... אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את
העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את
העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את
העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא
העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה ... יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את
העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין
העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין ... אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את
העולם או לרצות משהו. אולם, ברמה הגבוהה יותר, אליעד מגדיר בחירה חופשית אמיתית כמצב שבו האדם והאלוהים נמצאים באחדות מוחלטת עם המציאות. במצב זה אין הבדל בין ... במציאות, כולל לאלוהים. זאת משום שאלוהים הוא שם לכוח המניע את
העולם, אבל ברגע שמייחסים לו איכויות של ישות נפרדת, מדובר כבר בהאנשה של משהו שמעבר לגבולות זמן ומקום. מהי בחירה חופשית ולמה היא לא באמת קיימת? בחירה חופשית ... תהליך של בחירה. נוסף על כך, כאשר מדברים על כך שאלוהים ברא את
העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את
העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של הבורא אין בחירה חופשית, משום שהוא נוצר מעצמו ללא בחירה קודמת. האם אלוהים באמת בחר לברוא את
העולם? לכאורה אנו אומרים: אלוהים בחר לברוא את
העולם, שהרי היה יכול לברוא או לא לברוא אותו. אבל הטענה שיכל לברוא או לא אינה מוכיחה שהוא בחר בפועל, כי ייתכן שבכלל לא הייתה לו אפשרות אחרת. נניח שקיימת ישות שבראה את
העולם, הרי באותו רגע היא הופכת למשהו מוגבל יותר, משום שיש הבדל בינה לבין
העולם, ולפני כן היא הייתה אחדות מוחלטת. הרגע שבו נוצר רצון הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון ... עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את
העולם, אנו קוראים לו אלוהים. ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם לאדם אין בחירה חופשית. העניין הוא די פשוט, מהי בעצם ... בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את
העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד. או שאלוהים לא ברא את
העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם. בכל מקרה, יש רק ישות אחת. אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את
העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את
העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את
העולם? לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, כמובן שלא שמים לב לכשל במשפט: זה שהוא יכל לברא אותו ... עושה? אולי?!! בכל מקרה הנושא פשוט, נניח שיש מישהו שברא את
העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו. ונניח שרצה לברא את
העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת
העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת
העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת
העולם, זא גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את
העולם, זה היה כבר כמו בריאת
העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת
העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה. זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, ... בריאה. השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה,
העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו,
העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא,