לא לפחד כלל, לא לסבול כלל, להפסיק לסבול, להפסיק לפחד, סוגים של פחד, סוגים של סבל, איך לנתח שאלה? להגדיר את השאלה, להפסיק לרצות, לרצות את הכל, להכיל את הסבל
איך להפסיק לפחד ולהפסיק לסבול לחלוטין?
הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא הפסקת הפחד והסבל, והוא מסביר בפרוט ובאריכות כיצד לנתח שאלות בנושא זה, כיצד להגדיר אותן בצורה מדויקת, ומה המשמעויות השונות של המושגים "פחד" ו"סבל". ההסבר של אליעד מתמקד בדרך שבה ניתוח מדויק של מושגים יכול להוביל להעלמת הפחד והסבל לחלוטין.
מדוע צריך להגדיר במדויק מה זה לפחד?
אליעד מדגיש שלפני שמנסים להיפטר מפחד או מסבל, חייבים להבין באופן מדויק מה זה אומר. הוא נותן דוגמה ומסביר שיש מספר אפשרויות שונות למה הכוונה כשאומרים "לא לפחד": למשל, אבן אינה מפחדת משום דבר, כי אין לה תודעה ואין לה בכלל מנגנון פחד. אדם אחר לא יפחד בגלל שהוא לא חושב שיקרה לו שום דבר רע, ויש אדם שאינו מפחד כי הוא כבר חווה דברים בעבר והוא יודע להתמודד איתם. לכן, כשאדם אומר שהוא רוצה לא לפחד, הוא חייב קודם כל להבהיר לעצמו באיזו מהאפשרויות מדובר.
האם צריך לחוות כל סוג של סבל כדי להפסיק לפחד ממנו?
אליעד מסביר שמי שרוצה להפסיק לפחד מכל סוג של סבל, לכאורה אמור לעבור דרך כל הסוגים האפשריים של סבל, ורק כך יוכל לדעת בוודאות שהוא יכול להתמודד איתם או לקבל אותם באופן מוחלט. עם זאת, הוא מחדד שזה לא בהכרח נכון, כי אולי אדם יכול להגיע למצב שבו הוא בכלל אינו יודע מה זה פחד, וכך לא תהיה לו בכלל אפשרות לפחד, או שהוא פשוט לא יהיה מסוגל לדמיין שמשהו שהוא לא רוצה עלול לקרות לו. הוא מדגיש שמדובר בהבדל משמעותי בין להיפטר מהפחד באופן יחסי (כשאדם לא מפחד מדברים מסוימים), לבין באופן מוחלט (כשאין בכלל אפשרות שהאדם יפחד, כי אין בכלל מושג של פחד).
מה המשמעות של להפסיק לרצות משהו כדי להפסיק לסבול?
אליעד מסביר לעומק את המושג "להפסיק לרצות". הוא מסביר שכל אדם שחווה פחד, בעצם חווה התנגדות למה שקורה או למה שיכול לקרות. לכן, הדרך להפסיק לפחד היא או לקבל את כל מה שיקרה אי פעם בצורה מוחלטת, או לוותר על הרצון עצמו. הוא נותן דוגמאות רבות כדי להבהיר: למשל, הוא שואל האם המטרה של האדם היא לא לפחד מדברים כפי שהוא לא מפחד כיום מהכיסא שעליו הוא יושב כרגע, או האם מטרתו היא להגיע למצב שבו לעולם לא תיווצר אצלו אפשרות של פחד כלל, אפילו לא בצורה תאורטית.
מה זה אומר "להכיל את הסבל"?
אליעד דן ברעיון של "הכלה" של סבל, ומבהיר שיש אנשים שחושבים שפתרון הפחד הוא פשוט "להכיל את הסבל". אבל הוא מסביר שזה לא באמת פותר את בעיית הסבל, כי עדיין האדם יכול לחשוש שמשהו שהוא לא יכול להכיל יקרה לו בעתיד. לכן, הכלה של סבל היא פתרון חלקי בלבד ולא מוחלט. הפתרון המוחלט הוא רק כשאין יותר מושג של "סבל" או "פחד".
איך להגדיר את השאלה בצורה מדויקת כדי למצוא פתרון?
אליעד מלמד שיש חשיבות קריטית להגדרת המושגים המדויקת של כל שאלה, ומציג את החשיבות של הדיוק בניסוח. הוא מדגים כיצד לנתח כל מושג בצורה פרטנית ולבדוק את כל המשמעויות האפשריות. לדוגמה, כשאדם שואל "איך לא לפחד?", חייבים לפרק את זה ולשאול: מה בדיוק פירוש "לא לפחד"? האם הכוונה שלא יוכל לקרות אירוע לא רצוי, או שהאדם לא יחווה בכלל התנגדות כלפי האירועים שיקרו?
