13:36הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?... כמו באסלאם, שם מקובל להגיד הכל מכתוב, כלומר, כל פעולה או אירוע מתוכנן מראש על ידי אלוהים. מצד שני, היהדות מנסה להציג עמדה מתוחכמת יותר וטוענת טענה פרדוקסלית לפיה הכל צפוי והרשות נתונה. האמירה הזאת מיוחסת לרבי עקיבא, ומשמעותה ... חכם כדי להבין שאין טעם להילחם על אמונתו ולהתעקש עליה עד מוות. במקום זאת, היה עליו להסכים להמיר את דתו כשהרומאים ביקשו זאת, שכן אדם שמאושר באמת לא מחפש את האמת ולא נאחז באמונות מסוימות. לטענת אליעד, ההתעקשות של ... עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע לנקודת האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה ... והאמונה שהכל מלמעלה? השאלה המרכזית שעולה היא האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש. טענה נפוצה בתפיסת הדת המוסלמית היא שהכל מלמעלה, כלומר, הכל מוכתב על ידי אלוהים. לעומת זאת, היהדות מוצגת ככזו שמנסה לשלב בין שני הקצוות, בטענה שהכל צפוי אך הרשות נתונה - כלומר, יש לאדם בחירה חופשית ... אז למי יש בחירה חופשית? הטענה כאן היא שהבחירה החופשית קיימת רק אצל האלוהים הראשון, שמעבר לכל רצון והגבלה. מנקודת המבט האנושית, אין בחירה חופשית כלל. אך כאשר אדם מגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה, הוא למעשה מגיע למצב ... שהוא חווה חוסר בחירה מוחלט. ברגע שהוא מבין שאין לו כלל רצון עצמאי, תודעתו משתנה והוא חווה את המציאות מנקודת מבט אלוהית. בשלב הזה הוא מבין שהאלוהות עצמה אינה בעלת רצון נפרד, אלא פועלת מתוך אחדות מוחלטת. מה המסקנה ... כביכול, הכל מלמעלה הכל מלמעלה, אז איך אפשר להינצל מזה? כי אם הכל מלמעלה, אז למה בכלל לקום בבוקר? והיהדות שהיא נוכלת, ולמה נוכלת? כי היא לא בקצה הזה או בקצה הזה, אלא מנסה לעשות דברים בצורה מתוחכמת, משתי הקצוות כביכול, היהדות מנסה להראות כאילו היא מאוזנת כאילו היא באמצע, היא אומרת יש לך בחירה חופשית וגם אין לך. גם רבי עקיבא היה טומטום, ולמה? כי אמר, הכל צפוי והרשות נתונה. היהדות מבקשת שאלוהים ירחם עליהם בזכות הטמטום של רבי עקיבא. ואני נותן לו קרדיט, לפחות שהיה מוכן למות על הטמטום של עצמו. ולמה היה מטומטם? כי ברגע שביקשו ממנו להמיר את דתו, היה צריך להגיד בסדר, מה העניין. אדם מאושר, אדם אמיתי, לא מחפש את האמת. ואם רבי עקיבא היה לו ...