אטיולוגיה, סיבתיות, סיבה ותוצאה, מהות וצורה, אלוהים סיבת כל הסיבות, הסיבה הראשונה, המסובב הראשון, יחסי סיבה ומסובב, מחוייב המציאות, אפשרי המציאות, איך עובד הרצון? חלק 1
מה המשמעות של סיבה ותוצאה לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מציג בהרצאה את המושגים של סיבה ותוצאה, מהות וצורה, ומדבר על יחסי הגומלין ביניהם, תוך שהוא בוחן כיצד הם משפיעים על הבנת הרצון האנושי והמציאות. הוא מסביר כי מושג הסיבה והתוצאה לא תמיד פשוט כפי שהוא נראה, ולמעשה אין סיבתיות מוחלטת אם התוצאה והסיבה אינן זהות לחלוטין. אליעד מציין כי כל קשר סיבה - תוצאה הוא תמיד יחסי, ולא תמיד יש קשר ישיר בין השניים.
האם תוצאה יכולה להתרחש בלי הסיבה שלה?
לפי אליעד, לא תמיד התוצאה חייבת להתרחש בעקבות סיבה מסוימת. הוא מציין כי לא כל סיבה בהכרח מובילה לתוצאה אחת ספציפית. לדוגמה, הוא מביא את הדוגמה של אדם שזורק כוס מים על הרצפה, ושואל האם זה מחויב שהמים שעל הרצפה הגיעו בגלל זריקת הכוס. התשובה היא לא בהכרח, שכן ייתכן שהמים הגיעו לרצפה מסיבה אחרת, כמו דליפה. כמו כן, הוא מציין שייתכן שהכוס לא נשפכה בכלל, לדוגמה אם היא הייתה ריקה או חסומה. המסקנה היא כי קשר סיבה - תוצאה הוא תמיד יחסי ולא מוחלט.
מדוע סיבה ותוצאה לעולם אינן זהות?
הסיבה והתוצאה לא יכולות להיות זהות לחלוטין, כיוון שכאשר סיבה ותוצאה זהות, לא ניתן להבחין ביניהן ואין מקום למונחים שונים. אליעד מביא את הדוגמה של המשפט "אני פה כי אני פה", שמציג מצב שבו הסיבה והתוצאה הן זהות לחלוטין. במקרה כזה, אין תובנה נוספת מעבר למשפט הזה, כיוון שאין הבדל בין הסיבה לבין התוצאה. המשמעות היא שסיבה ותוצאה אינן יכולות להיות זהות לחלוטין, כי ברגע שהן זהות לא נוכל להוציא מהן תובנה או משמעות.
מה ההבדל בין סיבה מחייבת לסיבה מאפשרת?
אליעד מציין את ההבדל בין סיבה מחייבת לסיבה מאפשרת:
- סיבה מחייבת היא סיבה שהופכת את התוצאה לבלתי נמנעת. לדוגמה, אם חדר ריק, הכנסת אובייקט לתוכו מחייבת שהחדר כבר לא יהיה ריק.
- סיבה מאפשרת היא סיבה שיוצרת תנאים בהם תוצאה יכולה להתרחש, אך לא בהכרח שהיא תתרחש. דוגמה לכך היא אדם שמניח כוס מים על הרצפה. הסיבה מאפשרת את שפיכת המים, אך לא בהכרח היא תוביל לכך. ייתכן שהכוס לא תישפך.
מדוע בלתי אפשרי להגדיר סיבה ראשונה?
לפי אליעד כהן, הרעיון של סיבה ראשונה או אלוהים כסיבת כל הסיבות לא מספק תשובה מוחלטת. אם אלוהים הוא הסיבה לכל, נשאלת השאלה מדוע אלוהים עושה פעולה מסוימת ולא אחרת. תשובה כמו "כי כך הוא רוצה" אינה מספקת הבנה נוספת, ולכן רעיון הסיבה הראשונה לא יכול להיחשב לסיבה מוחלטת. תמיד יישארו שאלות פתוחות לגבי מניעיו של האל, ובכך הרעיון של סיבתיות מוחלטת אינו אפשרי מבחינה לוגית.
כיצד פועל הרצון לפי אליעד כהן?
אליעד טוען שהרצון האנושי נובע מהבדל בין שני דברים. לדוגמה, אדם רוצה להיות בריא ולא חולה, רק אם הוא מסוגל להבדיל בין בריא לחולה. הוא טוען שהסיבה לכך שאנחנו רוצים דברים היא שהאדם מבחין בין דבר להיפוכו. אך גם כאן, אין...
