3 נקודות מבט, לרצות להרגיש רע, ליהנות מהסבל, הטוב שברע, הרע שבטוב, הצד השני של המטבע, הטוב שיש ברע
למה אנשים חושבים שטוב זה טוב ורע זה רע?
ההסבר מתחיל מהנקודה שבה האדם חושב בצורה טבעית כי "טוב" זה טוב ו"רע" זה רע. למשל, אדם חושב כי טוב שיש לו כסף, ורע שאין לו כסף. דוגמה נוספת: אדם חושב שטוב שלא פורצים לו לבית, ורע אם כן פורצים לו לבית. זו נקודת המבט הראשונה - החשיבה הרגילה, הטבעית, הפשוטה של האדם.
האם אפשר להרגיש שטוב ורע הם שווים?
אחרי שאדם מגיע לסדנה רוחנית כלשהי, מלמדים אותו שיש מצב שבו טוב ורע הם שווים. כלומר, זה לא משנה אם יש לך כסף או אין לך כסף - שניהם טובים או שניהם רעים באותה מידה. אבל כאן מתחילה בעיה גדולה: האדם יכול להבין בסכל ש"טוב ורע הם שווים", אך אינו מצליח לחוות זאת בפועל. הוא עדיין מרגיש בפועל שחוסר בכסף הוא רע, למרות שהוא מבין תאורטית שאין הבדל. אליעד מסביר את הסיבה: האדם עדיין לא הצליח להתחבר לתחושה הזאת באופן פנימי, מפני שהוא אינו חווה את השוויון בין שני המצבים באמת.
מדוע קשה לאדם לחוות את השוויון בין טוב לרע?
אליעד מציג בעיה נוספת: האדם חושב שאם יגיע למצב שבו טוב ורע הם באמת שווים בעיניו, אז הוא כבר לא יוכל לתפקד בחיים. אדם חושב שאם לא יהיה לו אכפת אם יש לו כסף או אין לו כסף, הוא יאבד מוטיבציה לפעול או לשנות משהו בחייו. יש כאן פרדוקס לכאורה: או שאתה סובל מכך שיש הבדל בין טוב לרע, או שאתה ניטרלי לחלוטין ולא מתפקד בחיים. כאן אליעד מבהיר שזו טעות - יש נקודת מבט נוספת שחסרה לו.
מהי נקודת המבט השלישית שחסרה לאדם?
נקודת המבט הנוספת והחשובה שאליעד מדגיש, היא להפוך את נקודת המבט הרגילה לחלוטין - לומר שיש כסף זה רע, ואין כסף זה טוב. כלומר, לא רק להבין שאין הבדל בין טוב ורע, אלא להבין ולהרגיש במלוא העוצמה את ההיפוך של המחשבה הראשונית. רק כאשר אדם באמת יכול לראות באופן מלא ששני הצדדים של המטבע נכונים באותה המידה - שיש כסף זה גם טוב וגם רע, ואין כסף זה גם טוב וגם רע - רק אז האדם יכול לחוות חופש אמיתי. זה המקום שבו השוויון הופך להיות מוחשי, כי האדם מבין לעומק את שני הצדדים במידה שווה.
איך לחוות בפועל את ההיפוך המחשבתי?
אליעד נותן דוגמאות מעשיות איך לעשות את ההיפוך המחשבתי הזה:
אליעד מסביר שהסיבה המרכזית שבגללה אנשים נמנעים מהיפוך מחשבתי מלא, היא שהם מפחדים לאבד אחיזה במציאות ולהשתגע. האדם מאמין שההיגיון הרגיל שומר עליו ומפחד לגלות מחשבות אחרות שיגרמו לו לאבד את הדרך. אבל אליעד מבהיר שהמציאות כבר יכולה להוציא את האדם מאיזון בכל רגע, ולכן הפחד מאיבוד שליטה הוא חסר טעם. דווקא חקירה אמיצה של הצד השני היא הדרך לשחרור.
האם אנשים באמת נהנים מהסבל?
אליעד מדגיש נקודה קריטית: אדם סובל רק כי הוא נהנה מכך במידה מסוימת, גם אם אינו מודע לכך. כל סבל מבוסס...
ההסבר מתחיל מהנקודה שבה האדם חושב בצורה טבעית כי "טוב" זה טוב ו"רע" זה רע. למשל, אדם חושב כי טוב שיש לו כסף, ורע שאין לו כסף. דוגמה נוספת: אדם חושב שטוב שלא פורצים לו לבית, ורע אם כן פורצים לו לבית. זו נקודת המבט הראשונה - החשיבה הרגילה, הטבעית, הפשוטה של האדם.
