אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בעיות ✔יעוץ למנהלים, פיטור עובדים, לפטר עובדים, בעיות עם עובדים, בעיות משמעת אצל עובדים, לנהל עובדים, בעיות בעבודה, ללמוד לנהל עובדים, יתרונות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
7:43יעוץ למנהלים, פיטור עובדים, לפטר עובדים, בעיות עם עובדים, בעיות משמעת אצל עובדים, לנהל עובדים, בעיות בעבודה, ללמוד לנהל עובדים, יתרונות וחסרונות בכל דבר, אימון למנהלים
האם כדאי לפטר עובד שמתנהג בחוצפה ולא מקשיב למנהל?

אליעד כהן דן בנושא חשוב במיוחד בתחום ניהול עובדים, והוא שאלת ההתמודדות עם עובדים בעייתיים שמגלים חוסר משמעת וזלזול בהוראות המנהל. בהרצאה מוצגת דוגמה מעשית של עובד המתנהג בחוצפה גלויה, כאשר הוא מתפרץ על מנהל הייצור לעיני כל העובדים לאחר שנדרש להישאר לשעות נוספות. העובד אמר למנהל: "אני בשעה 17:00 הופ הביתה, אתה רוצה תישאר אתה". המקרה מעלה מספר שאלות ניהוליות מורכבות.

האם המנהל טעה כאשר פנה לעובד בנוכחות עובדים אחרים?

אליעד מצביע על טעות שנעשתה מצד מנהל הייצור בכך שהוא פנה לעובד באופן פומבי ולא שוחח איתו בצד, בפרטיות. לפי אליעד, היה עדיף שהמנהל ישוחח עם העובד באופן אישי כדי לאפשר לו לקבל את הבקשה בנחת ובלי לחץ חברתי. לדבריו, כאשר המנהל מבקש מהעובד להישאר מול כולם, הוא לוקח סיכון שהעובד יגיב בשלילה, בדיוק כפי שקרה.

מה צריך לעשות כשעובד מגלה חוסר משמעת קבוע?

לדברי אליעד, כאשר עובד מתמיד בהתנהגות בעייתית, יש לבדוק את ההשלכות הישירות של התנהגותו על העסק ועל הצוות. אם העובד עושה את עבודתו טוב עד שעה מסוימת אך מסרב באופן קבוע לבצע משימות מעבר לכך, יש לשקול האם המגבלה הזו פוגעת בעסק. אליעד מסביר, שאם העובד היה עושה עבודה מצוינת עד השעה שנקבעה מראש, זה היה יכול להיות מצב חיובי באופן עקרוני, כי היה מאפשר להימנע מתשלום על שעות נוספות. אך אם ההתנהגות מתלווה בחוצפה או בזלזול, הדבר עלול לפגוע במורל הצוות.

האם יש יתרונות אמיתיים בהשארת עובד בעייתי בעסק?

אליעד מדגיש שכל החלטה ניהולית צריכה להיבחן ביחס למטרה שהוגדרה מראש. אם המטרה היא הצלחת העסק, קשה למצוא יתרון אמיתי בהשארת עובד שפוגע במשמעת ובסמכות המנהל. לדבריו, אפשר תמיד למצוא יתרונות "עקיפים" כמעט בכל מצב, כמו למשל, שהמצב יכול לגרום להנהלה למצוא פתרונות יצירתיים, להחליף מנהלים חלשים או אפילו להכניס טכנולוגיות חדשות כמו רובוטים. אולם, אלה אינם באמת יתרונות חיוביים לאותו רגע ספציפי ולאותה מטרה ספציפית, אלא "יתרונות תאורטיים" בלבד.

כיצד פיטורי עובד משפיעים על מורל הצוות?

אליעד מסביר כי פיטורי עובד על רקע של חוסר משמעת יכולים לשדר מסר חיובי לכל העובדים על החשיבות של כללי המשמעת והסמכות בעסק. כאשר העובדים רואים שמנהל לא מתפשר על ענייני משמעת וכבוד, הם יכולים להפנים בצורה עמוקה יותר את הערכים החשובים למקום העבודה. לפיטורין יש מחיר, שכן העובדים האחרים עלולים לשאול שאלות על התנהלות העסק, ולכן חשוב לוודא שהצעד הזה יבוצע בצורה נכונה ובצמוד לשיקולים עסקיים רחבים.

האם כדאי להחזיר עובד לאחר פיטורין?

בעניין החזרת עובד שפוטר לעבודה, אליעד מזהיר שזה תלוי מאוד בסיטואציה ובתגובה הצפויה מהצוות. מצד אחד, עובד שלמד מהטעויות שלו יכול לתרום רבות לעסק, אך מצד שני, החזרתו עלולה לפגוע באמון הצוות בהנהלה ולפגוע במורל הכללי. לדעת אליעד, זה דורש בחינה מדוקדקת של הסיטואציה ושל האישיות של העובד.

מהו הלקח המרכזי בניהול עובדים בעייתיים?

אליעד מסכם כי כאשר עובד מראה באופן עקבי חוסר משמעת והתנהגות מזלזלת, לא תמיד שווה לשמור עליו, גם אם הוא מקצועי או בעל יכולות טובות בעבודה. הצלחת העסק והצוות לטווח הארוך מחייבת שמירה על משמעת ועל כבוד הדדי בין המנהל לעובדים. לכן, אם הנזק למשמעת גדול מהתועלת הטכנית שהעובד מביא, כדאי לפטרו.

בסיכום הדברים, חשוב לזכור שכל החלטה לגבי פיטורין או השארת עובד חייבת להתחשב בהשלכות הרחבות יותר על העסק ועל הצוות, תוך הקפדה על ניהול תקין ותקשורת ברורה וישירה עם העובדים.
איך להתמודד עם עובד חוצפן שלא מקשיב למנהל?

העובד בסיפור שהוצג מציג התנהגות של חוסר משמעת בצורה עקבית, ובסופו של דבר מתפרץ כלפי מנהל הייצור מול כל הצוות. הבעיה המרכזית היא ההתנהגות הלא מכבדת של העובד והדרישה להישאר שעות נוספות, שלדבריו הוא לא מוכן להיענות לה. העובד עונה למנהל בצורה חצופה ובוטה, ומסרב להשאר מעבר לשעת הסיום, כשאמר "אני בשעה 17:00 הופ הביתה, אתה רוצה תישאר אתה".

האם המנהל עשה טעות בכך שפנה לעובד מול כולם?

על פי אליעד, המנהל עשה טעות כאשר פנה לעובד בצורה גלויה מול כל העובדים. הוא ציין כי היה נכון יותר אם המנהל היה פונה לעובד בצד, במקום לבצע את הפנייה בפרהסיה מול הצוות. הבעיה בהגשה הפומבית היא שהעובד קיבל את האפשרות לסרב במול כל שאר העובדים, דבר שהגביר את ההתנהגות הבעייתית שלו, שכן העובד לא הרגיש מחויב להקשיב למנהל כאשר זה נעשה מול אחרים.

מה כדאי לעשות כאשר יש עובד שמתנהג בצורה כזו?

הדילמה שהוצגה בשיחה היא אם להשאיר את העובד בעסק למרות ההתנהגות הבעייתית שלו. אליעד מציין שברמה העקרונית, אם העובד עושה את עבודתו בצורה טובה עד השעה 17:00, כדאי לשקול אם להתייחס להתנהגות הזאת כבעיה ניהולית או כבעיה של חוסר משמעת בלבד. השאלה היא אם ההתנהגות שלו משפיעה על התפוקה של העסק. אליעד מציין, כי אם העובד מצוין בעבודתו עד השעה 17:00, אולי יהיה אפשר להסתפק בכך, אך אם יש בעיות שיכולות להתפתח לאור ההתנהגות החוצפנית שלו, צריך לפעול במהירות.

האם כדאי לפטר את העובד?

כשהשאלה עלתה אם יש יתרונות בהשארת העובד בעסק, אליעד לא מצא יתרון אמיתי. הוא הסביר, שכאשר עובד לא מקשיב למנהל וגורם לבעיות משמעת, זה עשוי להוביל לפגיעות במורל הצוות ולפגוע בהצלחה של העסק. אם העובד לא מקשיב ומבצע את עבודתו בצורה רשלנית או מתוך תחושת חוסר כבוד כלפי המנהל, אז הוא לא שווה את הסיכון לטווח הארוך. אם העובד מהווה סיכון לצוות ולמנהל, לא כדאי לשמור אותו.

אליעד גם הציין, שאם הייתה עלות אפס לפיטורין (כלומר, אין לכך השפעה על העסק), אז היה כדאי לפטר אותו מיידית. אלא שלפעמים יש עלויות נוספות לפיטורין, כמו התמודדות עם עובדים נוספים שיבינו מה קרה ויתחילו לשאול שאלות לגבי הניהול בעסק.

