🖨לחוות התחדשות - על ידי מרידה בהרגלים / אסור להיות זקן!כי האדם, חי בתחושת שעמום ובית הקברות, של העולם הזה של הנפרדות. כי מהות הדברים, לא משתנה לעולם. ורק הצורות והלבושים משתנים כל הזמן. וכל זמן שהאדם קיים כישות נפרדת, הרי שהוא חי בתחושת בית הקברות הגדול ביותר, שהוא עולם הנפרדות, שהוא עולם מת. שבו, לפעמים הלבושים מתחלפים, אך המהות נשארת אותו הדבר. ואז האדם חווה סוג של שעמום / מוות וסבל נצחי, ללא שום התחדשות כלל. משום שהדברים במהותם, לא משתנים לעולם.
ומי שרוצה לחוות התחדשות, אסור לו להיות זקן. כי הסבל של האדם נובע, רק משום שהוא זקן. והכוונה היא, שהאדם, נדמה לו שה"אני" שלו, קיים כרגע כהמשך של הרגע הקודם. וגם נדמה לאדם, שהעולם קיים כרגע, כהמשך של הרגע הקודם. ונדמה לאדם שיש חוקיות אמיתית של חוקי הפיזיקה וחוקי הטבע וכיו"ב.
וכל זמן שנדמה לאדם, שהרגע הזה הוא המשך של הרגע הקודם, הרי שהאדם חי בתוך חוויית הזמן, שגורם לאדם בכל רגע ורגע להתרחק יותר ויותר מהחיות שלו, שהיא שורש המציאות, ששם נוצרת התחדשות הזמן. וככל שהאדם חווה יותר את המשכיות הזמן, דהיינו, שהאדם מרגיש שהרגע הזה, הוא המשך של הרגע הקודם, כך האדם הופך להיות יותר ויותר זקן, וכך גם האדם מרגיש יותר ויותר, את טעם המוות של הנפרדות, שרחוק משורש החיים שהיא האחדות שמהווה את הנפרדות.
ומי שרוצה לחיות טוב באמת, ולחוות בכל רגע ורגע את המקום ואת הזמן, כישות חדשה ממש, בכל רגע ובכל מקום ממש, דהיינו, מי שרוצה לראות ולחוות בכל רגע מחדש, את בריאת העולם ואת ההתהוות של העולם, ולראות את הבריאה הזאת, מנקודת מבט שקודמת לעולם לפני הזמן והמקום, דהיינו, מנקודת המבט של אלוהים, שעל ידי זה האדם חווה גם את הנפרדות אחרת, דהיינו, מתוך ידיעה שהוא אלוהים וכולי, מי שרוצה לזכות לכל זה, עליו לדעת, שאסור לו להיות זקן.
והכוונה היא, שאסור לאדם לעשות שום דבר בעולם, מתוך הרגל. ולא משנה מהו ההרגל, אסור לעשות שום דבר בעולם מתוך הרגל. אלא, אם אכן נכון לעשות את הדבר הזה ברגע הזה, אז יש לעשות את הדבר ברגע הזה, ואם לא, אז לא. אבל אסור לאדם באיסור חמור, לעשות את מעשיו, מתוך הרגל כלשהו.
ואפילו הרגל מחשבתי, אסור. כי אסור לאדם להיצמד לשום דבר, שהוא אינו אמת מוחלטת. ועל האדם לברר היטב היטב, האם האמונות והמחשבות שלו, האם הן אכן אמת מוחלטת (טיפ: לא, אף אחת מהן לא אמת מוחלטת! אא"כ מדובר בשכל על אנושי, שבו האמונה השקרית, גם היא אמת), או שמא הן לא יותר מאשר הרגל מחשבתי.
ועל האדם לחקור ולשאול תמיד על כל דבר, למה הדבר הוא כך? ולמה אני חי? ולמה אני עושה את מה שאני עושה? ומה התכלית והמשמעות של כל דבר ודבר שקורה לפרטי פרטים? ולמה המציאות היא דווקא כך ולא אחרת? ולמה חוקי הטבע של העולם, הם כפי מה שהם? וכיו"ב שאלות וחקירות, שחוקרות את עומק המציאות.
