... בצופה הזדהות עמוקה יותר. מה ההבדל בין הזדהות עם חילוץ להצלה לעומת הזדהות עם נקמה? אליעד מסביר שהצלחתו של סרט פעולה או דרמה תלויה במידה רבה בהזדהות
שהצופה חש כלפי דמויות הסרט. ככל
שהצופה מזדהה יותר עם הדמויות או עם הסיטואציה, כך הוא נהנה יותר מהסרט. לדעתו, קל יותר לצופים להזדהות עם ... מישהו נחטף או נמצא בסכנת חיים, לעומת הזדהות עם סיפור נקמה שבו הגיבור נוקם לאחר שהנזק כבר נעשה. לדוגמה, הוא מתאר מצב שבו הילדה של הגיבור נחטפת, ואז
הצופה מיד חושש ומזדהה עם המצב שבו הוא לא היה רוצה להיות. התחושה שאני לא רוצה שזה יקרה לי יוצרת הזדהות חזקה. ... נחלשת, כי זה אירוע שכבר התרחש ואין דרך אמיתית למנוע אותו. מהי הסיבה הפסיכולוגית לכך שהזדהות עם הצלה חזקה יותר מהזדהות עם נקמה? אליעד כהן מדגיש
שהצופה תמיד יעדיף למנוע מצב רע שטרם התרחש על פני נקמה שמגיעה אחרי שהנזק כבר נעשה. הוא מדגים זאת בצורה ברורה: ... בו מאשר להרגיש טוב מכך שנקם במישהו שכבר פגע בו. האדם מונע יותר מהפחד מסכנה שעתידה לבוא מאשר מהסיפוק שבלנקום על אירוע מהעבר. הזדהות חזקה מתרחשת כאשר
הצופה חושב זה יכול לקרות לי ממש עכשיו, ואני רוצה למנוע זאת. לדבריו, גם אם הסרט עוסק בנקמה, במידה והבמאי יוצר תחושה שהנקמה נועדה למנוע נזק נוסף בעתיד, הזדהות
הצופה תהיה חזקה יותר. למשל, אם הגיבור נוקם בפושעים במטרה לעצור אותם מלפגוע בעוד אנשים חפים מפשע בעתיד,
הצופה עשוי להזדהות יותר, כי הוא מרגיש שגם הוא לא רוצה להיות הבא בתור שנפגע. מדוע בעלי חיים לא נוקמים, ואיך זה ... עובר טראומה קשה, הוא יוצא לנקום. אליעד מציין שלמרות שיכולים להיות סרטי נקמה טובים, סרטי הצלה וחילוץ לרוב טובים יותר כי הם יוצרים הזדהות חזקה יותר עם
הצופה. כיצד דוגמת להרוג את ביל ממחישה את ההבדל בין נקמה לחילוץ? אליעד מתייחס גם לסרט להרוג את ביל כדוגמה נוספת. הסרט כולו סובב סביב נקמתה של הגיבורה באנשים שפגעו בה. אליעד מסביר שלמרות שהסרט מצליח,
הצופה מזדהה פחות עם נקמה כי הוא בעיקר מדמיין את עצמו מונע אירועים לא נעימים, יותר מאשר פועל מתוך תחושת נקם ... טובים יותר כאשר הם מדגישים את הסכנה העתידית ולא רק את הרצון לנקום על העבר. כך, אם הגיבורה מנסה למנוע נזק עתידי, גם אם היא עושה זאת באמצעות נקמה,
הצופה יחווה הזדהות עמוקה יותר. האם אנשים מעדיפים לצפות בסרטים על חילוץ או על נקמה? לסיכום ההרצאה, אליעד מבהיר ...