האם יש צדדים חיוביים בפיטורין?

אליעד הסביר שיכול להיות שהפיטורין ישפיעו לטובה על העסק בטווח הארוך, כי אם יש פיטורין על רקע חוסר משמעת, זה יכול לשדר שעסק דורש משמעת מהעובדים, ומי שלא עומד בזה לא שווה להישאר. המנהל יכול להפיק לקח וללמוד איך לפנות לעובדים בצורה נכונה וממוקדת, מבלי להיכנס למצב של התפרצות מול כולם. אליעד הוסיף שזה גם עשוי לעזור להבהיר לעובדים האחרים מה קורה כאשר יש הפרות של כללים ניהוליים בעסק.

מה היתרון והחיסרון בהשארת העובד?

אליעד מציין שהיתרונות והחסרונות של כל החלטה תלויים בהגדרה של המטרה. אם המטרה היא להגן על העסק ולמנוע בעיות עתידיות, ייתכן שהפיטורין הם הפתרון המתאים ביותר. מצד שני, אם השאלה היא איך להתמודד עם עובדים בעייתיים ללא פגיעה באיכות העבודה, יש מקום לבחון את האפשרויות בצורה יותר רחבה, כולל שיפור ההתנהלות הניהולית או חינוך העובד על ההתנהגות הנדרשת.

האם יש מקום להחזיר את העובד לעבודה?

בשיחה, גם הועלתה השאלה אם כדאי להשיב את העובד לעבודה לאחר שנפוטר. אליעד מציין שייתכן שהיה מקום לבחון את הצעד בצורה כזו שיביא תועלת לעסק, אולי במידה והיה מתבצע שיפור משמעותי בהתנהלות של העובד לאחר הפיטורין. אבל מבחינה ניהולית, הדבר תלוי מאוד במורל הצוות ובמטרת העסק. לפעמים החזרת עובד לא תורמת למורל הצוות ויכולה להזיק לעסק.

מה היה הלקח מהשיחה הזו?

הלקח המרכזי הוא שכשיש עובד שמפגין חוסר משמעת בצורה עקבית, ויש סכנה שהוא ישפיע בצורה שלילית על העסק והצוות, לא תמיד כדאי לשמור עליו, גם אם יש לו כישורים טכניים טובים בעבודתו. בסופו של דבר, הצלחה בעסק תלויה בשיתוף פעולה בין העובדים והמנהלים, ולכן חשוב לשמור על אכיפת כללים ברורים.

לסיכום, כשיש עובד שלא מקשיב למנהל ומתנהג בחוסר משמעת בצורה בולטת, חשוב לחשוב על פתרון שמשרת את טובת העסק והצוות, כולל פיטורין במקרים מסוימים.
ש: יש לי עובד בייצור שהוא מאוד חוצפן הוא מתנהג בצורה עקבית בצורת חוסר משמעת וביום חמישי מה שנקרא הגיעו מים עד נפש ומתפרץ כלפי מנהל הייצור מול כל אנשי הייצור ואמר לו.

אליעד: מה שאמר לו.

ש: בעצם את המשפט הבא אבל המנהל הייצור אמר לו שתשאר שעות נוספות בלשון עדינה.

אליעד: "אני רוצה" או "אני מעוניין" או "צריך ש..." או "כדאי ש..." או "אנחנו צריכים ש..." משהו כזה.

ש: כן משהו כזה.

אליעד: לא כי זה מילים שונות יש "תישאר שעות נוספות" או "אתה צריך להישאר שעות נוספות" ויש "תקשיב אנחנו צריכים ככה וככה ואני רוצה ש..." או "אני מבקש ש..." או "אני אומר ש...", הלאה.

ש: כן אני לא יודע מה בדיוק היה הטקסט אבל העובד אמר לו "אני בשעה 17:00 הופ הביתה, אתה רוצה תישאר אתה" מול כולם. ניסיתי למצוא מה טוב בלהשאיר אותו להמשיך לעבוד בייצור כאילו לא קרה כלום.

אליעד: אם באופן יחסי עד השעה 17:00 הוא עושה את העבודה טוב גם זה דהיינו, הלוואי שכולם יעשו את העבודה טוב עד שעה 17:00 וב17:00 ילכו הביתה אבל צריך להישאר שעות נוספות כי אם לא עושים את העבודה טוב עד 17:00.

ש: כן אבל ההתנהגות זה לא אומר שהוא לא עובד טוב.

אליעד: אבל מי עשה את הטעות גם המנהל למה הוא אמר לו את זה ליד כולם לא יכל להגיד לו בצד "תקשיב אני רוצה שתישאר שעות נוספות" הוא לקח סיכון ברגע שהוא אומר לו ליד עובדים אחרים "אתה צריך להישאר" הוא לקח את הסיכון שהוא יגיד לו "אני לא רוצה להישאר" גם המנהל עשה טעות פה.

ש: נכון יכול להיות.

אליעד: למה יכול להיות למה אתה אומר נכון?

ש: אמרתי יכול להיות.

אליעד: אוקי טוב תמשיך.

ש: מה טוב בלהשאיר אותו עכשיו אני יכולתי להגיד.

אליעד: אתה רוצה לפטר אותו תפטר אם הייתה לך עלות אפס לפטר אותו היית מפטר אותו נכון?

ש: כן.

אליעד: אבל זאת לא עלות אפס.

ש: עולה לי לפטר אותו.

אליעד: נכון זה הכל זאת התשובה.

ש: אני בעד לפטר אותו ניסיתי למצוא סיבה למה להשאיר אותו.

אליעד: יתרונות בלהשאיר אותו?

ש: כן.

אליעד: יתרונות מצד מה, אפשר למצוא לך יתרונות כי אז זה יכול להרוס לך את העסק ואז לא יהיה לך עסק ואז אתה תצטרך להיות מאושר בלי כלום זה יתרון וזה יחייב אותך להיות מאושר בלי שיש לך שום דבר יש בזה יתרון, השאלה יתרון מאיזה היבט יתרון לעסק יתרון לך ביחס למה יתרון.

ש: ליתרון העסק.

אליעד: תראה באופן יחסי לפחות איך שזה נראה מטרת העסק היא להצליח, להצליח צריך משאבים העובדים הם חלק מהמשאבים העובדים צריכים להקשיב למנהל הוא גרם לעובדים להבין שלא חייבים להקשיב למנהל, מההיבט הזה בהנחה שזאת האמת שזה מה שהיה וזה מה שמשתמע וכו' מההיבט הוא מחויב מצד ההגדרות.

ש: מי זה?

אליעד: העובד הזה הוא מחויב מצד ההגדרות שהוא לא טוב לעסק.

ש: זה היתרון בלהוציא אותו מה היתרון בלהשאיר אותו?

אליעד: נכון מי אמר שיש יתרון?

ש: אמרת שלכל דבר יש לו יתרון וחיסרון.

אליעד: ביחס למה מהיבטים אחרים יש לזה אולי יתרון אבל מההיבט הזה איזה יתרון יש לזה, אתה הבנת מה אמרתי כל דבר יש לו חיסרון ויתרון באופן כללי אבל ביחס למה אם נגדיר הגדרה ההגדרה היא לחיות בשביל לחיות צריך להיות שבע, מה היתרון בזה שלא יהיה לך אוכל אין יתרון כי הנחת הנחות יסוד ואם תגיד לי "תקשיב אני אין לי שום הנחת יסוד" מה היתרון בזה אומר לך מה היתרון שיהיו לך בעיות במפעל ואז אתה תצטרך למצוא דרך יותר טובה לעבוד ואז תוכל להביא רובוטים שיעשו את העבודה במקומו ואז תגיד "הכל בזכות זה שהוא עשה".

אני יכול להביא לך סתם למצוא לך יתרונות, אוקי אפשר להביא יתרונות זה יאלץ אותך להחליף את המנהלים כי בעצם המנהל עשה טעות ניהולית וזה יאלץ אותך להחליף את המנהלים ואז אם תחליף את המנהלים זה בכלל יתרום לעסק. אפשר להביא המון רעיונות במה טוב נגיד לדוגמה זה יאלץ אותך להגיד למנהל "תקשיב אתה חייב לעבוד איתו" ואז המנהל שלך יהיה חייב להיות חכם פי מאה ואם הוא יהיה חכם פי מאה הוא יפתור עוד מאה בעיות נוספות, אפשר להביא לך יתרונות אתה רוצה יתרונות כאלה אפשר להביא לך אותם.

ש: אוקי אז אתה אומר יתרון וחיסרון תמיד ביחס.

אליעד: אבל תלוי מה המטרה.

ש: למטרה.

אליעד: כן תלוי ביחס להגדרות וכו' אבל זהו ובאופן יחסי אם כמעט אין חסרונות לפטר אותו אז תפטר אותו אם אתה יכול למה לא.