אליעד כהן מציג בהרצאה את המושגים של סיבה ותוצאה, מהות וצורה, ומדבר על יחסי הגומלין ביניהם, תוך שהוא בוחן כיצד הם משפיעים על הבנת הרצון האנושי והמציאות. הוא מסביר כי מושג הסיבה והתוצאה לא תמיד פשוט כפי שהוא נראה, ולמעשה אין סיבתיות מוחלטת אם התוצאה והסיבה אינן זהות לחלוטין. אליעד מציין כי כל קשר סיבה - תוצאה הוא תמיד יחסי, ולא תמיד יש קשר ישיר בין השניים.
האם תוצאה יכולה להתרחש בלי הסיבה שלה?
לפי אליעד, לא תמיד התוצאה חייבת להתרחש בעקבות סיבה מסוימת. הוא מציין כי לא כל סיבה בהכרח מובילה לתוצאה אחת ספציפית. לדוגמה, הוא מביא את הדוגמה של אדם שזורק כוס מים על הרצפה, ושואל האם זה מחויב שהמים שעל הרצפה הגיעו בגלל זריקת הכוס. התשובה היא לא בהכרח, שכן ייתכן שהמים הגיעו לרצפה מסיבה אחרת, כמו דליפה. כמו כן, הוא מציין שייתכן שהכוס לא נשפכה בכלל, לדוגמה אם היא הייתה ריקה או חסומה. המסקנה היא כי קשר סיבה - תוצאה הוא תמיד יחסי ולא מוחלט.
מדוע סיבה ותוצאה לעולם אינן זהות?
הסיבה והתוצאה לא יכולות להיות זהות לחלוטין, כיוון שכאשר סיבה ותוצאה זהות, לא ניתן להבחין ביניהן ואין מקום למונחים שונים. אליעד מביא את הדוגמה של המשפט "אני פה כי אני פה", שמציג מצב שבו הסיבה והתוצאה הן זהות לחלוטין. במקרה כזה, אין תובנה נוספת מעבר למשפט הזה, כיוון שאין הבדל בין הסיבה לבין התוצאה. המשמעות היא שסיבה ותוצאה אינן יכולות להיות זהות לחלוטין, כי ברגע שהן זהות לא נוכל להוציא מהן תובנה או משמעות.
מה ההבדל בין סיבה מחייבת לסיבה מאפשרת?
אליעד מציין את ההבדל בין סיבה מחייבת לסיבה מאפשרת:
- סיבה מחייבת היא סיבה שהופכת את התוצאה לבלתי נמנעת. לדוגמה, אם חדר ריק, הכנסת אובייקט לתוכו מחייבת שהחדר כבר לא יהיה ריק.
- סיבה מאפשרת היא סיבה שיוצרת תנאים בהם תוצאה יכולה להתרחש, אך לא בהכרח שהיא תתרחש. דוגמה לכך היא אדם שמניח כוס מים על הרצפה. הסיבה מאפשרת את שפיכת המים, אך לא בהכרח היא תוביל לכך. ייתכן שהכוס לא תישפך.
מדוע בלתי אפשרי להגדיר סיבה ראשונה?
לפי אליעד כהן, הרעיון של סיבה ראשונה או אלוהים כסיבת כל הסיבות לא מספק תשובה מוחלטת. אם אלוהים הוא הסיבה לכל, נשאלת השאלה מדוע אלוהים עושה פעולה מסוימת ולא אחרת. תשובה כמו "כי כך הוא רוצה" אינה מספקת הבנה נוספת, ולכן רעיון הסיבה הראשונה לא יכול להיחשב לסיבה מוחלטת. תמיד יישארו שאלות פתוחות לגבי מניעיו של האל, ובכך הרעיון של סיבתיות מוחלטת אינו אפשרי מבחינה לוגית.
כיצד פועל הרצון לפי אליעד כהן?
אליעד טוען שהרצון האנושי נובע מהבדל בין שני דברים. לדוגמה, אדם רוצה להיות בריא ולא חולה, רק אם הוא מסוגל להבדיל בין בריא לחולה. הוא טוען שהסיבה לכך שאנחנו רוצים דברים היא שהאדם מבחין בין דבר להיפוכו. אך גם כאן, אין...
- מהי סיבה מחייבת?
- מה ההבדל בין סיבה לתוצאה?
- האם יש סיבה ראשונה למציאות?
