🖨שכר ועונש - צדיק וטוב לו, רשע ורע לו - גיהנום וגן עדןובו יתבאר עניין השכר והעונש, שיש במציאות. כי יש כאלו שנדמה להם, שהעולם הוא הפקר, ושאיש הישר בעיניו יעשה. ויש כאלו שנדמה להם שהעולם הזה הוא הפקר, ושמי שעושה רע או טוב, הוא יקבל את עונשו או את שכרו, רק בעולם הבא וכולי. וכיו"ב שנדמה לאדם, כאילו שאין שכר ועונש מיידי בזמן אמת, כדי שתהיה לאדם בחירה חופשית, וכיו"ב שאר הטעויות.
והטועים אינם רואים את האמת, שהמציאות שלנו היא מדויקת להפליא. ותכף ומיד שאדם עושה רע, תכף ומיד הוא מקבל את עונשו. ותכף ומיד שאדם עושה טוב, תכף ומיד הוא מקבל את שכרו. ולעשות טוב או רע, פירושו, עד כמה האדם מבין את המציאות. כי למציאות שלנו, יש חוקיות שלפיה היא עובדת. ומי שמבין את החוקיות הזאת, כפי מה שהיא באמת, הוא טוב לו. ומי שלא מבין את הסיבה האמיתית, שבגללה הדברים קורים, הוא רע לו.
ומצד המציאות עצמה, אין טוב ורע כלל, כי הכל אחד ממש. אבל מצד האדם עצמו, יש טוב ורע ממש, והכל מדויק להפליא. כי צדיק טוב לו, ורשע רע לו. והצדיק, חווה את המציאות, כהתגלות רצונו העצמי, ואז טוב לו. והרשע, שמשקר ואומר שיש נפרדות, ושהוא נפרד מהמציאות, ממילא המציאות היא לא כרצונו, ואז ממילא יותר רע לו. ומי שרוצה לדעת האם הוא צדיק או רשע, שפשוט יבדוק, עד כמה טוב לו או רע לו.
והעברות של האדם, הן בעצמן נוקמות בו. והמצוות של האדם, הן עצמן השכר שלו. והמצוות או העברות, אלו השכלים שבהם נאחז האדם, והפירושים שלפיהם מבין האדם את המציאות. ומי שעושה עבירות, דהיינו, מפרש את המציאות בצורה שגויה, הוא מקבל את עונשו בזמן אמת, תוך כדי זה שהוא מפרש אותה בצורה שגויה. וככל שהאדם מפרש את המציאות, בצורה של יותר נפרדות, כך רע לו יותר.
ומי שהוא צדיק אמיתי שעושה רק מצוות כל הזמן, הוא מבין ומפרש את המציאות, לפי מה שהיא באמת. ואז הוא מקבל את השכר שלו, בזמן אמת, תוך כדי זה שהוא מבין את המציאות.
כי גן עדן וגיהנום, הם בתוך הלב של האדם. ואצל אחד, העולם הזה הוא הגיהנום, ואצל האחר,...
שכר ועונש אחרי המוות, פחד גיהנום, שמירת מצוות, פחד מהעולם הבא, חזרה בתשובה, סיפורים מהעולם הבא, חזרה בשאלה, מה קורה בגיהנום? לא מפחד מגיהנום, האם יש גיהנום? חיים אחרי המוותשכר ועונש אחרי המוות, פחד גיהנום, שמירת מצוות, פחד מהעולם הבא, חזרה בתשובה, סיפורים מהעולם הבא, חזרה בשאלה, מה קורה בגיהנום? לא מפחד מגיהנום, האם יש גיהנום? חיים אחרי המוותשכר ועונש אחרי המוות, פחד גיהנום, שמירת מצוות, פחד מהעולם הבא, חזרה בתשובה, סיפורים מהעולם הבא, חזרה בשאלה, מה קורה בגיהנום? לא מפחד מגיהנום, האם יש גיהנום? חיים אחרי המוות האם הוודאות בקיום גיהנום משפיעה על המעשים שלנו? אליעד כהן פותח בשאלה מעמיקה - נניח שבן אדם יודע בוודאות מוחלטת שהגיהנום אכן קיים בדיוק כפי שמתואר לפי ההסבר הדתי המקובל. אם אדם מבין באופן מוחלט שאם הוא יקיים את המצוות הוא ילך לגן עדן, ואם יעבור עבירות, הוא ייענש בגיהנום - האם הוודאות הזאת תשנה את מעשיו היומיומיים? הדוגמה הראשונה שאליעד נותן היא לגבי אנשים חילונים. לדבריו, רוב האנשים החילונים אינם מקיימים את