ש: אתה יודע אני פיטרתי אותו מה שנקרא למען יראו ויראו זאת בעצם הסיבה העיקרית.

אליעד: אוקי, הייתה לנו פעם שיחה דומה כזאת אתם זוכרים בדיוק דומה כזאת שאתה ישבת פה והוא ישב שם, בדיוק בדוגמה כזאת אתה אמרת בדיוק את אותו דבר והוא אמר את אותו דבר.

ש: אבל זה היה בהקשר הזה?

אליעד: זה היה בהקשר דומה כנראה.

ש: אני לא מאמין אבל אם היית מדבר איתו ככה.

אליעד: אולי אבל לא משנה יש כל מיני צדדים למטבע זה לא משנה יש לכל מטבע כמה צדדים.

ש1: אני רוצה להגיד לך משהו אני אישית דיברתי איתו לקחתי אותו הצידה ודיברתי איתו והוא התנהג בצורה לא יפה גם מולי וזה לאורך זמן לא שהשתגע.

ש2: אולי הוא דווקא רוצה מכתב פיטורים.

אליעד: בסדר גם יכול להיות.

ש: אז תגרום לו להתפטר.

אליעד: פיטר כבר זהו.

ש: פיטרתי אותו.

אליעד: אמר לו סע לשלום צא למבצע סע לשלום.

ש: אולי היה כדאי להשיב אותו, אחד שהולך עד הסוף ככה אולי יכול לתרום לעסק יותר.

אליעד: במה הוא הלך עד הסוף בדיוק?

ש: בדרך הלא טובה.

אליעד: אבל זה דרך אגב הדבר הראשון שאני אמרתי אם הוא היה אומר "תקשיב אני בחוזה התחייבתי לעבוד עד 17:00 אני עובד עד 17:00 אבל מצד שני אני התחייבתי בחוזה לעבוד עד 17:00" אם הוא עובד עד 17:00 הוא עובד הלוואי שכל העובדים יהיו ככה אבל זה הדבר הראשון שכבר אמרתי, אמרתי תקשיב אם הוא באמת היה עובד עד 17:00 עובד מצוין אומר "תקשיב אני קורע את התחת עד 17:00 ב 17:00 אני לא יכול יותר לא מסוגל להישאר יותר".

הלוואי שכל העובדים יעבדו ככה גם הוא יעדיף שלא ישלם שעות נוספות ושכולם יעבדו בזמנם את מה שצריך אבל גם זאת לא האמת הוא לא באמת הולך עד הסוף הוא נצמד לחוזה רק בסעיף "אתה צריך ללכת הבית.

ש: אבל רגע אני לא מבין אם פיטרת אותו למה שאלת את השאלה?

אליעד: הוא רוצה להבין את העיקרון.

ש1: אני רוצה לדעת את ההיפוך.

ש2: מה עשית טעות?

אליעד: לא טעות רוצה להביא הצעות רוצה לראות עוד זווית, מה אתה אומר?

ש: זה לא תגיד ככה העובד לפעמים אין עבודה בבוקר פתאום יש את ההזמנה וצריך זה.

אליעד: לא אצלהם יש מספיק עבודה כל הזמן יום ולילה.

ש: יכול להיות יש שאין.

אליעד: לא אין שאין יש תמיד יש.

ש: הוא אמר לו תישאר שעות נוספות אז כאילו.

אליעד: הוא עקרונית רצה להגיד "אל תשגעו אותי" אז הוא אמר לו "בסדר לא אשגע אותך יותר בכלל".

ש1: הרגשת שהוא עושה לך תרגילים כאלה בשביל מכתב פיטורין.

ש2: כנראה שכן.

