🖨שכר ועונש - צדיק וטוב לו, רשע ורע לו - גיהנום וגן עדןובו יתבאר עניין השכר והעונש, שיש במציאות. כי יש כאלו שנדמה להם, שהעולם הוא הפקר, ושאיש הישר בעיניו יעשה. ויש כאלו שנדמה להם שהעולם הזה הוא הפקר, ושמי שעושה רע או טוב, הוא יקבל את עונשו או את שכרו, רק בעולם הבא וכולי. וכיו"ב שנדמה לאדם, כאילו שאין שכר ועונש מיידי בזמן אמת, כדי שתהיה לאדם בחירה חופשית, וכיו"ב שאר הטעויות.
והטועים אינם רואים את האמת, שהמציאות שלנו היא מדויקת להפליא. ותכף ומיד שאדם עושה רע, תכף ומיד הוא מקבל את עונשו. ותכף ומיד שאדם עושה טוב, תכף ומיד הוא מקבל את שכרו. ולעשות טוב או רע, פירושו, עד כמה האדם מבין את המציאות. כי למציאות שלנו, יש חוקיות שלפיה היא עובדת. ומי שמבין את החוקיות הזאת, כפי מה שהיא באמת, הוא טוב לו. ומי שלא מבין את הסיבה האמיתית, שבגללה הדברים קורים, הוא רע לו.
ומצד המציאות עצמה, אין טוב ורע כלל, כי הכל אחד ממש. אבל מצד האדם עצמו, יש טוב ורע ממש, והכל מדויק להפליא. כי צדיק טוב לו, ורשע רע לו. והצדיק, חווה את המציאות, כהתגלות רצונו העצמי, ואז טוב לו. והרשע, שמשקר ואומר שיש נפרדות, ושהוא נפרד מהמציאות, ממילא המציאות היא לא כרצונו, ואז ממילא יותר רע לו. ומי שרוצה לדעת האם הוא צדיק או רשע, שפשוט יבדוק, עד כמה טוב לו או רע לו.
והעברות של האדם, הן בעצמן נוקמות בו. והמצוות של האדם, הן עצמן השכר שלו. והמצוות או העברות, אלו השכלים שבהם נאחז האדם, והפירושים שלפיהם מבין האדם את המציאות. ומי שעושה עבירות, דהיינו, מפרש את המציאות בצורה שגויה, הוא מקבל את עונשו בזמן אמת, תוך כדי זה שהוא מפרש אותה בצורה שגויה. וככל שהאדם מפרש את המציאות, בצורה של יותר נפרדות, כך רע לו יותר.
ומי שהוא צדיק אמיתי שעושה רק מצוות כל הזמן, הוא מבין ומפרש את המציאות, לפי מה שהיא באמת. ואז הוא מקבל את השכר שלו, בזמן אמת, תוך כדי זה שהוא מבין את המציאות.
כי גן עדן וגיהנום, הם בתוך הלב של האדם. ואצל אחד, העולם הזה הוא הגיהנום, ואצל האחר,...
גן עדן או גיהנום? למה גן עדן הוא גיהנום? מהו גיהנום? מהו גן עדן אמיתי?גן עדן או גיהנום? למה גן עדן הוא גיהנום? מהו גיהנום? מהו גן עדן אמיתי? מי שיתבונן בעניין יראה, שכל בני האדם בעולם, רוצים להגיע לגן עדן. וגן עדן הוא ... בעניין יראה, שבחזון גן עדן יש בעיה מאוד רצינית. והיא, שגן העדן של כל בני האדם בעולם, הוא בכלל הגהנום. זא שאם ננתח את התפישה שבה בני האדם תופסים את המהות של גן עדן, נראה שבאמת גן עדן הזה, לא רק שהוא לא גן עדן, אלא שהוא הגהנום הגדול ביותר שהאדם יכול להגיע אליו. וכל אחד ואחד שמגיע לגן העדן המיוחל, לא רק שהוא לא מרגיש גן עדן, אלא הוא מרגיש את הגהנום. ומיד נסביר את העניין הזה לעומק. ונסביר גם מהו גן עדן האמיתי. ונסביר גם מדוע כל העניין הזה בכלל ... לעומקו, נראה שהמצב הזה שבו הכל טוב, הוא המצב הרע ביותר שיכול להיות. דהיינו, הגן עדן הזה, הוא בכלל גהינום. ונסביר: מהותו של הרע, היא כאשר קורה לאדם דבר נגד רצונו. כאשר המציאות והרצון של האדם מתאימים, על ידי ... את גן עדן. ואם נתבונן היטב בעניין, נראה שגן העדן הזה, לא רק שהוא לא גן עדן, אלא