המפץ הגדול הפנימי והוא מגיע להארה אמיתית. מהי אחדות ההפכים? איך לצאת מגבולות השכל? קפיצה קוונטית בתודעה מה זה שכל מעל השכל? איך להגיע להארה רוחנית? המפץ הגדול של השכל מהו השכל של אלוהים? ...
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
... בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן חא א (ברסלב) למה קשה לנו להבין מה אנחנו באמת רוצים? ... רוצה? מדוע אינני מסופק אף פעם? מה הסיבה לחוסר סיפוק בחיים? איך אפשר להבין את הרצונות שלי? איך להשיג סיפוק אמיתי? למה אני ממשיך לרדוף אחרי מטרות שלא מספקות אותי? מהו השכל ואיך להסתכל עליו? רבי נחמן מברסלב מדבר על עיקרון יסוד בתורתו: איך להסתכל על השכל שיש בכל דבר. הוא מציין כי איש ישראלי צריך להסתכל תמיד על השכל שבכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברך. כלומר, כל דבר בעולם מכיל חוכמה ושכל פנימי, וההבנה של השכל הזה יכולה לקרב את האדם לאלוהים. רבי נחמן לא מדבר על קיום מצוות מסוימות, אלא על איך להסתכל בעולם בצורה של חיפוש תמידי אחרי השכל האמיתי שיש בו. הוא מסביר גם שתורת השם, כפי שהיא נתפסת אצל בני האדם, ... האמיתית. בני אדם מפרשים את רצון אלוהים לפי הבנתם האישית, ולכן גם המושגים כמו ישראלי ויהודי הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע יש חידוש, אדם שמזוהה כיהודי הוא למעשה אדם שמתחדש כל הזמן, שמעלה את עצמו מדרגה לדרגה. מי שמגיע לארץ ישראל, שהיא במובנים רוחניים השכל הגבוה ביותר, חווה את ההתחדשות השכלית הזאת. מה הכוונה שהשכל נמצא בכל דבר? רבי נחמן מסביר כי כל דבר בעולם, בין אם מדובר בתופעות ... על מהות כל דבר. למשל, למה לאריה יש כוח וליתוש יש יכולת לעוף? מדוע המים זורמים למטה והאש עולה למעלה? השאלות הללו לא נשאלות מתוך סקרנות גולמית, אלא מתוך רצון להבין את השכל של אלוהים שמסתתר מאחורי כל תופעה. המטרה, לפי רבי נחמן, היא לחשוף את רצון אלוהים דרך חקירת העולם, להבין למה המציאות היא כפי שהיא ולא אחרת. כל דבר בעולם, הוא טוען, הוא ספר שנכתב על ידי אלוהים, והאדם, חוקר השכל , צריך לפענח את הרמזים שמובילים אותו אל האמת. מה הקשר בין השכל לאור ולחיים טובים? במהלך ההרצאה, רבי נחמן מסביר כי השכל הוא אור גדול שמאיר לאדם את הדרך. השכל אינו רק כלי להבנת העולם, אלא גם מקור להנאה רוחנית עמוקה. מי שלמד להסתכל על השכל שבכל דבר, לא רק מבין את הסיבה הראשונה שמניעה את כל המציאות, אלא גם חווה את האור הפנימי של החיים. זהו אור השכל, שמאיר לאדם את דרכיו כמו השמש, ומספק לו חוויות חיים עמוקות ומחודשות. ההנאה הגדולה שמגיעה משימוש בשכל, לפי רבי נחמן, היא ההנאה שבחוויית ההתחדשות השכלית. האדם יכול לחוות חידושים בכל רגע, וההבנה של השכל שמסתתר בכל דבר מספקת את הדרך להתחדשות זו. האם יש סתירה בין חקירת השכל והאמונה בה? רבי נחמן מחדד את העמדה כי חקירת השכל לא סותרת את האמונה. להיפך, זו הדרך להתקרב לאלוהים. חקירת השאלות ... שמובילות להבנת רצון אלוהים, מתבצעת מתוך ההבנה כי כל דבר בעולם הוא חלק מהבריאה של אלוהים. מי שמפחד לשאול שאלות, שמתחמק להבין את השורש של כל דבר, לא יוכל להכיר את השכל האמיתי שמוביל אותו לאלוהים. רבי נחמן מעודד את תלמידיו לחקור את כל דבר, גם אם התשובות אינן תמיד נגישות, ולהבין שזו הדרך להתקרב לאור השכל הגדול. האם יש מקום לשאלות ולספקות בתורה ובאמונה? רבי נחמן מציין כי ... עבורם, השאלות הם לא דרך להעמיק את האמונה, אלא משהו שמסוכן להאמין בו. רבי נחמן אומר הפוך: השאלות הן הדרך להתקרב אל האמת. התשובות שהאדם מוצא לשאלותיו מצביעות על השכל של אלוהים שמנחה את כל הבריאה. למה השכל כה חשוב בהתקרבות לשם יתברך? ההתקרבות לשם יתברך, לפי רבי נחמן, אינה מתרחשת רק דרך קיום מצוות או תפילות חיצוניות. ההתקרבות היא תוצאה של חוויה פנימית של שלמות השכל, חיפוש אחרי הסיבה הראשונה שמניעה את כל המציאות. הדרך להגיע למצב של ... על ידי למידה ספרותית או שמירה על מצוות, אלא על ידי הבנת השורש של כל דבר, מה שמוביל את האדם לחוויית אור פנימי - זהו החיבור האמיתי עם אלוהים. האם כל אדם יכול להבין את השכל הזה? רבי נחמן טוען שכל אדם יכול להגיע להבנה הזו אם יחקור ויתאמץ להבין את השכל שבכל דבר. זהו תהליך של חיפוש אינסופי אחרי האמת הפנימית של כל דבר - תהליך שמעורר את האדם לחוויות של התחדשות. הכסיל, לעומת זאת, לא ינסה להבין את השכל, אלא ישפוט את הדברים לפי הבנתו השטחית. החכם, רבי נחמן אומר, תמיד שואל ומחפש את הסיבה האמיתית של כל דבר, ובכך הוא מתקרב יותר ויותר אל האמת. תורת רבי נחמן שכל והתחדשות רוחנית החיים דרך השכל חקירת העולם לפי רבי נחמן האמונה ו
לזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז
לזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז
... את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז האם עדיף לזרוק את השכל או להשתמש בו? השאלה המרכזית של ההרצאה היא האם כדאי להסתמך על השכל ולנתח את כל מה שקורה בחיים, או שמא עדיף פשוט לזרוק את השכל ולחיות חיים נטולי ספקות ודאגות. המונח לזרוק את השכל מתאר מצב שבו אדם בוחר להאמין בצורה מוחלטת במשהו - לדוגמה, בצדיק, בגורו, באלוהים או במנטור - מבלי להפעיל את השכל או להטיל ספק. בהיבט הזה, עולות השאלות האם השימוש בשכל דווקא יוצר בעיות, והאם האמונה העיוורת בגורו או בצדיק עשויה להביא להקלה. מה היתרונות של זריקת השכל? כאשר אדם בוחר להאמין במשהו בצורה מוחלטת, הוא עשוי להימנע מבעיות של התלבטויות ושאלות בלתי פוסקות. אדם שמאמין במשהו במאה אחוז, חי בעולם שבו הוא משוחרר ... יכול להפחית את הלחץ הנפשי שנגרם מהתלבטויות אינסופיות. מה החסרונות של זריקת השכל? הבעיה העיקרית שנובעת מזריקת השכל היא שהיא הופכת את האדם לפגיע במצבים שבהם האמונה שלו נתקלת בספק. אם אדם מאמין במנטור או בצדיק, ואז מתמודד עם קושי או בעיה שלא ניתנת לפתרון באמצעות ... בזה גם כן. אם יש לך ספק באמונה במאה אחוז, אתה נמצא בבעיה, כי זה מעורר את השכל שלך, וזריקת השכל התערערת. הבעיות שהשכל יכול לפתור השכל חשוב לא רק בגלל שהוא מייצר דאגות, אלא גם בגלל שהוא יכול להגן עלינו ולהציל אותנו מבעיות שלא היו קיימות אם לא היינו מפעילים אותו. כאשר אדם בוחר לזרוק את השכל, הוא עשוי למצוא את עצמו חסר אונים כשבעיות אמיתיות מתעוררות. אם השכל לא פעיל, כל מחשבה או תחושה עלולה להשתלט על האדם. למשל, אם אדם משאיר את הדלת פתוחה לביתו, הוא יכול להיות חשוף לבעיות כמו גניבה או פריצה. זהו דימוי לכך שכאשר השכל לא פעיל, אדם עלול להיתקל בבעיות חמורות. השכל מספק לנו את היכולת להבחין בין טוב לרע ולהימנע מסכנות פוטנציאליות. מה עדיף? להשתמש בשכל או לזרוק אותו? אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו. השימוש בשכל יכול להוביל לסבל בגלל ההתלבטויות המלוות