אליעד: מה זה משנה פיטר אותו נגמר הסיפור, טוב הנושא הזה הובן הובהר.
ניהול עובדים רגשות פיטורי עובד שאלה אמת בעיות משמעת אצל עובדים לאורך זמן שאלות דילמה פיטורים יתרונות וחסרונות בכל דבר אימון אימון למנהלים אימונים בעבודה בעיה בעיות בעיות בעבודה בעיות משמעת בעיות משמעת אצל עובדים בעיות עם עובדים חיסרון חיסרון או יתרון חיסרון ויתרון חיסרון יתרון חיסרון מול יתרון חסרונות חסרונות או יתרונות חסרונות בכל דבר חסרונות ויתרונות חסרונות יתרונות חסרונות מול יתרונות יועץ יעוץ יעוץ למנהלים יתרון יתרון או חיסרון יתרון וחיסרון יתרון חיסרון יתרון מול חיסרון יתרונות יתרונות או חסרונות יתרונות וחסרונות יתרונות וחסרונות בכל דבר יתרונות חסרונות יתרונות מול חסרונות להתאמן ללמוד ללמוד לנהל ללמוד לנהל עובדים ללמוד ניהול למידה למנהלים לנהל לנהל עובד לנהל עובדים לפטר לפטר עובד לפטר עובדים מנהל מנהלים משמעת משמעת אצל עובדים ניהול ניהול עובד ניהול עובדים עבודה עובד עובדים פיטור עובדים פיטורים
בעיות, חיפוש בעיות, ליצור בעיות, התגוננות, להתגונן, לא להתגונן, רע כל הזמן, הכל רע, פתרון בעיות, הכל בעיות
בעיות, חיפוש בעיות, ליצור בעיות, התגוננות, להתגונן, לא להתגונן, רע כל הזמן, הכל רע, פתרון בעיות, הכל בעיות
... חיפוש בעיות, ליצור בעיות, התגוננות, להתגונן, לא להתגונן, רע כל הזמן, הכל רע, פתרון בעיות, הכל בעיות למה אנשים מחפשים בעיות כל הזמן? אנשים כל הזמן עסוקים בחיפוש בעיות או ביצירת בעיות חדשות. אליעד מסביר שהסיבה לכך נובעת מכך שיש באדם מקום שמחפש בעיות באופן יזום, אפילו אם נדמה שאין באמת בעיה ממשית. אנשים לפעמים מרגישים ... אלא מהרעיון שהוא חושב עליו. כלומר, הבעיה היא לא השולחן, אלא המחשבה ... שיש שם שולחן. האדם למעשה יוצר לעצמו בעיה יש מאין. מה גורם לאדם ליצור לעצמו בעיות? הסיבה המרכזית שאנשים יוצרים לעצמם בעיות היא כי הם מתמקדים בדברים ... יותר או גרוע יותר. לכן, תמיד יהיו לו בעיות חדשות, כי תמיד ירגיש שהוא ... אנשים עסוקים בהתגוננות מתמדת מפני בעיות שהם יוצרים לעצמם. אליעד מדגים ... על עצמם ממשהו שהם בעצמם המציאו. מה הבעיה בחיפוש בעיות? אליעד מסביר שהחיפוש אחרי בעיות מייצר בעצמו סבל. אנשים חושבים שהם צריכים למצוא את הבעיות כדי לפתור אותן, אבל עצם החיפוש אחר הבעיות הופך לבעיה חדשה, חמורה יותר. אדם שמחפש בעיות ימצא אותן תמיד, משום שהחיפוש עצמו הוא מה שגורם לבעיה להופיע. אליעד נותן דוגמה של מישהי שטוענת שהיא חייבת למצוא מה הבעיות שלה כדי לפתור אותן, אבל הוא מבהיר לה שאולי אין לה בכלל בעיות אמיתיות, אלא עצם החיפוש שלה יוצר בעיות שלא היו קיימות מלכתחילה. אליעד ממליץ להפסיק לחפש בעיות ופשוט להתקדם קדימה ללא צורך לחפש וליצור בעיות. האם באמת רע לנו כל הזמן? ... מוחלט שהכל רע, מפסיק להיות מוטרד מבעיות יחסיות. אבל ברגע שאדם מתחיל ... הדרך לעצור את מעגל החיפוש המתמיד אחרי בעיות וההתגוננות מהן היא לעבור ...
איך לפתור בעיות בחיים? מה גורם לאדם להימנע מלפתור את הבעיות בחייו? איך בעיות רגשיות משפיעות על ההתנהלות הכלכלית? מדוע אנשים חוששים לפתור את הבעיה המרכזית שלהם? מה המשמעות של חוסר מוטיבציה לעבוד? כיצד יוצאים מדיכאון וחוסר משמעות? האם עבודה פותרת דיכאון וחרדות? כיצד מתמודדים עם בעיות זוגיות שהורסות את החיים? למה אנשים לא פותרים בעיות זוגיות? איך להציב מטרות חדשות בחיים? למה אין לי מוטיבציה לעבוד? איך לפתור בעיות רגשיות? מה עושים כשהחיים תקועים?
... לפתור בעיות בחיים? מה גורם לאדם להימנע מלפתור את הבעיות בחייו? איך בעיות רגשיות משפיעות על ההתנהלות הכלכלית? מדוע אנשים חוששים לפתור את הבעיה המרכזית שלהם? מה המשמעות של חוסר מוטיבציה לעבוד? כיצד יוצאים מדיכאון וחוסר משמעות? האם עבודה פותרת דיכאון וחרדות? כיצד מתמודדים עם בעיות זוגיות שהורסות את החיים? למה אנשים לא פותרים בעיות זוגיות? איך להציב מטרות חדשות בחיים? למה אין לי מוטיבציה לעבוד? איך לפתור בעיות רגשיות? מה עושים כשהחיים תקועים? מה גורם לאדם להימנע מלפתור את הבעיות בחייו? אליעד כהן מסביר באופן מפורט, מדוע אנשים נמנעים לפתור בעיות מרכזיות בחייהם, גם כשהם יודעים כיצד לפתור אותן. הוא מתמקד בשאלה מדוע אדם עשוי לא לפתור את הבעיה הכי משמעותית עבורו, למרות המודעות הגבוהה לפתרון שלה. אליעד נותן דוגמה ברורה של אדם שיש לו מספיק נכסים כדי לחיות ברווחה בסיסית, אך אין לו מספיק כסף ... האדם יציב באופן בסיסי, אך חסר לו את הביטחון ואת החופש הכלכלי המוחלט שהוא היה רוצה. איך בעיות רגשיות משפיעות על ההתנהלות הכלכלית? אליעד כהן מדגים כי לבעיות רגשיות יש השפעה ישירה על ההתנהלות הכלכלית ועל היכולת לפתח את עצמך כלכלית ואישית. הדוגמה שהוא נותן היא של אדם שעסק בעבר בנדלן ובמסעדנות, ועכשיו, בגלל בעיות רגשיות, הוא לא עובד בכלל. אותו אדם מסביר שהוא מדוכא רגשית ואינו מסוגל לעבוד, והסיבה לכך נעוצה בכך שהוא תקוע בבעיה זוגית קשה שאותה הוא לא מצליח לפתור. אליעד מסביר את הרעיון שהמוח של האדם זקוק לבעיות כדי להתעסק בהן. אם לאדם אין בעיות אמיתיות לפתור, המוח עלול ליצור בעיות רגשיות כמו דיכאון או חרדה כדי לספק לעצמו עניין. הוא נותן את הדוגמה של להוציא את האוויר מהחדר, ומסביר שהדרך היחידה להוציא את האוויר לחלוטין מהחדר היא למלא אותו במשהו אחר, כלומר, להחליף בעיה אחת באחרת. המשמעות היא שבן אדם שמרגיש תקוע בחייו צריך להציב מטרה או בעיה אחרת להתמודד איתה, במקום הבעיה שאותה הוא מתקשה לפתור. מדוע אנשים חוששים לפתור את הבעיה המרכזית שלהם? אליעד מדגיש את הפחד של אנשים לפתור את הבעיה העיקרית בחייהם, כי אז הם יישארו ללא משמעות וללא מטרה אחרת. הדוגמה שהוא נותן היא של אדם שנמצא בבעיה זוגית קשה, ואם יפתור אותה, הוא חושש שיישאר ללא תכלית אמיתית בחיים. הפחד הזה משתק אותו וגורם לו לא לפתור את הבעיה בכלל. אליעד משתמש בדוגמה של אדם שמעדיף לא לפתור בעיות ביחסים, כי אם הבעיה תיפתר, הוא ירגיש שהוא גמור ואין לו יותר מה לעשות בחייו. זו הסיבה שבגללה אנשים רבים מעדיפים להישאר תקועים במצב בעייתי. למה אנשים חייבים מטרות חדשות כל הזמן? אליעד כהן מסביר כי המוח חייב שתהיה לו מטרה חיובית להתקדם אליה, אחרת הוא נתקע. הוא מתאר כי אדם שאין לו אימג ... הוא אומר שהמוח תמיד זקוק למטרות כדי להרגיש משמעות, ובמקרה שאין מטרות, המוח יוצר בעיות רגשיות כדי למלא את החלל הזה. אליעד גם מתייחס לכך שאם אדם מציב לעצמו מטרות גדולות מדי, הוא עלול להתייאש לחלוטין. לכן הוא מציע להציב מטרות קטנות ... לנושא המוטיבציה לעבודה. הוא מסביר שאדם עשוי לומר שאין לו מוטיבציה לעבוד משום שיש לו בעיות רגשיות או שהוא רוצה לצאת לפנסיה מוקדם מדי. אבל בפועל, הסיבה לכך שהאדם אינו רוצה לעבוד היא שאין לו שאיפות אמיתיות או שהוא הציב לעצמו מטרה קשה מדי וכעת הוא מרגיש חסר סיכוי להשיג אותה. הוא מסביר שאנשים חייבים להרגיש התקדמות, והמוח זקוק לבעיות חדשות כדי להרגיש חי. כשהמוח מרגיש שאין לו