שהוא גהינום. וכדי להבין את הדבר הזה, על האדם פשוט לנסות לדמיין את עצמו שהוא נמצא במצב כלשהו, שבו הרצון שלו ... ואחדות עם המציאות. אבל, אם האדם ממשיך לחשוב על המצב הזה, הרי שהאדם יגלה שהגן עדן הזה, הוא בכלל הגהנום. כי בגן עדן הזה, החיים חסרי משמעות וחסרי תכלית כלשהי. כי כל ההנאה של האדם כאן בעולם הזה, היא ... מת, ללא שום התפתחות ושינוי. ומי שיתבונן בעניין הזה היטב, הוא יראה את האמת, שגן העדן המיוחל, הוא בכלל גהינום. והשאלה המתבקשת היא, מאחר שתכלית האדם ורצונו זה להגיע למצב של גן עדן, שבו הכל יהיה כרצונו, ומאחר שהבנו שגן עדן המיוחל הוא בכלל הגהנום. אכ מה התכלית האמיתית? ולמה באמת צריך לשאוף? ומהו טוב אמיתי באמת? ואם נתבונן היטב בעניין הנל, נראה שהדבר ... עדן, היא לא בכך שאין בו רע, אלא בכך שבו האדם מסוגל להכיל את הרע, בצורה שונה ממה שהאנשים בגהינום לא מסוגלים להכיל בתוכם את הרע. ומה שהאדם באמת שואף אליו, זה לא שהכל יקרה כרצונו, אלא שהוא יהיה ...
שכר ועונש אחרי המוות, פחד גיהנום, שמירת מצוות, פחד מהעולם הבא, חזרה בתשובה, סיפורים מהעולם הבא, חזרה בשאלה, מה קורה בגיהנום? לא מפחד מגיהנום, האם יש גיהנום? חיים אחרי המוותשכר ועונש אחרי המוות, פחד גיהנום, שמירת מצוות, פחד מהעולם הבא, חזרה בתשובה, סיפורים מהעולם הבא, חזרה בשאלה, מה קורה בגיהנום? לא מפחד מגיהנום, האם יש גיהנום? חיים אחרי המוותשכר ועונש אחרי המוות, פחד גיהנום, שמירת מצוות, פחד מהעולם הבא, חזרה בתשובה, סיפורים מהעולם הבא, חזרה בשאלה, מה קורה בגיהנום? לא מפחד מגיהנום, האם יש גיהנום? חיים אחרי המוות האם הוודאות בקיום גיהנום משפיעה על המעשים שלנו? אליעד כהן פותח בשאלה מעמיקה - נניח שבן אדם יודע בוודאות מוחלטת שהגיהנום אכן קיים בדיוק כפי שמתואר לפי ההסבר הדתי המקובל. אם אדם מבין באופן מוחלט שאם הוא יקיים את המצוות הוא ילך לגן עדן, ואם יעבור עבירות, הוא ייענש בגיהנום - האם הוודאות הזאת תשנה את מעשיו היומיומיים? הדוגמה הראשונה שאליעד נותן היא לגבי אנשים חילונים. לדבריו, רוב האנשים החילונים אינם מקיימים את המצוות לא בגלל שהם יודעים שיש גיהנום ולא אכפת להם להישרף בו, אלא מפני שהם לא מאמינים בקיומו של גיהנום כלל. כלומר, הם אינם פועלים מתוך רצון להישרף, אלא מתוך הנחה שאין עונש כלל. לעומתם, אם החילוני היה יודע בוודאות שיש גיהנום ושכל עבירה דתית תוביל לעונש של ייסורים, הוא ככל הנראה היה משנה את התנהגותו, כי אף אחד לא ירצה לסבול עונש מתמשך וכואב. מדוע אנשים דתיים אינם תמיד חוששים מגיהנום, למרות אמונתם? אליעד כהן עובר להסבר לגבי אנשים דתיים: לכאורה, דתיים מאמינים בקיומו של גיהנום ולכן הם מקיימים מצוות. אך בפועל, הוא מציין שגם אנשים דתיים לפעמים עושים עבירות - איך זה יכול להיות? ... אם אדם יאמין באמת שיש עונש ודאי ומידי על כל עבירה, הוא לא יוכל לבצע עבירות. האם עונש נצחי בגיהנום הוא הגיוני או אפשרי בכלל? אליעד כהן גם עוסק בנקודה פילוסופית לגבי נצחיות העונש. הוא מסביר את האבסורד של מושג הנצח: אם אדם יודע שהעונש הוא סבל נצחי בגיהנום, זה אמור להשפיע עליו עוד יותר. אך יש בעיה לוגית בטענה הזו, כי