מה ההבדל בין להיפטר מהסבל באופן יחסי...
הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא הפסקת הפחד והסבל, והוא מסביר בפרוט ובאריכות כיצד לנתח שאלות בנושא זה, כיצד להגדיר אותן בצורה מדויקת, ומה המשמעויות השונות של המושגים "פחד" ו"סבל". ההסבר של אליעד מתמקד בדרך שבה ניתוח מדויק של מושגים יכול להוביל להעלמת הפחד והסבל לחלוטין.
מדוע צריך להגדיר במדויק מה זה לפחד?
אליעד מדגיש שלפני שמנסים להיפטר מפחד או מסבל, חייבים להבין באופן מדויק מה זה אומר. הוא נותן דוגמה ומסביר שיש מספר אפשרויות שונות למה הכוונה כשאומרים "לא לפחד": למשל, אבן אינה מפחדת משום דבר, כי אין לה תודעה ואין לה בכלל מנגנון פחד. אדם אחר לא יפחד בגלל שהוא לא חושב שיקרה לו שום דבר רע, ויש אדם שאינו מפחד כי הוא כבר חווה דברים בעבר והוא יודע להתמודד איתם. לכן, כשאדם אומר שהוא רוצה לא לפחד, הוא חייב קודם כל להבהיר לעצמו באיזו מהאפשרויות מדובר.
האם צריך לחוות כל סוג של סבל כדי להפסיק לפחד ממנו?
אליעד מסביר שמי שרוצה להפסיק לפחד מכל סוג של סבל, לכאורה אמור לעבור דרך כל הסוגים האפשריים של סבל, ורק כך יוכל לדעת בוודאות שהוא יכול להתמודד איתם או לקבל אותם באופן מוחלט. עם זאת, הוא מחדד שזה לא בהכרח נכון, כי אולי אדם יכול להגיע למצב שבו הוא בכלל אינו יודע מה זה פחד, וכך לא תהיה לו בכלל אפשרות לפחד, או שהוא פשוט לא יהיה מסוגל לדמיין שמשהו שהוא לא רוצה עלול לקרות לו. הוא מדגיש שמדובר בהבדל משמעותי בין להיפטר מהפחד באופן יחסי (כשאדם לא מפחד מדברים מסוימים), לבין באופן מוחלט (כשאין בכלל אפשרות שהאדם יפחד, כי אין בכלל מושג של פחד).
מה המשמעות של להפסיק לרצות משהו כדי להפסיק לסבול?
אליעד מסביר לעומק את המושג "להפסיק לרצות". הוא מסביר שכל אדם שחווה פחד, בעצם חווה התנגדות למה שקורה או למה שיכול לקרות. לכן, הדרך להפסיק לפחד היא או לקבל את כל מה שיקרה אי פעם בצורה מוחלטת, או לוותר על הרצון עצמו. הוא נותן דוגמאות רבות כדי להבהיר: למשל, הוא שואל האם המטרה של האדם היא לא לפחד מדברים כפי שהוא לא מפחד כיום מהכיסא שעליו הוא יושב כרגע, או האם מטרתו היא להגיע למצב שבו לעולם לא תיווצר אצלו אפשרות של פחד כלל, אפילו לא בצורה תאורטית.
מה זה אומר "להכיל את הסבל"?
אליעד דן ברעיון של "הכלה" של סבל, ומבהיר שיש אנשים שחושבים שפתרון הפחד הוא פשוט "להכיל את הסבל". אבל הוא מסביר שזה לא באמת פותר את בעיית הסבל, כי עדיין האדם יכול לחשוש שמשהו שהוא לא יכול להכיל יקרה לו בעתיד. לכן, הכלה של סבל היא פתרון חלקי בלבד ולא מוחלט. הפתרון המוחלט הוא רק כשאין יותר מושג של "סבל" או "פחד".
איך להגדיר את השאלה בצורה מדויקת כדי למצוא פתרון?
אליעד מלמד שיש חשיבות קריטית להגדרת המושגים המדויקת של כל שאלה, ומציג את החשיבות של הדיוק בניסוח. הוא מדגים כיצד לנתח כל מושג בצורה פרטנית ולבדוק את כל המשמעויות האפשריות. לדוגמה, כשאדם שואל "איך לא לפחד?", חייבים לפרק את זה ולשאול: מה בדיוק פירוש "לא לפחד"? האם הכוונה שלא יוכל לקרות אירוע לא רצוי, או שהאדם לא יחווה בכלל התנגדות כלפי האירועים שיקרו?
מה ההבדל בין להיפטר מהסבל באופן יחסי...
- איך להפסיק לפחד?
- להכיל את הסבל
- להפסיק לרצות
- הגדרת שאלות מדויקת
- מה ההבדל בין סבל יחסי לסבל מוחלט?
- האם אפשר להיפטר מהפחד לגמרי?