למה קשה להיות מאושר? למה יש בעיות בחיים? למה כל הזמן רע לי? למה אני מרגיש רע כל הזמן? למה החיים קשים? למה תמיד יש בעיות בחיים? למה החיים כל כך קשים? למה המוח מייצר בעיות? למה אני כל הזמן סובל? למה אני לא מצליח להיות מאושר?
למה קשה להיות מאושר? למה יש בעיות בחיים? למה כל הזמן רע לי? למה אני מרגיש רע כל הזמן? למה החיים קשים? למה תמיד יש בעיות בחיים? למה החיים כל כך קשים? למה המוח מייצר בעיות? למה אני כל הזמן סובל? למה אני לא מצליח להיות מאושר?
... קשה להיות מאושר? למה יש בעיות בחיים? למה כל הזמן רע לי? למה אני מרגיש רע כל הזמן? למה החיים קשים? למה תמיד יש בעיות בחיים? למה החיים כל כך קשים? למה המוח מייצר בעיות? למה אני כל הזמן סובל? למה אני לא מצליח להיות מאושר? למה קשה להיות מאושר? איך להתמודד עם בעיות בחיים? כאשר אדם חווה סבל או קושי בחיים, ישנן שתי גישות עיקריות שניתן לנקוט בהן כדי להבין את שורש הסבל ולמצוא פתרון. הגישות הללו מבוססות על הבנת הבעיות בצורה שונה, והן מציעות דרכים שונות להתמודדות. מהי הגישה הראשונה להסתכל על בעיות בחיים? הגישה הראשונה מתמקדת בניתוח פרטני של הבעיה. כלומר, כאשר אדם חווה סבל, למשל, בעקבות מחלה או בדידות, הוא שואל את עצמו מדוע הוא סובל. אם אדם מרגיש בדידות, עליו לשאול: למה רע לי להיות בודד? או אם הוא סובל ממחלה, עליו להבין מה בדיוק במחלה גורם לו לסבל. בגישה זו, האדם עוסק בזיהוי הבעיה הספציפית ומחפש פתרון ישיר לה. אם מדובר בעבודה, למשל, ולא מרוצה ממנה, האדם ינסה להבין מהם הגורמים לכך. כך, הבעיה מנותחת באופן פרטני והאדם מנסה להתמודד איתה ישירות. מהי הגישה השנייה להסתכל על בעיות? הגישה השנייה נראית באופן יותר כוללני ומחפשת את המכנה המשותף בין כמה בעיות. במקום להתמקד בבעיה אחת, אפשר לנסות להבין מהו השורש המרכזי של הסבל. ניתן לזהות שני סוגים של מכנים משותפים: המכנה המשותף הפסיכולוגי: ייתכן שכל הבעיות של האדם נובעות מפחד מסוים, כמו פחד מדחייה, פחד מכישלון או חוסר ביטחון עצמי. המכנה המשותף העמוק ביותר: כאן, הבעיה המרכזית היא חוסר התאמה בין רצונות האדם לבין המציאות. כלומר, הסבל לא נובע מהמצב הספציפי, אלא מהפער בין מה שהאדם רוצה לבין מה שקורה ... לברוח דרכו. אם הוא יעביר את החלון השלם למקום החלון השבור, הציפור עדיין תוכל לברוח דרך החלון השני. המשל הזה מראה שעל אף שהאדם פותר בעיה אחת, הבעיה לא נפתרת באמת, כי היא שורשית ולא פתירה על ידי פתרון נקודתי. כך קורה בחיים - אם אדם מחליף מקום עבודה או מערכת זוגית בלי לפתור את דפוסי ההתנהגות האישיים שלו, אותן בעיות ימשיכו להופיע. מהו המנגנון הפנימי שמייצר בעיות בחיים? אחת התובנות המרכזיות של אליעד כהן היא שהמוח האנושי תמיד יוצר בעיות חדשות. גם אם אדם יפתור את כל בעיותיו הקיימות, בעיות חדשות תמיד יופיעו. כדי להמחיש זאת, אליעד כהן מציע ניסוי מחשבתי: רשום את כל הבעיות שלך בחיים. דמיין שכל הבעיות הללו נפתרו לחלוטין. שאל את עצמך: האם אתה מרגיש שלמות מוחלטת? האם המוח שלך לא יתחיל לייצר בעיות חדשות? תשובתו של רוב האנשים היא שבסופו של דבר בעיות חדשות צצות. המוח לא יכול להתקיים ללא בעיות, שכן תפקודו מבוסס על ניגוד בין הרצון לבין המציאות. מה אפשר לעשות עם המידע הזה? במידה ואדם מבין שהמוח תמיד ייצור בעיות, יש שתי דרכים להתמודד עם המידע הזה: בחירת הבעיות: אדם יכול לבחור מטרות ויעדים שיאתגרו אותו ויובילו אותו להתקדמות חיובית. אם הוא לא יבחר את מטרותיו בעצמו, המציאות תכתיב לו מטרות שהוא לא בהכרח ירצה להתמודד איתן. חקר עמוק של המנגנון: ישנם אנשים המעוניינים לחקור למה המוח שלהם מייצר בעיות, ואם ישנה אפשרות לחיות בהרמוניה עם המציאות מבלי להרגיש התנגדות מתמדת. סיכום: איך להתמודד עם הבעיות ולמצוא אושר? הסבל בחיים נובע לעיתים מכך שהאדם אינו מסכים עם המציאות כפי שהיא. במקום להתמקד רק בפתרון
יצירת אמון עם שותפים עסקיים, פגישת היכרות עם שותפים, הסכם ממון לפני החתונה, הצפת בעיות עתידיות, איך להציף בעיות עתידיות? איך לבחור שותף לעסקים? איך לשדר אמון? איך לגרום למישהו לסמוך עליך? בעיות אפשריות בעתיד, ניסוח הסכמים
יצירת אמון עם שותפים עסקיים, פגישת היכרות עם שותפים, הסכם ממון לפני החתונה, הצפת בעיות עתידיות, איך להציף בעיות עתידיות? איך לבחור שותף לעסקים? איך לשדר אמון? איך לגרום למישהו לסמוך עליך? בעיות אפשריות בעתיד, ניסוח הסכמים
... עם שותפים, הסכם ממון לפני החתונה, הצפת בעיות עתידיות, איך להציף בעיות עתידיות? איך לבחור שותף לעסקים? איך לשדר אמון? איך לגרום למישהו לסמוך עליך? בעיות אפשריות בעתיד, ניסוח הסכמים למה כדאי להציף בעיות אפשריות לפני כניסה לשותפות עסקית? כאשר רוצים לבנות מערכת יחסים המבוססת על אמון, בין אם מדובר בשותפות עסקית, בהסכם בין חברות או ... אחת הפעולות החשובות ביותר היא להציף מראש בעיות פוטנציאליות שעלולות להתגלות בעתיד. רוב האנשים נמנעים משיחה גלויה על בעיות אפשריות, מחשש שהשיח הזה יפגע בשותפות או יגרום לצד השני לפחד, אך למעשה, ההימנעות הזו היא טעות שעלולה לעלות ביוקר בעתיד. מדוע אנשים נמנעים מלדבר מראש על בעיות עתידיות? בדרך כלל, אנשים נמנעים מלשאול שאלות כמו: מה יקרה אם לא נסתדר?, איפה יכולות להתעורר בעיות בינינו?, למה אתה חושב שאולי לא נסתדר?, מה גורם לך לחשוש ממני?, או אילו נקודות עשויות להיות בעייתיות בינינו בעתיד?. אנשים גם חוששים מחתימה על הסכם ממון לפני חתונה, מתוך תחושה שאם מדברים מראש על פרידה, אולי עדיף לא להתחתן בכלל. ... מעצמו, למרות שברור לכולם שיכולות להתעורר בעיות בהמשך. מהם היתרונות בהצפת בעיות עתידיות מראש? כאשר מדברים בגלוי מראש על בעיות עתידיות, משדרים אמינות ורצינות, ומפחיתים משמעותית את הסיכון לבעיות גדולות יותר בעתיד. לדוגמה, אדם שנוהג ברכב ולא חושב שיש סיכוי שיתרחשו תאונות - למעשה מגדיל את הסיכוי לתאונה, מכיוון שהוא אינו ... גם בשותפויות: כאשר שני הצדדים מדברים על הבעיות האפשריות, הם נעשים מודעים מראש לבעיות ומוצאים דרכים למנוע או לטפל בהן אם יתעוררו. אם שותף מסוים מסרב לדבר על בעיות עתידיות או להכניס סעיפים בהסכם שיגנו עליו, יש רק שתי אפשרויות: או שהוא אינו מודע לסכנות ואינו מבין בתחום, או שהוא יודע מראש שהוא ... ולכן לא אכפת לו מההשלכות. איך נכון להציף בעיות בלי להרתיע את הצד השני? למרות החשיבות של הצפת בעיות, חשוב להקפיד לעשות זאת בצורה מאוזנת וחכמה. אם תגזימו ותעלו יותר מדי בעיות, אתם עלולים להכניס את השותף הפוטנציאלי לחרדות, ולגרום לו להירתע משיתוף פעולה איתכם. לכן, הצפת הבעיות צריכה להיעשות באופן מתון וממוקד, תוך כדי יצירת שיח פתוח וכנה, בלי להלחיץ את הצד השני. אילו שאלות כדאי לשאול בפגישת היכרות עם ... לשאול שאלות כמו: איפה לדעתך עלולות להתעורר בעיות בינינו בעתיד? אילו בעיות היו לך בעבר עם שותפים או לקוחות אחרים? מה יכול לגרום לך לא להסתדר איתי לדעתך? ממה אתה חושש בשותפות בינינו? איך בדרך כלל אתה נוהג ... מוצלחת. מדוע אנשים לא אמינים נמנעים מהצפת