לדבריו, אין אפשרות טכנית שאדם יוכל ... להעניש אותו מחדש כדי שיחוש את הסבל. כלומר, מושג העונש הנצחי עצמו הוא בלתי אפשרי מבחינה פסיכולוגית והגיונית. האם הגיהנום הוא המצאה דתית או מציאות אמיתית? אליעד כהן מסביר שהתפיסה של גיהנום ועונש נצחי כלל אינה קיימת בתורה המקורית. לדבריו, התורה מדברת על עונשים מוחשיים ופיזיים - בצורת מחלות, רעב, בצורת ומוות - עונשים שמתייחסים לחיים בעולם הזה ולא בעולם הבא. רעיון הגיהנום הנצחי הוכנס מאוחר יותר, כשאנשים הפסיקו לחשוש מהעונשים הפיזיים והיום - יומיים. לדבריו, בשום מקום בתורה לא מופיע הביטוי גן עדן או גיהנום בתור עונש לאחר המוות, אלא רק איומים בעונשים בעולם הזה. מה הקשר בין סבל לתפיסה שלנו את המציאות? אליעד ... הוא מסביר שאם אדם מבין שהסבל שלו תלוי באופן שבו הוא חווה את המציאות ולא במציאות עצמה, אין משמעות לגיהנום בתור איום. אליעד מדגים זאת בצורה פשוטה - אם מכאיבים לך ואתה בטוח שרע לך בגלל הכאב הפיזי, אתה ... והרע לא נקבעים על ידי מה שקורה לו, אלא על ידי הרצון שלו ביחס למה שקורה, גם האיום של גיהנום מפסיק להיות מאיים באופן מוחלט. אדם שמצליח להתייחס לכאב הפיזי או הנפשי כחלק מהמציאות ולא כרע מוחלט יכול להשתחרר מהפחד של גיהנום ועונשים בכלל. האם הסבל הוא באמת מוחלט או תלוי בתפיסת האדם? אליעד כהן מדגיש נקודה פילוסופית נוספת ומרחיק לכת וטוען שגם אם יענו אדם בגיהנום לנצח, בשלב מסוים הכאב יאבד ממשמעותו. הוא מסביר שכדי להרגיש סבל, האדם חייב גם להרגיש את ההיפך - את ... בסוף הוא יאבד את היכולת להבחין בזה בכלל, ואז לא יוכל להרגיש יותר רע. לכן, לדבריו, כל הרעיון של גיהנום נצחי הוא חסר משמעות מבחינה הגיונית - כי חייבת להיות חוויה נגדית של טוב שתאפשר בכלל להרגיש שוב את הרע. באופן זה הוא מסביר שהקונספט של גיהנום ועונש נצחי הוא בלתי אפשרי מבחינה לוגית ופילוסופית. האם יש חיים אחרי המוות? האם גיהנום קיים? פחד מהעולם הבא מדוע אנשים חוזרים בתשובה? האם העונש בגיהנום הוא נצחי? שכר ועונש בעולם הבא מה קורה לאדם בגיהנום?
ההימור של פסקל, גן עדן גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?ההימור של פסקל, גן עדן גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה? מהו ההימור של פסקל ולמה הוא טיפשי? אליעד כהן מתחיל בהסבר על ההימור של פסקל, הידוע כההימור על גן עדן וגיהינום, שאומר שכדאי לאדם להאמין באלוהים ולקיים מצוות, כי אם אלוהים קיים, המאמין יזכה בחיים נצחיים בגן עדן, ואם אלוהים ... אחרת? ושנית, מי אמר שאלוהים, אם הוא קיים, הוא בכלל דתי ומצפה לקיום מצוות? למה דווקא המאמינים הדתיים ילכו לגיהינום והאתאיסטים לגן עדן? אליעד מציג אמת הפוכה מהמקובל, לפיה דווקא אלו שמקיימים מצוות ופוחדים מעבירות, ילכו לגיהינום, בעוד האתאיסטים, אלו שלא האמינו באלוהים ונהנו מהעולם הזה, יכנסו לגן עדן. ההסבר לכך הוא שהאתאיסט, כאשר יפגוש את ... התפיסה הדתית לפיה צריך לסגף את עצמך היא התפיסה הכי רחוקה ממהותו של אלוהים. מי באמת שולח את האדם לגיהינום או לגן עדן? האמת הגבוהה ביותר שאליעד מציג היא שאלוהים לא באמת שולח אף אדם לגיהינום או לגן עדן. האדם