- מה ההבדל בין מהות לצורה?
- כיצד פועל הרצון האנושי?
- מהי סיבת כל הסיבות?
- האם אלוהים הוא הסיבה הראשונה?
מה המשמעות של סיבה ותוצאה לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר בהרצאה מה עומד מאחורי המושגים של סיבה ותוצאה, מהות וצורה, ויחסי הגומלין ביניהם, וכיצד הדבר משפיע על הבנת הרצון האנושי והמציאות. הוא מדגיש כי מושג הסיבה והתוצאה לא תמיד פשוט כפי שנראה, ולמעשה אין סיבתיות מוחלטת אם התוצאה והסיבה אינן זהות לחלוטין.
האם תוצאה יכולה להתרחש בלי הסיבה שלה?
לפי אליעד כהן, לא בהכרח כל תוצאה חייבת להתרחש בעקבות סיבה מסוימת, ולא כל סיבה בהכרח מובילה לתוצאה אחת ספציפית. הוא מביא דוגמה של אדם שזורק כוס מים על הרצפה. כאשר הוא שואל האם זה הכרחי שהמים שעל הרצפה יהיו תוצאה של זריקת הכוס, הוא מסביר שזה לא בהכרח מחויב, כיוון שייתכן שהמים הגיעו לרצפה מסיבה אחרת, כגון דליפה או פעולה אחרת. יתרה מזו, אפילו זריקת כוס על הרצפה לא מחייבת את שפיכת המים, כי אולי הכוס הייתה ריקה או חסומה באופן מסוים. כלומר, אף סיבה אינה מחויבת באופן מוחלט ליצור תוצאה מסוימת, ולכן קשר סיבה - תוצאה הוא תמיד יחסי ולא מוחלט.
מדוע סיבה ותוצאה לעולם אינן זהות?
אליעד מסביר שרק כאשר סיבה ותוצאה זהות לחלוטין הן יכולות להיות מחויבות זו לזו באופן מוחלט. אבל במצב כזה, לדבר על סיבה ותוצאה הופך לחסר משמעות. אם התוצאה זהה לסיבה, אז למעשה אין הבדל ביניהן ואין צורך במונחים שונים. כדוגמה לכך הוא נותן את המשפט "אני פה כי אני פה". משפט כזה הוא אכן מחויב במאה אחוז, אך אינו מספק שום הבנה או משמעות מעבר לעצמו. מצד שני, כל זמן שהסיבה והתוצאה אינן זהות לחלוטין, המשמעות היא שהן אינן מחויבות זו לזו באופן מוחלט, כיוון שתמיד ניתן לדמיין אפשרות שבה התוצאה אינה נובעת מהסיבה.
מה ההבדל בין סיבה מחייבת לסיבה מאפשרת?
אליעד כהן מבחין בין שני סוגים של סיבות:
מדוע בלתי אפשרי להגדיר סיבה ראשונה?
אליעד כהן מסביר שגם רעיון הסיבה הראשונה, או אלוהים כסיבת כל הסיבות, אינו נותן מענה מוחלט. אם אלוהים הוא הסיבה לכל, עדיין נשאלת השאלה "מה הסיבה שאלוהים עושה פעולה מסוימת ולא אחרת?" אם אומרים "כי כך הוא רוצה", זוהי תשובה חסרת משמעות, שאינה מספקת הבנה. לכן, גם סיבה ראשונה או אלוהים אינם יכולים להיחשב כסיבה מוחלטת. תמיד יישארו שאלות פתוחות לגבי המניעים של הסיבה הראשונה, ובכך הרעיון של סיבתיות מוחלטת אינו אפשרי מבחינה לוגית.
כיצד פועל הרצון לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מרחיב את הדיון גם על תפקוד הרצון האנושי. הוא טוען כי האדם רוצה דבר מסוים בגלל שהוא מבחין בהבדל בין שני דברים. לדוגמה, אדם רוצה להיות בריא ולא חולה, רק אם הוא מסוגל להבדיל בין בריא לחולה. אליעד טוען שהסיבה לכך שאנחנו רוצים דברים היא שאנחנו...
אליעד כהן מסביר בהרצאה מה עומד מאחורי המושגים של סיבה ותוצאה, מהות וצורה, ויחסי הגומלין ביניהם, וכיצד הדבר משפיע על הבנת הרצון האנושי והמציאות. הוא מדגיש כי מושג הסיבה והתוצאה לא תמיד פשוט כפי שנראה, ולמעשה אין סיבתיות מוחלטת אם התוצאה והסיבה אינן זהות לחלוטין.