בעיות? אליעד מסביר שכאשר אדם נמנע לחלוטין מלהעלות שאלות הנוגעות לבעיות עתידיות, הוא בדרך כלל או טיפש, או שקרן המתכוון להפר את ההסכם בכל מקרה. אנשים לא אמינים יעדיפו לסגור עסקה במהירות בלי לדון ... טוב וברור לכולם. מה המסקנה לגבי שיחות על בעיות פוטנציאליות? אליעד מציע לאמץ גישה מפוכחת, שבה בעת יצירת אמון עם שותפים עסקיים או כל סוג של שותפות אחרת, לא לחשוש להציף בעיות עתידיות. זוהי לא המלצה מוחלטת, אבל בהחלט עצה שצריך לשקול ברצינות: לחשוב כמה, איך ולמה כדאי להציף את הבעיות הללו כבר בשלב הראשוני של ההיכרות. בסופו של דבר, הצפת בעיות מראש לא מעידה על חוסר אמון, אלא להפך - היא מראה על רצינות, אמינות ושקיפות, ומגבירה את הסיכוי לשותפות ארוכת טווח ומוצלחת. איך להציף בעיות עתידיות בשותפות? כיצד ליצור אמון עם שותפים עסקיים? האם כדאי לחתום על הסכם ממון לפני חתונה? איך לבחור שותף לעסקים? איך לנסח ... המרכזי כרגע הוא זה: צריך להציף מראש את הבעיות שאתה חושב שיכולות לצוץ בהמשך הדרך. אני אסביר: כששני אנשים נפגשים כדי לבדוק אם הם מתאימים לשותפות - אם זה בעסק, בזוגיות או בכל ...
פתרון בעיות, רעש מהשכנים, להתמודד עם בעיות, איך להפסיק לסבול, שחרור מהסבל, למה אתה סובל, התמודדות עם בעיות, בעיות נפשיות, סבל נפשי, להיות מאושר, מהו אושר, יצירת בעיות
פתרון בעיות, רעש מהשכנים, להתמודד עם בעיות, איך להפסיק לסבול, שחרור מהסבל, למה אתה סובל, התמודדות עם בעיות, בעיות נפשיות, סבל נפשי, להיות מאושר, מהו אושר, יצירת בעיות למה אתה סובל מרעש מהשכנים? אליעד מסביר כיצד להתמודד עם תחושת סבל שנוצרת כתוצאה מרעש של שכנים. האדם שסובל מהרעש חושב שהבעיה היא הרעש עצמו, אבל אליעד מציע דרך אחרת להבין את הבעיה. אליעד אומר שאם האדם סובל, הוא צריך לחקור לעומק למה בדיוק הוא סובל. הוא נותן דוגמה לרעש של השכנים, ואומר שהשאלה שצריך לשאול היא לא איך ... לו להתרכז. אליעד שואל אותו אם הוא בטוח שזו הסיבה האמיתית, או שאולי הרעש מפריע לו מסיבות אחרות לגמרי. הוא מדריך את האדם לבדוק האם הרעש עצמו הוא מה שמפריע, או שהבעיה נעוצה ברצון שלו להתרכז, או בתחושת חוסר שליטה. האם אפשר להשתחרר מסבל מוחלט? האדם שואל אם אפשר לשחרר את המחשבה שאין שחרור מוחלט מסבל. אליעד ... קונקרטי ולא מופשט. כשהאדם מדבר על רעש באופן כללי או על תחושה של חיסרון מופשט, אליעד מתעקש שייתן דוגמאות ברורות ופרקטיות. הוא אומר שהרבה פעמים האדם מייצר לעצמו בעיות מופשטות כדי לא להתמודד באמת עם הבעיה שלו. לדוגמה, כשאליעד מבקש דוגמה לסבל, האדם מתקשה לתת דוגמה ספציפית, ואליעד מבהיר לו שכאן טמונה הבעיה - אי ההגדרה המדויקת של מה שמפריע לו. איך אדם מייצר לעצמו סבל? אליעד אומר שלעיתים האדם עצמו מייצר את הבעיות שלו. הוא נותן דוגמה לכך שכאשר האדם פותר בעיה אחת, הוא מיד עובר לבעיה אחרת או מייצר בעיה חדשה. הוא מכנה זאת מחלקת שימור בעיות. האדם כביכול מתרחק מפתרון הבעיות על ידי מעבר לבעיות מופשטות יותר במקום להתמקד בבעיה הספציפית שממנה הוא סובל כרגע. לדוגמה, האדם אומר שהוא לא מבין מי הוא באמת וזו בעיה גדולה עבורו. אליעד שואל אותו אם באמת חשוב לו לדעת מי הוא, או שזו רק דרך להתרחק מבעיה מוחשית יותר שהוא לא מצליח להגדיר. האדם מודה שלפעמים הוא לא באמת מבין למה הבעיות המופשטות האלה מפריעות לו, ואליעד מראה לו שזו הדרך שבה הוא משמר את תחושת הסבל. האם הסבל נובע מחוסר הבנה? האדם טוען שהוא סובל מכיוון שהוא ... מבין את המציאות או מי הוא באמת. אליעד בודק איתו האם חוסר ההבנה הזה חייב לגרום לו לסבל. הוא שואל אם עצם העובדה שהוא לא יודע הכל על עצמו או על המציאות חייבת להיות בעיה בפני עצמה. האדם מבין שזה לא בהכרח חייב לגרום לסבל, אך הוא עדיין מתקשה לקבל זאת באופן מלא. איך להשתחרר מהסבל בצורה פרקטית? אליעד מציע דרך ... ברורות וממוקדות כמו מה בדיוק מפריע לי עכשיו?, איפה נמצא הסבל?, מה בדיוק התחושה שמפריעה לי?. כשהאדם בודק את הדברים בצורה מאוד מפורטת, הוא עשוי לגלות שאין באמת בעיה אמיתית, ושהסבל היה רק במחשבה שלו. לדוגמה, אליעד מציע לאדם לבדוק אם הבעיה היא באמת ברעש או במשהו אחר. הוא אומר שאם האדם יבדוק ויגדיר את הבעיה שלו בצורה מדויקת מאוד, הוא יראה שהבעיה לא קיימת באמת, והסבל יעלם. למה אנשים לא רוצים לפתור את הבעיות שלהם? אליעד מסביר שלפעמים אנשים דווקא רוצים בעיות, כי בעיות נותנות להם תחושה של משמעות או שליטה. הוא מתאר אנשים שמייצרים בעיות חדשות בכל פעם שהם עומדים לפתור את ה
מאיפה להתחיל לפתור בעיות? איזו שאלה הכי חשובה? מאיזו שאלה להתחיל, איזו בעיה לפתור קודם? יחסי מטופל ומטפל, הדרכת מטפלים, מכנה משותף בין שאלות, מכנה משותף בין בעיות, איך לפתור בעיה? מהי השאלה הכי חשובה? בעיות חופפות, בעיות קשורות
מאיפה להתחיל לפתור בעיות? איזו שאלה הכי חשובה? מאיזו שאלה להתחיל, איזו בעיה לפתור קודם? יחסי מטופל ומטפל, הדרכת מטפלים, מכנה משותף בין שאלות, מכנה משותף בין בעיות, איך לפתור בעיה? מהי השאלה הכי חשובה? בעיות חופפות, בעיות קשורות
... להתחיל לפתור בעיות? איזו שאלה הכי חשובה? מאיזו שאלה להתחיל, איזו בעיה לפתור קודם? יחסי מטופל ומטפל, הדרכת מטפלים, מכנה משותף בין שאלות, מכנה משותף בין בעיות, איך לפתור בעיה? מהי השאלה הכי חשובה? בעיות חופפות, בעיות קשורות איך להחליט מאיזו בעיה להתחיל לטפל? כאשר יש לאדם כמה בעיות שונות, בין אם מדובר בטיפול פסיכולוגי, אימון אישי או אפילו בעיה רפואית, עולה השאלה: באיזו בעיה להתחיל לטפל קודם? אליעד כהן מדגיש שיש לגשת לנושא דרך הסתכלות רחבה יותר, להבחין בקשרים הקיימים בין הבעיות ולהגדיר את סדר הטיפול על פי כך. הרעיון המרכזי הוא לא לגשת לכל בעיה בנפרד באופן שטחי, אלא לחפש מכנה משותף בין הבעיות ולהגיע לבעיה שורשית שתוכל להשפיע על כל היתר. מהם השיקולים בבחירת הבעיה הראשונה לטיפול? אליעד כהן מתאר כמה שיקולים חשובים שיש לקחת בחשבון כאשר מחליטים מאיפה להתחיל לפתור בעיות: הבעיה הכי מציקה למטופל - ניתן לשאול את האדם ישירות מה הדבר שהכי מציק לו, ובהתאם לכך להתחיל לטפל. יעילות הטיפול - לבדוק איזו בעיה ניתן לפתור בקלות או במהירות, והאם פתרונה יסייע לפתרון בעיות נוספות. התועלת הכוללת - לשקול איזו בעיה תביא הכי הרבה תועלת אם היא תיפתר קודם, ואיך זה ישפיע על איכות החיים הכוללת של המטופל. יכולת המטופל להכיל את הטיפול - עד כמה האדם מסוגל להתמודד כרגע עם הטיפול, כמה הוא פתוח, וכמה הוא מוכן לקבל את ההכוונה. הסיכוי לטפל בבעיה באופן מלא ומוחלט - לעיתים יש בעיות שניתן לפתור חלקית בלבד, אך הפתרון החלקי עשוי להיות משמעותי בפני עצמו. מדוע חשוב למצוא את המכנה המשותף בין בעיות? לפי אליעד כהן, חשוב במיוחד למצוא את המכנה המשותף או את הבעיה השורשית בין הבעיות, כי אז ניתן לפתור כמה בעיות במקביל. לדוגמה, אם למטופל יש בעיה של דיכאון ובעיה של ביטחון עצמי נמוך, ייתכן שהדיכאון הוא תוצאה של הביטחון העצמי הנמוך. במקרה כזה, טיפול בביטחון העצמי עשוי לפתור או להקל על ... טיפול ממוקד יותר, יעיל יותר ובעל השפעה עמוקה לטווח ארוך, במקום כיבוי שריפות נקודתי. איך לדעת מהי הבעיה השורשית? הדרך לדעת מהי הבעיה השורשית היא על ידי חקירה לעומק של הבעיות שהאדם מציג. אליעד כהן מסביר שיש להסתכל על מכלול