ואסור לאדם לנוח ולשקוט, כל זמן שהוא יכול להמשיך לשאול. דהיינו, שבכל פעם שהאדם מקבל תשובה כלשהי לשאלה כלשהי, האדם מוכרח להמשיך לשאול שוב פעם עוד שאלה נוספת. והאדם מוכרח לערער ולעקור את התשובה שהוא קיבל ומצא. ואסור לאדם באיסור חמור, לקבל שום תשובה שהיא, גם אם היא נראית לו כאמיתית ביותר.
כי כל התשובות כולן, הן כולן שקר!, בייחס לאמת המוחלטת. וכל זמן שיש תשובה יחסית, יש שקר. ולא רק כאשר יש שאלה, יש שקר, אלא, כל זמן שיש תשובה, יש שקר. כי התשובה, היא שקר. משום, שהיא נשענת על השכל. והשכל, הוא עצמו גם שקר. משום, שהוא אינו מחויב, ולכן הוא לא אמת מוחלטת. ולכן אסור לאדם באיסור חמור...
שינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, לשנות הרגלים, שינוי דפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי צורת החשיבה, שינוי דפוסי חשיבה, איך לשנות הרגלי חשיבה? לפעול מתוך הרגל, לפעול מתוך מודעותשינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, לשנות הרגלים, שינוי דפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי צורת החשיבה, שינוי דפוסי חשיבה, איך לשנות הרגלי חשיבה? לפעול מתוך הרגל, לפעול מתוך מודעותשינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, לשנות הרגלים, שינוי דפוסי התנהגות, שינוי הרגלי חשיבה, שינוי צורת החשיבה, שינוי דפוסי חשיבה, איך לשנות הרגלי חשיבה? לפעול מתוך הרגל, לפעול מתוך מודעות למה קשה לשנות הרגלים, ואיך בכל זאת ניתן לשנות אותם? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בנושא של שינוי הרגלים רעים, שינוי התניות, דפוסי התנהגות והרגלי חשיבה, ובשאלה כיצד אפשר לפעול מתוך מודעות במקום מתוך הרגל אוטומטי. בשלב הראשון, אליעד מסביר שהצעד הראשון בשינוי כל הרגל הוא לשאול מדוע האדם עושה את הפעולה המסוימת שאותה הוא רוצה לשנות. בדרך כלל, אם האדם מגלה שיש לפעולה ... שהסיבות אינן נכונות או אינן רלוונטיות, סביר שהוא ירצה להפסיק את הפעולה. מה קורה כשהאדם מבין שהפעולה היא רק הרגל ללא סיבה אמיתית? כאן מגיע מצב מסובך יותר. לפעמים האדם מגלה שאין לפעולה שום סיבה הגיונית, והוא פשוט עושה אותה מתוך הרגל שנוצר בעבר. לדוגמה, אדם שהפסיק ללכת ברחוב מסוים לפני עשר שנים בגלל אירוע לא נעים שקרה לו שם (זרקו ... ראה אנשים שלא אהב). כיום הוא כבר אינו חושש מאותו אירוע, אך עדיין ממשיך להימנע מללכת ברחוב הזה מתוך הרגל בלבד. הסיבה כבר איננה רלוונטית, אבל ההתניה קיימת. אליעד מסביר שבמצב כזה, האדם עשוי להמשיך בהרגל, אף על פי שהוא לא מועיל לו ואף מזיק לו. הוא נותן דוגמה לכך שאדם יכול להיות מודע לכך ... ולמרות זאת, הוא ממשיך לנסוע דווקא בדרך זו, רק כי התרגל לכך בעבר, והוא לא מעוניין להתמודד עם