ליקוטי מוהרן ח"א ל, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1
איך ללמוד ליקוטי מוהרן בצורה נכונה ומעמיקה?
כדי ללמוד בצורה נכונה ומדויקת את הספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן מסביר שיש להיכנס לעומקו של תהליך הלימוד על ידי הבנה של מושג חשוב מאוד - הצמצומים. אליעד מסביר בהרחבה שמדובר בשיטת לימוד שבה האדם לומד ומבין בהדרגה את השכל הגדול והאינסופי על ידי כך שהוא מתחיל משכל קטן ופשוט יותר. לפי רבי נחמן, לא ניתן לגשת מיד אל המורכב והגדול בלי להיכנס קודם כל אל המובן הקטן יותר, אל הפרטים וההקדמות.
מה משמעות הצמצומים בלימוד ליקוטי מוהרן?
הצמצום הוא תהליך שבו רעיון גדול ומורכב מועבר בצורה מצומצמת וקטנה, כדי שניתן יהיה להבינו בהדרגה. כמו שאי אפשר ללמד תלמיד מתחיל שכל מורכב מאוד בלי להתחיל משכל פשוט יותר, כך האדם צריך ללמוד רעיונות גדולים על ידי הבנה הדרגתית של רעיונות קטנים ומצומצמים יותר. אליעד מביא דוגמה לכך שכשמורה רוצה להסביר שכל גדול מאוד לתלמידיו, הוא חייב להתחיל מדברים פשוטים. התלמיד חייב קודם כל להבין את הבסיס, ורק אחר כך אפשר יהיה לחשוף אותו לרעיונות גדולים ומורכבים יותר.
כיצד הדוגמה של "ארוגת סכינים" מסבירה את הצמצומים?
אליעד מציג דימוי שנקרא "משרד סכינה" - מעין ארוגה מלאה סכינים. השאלה היא איך ניתן לגזור או לגעת בכלל בארוגה כזו שמלאה בסכינים חדות, ומה המשמעות של התעסקות במשהו כל כך קשה ומסוכן? אליעד מסביר שההתמודדות עם שכל גבוה ועמוק דומה להתעסקות בסכינים. כדי להצליח להתמודד עם סכינים, חייבים לעשות זאת בדרך זהירה ומדודה מאוד. אי אפשר להתמודד עם הכל בבת אחת, צריך לגשת בזהירות ובשלבים, וזו בדיוק המשמעות של צמצום. ככל שאתה מתמודד עם שכל גדול יותר ועמוק יותר, עליך לעשות זאת בצורה מדורגת, עם הקדמות והכנות מתאימות.
איך למצוא את המורה הנכון ללימוד ליקוטי מוהרן?
אליעד כהן מסביר שעל מנת להצליח להבין שכל מאוד גבוה כמו זה של ליקוטי מוהרן, חייבים למצוא רבי גדול מאוד, כי רק רבי בעל דרגת הבנה גבוהה ביותר יוכל לעזור ללומדים לעבור דרך כל הצמצומים וההדרכות המדויקות הנדרשות להבנת התכנים העמוקים. הוא מדגיש שלא כל מי שמלמד יכול להעביר את הרעיונות האלה, משום שיש צורך בכוח מיוחד לצמצם את האין - סוף אל תוך המוח של הלומד.
מה המשמעות של המושג "שערות" בליקוטי מוהרן?
אליעד מדגים את מושג הצמצומים דרך דוגמת העין והשערות. כמו שההר הגדול, למרות גודלו העצום, נכנס כולו לתוך העין הקטנה כאשר מסתכלים עליו ממרחק, כך גם כשמורה מלמד שכל עמוק וגדול, הוא מצמצם אותו כך שיוכל להיכנס לתוך מוחו של התלמיד. ה"שערות" הם צמצומים קטנים שמאפשרים לשכל גבוה וגדול להצטמצם כדי להיכנס למוח הלומד, בדומה לדרך שבה ההר העצום נכנס דרך העין הקטנה בגלל הצמצום המרחקי.
מדוע חייבים לחפש את השכל הגדול ביותר ולא להסתפק בקטן?
נקודה מרכזית נוספת שאליעד מדגיש היא שאסור להסתפק בשכלים קטנים, מכיוון שהמטרה הסופית של האדם היא להגיע להבנה העמוקה ביותר. הוא מציין שדווקא כאשר האדם נמצא במצב קשה מאוד, כמו חולה במצב חמור בבית חולים, עליו לחפש דווקא את הרופא הטוב ביותר, כי ככל שהמצב גרוע יותר כך...