האם תוצאה יכולה להתרחש בלי הסיבה שלה?
לפי אליעד כהן, לא בהכרח כל תוצאה חייבת להתרחש בעקבות סיבה מסוימת, ולא כל סיבה בהכרח מובילה לתוצאה אחת ספציפית. הוא מביא דוגמה של אדם שזורק כוס מים על הרצפה. כאשר הוא שואל האם זה הכרחי שהמים שעל הרצפה יהיו תוצאה של זריקת הכוס, הוא מסביר שזה לא בהכרח מחויב, כיוון שייתכן שהמים הגיעו לרצפה מסיבה אחרת, כגון דליפה או פעולה אחרת. יתרה מזו, אפילו זריקת כוס על הרצפה לא מחייבת את שפיכת המים, כי אולי הכוס הייתה ריקה או חסומה באופן מסוים. כלומר, אף סיבה אינה מחויבת באופן מוחלט ליצור תוצאה מסוימת, ולכן קשר סיבה - תוצאה הוא תמיד יחסי ולא מוחלט.
מדוע סיבה ותוצאה לעולם אינן זהות?
אליעד מסביר שרק כאשר סיבה ותוצאה זהות לחלוטין הן יכולות להיות מחויבות זו לזו באופן מוחלט. אבל במצב כזה, לדבר על סיבה ותוצאה הופך לחסר משמעות. אם התוצאה זהה לסיבה, אז למעשה אין הבדל ביניהן ואין צורך במונחים שונים. כדוגמה לכך הוא נותן את המשפט "אני פה כי אני פה". משפט כזה הוא אכן מחויב במאה אחוז, אך אינו מספק שום הבנה או משמעות מעבר לעצמו. מצד שני, כל זמן שהסיבה והתוצאה אינן זהות לחלוטין, המשמעות היא שהן אינן מחויבות זו לזו באופן מוחלט, כיוון שתמיד ניתן לדמיין אפשרות שבה התוצאה אינה נובעת מהסיבה.
מה ההבדל בין סיבה מחייבת לסיבה מאפשרת?
אליעד כהן מבחין בין שני סוגים של סיבות:
- סיבה מחייבת - סיבה שהופכת את התוצאה לבלתי נמנעת. לדוגמה, אם חדר ריק ואתה מכניס לתוכו אובייקט, בהכרח החדר לא יהיה ריק.
- סיבה מאפשרת - סיבה שיוצרת תנאים בהם תוצאה יכולה להתרחש, אך אינה מחייבת שהדבר יקרה בפועל. לדוגמה, אדם הזורק כוס מים על הרצפה מאפשר את שפיכת המים, אך אינו מחייב את שפיכתם בפועל, כי ישנם תרחישים שבהם הכוס לא נשפכת.
מדוע בלתי אפשרי להגדיר סיבה ראשונה?
אליעד כהן מסביר שגם רעיון הסיבה הראשונה, או אלוהים כסיבת כל הסיבות, אינו נותן מענה מוחלט. אם אלוהים הוא הסיבה לכל, עדיין נשאלת השאלה "מה הסיבה שאלוהים עושה פעולה מסוימת ולא אחרת?" אם אומרים "כי כך הוא רוצה", זוהי תשובה חסרת משמעות, שאינה מספקת הבנה. לכן, גם סיבה ראשונה או אלוהים אינם יכולים להיחשב כסיבה מוחלטת. תמיד יישארו שאלות פתוחות לגבי המניעים של הסיבה הראשונה, ובכך הרעיון של סיבתיות מוחלטת אינו אפשרי מבחינה לוגית.
כיצד פועל הרצון לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מרחיב את הדיון גם על תפקוד הרצון האנושי. הוא טוען כי האדם רוצה דבר מסוים בגלל שהוא מבחין בהבדל בין שני דברים. לדוגמה, אדם רוצה להיות בריא ולא חולה, רק אם הוא מסוגל להבדיל בין בריא לחולה. אליעד טוען שהסיבה לכך שאנחנו רוצים דברים היא שאנחנו...
- מהי סיבה מחייבת?
- מה ההבדל בין סיבה לתוצאה?
- האם יש סיבה ראשונה למציאות?
- מה ההבדל בין מהות לצורה?
- כיצד פועל הרצון האנושי?
- מהי סיבת כל הסיבות?
- האם אלוהים הוא הסיבה הראשונה?