שינוי ההרגל. מדוע האדם בוחר להמשיך הרגל שמזיק לו למרות המודעות? לפי אליעד, לפעמים האדם לא באמת רוצה להפסיק את ההרגל הרע, גם אם הוא טוען שכן. למעשה, יש לאדם שני רצונות סותרים: מצד אחד הוא רוצה להפסיק, ומצד שני הוא לא באמת רוצה לשנות, כי בתוך תוכו הוא רוצה לשמור על ההרגלים באופן כללי, גם אם הרגל אחד ספציפי מזיק לו. אליעד מסביר שהאדם עלול לחשוש שאם הוא ישנה הרגל מסוים שהוא עושה כבר שנים רבות, הוא עלול לפתוח דלת לשינוי של הרגלים אחרים שמשרתים אותו, או שאינם מפריעים לו. במילים אחרות, האדם עשוי לחשוב: אם אפסיק את ההרגל הזה עכשיו, אולי ייפגעו גם הרגלים אחרים שאני כן רוצה לשמור עליהם. מה הפתרון שאליעד מציע לשינוי הרגלים כאלה? הפתרון של אליעד הוא להתחיל לתרגל שינויים קטנים בהרגלים אחרים ופשוטים יותר, אפילו אם הם לא מזיקים. למשל, אם האדם רגיל לשים סוכר ואחר כך חלב בקפה, עליו ... בכך הוא מאמן את המוח שלו לשבור את התבנית האוטומטית, ובסופו של דבר זה יסייע לו לשנות גם את ההרגלים הקשים יותר. הרעיון המרכזי הוא שהאויב הגדול ביותר הוא ההרגל עצמו, כלומר, הפעולה האוטומטית ללא מחשבה. ככל שהאדם מתרגל יותר לפעול מתוך מודעות ולשבור את הדפוסים האוטומטיים הקטנים, כך ... ולשנות את הדפוסים האוטומטיים הגדולים יותר שמזיקים לו. האם תמיד טוב לפעול מתוך מודעות, או שיש יתרונות לפעול מתוך הרגל? אליעד מוסיף שכאן עולה שאלה מורכבת נוספת: למה האדם בכלל רוצה לפעול מתוך הרגל? התשובה היא שיש גם יתרונות לפעול מתוך הרגל ולא מתוך מודעות. למשל, לפעמים האדם מעדיף לחסוך אנרגיה מחשבתית ולא לחשוב על כל פעולה שהוא עושה. ההרגל מאפשר לאדם להקדיש פחות מאמץ מנטלי לפעולות יומיומיות. אם הוא ינסה לשבור את כל ההרגלים שלו, הוא עלול להעמיס על עצמו יותר מדי, ולכן לפעמים הוא בוחר לשמור על הרגלים רעים אחדים, גם במחיר של נזק מסוים, כדי לא לפגוע בהרגלים אחרים שמסייעים לו לתפקד ביומיום. מה הסיבה העמוקה שבגללה האדם שומר על הרגלים רעים? לסיכום, אליעד מדגיש שהאדם לפעמים שומר על הרגלים רעים מתוך סיבה עמוקה יותר: הוא רוצה לשמר את האמונה הפנימית שיש לו שליטה ובחירה על חייו. לפעמים אדם ישמור על הרגל מסוים פשוט כי ככה הוא בוחר, גם אם זה לא הגיוני. אדם יכול לומר לעצמו: אני רוצה להמשיך עם ההרגל כי אני לא רוצה שהשכל שלי יכפה עלי לשנות. כלומר, ההרגל נותן לאדם תחושה של חופש ובחירה, אפילו כשהוא יודע שההרגל הזה מזיק לו. הוא רוצה לשמור לעצמו את האופציה לא להקשיב לשכל או להיגיון לפעמים, פשוט כי זה נותן לו תחושת שליטה כללית על חייו. הרעיון המרכזי שאליעד מעביר כאן הוא שהמודעות להרגל היא רק הצעד הראשון, וההחלטה האם לשנות את ההרגל או להמשיך בו תלויה לא רק בהיגיון אלא גם בתחושות, ...