כדי ללמוד בצורה נכונה ומדויקת את הספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן מסביר שיש להיכנס לעומקו של תהליך הלימוד על ידי הבנה של מושג חשוב מאוד - הצמצומים. אליעד מסביר בהרחבה שמדובר בשיטת לימוד שבה האדם לומד ומבין בהדרגה את השכל הגדול והאינסופי על ידי כך שהוא מתחיל משכל קטן ופשוט יותר. לפי רבי נחמן, לא ניתן לגשת מיד אל המורכב והגדול בלי להיכנס קודם כל אל המובן הקטן יותר, אל הפרטים וההקדמות.
מה משמעות הצמצומים בלימוד ליקוטי מוהרן?
הצמצום הוא תהליך שבו רעיון גדול ומורכב מועבר בצורה מצומצמת וקטנה, כדי שניתן יהיה להבינו בהדרגה. כמו שאי אפשר ללמד תלמיד מתחיל שכל מורכב מאוד בלי להתחיל משכל פשוט יותר, כך האדם צריך ללמוד רעיונות גדולים על ידי הבנה הדרגתית של רעיונות קטנים ומצומצמים יותר. אליעד מביא דוגמה לכך שכשמורה רוצה להסביר שכל גדול מאוד לתלמידיו, הוא חייב להתחיל מדברים פשוטים. התלמיד חייב קודם כל להבין את הבסיס, ורק אחר כך אפשר יהיה לחשוף אותו לרעיונות גדולים ומורכבים יותר.
כיצד הדוגמה של "ארוגת סכינים" מסבירה את הצמצומים?
אליעד מציג דימוי שנקרא "משרד סכינה" - מעין ארוגה מלאה סכינים. השאלה היא איך ניתן לגזור או לגעת בכלל בארוגה כזו שמלאה בסכינים חדות, ומה המשמעות של התעסקות במשהו כל כך קשה ומסוכן? אליעד מסביר שההתמודדות עם שכל גבוה ועמוק דומה להתעסקות בסכינים. כדי להצליח להתמודד עם סכינים, חייבים לעשות זאת בדרך זהירה ומדודה מאוד. אי אפשר להתמודד עם הכל בבת אחת, צריך לגשת בזהירות ובשלבים, וזו בדיוק המשמעות של צמצום. ככל שאתה מתמודד עם שכל גדול יותר ועמוק יותר, עליך לעשות זאת בצורה מדורגת, עם הקדמות והכנות מתאימות.
איך למצוא את המורה הנכון ללימוד ליקוטי מוהרן?
אליעד כהן מסביר שעל מנת להצליח להבין שכל מאוד גבוה כמו זה של ליקוטי מוהרן, חייבים למצוא רבי גדול מאוד, כי רק רבי בעל דרגת הבנה גבוהה ביותר יוכל לעזור ללומדים לעבור דרך כל הצמצומים וההדרכות המדויקות הנדרשות להבנת התכנים העמוקים. הוא מדגיש שלא כל מי שמלמד יכול להעביר את הרעיונות האלה, משום שיש צורך בכוח מיוחד לצמצם את האין - סוף אל תוך המוח של הלומד.
מה המשמעות של המושג "שערות" בליקוטי מוהרן?
אליעד מדגים את מושג הצמצומים דרך דוגמת העין והשערות. כמו שההר הגדול, למרות גודלו העצום, נכנס כולו לתוך העין הקטנה כאשר מסתכלים עליו ממרחק, כך גם כשמורה מלמד שכל עמוק וגדול, הוא מצמצם אותו כך שיוכל להיכנס לתוך מוחו של התלמיד. ה"שערות" הם צמצומים קטנים שמאפשרים לשכל גבוה וגדול להצטמצם כדי להיכנס למוח הלומד, בדומה לדרך שבה ההר העצום נכנס דרך העין הקטנה בגלל הצמצום המרחקי.
מדוע חייבים לחפש את השכל הגדול ביותר ולא להסתפק בקטן?
נקודה מרכזית נוספת שאליעד מדגיש היא שאסור להסתפק בשכלים קטנים, מכיוון שהמטרה הסופית של האדם היא להגיע להבנה העמוקה ביותר. הוא מציין שדווקא כאשר האדם נמצא במצב קשה מאוד, כמו חולה במצב חמור בבית חולים, עליו לחפש דווקא את הרופא הטוב ביותר, כי ככל שהמצב גרוע יותר כך...
- איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
- מה זה צמצומים בלימוד?
- איך להבין את רבי נחמן מברסלב?
- מה המשמעות של שערות בליקוטי מוהרן?
- איך למצוא רבי אמיתי ללימוד?