עצמו הוא ששולח את עצמו. הגיהינום והגן עדן הם מצב תודעתי פנימי, סובייקטיבי, שתלוי בהבנה של האדם את המציאות. זה נכון בכל זמן ובכל מקום, ... אחדות אחת - הוא נמצא בגן עדן. ההבנה שהכל אחד היא עצם חוויית האלוהות. מי שאינו מבין זאת, נמצא בגיהינום, כי הוא חווה סבל ונפרדות תמידית. למה דווקא התפיסה של האדם הדתי מקרבת אותו לגיהינום? האדם הדתי שחושב שיש טוב ורע וצריך לקיים מצוות כדי לקבל שכר ולהימנע מעונש, בעצם נמצא בתפיסת נפרדות. הוא ... פסקל למה האתאיסטים בגן עדן? האם אלוהים דתי? סגפנות ביהדות מה המשמעות של לחיות ללא גאווה? מי באמת שולח לגיהינום? איך לחוות שהכל אחד? הפעם אדבר על ההימור של פסקל, שזה בעצם ההימור של גן עדן וגיהינום, ואסביר את העניין. אחד הטיעונים שניתנים מחכמים, שזה אחד הטיעונים הטיפשיים ביותר: הטיעון, אם יש אלוהים שזה יכול להיות 50 אחוז 50 אחוז, אז יכול להיות שתידפק בגיהינום אם התורה נכונה, ואם אין אלוהים אז הרווחת חיי עולם בעולם הזה. ונניח שאתה לא יודע, אז מה עדיף ... יש הרבה אמיתות, ואני רוצה לגלות אחת מהן, והאמת היא שמי שיקיים מצוות, ויפחד לעשות עבירות, אחרי מותו ילך לגיהינום, ולמה? שני אנשים מתים, ומגיעים לאלוהים, אחד חילוני שלא האמין באלוהים, ואחד דתי שהאמין והתפלל עשה מצוות וכולי. בא ... מי זה! מבחינתו אין דבר כזה אלוהים. בכל מקרה מגיע האדם הדתי ואלוהים אומר לו, תקשיב אתה צריך לכת לגיהינום, אז הדתי אומר לו, מה זאת אומרת? אבל הקשבתי לך, אהבתי אותך, ואלוהים אומר לו סליחה? אתה אהבת אותי? ... כל הזמן, ואני כל יכול, אז באיזו זכות השמצת אותי אלוהים האמיתי וחשבת שאני רע, שאני עושה רע, עוף לגיהינום... הרי כל הקונספט של הדת זה שאלוהים עושה רע, כי אם אלוהים עושה רק טוב, למה אתה צריך לעשות ... עשה, מגיע לו עונש. אלוהים עשה את הכל, תהנה, מה אתה מתנגד לכל מיני דברים? ולכן את הדתי זורק לגיהינום, ואת החילוני לגן עדן. וזאת האמת!! ועכשיו אוסיף אמת יותר גדולה, והיא, אלוהים לא זורק אף אחד לא לגיהינום ולא לגן עדן, זה האדם זורק את עצמו או לגיהינום או לגן עדן, מה זא, הגן עדן והגיהינום נמצאים בעול הבא ובעולם הזה, ובעולם שלפני ובעולם שאחרי, והם תלויים בחוויה הסובייקטיבית האישית של האדם את המציאות, זה ... ובעצמה! כי ההבנה שהכל אחד, היא בעצם הווית האלוהים! אבל אם אתה לא מבין שהכל אחד, אתה בעצם נמצא בגיהינום. אלוהים הדתי של היהודים, נכון, הוא מניאק, הוא זורק את האנשים לגיהינום, כי הוא עצמו בגיהינום, כי כל כך רע לו, שהוא עושה רע לאחרים.. הוא כל כך טוב שהוא חייב לעשות רע לאחרים, טוב, ... נגמר הדיון, בזה נגמר המצוות, בזה נגמר העבירות, מה שאלוהים רוצה, הוא עושה, סוף סיפור, נקודה! לכן גן עדן וגיהינום לא תלויים בשום דבר, הם תלויים אך ורק באדם עצמו. אם האדם כופר באחדות של הבורא, ואינו מבין שהבורא עושה את הכל כל הזמן, שאין לו בחירה חופשית, שאין לו ישות עצמית, אז הוא בגיהינום. אם הוא מאמין שהכל אחד, אז הוא גם בגיהינום, כי הוא רק מאמין ובליבו יש לו תמיד ספקות, כי אולי לא הכל אחד וכולי. אבל אם הוא יודע ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...