הרגלים טובים זה רע, למה הרגלים זה רע? למה לא לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול מתוך הרגל? למה הרגלים רעים? הרגלים בריאים, למה לא לרכוש הרגלים טובים? יצירת הרגלים חדשים, למה לא ליצור הרגלים? למה לא לבנות הרגלים? אל תהיה זקןהרגלים טובים זה רע, למה הרגלים זה רע? למה לא לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול מתוך הרגל? למה הרגלים רעים? הרגלים בריאים, למה לא לרכוש הרגלים טובים? יצירת הרגלים חדשים, למה לא ליצור הרגלים? למה לא לבנות הרגלים? אל תהיה זקןהרגלים טובים זה רע, למה הרגלים זה רע? למה לא לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול מתוך הרגל? למה הרגלים רעים? הרגלים בריאים, למה לא לרכוש הרגלים טובים? יצירת הרגלים חדשים, למה לא ליצור הרגלים? למה לא לבנות הרגלים? אל תהיה זקן למה הרגלים טובים זה רע? הרגלים, גם טובים וגם רעים, נתפסים כגורם בעייתי שיש להימנע ממנו, והשקפת עולם זו מוצגת כגישה נכונה ונדרשת על ידי אליעד כהן. לעיתים קרובות, אנחנו מקבלים המלצות לאמץ הרגלים טובים, כמו למשל לסדר את הבית באופן קבוע, להתאמן באופן שגרתי, או לאכול שלוש ארוחות ביום. אך מה שמציין אליעד כהן הוא כי הרגלים, באופן כללי, הם לא רק לא יעילים, אלא אף מזיקים. הרגלים גורמים לנו לפעול בצורה אוטומטית, מבלי לחשוב, ובכך הם מסירים את אלמנט החשיבה וההתאמה המודעת של כל פעולה לנוכח הצרכים הרגעיים שלנו. מהם החסרונות של הרגלים? הבעיה העיקרית עם הרגלים, כפי שמסביר אליעד כהן, היא שהם מבוצעים בצורה אוטומטית, מבלי שאנו עוצרים לחשוב אם הם מתאימים למצב הנוכחי שלנו. המנגנון הזה של פעולה אוטומטית גורם לנו לאבד את יכולת ההתאמה האישית למצבים משתנים. לדוגמה, כאשר אנחנו פועלים מתוך הרגל ואוכללים שלוש ארוחות ביום, אנחנו עלולים לפספס את הצרכים האישיים של גופנו. לדוגמה, אם יום אחד נדרשים לאכול ארבע ארוחות ויום אחריים רק שתי ארוחות, הרגל יגביל אותנו מלהגיב לצרכים האמיתיים של הגוף שלנו. האם כדאי לפעול מתוך הרגל? אליעד כהן מציין כי פעולה מתוך הרגל, גם אם מדובר בהרגלים טובים לכאורה, היא שגיאה. הוא מסביר כי אם אנו מתרגלים לפעול באופן אוטומטי, אנו עלולים לא להגיב בצורה נכונה ... שלוש ארוחות ביום באופן קבוע, הוא עשוי לא לאכול מספיק או לא לאכול באופן מיטבי לפי הצורך הגופני שלו. הרגלים אינם נותנים לנו את הגמישות שנדרשת להעריך מחדש את הצרכים שלנו באופן אישי. מה עדיף על פני הרגלים? לפי אליעד כהן, עדיף לפתח את היכולת לחשוב ולנתח את הצרכים שלנו בכל רגע נתון. במקום לפתח הרגלים, כדאי לפתח את היכולת להפעיל שיקול דעת גמיש בכל רגע בחיים. הרעיון הוא לעסוק בפעולות מתוך מודעות של מה הכי טוב לנו באותו הרגע. כאשר אנחנו פועלים מתוך חשיבה מודעת, ולא מתוך הרגל, אנחנו מאפשרים לעצמנו להגיב בצורה מיטבית לכל מצב חדש. האם כל ההמלצות על הרגלים שגויות? אליעד כהן טוען כי הממליצים על הרגלים טובים, לעיתים מתוך אשליה של יעילות, למעשה עושים טעות. הרגלים, במקום לפתח אותנו לחשוב ולבחור באופן עצמאי, מגבילים אותנו. הוא מסביר כי במקום להתקבע להרגלים, עלינו ללמוד לחשוב ולנתח את המצב בכל פעם מחדש. כל פעולה צריכה להתבצע בהתאמה לצרכים ולמטרות של הרגע. מה רבי נחמן אמר על הרגלים? אליעד כהן מביא את דברי רבי נחמן שממליץ לא להיות זקן, כלומר, לא לפעול מתוך הרגלים אוטומטיים, אלא מתוך חקירה והתחדשות. רבי נחמן טוען כי מי שפועל מתוך הרגלים, זקן מבחינה רוחנית, כי הוא לא בודק את הצרכים הנוכחיים שלו ואינו רענן ברוחו. על פי רבי נחמן, הצעיר הוא זה שפועל מתוך התחדשות, מתוך התבוננות תמידית ושאלות רלוונטיות. למה כל ההרגלים רעים? למה הרגלים זה דבר רע? למה לא כדאי לאמץ הרגלים טובים? למה לא לפעול בצורה אוטומטית? הרגלים של אנשים עשירים הרגלים של אנשים מוצלחים לא לעבוד על אוטומט למה הרגלים טובים זה רע? הרגלים טובים, כמו גם רעים, נתפסים כמשהו שעלינו להימנע ממנו, וטענה זו נתמכת על ידי הדובר שמסביר כי הרגלים, באופן כללי, הם דבר רע. הדובר מתחיל את הרצאתו בהצהרה כי לעיתים קרובות מעודדים אותנו לאמץ הרגלים טובים, אך ...