אותו, אולם מצד שני, זריקת השכל עשויה להוביל לאי - יכולת להתמודד עם בעיות אמיתיות. מה שמצא את פתרונו הוא שמירה על איזון. השכל יכול להיות מועיל כל עוד אנו מבינים את המגבלות שלו. הבעיה האמיתית היא שלא תמיד אפשר לבחור מתי להשתמש בו ומתי לא. השיטה הטובה ביותר היא לא לזרוק את השכל, אלא לפתח אותו למאה אחוז, כך שנוכל לדעת מתי נכון להפעיל אותו ומתי לא. איך מיישמים את זה? כדי לזרוק את השכל באופן אמיתי, צריך קודם כל לפתח אותו למקסימום יכולתו. זהו תהליך שבו עלינו להעמיק בשאלות, לחשוב ולהתנסות עד שנגיע לנקודה שבה נבין את מגבלות השכל שלנו. כאשר נבין כי כל השכל שלנו מבוסס על אמונה כלשהי, נוכל להשתמש בשכל כשהוא מועיל ולהימנע מהשימוש בו כשזה לא מתאים. האם כדאי לזרוק את השכל? אמונה עיוורת שימוש בשכל פיתוח השכל למאה אחוז היתרונות של זריקת השכל חסרונות האמונה במאה אחוז השאלה: האם עדיף לזרוק את
הסוד של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל?
... של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל? כפי שכבר ביארתי וכידוע לכל, יכולת התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לא מסוגל למצוא בשכל שלו תשובות לכל השאלות. כגון לדוגמה לשאלה ... היה עוד לפני כן. או לדוגמה לנסות להבין, מה היה לפני הזמן, שגם זה אינו אפשרי. כי לפני הזמן, פירושו זמן גדול יותר וכיוב. והשכל של האדם לא יכול להבין את הכל. וגם אם האדם ממש יתעקש וממש ירצה להבין בשכל שלו את הכל, הרי שהמלחמה של האדם אבודה מראש. משום, שעצם מהותו של השכל, היא שהוא לא יכול להבין את הכל. ולנסות להבין את הכל, פירושו לנסות לשנות את המהות של השכל, וזה לא אפשרי. וכפי שכבר ביארתי, יש גם עוד סוג של שכל נוסף, שהוא השכל שיש מעל השכל. והשכל שיש מעל השכל, הוא השורש של השכל האנושי. כי כל דבר בעולם, הוא חלק מדבר אחר גדול יותר. וגם השכל של האדם ויכולת התפישה של האדם, גם היא, רק חלק משכל אחר גדול יותר. כי יש יכולת תפישה אין סופית ובלתי מוגבלת, שהיא השכל הגדול, שחלק ממנו בא לידי ביטוי בשכל של האדם. ועוד ביארתי, שבשכל הגדול ביותר, שם יש תשובה לשאלה של כל השאלות. כי שם בהחלט ניתן ... כי שם בשכל הגדול יותר, השאלות האלו שנדמות לאדם כשאלות קשות, שם, הן לא קיימות כלל. והעניין הוא, כי יש הבדל מהותי בין השכל האנושי הרגיל, לבין שורש השכל של האדם. ויש משהו מסוים, שהוא זה שמגדיר ומגביל ויוצר את ההבדל בין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האין סופי, שהוא ללא שום מגבלת תפישה כלשהי. ולכל השאלות הקשות ביותר בעולם, לכולן יש שורש. כי כפי שכבר ביארתי, כל השאלות ... גם לה יש סיבה. כי יש דבר שבו תלוי הקיום של שאלת כל השאלות. והשורש והסיבה של הקיום של שאלת כל השאלות, היא כמובן מגבלת השכל של האדם. כי אם לאדם לא הייתה מגבלה שכלית, הרי שממילא היה האדם יכול להבין בשכלו, מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, למרות שהיא נמצאת במרחק אין סופי מהאדם. וכאן נגלה סוד עמוק נוסף, והוא, שגם למגבלת השכל האנושי, גם לה יש שורש וסיבה. והשורש והסיבה של מגבלת השכל האנושי, היא בעצם ההבדל המהותי שיש, בין השכל האנושי לשורש השכל האנושי שהוא השכל האין סופי. כי יש משהו בצורת המחשבה של האדם, שהוא זה שאחראי לכך שהמחשבה והשכל של האדם מוגבלת. ובין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האמיתי, יש הבדל כלשהו. שמי שמגלה את ההבדל הזה, על ידי זה הוא מבין גם, מהו השכל שיש מעל השכל, והוא גם מבין את מהות המגבלה של השכל האנושי. כי