המצוות לא בגלל שהם יודעים שיש גיהנום ולא אכפת להם להישרף בו, אלא מפני שהם לא מאמינים בקיומו של גיהנום כלל. כלומר, הם אינם פועלים מתוך רצון להישרף, אלא מתוך הנחה שאין עונש כלל. לעומתם, אם החילוני היה יודע בוודאות שיש גיהנום ושכל עבירה דתית תוביל לעונש של ייסורים, הוא ככל הנראה היה משנה את התנהגותו, כי אף אחד לא ירצה לסבול עונש מתמשך וכואב. מדוע אנשים דתיים אינם תמיד חוששים מגיהנום, למרות אמונתם? אליעד כהן עובר להסבר לגבי אנשים דתיים: לכאורה, דתיים מאמינים בקיומו של גיהנום ולכן הם מקיימים מצוות. אך בפועל, הוא מציין שגם אנשים דתיים לפעמים עושים עבירות - איך זה יכול להיות? ... אם אדם יאמין באמת שיש עונש ודאי ומידי על כל עבירה, הוא לא יוכל לבצע עבירות. האם עונש נצחי בגיהנום הוא הגיוני או אפשרי בכלל? אליעד כהן גם עוסק בנקודה פילוסופית לגבי נצחיות העונש. הוא מסביר את האבסורד של מושג הנצח: אם אדם יודע שהעונש הוא סבל נצחי בגיהנום, זה אמור להשפיע עליו עוד יותר. אך יש בעיה לוגית בטענה הזו, כי לדבריו, אין אפשרות טכנית שאדם יוכל ... להעניש אותו מחדש כדי שיחוש את הסבל. כלומר, מושג העונש הנצחי עצמו הוא בלתי אפשרי מבחינה פסיכולוגית והגיונית. האם הגיהנום הוא המצאה דתית או מציאות אמיתית? אליעד כהן מסביר שהתפיסה של גיהנום ועונש נצחי כלל אינה קיימת בתורה המקורית. לדבריו, התורה מדברת על עונשים מוחשיים ופיזיים - בצורת מחלות, רעב, בצורת ומוות - עונשים שמתייחסים לחיים בעולם הזה ולא בעולם הבא. רעיון הגיהנום הנצחי הוכנס מאוחר יותר, כשאנשים הפסיקו לחשוש מהעונשים הפיזיים והיום - יומיים. לדבריו, בשום מקום בתורה לא מופיע הביטוי גן עדן או גיהנום בתור עונש לאחר המוות, אלא רק איומים בעונשים בעולם הזה. מה הקשר בין סבל לתפיסה שלנו את המציאות? אליעד ... הוא מסביר שאם אדם מבין שהסבל שלו תלוי באופן שבו הוא חווה את המציאות ולא במציאות עצמה, אין משמעות לגיהנום בתור איום. אליעד מדגים זאת בצורה פשוטה - אם מכאיבים לך ואתה בטוח שרע לך בגלל הכאב הפיזי, אתה ... והרע לא נקבעים על ידי מה שקורה לו, אלא על ידי הרצון שלו ביחס למה שקורה, גם האיום של גיהנום מפסיק להיות מאיים באופן מוחלט. אדם שמצליח להתייחס לכאב הפיזי או הנפשי כחלק מהמציאות ולא כרע מוחלט יכול להשתחרר מהפחד של גיהנום ועונשים בכלל. האם הסבל הוא באמת מוחלט או תלוי בתפיסת האדם? אליעד כהן מדגיש נקודה פילוסופית נוספת ומרחיק לכת וטוען שגם אם יענו אדם בגיהנום לנצח, בשלב מסוים הכאב יאבד ממשמעותו. הוא מסביר שכדי להרגיש סבל, האדם חייב גם להרגיש את ההיפך - את ... בסוף הוא יאבד את היכולת להבחין בזה בכלל, ואז לא יוכל להרגיש יותר רע. לכן, לדבריו, כל הרעיון של גיהנום נצחי הוא חסר משמעות מבחינה הגיונית - כי חייבת להיות חוויה נגדית של טוב שתאפשר בכלל להרגיש שוב את הרע. באופן זה הוא מסביר שהקונספט של גיהנום ועונש נצחי הוא בלתי אפשרי מבחינה לוגית ופילוסופית. האם יש חיים אחרי המוות? האם גיהנום קיים? פחד מהעולם הבא מדוע אנשים חוזרים בתשובה? האם העונש בגיהנום הוא נצחי? שכר ועונש בעולם הבא מה קורה לאדם בגיהנום?