חיים לאחר המוות, אמת או טוב, אמת היא רעה ויוצרת רע, טוב בלי סיבה, לרצות את החיסרון, אדם או בהמהחיים לאחר המוות, אמת או טוב, אמת היא רעה ויוצרת רע, טוב בלי סיבה, לרצות את החיסרון, אדם או בהמה... היה פשוט אומר שהמציאות היא מה שהוא רוצה שתהיה, ובכך היה נגמר כל הסבל שלו. למשל, אם כואבת לו הרגל, אם הוא לא היה מחפש את האמת, הוא היה פשוט אומר שלא כואבת לו הרגל או שהוא רוצה את הכאב הזה, ואז לא היה סובל. לכן, אליעד טוען, אם אדם באמת היה מפסיק לחפש ... אין לו בעיה לשקר. אם אין הבדל בין אמת לשקר, אז אין הבדל בין טוב ורע. למשל כואבת לך הרגל, ולא אכפת לך מהאמת, אז תשקרי ותגידי שלא כואבת לך הרגל. אני רוצה להראות לכם, שאם האדם לא היה רוצה את האמת, אז כל מה שקורה לו היה בסדר, וכך ... היא, שכואב לך הראש, אז אתה באמת סובל, אתה חווה נפרדות. אני רוצה להביא אותך למצב, שאם תכאב לך הרגל, את תחווי שלא כואבת לך הרגל. ובנוסף את תוכלי לבחור, אם את רוצה לשקר או לא. ותהיי אפילו שקרנית כל כך טובה, שאפילו שלא תכאב לך הרגל, תגידי שכואבת לך הרגל ואפילו תסבלי מהכאב. למעשה תוכלי ליצור רע. אני אלמד אותך את השקר בשלמות, ואפילו תוכלי לבחור אם את רוצה ... סיבה למה את לא רוצה, תשאלי, למה הסיבה הזאת נכונה? ואז תגיעי למצב שתרצי בלי סיבה. למשל כואבת לך הרגל, את אומרת שכדי שאני ארצה את הכאב ברגל, אני צריכה סיבה למה לרצות את הכאב ברגל, אז תשאלי, למה ... את הכאב ברגל? את אומרת שכדי להינות צריך סיבה, אני אומר הפוך, כדי לסבול צריך סיבה. שוב, כואבת לך הרגל ואת סובלת מזה, למה את סובלת? כי את לא רוצה את זה, זה כמו על מי אתה מגלגל את האחריות? באיזה מגרש הכדור נמצא. מה שקורה אצלך, שכשכואבת לך הרגל ואת לא רוצה את זה, אז את מחפשת סיבה למה לרצות את זה. אני אומר בואי נעשה הפוך, תסבירי ... זה לשאול, למה אני לא רוצה את הכאב, ואז תביני שאין לך תשובה, ואז לא יפריע לך שכואבת לך הרגל. שאלה: אי אפשר לסבול כאב וגם ליהנות. אליעד: אני בעדך, אני רוצה שתיהני בזה שתרצי את הכאב. אם את ... תרצה את זה? עכשיו הכל טוב, אז תשכנע אותי למה לא לרצות את זה? אתה מאמין שזה שכואב לך הרגל זה רע, וזה שלא כואבת לך הרגל זה טוב. אז אם אתה מאמין למלכודת הזאת, אז אתה סובל. אבל אם אתה אומר, אני לא מאמין לשום דבר, עד שאני לא אבין מה רע בזה שכואבת לי הרגל, אני לא אסבול מזה. אם אתה מחפש סיבות למה להרגיש טוב, בזה עצמו אתה גורם לעצמך להרגיש רע. איך ... אם אתה אומר שאתה מוכן לסבול קצת, אז אתה נופל בפח של הסבל. האמת היא מוחלטת, אם כואבת לך הרגל, ואת שואלת למה כואבת לי הרגל, אם את חושבת שזה רע, ומחפשת סיבות למה זה טוב, אז את מסכימה עם זה שזה רע, ואת רק ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...