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון מה הקשר בין האדם לשכל שלו? אנשים רבים חושבים שהם והשכל שלהם הם דברים נפרדים. אליעד מסביר שכשאדם אומר השכל שלי, יש כאן הנחה של הפרדה, כאילו האדם נמצא בנפרד מהשכל. בפועל, השכל הוא הכלי דרכו האדם חווה את עצמו ואת המציאות. השכל יוצר את כל ההבחנות שאדם עושה: מי אני, מה שלי, מה לא שלי, מה טוב ומה רע. כל החוויות שלנו - פחדים, שמחות, עצבות, בעיות, יתרונות וחסרונות - כולן מתרחשות בתוך השכל בלבד. האם אפשר בכלל לצאת מהשכל שלנו? הרבה אנשים מתעניינים ביציאה מהשכל, אליעד מתייחס לכך שזו פעולה שלכאורה בלתי אפשרית. הוא נותן דוגמה לאדם שמנסה לצאת מהגוף או לדמיין שהוא מחוץ למקום מסוים. גם כאשר אתה מדמיין שאתה מחוץ לגוף שלך, בפועל אתה עדיין חווה הכל דרך השכל שלך, כלומר, אתה לא באמת יצאת מעצמך. זה נכון גם כאשר מישהו אומר: אני רוצה להסתכל על השכל שלי מבחוץ, כיוון שהניסיון לצאת מחוץ לשכל שלך הוא בעצם פעולה שכלית בפני עצמה, ולכן לא באמת יוצאת מהשכל. מה קורה כאשר אין שכל בכלל? אליעד מסביר שאם אין שכל, אין בעצם חוויות כלל, לא טובות ולא רעות. האדם לא יכול לדעת שום דבר, כיוון שכל ידע וכל הבחנה מתקיימים רק בתוך השכל. דוגמה שמבהירה זאת היא שאם לא היה לך שכל, לא היית יודע בכלל שאתה קיים. לכן, בהיעדר השכל, לא רק שלא תוכל לדעת מה קיים ומה לא, אלא שגם לא תחווה שום דבר באופן מוחלט. מה ההבדל בין שכל לאין שכל? ... דברים (יש - אין, טוב - רע), ומצב של אין שכל, שבו אין הפרדות ואין חוויה של כלום. אבל אליעד מוסיף שיש מצב נוסף שלישי, מקיף יותר, שבו אין הבדל בין השכל לבין האין - שכל. במצב הזה, האדם חווה בו - זמנית גם את ההפרדה של השכל וגם את האחדות שבהיעדרו. במצב כזה הוא נמצא בחוויה של גם וגם: גם יודע דברים וגם לא יודע שום דבר בו זמנית. איך אפשר להבין את ההיגיון של השכל? הדרך להבין את ההיגיון של השכל היא פשוט להתבונן בו עצמו. כלומר, במקום להסתכל החוצה על המציאות, יש להפנות את תשומת הלב פנימה אל השכל עצמו. אליעד ממליץ לבדוק איך השכל חושב: מי מחליט בשבילנו שדבר אחד נמצא פה והדבר האחר נמצא שם? איך נוצרות ההבחנות האלה? הוא מדגים שאולי כל ההבחנות של השכל מוטעות מלכתחילה, כמו למשל אדם שמסתכל על שני עצמים ונראה לו ברור שהם נמצאים בשני מקומות שונים, אבל אולי זהו ... את הנפרדות. במצב זה, אתה לא מתנתק מהמציאות המוחשית אלא חווה אותה באופן מלא, תוך כדי שאתה מודע שהכל אחד ושהנפרדות עצמה היא רק סוג של תבנית של השכל. דוגמה שהוא נותן: אם אתה נמצא במטוס ואתה חושש לקפוץ ממנו כי אתה מפריד בין פה (המטוס) לשם (האדמה), אז במצב ... אך יחד עם זאת, אתה עדיין מסוגל לתפקד כאדם רגיל, עם תחושת נפרדות ברורה. מה קורה אם מפקפקים בשכל עד הסוף? אליעד מסביר שאם אדם יפקפק בכל ההנחות של השכל, בסופו של דבר הוא יגיע למצב שבו הוא כבר לא יידע כלום בוודאות מוחלטת. זוהי חוויה עמוקה ביותר שבה האדם בעצם חוזר למצב שלפני השכל, למצב של אי - ידיעה מוחלטת. במצב הזה, האדם נמצא בשלמות ובשלווה עמוקה, כיוון שהמקור לסבל הוא ההבדלים וההפרדות של השכל. כאשר אדם נמצא בחוויה של לא יודע באמת, כבר אין שום שאלה, אין שום בעיה ואין שום פחד. מה ההבדל בין המצב הזה ...
האם להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל
האם להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל
... להאמין לשכל? איך לפתח את השכל? איך לזרוק את השכל? איך להשתחרר מהשכל? איך להיות חכם? יותר חכם מהשכל, להבין את השכל, לצאת מהשכל, השכל שמעל השכל האם לפתח את השכל או לא להאמין לו? אליעד כהן מסביר שיש שאלה נפוצה: האם להאמין לשכל או לפתח אותו? הוא מדגיש שלמרות שלכאורה קיימת סתירה בין שתי ... מאוד. הסיבה לכך פשוטה: אם אינך מבין באופן מלא ומדויק כיצד השכל שלך פועל, לא תוכל באמת לדעת מתי אתה יכול להפסיק להאמין לו. ברגע שאתה מפתח את השכל עד הסוף, רק אז אתה מסוגל לראות על מה הוא מתבסס ומה הם ההנחות הבסיסיות שמפעילות אותו, ורק כך תוכל להשתחרר מהאמונה העיוורת בשכל. אליעד אומר שצריך להיות יותר חכם מהשכל של עצמך. מה המשמעות של להיות יותר חכם מהשכל? המשמעות היא להגיע למצב שבו כאשר השכל שלך טוען שדבר מסוים הוא בטוח נכון, אתה מסוגל להבין שזו רק טענה של השכל ושאין לה מחויבות מוחלטת. כלומר, אתה מבין את המנגנון הפנימי של השכל, ולכן יכול לזהות את גבולותיו. השכל נראה מאוד חכם, ולפעמים הוא יותר חכם ממך כביכול, אבל כאשר אתה מגיע להבנה עמוקה יותר, אתה הופך להיות חכם יותר מהשכל שלך. זו המשמעות של שכל מעל השכל. כיצד אפשר לפתח את השכל ולהבין אותו לעומק? אליעד מסביר שהתהליך של פיתוח השכל מתחיל בבדיקה בסיסית ויסודית של כל מיני מושגים ורעיונות פשוטים לכאורה. הוא נותן דוגמה של חקירת צורה פשוטה כמו למה זה מרובע ... של החשיבה שלו. ברגע שמגיעים להבנה עמוקה יותר של איך השכל פועל, אפשר לראות בבירור אילו דברים השכל מניח כמובנים מאליהם למרות שאינם בהכרח נכונים. כאשר מגיעים לשלב שבו מבינים שמה שהשכל טוען כאין ברירה אחרת, זו רק מגבלה פנימית של המחשבה, האדם יכול להתחיל להשתחרר מההזדהות עם החשיבה שלו. מדוע לפעמים נדמה שיש סתירה בין פיתוח השכל לבין לא להאמין לשכל? אליעד מדגיש שבעיני אנשים רבים קיימת לכאורה סתירה בין הרעיון של פיתוח שכל לבין לא להאמין לו. אנשים שואלים איך יכול להיות מצד אחד לפתח את השכל ומצד שני לזנוח אותו או לא להאמין לו? אבל אליעד מבהיר שאין שום סתירה בין שני הדברים. להיפך, הדרך היחידה להגיע ליכולת להשתחרר מהשכל היא דווקא על ידי פיתוח יסודי ומלא שלו. האדם לא יכול סתם להחליט שהוא לא מאמין לשכלו מבלי להבין לעומק את המנגנונים שלו. אם ... את רבי נחמן ואומר שרבי נחמן דיבר על כך שברגע שמפתחים את השכל עד הקצה, אז מקבלים שכל חדש. שכל חדש זה מצב שבו אתה לא מוגבל לשכל הישן שהיה לך קודם, אלא יש לך יכולת להתעלות מעליו. כלומר, כאשר השכל הישן אומר לך המציאות חייבת להיות דווקא כך, אתה יכול לענות לו אני יותר חכם ממך ואני רואה שאין מחויבות אמיתית בכך שהמציאות ... אחרות, שכל חדש הוא שכל שלא נשלט על ידי הנחות היסוד של השכל הישן. אליעד מדגיש שהשכל נראה לנו מאוד הגיוני וחכם, והוא שולט בחשיבה שלנו, ולכן הדרך היחידה להיות באמת חכמים היא להבין לעומק את המגבלות של