פתרון בעיות ללא פתרון, למה כשאין פתרון אין בעיה? האם יש בעיות ללא פתרון? להיות בטוח שאין פתרון, להרגיש טוב בלי רע, איך לפתור בעיות בלי פתרון? מה לעשות כשאין פתרון לבעיה? התמודדות עם בעיות קשות ללא פתרון
פתרון בעיות ללא פתרון, למה כשאין פתרון אין בעיה? האם יש בעיות ללא פתרון? להיות בטוח שאין פתרון, להרגיש טוב בלי רע, איך לפתור בעיות בלי פתרון? מה לעשות כשאין פתרון לבעיה? התמודדות עם בעיות קשות ללא פתרון
פתרון בעיות ללא פתרון, למה כשאין פתרון אין בעיה? האם יש בעיות ללא פתרון? להיות בטוח שאין פתרון, להרגיש טוב בלי רע, איך לפתור בעיות בלי פתרון? מה לעשות כשאין פתרון לבעיה? התמודדות עם בעיות קשות ללא פתרון למה כשאין פתרון, אין בעיה? כאשר אדם מתמודד עם בעיה בחייו, הוא בדרך כלל רוצה למצוא לה פתרון. לדוגמה, אם אדם רעב, הוא מרגיש שיש לו בעיה כי הוא רוצה לאכול, ואם הוא בודד, הוא סובל כי הוא לא רוצה להיות לבד. הסבל, לפי אליעד כהן, קיים רק כל עוד האדם מאמין שיש פתרון אפשרי לבעיה. אם אדם היה בטוח לחלוטין שאין פתרון לבעיה, הוא לא היה מרגיש רע בגללה. סבל קיים רק כאשר האדם חושב שיש שינוי אפשרי, ושהבעיה ניתנת לפתרון. מה קורה כשאנחנו חושבים שאולי יש פתרון? לרוב, כאשר אנשים פוגשים בעיה שאין לה פתרון ברור, הם עדיין נאחזים בתקווה שאולי ימצא פתרון בהמשך, לעיתים מתוך אמונה שמישהו יכול לעזור להם או שיקרה נס. לדוגמה, אדם שמאמין שאולי אלוהים יעזור לו, רואה את הבעיה ככזו שיכולה להיפתר, וממשיך לסבול ממנה בגלל שהיא לא פתורה. מה לעשות כשאין פתרון לבעיה? אם יש בעיה שאין לה פתרון או אם לא נמצא לה פתרון, הפתרון עשוי להיות פשוט להפסיק לנסות לפתור אותה. אם אדם יצליח לשכנע את עצמו שאין פתרון, הבעיה תפסיק להטריד אותו. אדם מפסיק לרצות לשנות את המציאות אם הוא בטוח שאין פתרון לבעיה, ואז הבעיה לא תציק לו. אליעד כהן מציין כי הבעיה עצמה נובעת מהרצון לשנות את המציאות, וכשאדם מבין שאין פתרון, הוא משחרר את עצמו מהמאבק והבעיה נעלמת. איך כל בעיה בעולם ניתנת להמרה לבעיה שאין לה פתרון? אליעד כהן מביא דוגמה לאדם רעב - יש לו בעיה, הוא רעב ויכול לאכול כדי לפתור את הבעיה. אולם, ברגע שיבוא רעב נוסף אחרי האוכל, הבעיה לא נפתרה באמת. כך גם אם אדם חולה ויכול להחלים, אחרי ההחלמה עשויה להופיע מחלה אחרת. כלומר, אין פתרון מוחלט לכל בעיה, כי כל פתרון מביא איתו בעיה חדשה. לדוגמה, אדם שמבין שלבסוף אין פתרון למאבק המתמיד להרגיש טוב בלי רע, יפסיק להיאבק בזה. האם באמת אין פתרון לשום בעיה? למעשה, אליעד כהן טוען שהאמת היא שלהכל יש פתרון, אך השכל שלנו לא תמיד מסוגל לדמיין את הפתרון. זה לא אומר שהפתרון לא קיים. אם אדם מבין שהוא לא חייב להאמין למגבלות של השכל, הוא יכול להגיע לשחרור מוחלט. במצב כזה, הוא מבין שאין בעיות אמיתיות, כי מחוץ לשכל אין
האם לבעיה קשה יכול להיות פתרון קל? האם יכול להיות פתרון קשה לבעיה קלה? איך לא לפחד מבעיות? איך להתמודד עם בעיות קשות? אולי יש פתרון קל לבעיה קשה? איך לפתור בעיות? מוטיבציה לפתור בעיות קשות, לא להתייאש לפתור בעיות קשות
האם לבעיה קשה יכול להיות פתרון קל? האם יכול להיות פתרון קשה לבעיה קלה? איך לא לפחד מבעיות? איך להתמודד עם בעיות קשות? אולי יש פתרון קל לבעיה קשה? איך לפתור בעיות? מוטיבציה לפתור בעיות קשות, לא להתייאש לפתור בעיות קשות
... לבעיה קשה יכול להיות פתרון קל? האם יכול להיות פתרון קשה לבעיה קלה? איך לא לפחד מבעיות? איך להתמודד עם בעיות קשות? אולי יש פתרון קל לבעיה קשה? איך לפתור בעיות? מוטיבציה לפתור בעיות קשות, לא להתייאש לפתור בעיות קשות האם לבעיה קשה יכול להיות פתרון קל? איך לא לפחד מבעיות? לפעמים אנשים חווים בעיות שהם סבורים שהן קטנות ויש להן פתרונות פשוטים, אך לעיתים ישנן בעיות שמלוות את האדם לאורך זמן, מרגישות כאילו הן מסובכות או מקשות עליו בצורה משמעותית. אליעד כהן מציין כי יש מקרים בהם בעיה שנראית מאוד קשה, למעשה יש לה פתרון פשוט וקל, וכך גם להיפך - בעיה שנראית קלה יכולה להימשך לנצח בלי פתרון ברור. הוא מתחיל בהסבר על הצורך להבדיל בין מה שנראה כבעיה קטנה לבין היכולת להתמודד איתה. לדוגמה, אדם נכנס לחדר חשוך ולא מצליח למצוא את האור. הוא יכול להיתקל בקירות, להיתקל במכשולים, אך הפתרון הוא פשוט - הדלקת האור. אם הוא יודע איפה נמצא האור, הבעיה נפתרת בקלות. זו דוגמה לבעיה שנראית כקשה, אך הפתרון שלה מאוד פשוט. ההסבר של אליעד כהן מתאר גם כיצד בעיות נפשיות, כמו פחדים או חרדות, עשויות להיראות כבעיות קשות או לא פתירות, אך עם הבנה נכונה וידע על הפתרונות האפשריים, גם בעיות כאלה עשויות למצוא פתרון פשוט. הוא מדגיש שבמקרים כאלה, אנשים עשויים להמליץ על טיפול תרופתי או על ייעוץ מקצועי, אך לעיתים הפתרון טמון בהבנה או בפרקטיקות פשוטות יותר שיכולות להקל או להפסיק את הסבל. מהן הסיבות לא להתייאש מבעיות קשות? בהמשך, אליעד כהן מדבר על החשיבות של לא להתייאש כאשר פוגשים בעיות קשות. גם אם בעיה נראית בלתי פתירה, חשוב להמשיך לחפש אחר הפתרון. הוא מציין שלעיתים חיפוש ארוך אחרי פתרון לא בהכרח אומר שאין פתרון - ייתכן שהפתרון פשוט וקל, אך לא נמצא עדיין. הכוונה היא להמשיך ולחפש, בלי להיכנע או להפסיק את החיפוש, כי יש סיכוי גדול שניתן למצוא פתרון פשוט לבעיה שנראתה גדולה ומסובכת. האם יש פתרון לבעיות קטנות שלא נמצא? מצד שני, הוא מציין גם את האפשרות שבעיה שנראית קטנה ונשקלת ככאלה, עשויה להיות בעיה שאין לה פתרון כלל. המקרה הזה הוא ההפך הגמור, שבו לא משנה כמה תחשוב על הפתרון, ייתכן כי אין כזה. על פי אליעד, בעיה כזו יכולה להיות מאתגרת מאוד, אבל יש לדעת להבחין בין בעיות שאכן יש להן פתרון ובין כאלו שאין להן. לסיכום, אליעד כהן מציין כי הדרך הנכונה להתמודד עם בעיות, קטנות כגדולות, היא להימנע מהתמקדות בתפיסה המובילה לפחד או לדאגה מיותרת. בכל
איך לפתור בעיות שאין להן פתרון? איך לפתור בעיות קשות? איך להתמודד עם בעיה בלי פתרון? לפתח את השכל, לפתח את החשיבה, לפתח את יכולת החשיבה, איך למצוא פתרון לבעיות בלי פיתרון? איך לפתור בעיות בחיים? איך להתמודד עם בעיות בחיים?
איך לפתור בעיות שאין להן פתרון? איך לפתור בעיות קשות? איך להתמודד עם בעיה בלי פתרון? לפתח את השכל, לפתח את החשיבה, לפתח את יכולת החשיבה, איך למצוא פתרון לבעיות בלי פיתרון? איך לפתור בעיות בחיים? איך להתמודד עם בעיות בחיים?