גן עדן או גיהנום? למה גן עדן הוא גיהנום? מהו גיהנום? מהו גן עדן אמיתי?גן עדן או גיהנום? למה גן עדן הוא גיהנום? מהו גיהנום? מהו גן עדן אמיתי? מי שיתבונן בעניין יראה, שכל בני האדם בעולם, רוצים להגיע לגן עדן. וגן עדן הוא ... בעניין יראה, שבחזון גן עדן יש בעיה מאוד רצינית. והיא, שגן העדן של כל בני האדם בעולם, הוא בכלל הגהנום. זא שאם ננתח את התפישה שבה בני האדם תופסים את המהות של גן עדן, נראה שבאמת גן עדן הזה, לא רק שהוא לא גן עדן, אלא שהוא הגהנום הגדול ביותר שהאדם יכול להגיע אליו. וכל אחד ואחד שמגיע לגן העדן המיוחל, לא רק שהוא לא מרגיש גן עדן, אלא הוא מרגיש את הגהנום. ומיד נסביר את העניין הזה לעומק. ונסביר גם מהו גן עדן האמיתי. ונסביר גם מדוע כל העניין הזה בכלל ... לעומקו, נראה שהמצב הזה שבו הכל טוב, הוא המצב הרע ביותר שיכול להיות. דהיינו, הגן עדן הזה, הוא בכלל גהינום. ונסביר: מהותו של הרע, היא כאשר קורה לאדם דבר נגד רצונו. כאשר המציאות והרצון של האדם מתאימים, על ידי ... את גן עדן. ואם נתבונן היטב בעניין, נראה שגן העדן הזה, לא רק שהוא לא גן עדן, אלא שהוא גהינום. וכדי להבין את הדבר הזה, על האדם פשוט לנסות לדמיין את עצמו שהוא נמצא במצב כלשהו, שבו הרצון שלו ... ואחדות עם המציאות. אבל, אם האדם ממשיך לחשוב על המצב הזה, הרי שהאדם יגלה שהגן עדן הזה, הוא בכלל הגהנום. כי בגן עדן הזה, החיים חסרי משמעות וחסרי תכלית כלשהי. כי כל ההנאה של האדם כאן בעולם הזה, היא ... מת, ללא שום התפתחות ושינוי. ומי שיתבונן בעניין הזה היטב, הוא יראה את האמת, שגן העדן המיוחל, הוא בכלל גהינום. והשאלה המתבקשת היא, מאחר שתכלית האדם ורצונו זה להגיע למצב של גן עדן, שבו הכל יהיה כרצונו, ומאחר שהבנו שגן עדן המיוחל הוא בכלל הגהנום. אכ מה התכלית האמיתית? ולמה באמת צריך לשאוף? ומהו טוב אמיתי באמת? ואם נתבונן היטב בעניין הנל, נראה שהדבר ... עדן, היא לא בכך שאין בו רע, אלא בכך שבו האדם מסוגל להכיל את הרע, בצורה שונה ממה שהאנשים בגהינום לא מסוגלים להכיל בתוכם את הרע. ומה שהאדם באמת שואף אליו, זה לא שהכל יקרה כרצונו, אלא שהוא יהיה ...
ניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובהניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובהניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובה למה אנשים טוענים טענות דתיות? אליעד כהן מנתח טיעון דתי נפוץ ... ומה הוא ניסה להשיג באמצעותו. אליעד מדגים את הניתוח באמצעות דוגמה של מטיף נוצרי ששואלים אותו האם מישהי תלך לגיהנום, והוא משיב שכן, כי אלוהים אוהב אותה ואינו רוצה להכריח אותה לבחור בטוב או לקיים מצוות. מה המשמעות האמיתית ... ההנחות הסמויות שבו. אם אלוהים באמת אוהב את האדם, מדוע בכלל יצר מלכתחילה את המצב בו האדם עשוי ללכת לגיהנום? אליעד מדמה זאת למצב שבו אדם שם רעל במזון ואומר לאחר מכן שהוא לא הכריח אותך לאכול אותו. בכך הוא מחדד את הסתירה הפנימית - איך ניתן לטעון שאלוהים טוב ואוהב, ומצד שני לאפשר מצב שבו האדם יסבול בגיהנום? מה הקושי הפילוסופי בשאלת האם אלוהים טוב או רע? אליעד ממשיך ומסביר שהמחשבה שאלוהים טוב או רע היא בעייתית ... הטענה ההפוכה לה, וכך לגלות את ההנחות החבויות של הטוען. במקרה של הטיעון הדתי, כאשר נאמר שאלוהים מכניס אותך לגיהנום כי הוא אוהב אותך, ההנחה ההפוכה הנסתרת היא שאלוהים יכול היה גם לשנוא אותך, להרע לך, או להכניס אותך לגיהנום מתוך רוע. איך אליעד מסביר את רעיון הגיהנום והגן עדן לפי רבי נחמן? אליעד מביא גם דוגמה מהתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שלפיה אלוהים הוא טוב מוחלט ואינסופי, ולכן הוא תמיד רוצה את טובת האדם. על פי תפיסה זו, אלוהים למעשה לעולם לא שולח אף אדם לגיהנום, אלא תמיד ממקם את האדם בגן עדן. אלא שהאדם עצמו, כאשר הוא חווה סבל או עושה עבירות, מרגיש כאילו הוא נמצא בגיהנום. כלומר, העונש אינו מגיע מבחוץ - הוא מגיע מהאדם עצמו. ברגע שהאדם עושה עבירה ומרגיש רע, הוא למעשה מעניש ... בשלמות, אך אם הוא אינו רואה זאת - זהו מקור הסבל שלו. אליעד מדגים זאת בכך ששואל, מהו בעצם גיהנום? האם זו אש חזקה או קור חזק? ומה חמור יותר? התשובה היא שלא משנה מה חמור יותר, העיקר שזה מצב שהאדם אינו רוצה להיות בו, כלומר, מצב שהוא תופס כרע. גיהנום, לפי אליעד, הוא תחושה פנימית של סבל, ולכן ברגע שהאדם משנה את תפיסתו, הוא מיד יכול לעבור לגן עדן. ... ההיגיון הפנימי, את הסתירות, ואת האינטרסים החבויים בטיעונים דתיים, ולבחור בעצמו את דרכו בצורה מושכלת ואמיתית. למה אלוהים מכניס לגיהנום? האם אלוהים אוהב או שונא אותי? איך לנתח טיעון דתי? האם אלוהים טוב או רע? גיהנום וגן עדן לפי רבי נחמן למה יש סבל בעולם? איזו דת נכונה?
כאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדןכאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדןכאבים, כאב גופני, כאב פיזי, כאב נפשי, התמודדות עם כאב, סבל מכאבים, כאבים טובים, כאבים רעים, גיהנום = גן עדן איך מתמודדים עם כאב גופני ונפשי עד הסוף? כאשר אדם מתמודד עם כאבים פיזיים או נפשיים, ... הזאת, אדם יכול לחזק את עצמו מבפנים ולהיות מסוגל להתמודד עם כאבים חמורים יותר בעתיד. מה הקשר בין כאב, גיהנום וגן עדן? בהקשר של כאב וסבל, אליעד מעלה את הדימוי של גיהנום וגן עדן. הוא מסביר שכדי שיהיה לך רע באמת (בגיהנום), אתה חייב להכיר את ההפך, את הטוב (בגן עדן). אם לא תכיר את הטוב, לא תוכל לדעת מהו רע באמת, ולהפך - כדי ליהנות