האם אפשר להרגיש שטוב ורע הם שווים?
אחרי שאדם מגיע לסדנה רוחנית כלשהי, מלמדים אותו שיש מצב שבו טוב ורע הם שווים. כלומר, זה לא משנה אם יש לך כסף או אין לך כסף - שניהם טובים או שניהם רעים באותה מידה. אבל כאן מתחילה בעיה גדולה: האדם יכול להבין בסכל ש"טוב ורע הם שווים", אך אינו מצליח לחוות זאת בפועל. הוא עדיין מרגיש בפועל שחוסר בכסף הוא רע, למרות שהוא מבין תאורטית שאין הבדל. אליעד מסביר את הסיבה: האדם עדיין לא הצליח להתחבר לתחושה הזאת באופן פנימי, מפני שהוא אינו חווה את השוויון בין שני המצבים באמת.
מדוע קשה לאדם לחוות את השוויון בין טוב לרע?
אליעד מציג בעיה נוספת: האדם חושב שאם יגיע למצב שבו טוב ורע הם באמת שווים בעיניו, אז הוא כבר לא יוכל לתפקד בחיים. אדם חושב שאם לא יהיה לו אכפת אם יש לו כסף או אין לו כסף, הוא יאבד מוטיבציה לפעול או לשנות משהו בחייו. יש כאן פרדוקס לכאורה: או שאתה סובל מכך שיש הבדל בין טוב לרע, או שאתה ניטרלי לחלוטין ולא מתפקד בחיים. כאן אליעד מבהיר שזו טעות - יש נקודת מבט נוספת שחסרה לו.
מהי נקודת המבט השלישית שחסרה לאדם?
נקודת המבט הנוספת והחשובה שאליעד מדגיש, היא להפוך את נקודת המבט הרגילה לחלוטין - לומר שיש כסף זה רע, ואין כסף זה טוב. כלומר, לא רק להבין שאין הבדל בין טוב ורע, אלא להבין ולהרגיש במלוא העוצמה את ההיפוך של המחשבה הראשונית. רק כאשר אדם באמת יכול לראות באופן מלא ששני הצדדים של המטבע נכונים באותה המידה - שיש כסף זה גם טוב וגם רע, ואין כסף זה גם טוב וגם רע - רק אז האדם יכול לחוות חופש אמיתי. זה המקום שבו השוויון הופך להיות מוחשי, כי האדם מבין לעומק את שני הצדדים במידה שווה.
איך לחוות בפועל את ההיפוך המחשבתי?
אליעד נותן דוגמאות מעשיות איך לעשות את ההיפוך המחשבתי הזה:
- אדם שרוצה שלא יגנבו לו מהבית, שירשום סיבות מדוע הוא כן היה רוצה שיגנבו לו. למשל, אולי זה יפנה לו מקום בבית, או אולי זה ישחרר אותו מתלות ברכוש.
- אם אדם מפחד למות, עליו להבין גם מה טוב במוות. כלומר, להבין לעומק את הצד החיובי שנמצא בדיוק בצד ההפוך למה שהוא מאמין בו.
- אם אדם חולה וסובל, הוא יכול להבין שיש גם הנאה בסבל, לדוגמה, הוא יכול ליהנות מהמנוחה או מהשקט שמגיע בעקבות המחלה.
אליעד מסביר שהסיבה המרכזית שבגללה אנשים נמנעים מהיפוך מחשבתי מלא, היא שהם מפחדים לאבד אחיזה במציאות ולהשתגע. האדם מאמין שההיגיון הרגיל שומר עליו ומפחד לגלות מחשבות אחרות שיגרמו לו לאבד את הדרך. אבל אליעד מבהיר שהמציאות כבר יכולה להוציא את האדם מאיזון בכל רגע, ולכן הפחד מאיבוד שליטה הוא חסר טעם. דווקא חקירה אמיצה של הצד השני היא הדרך לשחרור.
האם אנשים באמת נהנים מהסבל?
אליעד מדגיש נקודה קריטית: אדם סובל רק כי הוא נהנה מכך במידה מסוימת, גם אם אינו מודע לכך. כל סבל מבוסס...
- איך ליהנות מהסבל?
- למה אני מפחד להשתגע?
- מה הטוב שברע?
- איך להגיע לשוויון בין טוב לרע?
- מה ההיפוך של רצון?