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... ואת חוקי הטבע, שהם אלו שגורמים לאדם לשכוח את האחדות. ברגע שאדם רואה את העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ... הדעלמה איכה אמר להם - פה. הצביע עליהם פה. כל מקום זה נקרא אמצעות הדעלמה איכה. זאת אומרת כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף. השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים ... הוא ברא אינסוף אלוהים כמותו. זאת אומרת, להבין את העניין - זה לא שיש אלוהים אחד ובריאה וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה ... היראה שהוא האינסוף, הוא בעצמו יש עוד יראה מעליו. מה הכוונה הכוונה שתדע לך שיש בורא לבורא לבורא לבורא לבורא עד אינסוף. שזה נקרא מקיפים מעל הזמן שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף ... מה זה משנה אלוהים אחד זה גם משפיק טוב, זה שלומות אלוהים, זה שלמות למה אנחנו צרכים שני שלמות מספיק שלמות אחת. אבל אף על פי כן, אחרי הבריאה מהשכל של אחרי הבריאה אנחנו אומרים שאם יש יותר מאלוהים אחד אז אם לא מחוברים לשורשם זה שמחה, ואם מחוברים לשורשם זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק מהשכל של אחרי הבריאה. מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, ... אומר אם אתה תשתוק, אם קורה לך משהו נגד רצונך תחזיק את עצמך בשמחה, איך תהיה שמח. על ידי שתשתוק. הכוונה תבין שזה אחד, זה הכוונה שזה אחד. תשתיק את השכל. תשתיק את הנפרדות. זה לא שכל אמיתי. תשתיק את השכל הקטן שאומר לך שזה טוב וזה רע. אל תגיד זה טוב וזה רע. תשתוק. תבין שזה מחובר בשורשו ואם תבין שזה מחובר בשורשו ממילא יהיה לך ... חכם והיה אוהב חכמה מאד והיו אצלו חכמים גדולים. מה הכוונה. הבן מלך היה חכם, אבל אבא שלו לא היה חכם. מה זאת אומרת אבא שלו לא היה חכם הכוונה פשוטה. השכל שמעל השכל לא שייך להגיד שהוא חכם. זאת אומרת יש את האבא והבן. האבא זה הכוונה שהכל שמעל לשכל, המקום שבו אין חכמה. למה אין בו חכמה. כי החכמה שם כל כך גדולה זה בשכל של האחדות אין חכמה. כי בשל של האחדות תכלית הידיעה שלא נדע. רבי נחמן אמר אני לא יודע כלום. כי כאשר השכל שלך גדול ממש אז אתה חווה את הכל כאחד, וכאשר אתה חווה את הכל כאחד, אז מה שייך להגיד חכמה. איזו חכמה אתה לא יודע שום דבר, זה ... סיבה. בלי שום סיבה, רק טיפש עושה דברים בלי סיבה. מה שאני בא להגיד שאפשר להסתכל על אלוהים גם מהכיוון ההפוך של החוסר שכל. בכל מקרה אפשר להגיד שזה השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. בכל מקרה הרעיון הוא שהבן מלך היה חכם, היה חכם פירושו רבי נחמן אומר תדע שהשכל שלך הוא החכם. יש לנו מעל השכל שאפשר להגיד שהוא גם מתחת לשכל, כי יש שכל ויש מה שמקיף אותו. מה מקיף את השכל את השכל מקיף ישות אחת שהיא גם מעל השכל וגם מתחת לשכל. אותה ישות. הישות שמתחת לשכל היא אותה ישות שמעל לשכל כי היא מקיפה את השכל. זאת אומרת שהחכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט. החכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה ... ידיעה מוחלט. כי גם טיפש הוא עדיין יודע משהו. טפשות הכי גדולה לדעת שום דבר, אולי זה חכמה הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך היה חכם. אצל הבן מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין של העולם הזה זה ... בזכות החכמה, פה הם מתכוונים על דרך גנאי. כי בזכות החכמה, כי אין אין חכמה ואין תבונה ואין עצה כנגד ה - מה זאת אומרת כי החכמה זה בעצם הצמצום של השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. מצד אחד זה חכמה גדולה עץ הדעת טוב ורע. הוא חכם, הוא מבדיל בין טוב ורע. אבל למה זרקו אותו מגן עדן בדיוק השכל שלו של הפרדה בין טוב ורע זה מה שהפריד אותו מגן עדן. למה סיפור זה אל באמת קרה. כסיפור אנו מלבישים, כמו סיפור המעשיות, אנחנו ... והגענו למסקנה. זאת אומרת, אם סתם היו מגיעים למסקנה היו אומרים, נו מי אמר שזה נכון, אבל אם חקרנו כנראה שזה נכון. זאת אומרת, הם חושבים שהתהליך השכלי מוביל למסקנות יותר אמיתיות, אבל הפוך. אם אחרי הרבה מחקר הגעת למסקנה הזו, אז מאד יכול להיות שהמסקנה הזו ממש שגויה. כי ככל ... ומחת שהיו לחכמה. כי צריך לזכור, כל המהות של העולם הזה זה בעצם החכמה. כל המהות של הבריאה זה בעצם בריאת החכמה. הבריאה פירושו יצירת החכמה. יצירת השכל, יצירת הצמצום, יצירת ההפרדה בין הטוב לרע זה בעצם עיקר בריאת העולם. ולכן זה הדבר היחיד שחשוב פה, כי בלי שכל אין טוב לעולם, ...
להיות יותר חכם, איך לפתח את השכל בכל דבר? איך להיות יותר חכם מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? איך להיות יותר יעיל? איך לחסוך במשאבים? למה להיות יותר יעיל? למה להשתפר בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? החוקיות של כל דבר, פיתוח החשיבה מכל דבר, פיתוח השכל מכל דבר, להיות יותר חכם מכל דבר, לפתח את השכל בחיי היום יום, איך להשתפר בכל דבר? איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות את השכל שיש בכל דבר? שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולות חשיבה
... יותר חכם, איך לפתח את השכל בכל דבר? איך להיות יותר חכם מכל דבר? איך לפתח את השכל מכל דבר? איך להיות יותר יעיל? איך לחסוך במשאבים? למה להיות יותר יעיל? למה להשתפר בכל דבר? איך ללמוד מכל דבר? החוקיות של כל דבר, פיתוח החשיבה מכל דבר, פיתוח השכל מכל דבר, להיות יותר חכם מכל דבר, לפתח את השכל בחיי היום יום, איך להשתפר בכל דבר? איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות את השכל שיש בכל דבר? שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולות חשיבה וכאן נסביר איך לפתח את השכל בכל דבר ממש. והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה מנסה לעשות את מה שאתה עושה, בדרך הקצרה ביותר ובדרך היעילה ביותר. לדוגמה: נניח ... מסמך כלשהו. האם אתה יכול לכתוב אותו בצורה יותר ברורה, בדרך יותר קצרה? מה שאני בעצם אומר, שכל פעולה שהאדם עושה, הוא יכול לפתח איתה את השכל . באמצעות זה שהוא ינסה לעשות את הפעולה בצורה יותר יעילה, בדרך יותר קצרה, עם פחות משאבים. וכאשר האדם מתאמץ לעשות כל פעולה בכמה שפחות מאמץ שיביא כמה שיותר תועלת, זה עצמו מפתח לאדם את השכל. למה? כי זה מאלץ את האדם להבין את החוקיות של התהליך שהוא עושה וכולי. ולכן, כל מה שאתה עושה, תנסה להביא יותר תועלת בפחות מאמץ. תנסה להיות יותר יעיל, תנסה להתאמץ פחות, תנסה למצוא קיצורי דרך בלי לפגוע באיכות התוצאה. הדבר הזה הוא דרך לפתח את השכל בכל דבר. ...
השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר
השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר
השכל האנושי, מותר האדם מן הבהמה, הבדל בין אדם לבהמה, איפה נמצא השכל? מהו השכל? להשיג שכל, האם יש שכל? להוכיח שיש שכל, השכל של החיה, קבצן גיבן, סיפורי מעשיות, דומם או מדבר מהו שכל והאם אפשר להוכיח שהוא קיים? אליעד כהן עוסק בנושא השכל האנושי ושואל: מהו שכל? האם אפשר להוכיח בכלל שהוא קיים? הוא מתחיל את ההסבר בכך שאנשים נוטים ... שכל נמצא בתוך המוח או מחוץ לו? אליעד דן גם בשאלה איפה השכל נמצא: האם הוא פיזי וממוקם בתוך המוח, או אולי הוא נמצא מחוץ למרחב הפיזי? הוא מציג את הרעיון ... במוח, הוא מאבד יכולת שכלית מסוימת. לכאורה, זה מוכיח שהשכל נמצא בתוך המוח. אך אליעד ממשיך ואומר שזה לא מוכיח חד משמעית, כי אנחנו לא יודעים בוודאות מה זה שכל ומה זו יכולת מחשבתית, ולכן ייתכן שהשכל כלל לא תלוי במוח אלא רק מתבטא דרכו. סיפור המעשייה של רבי נחמן על שבעת הקבצנים - מה הקשר לשכל? ... אליו. אליעד מסביר את המשמעות של הסיפור בכך שהעץ מסמל את השכל העליון, שהוא מחוץ למרחב הפיזי ומחוץ למרחב החשיבה האנושית הרגילה. כדי להגיע לאותו שכל עליון, האדם צריך לעבור מעבר לגבולות החשיבה המוגבלת. השכל נמצא כביכול במקום אינסופי, בלתי מוגבל. מי שיכול לצאת מגבולות החשיבה הרגילים ולהגיע לחשיבה אינסופית יכול להגיע אל השכל הזה. מדוע דווקא הגיבן מסוגל להוביל אל השכל העליון? אליעד ממשיך להסביר על הקבצן הגיבן מהסיפור. הגיבנת מסמלת אדם שיש לו שכל עקום, או לא ... מגבולות החשיבה הרגילה והמקובעת שלהם ולהוביל אותם אל השכל האמיתי, האינסופי, שנמצא מחוץ לכל מקום. הרעיון של אליעד הוא שלא מספיק להיות חכם רגיל, אלא יש ... לבין חשיבה משוגעת (חריגה ויצירתית), כדי לפרוץ את גבולות השכל הרגילים ולהגיע לתובנה עמוקה יותר. החכם שהוא גם משוגע - כלומר, יוצא דופן בחשיבה שלו - הוא זה ... מחוץ למקום? אליעד מסכם ואומר שכדי להגיע לשכל האמיתי (השכל העליון), שנמצא מחוץ לכל מגבלה שכלית ומרחבית, צריך לעבור מחשיבה מקובעת לחשיבה חסרת גבולות. ... בסיום ההסבר, אליעד מדגיש שמה שחשוב אינו דווקא הגדרת השכל, אלא היכולת לצאת מגבולות החשיבה המוכרים לנו ולפרוץ למרחב תודעתי אינסופי. מה ההבדל בין אדם לבהמה? איפה נמצא השכל? סיפורי מעשיות רבי נחמן מהו שכל עליון? האם לבעלי חיים יש שכל? איך לצאת מגבולות החשיבה? האם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: השכל, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: השכל, איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור אהבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? למה העולם קיים? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להצלחה, אימון אישי לזוגיות, מאמן לחיים בנושא השכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3594 שניות - עכשיו 20_07_2025 השעה 10:06:00 - wesi1