... לפתור בעיות שאין להן פתרון? איך לפתור בעיות קשות? איך להתמודד עם בעיה בלי פתרון? לפתח את השכל, לפתח את החשיבה, לפתח את יכולת החשיבה, איך למצוא פתרון לבעיות בלי פיתרון? איך לפתור בעיות בחיים? איך להתמודד עם בעיות בחיים? איך להתמודד עם בעיות קשות שאין להן פתרון? כאשר אדם נתקל בבעיה בחיים, ולא משנה כמה הוא מתאמץ, חושב ומנסה למצוא לה פתרון, הוא עדיין לא מצליח לפתור אותה. יכול להיות שהוא משקיע זמן רב בלנתח את שורש הבעיה, בודק מה המקור שלה ומחפש כל אפשרות אפשרית לפתרון, אך בסופו של דבר הוא נשאר ללא מענה. השאלה היא, מה עליו לעשות במצב כזה? איך אפשר לפתור בעיה שנראית כבעיה ללא פתרון? האם באמת קיימת בעיה שאין לה פתרון? אליעד כהן מסביר כי אם אדם היה בטוח במאה אחוז שאין פתרון לבעיה מסוימת, באותו רגע הבעיה הייתה נעלמת. כלומר, ההבנה המוחלטת שאין פתרון - מבטלת את תחושת הבעיה עצמה. אליעד אינו נכנס בשלב זה לבדוק האם הטענה הזאת מדויקת או לא, משום שזהו נושא נפרד. אך הוא מציין את הנקודה החשובה הזאת כדי להבהיר דבר אחד: עצם קיום הבעיה נובע מההנחה שיש פתרון אפשרי כלשהו שאדם עדיין לא הצליח למצוא. למה חשוב לפתח את השכל כדי לפתור בעיות? אליעד מסביר בפירוט שאם אדם מנסה לפתור בעיה ואינו מצליח, התשובה לכך היא פשוטה מאוד: עליו להמשיך ולפתח את השכל שלו. לדבריו, הפתרון הוא להגדיל את יכולת החשיבה הכללית, משום שככל שהשכל מתפתח ומתחזק, גדל הסיכוי שהאדם יצליח לראות את הבעיה מזווית אחרת או למצוא פתרון שהיה נסתר ממנו קודם לכן. מה הקשר בין ... עדיין לא מצליח להרים את המשקולת, התשובה ברורה: עליו להמשיך לחזק עוד ועוד את השרירים שלו. אותו עיקרון בדיוק נכון לגבי שכל האדם. אם הוא נתקל בבעיה, מנסה לפתור אותה ואינו מצליח, התשובה היא שעליו להמשיך לפתח ולחזק את יכולות החשיבה שלו, כדי שיוכל להתמודד טוב יותר עם בעיות עתידיות. בדיוק כמו בשרירים, אין גבול להתפתחות ולחיזוק השכל. תמיד אפשר להמשיך ולפתח אותו, ולכן אם האדם לא מוצא פתרון לבעיה - עליו פשוט להשקיע בפיתוח החשיבה. איך בדיוק מפתחים את השכל כדי לפתור בעיות? אליעד כהן מבהיר כי פיתוח השכל משמעותו לבצע תרגילי חשיבה, לפתור חידות, לחשוב על דברים בצורה יצירתית, לנתח בעיות מזוויות שונות ולנסות להתבונן בדברים בצורה חדשה. לדבריו, ככל שהאדם יעסוק יותר בפעילויות המפתחות את החשיבה, כך הוא יצליח להתמודד טוב יותר עם הבעיות שלו. כמו בדוגמת המשקולות, ככל שהשכל מתפתח יותר - האדם מגיע עם שכל חזק יותר להתמודדות מול הבעיה. זה מגדיל משמעותית את הסיכוי שהפתרון המיוחל יופיע באופן טבעי ... במאה אחוז שהוא כבר הפעיל את כל יכולות השכל שלו והוא בטוח לחלוטין שאין דרך נוספת לפתח עוד את החשיבה שלו, ואם הוא בטוח לחלוטין שהוא חקר את הבעיה מכל כיוון אפשרי ועדיין לא מצא פתרון - במקרה כזה הבעיה באמת נעלמת. ההסבר לכך הוא שעצם הוודאות המוחלטת שאין פתרון מבטלת לחלוטין את ההרגשה של קיום הבעיה. אך הוא מדגיש כי בפועל, כמעט תמיד יש מקום נוסף לפתח את השכל, ולכן כמעט תמיד קיימת אפשרות לפתרון כלשהו שעדיין לא התגלה. מכאן יוצא שרוב הבעיות הן פתירות אם רק ממשיכים לפתח את השכל. מהו הפתרון הסופי
איך לפתור בעיות מורכבות? איך למצוא פתרונות? מה בטוח נכון? מה אני בטוח יודע? במה אני בטוח, איך לקבל החלטות? חשיבה יצירתית, מודל פתרון בעיות מסובכות, תהליך פתרון בעיות קשות, אסטרטגיות לפתרון בעיות
איך לפתור בעיות מורכבות? איך למצוא פתרונות? מה בטוח נכון? מה אני בטוח יודע? במה אני בטוח, איך לקבל החלטות? חשיבה יצירתית, מודל פתרון בעיות מסובכות, תהליך פתרון בעיות קשות, אסטרטגיות לפתרון בעיות
... לפתור בעיות מורכבות? איך למצוא פתרונות? מה בטוח נכון? מה אני בטוח יודע? במה אני בטוח, איך לקבל החלטות? חשיבה יצירתית, מודל פתרון בעיות מסובכות, תהליך פתרון בעיות קשות, אסטרטגיות לפתרון בעיות איך לפתור בעיות מורכבות בצורה נכונה? אליעד כהן מסביר לעומק כיצד לגשת לפתרון בעיות מורכבות, כאשר אחת השיטות המרכזיות היא להבין קודם כל מה הדבר שאנו יודעים בוודאות. לדבריו, בעיות מורכבות יוצרות תחושת עומס וחוסר אונים בגלל שיש בהן הרבה מאוד פרטים ונתונים. לפעמים לא ברור כיצד לחלק את הבעיה למרכיבים, כי לא תמיד ניתן להבין מה קשור למה, ולא תמיד ברור מהיכן להתחיל. למשל, כאשר אדם עומד מול בעיה סבוכה מאוד, עם מאות פרטים אפשריים ואין לו מושג מאיפה להתחיל, ההמלצה של אליעד היא פשוט לשאול: מה אני בטוח יודע? מה ודאי לי במצב הזה? גם אם הכל נראה מבולגן ומסובך, תמיד ... כאשר לא ברור בכלל מאיפה להתחיל לפתור? אליעד מדגיש שיש לפעמים מקרים שבהם הבעיה כל כך מורכבת ולא ברור בכלל מה צריך להיות הסוף שלה. הוא נותן דוגמה של אדם שרוצה לקנות דירה ולא בטוח איזו דירה לבחור או איך להחליט. קודם כל, אותו אדם צריך לברר עם עצמו מה ... הדבר הראשון שברור בוודאות, אפשר להתקדם הלאה לשלב הבא. מה עושים כאשר החלוקה לבעיות קטנות לא מספיקה? למרות שהשיטה של חלוקה לבעיות קטנות יכולה לעזור, אליעד מבהיר שלפעמים הבעיה מורכבת מדי, והחלוקה הזו לא נותנת פתרון. במקרה כזה, אליעד ממליץ להשתמש בשיטה נוספת, שהיא צמצום מספר האפשרויות על ידי בירור מה ודאי ומה לא. לדוגמה, אם אדם מתלבט אם להתפטר ... חדשות ולהתקדם לפתרון הכולל. איך הגישה של ודאות עוזרת לצאת מתקיעות בפתרון בעיות? אליעד מציין שלעתים אנשים נתקעים בלולאה אינסופית של ספקות, כאשר כל דבר שנראה וודאי מתברר לאחר מכן כלא ודאי, מה שיוצר בלבול מוחלט. במקרה כזה, אליעד ממליץ לחזור ולשאול שוב ... למקד את המחשבה ולהוציא את האדם מלופ של ספקות אינסופיים. הוא נותן דוגמה של בעיה מתמטית: אדם לא יודע מאיפה להתחיל את הפתרון, ולכן עליו לרשום תחילה את כל הדברים שהוא יודע בוודאות. לאחר מכן, מתוך הדברים הבטוחים, הוא צריך לנסות להסיק מסקנות לגבי הדברים ... שנראה יחסית יותר נכון מהאחרים. המסר המרכזי של אליעד הוא שללא קשר למורכבות הבעיה, הדרך הטובה ביותר לגשת לפתרון היא להתחיל דווקא מהדברים הוודאיים. גם אם אין ודאות מלאה לגבי הפתרון, הגישה של להתחיל ממה שאתה בטוח יכולה להביא לבהירות, להקטנת ספקות, ובסופו של דבר למצוא פתרונות מעשיים. איך לפתור בעיות מסובכות? איך לקבל החלטה נכונה? איך להתחיל לפתור בעיות מורכבות? אסטרטגיות לפתרון בעיות קשות מה לעשות כשאין לי מושג מאיפה להתחיל? מה אני בטוח יודע? מה לעשות כשלא ברור מה הפתרון? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יעוץ למנהלים, פיטור עובדים, לפטר עובדים, בעיות עם עובדים, בעיות משמעת אצל עובדים, לנהל עובדים, בעיות בעבודה, ללמוד לנהל עובדים, יתרונות וחסרונות בכל דבר, אימון למנהלים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בעיות, איך להעריך את עצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיגמל מהימורים? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בזוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: בעיות, דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש או אין אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בתל אביב, מאמן אישי בסקייפ, אימון אישי ועסקי בתחום בעיות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3125 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 19:45:34 - wesi1