מגן עדן, אתה חייב להכיר את הגיהנום. לדוגמה, אם אתה נמצא תמיד בגן עדן, אתה כבר לא יכול באמת ליהנות, כי אין לך למה להשוות את התחושה הטובה. הוא מתאר זאת כך: אם מישהו יהיה שנים בגיהנום ודקה אחת בגן עדן, הוא ירגיש באותה דקה הנאה עצומה. לעומת זאת, מי שיהיה רק בגן עדן כל הזמן ... הקלה גדולה אפילו מכאב קטן יותר או הפסקה קצרה בכאב. מכאן אליעד מגיע למסקנה שאין באמת הבדל מהותי בין גיהנום לגן עדן, אלא שהחוויה תלויה בהשוואה שהאדם עושה בין מצבים שונים. תמיד תהיה לך שאיפה למצב אחר ממה שאתה נמצא בו. הוא מוסיף דוגמה מעניינת על ויכוח עם אדם דתי שאיים בגיהנום: לאדם שמאיים בגיהנום אפשר לומר שבגן עדן שלו יהיה אפילו גרוע יותר, כי לא תהיה לו תקווה שמשהו טוב יותר עוד יכול לקרות, כי כבר יש לו את כל מה שהוא רוצה. לכן, על פי אליעד, כל רעיון של גיהנום וגן עדן הוא יחסי ותלוי בתפיסת האדם את המציאות שלו. איך כאב יכול להפוך להזדמנות לחופש נפשי? אליעד מצטט ... כל כאב וסבל. איך להתמודד עם כאב גופני? האם כאב הוא טוב או רע? איך משתחררים מסבל נפשי? מהו גיהנום וגן עדן? למה כאבים יכולים להיות טובים? איך להגיע לאמת פנימית? שאלה: איך הולכים עד הסוף? אליעד: את תלכי ... לו, הוא מחפש מפלט. זה לא קשור באם טוב לו או רע לו. עכשיו אספר לכם משהו מעניין על גיהנום וגן עדן. מישהו ניסה לאיים עלי, ואמר לי שאם אני יהיה פושע אני אלך לגיהנום. ואמרתי לו, ואם אתה תהיה צדיק, תלך לגן עדן, נכון? אמרתי לו בגן עדן יהיה לך יותר גרוע, למה? ... יהיה לך טוב כשתגיע לגן עדן, אבל כאשר תהיה בגן עדן ויהיה לך רע, אז מה תעשה? אני שאהיה בגיהנום, אולי תהיה לי תקווה שאגיע לגן עדן, אבל אתה כבר בגן עדן ורע לך, אז יהיה לך יותר רע. ואז היה עוד טיעון שאומר, כדי שהאדם יסבול בגיהנום, הוא צריך לבקר בגן עדן. אם הוא רק בגיהנום, אז לא רע לו, כדי שיהיה לך רע בגיהנום צריך להוציא אותך לחופשות בגן עדן. וכדי שיהיה לך טוב בגן עדן, צריך לעשות לך סיבובים בגיהנום. אם כל הזמן תהיה בגן עדן אז לא תדע שטוב לך. אז הוא אמר לי, נכון, אתה תהיה הרבה זמן בגיהנום ואת החופשות תעשה בגן עדן, ואני אהיה הרבה זמן בגן עדן, ואת החופשות אני יעשה בגיהנום. אבל זה לא נכון, אם אתה רצוף בגן עדן עשר שנים, אתה לא יכול ליהנות ממש בגן עדן, כי לא חסר לך הגן עדן. כדי שאתה ממש תהנה בגן עדן, אתה ממש צריך להיות בגיהנום לפני זה. זאת אומרת שזה שהיה עשר שנים בגיהנום ודקה בגן עדן, הרגיש כל כך טוב, יותר מזה שהיה כל הזמן בגן עדן. וגם להפך. בסופו של דבר ... לקדם אותך בגן עדן, יצטרכו לתת לך רע כל כך גדול, כדי שתוכל להרגיש יותר טוב. ואם אני אהיה בגיהנום וירצו שאני יותר אסבול, יצטרכו לתת לי טוב גדול יותר ואז להפוך אותו לרע. בקיצור, אין דבר כזה גיהנום וגן עדן, תמיד מה שיש לך אתה רוצה, ואז אתה רוצה משהו אחר, וזה מתהפך. למשל בא אדם דתי, אומר לך שישלחו אותך לגיהנום, מה תגיד לו, אין בכלל גיהנום וגן עדן. הדתי יגיד זה משוגע, הוא לא קרא את התורה. אני אומר לו, נכון, יש גיהנום ויש גן עדן, אבל אני אספר לך איך המנגנון עובד. ואז הדתי יגיד, אבל אלוהים הוא כל כך טוב שיכול לתת לי גן עדן בלי להיות בגיהנום. אז אומר לו, אם אתה יכול להרגיש טוב בלי להרגיש רע, אז זה כבר לא הטוב והרע שלנו, כי ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...